Fietszaken nr1-2023 Online

fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vak t i j ds ch r i f t voo r de t o t a l e f i e t s b ranche | Sep t embe r 202 3 | 1 e j aa r gang no . 1 | P r i j s € 1 0, 50 Coverstory: Hoe WATT Mobility groeide van één fiets naar 180 dealers in Europa nieuw vaktijdschrift

MAGURA ABS KOMPONENTEN Met de ABS-componenten van MAGURA voor e-bikes kom je gecontroleerd en veilig tot stilstand. MAGURA-ABS-COMPONENTS.COM

FIETSZAKEN NR 1 2023 3 In mijn studententijd werkte ik een paar jaar bij Swapfiets. Als ‘Swapper’ scheurde ik in een witte Škoda Citigo door Nijmegen om ervoor te zorgen dat studenten altijd een werkende fiets hadden. Ik was op voorhand niet echt handig met fietsen, maar het leek me leuk om met tweewielers op het dak en een gereedschapskist in de kofferbak door de stad te rijden – en er dan ook nog wat geld mee te verdienen en mensen blij te maken. Wat begon als een student die niks van fietsen wist, leidde in de jaren daarna tot iemand die aardig met fietsen overweg kon. Maar dat was geen blijvertje. Ik rondde de studie Communicatiewetenschap af en ging op zoek naar een vaste baan. Nooit meer de fietsbranche in. Tenminste, dat dacht ik. Aan het begin van dit jaar kreeg ik opnieuw met de fietsbranche te maken. Dit keer vanuit een ander perspectief. Ik had inmiddels wat schrijfervaring opgebouwd bij communicatiebureaus en de krant, en het was tijd voor een nieuwe stap. Een nieuw vaktijdschrift dat de naam Fietszaken draagt, zocht een hoofdredacteur. Meteen voelde ik me aangesproken door het tijdschrift dat onderdeel is van GPmedia, een uitgeverij met meer dan 25 jaar vakblad-ervaring in verschillende branches. Ik had ervaring met de fietsbranche én met de journalistiek. Alsof het zo moest zijn. Nu, ruim een half jaar verder, ligt de eerste uitgave van Fietszaken voor je. Een vaktijdschrift voor de totale fietsbranche in Nederland en Vlaanderen. We verschijnen zes keer per jaar en publiceren voor en over bedrijven die (elektrische) fietsen of producten voor fietsen ontwikkelen en verkopen. Belangrijke thema’s zijn productie, techniek, werkplaats- en winkelinrichting, marktontwikkelingen, accessoires, management, evenementen en vakbeurzen. Deze thema’s komen terug in productnieuws, interviews, bedrijfsreportages, achtergrondverhalen, columns en eventverslagen. Als aanvulling op de printedities plaatsen we dagelijks nieuwsberichten op onze website en LinkedIn-pagina. Je kunt het toegankelijke tijdschrift, dat elke editie in het teken staat van een special, terugvinden op onze website. Het was een leuke, spannende en uitdagende weg naar dit moment. Mijn collega en ik bestormden binnen- en buitenlandse beurzen, maakten kennis met honderden branchegenoten en reden daarvoor duizenden kilometers. Vanaf het begin viel me meteen op: de fietsbranche is een heel gezellige wereld. Een kleine wereld, waar iedereen elkaar kent. Een wereld die heel behoudend is, terwijl er ontzettend veel gebeurt. Wat mij betreft is dat een uitstekend uitgangspunt voor de start van een nieuw, fris en dynamisch vaktijdschrift. Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale fietsbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.fietszaken.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Koen Fens (hoofdredacteur) k.fens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Fietszaken besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. fietszaken Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vak t i j ds ch r i f t voo r de t o t a l e f i e t s b ranche | Sep t embe r 202 3 | 1 e j aa r gang no . 1 | P r i j s € 1 0, 50 Coverstory: Hoe WATT Mobility groeide van één fiets naar 180 dealers in Europa nieuw vaktijdschrift Koen Fens Hoofdredacteur vaktijdschrift Fietszaken k.fens@gpmedia.nl DE VISIE DE FIETSBRANCHE IS HEEL BEHOUDEND, TERWIJL ER ONTZETTEND VEEL GEBEURT

