De Opticien nr 3 2023

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Me i 2023 | 23 e j aargang no. 3 | Pr i j s € 10, 50 SPECIAL INSTRUMENTEN & MYOPIE COVERSTORY MAXMARA

INNOVATIES IN DE SPOTLIGHT Noordmaninstruments.nl Pasteurstraat 8, 2811 DX Reeuwijk 06 53 70 87 27 T: 0182-244036 info@noordmaninstruments.nl REVO 80 FC OCT/Fundus Aslengte • Disruptieve binoculaire refractie (veraf/dichtbij) in 3-4 minuten • Draadloze bediening mbv tablet • A.I. en wavefrontechniek gestuurd • Vele tevreden gebruikers. • Tijd-geld-plaatsbesparend. Visionix Eyerefract systeem compleet • OCT-Funduscamera-aslengtemeter in 1. • Onderscheidend door prestatie-prijs verhouding + producteiegenschappen • Geschikt voor optometrie-diabetenscreening- rijbewijskeuringen • Optionele modules: Topografie-Angio Vraag naar jouw voordeel mei - juni

DE OPTICIEN NR 3 2023 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts ((hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Corien Stakenkamp (redacteur) c.stakenkamp@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Binnen de optiek én de samenleving kunnen we niet meer om het onderwerp myopie management heen. Gelukkig maar, want dat er wat moet veranderen, is wel duidelijk. In 2016 werd het rapport van de World Health Organisation (WHO) gepubliceerd waarin werd voorspeld dat in 2050 vijf miljard mensen myopie zullen hebben. Volgens de WHO moet de wereldwijde gemeenschap van oogzorgprofessionals haar inspanningen opvoeren om dit volksgezondheidsprobleem te bestrijden. Iemand die deze mening deelt, is Gabi Steenbekkers, Myopia Management Manager bij CooperVision Specialty EyeCare EMEA. Volgens Gabi kan én mag je het onderwerp myopie management niet meer ontwijken als oogzorgprofessional en daar ben ik het volledig mee eens. Jij bent de specialist en klanten verwachten dat jij die rol vervult. Ook als je zelf nog geen myopie management aanbiedt in jouw optiekzaak, is het jouw taak om de kinderen en ouders bewust te maken van het feit dat er wel degelijk mogelijkheden zijn. Doorverwijzen naar een andere optiekzaak die deze mogelijkheid wél aanbiedt is wat mij betreft dan de enige optie. de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Me i 2023 | 23 e j aargang no. 3 | Pr i j s € 10, 50 SPECIAL INSTRUMENTEN & MYOPIE COVERSTORY MAXMARA COLOFON EN DE VISIE HET ONDERWERP MYOPIE MANAGEMENT KAN ÉN MAG JE ALS OOGZORGPROFESSIONAL NIET MEER ONTWIJKEN “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Naar mijn idee is het overigens niet alleen een ‘must’ om myopie management te integreren in je optiekzaak, maar is het ook een gemiste kans als je het niet doet. Waarom? In de snel veranderende markt waarin we zitten, is het van belang om je te onderscheiden op het gebied van kennis en kunde. Qua prijs is het namelijk onmogelijk om te concurreren met de ketens. Myopie management zorgt ervoor dat je écht het verschil kunt maken. Gelukkig zien we dat steeds meer oogzorgprofessionals het belang van myopie management gaan inzien. De volgende stap is om ook de ouders en kinderen hier bewust van te maken. Veel leveranciers ondersteunen de oogzorgprofessionals hierin. Een goed voorbeeld van een leverancier die ondersteuning biedt omtrent myopie management, is CooperVision SEC. Het bedrijf biedt verschillende tools aan om het onderwerp bespreekbaarder te maken in de optiekzaak. Ook bij EssilorLuxottica zijn ze zich ervan bewust dat de oogzorgprofessional hierin moet worden ondersteund. Naast de verschillende marketingcampagnes en communicatiemiddelen, biedt het bedrijf ook e-learnings aan waarin alle onderwerpen omtrent myopie management voor oogzorgprofessionals, maar ook voor de winkelmedewerkers, behandeld worden. Kortom, steeds meer leveranciers focussen zich op myopie management met zowel nieuwe producten als ondersteuning om het onderwerp bij de consument onder de aandacht te brengen. Aan concurrentie geen gebrek, iets dat naar mij idee een positieve ontwikkeling is. Concurrentie houdt je scherp en daagt je uit om te blijven innoveren. Uiteindelijk willen we allemaal maar één ding: ervoor zorgen dat de voorspelling van de WHO niet uitkomt. Om dat doel te kunnen bereiken, moeten alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Als de oogzorgprofessional zijn of haar ‘gereedschapskist’ vult met de juiste producten én de juiste kennis omtrent myopie management, in combinatie met ondersteuning van de leveranciers in het bespreekbaar maken van het onderwerp, ben ik ervan overtuigd dat ouders en hun kinderen de weg naar jou weten te vinden. Veel leesplezier!

DE OPTICIEN NR 3 2023 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW GABI STEENBEKKERS Myopie management is inmiddels een begrip waar we niet meer omheen kunnen in onze samenleving, zeker oogzorgprofessionals niet. Gabi Steenbekkers, Myopia Management Manager bij CooperVision Specialty EyeCare EMEA, vertelt ons alles over belang van myopie management en de rol die MiSight® 1 day kan betekenen. P. 16 COVERSTORY MAXMARA De wereld van MaxMara is een wereld vol passie voor schoonheid en nieuwsgierigheid naar het onbekende. Dat zie je ook aan de nieuwe brillencollectie. De zonnebrillen en optische monturen nemen het erfgoed van MaxMara - stijl en kwaliteit - moeiteloos mee in de wereld van nu. P. 22 ANNE & VALENTIN Het merk Anne & Valentin dankt haar bestaan aan de dolle dromen van een echtpaar uit Toulouse, beiden opticien, op zoek naar originele, grafische en aparte brillen voor hun vrienden. Wat vandaag de dag het werk van Anne & Valentin het best karakteriseert is expressie. Alles bij Anne & Valentin heeft te maken met gevoel en beleving, zo ook de kinderbrillencollectie, genaamd SUPERKIDS. P. 34 RODENSTOCK De gedragsverandering van kinderen leidt ertoe dat steeds meer kinderen bijziendheid ontwikkelen. De zichtexperts van Rodenstock hebben een oplossing ontwikkeld: de nieuwe Rodenstock MyCon brillenglazen die speciaal ontworpen zijn om bijziendheid te corrigeren en te zorgen voor scherp zicht terwijl ze de ontwikkeling van bijziendheid bij kinderen onder controle houden. 10 16 22 34

