NB T M
a g a z i n e
n r
5 2 0 1 6
26
I
n t e r v i e w
De grootste verandering die heeft plaatsgevonden binnen de organisatie van Beko,
is in 2013 gerealiseerd. Helma: “De activiteiten van vier coöperatieve inkoopvereni-
gingen zijn destijds samengevoegd om samen Beko Groothandel BV te vormen. De
leden zijn op dat moment lid geworden van de landelijke Coöperatieve Vereniging
Beko. Voorheen waren ze lid van de vier de inkoopverenigingen. Dat is de grootste
verandering. De afgelopen drie jaar werd het ons echter steeds duidelijker dat een
deel van onze leden deze nieuwe opzet niet helemaal begrepen. Aan ons dus de taak
om dat op een duidelijke manier te communiceren en we zijn begonnen met het
aanpakken de huisstijl.”
COMMUNICATIE
Door de huisstijl aan te passen, moet er meer duidelijk worden voor de Beko-leden.
“Met de nieuwe huisstijl laten we duidelijk zien dat we één grote familie zijn, waar-
boven de coöperatie hangt. We hebben de eerste stappen gezet, maar zijn er nog niet
klaar mee. Ook op communicatiegebied is er veel veranderd. Voorheen communi-
ceerden we al ons nieuws via het weekbericht van Beko Groothandel. Nu communi-
ceert elk Beko bedrijf het eigen nieuws naar de eigen doelgroep, terwijl al het overall
nieuws via de coöperatie verspreid wordt. Zo willen we meer duidelijkheid creëren.”
VAN, VOOR EN DOOR BAKKERS
Als lid van de coöperatie heb je invloed op het beleid en vanuit Beko wil men nog
meer aan de wensen van de leden voldoen. “Onze coöperatie is van, voor en door
bakkers. De leden van Beko zijn eigenaar van de coöperatie. Ze kiezen en vormen
het bestuur en de ledenraad en samen hebben ze invloed op het beleid. Behalve
de groothandelsfunctie (inkoop, verkoop en distributie van bakkerijgrondstoffen en
-benodigdheden) zo goed mogelijk uitoefenen wil Beko leden ondersteunen in het
ondernemerschap. Met het specialisme van elk dochterbedrijf willen we een partner
ER IS DE AFGELOPEN JAREN NOGAL WAT VERWARRING ONT-
STAAN OVER DE VERANDERINGEN DIE DOORGEVOERD ZIJN
BIJ BEKO. DE HELE ORGANISATIESTRUCTUUR VAN BEKO WAS
ALTIJD AL WAT MOEILIJK TE DOORGRONDEN. VOOR 2013
WAREN ER VIER REGIONALE COÖPERATIES BEKO NOORD, HET
BACKERSHUYS, BEKO ZUID EN WEBA-INCO, DIE LID WAREN
VAN COÖPERATIEVE VERENIGING BEKO MET DAARONDER
VIER ZELFSTANDIG OPERERENDE BV’S: BEKO ADVIES, BEKO
TECHNIEK, BEKO VERPAKKINGEN EN STOLP INTERNATIONAL.
OM ALLES TRANSPARANTER TE MAKEN EN MEER SYNERGIE TE
BEHALEN IS DRIE JAAR GELEDEN GEKOZEN VOOR EEN ANDERE
OPZET, MAAR NOG STEEDS BLIJKT ER VEEL ONDUIDELIJK TE
ZIJN. DAAROM VONDEN WIJ HET TIJD OM HELMA ELEMANS
ALS MANAGER LEDENZAKEN & COMMUNICATIE VAN BEKO
COÖPERATIE AAN TE SPREKEN EN TE VRAGEN OF ZIJ OPHELDE-
RING KON GEVEN, MAAR WE SPREKEN OOK MET HAAR OVER
DE TOEKOMST VAN BEKO.
BEKO
IS NOG STEEDS
VAN, VOOR EN DOOR BAKKERS
Helma Elemans