NB T M
a g a z i n e
n r
5 2 0 1 6
21
heid te krijgen om het terug te kopen. Er moest best wel wat gebeuren en
we hadden eigenlijk een totaal verouderd machinepark.” Intussen is Marina
ook aangeschoven. “De oven was echt oud en hing bijna van duck tape aan
elkaar.” “Hij was echt botergaar”, zo grapt Bastiaan. “Daarom moest er ook
een nieuwe komen en als je dan iets nieuws aanschaft, doe je het goed.”
De wens was een solide productieoven met uitstraling. “We waren op zoek
naar een oven waar we lang mee vooruit kunnen. Ik wilde natuurlijk op
een stenen vloer bakken, maar de oven moest ook power hebben om onze
desem- en speltbroden echt goed af te bakken. Je hebt ovens die bakken
en ovens die verwarmen en wij wilden een oven die bakt. De keuze viel
uiteindelijk op Hein, ook omdat de oven een mooi ding is om te zien. Dat
past mooi in deze setting.”
WENSEN
Buiten de look van de oven, heeft de prijs ook zeker meegespeeld in de
keuze van Bastiaan. “Je wilt gewoon de beste deal natuurlijk. We hebben
contact gezocht met Van Asselt & Alferink en zij wisten niet dat er een bak-
kerij in de molen zat. Dat weten wel meer mensen niet trouwens, maar daar
komt al meer verandering in. De reden om voor Hein te kiezen heeft dus
te maken met de kwaliteit van de oven, de uitstraling en de prijs. Daarnaast
zaten we ook met de ruimte. We waren op zoek naar een oven met een
speciale maat, die smal is en diep. Daar kon Hein gelukkig aan voldoen.”
PLAATSING
Nadat de keuze definitief werd omgezet in een bestelling, moest de bak-
kerij van de Bökkers Mölle een week dicht toen de oven werd geplaatst.
“Dat kwam voor ons eigenlijk wel mooi uit, want de week voordat we dicht
moesten, werd mijn dochter geboren”, zegt een trotse Bastiaan. “Het is dus
allemaal wel even wennen: een nieuwe oven en een dochter. Het was in het
begin ook zeker aanpassen en proefbakken hebben we eigenlijk niet gedaan.
Ik had het snel onder de knie gelukkig, want de producten komen geweldig
uit de oven.”
PRODUCTEN
Het assortiment dat Bastiaan produceert is natuurlijk gemaakt met de meest
hoogwaardige grondstoffen. “Niet semi-ambachtelijk, maar puur en van een
hoge kwaliteit. We doen geen concessies op dat gebied en het blijkt te werken,
want de mensen weten ons steeds beter te vinden, maar ook het derde kanaal
beleveren wij veel”, vertelt Bastiaan. “Bastiaan is eigenlijk bakker geworden
om molenaar te blijven”, zo vult Marina aan. “Het vak molenaar is hem met de
paplepel ingegoten en om dat te blijven kunnen doen heeft hij gekozen om het
te combineren met het ambacht van bakker. Dat is een hele goede combinatie
waardoor hij zijn creativiteit ook beter kwijt kan.”
TEVREDEN
Met de nieuwe oven van Hein is bewust gekozen voor de lange termijn. “Zoals
gezegd moest de oven echt vervangen worden, maar we hebben wel gekozen
om het meteen goed te doen. Het bakken neemt steeds professionelere vormen
aan en met deze nieuwe oven kunnen we ook gegarandeerd bakken. Je kunt
erop vertrouwen dat hij het doet, dat geeft heel veel rust. Ik ben er echt super
blij mee. Het is een hele vooruitgang voor ons en de ondersteuning vanuit Van
Asselt & Alferink was ook goed. Ik heb eigenlijk geen referentiekader, want
dit is de eerste nieuwe machine die we ooit gekocht hebben, maar ik ben een
tevreden klant”, zegt Bastiaan tot slot.
Meer informatie:
Van Asselt & Alferink
Tel. +31 (0)345 82 02 04
www.vanasseltenalferink.nlBastiaan Bökkers bij de nieuwe oven