DE OPTICIEN NR 3 2023 5 P. 40 MARK’ENNOVY Onlangs is Ali Hasdemir als accountmanager toegetreden tot mark’ennovy Nederland. Met zijn ruime ervaring als orthoptist vormt hij een perfecte aanvulling op het team. We gaan met Ali en met Rogier van Hage, General Manager Benelux bij mark’ennovy, in gesprek over de nieuwe ontwikkelingen bij mark’ennovy. P. 44 BOLD XXL Onlangs werd bekendgemaakt dat alle partijen dit najaar de handen ineenslaan om één groot optiek event te organiseren, genaamd BOLD XXL, waarbij iedereen vertegenwoordigd is. Om dit te realiseren, is de organisatie achter de schermen hard bezig om deze editie verder uit te werken en dit event nog meer te upgraden. P. 66 SERENGETI EYEWEAR Op 14 april vond bij de optiekzaak Linneweever een exclusief event plaats, waar alle leden van het Brunel Solar Team een oogmeting ondergingen en een Serengeti Eyewear zonnebril uit mochten kiezen voor hun reis naar Australië, waar de Bridgestone World Solar Challenge plaatsvindt. Sinds jaar en dag sponsort Serengeti Eyewear het Brunel Solar Team. P. 80 OPTIEK IN BEELD – OPTIEK RENAUD Onlangs onderging Optiek Renaud uit Lelystad een metamorfose. “Wat de reden was voor de nieuwe uitstraling? We wilden overzicht creëren en de brillen meer tot hun recht laten komen, zodat ze er duidelijk uitspringen”, aldus Ronald Renaud, eigenaar van de optiekzaak. Voor de metamorfose ging Optiek Renaud de samenwerking aan met Top Vision. 40 44 66 80

DE OPTICIEN NR 3 2023 6 KORT NIEUWS Het model 583157 van HUMPHREY'S eyewear heeft de Red Dot Award gewonnen, mede door de speciale facetten aan de voorkant, die de kenmerkende gedurfde look op een bijzonder interessante manier interpreteren. De facetten vertonen door het glanzende oppervlak verschillende effecten en geven de bril zo een aantrekkelijke veelzijdigheid. Daarnaast is het model voorzien van een laminering aan de binnenzijde, die de facetten én een bijzondere, intense kleurencombinatie presenteert. De jury van de Red Dot Awards was ook onder de indruk van het model uit de MINI EYEWEAR-collectie. De oversized vorm 741037 kleur 50, trekt ieders aandacht. Het trendmodel benadrukt het individuele karakter door het gebruik van retro-elementen. RED DOT AWARD: PRODUCT DESIGN 2023 – DUBBELE OVERWINNING VOOR ESCHENBACH EYEWEAR Een internationale jury van branche-experts, ontwerpers, professoren en gespecialiseerde journalisten heeft maar liefst twee Red Dot Awards uitgereikt aan Eschenbach Eyewear voor de merken HUMPHREY'S eyewear en MINI EYEWEAR in de categorie Product Design 2023. Het technische gedeelte en het comfortgedeelte, met onder meer functionele veerscharnieren, zijn perfect geïntegreerd in de monturen. Dát is volgens Visibilia hoe moderne titanium brillen zullen worden begrepen en ook zeker worden geliefd. Meer informatie: Berry van Wanrooij Tel. +31 (0)6 40632829 | www.visibilia.com VISIBILIA TITAN: LEVENDIGE KLEUREN, DRAAGBAAR EN VOORUITSTREVEND Visibilia Titan voegt enkele nieuwe wendingen en tonen toe in opvallende kleurstellingen en lifestyle details die de aandacht trekken. Levendige kleuren, nog steeds draagbaar en vooruitstrevend, zorgen voor een positieve en optimistische benadering van de houding van de drager. Een opvallend kenmerk is het kleurenschema in CHILI RED - de warme rode toon is geïnspireerd op het MINI-kleurenpalet en drukt zijn uitstraling uit in deze onmiskenbare vorm, waarbij het pluri-lagige acetaat in een colour-block-look een speciaal effect creëert. Meer informatie: Eschenbach Optik Tel. +31 (0)50 5412500 | www.eschenbach-optik.com

DE OPTICIEN NR 3 2023 8 KORT NIEUWS Het fijnste polyamidepoeder wordt door middel van additieve fabricage verwerkt tot brillen. Van de schets tot de productie door een 3D-printer tot de uiteindelijke handgemaakte afwerking, elke stap wordt gedaan in het hoofdkantoor van het bedrijf in Zwitserland. En hoewel Wädenswil aan het meer ligt, doen de zachte welvingen en vormen van de twee zonnebrillen je laten denken aan de golven van de oceaan – ze brengen dat strandgevoel terug. De perfecte pasvorm wordt afgerond door een zijdezacht oppervlak. Ook al zijn de zonnebrillen sterk en gedurfd, de lichtgewichte modellen zijn zeer comfortabel om te dragen. Meer informatie: Optical Agency Tel. +31 (0)6 12332913 | www.gotti.ch CORBO EN CORI VAN GÖTTI: ELEGANT EN COMFORTABEL Götti introduceert twee nieuwe elegante zonnebrillen, genaamd CORBO en CORI. De smalle en gedurfde vormen brengen een frisse wind in de Götti DIMENSION-collectie. CORBO Het iconisch metalen pilotenmontuur WE0357 met ronde vormen wordt versterkt door een spoiler en drievoudige brug. Stijl en precisie geven deze zonnebril klasse en karakter. Het montuur is afgewerkt met details die een perfect uitgebalanceerde structuur creëren. De diamantvormige accenten op de veren en uiteinden zijn geëmailleerd in de kenmerkende kleuren van Alfa Romeo's F1® Team. De ARF1TS- en WEB-logo's personaliseren de veren. WE0358 is een limited-edition zonnebril gemaakt door WEB Eyewear in samenwerking met Alfa Romeo's F1® Team Sake. Het rechthoekige acetaatmontuur heeft een voorkant met zachte lijnen op de onderste randen. Het verfijnde ontwerp wordt versterkt door racestrepen op de brug en door de iconische WEB Eyewear-accenten op de veren, aangebracht in de karakteristieke kleuren van het Alfa Romeo F1® Team. WEB Eyewear zet de high-performance sportattitude van het Alfa Romeo F1® Team om in optische monturen met een verfijnd design. Het uiterst hoogwaardige WEB EYEWEAR EN HET ALFA ROMEO F1 TEAM LANCEREN EXCLUSIEVE CAPSULECOLLECTIE WEB Eyewear presenteert een nieuwe limited-edition capsulecollectie in samenwerking met het Alfa Romeo F1® Team. Geïnspireerd op een spannend race seizoen vol passie en innovatie, bestaat de collectie uit twee zonnebrillen en een montuur op sterkte. Technologisch onderzoek en een focus op design zijn de elementen die WEB Eyewear en het Alfa Romeo F1® Team verenigen. Het gezamenlijke project vertaalt zich in sportieve monturen gemaakt met materialen en vormen die esthetiek, comfort en functionaliteit combineren. De iconische elementen van WEB Eyewear en het Alfa Romeo F1® Team drukken hun eigen stempel op een collectie die ontworpen is om een verrassend verhaal te schrijven. montuur WE0420 combineert de veelzijdigheid en het comfort van een rechthoekig acetaatfront met de lichtheid en stabiliteit van metalen veren. Meer informatie: Marcolin Benelux Tel. +31 (0)70 3624888 | www.marcolin.com

De nieuwe dimensie in brillenglazen Nu beschikbaar Optiswiss AG • T +31 (0)85 049 32 34 • F +41 61 337 16 27 • info@optiswiss.ch

