De Kapper nr 3 2023

de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) COVERSTORY MCLEAN SYSTEMS® The Hair X-perience & Educatie Special Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e k a p p e r s b r a n c h e | J u n i 2 0 2 3 | 2 3 e j a a r g a n g n o . 3 | P r i j s € 1 0 , 5 0

Biodegrades within 100 days 15 x more absorbent Super hygienic and fresh Wanneer ga jij om?! WIST JE DAT JE MET SCRUMMI: • Geld kan besparen • Tijd kan besparen • Hygiënischer werkt • Het haar sneller droogt • Meer omzet kan genereren • Milieuvriendelijk werkt Nederland +31 85 016 0301 info@ecohanddoek.nl België +32 468 150 723 info@wecare4hair.com

DE KAPPER NR 3 2023 3 Colofon en De Visie De Visie de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) COVERSTORY MCLEAN SYSTEMS® The Hair X-perience & Educatie Special Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e k a p p e r s b r a n c h e | J u n i 2 0 2 3 | 2 3 e j a a r g a n g n o . 3 | P r i j s € 1 0 , 5 0 Vaktijdschrift voor de kappersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dekapper.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Corien Stakenkamp (redacteur) c.stakenkamp@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Kapper besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Kapper g.arts@gpmedia.nl Op 11 en 12 juni vindt The Hair X-perience plaats in Evenementenhal Gorinchem. Ook dit jaar staat er weer een leerzaam en inspirerend programma op de planning, met vaktechnische demo’s, look & learns, masterclasses en shows. Kortom, aan educatie geen gebrek. Logisch dat het een belangrijk onderdeel is op de beurs, aangezien het kappersvak gepaard gaat met educatie. Toch horen we uit de branche verschillende geluiden dat er op dat vlak nog veel verbetering mogelijk is, voornamelijk omtrent de scholen. Ik hoor je denken: daar hebben kappers toch geen invloed op? Toch wél. Althans, als je het Natasja Keijzer vraagt, Creative Director bij KIS Haircare. Onlangs is Natasja gestart met het creëren van educatievideo’s voor scholieren en beginnende kappers. Waarom? Omdat ze wil bijdragen aan de ontwikkeling van het kappersvak en daar spelen scholieren een belangrijke rol in. De scholieren zijn de toekomst, daar moet je volgens Natasja in investeren. Daar ben ik het absoluut mee eens. Natuurlijk heeft Natasja een enorm bereik en kan ze daarmee ook écht het verschil maken, maar dat wil niet zeggen dat jullie dat als saloneigenaren niet kunnen. In de salons begint het ‘echte’ werk voor de leerlingen, die periode is cruciaal voor hun ontwikkeling. Daar kunnen jullie een belangrijke rol in spelen. Ik ben van mening dat je leerlingen de kans moet bieden om zich verder te ontwikkelen, in de eerste plaats om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het kappersvak, maar ook voor jezelf. Als jij iemand de kans geeft om zich te ontplooien en zelfvertrouwen geeft, kan iemand enorm opbloeien en echt van toegevoegde waarde worden voor jouw salon, daar ben ik van overtuigd. Ik begrijp dat het wellicht niet interessant klinkt om een stagiair(e) aan te nemen, omdat het veel tijd en energie kost om ze op te leiden en de kans bestaat dat ze vervolgens niet bij jou in de salon gaan werken als ze zijn afgestudeerd. Echter heb je dat grotendeels zelf in de hand door je werknemers tevreden te houden. SCHOLIEREN ZIJN DE TOEKOMST, DAAR MOET JE IN INVESTEREN Iemand die mijn mening deelt, is Ronald de Bont, eigenaar van de Zwarte Raaf. Jarenlang heeft hij stoelverhuur toegepast in zijn salon en dat doet hij nog steeds. Ook hij worstelt met het feit dat veel (beginnende) kappers op den duur toe zijn aan een nieuwe uitdaging, vervolgens kiezen voor stoelhuur en later alsnog besluiten om een eigen salon te openen. Hoe hij deze ontwikkeling in de toekomst tegen probeert te gaan? Door de beste werkgever te worden die iemand kan wensen. Daarbij is een eerlijke en open communicatie essentieel. Bespreek wat iemands ambities zijn en bekijk samen hoe je die in de salon kunt vervullen. Op die manier moet je ook omgaan met de nieuwe generatie, de scholieren. Zij zijn de toekomst, ook voor jouw salon. Besluiten ze uiteindelijk toch om voor zichzelf te beginnen? Dan heb je alsnog een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het kappersvak en dát is waar het om draait. Er is binnen onze samenleving genoeg ruimte voor salons waar kwaliteit voorop staat, dus je hoeft niet bang te zijn dat je jouw concurrentie opleidt. Het dwingt je echter wel om niet stil te blijven zitten en kritisch te kijken naar jezelf en je bedrijf, maar daar is nog nooit iemand slechter van geworden, toch? Veel leesplezier!

DE KAPPER NR 3 2023 4 INHOUD P. 24 KEUNE HAIRCOSMETICS Dertig jaar geleden richtte Johan de Wit de salon K&K Kappers op in Leeuwarden. De jaren daarvoor deed hij ervaring op in de salon van zijn ouders, waar hij ontzettend veel heeft geleerd. Eind vorig jaar is de salon verhuisd naar een nieuwe locatie in Leeuwarden. Rond die periode besloot hij ook om de samenwerking met Keune Haircosmetics aan te gaan en inmiddels is zijn zaak een Keune Academy geworden. P. 14 INTERVIEW NATASJA KEIJZER Afgelopen jaar namNatasja Keijzer afscheid van drie van haar vier salons en sindsdien focust ze zich volledig op haar salon in Lepelstraat, genaamd Keijzerskroon. “Als je ergens afstand van doet, opent dat ook weer nieuwe deuren. Stilzitten komt niet voor in mijn woordenboek, ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen.” Eén van die nieuwe uitdagingen heeft Natasja gevonden in het creëren van educatievideo’s namens KIS Haircare voor scholieren en beginnende kappers. P. 20 COVERSTORY De creatieve en technische knip- en trainingsconcepten van Brian en Waltraud McLean, eigenaren van MCLEAN SYSTEMS® in Salzburg (Oostenrijk), worden al vele jaren erkend en gerespecteerd door kappers in heel Europa. Voor de toekomst zal er een nieuw programma toegevoegd worden, genaamd CURL & MORE. P. 10 INTERVIEW YOËLLA DANKELMAN Yoëlla Dankelman richtte op haar negentiende haar eigen salon op in Landsmeer, genaamd BY YOEL. Nu, tien jaar later, staat de teller op drie vestigingen en 1 juli wordt daar een vierde vestiging aan toegevoegd in Almere. Kortom, Yoëlla zit allesbehalve stil en wil zichzelf iedere dag opnieuw uitdagen. Dat is ook één van de redenen dat ze trotse ambassadeur is van JOICO. 10 14 20 24

