Pakkracht nr6-2023 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | December 2023 | 9e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 Special VERPAKKINGSVORMGEVING & -MATERIALEN Coverstory HET ETIKETTEREN KAN EFFICIËNTER EN VOORAL OOK DUURZAMER MET EEN LINERLESS PRINT-AND-APPLY-SYSTEEM

GOLFKARTON PRECIES EN EENVOUDIG VOUWEN Wanneer gaat U zachte vouwlijnen gebruiken, om golfkartonnen dozen met exacte afmetingen en zonder vouwbreuk te produceren? Ontdek de rilmachine met vloeistof (liquid creaser) PerfectFold. Meer informatie: robatech.com/perfect-fold

PAKKRACHT NR 6 2023 3 December is aangebroken. Deze maand kijk ik erg uit naar kerst. Dat doe ik elk jaar, maar ik merk dat mijn kijk een nieuwe dimensie heeft gekregen sinds ik hoofdredacteur van Pakkracht ben. Ik merk namelijk dat ik steeds meer met de ogen kijk van iemand in de verpakkingsindustrie. Is het vreemd dat ik nu meer geïnteresseerd ben in de verpakkingen van adventskalenders, dan hetgeen wat erin verstopt zit? Of dat ik nu met een andere blik kijk naar luxeverpakkingen voor kerstelijke geschenkboxen? De afgelopen maand heb ik mij helemaal verdiept in de wereld van verpakkingsvormgeving en -materialen, de onderwerpen van deze special. En ik heb nu nog meer waardering voor al het werk dat aan een verpakking voorafgaat. In deze editie vindt u artikelen over verschillende prestigieuze awards voor verpakkingsontwerpen en -innovaties, nieuwe productlanceringen van verpakkingsmaterialen en maar liefst twee nabeschouwingen van beurzen. Onlangs heb ik Empack bezocht in Mechelen. Daar heb ik belangrijke leveranciers, verpakkingsvormgevers en andere professionals ontmoet die elk een grote rol spelen in de wereld van verpakkingen. Daarnaast heb ik inspirerende seminars gevolgd over foliedruk, Artificial Intelligence in design en het ontwerpen van circulaire verpakkingen. Begin oktober had ik ook het genoegen om naar Monaco af te reizen voor Luxe Pack. Deze beurs richt zich op het luxe segment van de verpakkingswereld. Ook hier trof ik veel Nederlandse en Belgische exposanten. Ook sprak ik met meerdere mensen van Berlin Packaging over hun nieuwe verpakkingsinnovaties. Het was niet mijn enige interview in deze editie. Jan de Goeijen van Logopak zette voor mij (en u) de vele voordelen van linerless etiketteren op een rij, de gebroeders Kruiper van Flex Film vertelden alles over de plannen voor hun nieuwe hoge barrière krimpfolie en Ronald Stokkentreef van Sortare legde uit hoe zijn telmachines bij NewForrest werken. De volgende editie van Pakkracht verschijnt pas in maart volgend jaar, maar dat betekent niet dat ik stil zal zitten. Mijn agenda staat al vol met evenementen en bedrijfsbezoeken. Misschien staat er in uw agenda wel dezelfde afspraak gepland en treffen wij elkaar binnenkort. Ook blijft u, zoals altijd, op de hoogte van het laatste nieuws uit de verpakkingswereld via de socialmediakanalen en website van Pakkracht. Ik wens u prettige feestdagen en een mooie jaarwisseling. Op naar het volgende jaar en alle spannende verrassingen en veranderingen die ons allemaal te wachten staan. Maar eerst wens ik u een rustig leesmoment toe met dit mooie blad. Veel leesplezier! Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Celeste Roberts (hoofdredacteur) c.roberts@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | December 2023 | 9e jaargang no. 6| Prijs € 10,50 Special VERPAKKINGSVORMGEVING & -MATERIALEN Coverstory Logopak: “Een van de grote voordelen van linerless is dat je de etiketlengte flexibel in kunt stellen” Celeste Roberts Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht c.roberts@gpmedia.nl DE VISIE IS HET VREEMD DAT IK NU MEER GEÏNTERESSEERD BEN IN DE VERPAKKINGEN VAN ADVENTSKALENDERS, DAN HETGEEN WAT ERIN VERSTOPT ZIT?

4 PAKKRACHT NR 6 2023 ... INHOUD P. 22 COVERSTORY LOGOPAK Logopak, onderdeel van Possehl Identification Solutions (PID), specialiseert zich al ruim veertig jaar in print-and-apply etiketteersystemen, vooral systemen met hogere snelheden. “Waar andere bedrijven afhaken, komen wij juist om de hoek kijken”, zegt Jan de Goeijen, Sales Manager Benelux. “Wij leveren aan nagenoeg alle producerende bedrijven die producten verpakken in trays of dozen." P. 10 INTERVIEW BERLIN PACKAGING Berlin Packaging toonde op Luxe Pack een aantal nieuwe innovaties voor prestige producten. Zij stonden op de beurs met twee verschillende stands: één van Berlin Packaging Premi Industries, gespecialiseerd in de verpakking van schoonheidsartikelen, en één van Berlin Packaging Spirits, de one-stop-shop voor verpakkingen van gedistilleerde drank. P. 15 INTERVIEW FLEX FILM Jeroen en Tom Kruiper, de broers die samen de directie van Flex Film vormen, zijn altijd op zoek naar innovatieve producten om toe te voegen aan het assortiment van Flex Film. Pakkracht deed verslag van de nieuwe, hoge barrière krimpfolie die zij sinds kort leveren. Ze verwachten met deze folie een nieuwe markt te betreden waar klanten op zoek zijn naar alternatieven. P. 7 TERUGBLIK LUXE PACK Luxe Pack Monaco vond plaats van 2 tot 4 oktober op het Grimaldi Forum. In totaal waren 450 exposanten aanwezig en bezochten 10.420 mensen de beurs, een recordaantal sinds Luxe Pack Monaco’s oprichting 35 jaar geleden. Pakkracht was aanwezig en zet de belangrijkste trends in de wereld van luxe verpakkingen op een rij. 7 15 10 22

PAKKRACHT NR 6 2023 5 P. 28 METSÄ Metsä Board heeft een lichtere en duurzamere geschenkverpakking ontworpen als alternatief voor de stijve dozen die momenteel worden gebruikt voor luxeproducten. De nieuwe verpakkingen, gemaakt van microgolfkarton, gebruiken minder materiaal dan traditionele harde dozen, en hebben een kleinere CO2-voetafdruk. P. 32 ENGILICO Automatische detectie van vervuilde lasnaden is belangrijk voor de voedsel- veiligheid. Engilico levert zowel voor flexibele verpakkingen als voor schaaltjes en dieptrekverpakkingen oplossingen om een betere verpakkingskwaliteit, hogere verpakkingsproductiviteit en end-of-line-automatisering te realiseren. P. 38 CASESTUDY SORTARE Bij NewForrest Fingerfood staan vier telmachines van Sortare opgesteld om party- snacks te doseren en in kartonnen doosjes te doen. “Telmachines voorkomen een giveaway die je bij het afwegen van snacks wel hebt. Bovendien bespaart het mensen aan de lijn die handmatig de producten moeten sorteren”, vertelt Ronald Stokkentreef. P. 26 WINNAARS PENTAWARDS 2023 Van de tweeduizend inzendingen voor de zeventiende editie van de Pentawards, werden er ruim zevenhonderd genomineerd. De organisatie is verheugd de winnaars van de 2023-editie te onthullen. Vaktijdschrift Pakkracht licht hier de Nederlandse en Belgische winnaars van winnaars van een van s'werelds toonaangevende verpakkingsontwerp-awards uit. 26 32 28 38

