Previous Page  27 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

a g a z i n e

n r

5 2 0 1 6

27

zijn voor onze leden op het gebied van inkoop, advies, verpakkingen, machi-

nes, gereedschappen, service en onderhoud en door zelf kwaliteitsingredi-

ënten te importeren. Beko is niet winst gedreven, maar keert de winst die de

dochterondernemingen maken uit aan de leden.

STRUCTUUR

Om alles voor eens en voor altijd duidelijk te hebben: wat is nu de orga-

nisatiestructuur van Beko? “Door de coöperatieve structuur onderscheidt

Beko zich sterk van commerciële bakkerij-organisaties. In de coöperatieve

gedachte staan de ledenbelangen centraal. De Beko-leden zijn eigenaren van

de coöperatie. Zij worden vertegenwoordigd door de ledenraad, die bestaat

uit actieve bakkerijondernemers uit vier regio’s. De coöperatieve structuur

is gericht op behoud van regionale betrokkenheid, invloed en belangenbe-

hartiging. De vier regio’s vaardigen daarom elk vijf bestuursleden af. Zestien

hiervan (uit elke regio vier) vormen de landelijke ledenraad. De andere vier

(uit elke regio één) vormen het hoofdbestuur van de Coöperatieve Vereniging

Beko.

TRANSPARANT

Uiteindelijk is er voor afnemers niet eens zo heel veel veranderd, zo merkt

Helma op. “Waar leden en klanten voorheen zaken deden met de Beko-

bedrijven, doen ze dat ook nu nog. Het bestuur is landelijk geworden in

plaats van regionaal daardoor hebben leden nu invloed op het totale beleid

van Beko en niet alleen op dat van de groothandel. Er is daarnaast veel meer

transparantie. Het lijkt complex, maar aan ons de taak om mensen goed te

informeren over wat Beko doet, wie Beko is en wat Beko kan.”

TOTAALPARTNER

“We staan als Beko zeker niet stil en veranderingen horen bij het proces waar

we middenin zitten. De organisatie wordt steeds efficiënter en we willen ons

steeds meer als totaalpartner opwerpen. Daarom hebben we input nodig van-

uit onze klanten. Om zo veel mogelijk tegemoet te komen in hun behoeften

hebben we klantenpanels gehouden en gevraagd naar hun bevindingen over

Beko. We willen weten wat klanten verwachten en wat er nog verbeterd kan

worden. We kregen van de deelnemers aan de panels tips en ideeën waar

we wat mee kunnen. Onder leiding van Hanno Spanninga zijn we dit traject

gestart en we hebben hele goede feedback gehad. Het mooie is dat onze

leden ons hoog hebben zitten, maar dat ze ook het allerhoogste verwachten.

Gevraagd naar welk punt ze ons zouden geven hoorden we vaak een acht of

hoger. Opmerkelijk genoeg gaat het dan niet alleen om de prijs, maar ook om

de service. Klanten verwachten van Beko de beste prijs gecombineerd met

een hoge servicegraad.”

“Na de klantenpanels hebben we besloten onze medewerkers te betrekken in

het zoeken naar oplossingen voor de aangegeven verbeterpunten. Hoe gaan

we ervoor zorgen dat we de leden een nog hogere service bieden? De mede-

werkers gingen dus heel oplossingsgericht kijken en er kwamen opvallende

ideeën uit deze medewerker panels. Het mooie is dat je de betrokkenheid

vergroot. We hebben de panels niet vrijblijvend georganiseerd, we moeten

hier wat mee doen. De bevindingen uit de klanten- en medewerker panels

worden binnenkort voorgelegd aan het bestuur en de directies van de doch-

terondernemingen met de intentie onze prestatie structureel te verbeteren.”

FOCUS

Wij vragen Helma wat het doel van alle veranderingen uiteindelijk is

geweest? “Beko meer positioneren als totaalpartner in business met alle

specialismen die we in eigen huis hebben door de communicatie met leden

te regisseren vanuit de coöperatie. En daardoor de coöperatie dichter bij de

leden brengen. Alle verwarring die ontstaan is en de onduidelijkheid over de

coöperatie bij leden en klanten had voorkomen kunnen worden met goede

communicatie. De focus vanuit ons blijft vooral gericht op de ambachtelijke

bakkerij in Nederland. We zijn volop in beweging en er gaat nog meer ver-

anderen. Verandering was nodig, maar nu zijn we wel op de goede weg om

samen te zorgen voor een goede toekomst voor de Beko-organisatie en haar

leden.”

Meer informatie:

Coöperatieve Vereniging Beko u.a.

Tel. +31 (0)413 316800

www.beko-cooperatie.nl