WAAR BENT U ZELF HET MEEST TROTS OP TERUGKIJKEND
OP DE AFGELOPEN ZESTIG JAAR?
“Dat Sonneveld staat waar het nu staat. In deze toch wel moeilijke markt is
een onderneming neergezet die in de top twee staat van haar branche! Dit
is bereikt door naast de bakker te durven gaan staan, vanuit de gezamenlijke
kennis ons werk te doen; bakkers praten graag met bakkers, ondernemers met
ondernemers. Maar er zijn zoveel dingen te benoemen, zoals; in 1990 was
Sonneveld al bezig met enzymen in hun Sonplus lijn, de bouw van de nieuwe
poederfabriek en de moderne fabriek voor vloeibare verbeteraars. En natuurlijk
de realisatie van het al eerder genoemde EBIC. Maar bovenal wat we in al die
jaren met elkaar als collega’s hebben weten te bereiken; als TEAM. In onze
genen zijn we nog steeds een echt familiebedrijf.”
HET LIJKTEENPRACHTIGJUBILEUMJAARVOORSONNEVELD,
WANT OOK EBIC BESTAAT TIEN JAAR. HOE HEEFT EBIC ZICH
DE AFGELOPEN TIEN JAAR ONTWIKKELD EN BEWEZEN IN
DE BRANCHE NAAR UW MENING?
“Het EBIC heeft de afgelopen jaren zich op een goede manier weten neer te
zetten als een kenniscentrum waar open innovatie een belangrijke pijler is! Dit
is gebeurd door seminars en demonstraties te organiseren met en door leve-
ranciers van grondstoffen en bakkerij-apparatuur. Ook productontwikkeling
voor eigen markten, maar ook in opdracht van andere bedrijven in binnen- en
buitenland.”
WAAR LIGGEN MET EBIC NOG KANSEN VOOR SONNEVELD?
“De afgelopen jaren is een goede basis gelegd en naar de toekomst toe zal het
EBIC het centrum moeten worden voor innovatie, kennis en ontwikkeling voor alle
OFI (Orkla Food Ingredients) organisaties in Europa. Dit zal Sonneveld versterken
in de veranderende markt; we zullen zo waarde kunnen toevoegen aan de bak-
kerij in product en proces.”
ALSOF DIT NOG NIET GENOEG IS BESTAAT JULLIE FAMEUZE
KWARKBOL OOK NOG EENS TWEE DECENNIA. WAT MAAKT
DE KWARKBOL VAN SONNEVELD ZO POPULAIR DENKT U?
“Sonneveld was twintig jaar geleden de eerste op de markt met dit product, dat
zijn succes vindt in de goede smaak die nooit verveeld. Daarnaast is het voor de
bakker een eenvoudig te produceren product. Maar bovenal is het de consument
die dit product erg goed kan waarderen. En dat laatste is het belangrijkste! Vanuit
de consumentenvraag je productontwikkeling invulling geven.”
ZIJN ER VERDER RONDOM DEZE PRACHTIGE JUBILEA NOG
ACTIES WAAR U OP WILT WIJZEN?
“Ik zou zeggen: houd onze najaarscampagne in de gaten!”
WAT MOGENWE VAN SONNEVELD VERWACHTEN DE KOMEN-
DE JAREN OM ERVOOR TE ZORGEN DAT OOK DE VOLGENDE
JUBILEA GEHAALD WORDEN?
“De eisen die de consument van nu stelt, zijn ons uitgangspunt. Terug naar de
basis is wat de consument vraagt, dan is consistentie voor de bakker heel belang-
rijk. Sonneveld zal openheid, transparantie en traceerbaarheid altijd als basis
willen zien om de bakker bij al de consumentenvragen te ondersteunen. Maar we
zullen ook, zeker nu we eigendom zijn van Orkla Food uit Noorwegen, kijken
naar verbreding van ons assortiment. We hebben mooie zusterbedrijven als Credin
en Odense die vanuit de moderne Scandinavische markt een aanvulling zijn op
ons als broodspecialist. Net als de bakker zullen ook wij ons moeten specialiseren
en sturen op toegevoegde waarde. Juist daarom heeft Sonneveld de afgelopen tijd,
middels rondetafelgesprekken met diversen bakker/ondernemers, gediscussieerd
over de toekomst en wat de markt van ons verwacht. We zijn er voor elkaar.”
Meer informatie:
Sonneveld
Tel. +31 (0)78 644 25 25
www.sonneveld.comDe populaire Kwarkbol
‘NET ALS DE BAKKER ZULLEN OOK WIJ
ONS MOETEN
SPECIALISEREN
EN
STUREN OP
TOEGEVOEGDE WAARDE’
NB T M
A G A Z I N E
N R
3 2 0 1 6 37