6 PAKKRACHT NR 6 2023 KORT NIEUWS VERPAKKINGSINNOVATIEWEDSTRIJD DE GOUDEN NOOT De wedstrijd dankt zijn naam aan de unieke winnaarstrofee met daarin een massief gouden walnoot, symbool voor duurzame, effectieve en innovatieve verpakkingen. Winnen brengt aanzienlijke wereldwijde bekendheid met zich mee, zowel online als fysiek op beurzen en evenementen zoals Interpack 2026, Empack Den Bosch 2025 en de ALL4PACK Emballage Parijs. De jurering vindt plaats in twee rondes. De jury is onafhankelijk en haar leden beoordelen alle aspecten van de inzendingen. In de eerste ronde van de beoordeling, in mei 2024, worden tien finalisten geselecteerd. Niet-finalisten ontvangen een rapport met de bevindingen van de jury over hun inzending. In de tweede juryronde, in september 2024, krijgen de finalisten ieder de kans hun inzending aan de voltallige jury te presenteren. De jury zal vervolgens beslissen welke inzendingen goud, zilver en brons winnen. De prijsuitreiking van de 32e editie van De Gouden Noot vindt plaats op 10 oktober 2024 in de A'DAM Toren. U kunt zich inschrijven via www.nvc. nl/registration-form-de-gouden-noot-2024 Met De Gouden Noot verpakkingsinnovatiewedstrijd stimuleert het Nederlands Verpakkingscentrum 'holistische' innovatie in verpakte producten en verpakkingen. Inschrijven is mogelijk tot vrijdag 3 mei 2024 of tot het maximum van 40 deelnemers is bereikt. Meer informatie: NVC Nederlands Verpakkingscentrum Tel. +31-(0)182-512411 | E-mail: info@nvc.nl | www.nvc.nl “IK WIST METEEN DAT VERPAKKINGEN ONTWERPEN PRECIES WAS WAT IK WILDE DOEN” Eind oktober vierde Studio Laura Voet haar 5-jarig jubileum. De verpakkingsontwerpster begon haar carrière bij een groot verpakkingsbureau in Amsterdam en werkte een paar jaar bij een ontwerpbureau in Utrecht. Nu blikt ze terug op vijf jaar aan ervaringen met haar eigen studio in Culemborg. “Mijn liefde voor verpakkingen is er altijd al geweest, al voor ik mijn opleiding aan de kunstacademie afrondde. Tijdens mijn stage in Amsterdam viel alles vanaf dag één al op zijn plek. Ik wist meteen dat verpakkingen ontwerpen precies was wat ik wilde doen.” Verpakkingsontwerp werd vanaf dat moment haar volledige focus, waarin ze de overkoepelende branding altijd meeneemt. “Merken hebben consistentie nodig, het een kan niet zonder het ander. Verpakkingen zijn een puzzel: alles moet kloppen. Je wilt opvallen in het winkelschap, de doelgroep overtuigen en het juiste verhaal overbrengen. Een verpakking heeft maar een paar seconden om dit allemaal te doen.” Laura komt uit een ondernemersgezin, en wist dat ze voor fulltime ondernemerschap moest kiezen. “Ik kan zo mijn eigen visie doorontwikkelen.” In haar ontwerpstudio helpt ze duurzame merken om de beste versie van zichzelf te worden, zodat ze hun unieke positie op het schap kunnen claimen met merk- en verpakkingsontwerp. “Het is een avontuur, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. Soms een strijd, maar ik zou niet anders willen. Ik bewandel mijn eigen pad en blijf me verdiepen in duurzaamheid, merkstrategie, branding, marketing en retail. Met mijn werk wil ik de wereld een stukje mooier maken en ik vind het mooi dat ik daar, ook via de merken waarmee ik werk, aan bij kan dragen.” Laura is erg actief op LinkedIn en deelt haar ervaringen met merkbouwen, duurzaamheid en het ondernemerschap graag met haar netwerk. Meer informatie: Studio Laura Voet mail@lauravoet.com | www.lauravoet.com

PAKKRACHT NR 6 2023 7 NABESCHOUWING LUXE PACK Duurzaamheid Luxe gaat nog vaak gepaard met weelde en overvloed, ook in verpakkingen. Dit komt tot uiting in de hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat wordt gebruikt. De zwaarte van een verpakking wordt nog altijd geassocieerd met de hogere kwaliteit van het verpakte product. Het is niet altijd wenselijk om deze zware verpakkingen te vervangen door een lichter alternatief. Het transport zou dan meer schade kunnen veroorzaken. Maar ook producenten van luxe verpakkingen zetten zich in voor duurzaamheid. De exposanten toonden verpakkingen van mono- of ‘upcycled’ materiaal, lieten zien hoe hun producten hervul- en herbruikbaar zijn en toonden een aantal innovaties voor lichtgewicht glas op de stands. Gemak Verpakkingen moeten het leven van consumenten zo gemakkelijk mogelijk maken. Dit was goed te zien op LuxePack. Reisverpakkingen en verpakkingen voor single-use producten zijn nog steeds zeer gewild, net zoals makkelijk hervulbare verpakkingen en verpakkingen die met één draai precies de juiste hoeveelheid product doseren. Alles moet zo efficiënt mogelijk en met aandacht voor toegankelijkheid. Mensen met motoriek-problemen, slechtzienden en oudere consumenten hebben baat bij simpelere verpakkingen met een functioneel design. Zo wordt luxe toch toegankelijk. De volgende editie van Luxe Pack vindt plaats in Los Angeles op 14 en 15 februari. Meer informatie hierover vindt u op www.luxepacklosangeles.com LUXE PACK MONACO 2023: DE BELANGRIJKSTE TRENDS Luxe Pack Monaco vond plaats van 2 tot 4 oktober op het Grimaldi Forum. In totaal waren 450 exposanten aanwezig en bezochten 10.420 mensen de beurs, een recordaantal sinds Luxe Pack Monaco’s oprichting 35 jaar geleden. Pakkracht was aanwezig en zet de belangrijkste trends in de wereld van luxe verpakkingen op een rij. Het was gezellig druk op de vele etages van het Grimaldi Forum. Het luxueuze beursgebouw, gelegen aan de kust van Monaco, was een uiterst geschikte plek voor een beurs voor het luxe segment van de verpakkingsindustrie. De hoofdtrends op deze editie van Luxe Pack waren verwondering, duurzaamheid en gemak. Daarnaast besteedden exposanten veel aandacht aan cross-brand samenwerkingen, zintuigelijke verpakkingen, toegankelijkheid en ‘glocal’ (tegelijkertijd global en local) ondernemen. Verwondering Het wordt steeds gebruikelijker dat de verpakking een beleving wordt voor klanten. De verpakking hoort bij de ervaring die klanten kopen als ze het product mee naar huis nemen en moet een meerwaarde hebben door klanten te verwonderen. Meerdere exposanten toonden bijvoorbeeld verpakkingen met scanbare QR-codes waarmee klanten een persoonlijke boodschap konden inspreken en afspelen. Andere exposanten focusten op andere zintuigen, maar één ding is zeker: verpakkingen moeten de zintuigen prikkelen en tactiel, auditief, visueel of olfactorisch verwonderen. De grenzen voor innovatie op dit gebied zijn eindeloos. Luxe Pack in Green-winnaars Al veertien jaar bekroont Luxe Pack de beste duurzame verpakkingsoplossingen van exposanten. De twee winnaars dit jaar waren de 100% papieren proefverpakkingen voor parfum van Adhespack en het RECYMakeUp project van Albéa, dat het recyclen van plastic make-upverpakkingen bevordert. Daarnaast was er nog een speciale ‘coup de cœur’ voor het EKOMAT-recycling project van GCA, een organisatie die zich inzet voor het verzamelen en recyclen van glazen, metalen en plastic drankflessen. GCA informeert mensen over het belang van recyclen en heeft al meer dan twee miljoen flessen verzameld.