DE OPTICIEN NR 3 2023 10 INTERVIEW Gabi wordt ook weleens gekscherend de zon van het myopiestelsel genoemd. Ook niet zo gek, als je zijn expertise en ervaring omtrent dit onderwerp onder de loep neemt. Al vroeg ontstond er bij hem een fascinatie voor myopie management, mede dankzij zijn stageprofessor destijds. “Voor de opleiding Optometrie reisde ik voor mijn stage af naar Zuid- “HET ONDERWERP MYOPIE MANAGEMENT KAN ÉN MAG JE NIET MEER ONTWIJKEN” Myopie management is inmiddels een begrip waar we niet meer omheen kunnen in onze samenleving, zeker oogzorgprofessionals niet. Je ziet en hoort dat men er wat mee wil doen, maar de vraag hoe dat in de praktijk dan in zijn werk gaat, blijkt voor velen in de branche toch vaak een drempel om er daadwerkelijk mee te starten. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat met Gabi Steenbekkers, Myopia Management Manager bij CooperVision Specialty EyeCare EMEA, in gesprek om het belang van myopie management te bespreken en de rol die MiSight® 1 day kan betekenen. Afrika. Mijn stageprofessor Professor Kovin Naidoo, voormalig CEO van het Brien Holden Vision Institute, heeft de passie voor het willen zorgen voor de beste oogzorg voor íedereen bij mij aangewakkerd. In een onderontwikkeld land als Zuid-Afrika zie je wat je als oogzorgprofessional kunt doen, daar kun je écht het verschil maken. Je kunt de oogzorg in Zuid-Afrika natuurlijk niet vergelijken met Nederland, maar het gaat erom dat je het best mogelijke aanbiedt op het gebied van oogzorg. De middelen zijn daar anders dan hier, maar het doel is hetzelfde. Nu hoor ik je denken: wat heeft die reis met myopie management te maken? Ik heb altijd contact gehouden met mijn stagebegeleider, die mij in 2005 heeft gewezen op een onderzoek over orthokeratologie en myopie controle.1 Hij gaf aan dat ik de ontwikkeling omtrent deze onderwerpen in de gaten moest houden. Je kunt denk ik wel raden dat ik dat heb gedaan”, glimlacht Gabi. Vanaf dat moment zijn de ontwikkelingen rondom myopie management in een sneltreinvaart geraakt. Toch was er volgens Gabi een echt omkeerpunt in 2016, toen het rapport van de World Health Organisation (WHO) werd gepubliceerd.2 “In het rapport wordt voorspeld dat in 2050 vijf miljard

DE OPTICIEN NR 3 2023 11 mensen myopie zullen hebben en volgens de WHO moet de wereldwijde gemeenschap van oogzorgprofessionals haar inspanningen opvoeren om dit volksgezondheidsprobleem te bestrijden. Vanaf dat moment is het onderwerp myopie management steeds meer gaan leven. Toen de eerste contactlens voor het managen van progressieve myopie, de MiSight® 1 day van CooperVision SEC, tijdens het NCC in 2018 werd geïntroduceerd, kwam in Nederland écht het besef dat we er iets mee moesten doen. Ik werkte op dat moment in een optiekzaak en schreef mij direct in voor de cursus over myopie management en in het bijzonder MiSight® 1 day. Na afloop van de cursus nam ik contact op met ouders waarvan ik wist dat deze lens dé oplossing voor hun kind zou zijn. Ik wist dat we hiermee iets unieks in handen hadden.” Concurrentie houdt je scherp Nu, velen jaren later, zijn er veel meer producten op de markt met betrekking tot myopie management. Iets wat Gabi juist als positief ervaart. Hij legt uit: “Concurrentie houdt je scherp en haalt het beste in elkaar naar boven. Ik hoop dat zoveel mogelijk oogzorgprofessionals myopie management aanbieden in hun praktijk, of dat nu een brillenglas is zoals bijvoorbeeld SightGlass Vision™, een ortho-k lens zoals DreamLite® MC of de zachte daglens MiSight® 1 day. Als meer oogzorgprofessionals ervoor kiezen om ermee aan de slag te gaan, wordt het onderwerp bespreekbaarder en worden mensen zich ervan bewust. Precies dát is wat er moet gebeuren.” Een zevenjarige studie naar MiSight® 1 day Inmiddels is de boodschap van het belang van myopie management in de oogzorgprofessional-wereld wel geland. Nu moet de klinische wetenschap door oogzorgprofessionals over worden gebracht aan de ouders, om de ouders en kinderen te overtuigen van het vroegtijdig starten met myopie management. Om dat te kunnen doen, is het volgens Gabi van belang dat je met een betrouwbaar, open, eerlijk en duidelijk verhaal komt. Volgens Gabi heeft MiSight® 1 day op dat vlak een streepje voor op de rest. “Tot op heden is er op myopie management contactlensgebied één studie die het predicaat mag dragen het langstlopend te zijn, namelijk de studie die is uitgevoerd met MiSight® 1 day.3 Vragen die optometristen, orthoptisten en opticiens van ouders gesteld krijgen in de praktijk, kunnen dankzij dit onderzoek worden beantwoord met een wetenschappelijke onderbouwing. Dat geeft veel ouders meer vertrouwen.” De zevenjarige klinische studie vond plaats in drie fasen. Gabi legt uit: “De eerste fase duurde drie jaar en had als doel om het verschil in myopie progressie tussen de twee behandelingsgroepen te beoordelen. In de tweede fase, die eveneens drie jaar bedroeg, werd de myopie progressie Referenties 1 Cho P, Cheung SW, Edwards M. The longitudinal orthokeratology research in children (LORIC) in Hong Kong: a pilot study on refractive changes and myopic control. Curr Eye Res. 2005 Jan;30(1):71-80. 2 IMI link: https://myopiainstitute.org/wp-content/uploads/2020/10/Myopia_report_020517.pdf 3 Chamberlain P et al. Long-term Effect of Dual-focus Contact Lenses on Myopia Progression in Children: A 6-year Multicenter Clinical Trial Optom Vis Sci 2022;99:204–212 DE ONTWIKKELINGEN RONDOM MYOPIE GAAN ONTZETTEND SNEL. HET IS DAAROM VAN BELANG OM UP-TO-DATE TE BLIJVEN VAN ALLES WAT ER SPEELT. JE MOET JOUW ‘GEREEDSCHAPSKIST’ NIET ALLEEN VULLEN MET DE JUISTE PRODUCTEN, MAAR OOK MET DE JUISTE KENNIS “ “ vergeleken tussen kinderen die nieuw en later gestart zijn met MiSight® 1 day en kinderen die MiSight® 1 day de afgelopen drie jaar droegen. In de derde en laatste fase werd bepaald of het voordeel van de behandeling behouden blijft na het stoppen met MiSight® 1 day. Deze fase bedroeg één jaar.” Op de vraag wat de belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn, antwoordt Gabi: “Uit het onderzoek blijkt dat MiSight® 1 day de verergering van myopie met ongeveer 50% vermindert. Daarnaast blijkt dat, hoewel vroegtijdig ingrijpen het beste is, het nooit te laat is om te beginnen. Ook bij oudere kinderen die beginnen met MiSight® 1 day kan de verergering van myopie met de helft vertragen. Daarnaast kan worden geconcludeerd dat de behandelingsvoordelen van de contactlens werken zolang de ogen groeien en dat MiSight® 1 day werkt zolang het kind ze draagt. Ook blijven de voordelen van de contactlens aanhouden na de behandeling.” Ondersteuning Kortom, dat de langstlopende studie omtrent myopie management op contactlensgebied is uitgevoerd met MiSight® 1 day én dat de resultaten daarvan positief waren, zorgt ervoor dat veel oogzorgprofessionals de voorkeur geven aan deze contactlens. Volgens Gabi zijn er echter nog meer redenen om voor MiSight® 1 day te kiezen. “Deze studie helpt oogzorgprofessionals met de onderbouwing in hun verhaal naar ouders toe, maar voordat je dit kunt aankaarten, moet je wel het gesprek aan durven gaan met de klant. Ook daarin ondersteunt CooperVision SEC de oogzorgprofessionals om het onderwerp eenvoudiger en bespreekbaarder te maken. Dit doen we door middel van educatie, events en campagnes. We bieden bijvoorbeeld educatie aan voor oogzorgprofessionals, maar óók voor de verkoopmedewerkers om ervoor te zorgen dat het onderwerp in de winkel gaat leven en mensen meer zelfvertrouwen krijgen om het bespreekbaar te maken. Een voorbeeld van een campagne die bijdraagt aan de bewustwording omtrent myopie management en ervoor zorgt dat het gesprekonderwerp makkelijk aangekaart kan worden, is de consumentencampagne de Kinder OogCheckWeken.” Maak het verschil CooperVision SEC doet er alles aan om myopie management onder de aandacht te brengen, zowel bij oogzorgprofessionals als consumenten. Toch benadrukt Gabi dat het initiatief om te blijven investeren in kennis omtrent myopie management bij de oogzorgprofessionals zelf ligt. “De ontwikkelingen rondom myopie gaan ontzettend snel. Het is daarom van belang om up-to-date te blijven van alles wat er speelt. Je moet jouw ‘gereedschapskist’ niet alleen vullen met de juiste producten, maar ook met de juiste kennis. Jij bent de specialist en de consument verwacht ook dat jij die rol vervult. Ik ben van mening dat je het onderwerp myopie management als oogzorgprofessional niet meer kan én mag ontwijken. Als er enige vorm of risico op ontwikkeling van myopie is, mag het niet zo zijn dat je als oogzorgprofessional iemand niet informeert over myopie management. Hiermee kun je het verschil maken en écht iets voor iemand betekenen, nu en in de toekomst.” Meer informatie: CooperVision Specialty EyeCare Tel. +31 (0)313 677 677 https://www.coopervisionsec.nl/academy/het-klinische-verhaal-van-MiSight-1-day

