De Juwelier nr2-2023 Online

Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | Apr i l 2023 | 23 e j aargang no. 2 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Horlogespecial Coverstory Citizen Group toont troeven voor dit voorjaar en deze zomer

Trendy 14k & 18k massief gouden aanschuifringen met edelstenen v.a. €185,- Ervaar de kracht van jouw geboortesteen | swing-jewels.com

DE JUWELIER NR 2 2023 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Visie De afgelopen periode heeft voor mij vooral in het teken gestaan van het bezoeken van beurzen (Inhorgenta en Jewels & watches Retailbeurs in mijn geval, waar ik ook nog naar Vicenza en Genève had kunnen gaan) om de nieuwste trends te spotten, face-to-face interactie te hebben met leveranciers en juweliers en om inspiratie op te doen voor deze horlogespecial. Ik heb als man werkende in deze branche natuurlijk een passie voor horloges en ik zie mezelf als liefhebber. Ik heb zeker geen duidelijke voorkeur voor een merk, het moet bij mij ook niet per se Swiss made zijn, maar ik kan in ieder merk en ontwerp de schoonheid zien. Het is voor een man in Nederland nog steeds zo dat het horloge doorgaans het enige sieraad is dat ze dragen, alhoewel daar steeds meer verandering in komt en herensieraden duidelijk aan populariteit winnen. Wat mij tijdens mijn bezoeken aan de afgelopen beurzen in ieder geval opviel, is nog steeds het grote aantal sporthorloges – duikermodellen voorop – en de merken die teruggrijpen naar hun eigen verleden en vintage modellen in een nieuw jasje steken. In dat opzicht sprak mij het model op onze cover zo aan én deze Bulova Lunar Pilot is in het echt nog indrukwekkender dan op een foto. Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | Apr i l 2023 | 23 e j aargang no. 2 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Horlogespecial Coverstory Citizen Group toont troeven voor dit voorjaar en deze zomer Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs vond ik het heel bemoedigend om te zien dat de opkomst weer goed was na een teleurstellende najaarseditie. De algehele sfeer was heel positief en dat zorgde voor louter opgewekte mensen. Dat sentiment is terecht, want het blijft gewoon goed gaan in onze branche. De voorspelde crisis is tot nog toe niet merkbaar geweest, zo begrijp ik, en mensen blijven met hetzelfde gemak gouden sieraden en horloges kopen. Toch zijn er de laatste tijd ook steeds meer mensen die liever niet betalen voor de producten die u verkoopt in uw winkel. Het aantal inbraken stijgt zorgwekkend en het lijkt bijna dagelijks raak. Ook bij mij in de buurt werd de juwelier – alweer – getroffen door een inbraak. Buiten de financiële schade die zoiets met zich meebrengt, heeft dit ook zijn weerslag op je gemoedstoestand. Helaas hebben ondernemers in onze branche procentueel een grotere kans om hiermee geconfronteerd te worden, maar normaal wordt het natuurlijk nooit. Ik weet dat het misschien al een beetje als een overkill gezien kan worden, maar toch wil ik u ook nog even wijzen op De Juwelier podcast die ik mag maken. Steeds vaker ga ik met mensen uit onze branche om tafel om hun verhaal te horen en op te nemen. Dat is niet alleen heel leuk om te doen, maar ook informatief voor u als ondernemer. Zo heb ik onlangs op de Retailbeurs twee podcast-afleveringen opgenomen die het beluisteren zeker waard zijn. Kijk op onze website www.dejuwelier. biz voor de afleveringen of abonneer je op onze Spotifypagina. Heeft u tips voor mij voor een leuk onderwerp voor onze podcast of wat dan ook, laat het mij zeker weten door een mail te sturen naar c.dejager@gpmedia.nl. HET IS VOOR EEN MAN IN NEDERLAND NOG STEEDS ZO DAT HET HORLOGE DOORGAANS HET ENIGE SIERAAD IS DAT ZE DRAGEN De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

DE JUWELIER NR 2 2023 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW Het is alweer zeven jaar geleden dat Rebel & Rose geïntroduceerd werd door Jerry Boot en zijn partner Marieke en we mogen wel stellen dat het merk grote stappen heeft gezet in de afgelopen jaren. Het managementteam is versterkt met de komst van Paul van de Berg en Jochem Warnaar. Wij spraken met hen over alle ontwikkelingen. P. 16 COVERSTORY De Citizen Group heeft met de eigen merken Citizen en Bulova twee hele sterke troeven in handen waarmee een juwelier een breed, aantrekkelijk en hoogwaardig assortiment kan bieden aan consumenten. Wij waren tijdens Inhorgenta op bezoek bij de Citizen Group en maakten daar kennis met een deel van de noviteiten van beide horlogemerken. P. 22 JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Van zondag 12 tot en met dinsdag 14 maart vond de Jewels & Watches Retailbeurs plaats en daar was weer meer dan genoeg te zien en te beleven. Wij blikken uitgebreid terug op de vakbeurs en laten zien wat u allemaal gemist heeft mocht u de Jewels & Watches Retailbeurs niet bezocht hebben. P. 29 BRANS ALMELO Brans Almelo BV werkt sinds jaar en dag voor juweliers en is gespecialiseerd in het repareren van sieraden, horloges en gebruiksvoorwerpen in alle edele metalen. Met zo’n 3.200 reparatieopdrachten per week hebben zij een groot aandeel van de Nederlandse aftersales markt in handen. 10 16 22 29

DE JUWELIER NR 2 2023 5 P. 44 ORIENT STAR Ons bezoek aan Inhorgenta stond onder meer in het teken van het ontdekken van nieuwe collecties en trends. Orient Star verraste ons met een zeer breed aanbod aan kwalitatief hoogwaardige uurwerken tegen zeer aantrekkelijke prijzen. P. 50 GTIME Gtime is al een tijdje actief in de Benelux – sinds 2001 om precies te zijn – en heeft inmiddels een portfolio opgebouwd dat bestaat uit bekende namen als Victorinox, Wenger, Raidillon, Roamer en Jacques du Manoir. Daarbij heeft Gtime de exclusieve distributierechten van MeisterSinger en Al Coro voor de Belgische markt. P. 54 INHORGENTA Als trouwe lezer van De Juwelier weet u het al, maar wij verheugen ons altijd oprecht voor ons bezoek aan Inhorgenta. Een leuke, toegankelijke, informatieve en goed georganiseerde vakbeurs waar je echt een ruim aanbod van internationale sieraden- en horlogemerken en aanverwante aanbieders van producten en diensten voor de juweliers- en goudsmedenbranche treft. P. 64 JUWELIER IN BEELD Bij Tausch Optiek & Juwelier in Schijndel vielen eind vorig jaar een aantal bijzondere hoogtepunten samen. Ton en Annie Tausch openden hun verbouwde winkel op 14 november, vierden het 125-jarig bestaan gelijktijdig én kregen als klap op de vuurpijl ook nog eens het predicaat Hofleverancier uitgereikt uit handen van burgemeester Kees van Rooij van de gemeente Meierijstad. 44 50 54 64