8 PAKKRACHT NR 6 2023 VERPAKKINGSMATERIAAL Napoleon wil hiermee bijdragen aan de wereldwijde plasticreductie en een actieve rol spelen in het terugdringen van zwerfafval. “We zijn erg blij met deze stap”, zegt Jamila Knoope van de snoepproducent. “We weten dat Napoleon ook een ideaal snoepje voor onderweg is, waardoor de kleine wikkels nog wel eens op straat belanden. Daar moesten we iets aan doen. De waspapieren wikkel vergaat ongeveer net zo snel als een blad aan de boom, dat is dus een groot verschil ten opzichte van de oude plastic wikkels.” Eigen wikkelkleur Ondanks de wijziging in look-and-feel blijven de Napoleonsmaken hetzelfde. De 27 verschillende kogels krijgen allemaal een eigen herkenbare wikkelkleur. De FSC-papieren wikkel is voor vochtbescherming gecoat met een plantaardige was PAPIER WAAR GEEN ENKELE BOOM VOOR WORDT GEKAPT De papieren producten van Releaf Paper zijn gemaakt van een grondstof die meestal verloren gaat: gevallen bladeren. Alexander Sobolenko, eigenaar en oprichter, laat weten dat hij en zijn bedrijf zich altijd inzetten voor duurzame alternatieven en kondigt met trots de nieuwe collectie producten van Releaf Paper aan. Snoepproducent Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant. Met de nieuwe wikkels, geproduceerd door verpakkingsspecialist adapa Group, bespaart Napoleon 60.000 kg plastic per jaar in Nederland en België, aldus de zoetwarenproducent. De nieuwe Fallen Leaf collectie en Natural Kraft collectie bevatten ecologische papieren tassen, vellen papier en meer. “De twee collecties vormen de volgende stap voor ons bedrijf”, zegt Alexander. “Ze laten zien hoe we ons inzetten voor ecologische alternatieven die zowel praktisch als prachtig zijn. We luisterden naar onze klanten. Ze wilden papieren producten die duurzaam, sterk en breed inzetbaar waren. En dat is precies wat we met deze collecties leveren.” Het Releaf papier past goed bij bedrijven die willen laten zien dat ze denken aan het milieu. Het bruingrijze papier ziet er hoogwaardig uit en verhoogt vanwege zijn organische look de uitstraling van producten zoals wijn. Het papier wordt gemaakt van bladeren, zonder daarvoor bomen te kappen, en is een duurzaam alternatief voor plastic of houtpapieren materialen. De Releaf papieren tassen zijn volledig recyclebaar en vergaan in de natuur binnen 55 dagen. Meer informatie: Releaf Paper France E-mail: info@releaf-paper.com www.releaf-paper.com NAPOLEON-SNOEPJES VOORTAAN IN WASPAPIEREN WIKKEL gemaakt van mais en koolzaad. Deze was is palmolie- en kokosolievrij, volgens Napoleon. De snoepproducent benadrukt ook via de verpakking dat de wikkel thuishoort in de afvalbak (en dus zeker niet op straat). Meer informatie: adapa Nederland Tel. +31 (0)594-513 010 | NLL-info@adapa-group.com | www.adapa-group.com

“ Together we change the future of lables & Flexible packaging solutions” www.optimumgroup.nl Een verantwoorde verpakkingskeuze! Ieder bedrijf wil tegenwoordig milieuvriendelijker verpakken. Ons Optimum Green portfolio biedt passend advies en ons Greenliner Recycling Programma helpt bij het behalen van duurzaamheidsdoelen en het verminderen van afvalkosten en de carbon footprint. Versnel de verduurzamingsslag van jouw bedrijf vandaag nog. Renewable Recycled content Reduced usage Compostable Enabling recycling Linerless

10 PAKKRACHT NR 6 2023 VERPAKKINGSVORMGEVING EN -MATERIALEN Dit jaar keerde Berlin Packaging terug naar LuxePack om te laten zien hoe het bedrijf zich inzet voor duurzame en innovatieve luxeverpakkingen. De nieuwe collecties lieten zien hoe prestige en duurzaamheid samenkomen in de aanpak van Berlin Packaging. “Naast zelf te innoveren, bieden wij ook aan onze klanten de mogelijkheid om hun grenzen te verleggen”, zegt Alessandro Prestini, CEO van Berlin Packaging Premi Industries. Parfumflessen met een twist Berlin Packaging levert verpakkingen voor de gehele beautyindustrie: parfums, huidverzorging en make-up. Prestini: “Dit jaar zette Berlin Packaging een nieuwe stap in de wereld van parfums.” Zij presenteerden op LuxePack de uitgebreide Infusion Fragrance collectie met milieuvriendelijke, navulbare en makkelijk te recyclen glazen flessen. Hiermee speelt Berlin Packaging in op de vraag naar duurzamere verpakkingen voor prestige- en ‘masstige’ (luxeproducten voor de massa’s) producten. De gehele collectie bestaat uit elegante, tijdloze flessen met ‘apotheek-vibes’: sterke, minimalistische rondingen, een semi-transparante dieppaarse glans en gouden accenten waarmee bedrijven de fles kunnen personaliseren. Naast de 30, 50 en 100 ml flessen, is de collectie nu uitgebreid met een 200 ml fles met een nekgrootte van 24-410. Hier wordt in de toekomst nog een 300 ml fles aan toegevoegd. De collectie is voorzien van een schroefdop waarmee de navulling makkelijk en secuur kan worden bevestigd en morsen wordt voorkomen. De flessen in de nieuwe collectie zijn makkelijk te recyclen door de schroefdop, die het scheiden van fles, pompje, en dop eenvoudig maakt. Berlin Packaging, ’s werelds grootste leverancier van hybride verpakkingen, keerde terug naar LuxePack Monaco 2023 met een aantal nieuwe innovaties voor prestige producten. Zij stonden op de beurs met twee verschillende stands: één van Berlin Packaging Premi Industries, gespecialiseerd in de verpakking van schoonheidsartikelen, en één van Berlin Packaging Spirits, de one-stop-shop voor gedistilleerde drankverpakkingen. De redactie van Pakkracht bezocht ze uiteraard allebei. BERLIN PACKAGING: WAAR DUURZAAMHEID EN PRESTIGE SAMENKOMEN Double Glass Het tweede product dat Prestini ons liet zien was de Double Glass collectie, geschikt voor huidverzorgingsproducten. De verpakking bestaat uit een glazen pomp en navulbare glazen ampullen van 15 of 30 ml. “Het is ‘hyperpremium’”, zegt Prestini. “Het hoogwaardige glas verhoogt de luxe-impressie en laat goed de textuur en de kwaliteit van het product in de ampullen zien.” Het maakt de collectie uitstekend geschikt voor serums, crèmes, lotions, maskers, gels, foundations en liquid highlighters. Slim Refill and Go Ook breidt Berlin Packaging zijn Slim Refill collectie uit. De nieuwe pompflesjes zijn ‘Slim Refill and Go’: het product kan uit de grote verpakking geschroefd worden, waardoor de verpakking een handig reisformaat wordt. “Perfect voor bedrijven met een abonnements-service of stappenplan”, aldus Prestini. “De consument koopt één grote verpakking en kan bijvoorbeeld elke week een nieuw product in de verpakking draaien.” De Slim Refill met uitneembaar reisformaat De Double Glass collectie met navul-ampullen De makkelijk recyclebare flessen van de Infusion Collection