DE OPTICIEN NR 3 2023 12 EVENT “Met deze samenwerking bevestigt Julbo zijn wens om aanwezig te zijn in de wielerwereld door de wielrenners van één van de beste teams ter wereld met de nieuwste producten uit te rusten”, aldus Bart van Driel, Sales & Marketing Manager Benelux. Volgens Bart is deze samenwerking een logische volgende stap voor Julbo. “Het DNA van Julbo en Groupama-FDJ sluit perfect op elkaar aan. We delen de passie voor prestaties en willen het beste uit onszelf halen.” Korte lijnen zorgen voor optimalisatie Die gedeelde passie voor prestaties kan Lars van den Berg, wielrenner binnen het Groupama-FDJ-team, beamen. “Toen ik vorig jaar voor het eerst in aanraking kwam met de brillen en helmen van Julbo, was ik eigenlijk direct enthousiast. Voor wielrenners is goed zicht en oogbescherming tijdens verschillende weersomstandigheden ontzettend belangrijk, dat begrijpen ze bij Julbo goed. Uit alles blijkt dat ze het beste product voor ons willen creëren, zodat we optimaal kunnen presteren. De lijnen tussen de wielrenners en het team van Julbo zijn ontzettend kort, waardoor ze snel aanpassingen kunnen doorvoeren om de producten te optimaliseren”, vertelt Lars. De collectie Naast de focus op de wielersport is Julbo al lange tijd aanwezig in de mountainbikewereld, met dit jaar een partnerschap met de XCO Lapierre Mavic Unity en Rockrider Ford Racing teams - met daarin “HET DNA VAN JULBO EN GROUPAMA-FDJ SLUIT PERFECT OP ELKAAR AAN” Onlangs kondigde Julbo met trots aan dat het merk voor een periode van drie jaar officiële partner wordt van het World Tour Cyling Team Groupama-FDJ. Op 20 april organiseerde Julbo een persevent in het Shimano Experience Centre in Valkenburg om alles te vertellen over deze uniek samenwerking. Daarnaast konden de aanwezigen samen met een aantal wielrenners van Groupama-FDJ meerijden met een fietstocht om de nieuwste brillen en helmen van Julbo uit te testen. Belgisch kampioen Emeline Detilleux. Emeline was ook aanwezig op het persevent en verklaarde haar keuze voor haar sportbril: de DENSITY. “De reden dat ik voor DENSITY heb gekozen, is het lichte gewicht, minimalistische design, antislip neusstuk en superieure comfort. Deze bril biedt een volledig optimaal gezichtsveld voor een panoramisch zicht in alle omstandigheden en dat is precies wat van belang is tijdens het mountainbiken”, aldus Emeline. De DENSITY is onderdeel van de Groupama-FDJ collectie, die in totaal uit vier brillen bestaat en twee helmen. Bart legt uit: “Naast de DENSITY, behoort ook de EDGE tot het assortiment. Met zijn lichtgewicht, low-profile montuur biedt de EDGE een optimaal gezichtsveld en een uitstekend panoramisch uitzicht. Dankzij onze exclusieve MagneFix-technologie zijn de lenzen snel en eenvoudig te verwisselen als de rit modderiger blijkt te zijn dan verwacht. De geventileerde lenzen houden de hitte weg en het licht gebogen, wrap-around frame houdt de bril op zijn plaats onder een helm, zelfs op volle snelheid. Verder behoren ook de FURY, ULTIMATE en FAST LANE tot de nieuwe collectie, ieder met zijn eigen kwaliteiten en unieke eigenschappen, zodat we op verschillende wensen en behoeften van outdoor sporters kunnen inspelen.” Blijven innoveren Uit de verschillende presentaties kon worden geconcludeerd dat de topsporters erg te spreken zijn over de brillen en helmen van Julbo. Iets waar het team van Julbo – meer dan terecht – trots op is. “We vinden het fantastisch dat we topsporters kunnen ondersteunen in hun performances. Hun vertrouwen in onze producten geeft ons een boost om te blijven investeren in hightech onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteiten om innovatieve producten te ontwikkelen”, aldus Bart. Na afloop van de presentaties hadden de aanwezigen de eer om zelf de brillen en helmen van Julbo uit te testen tijdens een fietstocht door Valkenburg. De weersomstandigheden waren niet optimaal, maar hierdoor kon wél goed worden getest of de brillen en helmen ook optimaal presteren onder verschillende weersomstandigheden. “Er zijn dagen dat het leuker is om de fiets op te stappen”, glimlacht Lars. “Gelukkig hebben we ondanks de regen, wel uitstekend zicht”, zegt Lars tot slot met een knipoog. Meer informatie: Bart van Driel Tel. +31 (0)6 41247376 | www.julbo.com

