NB T M
A G A Z I N E
N R
4 2 0 1 6 41
“We gebruiken in onze winkels al het Marti Orbak softwaresysteem Bake-it en in het verlengde daarvan is de webshop gebouwd.
Dat was heel veel werk. Je moet foto’s van de producten maken en de grondstoffenspecificaties bij de producten vermelden, maar
dat hoort erbij. Het resultaat is dat we in feite een extra vestiging hebben gekregen met de webshop.”
24/7
De reden om met de webshop te starten is onder
meer de veeleisende consument. “Klanten ver-
wachten toch dat je altijd bereikbaar bent en
ze bestellen sowieso steeds meer online. Dan
moet je ook als ambachtelijke bakker mee. Bij
ons is het zo dat als ze voor 23.00 uur bestel-
len het de volgende dag om 08.00 uur is op te
halen. Klanten zijn heel erg te spreken over de
webshop, maar zijn tegelijkertijd een beetje
verbaasd dat een ambachtelijke bakker via
internet verkoopt. Wij gaan gewoon mee met
de tijd en zijn we in principe 24 uur per dag
geopend. Nu de zondag nog!”
ZONDAG
“Ik zou dus ook graag op zondag open gaan, maar dat is door de cao gewoon nog niet mogelijk. Die passen ze wat mij betreft zo
snel mogelijk aan. Tijden veranderen en als je ziet dat het hele centrum hier in Veghel koopzondagen heeft , dan is het eigenlijk
te gek voor woorden dat we daar niet aan mee kunnen doen. Het kán wel, maar dat is één keer per maand. Dan kan ik het niet
verkopen dat ik de rest van de zondagen niet open ben. Zondag lijkt nog een heilige dag in de bakkersbranche, maar dat geldt niet
voor mij. Ik zie juist heel veel mogelijkheden op verkoopgebied, maar dan wel met een aangepast assortiment.”
TOENAME OMZET
Tot die tijd ligt de focus dus op de dagen dat de winkels wel open zijn én de webshop beter onder de aandacht brengen. “Anke
(medewerkster die de webshop heeft opgezet red.) heeft voor het in de lucht gaan van de webshop veel aandacht besteed aan het
promoten van de ‘extra vestiging’. De lokale krant heeft een redactioneel stuk geplaatst, er is een folder verspreid en op Facebook
kondigden we de opening van onze nieuwe winkel aan. Dat riep
natuurlijk vragen op en gaf veel reuring. Toen we uiteindelijk vier
weken geleden online gingen, hebben we meteen een aantal
acties via de webshop opgezet waar heel goed op gereageerd is.
De webshop werkt ook als een trein en is de investering meer
dan waard. We kregen vandaag een man uit Handel – hier vijf-
tien kilometer vandaan – die vijf vlaaien had besteld. Die omzet
hadden we anders nooit gehad en zo zijn er nog veel meer voor-
beelden te noemen.”
Met de ‘extra’ omzet kijkt Jan als ondernemer natuurlijk ook
verder om zijn onderneming nog gezonder te maken. Zo wil hij
binnenkort een kritische blik werpen op zijn inkoopbeleid. “Als
alles steeds beter staat, heb je meer tijd om te gaan kijken naar je
organisatie. Ik denk dat er aan de inkoopkant voor ons nog veel
te halen is. We zijn altijd heel loyaal geweest naar leveranciers,
maar eigenlijk moeten we zakelijker gaan kijken. Dan heb ik het
zeker niet alleen over de inkoop van grondstoffen, maar ook voor
de stroom, afvalverwerking en noem het allemaal maar op. De
omzet is de afgelopen jaren gestaag gestegen, maar daar valt nog
een inhaalslag te maken.”
TROTS
We vragen wat Jan zo leuk vindt aan het ondernemerschap. “Ik
vind de branche geweldig. Het enige jammerlijke vind ik dat de
bakkerij zo gesloten is. Ons vak is zo mooi! Dat mogen we wel
meer laten zien. Consumenten reageren altijd enorm enthousiast
als ze zien hoe we werken en hoe de producten tot stand komen.
Daar mogen we trots op zijn en wat meer uitdragen.”
“KLANTEN VERWACHTEN TOCH DAT JE
ALTIJD BEREIKBAAR BENT EN ZE BESTELLEN
SOWIESO STEEDS MEER ONLINE. DAN MOET
JE OOK ALS AMBACHTELIJKE BAKKER MEE”