Message in a bottle Een klein eindje verderop stond Berlin Packaging’s tweede stand, waar wij spraken met Matteo Vitale, EMEA Chief Sales Officer. Achter hem stonden de volle flessen drank tentoongesteld in een moderne stellage. Eén voor één waren ze volledig vormgegeven. “Wij proberen geen lege flessen te laten zien, want we verpakken ook de passie, de levens en de verhalen van onze klanten. Zij hebben de boodschap, wij hebben de fles”, zegt Vitale. Berlin laat door middel van de volledig afgewerkte flessen ook goed zien hoe belangrijk vormgeving is voor een luxeartikel zoals sterke drank. De flessen zijn goed als decoratie te gebruiken en geven de klant inspiratie voor de marketing. One-stop-shop Berlin Packaging levert niet alleen aan grote spelers in het drankensegment. “We willen samen met onze klanten groeien. Een kleine brouwerij kan een fles uit de catalogus bestellen met een oplage van een paar honderd. Later kunnen we samen een semi-op-maat-gemaakte fles ontwerpen en zo doorgaan tot een volledig merkeigen fles.” “Wij werken gedurende het hele proces met de klant samen”, zegt Andrew Sanguinet, EMEA Chief Design Officer. Hij en de rest van Studio One Eleven, Berlin Packaging’s intern innovatieadviesbureau, werken aan het ontwerp en de ontwikkeling van de flessen, helpen klanten bij het vinden van hun merkidentiteit, geven duurzaamheidsadvies en doen belangrijk onderzoek naar consumententrends. “Wij werken de visie van de klant uit tot een concreet product wat we kunnen produceren.” Ook Andrew benadrukt het belang van duurzaamheid. “Zo veel van de impact kan gemaakt worden tijdens de designfase. Natuurlijk willen klanten hun producten optimaliseren, en wij kunnen ze daarbij helpen door verschillende trade-offs voor te stellen tussen verschillende materialen, manieren van productie en vormgevingskeuzes. Het gewicht van het product staat in directe verhouding met de kwaliteitsperceptie, dus veel merken zijn toch terughoudend over het verlichten van hun producten. Maar de wensen van klanten veranderen. Wij helpen klanten bij het vinden van oplossingen met efficiënt materiaalgebruik, waarbij we niet onderdoen voor luxueuze look-andfeel. Het is belangrijk dat elke oplossing nog steeds optimaal werkt, zelfs in moeilijke omstandigheden, en dat ze niet zorgen voor productiefouten of ongelukken. We willen verspilling en CO2-uitstoot voorkomen.” Er zijn ook genoeg aspecten naast gewicht die Andrew en zijn team kunnen optimaliseren, zoals het gerecyclede glas van de fles. “We zien dat mensen steeds meer open zijn voor flessen van hergebruikt glas. Hierdoor kunnen wij de natuurlijke variatie in kleuren en transparantie omarmen. Het wordt een feature in plaats van een ongewilde bijkomstigheid.” PAKKRACHT NR 6 2023 11 WE VERPAKKEN DE PASSIE, DE LEVENS EN DE VERHALEN VAN ONZE KLANTEN. ZIJ HEBBEN DE BOODSCHAP, WIJ HEBBEN DE FLES Meer informatie: Berlin Packaging Netherlands B.V. | Tel. +31 (0) 24 344 23 60 E-mail: cs.nl@berlinpackaging.com | www.berlinpackaging.nl

Etipack BV I Weidehek 125-D | 4824 AT Breda | Nederland T: +31 (0)76 542 26 60 I info@etipack.nl | www.etipack.nl Member of Possehl Identification Solutions www.possehl-identification.com NIEUW! Contrast op alle ondergronden Betrouwbare opstart, ook na lange stilstand Snel wisselen van inkt en solvent Ideaal voor iedereen met veel kleuren verpakkingen Minder stilstand Minder schoonmaken Meer printen LINX 8940 SPECTRUM Met hoog contrast snel, betrouwbaar en duurzaam coderen met inkjet! +31 (0)26 741 00 00 info@dekoningh.nl | www.dekoningh.nl

PAKKRACHT NR 6 2023 13 Marion Richter, oprichter van Lytz – The Packaging Recruiter, neemt je in haar column mee in de verhalen van mensen uit de verpakkingsindustrie. Want we staan voor een grote uitdaging: de transitie naar een duurzame sector. Een duurzame verpakkingsindustrie gaat over meer dan verpakkingen, materialen en techniek. Deze transitie gaat ook - en vooral - over mensen. Hoe zorg je dat zij die transitie versnellen? Marion Richter KRACHTPATSER (M/V/X) Een paar weken geleden alweer kreeg ik een WhatsApp bericht van iemand uit mijn netwerk, die ik enkele jaren eerder bij zijn huidige werkgever had geplaatst. Hij schreef: “Ik ben nu net zo'n LinkedIn post die ik altijd voorbij zie komen. Mensen gaan niet weg vanwege het geld, het product of het bedrijf, maar vanwege slecht leiderschap.” Aan deze uitspraak was een heel gesprek voorafgegaan, waarin hij me uitlegde waarom hij, ondanks zijn leuke collega’s, een geweldig productportfolio en interessante klanten, nu toch op zoek ging naar een nieuwe werkplek. En dit verhaal staat helaas niet op zichzelf, ik kreeg in het afgelopen jaar meer van dit soort berichten en telefoontjes van teleurgestelde werknemers, die me vroegen of we een passende baan maar vooral een betere werkomgeving in het portfolio hebben. Drie pijlers voor motivatie In een van mijn eerdere columns had ik het al een keer uitvoerig over de drie pijlers, die mensen in het algemeen, dus ook werknemers, gemotiveerd houden: autonomy, mastery en purpose. Daniel H. Pink schrijft in zijn boek Drive, dat mensen een functie willen waarin ze vrijheid en voldoende uitdaging krijgen en waarin ze de wereld een stukje beter kunnen maken. Als een van die drie pijlers wegvalt, gaan ze er buiten de organisatie naar op zoek. Wat hebben die drie nu met (slecht of goed) leiderschap te maken, vraag je je misschien af? Alles! Autonomie betekent niet alleen de vrijheid om zelfstandig te werken, maar ook de vrijheid om beslissingen te nemen en invloed uit te oefenen op je eigen werk. Een goede manager erkent de behoefte aan autonomie en creëert een werkomgeving waarin medewerkers hun eigen verantwoordelijkheid (kunnen) nemen. Ik dacht dat we het fenomeen micromanagement tijdens de pandemie voorgoed achter ons hadden gelaten, maar helaas. Mastery, de tweede pijler, gaat over het streven naar voortdurende verbetering en het ontwikkelen van vaardigheden. Een effectieve leider moedigt groei aan, biedt opleidingsmogelijkheden en ondersteunt medewerkers bij het bereiken van meesterschap in hun vakgebied. De derde pijler, purpose, gaat over het gevoel van betekenis en bijdrage aan een groter geheel. Managers die een duidelijke missie en visie communiceren, inspireren hun teamleden en geven hen een gevoel van doelgerichtheid. Als we een werkomgeving willen creëren waarin mensen gedijen, is het essentieel dat leiders zich bewust zijn van de impact die ze hebben op de motivatie van hun teamleden. Kortom, goed leiderschap is de sleutel tot het behouden van talent. Wat juist in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt ook in onze industrie van groot belang is. Of, zoals Henri Ford begin van de vorige eeuw al zei: Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. DRIVE