DE OPTICIEN NR 3 2023 14 INTERVIEW Shila heeft een aantal jaren binnen de sales in de optiek gewerkt, maar maakte twee jaar geleden een stap naar een andere branche. Toch merkte ze dat haar hart meer bij de optiek lag. “De optiek is een innoverende branche, waarin mensen centraal staan. Vooral het contact met de ondernemers spreekt me enorm aan. De samenwerking tussen leveranciers en ondernemers is van groot belang in dit vakgebied, zeker in de snel veranderende markt op dit moment. Dat je samen verder kunt groeien en succesvoller kunt worden, vind ik fantastisch. Ik kan niet wachten om de bestaande klanten te ontmoeten, maar ook om kennis te maken met potentiële partners”, vertelt Shila. Korte lijnen Op de vraag wat haar zo aanspreekt in het bedrijf, antwoordt Shila: “Johnny Loco is een Nederlands bedrijf dat bestaat uit een relatief klein team, waardoor de lijnen ontzettend kort zijn. Hierdoor verloopt de communicatie erg soepel en kan er snel worden geschakeld. Daar ligt naar mijn mening de kracht van het merk. Natuurlijk is het ook van belang dat de kwaliteit van de collecties uitstekend is en het design uniek, maar daarmee alleen red je het niet. Het totaalplaatje moet kloppen en dat is bij Johnny Loco absoluut het geval. Het team gaat in gesprek met de opticiens en de consumenten om de behoeften in kaart te brengen en daar vervolgens op in te spelen. Als het bedrijf verder groeit, is het van belang om genoeg mensen in dienst te hebben om dat persoonlijke contact te kunnen waarborgen, om die reden investeert Johnny Loco in de juiste mensen op de juiste plek.” “HET TOTAALPLAATJE MOET KLOPPEN EN DAT IS BIJ JOHNNY LOCO ABSOLUUT HET GEVAL” In mei verwelkomde Johnny Loco Shila Atai als accountmanager bij het bedrijf. De reden achter de teamuitbreiding? De opticien nog beter en persoonlijker kunnen begeleiden en adviseren omtrent Johnny Loco. “Johnny Loco is een uit Amsterdam afkomstig merk met unieke ontwerpkenmerken, waarbij een hoog serviceniveau centraal staat. In de afgelopen periode heeft het merk een enorme groei doorgemaakt en om ervoor te zorgen dat we hetzelfde serviceniveau kunnen blijven garanderen, is het van belang om de juiste mensen op de juiste plek te hebben staan. Om die reden hebben we Shila aangenomen. Daarnaast kunnen we dankzij de verwelkoming van Shila nog meer opticiens op een persoonlijke manier kennis laten maken met Johnny Loco”, aldus Roel Klepper, Marketing Manager van het bedrijf. We gaan met Shila in gesprek over deze nieuwe uitdaging en haar doelstellingen. Unieke merkbeleving Dat het totaalplaatje van Johnny Loco klopt, blijkt onder meer uit de merkbeleving. Johnny Loco is namelijk geen ‘gewoon’ brillenmerk, het is een lifestylemerk. Shila legt uit: “Johnny Loco is het enige lifestyle merk dat (bak)fietsen, brillen en horloges ontwerpt, produceert en verkoopt. Vakmanschap is daarin de basis. Alle producten zijn met inspanning, liefde en aandacht voor elk detail gemaakt. Het streven is om stijlvolle producten te creëren die bijdragen aan het Johnny Loco gevoel in het dagelijks bestaan.” Om opticiens te ondersteunen in het creëren van die merkbeleving in de optiekzaak en zo de doorverkoop te stimuleren, biedt het merk verschillende diensten aan. “De opticiens krijgen de mogelijkheid om Johnny Loco producten te bestellen die, op het eerste oog, niets met de optiekbranche te maken hebben. Denk daarbij aan hippe Johnny Loco fietsen en Swiss made horloges die als POS-materiaal in de winkel kunnen worden gebruikt. Deze producten maken de merkbeleving compleet.” Ook de monturen zelf staan in het teken van beleving. Shila legt uit: “Johnny Loco haalt zijn inspiratie voor de brillen uit films en series. Iedere stijl verpersoonlijkt een karakter uit een film of serie, of geeft de tijdsgeest en de daarbij behorende stijl van de film weer. Kortom, iedere bril vertelt een verhaal, het draait om beleving. Ik kom graag bij u langs om u alles te vertellen over de wereld van Johnny Loco. Neem geheel vrijblijvend contact met mij op voor het plannen van een afspraak. Hopelijk tot snel!” Meer informatie: Johnny Loco Eyewear Tel. +31 (0)20 3445928 | www.johnnyloco.com

SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 MÜNCHEN (DE) + 49 89 1241 39379 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM MEER OPTIEK // VLAARDINGEN (NL)

DE OPTICIEN NR 3 2023 16 COVERSTORY

DE OPTICIEN NR 3 2023 17 De monturen zijn opvallend van vorm, gemaakt van hoogwaardige materialen en afgewerkt met verfijnde details. Charmant, elegant en veelzijdig; zo laat deze collectie zich het beste omschrijven. De stijlen in deze collectie lopen uiteen van minimalistisch tot edgy, maar ze zijn stuk voor stuk geïnspireerd op het verleden, met een duidelijke blik op het heden. Met één accessoire kan iedere vrouw haar kracht en vrouwelijkheid uitdrukken. Zonnebrillen MM0060 De ELSA zonnebril is stijlvol en verfijnd, met acetaat aan de voorzijde. Het uitgesproken montuur is voorzien van degradé glazen in een bijpassende tint. MM0066 Dit gedurfde, rechthoekige frame heeft een moderne, dynamische look. Het ontwerp is geïnspireerd op de muze Lee Miller, een Amerikaanse fotografe en fotomodel, en volledig gemaakt van acetaat, met dikke randen en een metalen logo op de veren. MM0069 Modern met een vintage look. Dit subtiele ontwerp is geïnspireerd op de creaties van Eileen Gray, architect en meubeldesigner. Deze zonnebril heeft een front van geïnjecteerd kunststof, een geometrisch silhouet en een metalen profiel dat de veren een strakke uitstraling geeft. Monturen MM5096 Dit model van acetaat heeft een grote, rechthoekige voorkant. Met de rechte, slanke randen is het een gemakkelijk te dragen montuur met een elegante look. MM5100 Dit ronde, oversized montuur is modern en tijdloos tegelijk. Het lichte, comfortabele model is voorzien van het nieuwe MaxMaragram 3D metalen logo, geïntegreerd in de veren. MM5106 Dit montuur heeft een vlindersilhouet met een vernieuwende belijning, wat elegant en delicaat is. De metalen voorkant is gedecoreerd met gekleurde, geëmailleerde elementen. In de veren is een subtiel juwelenaccent aangebracht. Meer informatie: Marcolin Benelux België: Manon Vermast | Tel. +32 485 846870 | mvermast@marcolin.com Liesbeth Deprez | Tel. +32 499 887874 | ldeprez@marcolin.com Nederland: Helma Kuipers | Tel. +31 (0)6 38076394 | hkuipers@marcolin.com MAXMARA BRENGT HAAR ERFGOED NAAR DE HEDENDAAGSE WERELD De wereld van MaxMara is een wereld vol passie voor schoonheid en nieuwsgierigheid naar het onbekende. Dat zie je ook aan de nieuwe brillencollectie. De zonnebrillen en optische monturen nemen het erfgoed van MaxMara - stijl en kwaliteit - moeiteloos mee in de wereld van nu. MM0069 MM5096 MM0066 MM5100 MM5106 MM0060