FIETSZAKEN NR 1 2023 4 INHOUD P. 22 DUBBELINTERVIEW ASTONIC Bij Astonic staat het hele gezin centraal. Of je nu jong of oud bent, een beperking hebt of niet; het fatbike-merk is er voor iedereen. De gedreven oprichters Anneke en Roel van der Velde maken de e-bikes van begin tot eind zelf in hun werkplaats in het Gelderlandse Spijk. Een gesprek over de eerste bakfiets, het perfecte model voor iemand met dwerggroei en het belang van service in hun dealernetwerk. P. 12 NABESCHOUWING EUROBIKE De organisatie van Eurobike kijkt terug op een geslaagde vakbeurs voor de fiets- en toekomstige mobiliteitsindustrie. Het evenement, dat eind juni voor het eerst op de locatie Messe Frankfurt plaatsvond, trok tienduizenden vakbezoekers en fietsfans aan. Met meer dan 1.900 exposerende bedrijven en een groei in bezoekersaantallen heeft Eurobike opnieuw zijn positie als belangrijke ontmoetingsplaats voor de fietsindustrie bevestigd. P. 16 E-BIKE-OPLOSSING BETRONIC Uniek rijgedrag, kwaliteit, goede service en Nederlandse degelijkheid zijn volgens Betronic dé ingrediënten om een fiets te verkopen. Het Amsterdamse bedrijf draait al bijna vijftig jaar mee in de dynamische wereld van elektronica-ontwikkeling. Met een sterke focus op partnership, maatwerkoplossingen en technische expertise heeft Betronic zich ook gevestigd als een belangrijke speler in de e-bike-industrie. P. 8 INTERVIEW DUHO SPORTS Uniek, onderscheidend en high-end. Zo laten de merken van DuHo Sports zich omschrijven. Oprichter Geert Donkers van het bedrijf uit Oud Gastel benadrukt dat de merken alleen tot hun recht kunnen komen als de fietszaak ze ziet als toegevoegde waarde voor hun collectie. Partnership tussen de dealer en DuHo Sports is hierbij het onderscheidende aspect. “Een ondernemer is niet onze klant, maar onze partner.” 12 16 22 8

5 FIETSZAKEN NR 1 2023 P. 48 FIETSZAAK IN BEELD 100 jaar bestaan. Dat is niet voor veel fietszaken weggelegd. De Kock Tweewielers uit het Noord-Brabantse Halsteren kreeg het voor elkaar. Op 24 augustus, om precies te zijn, was het zover. Reden genoeg om langs te gaan bij de zaak waar momenteel de derde generatie aan het roer staat. P. 36 INNOVATIEKRACHT TIMYO Bij Timyo wordt elke dag met veel passie gewerkt aan het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van kwalitatief goede e-bikes voor een diverse doelgroep aan dealers en consumenten. Met een eigen framefabriek en zelfontwikkelde Kreutzer-aandrijfsystemen neemt het bedrijf een bijzondere positie in binnen de branche. We spreken met Marketing Manager Eleonora Agus over de ontwikkelingen bij Timyo. P. 40 INTERVIEW TWEEWIELER VACATURES Tijd en moeite steken in de zoektocht naar personeel is in de fietsbranche vaak een ondergeschoven kindje, zo stelt Tim de Vries van Tweewieler Vacatures. Met zijn online vacaturebank koppelt hij niet alleen werkzoekende en werkgever aan elkaar, maar vindt hij het net zo belangrijk om ondernemers bewust te maken van het belang van een sterk werkgeversmerk. P. 25 COVERSTORY WATT MOBILITY WATT Mobility-oprichter Frans Nomden komt een paar jaar geleden achter de voordelen van een e-bike en besluit er zelf een te bouwen. Nu – met inmiddels dealers door heel Europa – bestormt hij met zijn stijlvolle stadsfietsen de e-bike-markt en is hij vastbesloten om door te groeien. Over de fiets van zijn vader, met een busje door Europa en het vrolijkere Parijs. 25 40 36 48