DE JUWELIER NR 2 2023 6 PRODUCTNIEUWS De Astroscope heeft al veel aandacht getrokken, want het model heeft de German Design Award, de Red Dot Design Award en de iF Design Award ontvangen voor zijn totale ontwerpconcept. Dit jaar lanceert MeisterSinger een speciale serie gelimiteerd tot 200 stuks met een zwarte sunburst afwerking en zonnegeel. Dankzij een Super-LumiNova coating lichten de wijzers, uurindices en dag aanduiding op in het donker. Passend bij het design van de wijzerplaat wordt deze versie geleverd met een zachte kalfslederen band in geel. De opdruk "One of 200" op de glazen zichtbodem maakt duidelijk dat dit een van de slechts 200 geproduceerde modellen is. Meer informatie: Time Company www.meistersinger.com MEISTERSINGER ASTROSCOPE: EEN PLANETAIR SCHOUWSPEL IN GEEL-ZWART Het zijn de zon en de maan die onze tijd voor iedereen voelbaar en waarneembaar verdelen; in dag en nacht en twaalf maanden per jaar. De verdeling in zevendaagse weken volgt echter geen astronomisch ritme, maar heeft een mythologische achtergrond en gaat waarschijnlijk terug tot de Babyloniërs, die net als veel andere volkeren het getal zeven als bijzonder heilig beschouwden. Elke dag van de week werd geassocieerd met zeven hemellichamen: Zon, Maan, Mars, Mercurius, Jupiter, Venus en Saturnus. De Astroscope van MeisterSinger gebruikt deze hemellichamen om de zeven dagen van de week aan te geven. De fraaie, klassieke tennisarmbanden zijn aan ware revival bezig. Nieuw in het assortiment van Kasius zijn de zeer populaire tennisarmbanden met kleursteen, natuurlijk diamant en labgrown diamant. Uniseks sieraden komen zeer veelvuldig terug in het modebeeld, dus heeft Kasius haar aanbod daarop aangepast met bijvoorbeeld de 14 karaat geelgouden bangles met een kern van zilver, satijnen armbanden met 14 karaat geelgoud, 14 karaat geelgouden ring met onyx. Diamant is en blijft onverminderd gewild en daarom heeft Kasius een 14 karaat bicolor geel- en witgouden set uitgevoerd met diamant. Voor meer informatie: L. Kasius Sieraden Tel. 0180-462700 | www.l-kasius.nl KASIUS TOONT NOVITEITEN OP SIERADENGEBIED Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs waren wij – net als vele andere bezoekers – aanwezig in de stand van Kasius omdaar de laatste noviteiten te bewonderen. Dit voorjaar zien we een reeks aan nieuwe sieraden terugkomen, zoals de populaire tennisramband, uniseks gouden sieraden en heel veel kleursteen en diamant.

BETTER STARTS NOW Created for eternity. The new sporty chronograph made of Super TitaniumTM: 5 times harder : and 40% lighter than stainless steel. citizenwatch.eu

DE JUWELIER NR 2 2023 8 NIEUWS Verdieping in Ondernemen Het leuke aan het opnemen op locatie: je hoort het geroezemoes van de goedbezochte, positieve beurs ook terug, maar het is niet altijd ideaal voor de geluidskwaliteit. Maar desondanks is er weer een hele leuke, leerzame aflevering van Verdieping in Ondernemen opgenomen. Deze aflevering staat inmiddels online en is dus nu te beluisteren op onze site (www.dejuwelier.biz) en bekende podcast-kanalen (Spotify, Google Podcast, Buzzsprout). Samen met George, Benjamin en David hebben wij het over natuurlijk de beurs, maar ook over het onderwerp Planning én blikken we vooruit op het volgende thema: hoe om te gaan met een nieuwe generatie medewerkers en moet je als ondernemer je daaraan aanpassen. Daar leest u in deze editie dus veel meer over. TWEE NIEUWE AFLEVERINGEN DE JUWELIER PODCAST ONLINE De Jewels & Watches Retailbeurs stond voor ons in het teken van het ontdekken van alle noviteiten, het bezoeken van de exposanten, het proeven van de sfeer, maar ook voor het opnemen van maar liefst twee afleveringen van De Juwelier Podcast. Allereerst met onze vaste podcast deelnemers George van Ekeren, Benjamin Maasland en David Rakers voor ‘Verdieping in Ondernemen’ en aansluitend met Wendy Kahlé, Tom Kikkert en Steven van Loggem over de beurs en wat daar allemaal te beleven was. Podcast Jewels & Watches Dit jaar gaat u vaker podcast-afleveringen kunnen beluisteren met andere mensen uit onze branche, of mensen met retail ervaring. Eerder dit jaar was het al met Vakschool Schoonhoven en nu dus met Steven van Loggem van Trade Mart Utrecht, in zijn rol daar verantwoordelijk voor de Jewels & Watches-etage, Wendy Kahlé van Trendwatcher en een frequent bezoekers van de Jewels & Watches Retailbeurs, en Tom Kikkert, retail specialist en hij gaf tijdens de beursdagen verschillende lezingen over het retaillandschap. Samen met hen bespraken wij de functie van de beurs, wat de reden voor Wendy is om deze te bezoeken en wat Tom bezoekers meegaf in zijn sessies. Wat ons betreft een hele informatieve, leuke aflevering die het beluisteren meer dan waard is. Abonneren Wilt u altijd op de hoogte zijn van nieuwe afleveringen van onze podcast? U kunt zich abonneren op De Juwelier podcast, waardoor u een melding krijgt zodra een nieuwe aflevering online staat. Dat communiceren wij natuurlijk ook via mailingen en onze socials. Alle podcasts zijn terug te luisteren op onze website en alle bekende streamingsdiensten. Created & Crafted i

Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain in Britain

DE JUWELIER NR 2 2023 10 INTERVIEW REBEL & ROSE “GROEIEN DOE JE SAMEN” Het is alweer zeven jaar geleden dat Jerry Boot en zijn partner Marieke Rebel & Rose begonnen. In die zeven jaar heeft het merk enorme stappen gemaakt en is het perfect gepositioneerd als lifestyle merk. Het merk is landelijk bekend en de collectie is breder dan ooit. Daarnaast is het managementteam uitgebreid met twee zwaargewichten: Paul van den Berg en Jochem Warnaar, die inmiddels allebei aandeelhouder zijn. Toch zijn er ook veel dingen hetzelfde gebleven. Zo zijn Danny Vera en zijn vrouw Escha nog steeds de gezichten van Rebel & Rose. En ligt de focus nog altijd grotendeels op armbanden en ringen. Ook is de strategie nog steeds retail gedreven en dus gericht op een intensieve, maar vooral prettige samenwerking met juweliers. Marieke: “We werken allemaal heel hard om Rebel & Rose samen met onze partners zo succesvol mogelijk te verkopen, maar dat willen we wel op een leuke manier doen”. Wat zij daarmee precies bedoelt, leest u onder meer in dit interview. Als we bij Jerry, Marieke, Paul en Jochem op bezoek zijn in hun kantoor in Den Haag, hebben zij net de Jewels & Watches Retailbeurs achter de rug. “Het is nog een beetje chaotisch hier”, stelt Paul vast. “Maar het was voor ons wel de beste beurs ooit”, vult Jerry aan. “Het gaat ons als merk voor de wind. We hebben een grote naamsbekendheid en onze collecties zijn on point. Dat wordt erkend door juweliers, maar daar hebben we de afgelopen jaren ook heel veel aandacht aan besteed.” Collecties en kernwaardes De tag line die alles duidt voor Rebel & Rose is: ‘for the free spirits who don’t follow trends but set them’. Jerry: “Het gaat erom dat je jezelf bent en je eigen stijl kiest. Je wordt niet beïnvloed door wat anderen van je denken, maar trekt je eigen plan. Daarnaast staat het merk voor stoer en lief. Met dat uitganspunt zijn we gaan bouwen aan het merk”. De collectie is inmiddels sterk uitgebreid, maar de focus ligt altijd op deze kernwaardes. Marieke: “We Paul van den Berg, Marieke de Haas, Jochem Warnaar en Jerry Boot.

DE JUWELIER NR 2 2023 11 zijn heel sterk vertegenwoordigd ‘rondom de pols’ van zowel mannen als vrouwen. Onze sieraden zijn populair onder een zeer brede doelgroep, van jong tot oud.” Marketing Op het gebied van reclame en marketing hoef je Jerry en Marieke niks te vertellen. Ze hebben al ruim 25 jaar een succesvol reclamebureau en weten dus hoe je een merk positioneert. Inmiddels weten ze ook alles van het runnen van een bedrijf in de sieradenbranche. Jerry: “We hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet en onze interne organisatie flink versterkt, mede met de komst van Paul en Jochem. Met Paul is er binnen de organisatie een ervaren kracht gekomen die het klappen van de zweep kent binnen de juweliersbranche. Hij houdt zich met name bezig met alle operationele zaken. Jochem is de whizzkid van het team. Hij heeft zelf een zeer succesvol online platform en weet alles van online strategie en uitvoering”. Merkbeleving Jerry: “Waar het vooral om draait, is merkbeleving. Wij bestaan bij de gratie van de consument en de juwelier. Daarom geven wij het merk via zoveel mogelijk kanalen toegevoegde waarde. Dat doen we primair door een grote aanwezigheid in de winkels, waarvoor we desgewenst de merkbeleving op maat vervaardigen, maar ook online en offline bijvoorbeeld via grote billboards langs snelwegen. Bovendien hebben we onze backoffice onder leiding van Marieke flink uitgebreid, en daar zijn we heel trots op. Vanuit ons kantoor proberen we de winkels maximaal te ondersteunen en het direct bestellen door winkels makkelijk te maken. Inmiddels lopen de meeste bestellingen direct via ons systeem of backoffice. Daardoor hebben onze accountmanagers meer tijd om mee te denken met de klanten. Over de gehele linie worden we steeds relevanter bij de juwelier en dat heeft meerdere oorzaken.” Ambassadeurs Een van de redenen voor de grote herkenbaarheid van Rebel & Rose, zijn Danny Vera en zijn vrouw Escha. De perfecte ambassadeurs van het merk. “Al sinds dag één zijn Danny en Escha voor ons de perfecte ‘rebel’ en ‘rose’ en we hebben veel geluk dat zij al zo lang aan ons verbonden zijn. Zij vertegenwoordigen precies de kernwaarden die wij zo belangrijk vinden: direct, eerlijk, transparant, kwaliteit en loyaliteit. Dat laatste blijkt wel uit het feit dat ze – ondanks de enorm toegenomen populariteit in de afgelopen jaren en de vele aanbiedingen van andere merken – nog steeds met ons samenwerken. Dat doen ze omdat ze het leuk vinden en omdat ze onze producten mooi vinden”, zegt Marieke. Focus op bricks Het ondersteunen van partners is voor Rebel & Rose een must. Jochem: “We hebben een focus op bricks, supported by clicks. Dat betekent dat we ons primair richten op de winkels, maar dat we ons online ook profileren. Los van dat je tegenwoordig als A-merk gewoon online aanwezig moet zijn, wordt onze online strategie met name ingezet om ons merk bekender te maken. We stunten niet met prijzen en werken niet of nauwelijks samen met pure online aanbieders. Hun manier van werken is niet de onze”. Paul vult aan: “Wij spelen een andere wedstrijd en hebben dus onze eigen keuzes gemaakt. Hoewel het niet helemaal te voorkomen is, proberen we de rust rondom ons merk te bewaken. Het enige dat wij online verkopen met gereduceerde prijzen, zijn ‘uitlopers’ uit onze collectie die we terugnemen (omruilen) van onze klanten. Zo creëren we een ‘ecosysteem’ waarbij we bij de winkels zorgen voor een optimale courante collectie. Als je het hebt over eerlijk en transparant: mocht een collectie op wat voor manier dan ook niet werken bij een dealer, dan nemen we die terug. Zijn daarbij uitlopers uit de collectie, dan verkopen we die online met korting, maar dat mag de juwelier ook zelf doen.” Product-plus-strategie “Waar wij ons veel meer op richten, is een product plus strategie”, zegt Paul. “Dat houdt in dat je wat weggeeft bij een aankoop. Denk aan een beanie, strandtas, cap en ga zo maar door. Maar dan wel van winkelkwaliteit en iets dat je echt gebruikt. Onze partners kunnen zo hun klanten verrassen met een extraatje. Zo hoef je ook niet met prijzen te gaan stunten. Een productplus-actie die net is gestart, heeft met onze ambassadeur Danny Vera te maken. Consumenten die een Rebel en Rose sieraad kopen krijgen een wincodekaart. Daarmee maken ze kans op 1 van de 100 tickets voor het concert van Danny in de Ziggo Dome.” Adviserende rol “Er is gewoon heel veel vertrouwen in wat wij doen vanuit klanten”, gaat Marieke verder. “We hebben een service op heel hoog niveau, een B2B portaal waarop makkelijk besteld kan worden en waar klanten relevante content af kunnen halen. En onze accountmanagers Willem Weide en Patrick Meulenbroek die onze klanten ondersteunen en adviseren. Dan hebben we het vaak niet over de producten zelf, maar over hoe je een hogere rotatiesnelheid in de collectie krijgt, meer omzet genereert en dus een betere return on investment realiseert.” Jerry: “Alles gebeurt op basis van data. We hebben alles inzichtelijk per winkel en per product. Daarmee kunnen we aan de knoppen draaien om zaken verder te verbeteren. We testen en meten alles. Zo zien we heel snel wat onze hardlopers zijn en wat minder goed werkt. Op basis daarvan kunnen we snel schakelen, winkels adviseren, voorraden aanpassen en de omloopsnelheid verder te verhogen.” DE GOEDE BAND MET ONZE DEALERS IS DE PIJLER ONDER ONS SUCCES EN MAAKT HET WERK LEUK Dealernetwerk Inmiddels telt Rebel & Rose in Nederland ruim 200 dealers (en internationaal ruim 700). “We zijn heel blij met ons dealernetwerk zoals het er nu staat. Natuurlijk moet je soms afscheid van elkaar nemen. We hebben er niks aan (en onze klant ook niet) als in een winkel een half gevulde display staat. Dan moet je in overleg stoppen en nemen wij die voorraad gewoon terug. We hebben echt heel goede, actieve klanten en wat we vooral fijn vinden: we werken op een prettige manier samen. Het vertrouwen is wederzijds en dat maakt het gewoon veel leuker. Dat zie je ook op de beurs, waar het bij ons altijd gezellig druk is en mensen graag langskomen. Dat is voor ons een belangrijke graadmeter”, aldus Marieke. Jongvolwassen Je mag inmiddels stellen dat Rebel & Rose de ‘wilde’ puberjaren achter zich heeft gelaten. “We zijn als merk jongvolwassen, maar nog steeds rebels natuurlijk. Er is nog altijd ruimte voor groei en verbetering. We gaan onze klanten meer ondersteunen met gave content, er komen mooie product introducties aan en we proberen nóg meer consumenten te bereiken”, aldus Paul. Jerry vult aan: “Inmiddels hebben meer dan 320.000 consumenten één of meer producten gekocht van Rebel & Rose. Dat is veel, maar als ik op straat loop kijk ik altijd naar polsen en zie dan dat er nog heel veel ruimte is om te groeien.” Marieke: “Waar we nu zijn, hebben we bereikt door goede collecties te ontwikkelen, service van een hoog niveau te bieden, snel te leveren doordat we alles op voorraad hebben en onze grote naamsbekendheid. Dat laatste punt hebben we samen met onze partners gerealiseerd. De goede band met onze dealers is de pijler onder ons succes en maakt het werk leuk. Die band willen we de komende jaren graag nog verder uitbouwen en verbeteren.” Meer informatie: Rebel & Rose | Tel. +31 (0)70 324 6000 Clientservice@rebelandrose.com | www.rebelandrose.com