DE OPTICIEN NR 3 2023 18 MYOPIE HET MENICON BLOOM KOMPAS WIJST JE DE WEG Lenzen aanpassen en controleren kunnen jullie als professionals allemaal, maar wanneer je te maken hebt met myopie controle bij kinderen, vraagt dat om een duidelijk doel en plan van aanpak. Bij Menicon ondersteunen ze de aanpassers met een compleet plan, een soort kompas dat je de weg wijst. Tijdens de start en gedurende de gehele behandeling, een traject dat vaak jaren duurt en waarin je goed moet weten of je de juiste weg bewandelt. Educatie Kennis is macht, daarom heeft Menicon voor iedereen die met klanten te maken heeft een e-learning module ontwikkeld, één voor specialisten en één voor winkelmedewerkers. Op die manier sluiten de verhalen op elkaar aan en kan iedereen de klant te woord staan over Menicon Bloom. De supervisie is in handen van de optometrist, maar bij Menicon hebben ze gemerkt dat het verhaal pas bij de consument landt als het door iedereen in de winkel gedragen wordt. Easyfit en app Tijdens het traject ondersteunt de speciale Easyfit module, in combinatie met de Menicon Bloom app, het inzichtelijk maken en houden van de behandeling. Het is in één oogopslag te zien of de behandeling succesvol verloopt. De mogelijkheid om je historie te printen ondersteunt een samenwerking met een orthoptist of andere collega. Die samenwerking opzoeken is soms lastig, maar wordt zo makkelijker gemaakt, zeker omdat veel orthoptisten inmiddels bekend zijn met de printfunctie in Easyfit. Informed consent Menicon ondersteunt met een informed consent in de vorm van een checklist. Iedereen die betrokken is kent zijn of haar rol in het behandelplan. Compliance is de sleutel naar succes en communicatie is daarbij cruciaal. Marketingmaterialen De marketingmaterialen die Menicon aanbiedt, spreken tot de verbeelding en zijn heel herkenbaar voor zowel ouders als kinderen. Door illustraties en foto’s te gebruiken die fantasie en dromen tot leven laten komen, wordt myopie bespreekbaar gemaakt. Workflow Als specialist heb je te maken met veel soorten en maten contactlenzen, allemaal met een eigen aanpasadvies. Menicon heeft de workflow voor Menicon Bloom Night en Menicon Bloom Day samengevat op een mooie en handzame kaart. Hiermee nemen ze je stap voor stap mee door elke controle, wat ervoor zorgt dat je niets kunt vergeten. De kaart is gemaakt van watervast papier en dus handig in de meetruimte te bewaren als geheugensteuntje. Producten Binnen het behandelplan wordt gewerkt met twee producten. Menicon Bloom Day is een handige en hygiënische daglens, leverbaar tot -10.00 dpt. Menicon Bloom Night maakt gebruik van ortho-k techniek en is speciaal ontworpen om in de groei van een kind mee te gaan. Menicon BloomNight wordt ook geleverdmet een verzorgingspakket en elke zes maanden worden de lenzen vervangen om een perfecte correctie en pasvorm te handhaven. Het complete behandelplan en beide lenzen hebben een CE-keurmerk voor myopie controle. De veilige en duidelijke werkwijze maakt dat veel aanpassers gekozen hebben voor Menicon Bloom. Samen met hun voorziet Menicon kinderen van een stukje magie maar vooral van een leven lang goed zicht. Of je nou Menicon Bloom Night of Day lenzen, brillenglazen, atropine of een combinatie inzet, het is fijn wanneer je gedurende het gehele proces goed weet waar je mee bezig bent en vooral ook of behandeling het gewenste effect heeft. Met alleen een product kom je er niet. En dat is nou net het verschil dat Menicon Bloom maakt. Meer informatie: Menicon Tel. +31 (0)591 610 640 info@menicon.nl www.meniconbloom.nl

CLIP-ON FIT-OVER spectaculis.nl | +31 0320-262527

P A T R I C K D E M P S E Y W E A R I N G T H E P ’ 8 9 6 5 S U N G L A S S E S .

DE OPTICIEN NR 3 2023 21 Ilona Bradwolff CooperVision heeft dankzij onderzoek naar de klantenreis van de contactlensdrager en veel praktijkervaring een duidelijke visie hoe de contactlenscategorie kan groeien. In deze rubriek zal het Professional Affairs Team stilstaan bij verschillende aspecten binnen de lenspraktijk en de lezers inspireren om anders naar hun praktijk te kijken. EVEN WENNEN CooperVision COLUMN Voor mij is dit mijn eerste column in het vakblad ‘De Opticien’ en dat is best even wennen. Laat ik beginnen met dat ik het heel erg leuk vind, en misschien ook wel een beetje een eer om deze pagina’s samen met mijn collega’s te mogen vullen. Hopelijk met een leuk verhaal, waar je iets mee kan in de praktijk, een verhaal dat je aanzet tot nadenken en dat je helpt er nog een schepje boven op te doen in je professionalisering. Ik herinner me dat ik zelf voor het eerst lenzen ging dragen in de tweede klas op middelbare school. Ik ging echt geen bril dragen (vond ik stom). Ik wilde lenzen. Mijn ouders kenden mij toen al best goed en hebben gedacht: ‘we geven haar eerst die lenzen, dan komt die bril voor erbij daarna wel’. En zo geschiedde. Wel heb ik kort spijt gehad van mijn eigen standvastigheid, want het leren inzetten en uithalen viel me zwaar tegen. Ik heb mezelf echt een aantal keer afgevraagd waarom ik dit ook alweer wilde, maar ook hier hielp mijn standvastigheid me en uiteindelijk kan ik nu, vele jaren later, mijn lenzen inzetten. Bij wijze van spreken zelfs met mijn ogen dicht en twee vingers in de neus (hygiëne?). Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende hulpmiddelen om dit makkelijker te maken. Als ik terugdenk, wist ik eigenlijk niet zo goed waar ik aan begon. Er was geen YouTube of social media waar ik dingen op kon zoeken of filmpjes kon bekijken (die ik door het algoritme automatisch krijg voorgeschoteld). Ik had nog nooit een lens gezien, laat staan vastgehouden. Ook had ik er nog nooit over nagedacht hoe dat ding in mijn oog zou moeten komen. Ook hier hebben wij tegenwoordig een prachtige interactieve video voor (te vinden op onze website), welke niet alleen helpt met hoe je je lens moet inzetten en uithalen, maar ook rekening houdt met daglenzen of herbruikbare lenzen, linkshandige of rechtshandige dragers, lange nagels of korte nagels en er worden verschillende camera posities belicht. Zoiets had mijn leven toen een stuk makkelijker gemaakt. In het begin moest ik het dragen van de lenzen gaan opbouwen. Een klassiek schema van twee uur per dag om mee te beginnen en iedere dag twee uur erbij. We hebben het hier over hydrogel maandlenzen, want van silicone hydrogel en het gemak van daglenzen had nog niemand gehoord. Hoe doen we dat tegenwoordig? Laten we nieuwe dragers nog opbouwen of is dat door de huidige materialen niet meer nodig? Ik denk dat de meningen er erg over verdeeld zijn; is er een goed en slecht? In een artikel van Professor James Wolfssohn, gepubliceerd in Contact Lens and Anterior Eye 45, 2022 met de titel ‘Fast versus gradual adaptation of soft monthly contact lenses in neophyte wearers’ is hiernaar gekeken. Er zijn twee maandlenzen vergeleken (een hydrogel en een siliconen hydrogel) en beide groepen zijn verdeeld in snelle adaptatie (direct de lenzen 10 uur aan een stuk dragen) en geleidelijke adaptatie (eerste dag 4 uur, iedere dag 2 uur erbij tot een maximum van 10 uur). De conclusie is dat er geen voordeel is van langzaam opbouwen van de draagtijd ten opzichte van de lenzen direct de gehele dag dragen. Je zou het ook kunnen veranderen in: er is geen goed of slecht, maar misschien moeten we dit wel omdraaien en juist in ons voordeel gebruiken om potentiële lensdragers ervan te overtuigen om te starten met het dragen van lenzen; je kunt ze immers gelijk de hele dag dragen (lees van genieten). Misschien hoort ‘even wennen’ daarmee wat betreft de zachte lenzen binnenkort wel tot het verleden en zien nog meer mensen de voordelen van contactlenzen niet persé als vervanging van een bril, maar als toevoeging. Floortje Fischer de Brabander Floortje Fischer de Brabander Katherine Teblick Mocht je willen reageren op deze column, schrijf dan een e-mail naar: ffischerdebrabander@coopervision.nl. Ik verheug me op de reacties!