DE KAPPER NR 3 2023 5 P. 32 HAARO FRISEURBEDARF GMBH Ook dit jaar is HAARO Friseurbedarf GmbH aanwezig op The Hair X-perience in Gorinchem (stand D26.2), waar alles in het teken staat van de merken Joewell, e-kwip en e-kwip plus, Feather, Fejic en voor het eerst ook Konayuki. De redactie van vaktijdschrift De Kapper gaat in gesprek met Lars Nökel, Sales Manager voor Nederland, over de verschillende merken en innovaties die tijdens de beurs worden gepresenteerd. P. 42 INLINE Remon’s Kapper en Barbier was na vijf jaar goed draaien wel toe aan een vernieuwende kijk op het interieur, geeft eigenaar Remon aan: “Het was tijd voor een nieuw, modern jasje.” Remon ging de samenwerking aan met Inline, waarbij er van beide kanten uit het vertrouwen en de betrokkenheid was, wat resulteerde in een op maat gemaakte salonverbouwing. P. 48 HAIBU EXPERIENCE CENTER Ruim zes jaar geleden richtte Haibu, voorheen Kapperskorting.com, het Haibu Experience Center op in het centrum van Amersfoort. “Het doel was destijds om een fysieke plek te creëren waar kappers terecht kunnen voor al hun benodigdheden, om inspiratie op te doen, producten te testen en ervaren, voor trainingen én advies. Beleving en inspiratie zijn de sleutelwoorden." P. 56 SALON X – LEEN’S BARBERSHOP Stap je Leen’s Barbershop in het Zeeuwse dorp Oud-Vossemeer binnen, dan voel je je meteen thuis. Onder het genot van koffie met een verse bolus vertelt kapper Leen Rijstenbil in het bijzijn van echtgenote Wilma en het onafscheidelijke hondje Boris waarom hij het kappersvak al zestig jaar lang het mooiste beroep van de wereld vindt. 32 42 48 56

DE KAPPER NR 3 2023 6 KORT NIEUWS Het doel van Gladjakkers is om de beste producten te ontwikkelen voor kappers en barbers. Daarnaast staat het merk bekend om de sociale en maatschappelijke betrokkenheid. Gladjakkers steunt namelijk meerdere organisaties die zich inzetten om hondenleed te voorkomen. Vandaar ook de toffe hondenkoppen op de verpakkingen van de producten. Inspiratie, kennis en passie Gladjakkers staat voor inspiratie, kennis en passie en dat zie je absoluut terug in de producten. De beste recepturen zijn ontwikkeld om de man het beste van het beste te kunnen bieden. Geen overbodige producten, maar echte ‘musthaves’ voor de man, gecreëerd op basis van traditionele formules. Hierdoor zijn het echte klassiekers voor hedendaagse mannen. Het assortiment bestaat uit veertien producten voor het haar, styling, scheren en baard- en snorverzorging. Deze voldoen aan de wens van de veeleisende man. Meer informatie: Gladjakkers www.gladjakkers.com GLADJAKKERS GROOMING GOODS: EEN MERK MET EEN VERHAAL Het merk Gladjakkers heeft iets te vertellen. De compacte en kwalitatieve productlijn voor mannen is ontwikkeld door de creators van Barber College; een gerenommeerde barber opleider voor kappers. Gladjakkers biedt een gamma van producten waar de man op zit te wachten. Een merk dat verder gaat dan het product. De lijn bevat de all over shampoo, een vochtinbrengende shampoo voor haar en lichaam, beauty mask, een intensief voedend haarmasker, incredible milk, een leave-in treatment voor alle haartypes, en de bi-phase leave-in conditioner die optimale bescherming biedt tegen zon, zout en chloor. Shampoo: Een ‘twee-in-één’ reinigende en verzachtende formule voor haar en lichaam, zonder parabenen. De shampoo maakt de huid zacht en beschermt het haar tegen de oplichtende en uitdrogende effecten van de zon. Beauty mask: Dit intensief voedende en verzorgende masker voor het haar, te gebruiken na het wassen, verzacht de schadelijke effecten van zon, zout, wind en chloor. Het beauty mask is parabenenvrij. Incredible milk: Het leave-in spray masker bevat twaalf cosmetische voordelen en met UV-filters. Het biedt het haar alle noodzakelijke elementen om het te beschermen tijdens de zomer. ZONBESCHERMING VOOR HET HAAR VAN MILK_SHAKE Milk_shake komt met een productlijn om de risico’s van blootstelling aan de zon te verminderen: sun&more. Zon, chloor en zout water kunnen niet alleen de huid beschadigen, maar ook het haar. Dit zorgt voor uitdroging, kleurvervaging, verlies van keratine, proteïnen en aminozuren en lipide oxidatie. Met de complete haarverzorgingsroutine van sun&more hair, wordt het haar gereinigd, gevoed en gehydrateerd met de voordelen en effecten van ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Bi-phase leave-in conditioner: Een leave-in verzorgende spray die het haar beschermt dat aan zon, zout en chloor wordt blootgesteld. Meer informatie: z.one lab Tel. +31 (0)413 724934 | www.zonelab.nl Instagram: milk_shake_nl | Facebook: milk shake - nederland

www.babylisspro.eu Voor de allereerste keer kun jij de kracht van ons vernieuwde systeem ervaren met ONBEPERKTE snoerloze gebruiksduur dankzij het dubbele Lithium accusysteem rtists

Geniet van de ultieme haar therapie met de INO instant hair repair mask ! Na slechts één behandeling kunt u doffe, futloze haar vaarwel zeggen en hallo zeggen tegen haar dat er van binnenuit verjongd uitziet en aanvoelt. De krachtige formule van INO dringt diep door in de haarschacht, versterkt de interne bindingen en voedt en hydrateer t de buitenste lagen van het haar. Dit geeft je lokken een complete make-over waardoor ze er gezond, glanzend en o zo handelbaar uitzien. Met natuurlijke ingrediënten herstelt de veganistische haarmasker schade veroorzaakt door chemische behandelingen en hitte, terwijl het de glans verbeter t en statische haren verminder t, ongeacht je haar type. Zeg hallo tegen een geheel nieuw niveau van reconstructieve haarbehandeling met INO - want je verdient niets dan het beste! Nieuw bij ©BM ©BM ©BM ©BM HERFST SEMINAR PROGRAMMA FOLLOW US ON INSTAGRAM @MCLEANCURLSYS MCLEAN CURLSYS AUSTRIA +43 664 - 9289566 info@curlsys.com +31(0) 543512480 & 0654 955040 info@kappershuisdevries.nl VOOR MEER INFORMATIE & SEMINAR BOOKING WWW.CURLSYS.COM SEPT 24 - 27 CURLSYS I & II SEPT 24 - 25 TOP UP & REFRESH OKT 1 - 2 CURLSYS 2 DAY MASTERCLASS OKT 8 - 11 CURLSYS I & II OKT 8 - 9 TOP UP & REFRESH NOV 12 - 15 NEW CONCEPT CURL & MORE NOV 19 - 20 CURLSYS 2 DAY MASTERCLASS NOV 19 - 22 CURLSYS STAR MASTERCLASS DIPLOMA SEMINAR

