nB T M
a g a z I n e
n r
5 2 0 1 6
41
PROFESSIONALISERING
Dat was slechts één van de veranderingen die Kor doorgevoerd heeft. “We moeste een hele inhaalslag maken. Mijn
ouders hadden een eigen manier van werken die ons bedrijf heel ver heeft gebracht. Ze zijn juist de dragers van ons
bedrijf geweest, maar om aantal zaken te verbeteren hebben we wel een hele slag moeten maken. Arbeidscontracten
waren er niet bijvoorbeeld, alles ging op goed vertrouwen. We hebben de organisatie dus professioneler op moeten
zetten. Dat heeft veel tijd gekost en vooral Marjanne is daar druk mee geweest, maar de basis staat. Tijd dus om de
vervolgstappen te zetten.”
NIJKERK
Een nieuw filiaal in Nijkerk past dan ook in het plaatje van Bakkerij Schreuder. “We leverden reeds aan een aantal
horecagelegenheden in Nijkerk, dus we kenden de plaats. Na de vraag van Bakkerij Wegerif of we interesse hadden in
de winkel, hebben we samen met Beko Advies een marktonderzoek uitgevoerd en daaruit kwam naar voren dat er wel
behoefte is naar een bakker in dit gebied. Er zijn ook andere bakkers, maar we denken dat we toch onderscheidend
zijn. We hebben een heel breed assortiment producten, maken een groot deel van het brood en banket zelf en de
winkel heeft een goede locatie. We hebben ook ongeveer 950 klanten per week, maar het gemiddelde bestedingsbe-
drag moet omhoog. Daar ligt dus nog veel te winnen voor ons.”
De winkel in Nijkerk heeft gelijk de uitstraling van Bakkerij Schreuder gekregen en de vader van Kor (Freddy
Schreuder) hangt prominent aan de muur als Opa Schreuder en alles ziet er tip top uit. “We zijn op 1 september open
gegaan en de eerste weken zijn zeer bemoedigend verlopen. We horen veel goede reacties van klanten. Nu is het zaak
om het bestedingsgemiddelde te verhogen en daarnaast het derde kanaal in deze regio verder uit te bouwen. We heb-
ben door onze contacten bij Top Bakkers zelfs de beschikking over een eigen accountmanager die voor ons potentiele
klanten bezoekt en met hen de onderhandelingen doet. Ik ben als bakker toch snel geneigd ergens ja op te zeggen,
terwijl hij heel rationeel kijkt of het mogelijk is qua productie
en qua route. Je kunt daarnaast ook niet alles zelf doen.”
PRODUCTIE
Wat Kor wel zelf doet, is in de bakkerij zijn stempel drukken.
“Ik ben dagelijks in de productie te vinden. Tachtig procent van
onze producten komt uit de eigen brood- en banketbakkerij in
Uddel, dus daar is veel werk te verzetten. Ik wil graag de fee-
ling met het bakken houden en ik ben opgegroeid in de bakke-
rij. Daar ligt mijn passie en ik heb daarbij controle op het hele
proces. Kwaliteit staat bij ons heel hoog in het vaandel en als
je zelf de laatste controle op het eindproduct kunt uitvoeren,
werkt dat toch het beste merk ik. Ik kan mijn oordeel geven en
mijn kennis overdragen aan de andere bakkers. Dat vind ik het
leukste om te doen. Een hele week op kantoor word ik niet blij
van. Ik kom gewoon het beste in de bakkerij tot mijn recht.”
Voorlopig richt Kor zich dus op de bakkerij en het nastreven
van de hoogst mogelijke kwaliteit op productgebied. “Ruim
tachtig procent van ons assortiment komt uit de eigen brood-
en banketbakkerij. De basis staat, dus kunnen we kijken naar
andere punten die verbeterd kunnen worden. Zo hebben we
onlangs via Zeelandia een winkeltraining gevolgd met ons
personeel om beter in te spelen op vragen vanuit de consu-
ment. Klanten hoef je tegenwoordig niks wijs te maken en ze
weten heel veel. Als ze dan vragen hebben moeten die goed
beantwoord worden en met trainingen zorgen we ervoor dat
ons winkelpersoneel de klant goed te woord kan staan. Dat is
gewoon heel belangrijk geworden.”
AMBITIE
En de plannen voor de toekomst? “We zijn heel blij dat we met
Nijkerk een nieuw filiaal hebben geopend, maar ik hoop niet
dat het bij de vijf filialen blijft. We willen doorgroeien om de
balans gezond te houden. Ik blijf mijn oren en ogen dus open
houden en zoeken naar geschikte locaties om filialen te ope-
nen, want we willen op de beste plekken zitten, zoals we met
ons filiaal in Apeldoorn hebben en nu met Nijkerk ook. Het
Molenplein is een prachtige locatie en er liggen voor ons nog
heel veel mogelijkheden. Hoe de toekomst verder loopt weet
je natuurlijk niet, maar we blijven bezig in ieder geval. Als we
iets kunnen doen, dan zullen we het doen.”