NI EUW een prachtige set met cabochon geslepen roze kwarts en diamant PASDIAMONDS.COM 020 696 0146 BI J JUWEL I ERS DOOR HEEL NEDERLAND

DE JUWELIER NR 2 2023 13 COLUMN Consumenten die ondanks het gemak van webshops kiezen voor fysiek winkelbezoek, zoeken een zintuigelijke beleving. Naast het kunnen zien en voelen van luxegoederen als sieraden, is ook de sfeer een belangrijke factor die koopgedrag beïnvloed. Wendy Hereijgers, Creative Director Music Content bij Mood Media, vertelt hoe de juiste muziekkeuze de winkelbeleving (en daarmee zelfs de omzet) naar een hoger niveau tilt. Muziek is niet ‘one type fits all’. Een grote misvatting van veel winkeliers is dat klanten te vangen zijn in een overkoepelend genre. Om de ultieme winkelbeleving te ervaren is er meer nodig dan een standaard playlist of een vaste radiozender. Muziek raakt, beweegt en roept emoties op. Dat gevoel heeft, bewust of onbewust, invloed op koopgedrag. Dit is de reden waarom strategische muziekkeuze zo belangrijk is. Met behulp van een nauwgezette doelgroep bepaling duik je in de psyche van de consument. Denk aan variabelen als gender en leeftijd, maar ook specifieke archetypen. Wie komt er in de winkel, wat beweegt hen en hoe maak je verbinding? Prijs- kwaliteitverhouding is ook een belangrijke factor in de vertaalslag naar het type muziek. Hoe onderscheid je je als winkel of merk? Muziek moet naadloos aansluiten bij zowel de identiteit en imago van de winkel als de doelgroep. Waar populaire en herkenbare muziek beter aansluit bij sieradenwinkels in een trendy en betaalbaar segment, wil je bij high-end juweliers met luxemerken juist kwaliteit en exclusiviteit terug horen. Boutiques met handgemaakte sieraden ademen ambacht, daar hoort muziek met vergelijkbare kernwaarden als creativiteit en authenticiteit bij. Ook elementen als tempo en volume hebben een groot effect, het beïnvloedt de perceptie van tijd en kan de consument versnellen of vertragen. Bij het uitzoeken van een mooi sieraad moet je de tijd kunnen nemen en wil je je niet opgejaagd voelen door een hele snelle beat. De sfeer moet uitnodigen om rustig te passen, opties af te wegen en advies te vragen. Aangename muziek draagt daaraan bij. Een goede muziekstrategie is niet in steen gebeiteld. Behoeftes van consumenten en de identiteit van merken of retailers veranderen met de tijd. Door de strategie en muziek bij te sturen, beweegt de winkelbeleving mee met ontwikkelingen en blijf je als winkel relevant. STRATEGISCHE IN-STORE MUZIEK VERGROOT OMZET Column Mood Media Wendy Hereijgers Creative Director Music Content Mood Media

DE JUWELIER NR 2 2023 14 INTERVIEW Breuning heeft een indrukwekkend assortiment hoogwaardige zilveren, gouden en platina sieraden. Het succes van het merk is gestaafd op een gouden combinatie van vakmanschap en innovatie. Henk Gottenbos: “De veelal handgemaakte sieraden van Breuning zijn onderverdeeld in overzichtelijke deelcollecties. Dat maakt het makkelijker om uit het aanbod een aansprekende collectie samen te stellen voor de individuele juwelier. Breuning heeft een assortiment waar iedereen iets naar haar eigen wens kan vinden. Dat is ook de kracht van dit merk en daarnaast is de kwaliteit van hoge kwaliteit hetgeen Breuning zo onderscheidend maakt voor juweliers.” “BREUNING HEEFT EEN ASSORTIMENT WAAR IEDEREEN IETS NAAR EIGEN WENS KAN VINDEN” De Duitse sieradenfabrikant Breuning is al sinds 1927 een gevestigde naam en onderscheidt zich met haar hoogwaardige aanbod in sieraden en trouwringen. Het sieradenmerk valt op door de kwaliteit van het ontwerp en het gebruikte materiaal. Breuning voert een breed assortiment en vult dat halfjaarlijks aan. Zo blijft de collectie steeds up-to-date met de nieuwste trends én dat zagen wij met eigen ogen tijdens Inhorgenta in München. Diamant en kleursteen Dit voorjaar en deze zomer zien we bij Breuning de mooiste creaties in geel-, wit- en roségoud en doorgaans in combinatie met diamant en kleurstenen. “Deze armbanden, ringen, colliers en oorsieraden tonen een veelvoud aan diverse bewerkingen en vormen, waardoor er voor iedereen een sieraad naar wens te vinden is in de brede collectie.” Vakmanschap “Breuning is een van de toonaangevende fabrikanten van fijne sieraden in goud en zilver en biedt ringen, oorsieraden, creolen, hangers en colliers met gekleurde stenen, parels of diamanten”, vervolgt Henk. “Het merk Breuning staat voor innovatie en kwaliteit. De eigentijdse ontwerpen imponeren door hun precieze uitwerking in traditioneel vakmanschap. Hoogwaardige productie en ontwerpexpertise gaan bij Breuning al jaren hand in hand. Het familiebedrijf, opgericht in 1927 en inmiddels in de derde generatie, beschikt over een machinepark dat uniek is in de wereld, waardoor ook de productie van technisch zeer veeleisende modellen mogelijk zijn.” Voor aanvullende informatie: Montu Henk Gottenbos | Tel. 06-21 11 88 15 www.montu.nu | info@montu.nu

