Previous Page  23 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 44 Next Page
Page Background

De eerste wapenfeiten van Oliver Frey waren dus een stuk professionalisering

en vernieuwing. Daarbij hoorde ook de realisatie van een nieuwe testbakkerij,

een nieuw kantoor, een nieuwe productiehal en een nieuwe volautomatische

lasersnijmachine. “Bij ons draait het om de klanten, dus we willen hen in een

juiste setting kunnen ontvangen. We wilden graag een klantgerichte testbak-

kerij om klanten de kans te bieden om zelf met de Wachtel-ovens te werken.

Tevens was vergroting van de productie noodzakelijk, dus hebben we een

nieuwe productiehal in Hilden gebouwd. Tot slot hebben we dit jaar het

nieuwe hoofdkantoor geopend.”

MODERN VS. KLASSIEK

Waar Wachtel altijd al bekend stond om de Duitse gründlichkeit, zijn toch ook

de afgelopen tijd stappen gemaakt in het assortiment ovens, waarbij de kwa-

liteit van de ovens naar een nog hoger plan is getild en de technische ontwik-

keling zijn verenigd met de bekende technieken van voorheen. Het resultaat

zijn hypermoderne ovens met geweldige bakresultaten, zeer solide en robuust,

voorzien van de hightech IQ-Touch besturing die het bedienen van de oven

heel eenvoudig maakt, maar met een eigentijds en soms zelfs klassiek design.

Een mooi voorbeeld is Piccolo. “Piccolo is in Nederland de populairste etage-

oven van Wachtel. Deze compacte oven is ideaal voor gebruik in winkels en

beschikt over een stenen bakvloer, voor een gelijkmatig en zodoende optimaal

bakresultaat. Maar Wachtel biedt nog veel meer interessante ovens voor de

Nederlandse bakker, zoals Infra, de elektrische etage-ovens van Wachtel, de

gasgestookte Columbus inschietoven en de energiezuinige R-Evolution rotatie-

oven”, aldus Harm Spronk.

WACHTEL & SPRONK

“We hebben een hele goede samenwerking met Spronk Bakkerijmachines”,

zo vult Oliver aan. “Sinds 2008 zijn we partners en Spronk doet het echt

geweldig. Ik denk dat de cijfers het verhaal vertellen. De stijging van het aan-

tal Wachtel-ovens in de Nederlandse markt is duidelijk zichtbaar.” “Ik denk

dat onze bedrijfsfilosofieën heel erg overeenkomen”, vervolgt Harm. “Spronk

en Wachtel zijn allebei familiebedrijven met een lange historie in de bak-

kersbranche en we weten wat er in de markt speelt. Daarbij hechten we heel

veel waarde aan goede kwaliteit en een hoog service niveau. Dat heb ik van

mijn opa en vader meegekregen, al vul ik het – eigenwijs als ik ben – op mijn

eigen manier samen met mijn broer Arno in. Het is in ieder geval duidelijk dat

Wachtel en Spronk elkaar versterken.”

KWALITEIT

Vorig jaar nog vertelde Harm in ons blad dat hij het ‘een genot vond om de

Wachtel ovens te mogen verkopen’. “De oven is het belangrijkste onderdeel in

de bakkerij”, zo vertelt hij nu. “De bakker moet daar een goed gevoel over heb-

ben en met Wachtel kunnen wij op alle aspecten aan de hoge verwachtingen

voldoen. De kracht van Wachtel is de kwaliteit. Dat je betaalt voor kwaliteit

lijkt mij duidelijk, maar de prijs is ook heel goed uit te leggen. Met Wachtel

haal je het best mogelijke in huis.”

“Nederlanders kopen vaak in op prijs”, zo is de bevinding van Oliver. “Jullie

zijn heel prijsbewust, wat een goede eigenschap is, maar als je dan iets duurder

bent, dan moet je ook de prijs waar kunnen maken. Dat is wat we nastreven

bij Wachtel. We zijn ons ook heel bewust dat een goede aftersalesservice van

groot belang is, dus daar leggen we samen met Spronk de nadruk op.”

‘BESTE BAKKERS BAKKEN MET WACHTEL’

Waar Wachtel zich dus profileert als premium merk, heeft het bedrijf ook de

slogan ‘Found in het bakeries of the world’. “We zijn een producent die de

vakmensen in de bakkersbranche voorziet van de meest hoogwaardige ovens.

We werken alleen met de beste bakkers en zij willen met ons werken, omdat

we de beste ovens bieden met een hele hoge kwaliteit. We bieden hen een

concurrerende rol ten opzichte van discounters en we zorgen ook voor de best

mogelijke bakresultaten. Dat kan omdat we in samenspraak met onze klanten

ovens ontwikkelen. Zij geven aan wat ze nodig hebben en wij bieden een

oplossing. Een mooi voorbeeld is onze Infra etage-oven, die door de kerami-

sche elementen een geweldige bakaard heeft, maar ook nog eens zo uitgevoerd

is, dat je als bakker veel productiever en flexibeler kan werken.”

MOGELIJKHEDEN

Ook in Nederland is het doel van Spronk om de beste bakkers te bedienen

met de beste ovens. Harm: “We verkopen het beste product en als het naar

tevredenheid verloopt, dan krijg je een sneeuwbaleffect. Bakkers praten toch

onderling en mond-tot-mondreclame is het beste dat een merk kan overkomen.

Wachtel is de laatste jaren in Nederland al heel bekend geworden met de

elektrische etageovens, maar op het gebied van de wagenovens is er ook nog

een groot marktaandeel te winnen. In deze categorie ovens is Wachtel extra

interessant omdat er weinig jaarlijkse onderhoudskosten gemaakt worden ten

opzichte van veel andere ovens.” “Het doel voor de toekomst is niet om het

grootste bedrijf of het snelst groeiende bedrijf te worden”, zo vult Oliver nog

aan. “We willen de aanbieder zijn met de beste kwaliteit ovens.”

Meer informatie: Spronk Bakkerijmachines

Tel. +31 (0)488 452051,

www.spronkbakkerijmachines.nl, www.wachtel.de

NB T M

a g a z i n e

n r

5 2 0 1 6

23