14 PAKKRACHT NR 6 2023 KORT NIEUWS Kevin is geen onbekende in de verpakkingsbranche. Hij brengt twaalf jaar ervaring en expertise over dozenhandlingsystemen met zich mee. “Direct contact met de klant; Wat is zijn doel en hoe kunnen wij daar een oplossing bij bieden. Daar zit voor mij de uitdaging," aldus Kevin. “We gaan uit van de vraag van de klant. Een simpel voorbeeld dat ik vaak geef is dat van een gat in de muur. Men wil een gat, dat is het eindresultaat. Wij bedenken hoe we dat moeten realiseren. Zo werkt het ook met verpakkingsmachines. Wij gaan op zoek naar de oplossing voor de uiteindelijke verpakking die de klant wenst. Wat komen we tijdens die zoektocht tegen? Waar moeten we schakelen? Is de eerste gedachte qua verpakking wel de juiste oplossing of moeten we deze aanpassen? Dat maakt het proces zo interessant. Samen komen we dan tot een plan dat we gaan uitvoeren.” Zelfde portfolio “Sarco Packaging Belgium zal hetzelfde portfolio gaan voeren als Sarco Packaging Nederland”, vervolgt Jaap van der Sar. “In eerste instantie zal Kevin starten met Teco-trayopzetters, Betti verticale kartonneermachines en de Actitec-dekselmachine. Hier zal de focus op liggen, maar mocht een bedrijf zich melden voor een andere verpakkingsoplossing, dan schromen we zeker niet om dit samen vanuit Nederland op te pakken. Samen sta je immers sterker.” FORESCO GROUP NEEMT PALLETCENTRALE OVER Palletcentrale, al 54 jaar actief in de inkoop, verkoop, reparatie en fabricage van pallets, wordt overgenomen door de Belgische branchegenoot Foresco Group. De overname wordt naar verwachting voor 2024 definitief. Een verzoek tot goedkeuring van de overname werd eind oktober ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt. Sarco Packaging uit Gameren heeft al jaren zijn naamsbekendheid opgebouwd in de verpakkingsbranche in Nederland. De afgelopen jaren zijn de contacten in België ook flink toegenomen. Vandaar de stap om een vestiging in het Belgische Merksplas op te zetten onder leiding van Kevin Mertens. De verkoop van Palletcentrale heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid van de circa 150 werknemers. ‘’Dat was een belangrijke voorwaarde voor mij. Samen hebben we het bedrijf groot en succesvol gemaakt, dus dan wil je de mensen ook goed achterlaten’’, aldus Marco Leemberg, directeur/eigenaar van de Palletcentrale Groep. Leemberg trekt zich na de overname wel volledig terug uit het bedrijf dat hij 34 jaar geleden overnam en nieuw leven inblies. Afscheid nemen van Palletcentrale zal hem zwaar vallen, verwacht Leemberg. Ook omdat de directe noodzaak er niet is. ‘’Het bedrijf is kerngezond. Dat maakte het juist ook weer een goed moment, zeker met het oog op de toekomst. Foresco is een mooi bedrijf, dat net als Palletcentrale duurzaamheid als belangrijk speerpunt heeft. Bovendien is bij hen sprake van aanzienlijke Europese ambities, die ook voor huidige werknemers van Palletcentrale op de langere termijn continuïteit en nieuw succes kunnen waarborgen. “Ik wil graag iedereen bedanken voor de samenwerking en het vertrouwen de afgelopen decennia.’’ Bode Packaging, sinds 2021 een dochteronderneming van Palletcentrale, is niet betrokken bij de overname en gaat zelfstandig verder. Meer informatie: Palletcentrale Tel. +31 (0)168-202209 E-mail. info@palletcentrale.nl www.palletcentrale.nl SARCO PACKAGING BREIDT UIT NAAR BELGIË Meer informatie: Sarco Packaging Belgium Tel. +32 (0)475-92 04 84 k.mertens@sarcopackaging.be www.sarcopackaging.be

