De eerste wapenfeiten van Oliver Frey waren dus een stuk professionalisering
en vernieuwing. Daarbij hoorde ook de realisatie van een nieuwe testbakkerij,
een nieuw kantoor, een nieuwe productiehal en een nieuwe volautomatische
lasersnijmachine. “Bij ons draait het om de klanten, dus we willen hen in een
juiste setting kunnen ontvangen. We wilden graag een klantgerichte testbak-
kerij om klanten de kans te bieden om zelf met de Wachtel-ovens te werken.
Tevens was vergroting van de productie noodzakelijk, dus hebben we een
nieuwe productiehal in Hilden gebouwd. Tot slot hebben we dit jaar het
nieuwe hoofdkantoor geopend.”
MODERN VS. KLASSIEK
Waar Wachtel altijd al bekend stond om de Duitse gründlichkeit, zijn toch ook
de afgelopen tijd stappen gemaakt in het assortiment ovens, waarbij de kwa-
liteit van de ovens naar een nog hoger plan is getild en de technische ontwik-
keling zijn verenigd met de bekende technieken van voorheen. Het resultaat
zijn hypermoderne ovens met geweldige bakresultaten, zeer solide en robuust,
voorzien van de hightech IQ-Touch besturing die het bedienen van de oven
heel eenvoudig maakt, maar met een eigentijds en soms zelfs klassiek design.
Een mooi voorbeeld is Piccolo. “Piccolo is in Nederland de populairste etage-
oven van Wachtel. Deze compacte oven is ideaal voor gebruik in winkels en
beschikt over een stenen bakvloer, voor een gelijkmatig en zodoende optimaal
bakresultaat. Maar Wachtel biedt nog veel meer interessante ovens voor de
Nederlandse bakker, zoals Infra, de elektrische etage-ovens van Wachtel, de
gasgestookte Columbus inschietoven en de energiezuinige R-Evolution rotatie-
oven”, aldus Harm Spronk.
WACHTEL & SPRONK
“We hebben een hele goede samenwerking met Spronk Bakkerijmachines”,
zo vult Oliver aan. “Sinds 2008 zijn we partners en Spronk doet het echt
geweldig. Ik denk dat de cijfers het verhaal vertellen. De stijging van het aan-
tal Wachtel-ovens in de Nederlandse markt is duidelijk zichtbaar.” “Ik denk
dat onze bedrijfsfilosofieën heel erg overeenkomen”, vervolgt Harm. “Spronk
en Wachtel zijn allebei familiebedrijven met een lange historie in de bak-
kersbranche en we weten wat er in de markt speelt. Daarbij hechten we heel
veel waarde aan goede kwaliteit en een hoog service niveau. Dat heb ik van
mijn opa en vader meegekregen, al vul ik het – eigenwijs als ik ben – op mijn
eigen manier samen met mijn broer Arno in. Het is in ieder geval duidelijk dat
Wachtel en Spronk elkaar versterken.”
KWALITEIT
Vorig jaar nog vertelde Harm in ons blad dat hij het ‘een genot vond om de
Wachtel ovens te mogen verkopen’. “De oven is het belangrijkste onderdeel in
de bakkerij”, zo vertelt hij nu. “De bakker moet daar een goed gevoel over heb-
ben en met Wachtel kunnen wij op alle aspecten aan de hoge verwachtingen
voldoen. De kracht van Wachtel is de kwaliteit. Dat je betaalt voor kwaliteit
lijkt mij duidelijk, maar de prijs is ook heel goed uit te leggen. Met Wachtel
haal je het best mogelijke in huis.”
“Nederlanders kopen vaak in op prijs”, zo is de bevinding van Oliver. “Jullie
zijn heel prijsbewust, wat een goede eigenschap is, maar als je dan iets duurder
bent, dan moet je ook de prijs waar kunnen maken. Dat is wat we nastreven
bij Wachtel. We zijn ons ook heel bewust dat een goede aftersalesservice van
groot belang is, dus daar leggen we samen met Spronk de nadruk op.”
‘BESTE BAKKERS BAKKEN MET WACHTEL’
Waar Wachtel zich dus profileert als premium merk, heeft het bedrijf ook de
slogan ‘Found in het bakeries of the world’. “We zijn een producent die de
vakmensen in de bakkersbranche voorziet van de meest hoogwaardige ovens.
We werken alleen met de beste bakkers en zij willen met ons werken, omdat
we de beste ovens bieden met een hele hoge kwaliteit. We bieden hen een
concurrerende rol ten opzichte van discounters en we zorgen ook voor de best
mogelijke bakresultaten. Dat kan omdat we in samenspraak met onze klanten
ovens ontwikkelen. Zij geven aan wat ze nodig hebben en wij bieden een
oplossing. Een mooi voorbeeld is onze Infra etage-oven, die door de kerami-
sche elementen een geweldige bakaard heeft, maar ook nog eens zo uitgevoerd
is, dat je als bakker veel productiever en flexibeler kan werken.”
MOGELIJKHEDEN
Ook in Nederland is het doel van Spronk om de beste bakkers te bedienen
met de beste ovens. Harm: “We verkopen het beste product en als het naar
tevredenheid verloopt, dan krijg je een sneeuwbaleffect. Bakkers praten toch
onderling en mond-tot-mondreclame is het beste dat een merk kan overkomen.
Wachtel is de laatste jaren in Nederland al heel bekend geworden met de
elektrische etageovens, maar op het gebied van de wagenovens is er ook nog
een groot marktaandeel te winnen. In deze categorie ovens is Wachtel extra
interessant omdat er weinig jaarlijkse onderhoudskosten gemaakt worden ten
opzichte van veel andere ovens.” “Het doel voor de toekomst is niet om het
grootste bedrijf of het snelst groeiende bedrijf te worden”, zo vult Oliver nog
aan. “We willen de aanbieder zijn met de beste kwaliteit ovens.”
Meer informatie: Spronk Bakkerijmachines
Tel. +31 (0)488 452051,
www.spronkbakkerijmachines.nl, www.wachtel.deNB T M
a g a z i n e
n r
5 2 0 1 6
23