DE KAPPER NR 3 2023 9 THE HAIR X-PERIENCE The Hair X-perience is het alles-in-één kappersevent van Nederland en de plek voor iedere kapper, van leerling tot ervaren hairstylist of barber. De beursvloer bestaat uit een mix van exposanten van meer dan honderd merken; van distributeurs in kleur- en stylingsproducten tot leveranciers van scharen en van saloninrichters tot brancheverenigingen. Daarnaast is er een uitgebreid programma met vaktechnische demo’s, inspirerende shows, leuke look & learns en interessante masterclasses. ‘Kapper van het Jaar’ Op zondag 11 juni geeft Juliette den Ouden een masterclass binnen het Masterclass programma en een inspiratiesessie op de Mainstage. Aansluitend is er een Q&A en later op de dag geeft ze een sessie in het Look & Learn Theater waarbij ze bezoekers een kijkje in haar leven geeft. Juliette won onlangs de One Shot International Haircut of the Yearprijs en is uitgeroepen tot ‘Kapper van het Jaar’. In de afgelopen jaren heeft ze nog veel meer prijzen en nominaties ontvangen in de haar- en schoonheidsindustrie. “Wij zijn ontzettend blij dat we Juliette mogen toevoegen aan ons programma. Ze heeft haar eigen JDO Academy, waar ze volledige studies op het gebied van make-up en hairstyling aanbiedt en haar JDO Salon waar stylisten door haar worden opgeleid. Juliette heeft veel eigen technieken ontwikkeld die ze via haar Academy en met masterclasses met de wereld deelt, en dit jaar dus ook op The Hair X-perience”, zegt de organisatie van de beurs. Mari van de Ven geeft masterclass Tijdens de tweede beursdag, op maandag 12 juni van 11.30 tot 13.30 uur, neemt Mari van de Ven tijdens zijn masterclass de bezoekers mee in zijn wereld en laat hij een volledige metamorfose van begin tot eind zien. Mari van de Ven start zijn masterclass met een stukje klantbeleving in de salon, hoe pak je dat aan? Vervolgens behandelt hij het kleurproces aan de hand van de laatste trends, knipt hij een nieuwe look en maakt hij de metamorfose compleet met een eigentijdse make-up look die past bij de laatste trends. Als finishing touch creëert hij een moderne avant-garde look uit zijn allernieuwste lookbook. “Wij zijn ontzettend vereerd om Mari van de Ven te verwelkomen. Hij is een voorbeeld en inspiratiebron voor veel make-up artiesten, hairstylisten en kappers. Al meer dan 25 jaar voert hij met passie en liefde zijn vakmanschap uit.” Programmaonderdelen voor barbers Op de Barber Square draait alles om het herenvak en ontdekken bezoekers de laatste trends en technieken tijdens vaktechnische demonstraties. De organisatie onthult de eerste programmaonderdelen voor de barbers, waaronder de show van Darios Education die te zien is op zondag 11 en maandag 12 juni van 12.00 tot 13.00. Tijdens deze THE HAIR X-PERIENCE: INSPIREREND PROGRAMMA EN GEVULDE BEURSVLOER The Hair X-perience vindt dit jaar plaats op 11 en 12 juni in Evenementenhal Gorinchem. Tijdens de aankomende editie is er naast een goedgevulde beursvloer een omvangrijk programma met shows die in het teken staan van de nieuwste kapperstools, laatste haartrends en een modeshow op het gebied van werkkleding. Ook zijn er demonstraties en presentaties bij te wonen die op verschillende locaties tijdens het event worden aangeboden. show worden bezoekers meegenomen in hun opleiding. Barbers Fabiano Apicella en Jan Lugtenburg gaan met live modellen on stage dieper in op het belangrijkste punt van hun visie: Shape. Verder geven Dario J. Braun en Sanjay Ramcharan op de Mainstage van 14.45 tot 15.30 uur een show over Opposites Attract. Dario en Sanjay staan geregeld op podiums in binnen- en buitenland en zijn het gezicht van grote internationale merken. Tijdens hun show laten ze hun specialiteiten zien: Dario met De Black Hair skills en Sanjay met de HairCouture opsteekkapsels. Op de Barber Square geeft Kapr verschillende demonstraties, zo geeft master barber Quinten Smit een demo over de tapered mullet en over modern barbering, master barber Hendy Koele geeft een demo over de psycho blockhead. Verder is er op beide dagen van 12.00 tot 13.00 uur een demonstratie op de Barber Square van Barber College, al ruim twaalf jaar de herenvak opleider met zestien trainingslocaties in Nederland en België. Zij geven een demo ‘modern barbering’, speciaal voor kappers die hun barber skills willen verbeteren. Het beursprogramma bestaat verder uit een show van BaBylissPRO, de Barber Battles, de Festival Challenge, een inspiratiesessie over haarverlies door Dokter Montfort, een masterclass bruidkapsels van Esmie en nog veel meer! Houd de website en social media kanalen van The Hair X-perience in de gaten voor de laatste updates. The Hair X-perience is beide dagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Meer informatie: The Hair X-perience www.hair-xperience.nl