PAKKRACHT NR 6 2023 15 VERPAKKINGSMATERIAAL Minder verspillen, meer recyclen “De EVOH zit door de 21-laags folie verwerkt waardoor het een zuurstof- en waterdampbarrière heeft en zo de houdbaarheid van verse producten aanzienlijk verlengt”, vertelt Tom. “Het ligt natuurlijk aan het soort product, maar een product met een verpakking van deze folie is gemiddeld 15 tot 21 dagen langer houdbaar.” Jeroen voegt toe: “De innovatieve 21-laags technologie zorgt ervoor dat de verpakking steeds dunner kan worden zonder de barrièreeigenschappen te verliezen. Daarnaast is de folie een monomateriaal en bevat het minder dan 5% stoorstoffen. Het is dus goed te recyclen.” Flex Film zal zich blijven inzetten voor duurzaamheid doorfinnovatieve producten te vinden die voldoen aan de wensen van klanten en de eisen van Europese regelgeving. Zo bereiden zij klanten voor op de toekomst van de verpakkingsindustrie. Ze adviseren klanten gedurende het hele proces: van het ontwikkelen van de juiste oplossing tot het instellen van de machine. Flex Film zorgt ervoor dat klanten zich geen zorgen hoeven te maken. Meer dan een leverancier Flex Film is meer dan alleen een leverancier, vertelt Tom. “We proberen klanten zoveel mogelijk zorgen uit handen te nemen. Zo regelen wij het voorraadbeheer en assisteren we bij het instellen van machines. En natuurlijk kijken we welke producten klanten nodig hebben en welke opties, zoals bedrukken of perforeren, mogelijk zijn. Negen van de tien keer weten klanten nog niet precies wat voor een (primaire) verpakking ze nodig hebben, vooral gezien alle aankomende Europese voedsel- en verpakkingsregelgeving. Onze klanten waarderen het advies over de folie die het beste past bij een product waar met al deze aspecten rekening wordt gehouden.” Meer informatie: Flex Film International BV Tel. +31 182 38 87 00 E-mail: info@flexfilm.nl www.flexfilm.nl FLEX FILM BETREEDT NIEUWE MARKT MET HOGE BARRIÈRE KRIMPFOLIE Al meer dan 25 jaar helpt Flex Film klanten met het beantwoorden van hun verpakkingsvraagstukken. Jeroen en Tom Kruiper, de broers die sinds 1 januari de nieuwe directie vormen, zetten deze traditie samen met het ervaren Flex Film-team voort. Ze zijn altijd op zoek naar innovatieve producten om toe te voegen aan het brede assortiment van Flex Film. Pakkracht deed bij de broers Kruiper verslag van de nieuwe, hoge barrière krimpfolie die zij sinds kort leveren. Ze verwachten met deze folie een nieuwe markt te betreden waar klanten op zoek zijn naar alternatieven. Flex Film levert allerlei soorten folies met een meerwaarde voor de klant. “We hebben dit jaar een hoge barrière krimpfolie toegevoegd aan ons assortiment”, zegt Jeroen. “Deze folie is geschikt voor verse producten zoals vlees, vis, gevogelte, verse pizza’s en kaas. De specialistische folie hebben wij samen ontwikkeld met Fibope, onze Portugese producent. Wij hebben een nieuwe machinelijn waarmee we 21-laags folie kunnen maken. Hiermee hebben we een state-of-the-art, hoge barrière krimpfolie ontwikkeld. Deze folie heeft hele goede eigenschappen betreffende houdbaarheid, recyclebaarheid en verwerkbaarheid op de machine.”

16 PAKKRACHT NR 6 2023 VERPAKKINGSMATERIAAL EN DUURZAAMHEID AIRFRYERS EN ESPRESSOAPPARATEN VAN PHILIPS WORDEN DUURZAMER VERPAKT DS Smith werkt samen met Versuni – aanbieder van onder andere Philips producten – aan duurzamere verpakkingen voor de huishoudelijke producten van Philips. De meest verkochte producten van Philips worden voortaan vervoerd in dozen van 100% gerecycled en recyclebaar karton met minder bedrukking. Daarnaast zorgt het nieuwe verpakkingsontwerp voor duurzamer transport vanwege een kleinere verpakking met minder lucht en papier. Versuni en DS Smith hebben plannen om deze verpakkingen wereldwijd in te voeren voor het gehele portfolio van Philips. De nieuwe verpakkingen van DS Smith zullen eerst worden gebruikt voor de best presterende producten van Philips, zoals stoomstrijkijzers, de espressomachine, de luchtreiniger, de draadloze stofzuigers en de airfryer. De dozen worden geoptimaliseerd. Door minder van de verpakking te bedrukken, verlaagt het inktgebruik met wel 65%. Lege ruimte op dozen wordt voorkomen, en de dozen bevatten minder lucht, waardoor de producten in kleinere dozen kunnen worden vervoerd. Ook ziet Versuni af van de traditionele papieren instructiegids. Deze wordt vervangen door een scanbare QR-code, wat zorgt voor een lichtere doos. Veiligheidsinstructies, garantieinformatie en vereenvoudigde opstartgidsen blijven wel in papieren formaat beschikbaar in de doos, meldt Versuni. DS Smith werkt ook samen met Versuni om de plastic eenmalige beschermingsbuffers (EDF) in de verpakking te vervangen door een alternatief op basis van papiervezels. Circular Design Metrics DS Smith heeft zijn unieke ‘Circular Design Metrics’ toegepast tijdens het ontwerpproces van de Philips-dozen. Met deze aanpak wil het bedrijf, door middel van verpakkingsontwerp, afval en vervuiling verminderen en producten langer in gebruik houden. De Circular Design Metrics beschermen producten, zorgen voor efficiëntere toeleveringscycli en verbeteren zo de milieuprestaties, aldus DS Smith. DS Smith heeft als doel om verpakkingen te herdefiniëren voor een veranderende wereld. “Dit kunnen we alleen doen in samenwerking”, zegt Wouter van Tol, hoofd duurzaamheid bij DS Smith. “Het is dan ook bijzonder bemoedigend om te zien dat een bedrijf als Versuni proactief met ons samenwerkt aan een meer circulaire economie. We zijn er trots op hen hierbij te helpen. We hebben samengewerkt met Versuni op alle niveaus van het ontwerp- en productieproces om plastic te vervangen en duurzame supply chain-processen te optimaliseren. Onze baanbrekende Circular Design Metrics-tool, ontwikkeld in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation, was een essentiële drijvende kracht achter de innovatieve oplossingen die we samen hebben bereikt." Meer informatie: DS Smith Tel. 0313-677911 | www.dssmith.com De nieuwe verpakkingen worden eerst toegepast op de hardlopers van Philips

VOLG ONS OP LINKEDIN ADVERTORIAL

18 PAKKRACHT NR 6 2023 NABESCHOUWING EMPACK JUBILEUMEDITIE VAN EMPACK WAS EEN GROOT SUCCES Op 25 en 26 oktober streek Empack weer eens neer in de vertrouwde Nekkerhal te Mechelen. Dit jaar beleefde de beurs een jubileumeditie: voor de 20e keer was Empack weer een hotspot voor de verpakkingswereld. De beurs trok, volgens de organisatoren, meer dan 135 exposanten en meer dan 3000 bezoekers. Uiteraard waren er veel Nederlandse en Vlaamse professionals op de knalgroene beursvloer te vinden. Pakkracht ging natuurlijk voor u op pad om verslag te doen. Het programma stond beide dagen vol met inspirerende keynote-speeches, paneldiscussies en interactieve workshops over onder andere de duurzaamheid van voedselverpakkingen, kunstmatige intelligentie in verpakkingsontwerp en toekomstbestendige plastic verpakkingen. Natuurlijk was er ook de gelegenheid om uitgebreid te netwerken: bezoekers en exposanten uit verschillende vakgebieden waren aanwezig, van ontwerpers en brandmanagers tot technische ingenieurs en productiemanagers. Blik op de toekomst Door het Sustainability Track te volgen, ontdekten bezoekers de nieuwste duurzame oplossingen in de verpakkingsindustrie. De begeleide route bood geïnteresseerden de mogelijkheid om te leren over een scala aan milieuvriendelijke producten en diensten die werden tentoongesteld door exposanten die zich inzetten voor duurzaamheid. Waar veel exposanten in vorige edities de stap leken te zetten richting kartonnen verpakkingen, leken exposanten dit jaar vooral in te zetten op gerecycled en recyclebaar plastic. Voor de bezoekers die meer informatie wilden over hoe ze de visibiliteit van hun merk konden verbeteren, was er een plek ingericht voor Packaging Innovations. Hier draaide alles om de toekomst van merken en lieten bezoekers zich inspireren door “de crème de la crème in verpakkingsdesign”. Optimum Group™ Wellen kreeg de Sustainability Award publieksprijs Sarco Packaging Belgium treedt naar buiten