R E A C H Y O U R S U M M I T ALPINER EXTREME REGULATOR AUTOMATIC Swiss Professional Alpine Watch INDEPENDENCE, PERSEVERANCE, HERITAGE. www.alpina-watches.com

DE JUWELIER NR 2 2023 16 COVERSTORY CITIZEN GROUP TOONT TROEVEN VOOR DIT VOORJAAR EN DEZE ZOMER De Citizen Group heeft met de eigen merken Citizen en Bulova twee hele sterke troeven in handen waarmee een juwelier een breed, aantrekkelijk en hoogwaardig assortiment kan bieden aan consumenten. Wij waren tijdens Inhorgenta op bezoek bij de Citizen Group en maakten daar kennis met een deel van de noviteiten van beide horlogemerken. Laten we starten met Bulova. De historie van Bulova gaat terug naar het jaar 1875, waarin het werd opgericht door visionair en pionier pur sang Joseph Bulova. Sinds de oprichting stond Bulova synoniem voor technische innovatie en het merk is dan ook verantwoordelijk voor een hele reeks wereldprimeurs, waaronder de eerste radioklok en het eerste elektrische horloge, de Accutron. De achterliggende techniek van dit horloge werd beschikbaar gesteld aan ruimtevaartorganisatie NASA, die het onder meer toepaste tijdens de eerste maanlanding in 1969. De chronograaf die destijds door één van de astronauten gedragen werd, werd later verkocht voor 1,6 miljoen dollar. Lunar Pilot Dit voorjaar is Bulova onder meer geïnspireerd door hun eigen iconische vintage ontwerp dat voor het eerst in de ruimte werden gedragen – de Bulova Lunar Pilot. Bulova bouwt daarmee verder aan de Archive Series-franchise (uurwerken gebaseerd op oude modellen) met twee nieuwe Lunar Pilot-chronograaf modellen met een kleinere kast die de exacte grootte repliceert van het originele horloge dat naar de maan reisde. Verkrijgbaar in een 43,5 mm roestvrijstalen kast met bijpassende multi-link armband, zijn er twee modellen beschikbaar: een met een opvallende tweekleurige blauwwitte chronograaf wijzerplaat en de andere in een klassiek zwarte uitvoering dat het originele legendarische chronograaf uurwerk vertegenwoordigt. Deze modellen zijn zeer scherp geprijsd met een winkelverkoopprijs van €699,-. De Lunar Pilot-chronograaf wordt aangedreven door het gepatenteerde NP20 High Precision Quartz (HPQ) chronograafuurwerk van het merk, nauwkeurig tot op 1/20e seconde - een perfect verzamelstuk voor zowel horloge- als ruimteliefhebbers. Curv Een absolute eyecatcher in het huidige Bulova-assortiment is wat ons betreft toch wel de Curv-collectie. Deze collectie herbergt prachtige modellen met een gebogen horlogekast, maar nog veel opvallender, ook met een gebogen uurwerk. Daarmee is het bedrijf weer de ‘eerste’ die dit bewerkstelligde. Zowel vanuit design- als vanuit technisch oogpunt is de Bulova Curv een hoogstandje. Avantgardistisch denken, meesterlijk ambachtswerk en toepassing van de modernste technieken; al deze Bulova-kernwaarden komen tot uiting in de Curv. Het succes van de Curv krijgt nu een vervolg met de introductie van drie nieuwe Curv-modellen, die allen voorzien zijn van gebogen saffierglas en het door Bulova gepatenteerde 262 kHz-quartzuurwerk. Eco-Drive Citizen is natuurlijk een heel ander horlogemerk dan Bulova, maar de innovatiedrang van beide merken staat als een paal boven water. We noemen een technisch hoogstandje als Eco-Drive. Citizen introduceerde in 1976 het eerste analoge quartz horloge dat haar energie uit licht haalde: de geboorte van de Eco-Drive-techniek. Daarmee realiseerde Citizen een geweldig onderscheidende tool voor zichzelf, want met licht heb je een energiebron die overal ter wereld beschikbaar en natuurlijk duurzaam is. Eco-Drive genereert zelfs van zwak licht energie om de horloges aan te drijven en slaat het overschot op in een oplaadbare cel. Na het opladen kan het horloge gedurende maximaal zes maanden in het donker doorlopen. Een batterijwissel is dus niet noodzakelijk. Daarbij heeft Citizen door de jaren heen het energieverbruik van Eco-Drive kunnen verminderen, zodat ingewikkelde extra functies, zoals diepte- of hoogtemeter, samen met de normale tijdweergave-functie kunnen lopen. Om maar een voorbeeld te geven van de innovatiedrang van Citizen. CITIZEN PROMASTER Een mooi voorbeeld is in het verlengde daarvan de CITIZEN PROMASTER New Eco-Drive Diver 200m BN0226-10P model dat een herinterpretatie is van het originele model, gelanceerd in 1982. Deze onderscheidde zich door het silhouet van de kast zonder bandaanzetten, de vier bezelcovers en de grote inkepingen op de roterende lunette, die het horloge een gedurfde, onderscheidende uitstraling gaven. De twee nieuwe modellen hebben ook een gezandstraalde afwerking om de kenmerkende, ruige look van het originele model na te bootsen. De BN0226-10P, met zijn titanium grijze kleur, heeft een Super TitaniumTM-behuizing met Duratect DLC en MRK-goud. Het gebruik van MRK goud op de bezel van de kast geeft het horloge een extravagante uitstraling. De wijzerplaat en het kleurenschema doen denken aan het originele ontwerp uit 1982. Het