FIETSZAKEN NR 1 2023 6 KORT NIEUWS De meest belangrijke speerpunten bij de ontwikkeling van de Twin Cruiser waren het verzorgen van een zo veilig mogelijk transportmiddel, de realisatie van high-end specificaties en het behoud van het kenmerkende Johnny Loco-ontwerp. Op dit moment gebruikt de particuliere klant de Twin Cruiser vooral, al tonen ook overheidsbedrijven interesse. Dat blijkt uit dat de gemeente Stuttgart in Duitsland grote aantallen Twin Cruisers verhuurt aan inwoners van de stad. Ze doen dit via een speciaal verhuurprogramma. Zo kan iedereen gebruikmaken van de voordelen van een elektrische bakfiets. Hier zijn allerlei gemeentelijke subsidies aan verbonden en zo stimuleren ze het gebruik van duurzame transportmiddelen. “Goed voor de natuur en voor de leefbaarheid van de stad”, aldus Roel Klepper, Marketing Manager van Johnny Loco. Tot nu toe is dit volgens Klepper een doorslaand succes en is er inmiddels ook interesse uit andere steden getoond. Meer informatie: Johnny Loco Tel. +31 (0)20 344 5928 | support@johnny-loco.com | www.johnnyloco.com VEEL INTERESSE IN JOHNNY LOCO’S TWIN CRUISER Zoals Johnny Loco al in zijn gehele 18-jarige bestaan doet, is ook het ontwerp van de nieuwste elektrische bakfiets Twin Cruiser geheel tot stand gekomen in de eigen design hub in Amsterdam. Vanaf deze plek is twee jaar lang intensief gewerkt aan de ontwikkeling van het model. Van ruwe tekening tot eindproduct. De helmen van het wereldwijd gedistribueerde Bollé zijn licht, goed geventileerd, aerodynamisch, comfortabel en gecertificeerd. Er waren talloze ontwerpen nodig om deze eigenschappen met elkaar in balans te brengen. Een bekende helm van het uit Frankrijk afkomstige Bollé is de Eco Avio met het MIPS-systeem. Dit systeem is een gepatenteerd veiligheidssysteem dat naast de benodigde bescherming door zijn lichtgewicht en maximale ventilatie ook comfortabel is. Bollé’s brillen zijn ontworpen om te presteren en om lang mee te gaan. Alle modellen zijn aanpasbaar aan de vorm van het gezicht, zodat ze niet alleen het oog van de fietser beschermen, maar ook het hele gebied rondom het oog. De brillen hebben hypoallergene siliconen neuskussentjes en een anticondensbehandeling. Deze behandeling laat luchtstromen toe die vocht voorkomen. Daarnaast gebruikt het merk een hydrofobe behandeling die vuil en water van de lenzen verwijdert. De Lightshifter is een bekende bril. Deze is verkrijgbaar met de Bollé VOLT en Phantom-lenstechnologie. Met het RX-programma zijn de lenzen ook op sterkte verkrijgbaar. Meer informatie: Bobo’s Eyewear B.V. Tel. +31 (0)73 6901 777 | www.bobos.nl BOLLÉ DENKT OVERAL AAN BIJ ONTWIKKELING BRILLEN EN HELMEN Bollé legt zich toe op het verbeteren van prestaties door innovatie. De sportbrillen en fietshelmen - of ze nu voor de mountainbike, racefiets of de stad zijn - bieden fietsers de beste prestaties, bescherming en een vooruitstrevend design. Daarnaast ligt de focus bij de productie steeds meer op duurzaamheid. Bijvoorbeeld door plastic en aardolieproducten soms te vervangen door organische en gerecyclede materialen ten gunste van het milieu.