PAKKRACHT NR 6 2023 19 Bedrijfsnieuws Natuurlijk was Empack voor veel bedrijven een gelegen moment om veranderingen aan te kondigen. Zo kwam Sarco Packaging met groot nieuws: zij breiden uit naar België. Sarco Packaging Belgium trad op Empack Mechelen voor het eerst naar buiten. Ook waren er machines van Redpack en Laferpack te zien op de stand van leverancier Ultrapack, die sinds kort een agentschap heeft overgenomen van de twee machinefabrikanten. Daarnaast vierde Presa haar 40-jarige bestaan met een grote stand volledig in het thema van dit jubileum. Bij Pakkracht kijken wij al uit naar Empack Gorinchem, wat zal plaatsvinden van 9 tot 11 april 2024 in Evenementenhal Gorinchem. Het team van Pakkracht zal daar aanwezig zijn met een eigen stand. We kijken ernaar uit om u daar te zien. Kijk voor meer informatie op www.empack.nl Pentawards Empack Mechelen richtte ook de schijnwerpers op 15 finalisten voor Pentawards 2023. De finalisten zijn op 10 november bekend gemaakt. Op pagina 26 leest u hierover meer. De stand van Presa stond in het teken van hun 40-jarige jubileum Machines van Redpack en Laferpack op de stand van Ultrapak CMC Packaging Automation kreeg de Sustainability Award van de jury In het Empack-theater werden verschillende seminars gegeven Het Sustainability Track toonde bezoekers duurzame producten en processen De Pentawards-tentoonstelling

UW PARTNER IN Zelfklevende Etiketten & Flexibele Verpakkingen interket.nl interket.nl CARE CHEMICAL FOOD &MORE EN EEN GEZOND 2024! INTERKET WENST U Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws Meld je aan voor de nieuwsbrief door de QR-code te scannen en je gegevens in te vullen. Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va Pakkracht

PAKKRACHT NR 6 2023 21 CONTROLESYSTEMEN te zitten en het zorgt voor een snelle en eenvoudige reiniging. Ook kunnen instellingen van de invoerband worden geprogrammeerd, zodat deze automatisch kan worden aangepast aan verschillende verpakkingslengtes, waardoor productwisselingen aanzienlijk worden versneld. De onafhankelijk gecontroleerde banden zorgen er ook voor dat de verpakkingen van de bagmaker vóór inspectie correct zijn uitgelijnd en op afstand van elkaar liggen. Ook kunnen conditioneringsborstels de zak voorzichtig schudden en gladstrijken vóór inspectie om correcte diktemetingen te garanderen. Meer informatie: Ishida Europe B.V. Tel. +31 (0)499-39 36 75 | E-mail:infonl@ishidaeurope.com www.ishidaeurope.nl ISHIDA SEALTESTER HELPT HOGE KWALITEITSNORMEN TE HANDHAVEN Ishida Europe introduceert de TSC-AS, een nieuwe inline-sealtester voor snacks en andere droge productverpakkingen. Deze sealtester combineert zeer nauwkeurige lekdetectie met een zachte verwerking en biedt fabrikanten een uitstekende kwaliteitscontrole bij snelheden tot wel 150 verpakkingen per minuut. “Met de TSC-AS hoeft u geen compromissen te sluiten tussen doorvoer, verpakkingskwaliteit en grondige verpakkingsinspectie”, zegt Jim McGregor, Applications Engineer bij Ishida Europe. De sealtester meet de luchtdruk en het vulniveau van elke verpakking meteen bij de bagmaker. Het detecteert openingen zo klein als 3 mm met behulp van inline, niet-destructieve tests waarbij elk pakket wordt gecontroleerd op lekkage, onjuist opblazen of dubbele verpakkingen. Integratie in Ishida-systemen Door het kleine formaat is de sealtester eenvoudig te installeren en te integreren in bestaande lijnen. De sealtester kan zowel upstream als downstream worden gekoppeld aan de Ishida-bagmaker en casepacker voor een volledig geïntegreerd systeem. De sealtester kan tevens de luchtvulgegevens rechtstreeks meten en doorgeven aan de Ishida bagmaker om sealingtangen automatisch aan te passen en een constante pakdikte te behouden. Het geavanceerde HMI-touchscreen van de sealtester is ontworpen om op een smartphone te lijken. Het scherm maakt niet alleen een snelle installatie en omschakeling mogelijk, maar kan ook veel realtime productiegegevens tonen. Hierdoor worden operators gewaarschuwd voor mogelijke problemen en kunnen ze onmiddellijk in actie komen om zo verspilling en ongeplande stilstand te minimaliseren. Verbeterd ontwerp Het verbeterde ontwerp van de TSC-AS sealtester is voorzien van vleugeldeuren voor snelle toegang zonder aangrenzende apparatuur te hinderen. Een open frameconstructie, waarbij alle vlakke oppervlakken zijn verwijderd, voorkomt dat producten vast komen

22 PAKKRACHT NR 6 2023 COVERSTORY: LOGOPAK “EEN GROOT VOORDEEL VAN LINERLESS IS DAT JE DE ETIKETLENGTE FLEXIBEL IN KUNT STELLEN” Logopak, onderdeel van Possehl Identification Solutions (PID), specialiseert zich al ruim veertig jaar in print-and-apply etiketteersystemen, vooral systemen met hogere snelheden. “Waar andere bedrijven afhaken, komen wij juist om de hoek kijken”, zegt Jan de Goeijen, Sales Manager Benelux. “Wij leveren aan nagenoeg alle producerende bedrijven die producten verpakken in trays of dozen: van de voedselindustrie tot aan de logistiek en de e-commercesector, dat zijn het soort bedrijven die baat hebben bij onze modulaire machines.” Het van oorsprong Duitse bedrijf levert linerless etiketteersystemen, die zonder rugmateriaal etiketten bedrukken, snijden en aanbrengen. Op de ICT&Logistiek-beurs afgelopen november toonden zij de Logomatic 850 P2 Linerless Hybrid, een linerless palletmachine. “De Logomatic print een etiket, snijdt deze af op maat en brengt het, volledig automatisch, op twee aanliggende zijden van een pallet aan met slechts één stop.” Het Linerless materiaal is al voorzien van een lijmlaag waardoor de Logomatic ideaal is voor batch- of realtime-toepassingen op hoge snelheid.” Logopak richt zich niet alleen op pallets. “We kunnen hetzelfde principe toepassen op individuele dozen, trays of andere producten. Dan moet je rekening houden met transportbaansnelheden, de hoeveelheid producten per minuut en het etiketformaat dat je aan wil brengen. Voor de linerless machines van Logopak is een speciaal, ‘high-speed silicone’ ontwikkeld, wat beter bestand is tegen water, olie en uv-straling. Het etikettenmateriaal is van papier, wij voorzien het van een lijmlaag en waar aan de bovenkant geprint wordt, zit een extra silicone laag zodat de etiketten makkelijk en goed door de machine kunnen.” Etiketteren op maat In de logistieke sector zien we steeds meer regelgeving over reducties in de omvang en het gewicht van dozen. De techniek van Logopak sluit hier mooi bij aan. “Dozen worden steeds kleiner, maar de etiketten in de e-commerce gaan nog niet altijd met deze trend mee. Ze zijn vaak nog steeds 10 bij 15 centimeter en de printers gebruiken vaak maar één formaat etiket voor alle dozen. En dat terwijl er enkel een logo en een barcode op het etiket hoeven te staan. Het etiketteren kan efficiënter en vooral ook duurzamer met een linerless print-and-apply-systeem. Deze systemen kan je flexibel instellen. Je