DE JUWELIER NR 2 2023 17 nieuwe model biedt betere zichtbaarheid van de wijzers en ring en biedt een verfijnde interpretatie van het gedurfde originele ontwerp. De kast van 45,8 mm is even groot als het origineel, maar de dikte van de kast is iets verkleind om de pasvorm te verbeteren. CITIZEN ME Vorig jaar introduceerde Citizen de nieuwe CITIZEN ME-serie wat een samensmelting is van modern design, popkleuren en de betrouwbare kunde op het gebied van vervaardigen van mechanische horloges van Citizen. Het concept van CITIZEN ME is ‘Betaalbaar, betrouwbaar en toonaangevend’. Ondanks de zorgvuldige details en hoogwaardigheid van de gekozen materialen, zullen de modellen binnen een betaalbare prijsklasse van minder dan 300 euro vallen en zodoende voor een groot publiek bereikbaar zijn. Dat bleek wel met de eerste collectie, want die was een doorslaand succes. De nieuwe CITIZEN ME-serie pronkt met de superieure schoonheid in zijn uiterlijk en betrouwbaarheid van binnen. Citizen bereikt met deze serie mensen die geïnteresseerd zijn in de wereld van mechanische horloges. De nieuwe CITIZEN ME-serie heeft een zeer moderne geïntegreerde roestvrijstalen kast en armband. De kast is afgeschuind en mooi afgewerkt door middel van diverse bewerkingen. De kroon op de 4 uurpositie maakt dat het horloge er slank uitziet. Elke schakel van de armband is gebogen om een bergachtige vorm te krijgen, waardoor het horloge een klassieke uitstraling krijgt. De middelste schakels van de armband en de ring zijn gepolijst om te spiegelen, waardoor ieder CITIZEN ME-model een gevoel van luxe uitstraalt. Kleur Zoals gezegd wordt de CITIZEN ME-serie gekenmerkt door kleur. Deze zomer – want de modellen komen in juli op de markt – zien we een opvallende lichtblauw gekleurde wijzerplaat, donkerblauw als optie, een soort smaragd groene variant en een donkerrode wijzerplaat in combinatie met IP gold. Alle vier opvallend gekleurde wijzerplaten hebben een subtiel zonnestraalpatroon. Eenvoudige indices in baton-stijl worden zorgvuldig toegepast op de twaalf posities. Wat het horloge herkenbaar maakt, is de vergrote lens boven het datumvenster op 3 uur. Al deze kleine details zijn in harmonie versmolten en stellen een klassiek, maar modern en zelfs zeer modieus ontwerp voor. De CITIZEN ME-modellen zijn uitgerust met het Cal.8210 in-house vervaardigd automatisch uurwerk. Het uurwerk is zichtbaar vanaf de achterkant van de kast, wat natuurlijk wel een vereiste is bij een mechanisch uurwerk. Met de CITIZEN ME-collectie toont Citizen eens te meer dat het zich onderscheidt op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding, zeker als je een mechanisch horloge voor onder de 300 euro kan aanbieden. Meer informatie: Citizen Watch Europe Tel. +49 (0)40 73462360 | www.citizenwatch.nl

Fournituren • Gereedschappen • Machines • Metalen Edelstenen • Batterijen • Rijggaren • Poetsmiddelen Verpakkingen • Sluitingen • Horlogerie • Presentatie Bijou Moderne Ook voor gereedschap van Durston gaat u naar Bijou Moderne Compleet assortiment met meer dan 50.000 artikelen uit voorraad leverbaar! Bijou Moderne, dé groothandel voor elke juwelier, horlogemaker, goud- en zilversmid. Vraag uw catalogus aan! 808 pagina’s boordevol info Onze website is het online startpunt voor het laatste nieuws en info over Bijou Moderne, onze diensten en producten. Vraag uw inlogcode aan! www.bijoumoderne.nl Bijou Moderne • Edisonlaan 36-38 • 2665 JC Bleiswijk • Holland • T 010 - 529 66 00 • E info@bijoumoderne.nl Voor informatie: Montu | Henk Gottenbos | info@montu.nu

DE JUWELIER NR 2 2023 19 HORLOGES Het verhaal van G-SHOCK is en blijft bijzonder. De grote man achter het succes van G-SHOCK is de heer Kikuo Ibe. Hij vertelde ons al eerder over zijn zoektocht naar het ultieme horloge. “De ontwikkeling van G-SHOCK begon toen ik een zeer dierbaar horloge dat ik van mijn vader had gekregen kapot liet vallen. Ik nam mij voor dat dit me nooit meer zou overkomen en begon met realiseren van een horloge dat minimaal tien jaar mee kon gaan, een val van tien meter zou overleven en tien bar waterdicht zou zijn. Het ontwerpproces ging zeker niet over rozen en er zijn tal van mislukte experimenten vooraf gegaan aan het succesvolle ontwerp. Uiteindelijk gaf mijn vastberadenheid de doorslag. Door het uurwerk te laten zweven in de kunststof kastconstructie konden we de absolute toughness realiseren. In 1983 is het eerste G-SHOCK model op de markt gekomen en sindsdien zijn er meer dan honderd miljoen exemplaren verkocht. Een geweldige mijlpaal.” Drie keer zo hard De GMW-B5000PS en GMW-B5000PG zijn gebaseerd op de volledig metalen GMW-B5000D, die de iconische vorm van de allereerste G-SHOCK, de DW-5000C, weer laat terugkeren. Beide modellen ter ere van het 40-jarig bestaan zijn RECRYSTALLIZED SERIES TER ERE VAN 40 JAAR G-SHOCK Casio viert dit jaar veertig jaar G-SHOCK en dat betekent veel jubileummodellen. Zo is de Recrystallized Series ontworpen om te laten zien waar G-SHOCK allemaal heden ten dage toe in staat is. De GMWB5000PS en GMW-B5000PG zijn nog robuuster gemaakt met behulp van een diepgelaagd verhardingsproces op roestvrij staal. gemaakt van extreem hard roestvrij staal voor externe onderdelen zoals de lunetten en de band. Met deze laatste stap in de voortdurende evolutie van G-SHOCK, die al in 1983 begon, ontwikkelde Casio een diepgelaagd verhardingsproces voor roestvrij staal. Hierdoor ontstaat een materiaal dat ongeveer drie keer zo hard is als normaal roestvrij staal. De kristallisatie voegt daarbij een nieuw designelement toe. Doordat het roestvrije staal een warmtebehandeling heeft ondergaan en opnieuw is gekristalliseerd om zo patronen te creëren op een matte textuur, ontstaat er een robuust uiterlijk van fijne metaalfragmenten verspreid over het oppervlak. Omdat elk afzonderlijk onderdeel een unieke kristallijne korrel heeft, resulteert dit in subtiele verschillen in patroon, kleur en glans voor ieder horloge. "PROJECT TEAM Tough” De zilveren GMW-B5000PS en gouden GMW-B5000PG zijn beide voorzien van speciale kenmerken, te weten het 40-jarig jubileumlogo op de achterkant van de kast, de woorden "SINCE 1983" op de wijzerplaat en een ster op de modusknop linksonder op de kast. Casio brengt daarnaast ook de DW-5040PG uit, met een wijzerplaat waarop de woorden "PROJECT TEAM Tough” staan gegraveerd. Dit is de naam van het team dat werkte aan de ontwikkeling van de allereerste G-SHOCK. Voor deze heruitgave van het oorspronkelijke G-SHOCK-ontwerp wordt het hardingsproces in diepe lagen toegepast op de achterkant van de kast, de gesp, de bandlus en andere metalen onderdelen. Voor de bezel en de band is Biomass-plastic gebruikt. Meer informatie: Casio Benelux Tel. 020-545 1070 | www.casio.nl

GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT Openingstijden showroom: Maandag t/m vrijdag 8:30- 16:30 uur Keienbergweg 12- 1101 GB Amsterdam info@drijfhoutnl.com | T. (+31) 020 564 8 520 Openingstijden showroom: Maandag t/m vrijdag 8:30- 16:30 uur Keienbergweg 12- 1101 GB Amsterdam | T. (+31) 020 564 8 520 info@drijfhoutnl.com | www.drijfhoutnl.com

DE JUWELIER NR 2 2023 21 HORLOGES De nieuwste PONTOS Chronograph is al een zeer verfijnde compositie en omvat een reeks subtiele verbeteringen. De uurmarkeringen zijn nu Arabische cijfers, die de uren duidelijk aangeven en tegelijkertijd de wijzerplaat voorzien van een dosis moderniteit. De uren- en minutenwijzers zijn gedeeltelijk opengewerkt en bevatten witte Super-LumiNova, waardoor de zichtbaarheid bij weinig licht wordt vergroot. Deze lichtgevende behandeling wordt ook herhaald op de centrale secondewijzer van de chronograaf. Gevoel van luxe Tijdens het designproces heeft het ontwerpteam van Maurice Lacroix zich gericht op het optimaliseren van de leesbaarheid en het verrijken van het algehele gevoel van luxe. Zo heeft het oppervlak van de wijzerplaat een sunray motief. Het 12-uurs chronograafvenster, gepositioneerd op 6 uur, bevat ook een datumvenster in dezelfde kleur, wat bijdraagt aan het algehele gevoel van samenhang. Een opengewerkte achterzijde biedt zicht op het automatische ML112-kaliber. Easy Strap Exchange-systeem Mocht je de gelukkige drager zijn van dit fraaie uurwerk, dan word je verwend met de keuze uit een roestvrijstalen armband of zwarte leren band. De laatste optie wordt geleverd met het legendarische M-logo. In overeenstemming met de populaire AIKON-collectie, is de nieuwe PONTOS Chronograph 43 mm voorzien van het Easy Strap Exchange-systeem van het merk, dat een eenvoudige, gebruiksvriendelijke manier biedt om de band te verwisselen voor een alternatief zonder gereedschap. MAURICE LACROIX PONTOS CHRONOGRAPH 43MM Een merk als Maurice Lacroix heeft een rijk verleden waaruit het zelf ook meer dan genoeg inspiratie kan halen. Het merk heeft zijn zeer populaire model, de PONTOS Chronograph 43 mm, opnieuw bekeken en vier nieuwe referenties uitgebracht. Zongeborstelde wijzerplaten, gepresenteerd in een keuze uit zwart of staalgrijs, kunnen worden gecombineerd met een leren band of een stalen armband, en tonen zowel een eigentijdse stijl als een tijdloze aantrekkingskracht. Duurzame verpakking De verpakking van de nieuwe PONTOS Chronograph is het zoveelste voorbeeld van de proactieve benadering van Maurice Lacroix op het gebied van horlogemaken. Voortbouwend op de succesvolle lancering van de AIKON #tide-collectie, een reeks modellen gemaakt van geüpcycled oceaanafval, levert het merk nu al zijn horloges in verpakkingen gemaakt van #tide Ocean Material®. Er zijn 34 flessen nodig om elke horlogedoos te maken, wat betekent dat er 34 minder flessen zijn die de zee vervuilen. Elke doos heeft een ruimte om een extra band in een speciaal compartiment op te bergen en is voorzien van een QR-code die, wanneer gescand, linkt naar een digitale gebruikershandleiding, waardoor papieren instructies overbodig worden en de ecologische impact opnieuw wordt beperkt. Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 | www.weiszgroup.com

DE JUWELIER NR 2 2023 22 NABESCHOUWING JEWELS & WATCHES RETAILBEURS

DE JUWELIER NR 2 2023 23 We zouden niet willen spreken van een ‘make or break’ beurs, maar dat de Jewels & Watches Retailbeurs weer toe was een aan goedbezochte, enerverende en positieve beurs is een understatement. “We hebben bezoekers uitgebreid bevraagd naar hun wensen en naar aanleiding van die wensen hebben we wat veranderingen doorgevoerd. We bieden meer beleving, een breder en diverser aanbod, organiseren we workshops en hebben we een aantal sprekers voor interactie. Wij hebben er alles aan gedaan om bezoekers te verrassen”, was Steven van Loggem duidelijk. POSITIEVE SFEER OP JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Een diverser aanbod, beleving, interactie en inspiratie: het was op voorhand duidelijk waar de organisatie van de Jewels & Watches Retailbeurs naar streefde. Van zondag 12 tot en met dinsdag 14 maart was de eerste verdieping van het Beatrixgebouw in Trade Mart Utrecht weer ‘the place to be’ voor de gehele juweliersbranche in Nederland en België. Na een teleurstellende editie afgelopen najaar waren de verwachtingen op voorhand misschien niet heel hoog, maar uiteindelijk kan iedereen terugkijken op een zeer geslaagde Voorjaarsbeurs. De opkomst was goed, de sfeer positief en de noviteiten aanwezig. WE BIEDEN MEER BELEVING, EEN BREDER EN DIVERSER AANBOD, ORGANISEREN WE WORKSHOPS EN HEBBEN WE EEN AANTAL SPREKERS VOOR INTERACTIE. WIJ HEBBEN ER ALLES AAN GEDAAN OM BEZOEKERS TE VERRASSEN Nieuwe en vertrouwde gezichten Er werd massaal gehoor gegeven aan de oproep ‘Let’s meet at Trade Mart’ en zodoende was het zeker zondag en maandag druk op de beursvloer. Zij vonden daar dus nieuwe exposanten zoals Thomas Sabo, Gemini, Arior Barcelona, Lorena, Leather & Steel en Andrea Marazzini, maar ook bekende namen als gastexposant zoals Frederique Constant Group en Alpina, Briljant, Studex, Drijfhout, GL Nederland, Peter Wagenvoort Agenturen, VNDX, Bene-Lux Jewels, See You gedenksieraden en ga zo maar door. Pas Diamonds had een ruime nieuwe stand, Melano was terug als vaste exposant en PDA was weer ruim vertegenwoordigd. Goeie vooruitzichten Het algehele gevoel dat zowel bezoekers als exposanten overhielden aan de beurs was gewoon heel goed. Het juk van corona lijkt van ons afgeslagen en de verwachtte recessie door torenhoge energierekeningen, inflatie en dergelijke is nog niet te voelen en dus is er ook reden om positief te zijn. Dat houden we allemaal hopelijk zeker vast tot aan de Najaarsbeurs die van 10 tot en met 12 september plaatsvindt.