DE KAPPER NR 3 2023 10 “KLANTEN KOMEN VANUIT HEEL HET LAND VOOR ONZE KLEURBEHANDELINGEN” INTERVIEW

DE KAPPER NR 3 2023 11 Yoëlla kwam met JOICO in aanraking via haar vorige werkgever en was enorm enthousiast over het merk. Toen een vertegenwoordigster jaren later haar salon binnenstapte, besloot ze direct om de samenwerking met het merk aan te gaan. “Ik vond het een enorm compliment dat JOICO mij benaderde om de samenwerking met hen aan te gaan. Ik was op dat moment net met mijn eigen zaak begonnen en zag een samenwerking met JOICO als de ‘next step’. Dat de vertegenwoordigster direct het vertrouwen in mij uitsprak en samen met mij verder wilde groeien, waardeer ik nog steeds enorm. Dat toont precies aan hoe het team van JOICO is: persoonlijk en betrokken. Ze hechten enorm veel waarde aan hun ambassadeurs, hoe ‘klein’ of ‘groot’ ze ook zijn, dat merk je aan alles.” Ondersteuning waar nodig Vanaf het moment dat Yoëlla de samenwerking met JOICO aanging, werd ze ondersteund door haar vertegenwoordigster. “Gedurende de eerste maanden kwam zij vrijwel wekelijks langs omme te ondersteunen, omdat ik daar behoefte aan had. Op het begin ondergingen we verschillende producttrainingen, onder meer op het gebied van kleur, om meer te weten te komen over de producten en inspiratie op te doen om vervolgens de producten ‘eigen’ te kunnen maken. JOICO biedt alles wat je nodig hebt, maar het vergt wel de nodige tijd en energie om volledig je draai te vinden met de producten, daar word je dan ook goed in begeleid. Ik kan je inmiddels vertellen: die tijd en energie is het absoluut waard. Wanneer je eenmaal met JOICO werkt, wil je nooit meer anders”, knipoogt Yoëlla. Ook op het gebied van management, marketing en verkoop kunnen de saloneigenaren en diens medewerkers trainingen ondergaan, maar dat is niet verplicht. “Je staat zelf aan het roer en maakt je eigen beslissingen, maar je kunt gebruikmaken van alle trainingen en services vanuit JOICO. Inmiddels heb ik minder ondersteuning nodig, maar als ik een sparringpartner nodig heb of vragen heb, staat er áltijd iemand voor mij klaar. Het is voor iedere ondernemer fijn, of je nou een starter bent of niet, om te horen wat er beter kan, maar ook wat er goed gaat. JOICO biedt daarin de juiste balans gedurende je hele carrière.” Yoëlla Dankelman richtte op haar negentiende haar eigen salon op in Landsmeer, genaamd BY YOEL. Nu, tien jaar later, staat de teller op drie vestigingen en 1 juli wordt daar een vierde vestiging aan toegevoegd in Almere. Kortom, Yoëlla zit allesbehalve stil en wil zichzelf iedere dag opnieuw uitdagen. Dat is ook één van de redenen dat ze trotse ambassadeur is van JOICO. “Het merk JOICO past perfect bij onze visie, we willen allebei het beste uit onszelf halen om ook het beste resultaat bij de klant te bereiken. We maken elkaar sterker”, vertelt Yoëlla. Innoveren In de afgelopen jaren heeft Yoëlla het productassortiment in haar salon steeds verder uitgebreid. Op de vraag wat haar zo aanspreekt in het assortiment, antwoordt ze: “De kwaliteit van de producten is ontzettend hoog. De producten bevatten elementen die andere merken naar mijn idee niet hebben, álles komt samen. De focus ligt niet alleen op het creëren van een prachtig resultaat in styling en kleuring, maar de producten houden ook rekening met de gezondheid van het haar, iets waar de consument steeds meer waarde aan hecht.” Daarnaast is het bedrijf continu bezig om de productlijn te innoveren, iets wat Yoëlla ook aanspreekt in het bedrijf. “JOICO ontwikkelt innovaties op basis van JOICO HEEFT ONLANGS DE BLONDELIFE LIJN VERNIEUWD MET EEN NIEUWE EN VERBETERDE FORMULE EN NIEUWE KLEURNUANCES DIE INSPELEN OP DE HUIDIGE BEHOEFTEN IN DE SAMENLEVING feedback van hun ambassadeurs en door enorm snel in te spelen op de trends in de markt en de samenleving. Zo hebben ze onlangs de BlondeLife lijn vernieuwd met een nieuwe en verbeterde formule en nieuwe kleurnuances die inspelen op de huidige behoeften in de samenleving.” BlondeLife De BlondeLife bestaat onder meer uit nieuwe toners, waterstofperiodes en blonderingen. “Door de nieuwe nuances durf ik wel te stellen dat we inmiddels écht alle blondtinten kunnen creëren. Enkele jaren geleden was er vooral behoefte aan astinten, nu gaat het wat meer richting het warmere blond en dat is precies wat we met de nieuwe tinten kunnen creëren. Daarnaast bevatten de verbeterede formules de ingrediënten arginine en kokosolie, waardoor het haar meer glans krijgt én het kleurproces veel zachter wordt, wat resulteert in een betere bescherming van het haar. Kortom, met het vernieuwde systeem zorgen we niet alleen voor de mooiste kleurresultaten, maar ook voor gezond en stralend haar.” Yoëlla benadrukt dat het voor je eigen ontwikkeling van belang is dat je een merk achter je hebt staan dat blijft innoveren. “Waarom? Omdat innovaties op het gebied van producten en educatie jou motiveren om ook jezelf uit te dagen en dát is de reden dat klanten voor ons kiezen. We blijven onszelf ontwikkelingen op het gebied van trends, technieken en kleuren om een uniek resultaat te kunnen creëren voor iedere klant. Klanten komen vanuit heel het land voor onze kleurbehandelingen, dat maakt ons stiekem best wel trots”, vertelt Yoëlla bescheiden. Op de vraag hoe ze er samen met haar team voor zorgt dat deze klanten ook blijven terugkeren, antwoordt Yoëlla: “Dat heeft alles te maken met de manier waarop je de klant adviseert vóór, gedurende en na de behandeling. We beginnen altijd met een prijsindicatie en gedurende de behandeling vertellen we wat we doen. Vervolgens adviseren we met welke producten ze de kleur en glans ook mooi houden tot de volgende afspraak, die we vrijwel altijd direct inplannen. We zien dat iedere klant hiervoor open staat. Als je betaalt voor een mooi resultaat, wil je ook dat het zo lang mogelijk mooi blijft, toch? Ik kan daarom iedere kapper aanraden om de klanten ook echt te adviseren, dat wordt enorm gewaardeerd, daar ben ik van overtuigd.” Toekomstplannen Tijdens ons gesprekmet Yoëlla is de passie voor het vak en het ondernemerschap voelbaar. Dat ze zichzelf heeft bewezen als kapper én ondernemer, kunnen we inmiddels wel stellen. Toch heeft ze nog veel meer ambities. “Ik haal enorm veel energie uit het managen van mijn team. Ik zie hoe zij zich ontwikkelen op persoonlijk en technisch vlak, dat vind ik geweldig om te zien. We hebben de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt als salon, maar er is nog veel meer groei mogelijk. Ons klantenbestand zit op onze drie vestigingen helemaal vol en daarom openen we binnenkort een vierde vestiging in Almere. Ik kijk er enorm naar uit om samen met mijn team en met JOICO steeds verder te groeien!" Meer informatie: Pro-Duo Full Service Tel. 0499 365730 joiconl@pro-duo.com ALS JE BETAALT VOOR EEN MOOI RESULTAAT, WIL JE OOK DAT HET ZO LANG MOGELIJK MOOI BLIJFT, TOCH?

DE KAPPER NR 3 2023 12 INTERVIEW “De YUME-serie bestaat onder meer uit drie verschillende wasbedden: YUME, YUME Espoir en YUME DX. Het uitgangspunt is bij alle drie de wasbedden hetzelfde, namelijk de behandeling ‘onthaasten’. Sinds de coronapandemie is de behoefte van de klant veranderd: er is veel meer behoefte aan ontspanning, rust én tijd. Meer en meer kappers willen daarop inspelen door een unieke beleving te creëren die in het teken staat van persoonlijke aandacht. De YUME-serie sluit daar perfect op aan. De laatste jaren zien we dat er steeds meer vraag is naar dit soort spa-producten die de ultieme wellness-beleving kunnen creëren”, aldus Sandra. Geproduceerd in Japan Op de vraag wat de wasbedden uniek maakt, antwoordt Sandra: “De YUME-producten worden volledig ontwikkeld in Japan, waardoor ze worden gekenmerkt door een enorm hoge kwaliteit. Daarnaast bieden de wasbedden buitengewoon comfort in ieder detail, voor zowel de kapper als de klant. Ze maken het alle drie mogelijk om zittend te wassen, wat voor de kapper als een aangenaam ergonomisch comfort wordt ervaren. De neksteun en de ergonomische demping van de zitting zorgen ervoor de klant optimaal kan genieten van de wasbeurt.” Ultieme wellness-beleving In combinatie met YUME Headbath creëer je volgens Sandra écht de ultieme wellnessbeleving. Ze legt uit: “Met de Headbath verbeter je elke klantervaring door een transformerende head spa-ervaring te presenteren die ontspanning en kalmte bevordert. Hoe? Doordat warm water langs de contouren van het gezicht stroomt en de hoofdhuid en het haar worden ondergedompeld in een diep, met water gevuld bassin dat de achterkant van de nek verwarmt en vervolgens ook het hele lichaam.” CREËER EEN UNIEKE WELLNESS-BELEVING MET YUME Het familiebedrijf JJ Maes is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een gerenommeerd bedrijf waar kappers terecht kunnen voor hoogwaardig meubilair voor hun kapsalon of barbershop. Onderdeel van het assortiment, is de serie YUME van het merk Takara Belmont. Een serie waar volgens CEO Sandra Maes steeds meer behoefte aan is. De wasbedden kunnen ook worden aangevuld met Spa Mist II of Micro Mist. “Middels deze tools, die een atmosferische nevel verspreiden, wordt het haar en de hoofdhuid doordrenkt met vocht. Het verschil met een traditionele stoomkap is de temperatuur. De nevel wordt niet warmer dan vijftig graden, in tegenstelling tot een stoomkap. Hierdoor worden de gebruikte watermoleculen niet gekookt en hebben ze een voedend effect op het haar en de hoofdhuid. De focus bij de Spa Mist II en Micro Mist ligt op een langdurige, kwalitatieve behandeling.” Kortom, de YUME-producten creëren een rustgevende wellness-beleving, waarmee je de shampooservice naar een hoger niveau tilt. Op de vraag of YUME voor iedere salon geschikt is, antwoordt Sandra. “YUME is niet voor elke kapsalon geschikt. Alles hangt af van wat je hoofdintentie is, hoe je je als kapsalon wilt profileren en of jouw ruimte geschikt is voor deze producten. Waar geen twijfel over bestaat is dat er met de YUMEserie een uniek concept wordt gecreëerd waar kwaliteit en persoonlijke aandacht centraal staan. Mocht je nieuwsgierig zijn naar de producten of wil je ze graag zelf ervaren, kom dan geheel vrijblijvend langs in onze showroom. We helpen je graag verder!” Meer informatie: JJ Maes Tel. +32 (0)2 7267107 | www.jjmaes.be

