Previous Page  41 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

4 2 0 1 6 41

“We gebruiken in onze winkels al het Marti Orbak softwaresysteem Bake-it en in het verlengde daarvan is de webshop gebouwd.

Dat was heel veel werk. Je moet foto’s van de producten maken en de grondstoffenspecificaties bij de producten vermelden, maar

dat hoort erbij. Het resultaat is dat we in feite een extra vestiging hebben gekregen met de webshop.”

24/7

De reden om met de webshop te starten is onder

meer de veeleisende consument. “Klanten ver-

wachten toch dat je altijd bereikbaar bent en

ze bestellen sowieso steeds meer online. Dan

moet je ook als ambachtelijke bakker mee. Bij

ons is het zo dat als ze voor 23.00 uur bestel-

len het de volgende dag om 08.00 uur is op te

halen. Klanten zijn heel erg te spreken over de

webshop, maar zijn tegelijkertijd een beetje

verbaasd dat een ambachtelijke bakker via

internet verkoopt. Wij gaan gewoon mee met

de tijd en zijn we in principe 24 uur per dag

geopend. Nu de zondag nog!”

ZONDAG

“Ik zou dus ook graag op zondag open gaan, maar dat is door de cao gewoon nog niet mogelijk. Die passen ze wat mij betreft zo

snel mogelijk aan. Tijden veranderen en als je ziet dat het hele centrum hier in Veghel koopzondagen heeft , dan is het eigenlijk

te gek voor woorden dat we daar niet aan mee kunnen doen. Het kán wel, maar dat is één keer per maand. Dan kan ik het niet

verkopen dat ik de rest van de zondagen niet open ben. Zondag lijkt nog een heilige dag in de bakkersbranche, maar dat geldt niet

voor mij. Ik zie juist heel veel mogelijkheden op verkoopgebied, maar dan wel met een aangepast assortiment.”

TOENAME OMZET

Tot die tijd ligt de focus dus op de dagen dat de winkels wel open zijn én de webshop beter onder de aandacht brengen. “Anke

(medewerkster die de webshop heeft opgezet red.) heeft voor het in de lucht gaan van de webshop veel aandacht besteed aan het

promoten van de ‘extra vestiging’. De lokale krant heeft een redactioneel stuk geplaatst, er is een folder verspreid en op Facebook

kondigden we de opening van onze nieuwe winkel aan. Dat riep

natuurlijk vragen op en gaf veel reuring. Toen we uiteindelijk vier

weken geleden online gingen, hebben we meteen een aantal

acties via de webshop opgezet waar heel goed op gereageerd is.

De webshop werkt ook als een trein en is de investering meer

dan waard. We kregen vandaag een man uit Handel – hier vijf-

tien kilometer vandaan – die vijf vlaaien had besteld. Die omzet

hadden we anders nooit gehad en zo zijn er nog veel meer voor-

beelden te noemen.”

Met de ‘extra’ omzet kijkt Jan als ondernemer natuurlijk ook

verder om zijn onderneming nog gezonder te maken. Zo wil hij

binnenkort een kritische blik werpen op zijn inkoopbeleid. “Als

alles steeds beter staat, heb je meer tijd om te gaan kijken naar je

organisatie. Ik denk dat er aan de inkoopkant voor ons nog veel

te halen is. We zijn altijd heel loyaal geweest naar leveranciers,

maar eigenlijk moeten we zakelijker gaan kijken. Dan heb ik het

zeker niet alleen over de inkoop van grondstoffen, maar ook voor

de stroom, afvalverwerking en noem het allemaal maar op. De

omzet is de afgelopen jaren gestaag gestegen, maar daar valt nog

een inhaalslag te maken.”

TROTS

We vragen wat Jan zo leuk vindt aan het ondernemerschap. “Ik

vind de branche geweldig. Het enige jammerlijke vind ik dat de

bakkerij zo gesloten is. Ons vak is zo mooi! Dat mogen we wel

meer laten zien. Consumenten reageren altijd enorm enthousiast

als ze zien hoe we werken en hoe de producten tot stand komen.

Daar mogen we trots op zijn en wat meer uitdragen.”

“KLANTEN VERWACHTEN TOCH DAT JE

ALTIJD BEREIKBAAR BENT EN ZE BESTELLEN

SOWIESO STEEDS MEER ONLINE. DAN MOET

JE OOK ALS AMBACHTELIJKE BAKKER MEE”