PAKKRACHT NR 6 2023 23 moet het zien als een rolletje plakband. Het apparaat print het etiket, snijdt het af en brengt het vervolgens aan. Voor product A heb je misschien een etiket van vijf centimeter nodig, terwijl op etiket B meer informatie staat en daarom acht centimeter lang moet zijn, dan snijdt de machine het daarop af. Zo kan je bijvoorbeeld etiketten printen die aan de eisen van verschillende koeriersdiensten voldoen.” Duurzamer en efficiënter Conventionele etiketteersystemen met zelfklevende etiketten laten veel afval achter. Dit komt doordat het papieren of plastic rugmateriaal geen enkele functie meer heeft nadat het etiket eraf is gepeld. In de Europese Unie alleen wordt jaarlijks ongeveer 400.000 ton aan rugmateriaal afgevoerd. De linerless technologie van Logopak draagt bij aan het reduceren van deze verspilling, met oog op de EU Waste Regulations, waarin staat dat zoveel mogelijk (verpakkings)afval moet worden voorkomen. “Wij zien op de markt de vraag naar duurzamere producten en processen toenemen die zorgen voor materiaalbesparing en minder afval. Logopaks linerless etiketteermachines gebruiken rollen met etiketten zonder rugmateriaal. Je hebt daardoor minder afval en er passen tot wel 50% meer etiketten op een rol, waardoor je minder rollen hoeft te vervoeren. Een linerless systeem kan de materiaalkosten met wel 10% verlagen en je reduceert ook nog de CO2-uitstoot. Doordat er meer etiketten op een rol passen, hoeft een systeem minder vaak stopgezet te worden om de rollen te wisselen. Zo bespaar je op downtime en arbeidskosten.” Samenwerking PID Logopak is een van de meer dan tweehonderd bedrijven van het Duitse L. Possehl, dat reeds meer dan 175 jaar bestaat. L. Possehl bestaat uit tien divisies en is aanwezig in meer dan dertig landen wereldwijd. De divisies worden bewust onafhankelijk van elkaar aangestuurd. Ze worden autonoom beheerd en genieten een grote ondernemersvrijheid bij hun operationele besluitvorming. Logopak valt onder de divisie Possehl Identification Solutions (PID). PID is een verzameling van tien merken die zijn gespecialiseerd in etiketteren, coderen, software en/ of etikettenproductie voor de productidentificatie-industrie. Momenteel vallen er meer dan 29 bedrijven wereldwijd onder de PID- paraplu en zijn er meer dan duizend medewerkers in dienst. De wereldwijde onafhankelijke bedrijven hebben een zeer uitgebreid assortiment op het gebied van etiketteer oplossingen en werken onderling nauw samen. Met deze unieke aanpak is PID in staat om perfect op elkaar afgestemde etiketteer oplossingen aan te bieden voor de vele verschillende behoeften van de klant op het gebied van productidentificatie; van hardware tot software tot etiketten. Meer informatie: Logopak B.V. Tel. +31 (0)23-55 55 080 info@logopakbv.nl www.logopakbv.nl Meer informatie over PID en L. Possehl: www.pid-solutions.com www.possehl.de/en/ HET ETIKETTEREN KAN EFFICIËNTER EN VOORAL OOK DUURZAMER MET EEN LINERLESS PRINT-AND-APPLY-SYSTEEM “ “

24 PAKKRACHT NR 6 2023 illusie van beweging. Het zorgt ervoor dat een verpakking opvalt als een klant langs de schappen loopt. Ze worden aangespoord om richting de beweging te lopen en het product in de handen te nemen. Zo vergroot je de kans op verkoop.” Vier technieken op een rij Er zijn verschillende manieren om met foliedruk te werken. De klassieke techniek is hot foil. “Je maakt een cliché en zorgt voor reliëf, waarop je de folie aanbrengt met warmte. Je kan er veel verschillende folies voor gebruiken: goudtinten, metallic kleuren, hoogglans of iets matter. Een van de pluspunten van hot foil is dat je ook ongestreken materialen zoals karton kan bedrukken.” De tweede techniek die Bart noemt is vrij nieuw: digitale hot foil. “Deze techniek gebruikt geen warmte of cliché, maar bedrukt verpakkingen met digitaal aangebrachte lak. De folie hecht zich aan deze lak. Zo kan je heel gedetailleerd en in kleine reeksen folie aanbrengen. Het is een goede techniek voor gepersonaliseerde verpakkingen omdat je bijvoorbeeld een naam op de verpakking kan drukken.” Een derde techniek is koudfoliedruk. “Op de eerste druktoren wordt de kleeflaag aangebracht. Via een standaard drukplaat wordt de lijm precies daar waar de folie moet komen op het papier gedrukt. Bij de tweede druktoren wordt het drukvel tegen de folie gedrukt. De folie hecht zich haarscherp aan de kleeflaag. Op deze folie, vaak zilver of goud, kan je dan verder bedrukken, zowel het onbedrukte als het gemetalliseerde gedeelte.” De laatste techniek die Bart bespreekt sluit mooi aan bij de koudfoliedruk: digital toner foil. “Eerst brengt men digitaal zwarte toner aan. Hier hecht zich folie aan. Je krijgt dan zilverfolie in detail op het zwarte beeld. Dit geheel kan je weer door de digitale pers halen, waardoor je het zilver opnieuw kan bedrukken in alle mogelijke kleuren en effecten." Er zijn dus verschillende manieren om een verpakking te laten bewegen in het winkelschap. En deze zijn allemaal een stuk haalbaarder dan een verpakking ontwikkelen met voetjes. Meer informatie Grafische Groep Matthys Tel: +32 (0) 14 42 27 26 E-mail: info@groepmatthys.com www.groepmatthys.com VERPAKKINGSVORMGEVING “FOLIEDRUK ZORGT VOOR AANDACHT EN AANDACHT ZORGT VOOR VERKOOP” “Hoe zorg ik ervoor dat juist mijn product opvalt tussen alle andere producten in het winkelschap?” Dat is de grote vraag van veel producenten. Volgens een theorie van Roland ten Klooster, professor Packaging Design en Management bij de Universiteit van Twente, draait het allemaal om beweging. Tijdens een seminar op Empack Mechelen, legde Bart Lauwaert van Grafische Groep Matthys uit hoe foliedruk beweging kan toepassen op verpakkingen. Volgens Bart heeft het allemaal te maken met ons instinct: “We letten op alles wat beweegt. Voor een verpakkingsontwerper is het dus de uitdaging om een verpakking te laten bewegen. Nu is het moeilijk om een verpakking voetjes te geven en door de winkel te laten wandelen, dus het moet op een andere manier.” Volgens Bart is foliedruk de oplossing. “Foliedruk zorgt voor reflectie. Het weerkaatst op verschillende manieren licht. Door allerlei kleuren en effecten zoals metallic reflectie toe te voegen aan een verpakking, ontstaat de Bart laat een voorbeeld van koudfoliedruk zien

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4