DE JUWELIER NR 2 2023 24 NABESCHOUWING JEWELS & WATCHES RETAILBEURS 1 2 3 5 6 8 5 4

DE JUWELIER NR 2 2023 25 Janna Wouters (rechts) is sinds vorig jaar nadrukkelijk aan de weg aan het timmeren met Minioro (wat klein goud betekent) samen met Marjolein (links). Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs had ze een grote stand tot haar beschikking en kon daar op veel belangstelling rekenen (1) Frits Hogenkamp is al sinds jaar en dag een bekend gezicht in de juweliersbranche en met de verpakkingen en displays van Dahlinger altijd aanwezig als exposant op de Retailbeurs (2) IN DE WANDELGANGEN Zoals gezegd zat de sfeer er goed in tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs en dat zorgde voor blije gezichten. Mensen maken de beurs natuurlijk en dat ziet u daarom ook terug op deze foto’s. Een vakbeurs als Jewels & Watches Retailbeurs draait niet alleen om noviteiten, nieuwe merken, nieuwe collecties en ga zo maar door, maar gaat natuurlijk ook om mensen: bezoekers en exposanten. Daarom zetten wij hen hier ook even in het zonnetje. 7 9 8 EEN VAKBEURS ALS JEWELS & WATCHES RETAILBEURS DRAAIT NIET ALLEEN OM NOVITEITEN, NIEUWE MERKEN, NIEUWE COLLECTIES, MAAR NATUURLIJK OOK OM MENSEN We hadden eigenlijk een hele pagina kunnen wijden aan de prachtige stands van de verschillende merken van PDA, maar dat gaat nu eenmaal niet. We kunnen niet anders zeggen dan dat het bedrijf weer enorm uitgepakt had en u de volgende keer met eigen ogen zeker even zelf moet gaan kijken wat PDA Group u te bieden heeft (3) Het team van Karma had maar héél even tijd voor een groepsfoto (4) Het team van Boelens Trading (5) Zinzi blijft een vertrouwde exposant en partner voor de juwelier (6) Toon de Brouwer kon naar hartenlust zijn sieraden laten zien aan de vele bezoekers (7) Hoog bezoek voor Peter Wagenvoort (midden) waar eigenaar Christoph Paukner van Palido (links) aanwezig was om de gehele collectie te tonen aan belangstellenden, en die waren er veel (8) Een goedlachse René Migchelsen van Bene-Lux Jewels (9)

DE JUWELIER NR 2 2023 26 NABESCHOUWING JEWELS & WATCHES RETAILBEURS 1 3 4 5

DE JUWELIER NR 2 2023 27 Zo waren er gedurende de drie dagen dat de Jewels & Watches Retailbeurs werd georganiseerd niet alleen veel productnoviteiten te bewonderen, er waren ook twee gerenommeerd sprekers gestrikt in de vorm van Esther Ligthart en Tom Kikkert. Esther is bekend van haar juwelenblog Bizzita en een begrip in de sieradenwereld en vertelde alles over trendontwikkeling op het gebied van sieraden gaf tips hoe je die trends kunt inzetten voor een succesvolle verkoop. IN THE PICTURE We kunnen het helemaal begrijpen dat – als je de Jewels & Watches Retailbeurs bezoekt – je niet alles ziet of onthoudt. Omdat iedere exposant echt zijn best doet om zich perfect te presenteren, vinden wij het niet meer dan normaal daar nog wat extra aandacht aan te besteden. Vandaar dat we hier nog even wat mooie stands, producten, presentaties en situaties laten zien. OMDAT IEDERE EXPOSANT ECHT ZIJN BEST DOET OM ZICH PERFECT TE PRESENTEREN, VINDEN WIJ HET NIET MEER DAN NORMAAL DAAR NOG WAT EXTRA AANDACHT AAN TE BESTEDEN Tom Kikkert hield presentaties over trends en ontwikkelingen in de retail. Hij ging ook in op de toekomst voor retail, hoe je je eigen identiteit als ondernemer kunt bepalen en hoe je medewerkers betrokken kan houden. Tom is een zeer bevlogen en inspirerende spreker, zo hebben wij ondervonden toen wij op de beursvloer onder meer met hem een podcast aflevering opnamen. Luister die ook zeker even terug. Hij zal specifiek ingaan op de toekomst voor retail, hoe je je eigen identiteit als ondernemer kunt bepalen en hoe je medewerkers betrokken kan houden. Wij kijken al met veel genoegen uit naar de volgende Jewels & Watches Retailbeurs en afgaande op deze editie, zal een groot aantal exposanten daar ook weer aanwezig zijn. Noteer dus vast in de agenda: 10 tot en met 12 september. 2 De stands van Frederique Constant en Alpina waren meteen bij binnenkomst niet te missen (1) De noviteiten bij Kasius werden mooi gepresenteerd (2) VNDX was zeer goed vertegenwoordigd op de beursvloer, waar ze zelfs ook een eigen beachclub hadden gerealiseerd (3) PAS Diamonds heeft een nieuwe stand op de Jewels & Watches-etage en het resultaat mag er zeker zijn (4) De verschillende merken van Weisz Group werden breed gepresenteerd (5)

Maak je dromen werkelijkheid www.eclat.nl

BRANS ALMELO BV AL 65 JAAR STABIEL EN INNOVEREND: ‘SAMEN’ IS HET MAGISCHE WOORD’ Op een zonnige vrijdagochtend rijd ik naar het kantoor van Brans BV in Almelo. Mijn auto parkeer ik – bij wijze van hoge uitzondering – gratis, recht voor de ingang. Het weekend staat al voor de deur, maar directeur Marius van Harten heeft nog geen haast om naar huis te gaan. Tekst door Chantal Buursema Brans Almelo BV werkt sinds jaar en dag voor juweliers en is gespecialiseerd in het repareren van sieraden, horloges en gebruiksvoorwerpen in alle edele metalen. Met zo’n 3.200 reparatieopdrachten per week hebben zij een groot aandeel van de Nederlandse aftersales markt in handen. “Eigenlijk kunnen we hier alles”, begint Marius. “En dat is handig voor juweliers, omdat zij nooit hoeven te twijfelen of ze opdrachten naar ons kunnen versturen.” Of het nou gaat om oude of nieuwe technieken: door het combineren van jarenlange ervaring met nieuwe technieken en innovatieve ontwikkelingen is Brans door de jaren heen een full-service aftersales bedrijf geworden. De geschiedenis achter het huidige Brans start dan ook al in 1957, Willem Brans begint een goudsmederij achter in de winkel van zijn vader. In 1960 begint Gert van Harten, de vader van Marius, als jonge horlogemaker samen met zijn vrouw een horlogeatelier op de Veluwe: zoon Marius krijgt het vak met de paplepel ingegoten. In 2000 komen de twee familie bedrijven bij elkaar en neemt familie van Harten Brans over. Sinds die tijd is er wel het een en ander veranderd… Artikel gaat verder op de volgende bladzijde ► REPORTAGE 29 DE JUWELIER NR 2 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4