DE OPTICIEN NR 3 2023 22 KINDERBRILLEN De collectie SUPERKIDS focust zich op de kinderen, de dreumesen, stouterds, schatjes, de belhamels, de dromers, de knapperds, de nerds, de fashionista’s, de sportievelingen. De artiesten in de dop en de toekomstige beurshandelaren. Daarnaast richt de collectie zich ook op de pubers, de nieuwe generatie Z. De monturen in de SUPERKIDS-collectie kenmerken zich allemaal door persoonlijkheid. SUPERKIDS VAN ANNE & VALENTIN: MONTUREN MET PERSOONLIJKHEID Het merk Anne & Valentin dankt haar bestaan aan de dolle dromen van een echtpaar uit Toulouse, beiden opticien, op zoek naar originele, grafische en aparte brillen voor hun vrienden. Wat vandaag de dag het werk van Anne & Valentin het best karakteriseert is expressie. Alles bij Anne & Valentin heeft te maken met gevoel en beleving, zo ook de kinderbrillencollectie, genaamd SUPERKIDS.

DE OPTICIEN NR 3 2023 23 DE MODELLEN ZIJN COOL EN SERIEUS, ZONDER OPSMUK EN ZONDER MOEITE. ALLES ZIT HEM IN DE FEILLOOS SOBERE LIJNEN “ “ Acetaatcollectie De acetaatcollecties bestaat uit monturen met persoonlijkheid, met de zachtheid van acetaat voor de kleintjes en met de finesse van metaal voor de grotere kids. De collectie is volledig ‘Made in France’, maar bovenal gemaakt met heel veel liefde. We lichten een aantal modellen voor u uit: MADDY’s stijl is allesbehalve minus, hij is kogelrond en geknipt voor toekomstige tovenaars en goede heksen. Maar ook de boekenwurm en de stripboekverslinder staat deze bril heel leuk. MATEO is er voor wie ervan droomt om mee te doen met de groten. Het is een kleine ronde bril die zowel de jonge violist zal staan als de hip-hop danser. MATEO is een gemengd model, tikje intellectueel, dat laat zien dat een beetje ambitie helemaal niet verkeerd is. MAHE is niet echt een babbelkous, maar ze maakt wel indruk. Een groot kogelrond montuur, voor tieners op zoek naar oversized die weten hoe je door een ironisch glimlachje van je sokken geblazen kunt worden. MAIKO: Dit oversized model voor trendy tieners focust zich op rebelse 10 tot 14-jarigen die de wereld en elke sluimerende opstand aandurven. MANO: Een montuur voor kinderen van drie tot vijf jaar. Dit hele kleine ronde ovaaltje staat perfect op de neus van kleine donderstenen. MINA: Het montuur voor de jonge tiener die met de blik op oneindig staat te trappelen om mee te doen in de grote wereld, het hoofd vol fantasiefiguren, veelzeggende emoticons en soepel uitgevoerde dansbewegingen. Metaalcollectie Voor de kinderen tussen de elf en vijftien jaar ontwikkelde Anne & Valentin vier monturen die beschikbaar zijn in een metalen versie of in een versie met metaal met acetaat. Kenmerkend voor de collectie zijn de neusbrug en fijne brilveren met een uitstekende ergonomie. De modellen zijn cool en serieus, zonder opsmuk en zonder moeite. Alles zit hem in de feilloos sobere lijnen. Ze zijn makkelijk te dragen, vrolijk gekleurd en stralen intelligentie uit. MAJOLI: Deze stijl is een gemengd model in een bijna perfecte achthoek met totale klasse. MAJOLI zou je kunnen omschrijven als een montuur met heel veel humor. MANDA is een rond, ruim montuur, oversized en trendy, kijkt ver vooruit, maar kan ook focussen op het hier en nu. Speciaal voor fans van geluid, beeld en underground referenties. MATABO is een grote gemengde panto, beetje oversized voor het kleinere gezicht. Dit montuur is bedoeld voor tieners met grote ideeën, die weten dat hun waarde niet afhangt van hoe oud ze zijn, en dat de wereld van morgen vandaag al van hen is. MAUPITI is een kleine gemende panto met schuin afgesneden zijden, waarmee je de idealist kunt inspireren en toch serieus kunt overkomen. Een model voor hem en voor haar, voor wie groots de verwachtingen van een ander uit de weg gaat, terwijl hij of zij onophoudelijk eigen plannen smeedt voor zijn plek onder de zon. Eyewearstudio is distributeur van Anne & Valentin in de Benelux. Nieuwsgierig naar de volledige collectie? Neem dan contact op via: info@eyewearstudio.nl | www.eyewearstudio.nl Anne & Valentin heeft twee kinderbrillenwinkels in Frankrijk. Op deze foto’s zie je de SUPERKIDS Store in Toulouse, Frankrijk.

