NB T M
a g a z i n e
n r
5 2 0 1 6
22
C
o v e r s t o r y
S
p r o n k
B
a k k e r i j m a c h i n e s
Wachtel werd in 1923 opgericht en heeft dus een rijke geschiedenis als het gaat om het ontwikkelen van ovens. Daarbij
kan het bedrijf gebruik maken van de ruime ervaring en kennis die nog steeds aanwezig is in het bedrijf. Toch heeft de
afgelopen jaren een deel van de oude garde plaats gemaakt voor een nieuwe generatie jonge honden, die de toekomst
van het bedrijf vertegenwoordigen. Dit alles heeft op initiatief van de nieuwe directeur Oliver Frey plaatsgevonden. Hij
nam in 2013 Wachtel over van zijn schoonvader Günter Wachtel en met zijn intrede heeft Wachtel de afgelopen drie
jaar grote veranderingen doorgemaakt. Met twee productiebedrijven en driehonderd werknemers is Wachtel een zeer
professionele organisatie.
PREMIUM PRODUCENT
“Wachtel is een echt familiebedrijf en ik vertegenwoordig de derde
generatie die leiding geeft aan de onderneming”, zo start Oliver Frey.
“Wachtel is altijd een premium producent van ovens geweest, maar
er was binnen de organisatie verandering nodig. De klad was er een
beetje ingekomen. Omdat het goed ging, zag men geen noodzaak
om te veranderen, maar de manier van werken was eigenlijk minder
gericht op de toekomst. Het werd tijd voor verjonging en vernieuwing
en tegelijkertijd was het van belang om een duidelijke visie neer te
leggen en nog professioneler te werk te gaan. We zijn ons gaan focus-
sen op een niche markt en daar hebben we ons verder gespecialiseerd.
Wachtel is in alle opzichten nog meer een premium merk geworden.”
VERNIEUWING
Oliver Frey gooide het roer dus om en het nieuwe Wachtel kreeg
steeds meer vorm. Er werd geïnvesteerd in nieuw personeel en veel
Research & Development (R&D). “Er is altijd veel aandacht besteed
aan R&D, maar er was echt verjonging nodig op de afdeling. We zijn
op zoek gegaan naar de grootste talenten op dit gebied en we hebben
hen gekoppeld aan de oude garde die hier aanwezig was. De kennis
wordt overgedragen aan de nieuwe generatie en zo proberen we de
toekomst van Wachtel veilig te stellen en nog meer in te zetten op
ontwikkeling.”
“WE WILLEN
DE AANBIEDER
ZIJN
MET
DE BESTE KWALITEIT
OVENS”
ER ZIJN NATUURLIJK EEN GROOT AANTAL CRITERIA WAAR
U OP LET BIJ HET AANSCHAFFEN VAN EEN NIEUWE
OVEN VOORDAT U EEN KEUZE MAAKT VOOR EEN PARTIJ.
KWALITEIT, PRIJS, BAKRESULTAAT EN GA ZO MAAR DOOR.
WACHTEL STAAT DOORGAANS HOOG OP ALLE LIJSTJES.
DE DUITSE FABRIKANT STAAT AL JAREN BEKEND OM DE
HOOGWAARDIGE KWALITEIT VAN DE VELE OVENS IN HET
ASSORTIMENT EN DAT RENDEERT OOK IN DE VERKOOP BIJ
SPRONK. “VOORAL DE LAATSTE JAREN ZIEN WIJ DE OMZET
MET WACHTEL ENORM GROEIEN”, ZEGT HARM SPRONK.
WIJ WILDEN GRAAG WETEN WAT DE REDEN DAARVAN IS
EN GINGEN SAMEN MET HARM OP BEZOEK BIJ WACHTEL
IN HET DUITSE HILDEN, WAAR IN DE LAATSTE 3 JAREN EEN
NIEUW HOOFDKANTOOR, TESTBAKKERIJ, PRODUCTIEHAL EN
VOLAUTOMATISCHE LASERSNIJMACHINE ZIJN GEREALISEERD
OM DE AMBITIES VAN WACHTEL TE ONDERSTREPEN.