Curls’ Potential Haal het beste uit jouw krullen met KILLER.CURLS WASH & RINSE! Gecombineerd met KILLER.TWIRLS verzorgt en hydrateert deze perfect combo jouw haar en creëer je shiny & bouncy krullen. Dit voedende drie-stappen-systeem is ontworpen om haarbreuk tegen te gaan en jouw krullen een boost te geven, zodat jij jouw natuurlijke killer looks kunt rocken met vertrouwen. Unleash Your @KEVINMURPHYNL @KEVINMURPHY.NL @KEVIN.MURPHY.NL WWW.KEVINMURPHY.NL

DE KAPPER NR 3 2023 14 EDUCATIE “IK WIL MIJN STEENTJE BIJDRAGEN AAN DE ONTWIKKELING VAN HET KAPPERSVAK” Afgelopen jaar nam Natasja Keijzer afscheid van drie van haar vier salons en sindsdien focust ze zich volledig op haar salon in Lepelstraat, genaamd Keijzerskroon. De salon kreeg niet alleen een nieuwe naam, maar ook een totale metamorfose. Nu, een half jaar later, is Natasja ontzettend blij dat ze deze stap heeft gemaakt. Dat Natasja het qua werk nu rustiger heeft, is echter absoluut niet het geval. “Als je ergens afstand van doet, opent dat ook weer nieuwe deuren. Stilzitten komt niet voor in mijn woordenboek, ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen.” Eén van die nieuwe uitdagingen heeft Natasja gevonden in het creëren van educatievideo’s namens KIS Haircare voor scholieren en beginnende kappers. Natasja kwam als zestienjarige in het kappersvak terecht en sindsdien is haar carrière in een sneltreinvaart geraakt. “Naast het runnen van de salons, heb ik in de afgelopen jaren ontzettend veel gereisd als educator en verzorgde ik regelmatig shows in binnen- en buitenland. Op den duur kwam ik erachter dat het tijd werd voor wat anders. Waarom? Op de eerste plaats wil ik geen karikatuur van mezelf worden, ik ben van mening dat het tijd wordt om ruimte te bieden aan de jongere generatie. Daarnaast was ik toe aan een nieuwe uitdaging en die heb ik onder andere gevonden in het managen van mijn ‘nieuwe’ salon. Ik vind het geweldig om samen met mijn team het beste in elkaar en de salon naar boven te halen, iets waar ik door het vele reizen in de afgelopen jaren niet vaak genoeg aan toe ben gekomen.” Passie voor educatie Dat Natasja zich op dit moment focust op haar salon, wil echter niet zeggen dat ze haar educatiewerkzaamheden volledig naast zich neerlegt. “Continu op één plek zijn, is niet voor mij weggelegd. Ik vind het belangrijk dat geen dag hetzelfde is en dat ik mezelf kan blijven ontwikkelen. Om die reden ben ik nog steeds Creative Director voor KIS, daar haal ik enorm veel energie uit. Educatie is en blijft namelijk mijn allergrootste passie. Ik vind het geweldig om mijn steentje bij te dragen aan iemands ontwikkeling, of dat mijn eigen team is of andere kappers, is voor mij niet van belang. Het doel blijft namelijk hetzelfde: iemand verder laten groeien.” Twee miljoen views Onder haar werkzaamheden als Creative Director bij KIS behoort onder meer het creëren van educatievideo’s. Dat er behoefte is aan online educatie, blijkt uit het aantal views op haar YouTube-kanaal dat inmiddels de twee miljoen ruim gepasseerd is, iets wat Natasja niet had verwacht toen ze er jaren geleden mee begon. “Het maken van educatievideo’s is vier jaar geleden begonnen met een cursus filmen met

