NB T M
A G A Z I N E
N R
4 2 0 1 6 37
GROEN OF ROOD SCHERM
Borgesius was begin jaren negentig één van de eerste bakkerijen in
Nederland die Pcdata inschakelde voor aansturing van het verdeelpro-
ces. Het warehouse management systeem Distrib vertelt de voorverdeler
hoe hij de kratten brood uit de bakkerij over de vier verdeelstraten moet
verdelen. Vervolgens geeft Distrib per verdeelstraat middels put-to-light
aan hoeveel stuks elke winkel dient te ontvangen.
Sinds kort gebruikt Borgesius nu ook het Performance Dashboard van
Pcdata. Twee grote schermen boven de verdeelstraten geven de eindver-
delers inzicht in de voortgang van de operatie. Als de straat groen kleurt,
lopen de eindverdelers op schema. Is de straat rood, dan is er sprake
van een achterstand. “Ze kunnen exact zien wanneer ze gereed moeten
zijn en of ze die deadline ook gaan halen. Met name als bij acties of
rond de feestdagen de volumes groot zijn, is deze informatie cruciaal”,
vertelt Boneschansker.
Het Performance Dashboard heeft voor rust op de werkvloer gezorgd,
merkt de locatiemanager in Veenoord. “Als ze bij start van het werk een
groot aantal stapels zien staan, raken ze niet meer van de wijs. Nu zien
ze op de schermen snel hoe druk het daadwerkelijk is en of ze nog even
tijd hebben voor koffie. De werkdruk is volledig verdwenen.”
VEEL STRAKKER PLANNEN
Het Performance Dashboard verschaft niet alleen de eindverdelers,
maar ook hun leidinggevende inzicht in de voortgang. Als het scherm
voor één verdeelstraat structureel op rood staat, kunnen zij een extra
medewerker inschakelen of eventueel zelf bijspringen totdat het rood
heeft plaatsgemaakt voor groen. Boneschansker: “Die mogelijkheid is
essentieel. In deze business moeten we zes dagen per week op tijd zijn.
Ons afleverschema biedt geen speling. Om half twee ’s nachts moet
alles echt klaar staan.”
Niet alleen de werkdruk is verdwenen, maar ook de kosten dalen
dankzij het Performance Dashboard. Dat heeft niet zozeer te maken
met de beeldschermen die boven de verdeelstraten hangen, maar met
de verbeterde mogelijkheden op het gebied van planning. “We kunnen
nu veel strakker plannen dan voorheen. Toen lieten we de vier eindver-
delers elke dag op een vast tijdstip starten, maar dat blijkt nu niet meer
nodig te zijn. Op feestdagen planden we een extra eindverdeler in, maar
het werd nooit exact duidelijk of die daadwerkelijk efficiënt bezig was.
Nu kunnen we precies uitrekenen hoeveel manuren we daadwerkelijk
nodig hebben om de verwachte hoeveelheden te verwerken. Op basis
daarvan laten we de eindverdelers eerder of juist later beginnen, afhan-
kelijk van de voorspelde werklast.
ZONDER STRESS
De twee beeldschermen zijn zo geplaatst dat de eindverdelers altijd op
het Performance Dashboard kunnen kijken, welke kant ze ook oplopen.
Het dashboard telt vier schermen die afwisselend worden getoond.
Het eerste scherm laat bijvoorbeeld de productiviteit per verdeelstraat
zien in het aantal verwerkte kratten per uur. Het vierde scherm toont
de orderpicker hoeveel kratten hij in totaal moet verdelen en hoeveel
kratten hij al heeft gedaan. “Dat laatste scherm biedt de belangrijkste
informatie en tonen we het langst. Je kunt echter volledig zelf bepalen
wat je laat zien en hoe lang.”
Een cruciale factor in het Performance Dashboard zijn de normtijden: de
tijd die een eindverdeler gemiddeld nodig heeft om een stapel kratten te
verdelen (de normtijden worden gespecificeerd per product). “De norm-
tijd die we hanteren, zijn gebaseerd op historische landelijke data, inge-
bouwd door Pcdata. Dat is een normtijd die eindverdelers in staat stelt
zonder stress hun werk te doen”, verzekert Boneschansker, die aangeeft
dat de medewerkers wel hebben moeten wennen aan het Performance
Dashboard. “Ze hebben moeten leren vertrouwen op het systeem.”
KENNIS VAN TIENTALLEN BAKKERIJEN
Op de vraag of de investering in het Performance Dashboard zich terug-
verdient, knikt Boneschansker instemmend. “De belangrijkste factor is
de kostenverlaging als resultaat van de efficiëntere planning, maar ook
de toegenomen rust op vloer en de grotere grip op het verdeelproces
betalen zich terug”, aldus Boneschansker, die zich gelukkig prijst met
een partner als Pcdata. “Zij denken intensief mee, bijvoorbeeld over de
informatie die we wel of niet op de beeldschermen laten zien. Zij bren-
gen kennis mee van tientallen bakkerijen over de hele wereld, en die
delen ze graag. Over de service zijn we eveneens tevreden. Als ’s nachts
een storing optreedt, is dat in een mum van tijd verholpen. Het lijkt alsof
de mensen van Pcdata slapen met een laptop onder hun kussen.”
Meer informatie:
Pcdata BV
Tel. +31 (0)45 544 2343
www.pcdata.nl