Previous Page  41 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 44 Next Page
Page Background

nB T M

a g a z I n e

n r

5 2 0 1 6

41

PROFESSIONALISERING

Dat was slechts één van de veranderingen die Kor doorgevoerd heeft. “We moeste een hele inhaalslag maken. Mijn

ouders hadden een eigen manier van werken die ons bedrijf heel ver heeft gebracht. Ze zijn juist de dragers van ons

bedrijf geweest, maar om aantal zaken te verbeteren hebben we wel een hele slag moeten maken. Arbeidscontracten

waren er niet bijvoorbeeld, alles ging op goed vertrouwen. We hebben de organisatie dus professioneler op moeten

zetten. Dat heeft veel tijd gekost en vooral Marjanne is daar druk mee geweest, maar de basis staat. Tijd dus om de

vervolgstappen te zetten.”

NIJKERK

Een nieuw filiaal in Nijkerk past dan ook in het plaatje van Bakkerij Schreuder. “We leverden reeds aan een aantal

horecagelegenheden in Nijkerk, dus we kenden de plaats. Na de vraag van Bakkerij Wegerif of we interesse hadden in

de winkel, hebben we samen met Beko Advies een marktonderzoek uitgevoerd en daaruit kwam naar voren dat er wel

behoefte is naar een bakker in dit gebied. Er zijn ook andere bakkers, maar we denken dat we toch onderscheidend

zijn. We hebben een heel breed assortiment producten, maken een groot deel van het brood en banket zelf en de

winkel heeft een goede locatie. We hebben ook ongeveer 950 klanten per week, maar het gemiddelde bestedingsbe-

drag moet omhoog. Daar ligt dus nog veel te winnen voor ons.”

De winkel in Nijkerk heeft gelijk de uitstraling van Bakkerij Schreuder gekregen en de vader van Kor (Freddy

Schreuder) hangt prominent aan de muur als Opa Schreuder en alles ziet er tip top uit. “We zijn op 1 september open

gegaan en de eerste weken zijn zeer bemoedigend verlopen. We horen veel goede reacties van klanten. Nu is het zaak

om het bestedingsgemiddelde te verhogen en daarnaast het derde kanaal in deze regio verder uit te bouwen. We heb-

ben door onze contacten bij Top Bakkers zelfs de beschikking over een eigen accountmanager die voor ons potentiele

klanten bezoekt en met hen de onderhandelingen doet. Ik ben als bakker toch snel geneigd ergens ja op te zeggen,

terwijl hij heel rationeel kijkt of het mogelijk is qua productie

en qua route. Je kunt daarnaast ook niet alles zelf doen.”

PRODUCTIE

Wat Kor wel zelf doet, is in de bakkerij zijn stempel drukken.

“Ik ben dagelijks in de productie te vinden. Tachtig procent van

onze producten komt uit de eigen brood- en banketbakkerij in

Uddel, dus daar is veel werk te verzetten. Ik wil graag de fee-

ling met het bakken houden en ik ben opgegroeid in de bakke-

rij. Daar ligt mijn passie en ik heb daarbij controle op het hele

proces. Kwaliteit staat bij ons heel hoog in het vaandel en als

je zelf de laatste controle op het eindproduct kunt uitvoeren,

werkt dat toch het beste merk ik. Ik kan mijn oordeel geven en

mijn kennis overdragen aan de andere bakkers. Dat vind ik het

leukste om te doen. Een hele week op kantoor word ik niet blij

van. Ik kom gewoon het beste in de bakkerij tot mijn recht.”

Voorlopig richt Kor zich dus op de bakkerij en het nastreven

van de hoogst mogelijke kwaliteit op productgebied. “Ruim

tachtig procent van ons assortiment komt uit de eigen brood-

en banketbakkerij. De basis staat, dus kunnen we kijken naar

andere punten die verbeterd kunnen worden. Zo hebben we

onlangs via Zeelandia een winkeltraining gevolgd met ons

personeel om beter in te spelen op vragen vanuit de consu-

ment. Klanten hoef je tegenwoordig niks wijs te maken en ze

weten heel veel. Als ze dan vragen hebben moeten die goed

beantwoord worden en met trainingen zorgen we ervoor dat

ons winkelpersoneel de klant goed te woord kan staan. Dat is

gewoon heel belangrijk geworden.”

AMBITIE

En de plannen voor de toekomst? “We zijn heel blij dat we met

Nijkerk een nieuw filiaal hebben geopend, maar ik hoop niet

dat het bij de vijf filialen blijft. We willen doorgroeien om de

balans gezond te houden. Ik blijf mijn oren en ogen dus open

houden en zoeken naar geschikte locaties om filialen te ope-

nen, want we willen op de beste plekken zitten, zoals we met

ons filiaal in Apeldoorn hebben en nu met Nijkerk ook. Het

Molenplein is een prachtige locatie en er liggen voor ons nog

heel veel mogelijkheden. Hoe de toekomst verder loopt weet

je natuurlijk niet, maar we blijven bezig in ieder geval. Als we

iets kunnen doen, dan zullen we het doen.”