DE KAPPER NR 3 2023 15 HET KAPPERSVAK ONTWIKKELT ZICH RAZENDSNEL EN DAAR MOET HET LESMATERIAAL CONTINU OP WORDEN AANGEPAST, DAT IS PRECIES WAT WIJ GAAN DOEN je iPhone. De bedoeling was dat alle educators filmpjes zouden maken van salondemo’s om de beleving en specialisatie van de salon over te brengen aan de consument. Ik was van mening dat video’s echter ook voor kappers van toegevoegde waarde konden zijn, maar dan wel in de vorm van educatie. Daarvoor zijn toen eerst twee simpele camera’s aangeschaft. Deze bediende ik zelf en ’s avonds voorzag ik ze op mijn hotelkamer, onder een dekentje tegen bijgeluiden, van een voice-over. Toen we allemaal verrast werden door de coronacrisis heeft Ministry of Beauty als eerste een super professionele foto- en filmstudio laten bouwen waardoor het allemaal nog beter en sneller is gegaan”, glimlacht Natasja. Educatievideo’s voor scholieren Onder die miljoenen kijkers, bevinden zich ook veel scholieren. Toch zijn de video’s daar in principe niet op gericht, vertelt Natasja. “Het doel van de video’s is om ervaren kappers te inspireren met nieuwe technieken en stijlen, onder meer omdat ik daarmee ook mezelf kan én moet uitdagen. Toen ik vanuit KIS de vraag kreeg om ook voor scholen en scholieren ‘basis’-educatievideo’s te maken omdat daar veel vraag naar was, heb ik daar lang over getwijfeld. Ik was altijd van mening dat die verantwoordelijkheid bij de scholen ligt. Ik heb toen toch besloten deze uitdaging aan te gaan en vervolgens zijn er budgetten voor vrijgemaakt. Waarom? Omdat ik wil bijdragen aan de ontwikkeling van het kappersvak en daar spelen scholieren, maar vooral ook het lesmateriaal en de leraren en leraressen een belangrijke rol in. Scholieren zijn de toekomst, daar moeten we met z’n allen in investeren. Ook ik wil en kan mijn steentje bijdragen.” Op de vraag hoe de educatievideo’s eruit gaan zien, antwoordt Natasja: “De video’s laten de scholieren op een toegankelijke manier kennismaken met de basistechnieken, maar wel op een moderne en ‘frisse’ manier. Voordat we met dit project gingen starten, hebben we ons uiteraard verdiept in de bestaande lesstof. Ik schrok er nogal van dat op dit moment dezelfde technieken worden aangeleerd als jaren geleden. Het kappersvak ontwikkelt zich razendsnel en daar moet het lesmateriaal continu op worden aangepast, dat is precies wat wij gaan doen.” Voor iedereen toegankelijk In de video’s werkt Natasja met de producten van KIS, maar dat wil niet zeggen dat de video’s alleen toegankelijk zijn voor degenen die met het merk werken. “Met deze video’s willen we bijdragen aan de ontwikkeling van scholieren en het vak toegankelijk maken. Om dat te realiseren, moet je zoveel mogelijk leerlingen bereiken en ervoor zorgen dat de video’s voor iedereen beschikbaar worden gesteld. We zien overigens wel dat steeds meer kappersscholen de overstap naar KIS maken. Daarnaast ervaren we ook dat de kappers die gedurende hun schoolperiode of als stagiair(e) met de producten van KIS hebben gewerkt, ook voor KIS kiezen zodra ze op den duur een eigen salon starten. Dat is natuurlijk fantastisch”, vertelt Natasja. Op de vraag wat volgens haar de reden is dat zowel steeds meer scholen als saloneigenaren voor de producten van KIS kiezen, antwoordt Natasja: “Naast het feit dat KIS een uitstekende prijskwaliteitverhouding biedt, is het merk continu bezig met innovaties op het gebied van producten én educatie. Door social media kunnen scholieren en kappers overal inspiratie vandaan halen, daar moet je als merk in meegaan. Dat is precies wat KIS doet. Het merk is continu in beweging, net als de nieuwe generatie.” Niet bang voor concurrentie Ook de salon van Natasja is continu in beweging. Natasja verzorgt regelmatig zelf de educatie in haar salon, maar zij en haar team volgen ook regelmatig trainingen van collega educators. “Als kapper ben je nooit uitgeleerd, dat maakt het vak ook zo leuk. Het is onze taak om de klant te adviseren en daarvoor is het van belang om up-to-date te blijven van alles wat er in de markt speelt.” Op de vraag of Natasja niet bang is dat ze haar eigen concurrentie opleidt met haar werkzaamheden als educator, antwoordt ze: “Ik ben van mening dat er genoeg ruimte is voor kwalitatieve salons, omdat iedereen het op zijn of haar eigen manier doet, vanuit zijn of haar eigen kracht. Educatie dient als inspiratie om een techniek ‘eigen’ te maken en te vormen naar jouw DNA. Althans, op die manier kun jij je écht onderscheiden, en dat is wat je als kapper wilt, toch?” Meer informatie: Ministry of Beauty Tel. +31 (0)55-5431111 | www.kis-haircare.nl

info@continentsfashiongroup.com | 085 060 6367 | www.continentsfashiongroup.com SNELLER JE HAAR DROOG MET DE DEURA BLDC HIGHSPEED FÖHN

DE KAPPER NR 3 2023 17 INTERVIEW Na het missen van een vlucht zat Bart, samen met zijn partner Nele en goede vriend Ingo een tijdje te wachten op Schiphol en hadden ze tijd om voorbijgangers te observeren. Het contrast in uitstraling en houding tussen vertrekkende en terugkerende reizigers viel hen meteen op: “De mensen die terugkwamen van vakantie, lekker bruin en energiek, tegenover degenen die nog moesten vertrekken, vaak gestrest en bleekjes. Het verschil was zo duidelijk, daar moesten we iets mee doen. Zo ontstond het idee van het eerste product; de Natural Tanning Spray. Het moest een verbeterde versie worden van de bestaande tanningproducten: tanning 2.0 noem ik het. We wisten namelijk goed wat we níet wilden: tijdrovend gedoe, vlekken, vieze geurtjes en een oranje gloed.” Passie voor het product In 2015 nam Ingo afscheid van het bedrijf om terug de sportwereld in te gaan. “Nele en ik zetten sindsdien het succesverhaal van Marc Inbane wereldwijd voort. Het gaat namelijk om passie, en bij onszelf en binnen ons team zit dat wel goed. Daar zoeken we ook naar bij onze ingrediëntenleveranciers en distributeurs. De neuzen dezelfde kant op: gevoel voor de producten en streven naar kwaliteit; dat vinden wij belangrijker dan omzet.” Kwaliteit staat voorop Bart houdt zich voornamelijk bezig met de creatieve kant, waar Nele vooral het commerciële en administratieve op zich neemt. “Ik zou daar te slordig voor zijn, dus we vullen elkaar heel mooi aan”, lacht Bart. “Ik hou me het liefst bezig met productontwikkeling. Wat dat betreft gaat Marc Inbane niet per se mee met de markttrends, maar zetten we juist in op iconische producten. Ik wil producten op de markt brengen die over tien jaar nog steeds vooruitstrevend zijn en op dat gebied doen we dan ook echt geen concessies. Door deze aanpak zijn we wereldwijd de eerste die vijf ingrediënten heeft gevonden en gebruikt om bruin te worden. Ook in het gebruik van hyaluronzuur in zelfbruiners, waren wij de eerste.” Naast de kwaliteit, is ook service richting salons een belangrijke pijler bij Marc Inbane: “Dat is voor ons heel vanzelfsprekend. We geven trainingen – ondanks dat het geen heel ingewikkeld product is, blijft training belangrijk om het product goed te leren kennen – en we denken mee op het gebied van verkoop in de salon en social media. Een essentiële tip die we altijd meegeven aan salons is om het sprayen voor te doen. Je klanten zien metéén wat het resultaat is en veel van hen zullen de spray bij je willen kopen. Bij salons die deze tip ter harte nemen, zien wij de omzet direct stijgen.” Compleet assortiment Daarnaast heeft Marc Inbane, om het aanbod ook qua verkoop voor salons heel aantrekkelijk te maken, het gamma uitgebreid naar een steeds completere lijn producten. “Ooit zijn we begonnen met één product maar inmiddels hebben we een compleet assortiment aan skincare, SPF/suncare, tools, accessoires en mooie giftsets. Zo houden we ook onze salons tevreden, dat is natuurlijk het allerbelangrijkst want zij zijn in feite onze ambassadeurs.” "WIJ BIEDEN EEN LUXE EN VEILIG ALTERNATIEF VOOR ZONNEBADEN" ‘Tanning 2.0’, zo noemt Bart Engel, mede-eigenaar van Marc Inbane, hun high-end tanningcosmetica. Sinds 2012 zet Marc Inbane in op ontwikkeling, verbetering en innovatie van luxe zelfbruiningsproducten. Als inmiddels toonaangevende speler liggen de producten van Marc Inbane vandaag de dag wereldwijd in 45 landen. We spreken Bart over de afgelopen elf jaar en de toekomst van het mooie bedrijf. “Wij ontwikkelen iconische producten, die over tien jaar nog steeds vooruitstrevend zijn.” Bart gaat verder over het assortiment aan zelfbruinings- en zonbeschermingsproducten: “Naast de spray hebben we een Tanning Mousse en Tanning Drops ontwikkeld. De drops kunnen mensen eenvoudig toevoegen aan hun favoriete dagcrème, zodat ze hun eigen crème zelf kunnen omtoveren tot een luxe getinte dagcrème. Dat is onze bestseller waar we vele awards mee hebben gewonnen. Momenteel zijn we bezig met het ontwikkelen van een product waarmee je minder lang in de zon hoeft te zitten, maar wel hetzelfde resultaat krijgt. Ook zijn we bezig met een product dat ervoor zorgt dat je tan nog langer blijft zitten en de collageen- en melanineaanmaak een boost geeft. Een geweldige nieuwe doorbraak in de ontwikkeling van tanning. Deze producten zijn we nu grondig aan het testen en komen natuurlijk pas op de markt wanneer wij er volledig achter staan. Ik verwacht dat dit over een paar maanden zal zijn, dus stay tuned for more!” Huidkankerpreventie Met haar producten werkt Marc Inbane ook mee aan belangrijke doelen, zoals huidkankerpreventie. “De bewustwording omtrent de risico’s van uv-straling groeit enorm. Daar werken we aan mee in samenwerking met dermatologen en ziekenhuizen. Zo bieden wij een dankbaar product, voor bijvoorbeeld mensen die een chemokuur hebben gehad en hun teint een oppepper willen geven maar te gevoelig of kwetsbaar zijn om de zon in te gaan. Voor hen – maar eigenlijk voor iedereen – zijn onze producten een veilig alternatief voor zonnebaden.” De toekomst voor Marc Inbane In de toekomst droomt Bart nog van toffe samenwerkingen met grote vooraanstaande merken. “In Amerika zijn we onlangs benaderd door een onderdeel van de Louis Vuitton Moët Hennessy groep voor een bepaald product”, verklapt Bart. “Dat is voor mij echt een droom. Het voelt sowieso als een groot compliment wanneer zo’n partij naar je toekomt. Dan doe je blijkbaar iets heel goed.” Meer informatie: Marc Inbane | Tel. +31 (0)13-8897150 | marcinbane.com

