Previous Page  37 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

4 2 0 1 6 37

GROEN OF ROOD SCHERM

Borgesius was begin jaren negentig één van de eerste bakkerijen in

Nederland die Pcdata inschakelde voor aansturing van het verdeelpro-

ces. Het warehouse management systeem Distrib vertelt de voorverdeler

hoe hij de kratten brood uit de bakkerij over de vier verdeelstraten moet

verdelen. Vervolgens geeft Distrib per verdeelstraat middels put-to-light

aan hoeveel stuks elke winkel dient te ontvangen.

Sinds kort gebruikt Borgesius nu ook het Performance Dashboard van

Pcdata. Twee grote schermen boven de verdeelstraten geven de eindver-

delers inzicht in de voortgang van de operatie. Als de straat groen kleurt,

lopen de eindverdelers op schema. Is de straat rood, dan is er sprake

van een achterstand. “Ze kunnen exact zien wanneer ze gereed moeten

zijn en of ze die deadline ook gaan halen. Met name als bij acties of

rond de feestdagen de volumes groot zijn, is deze informatie cruciaal”,

vertelt Boneschansker.

Het Performance Dashboard heeft voor rust op de werkvloer gezorgd,

merkt de locatiemanager in Veenoord. “Als ze bij start van het werk een

groot aantal stapels zien staan, raken ze niet meer van de wijs. Nu zien

ze op de schermen snel hoe druk het daadwerkelijk is en of ze nog even

tijd hebben voor koffie. De werkdruk is volledig verdwenen.”

VEEL STRAKKER PLANNEN

Het Performance Dashboard verschaft niet alleen de eindverdelers,

maar ook hun leidinggevende inzicht in de voortgang. Als het scherm

voor één verdeelstraat structureel op rood staat, kunnen zij een extra

medewerker inschakelen of eventueel zelf bijspringen totdat het rood

heeft plaatsgemaakt voor groen. Boneschansker: “Die mogelijkheid is

essentieel. In deze business moeten we zes dagen per week op tijd zijn.

Ons afleverschema biedt geen speling. Om half twee ’s nachts moet

alles echt klaar staan.”

Niet alleen de werkdruk is verdwenen, maar ook de kosten dalen

dankzij het Performance Dashboard. Dat heeft niet zozeer te maken

met de beeldschermen die boven de verdeelstraten hangen, maar met

de verbeterde mogelijkheden op het gebied van planning. “We kunnen

nu veel strakker plannen dan voorheen. Toen lieten we de vier eindver-

delers elke dag op een vast tijdstip starten, maar dat blijkt nu niet meer

nodig te zijn. Op feestdagen planden we een extra eindverdeler in, maar

het werd nooit exact duidelijk of die daadwerkelijk efficiënt bezig was.

Nu kunnen we precies uitrekenen hoeveel manuren we daadwerkelijk

nodig hebben om de verwachte hoeveelheden te verwerken. Op basis

daarvan laten we de eindverdelers eerder of juist later beginnen, afhan-

kelijk van de voorspelde werklast.

ZONDER STRESS

De twee beeldschermen zijn zo geplaatst dat de eindverdelers altijd op

het Performance Dashboard kunnen kijken, welke kant ze ook oplopen.

Het dashboard telt vier schermen die afwisselend worden getoond.

Het eerste scherm laat bijvoorbeeld de productiviteit per verdeelstraat

zien in het aantal verwerkte kratten per uur. Het vierde scherm toont

de orderpicker hoeveel kratten hij in totaal moet verdelen en hoeveel

kratten hij al heeft gedaan. “Dat laatste scherm biedt de belangrijkste

informatie en tonen we het langst. Je kunt echter volledig zelf bepalen

wat je laat zien en hoe lang.”

Een cruciale factor in het Performance Dashboard zijn de normtijden: de

tijd die een eindverdeler gemiddeld nodig heeft om een stapel kratten te

verdelen (de normtijden worden gespecificeerd per product). “De norm-

tijd die we hanteren, zijn gebaseerd op historische landelijke data, inge-

bouwd door Pcdata. Dat is een normtijd die eindverdelers in staat stelt

zonder stress hun werk te doen”, verzekert Boneschansker, die aangeeft

dat de medewerkers wel hebben moeten wennen aan het Performance

Dashboard. “Ze hebben moeten leren vertrouwen op het systeem.”

KENNIS VAN TIENTALLEN BAKKERIJEN

Op de vraag of de investering in het Performance Dashboard zich terug-

verdient, knikt Boneschansker instemmend. “De belangrijkste factor is

de kostenverlaging als resultaat van de efficiëntere planning, maar ook

de toegenomen rust op vloer en de grotere grip op het verdeelproces

betalen zich terug”, aldus Boneschansker, die zich gelukkig prijst met

een partner als Pcdata. “Zij denken intensief mee, bijvoorbeeld over de

informatie die we wel of niet op de beeldschermen laten zien. Zij bren-

gen kennis mee van tientallen bakkerijen over de hele wereld, en die

delen ze graag. Over de service zijn we eveneens tevreden. Als ’s nachts

een storing optreedt, is dat in een mum van tijd verholpen. Het lijkt alsof

de mensen van Pcdata slapen met een laptop onder hun kussen.”

Meer informatie:

Pcdata BV

Tel. +31 (0)45 544 2343

www.pcdata.nl