Tarek Nijenhuis · phone: 0031 - 64 69 00 595 · tarek@1713brillen.nl New Sales Rep Netherlands Het onderscheid wordt gemaakt door het talent dat aanwezig is! EYE RECRUITMENT ROTTERDAMSEWEG 22 | 3332 AJ ZWIJNDRECHT 06-41191479 | TALENT@EYERECRUITMENT.NL WWW.FACEBOOK.COM/EYERECRUITMENT KIJK OP WWW.EYERECRUITMENT.NL VOOR DE VACATURES IN DE OPTIEKBRANCHE AAN DE SLAG ALS OPTOMETRIST BIJ KOCK BRILSHOP ALLROUND VERKOOPMEDEWERKER OPTIEK/ REFRACTIONIST M/V LOCATIE: OOSTERBEEK OPTICIEN M/V LOCATIE: ELST

DE OPTICIEN NR 3 2023 25 BEDRIJFSVOERING OPTIEK VOOR ELKAAR CREËERT KANSEN EN MAAKT DROMEN WAAR Via Optiek voor elkaar wordt middels crowdfunding de zelfstandige optiekondernemer ondersteund. Of het nou gaat om een verbouwing, uitbreiding of nieuwe start; ambities worden waargemaakt. Daarnaast kunnen Centrop leden en leveranciers investeren in de zelfstandige optiekmarkt om zo rendement te maken op hun vermogen. Allereerste succesvolle project is een feit Dankzij 353 investeerders is het opticien Kees Hokke gelukt financiering op te halen voor de overname van de Bussumse brillenwinkel. Kees Hokke, eigenaar van de Bussumse brillenwinkel, vertelt: “Één dag nadat de financiering rond was, stond ik al in mijn eigen winkel. Ik ben ontzettend blij met het advies dat ik van Centrop heb gekregen en de mogelijkheid via Optiek voor elkaar. De begeleiding was echt grandioos te noemen.” Ook uw ambities waarmaken? Wilt u ook uw ambities waarmaken en/of informeren naar de mogelijkheden? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Optiek voor elkaar! Meer informatie: Optiek voor elkaar Tel. +31 (0)26 205 80 08 | info@optiekvoorelkaar.nl www.optiekvoorelkaar.nl Wilt u met uw optiekzaak groeien? Uitbreiden? Een bestaande optiekzaak overnemen? Of juist starten met een eigen optiekzaak? Dan is Optiek voor elkaar wellicht interessant voor u. Bij Optiek voor elkaar* vinden (startende) zelfstandige opticiens én optiek belangstellenden** de mogelijkheid om financierings- en investeringsmogelijkheden in te vullen. * Optiek voor elkaar is een initiatief van Centrop, dé inkoopvereniging voor zelfstandige opticiens. Optiek voor elkaar werkt samen met Credion en het grootste Crowdfund platform voor Nederland Geldvoorelkaar. ** Personen of bedrijven die gebruik willen maken van het financieringsplatform Optiek voor elkaar of willen investeren dienen aangesloten te zijn bij Centrop of die intentie te hebben. CROWDFUNDEN

Grensverleggend, voor u en uw klanten. Alleen Bausch + Lomb ULTRA® ONE DAY combineert een hoge Dk/t, lage modulus, UV block en High Definition Optics met twee innovatieve technologieën die bijdragen aan een gezond oogoppervlak1: AdvancedMoistureSeal® Technology zorgt voor 16 uur lang bevochtiging en comfort.2 Om de traanfilm te beschermen, te verrijken en te stabiliseren geeft ComfortFeel Technology tijdens het dragen stoffen af die comfort en ooggezondheid verhogend werken.3 Referenties: 1. Only Bausch + Lomb ULTRA® ONE DAY contact lenses offer a complete moisture + comfort system with Advanced MoistureSeal® and ComfortFeel Technologies plus a complete design of high Dk/t, low modulus, UV blocking and High Definition™ Optics. Bausch + Lomb ULTRA® ONE DAY contact lenses deliver health through its complete system working together to support a healthy ocular environment, the inclusion of eye health ingredients which are retained over 16 hours and the high allowance of oxygen permeability (Dk/t=134). 2. Schafer,J. Steffen,R. Reindel,W; A clinical assessment of dehydration resistance for a novel silicone hydrogel lens and six silicone hydrogel daily disposable lenses. Poster presented at AAO; October 2020 3. Rah M. Ocular surface homeostasis and contact lens design. February 2021.© 2021 Bausch & Lomb Incorporated. ®/™ geven handelsmerken aan van Bausch & Lomb Incorporated. Andere product-/merknamen zijn handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren. V.U.: Bausch Netherlands B.V. Koolhovenlaan 110, 1119 NH Schiphol. 32067 Bausch + Lomb ULTRA® ONE DAY voor 16 uur lang draagcomfort1 HIGH PERFORMANCE DAGLENZEN Bausch + LombULTRA® ONEDAY is eenmedische hulpmiddel 0050.

DE OPTICIEN NR 3 2023 27 MONTUREN/ZONNEBRILLEN MUNIC EYEWEAR INTRODUCEERT EXCLUSIEVE COLLECTIE TER ERE VAN 30-JARIG JUBILEUM Ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum heeft munic eyewear een nieuwe exclusieve collectie gelanceerd genaamd ‘signature’, die met ‘sign’ en ‘nature’ niet alleen twee dingen in de naam combineert. Aan de ene kant onderstreept de naam het onmiskenbare handelsmerk van munic met een sterke ‘signatuur’, en anderzijds de liefde voor de natuur en de duurzaamheid van de munic-producten. Geïnspireerd door de kenmerken van de vier elementen water, aarde, lucht en vuur, worden deze tot leven gebracht in het brilontwerp. Het resultaat is niet zomaar een jubileumcollectie, maar een volledig designconcept. Stijlvol, van het hoogste vakmanschap, met uitstekende kwaliteit en met liefdevolle aandacht voor detail. Alle signature modellen hebben een bijpassende zonneclip met hoogwaardige zonnelenzen, gepolariseerd en antireflecterend gecoat. Clip-on Twee in één en een eenvoudige maar fascinerende oplossing, dat zijn de clipons van munic. De sun-clips gemaakt van licht titanium transformeren de munic bril in een hypermoderne, high-fashion zonnebril. Sterker nog: dankzij de reeks stijlvolle lenskleuren zou je het eigenlijk drie, vier of vijf in één moeten noemen. Zo kan de bril niet alleen worden aangepast aan het karakter van de drager, maar ook aan diens stemming. Zonnebrillen High-end fashion design gecombineerd met hoogwaardige lenskwaliteit, zo zou je de twee nieuwe modellen kunnen omschrijven. De zonnebrillen 414 en 856 zijn eyecatchers en passen helemaal in de modetrends van nu. Ze bieden een coole retro look tot in het kleinste detail. Het lichtgewicht titanium frame van het model 414 SUN heeft het symbool van een luchtkrul weerspiegeld op de brug, de veren en de randen. De hoogwaardige Barberini-lenzen van krasbestendig silicaatglas zijn meekleurend, polariserend, contrastverhogend, hebben een antireflectiecoating, beschikken over een lotuseffect en zorgen voor optimale UV-bescherming en visueel comfort. Het model 856 SUN is gemaakt van acetaat met een opvallende, solide vorm en een krachtig design. Aardlijnen worden weerspiegeld op de veren en de titanium randen van de bijpassende zonneclip. Ook model 856 SUN beschikt over de Barberini-lenzen van krasbestendig silicaatglas. Onlangs verwelkomde munic eywear een nieuwe vertegenwoordiger voor Nederland: Tarek Nijenhuis. Neem voor meer informatie over de collectie en de mogelijkheden geheel vrijblijvend contact met hem op! Meer informatie: Tarek Nijenhuis Tel. +31 (0)6 46900595 | tarek@1713brillen.nl www.municeyewear.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4