De Ultieme All-In-One Software Oplossing Voor Vooruitstrevende Salons Geef Jouw Salon Een Boost Met: +316 28229956 contact@phorest.nl Onafhankelijk verende lamellenmessen ULTRA DUN 0,05 MM. NONSTOP POWER. Built For Perfection. wahl.nl

DE KAPPER NR 3 2023 19 DUURZAAMHEID Het klinkt misschien gek dat wegwerphanddoeken beter voor het milieu zijn, maar Scrummi krijgt het voor elkaar. Hoe? Door het gebruik van de eco-vriendelijke wegwerphanddoeken wordt er minder energie en water verbruikt in de salon, doordat de wasmachine en droger niet meer hoeven te draaien, wat minder schadelijk is voor het milieu. Wat het milieu ook ten goede komt, is dat de wegwerphanddoeken bij het groen-/restafval mogen worden weggegooid, waar ze binnen honderd dagen worden omgezet in compost. Duurzame productie De wegwerphanddoeken van Scrummi worden gemaakt van 100% natuurlijke Europese houtvezels. Voor elke boom die gekapt wordt, worden er twee bomen terug geplaatst. Het verschil in productie met een katoenen handdoek is ook aanzienlijk groot. Bij het wassen van een katoenen handdoek wordt er ongeveer 5 liter water gebruikt. Bij een Scrummi handdoek slechts 15 ml, waarvan 96% wordt hergebruikt nadat het door een microbiologisch filter is geweest. Scrummi wil echter niet SCRUMMI STAAT VOOR DUURZAAMHEID EN HET BESPAREN VAN TIJD EN GELD De eco-vriendelijke wegwerphanddoeken van Scrummi winnen steeds meer aan populariteit in de kappersbranche. Saloneigenaren kiezen steeds vaker voor duurzame opties, ook in het geval van energiekosten. Met de handdoeken van Scrummi wordt hierop ingespeeld. Daarnaast bespaar je er ook tijd én geld mee. Kortom, een must-have voor iedere salon. alleen het waterverbruik beperken, maar ook het energieverbruik. Bij het produceren van een Scrummi handdoek wordt slechts 10% van de energie gebruikt in vergelijking met het wassen van een katoenen handdoek. Tijd en geld besparen Een bijkomstig voordeel is dat de handdoeken ook geld besparen. Dit komt niet alleen doordat de energiekosten worden verlaagd, maar ook omdat de wasmachine en droger minder snel aan vervanging toe zijn. Ook worden de kosten voor water beperkt en hoef er geen wasmiddel meer gebruikt te worden. Naast geld, wordt er ook tijd bespaard doordat je de handdoeken niet hoeft te wassen en op te vouwen. Een gemiddelde salon besteed minimaal een half uur per dag aan wassen en vouwen. Er vanuit gaande dat je in die tijd een klant kunt knippen, levert dat direct extra omzet op. Ook nemen de handdoeken van Scrummi tot wel vijftien keer meer water op dan katoenen handdoeken, waardoor de droogtijd van het haar van de klant wordt verkort en is er meer tijd en aandacht die aan de klant kan worden besteed. Consequente kwaliteit Qua kwaliteit en gevoel doen de wegwerphanddeken van Scrummi niet onder voor een katoenen handdoek. Door de zachte wafelstructuur voelt de wegwerphanddoek fijn en zacht aan. Wat verder een voordeel is, dat de kwaliteit van de handdoeken consequent is, aangezien je bij iedere klant een nieuwe handdoek gebruikt. Dit garandeert niet alleen een hoge kwaliteit van de handdoek, maar is ook veel hygiënischer. Het wassen op 60 graden van katoenen handdoeken neemt namelijk niet alle bacteriën weg. Kortom, de eco-vriendelijke handdoeken van Scrummi scoren hoog op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en geld- en tijdbesparing. Meer informatie: Scrummi Tel. +31 (0)85 0160301 info@ecohanddoek.nl www.scrummi.nl

DE KAPPER NR 3 2023 20 COVERSTORY Al meer dan dertig jaar reizen Brian en Waltraud door Europa voor hun seminars om kappers kennis te laten maken en op de hoogte te houden van hun knipconcept CURLSYS en SUPERCURL. Op de vraag wat deze concepten precies inhouden, antwoordt Brian: “Het CURLSYS-systeem bestaat uit kniptechnieken waarbij beide handen worden gebruikt, evenals speciale scharen, waardoor dynamische krullen en verschillende variaties kunnen worden gecreëerd. Naast technieken voor krullend haar biedt de CURLSYS-techniek ook mogelijkheden voor steil haar, waardoor het haar meer beweging, volume en een ‘directional swing’ krijgt.” Drie decennia MCLEAN SYSTEMS® De creatieve en technische knip- en trainingsconcepten van Brian en Waltraud McLean, eigenaren van MCLEAN SYSTEMS® in Salzburg (Oostenrijk), worden al vele jaren erkend en gerespecteerd door kappers in heel Europa. Al meer dan drie decennia verleggen Brian en Waltraud de grenzen van Creative Haircutting & Permanent Styling via hun opleidingsprogramma's genaamd CURLSYS en SUPERCURL. Voor de toekomst zal er een nieuw programma toegevoegd worden, genaamd CURL & MORE. We gaan met Brian in gesprek over dit nieuwe en unieke concept. SUPERCURL gebruikt en ondersteunt de natuurlijke eigenschappen van het haar zodat er volume en dynamische natuurlijk ogende krullen kunnen ontstaan. Brian: “SUPERCURL geeft stylisten veel creatieve speelruimte voor verschillende looks, van extra volume tot veelzijdige krullen", zegt Brian. Door de jaren heen zijn de twee concepten enorm populair geworden in Europa en de behoefte aan deze concepten groeit nog steeds. “De laatste jaren is er een toenemende bewustwording rondom onze technologieën, waaruit blijkt dat CURLSYS en SUPERCURL duurzame concepten zijn, nu en voor de toekomst. Daar zijn we stiekem best trots op”, zegt Brian bescheiden. Brian en Waltraud McLean IK BEN ER TROTS OP DAT WIJ KUNNEN BIJDRAGEN AAN DE ONTWIKKELING VAN DE VOLGENDE GENERATIE

DE KAPPER NR 3 2023 21 CURL & MORE: technologie voor de toekomst Ondanks dat de kniptechnologie nog steeds up-to-date is en voortdurend in ontwikkeling is, werken Brian en Waltraud voortdurend aan nieuwe ideeën voor de toekomst. Brian: “We werken momenteel aan een nieuw seminarconcept waarin we de CURLSYS-kniptechnologie combineren met het SUPERCURL-concept. Met andere woorden, we creëren een 2-in-1 Mix & Match-techniek, die de naam CURL & MORE zal dragen.” Dit nieuwe educatieve concept, gericht op de toekomst, stelt haarstylisten niet alleen in staat om krullend en steil haar met beide handen te knippen, maar ook om de krullende look van een klant te veranderen, de natuurlijke kenmerken van het haar te veranderen en te corrigeren of aan te passen wanneer dat nodig is. Kortom, met CURL & MORE kun je alles creëren, van steil haar tot de meest veelzijdige krul, waarmee je inspeelt op de wensen van de klant. Dat is wat wij denken dat elke kapper nodig heeft. Het kappersvak draait om mensen blij maken met jouw creaties.” Dit nieuw ontwikkelde concept wordt geïntroduceerd in het bestaande seminarprogramma en is geschikt voor iedereen die al kennis heeft gemaakt met CURLSYS en de kunst van het knippen met beide handen beheerst. “We kunnen niet wachten om onze CURLSYSTERS en CURLBROTHERS kennis te laten maken met dit nieuwe concept!” CURLSYS & SUPERCURL Eén van de eerste CURLSYS promoties in 1995 CURLSYS De nieuwe generatie inspireren Met de toevoeging van CURL & MORE zal het McLean Systems trainingsprogramma uit drie concepten bestaan. Op de vraag of CURL & MORE de cirkel rond maakt, antwoordt Brian: “Ik kan niet zeggen wat de toekomst in petto heeft, maar ik ben nog niet van plan om te stoppen. Ik denk dat ons werk zeer nuttig is. Niets geeft meer voldoening dan de volgende generatie opleiden en beter maken. De kappersbranche verandert continu en ik ben er trots op dat wij kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de volgende generatie dankzij onze concepten!”, besluit Brian. Wil je meer informatie over het nieuwe CURL & MORE seminar of wil je kennismaken met de andere knipconcepten van McLean Systems, neem dan geheel vrijblijvend contact op met Brian en Waltraud of Jeroen de Vries (seminar partner in Nederland). Zij vertellen je graag meer over de mogelijkheden. Meer informatie: McLean Systems Tel. +31 (0)654 955040 +43 6649289566 www.culsys.com

CONSCIOUS. PROGRESSIVE. RESPONSIBLE. THE NEW TOPCHIC ZERO. Goldwell introduces the incredibly caring, ammonia-free addition to Topchic. Topchic Zero stays true to its iconic heritage while giving you more options for your color services. The vegan formula* offers incredibly natural, reliable grey coverage – up to 100% – while providing natural looking, even color results with up to 2x more shine**. Discover more at goldwell.com Scan to learn more about Topchic Zero. #TOPCHICZERO #GOGOLDWELL *Free from animal-derived ingredients. **Vs untreated hair.

DE KAPPER NR 3 2023 23 THE HAIR X-PERIENCE Haibu is een one-stop-shop voor kappers en zorgt ervoor dat professionals alles in huis hebben om hun klanten zo goed mogelijk te helpen. Haibu biedt een razendsnelle en betrouwbare levering, de producten worden dezelfde dag nog verzonden. Als PRO heb je nog meer voordelen met exclusieve prijzen, die enkel achter de inlog zichtbaar zijn, en stapelkortingen bij een bestelling van meerdere producten. ONTDEK DE PRO-VOORDELEN VAN HAIBU OP THE HAIR X-PERIENCE De e-learnings van Haibu waren het afgelopen jaar enorm in trek bij professionals. Toch is het fijn om weer fysiek contact te kunnen hebben en waar kan dat beter dan op hét kappersevent van Nederland? Haibu staat op 11 en 12 juni op The Hair X-perience in Gorinchem, waar je bij standnummer B20 alle PROvoordelen van Haibu kan ontdekken, mee kan doen aan de grote winactie, een kiekje in de photobooth kan laten maken en op de maandag in gesprek kan gaan met Xelly Cabau van Kasbergen. Alles wat je nodig hebt Haibu biedt onder de naam Haibu Essentials een breed en voordelig assortiment aan kappersbenodigdheden aan, waaronder verfkwasten, waterspuiten, haarborstels, verfbakjes en nog veel meer. Naast het private label Haibu Essentials, hebben ze een ruim aanbod van andere kappersbenodigdheden, de nieuwste haarverzorging en styling, professionele haarkleuring en nog veel meer. Kortom, alles wat jij als kapper nodig hebt. Meer informatie: Haibu Tel. +31 (0)545 721091 www.haibu.nl ALS PRO HEB JE NOG MEER VOORDELEN MET EXCLUSIEVE PRIJZEN, DIE ENKEL ACHTER DE INLOG ZICHTBAAR ZIJN, EN STAPELKORTINGEN BIJ EEN BESTELLING VAN MEERDERE PRODUCTEN Sneak peek The Hair X-perience Wist je dat Haibu al voor de vierde keer op The Hair X-perience staat? Dit jaar is het bedrijf weer aanwezig met een grote stand waar je diverse producten kunt komen bekijken en testen, een foto kan maken in de photobooth en mee kan doen met de winactie. Op de maandag kunnen de bezoekers in gesprek gaan met ambassadrice Xelly Cabau van Kasbergen. Kom geheel vrijblijvend langs om kennis te maken met het brede hair- en beautyassortiment en de unieke PRO-voordelen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4