7 FIETSZAKEN NR 1 2023 MOUNTAINBIKES MERIDA KOMT MET VOLLEDIG VERNIEUWDE BIG NINE EN BIG NINE TR Het model BIG NINE van Merida kent een lange en succesvolle geschiedenis met talloze overwinningen, waaronder wereldkampioenschappen en wereldbekers van legendes als José Hermida en Gunn-Rita Dahle. Hoewel de BIG NINE bij de lancering vooruitstrevend was, en tot op heden indruk maakt met zijn wendbaarheid, comfort en lichte gewicht, vraagt een nieuwe manier van rijden en racen om een nieuw frameconcept. Maak kennis met de nieuwe Merida BIG NINE. Langer, vlakker en lager mag dan wel het motto zijn bij elke nieuwe enduro- en trailbikelancering, maar ook cross-country-rijders verdienen vernieuwing. In Nederland en België zijn steeds meer mountainbikeroutes met technische uitdagingen. Geïnspireerd door de progressieve aanpak van de bekroonde ONE-SIXTY en ONE-FORTY, heeft Merida de BIG NINE volledig opnieuw ontworpen om te voldoen aan de eisen van het moderne crosscountry rijden en racen. En dat geldt ook voor het ‘down-country’-concept. De BIG NINE is verkrijgbaar in zowel carbon als aluminium frame. Merida heeft de geometrie aangepast om het afdalen en klimmen te verbeteren, zonder de kern van de fiets aan te tasten: snelheid. Met een nieuw, laag frame-ontwerp, dat zorgt voor meer ruimte bij het op- en afstappen en meer comfort, heeft Merida de geometrie capabeler gemaakt voor de afdalingen, zonder de fiets traag te maken op singletracks. Er is nu ruimte voor banden tot 29x2.4" voor extra grip en tractie. Merida heeft ook voor de BIG NINE het AGILOMETER-maatsysteem op basis van de reach toegepast, waarmee rijders de gewenste rijeigenschappen kunnen kiezen, zonder invloed te hebben op de juiste pasvorm. Naast klassieke, lichte racemodellen met 100 mm veerweg introduceert Merida een reeks BIG NINE TR-modellen met enkele belangrijke wijzigingen in de afmontage, zoals een 120 mm voorvork, banden met een grover profiel en dropper zadelpennen om het afdalen nog makkelijker maken. Meer informatie: Merida Benelux BV Tel. +31 (0)55 506 2200 info@merida.nl www.merida.nl

FIETSZAKEN NR 1 2023 8 SPORT ‘FIETSENZAAK IS DÉ AMBASSADEUR VAN DUHO SPORTS’ Uniek, onderscheidend en high-end. Zo laten de merken van DuHo Sports zich omschrijven. Oprichter Geert Donkers van het bedrijf uit het Noord-Brabantse Oud Gastel benadrukt dat de merken alleen tot hun recht kunnen komen als de fietszaak ze ziet als toegevoegde waarde voor hun collectie. Partnership tussen de dealer en DuHo Sports is hierbij het onderscheidende aspect. “Een ondernemer is niet onze klant, maar onze partner”, zo stelt Donkers. DuHo Sports vertegenwoordigt zijn sportieve merken met passie en beleving. Geert Donkers, die het bedrijf in 2019 oprichtte, vond dat er te weinig aandacht was voor de ondernemer en dat distributeurs praktisch niet investeerden in dealers. “Daarom investeren we bij DuHo Sports in onder andere een testvloot, waarbij we potentiële klanten altijd eerst de fiets laten testen voordat ze een samenwerking met ons aangaan”, vertelt Donkers. “Als dealer wil je immers ervaren waar je het met elkaar over hebt. We zijn nooit op zoek naar snelle handel, maar altijd bezig met een langdurige samenwerking. Kwaliteit staat bij ons boven kwantiteit. DuHo Sports brengt unieke merken samen en kijkt samen met de leverancier én de klant verder dan vandaag. Dat is ook hoe wij partnership zien. Overal denken we over mee met de ondernemers. We zitten graag naast hen, in plaats van ertegenover.” Tijdens de opstart van DuHo Sports in 2019 merkte Donkers dat er veel highend fietsmerken zijn die in de branche onvoldoende bestaansrecht hadden in de Benelux. Daar wilde hij wat aan doen. “Met twee testfietsen ben ik de boer op gegaan”, gaat hij verder. “Dit sloeg aan bij dealers, want al in het eerste jaar groeiden we. Mijn drive om daarmee door te gaan werd daardoor natuurlijk sterker. Ik wilde meer dan de ‘normale’ distributeur zijn. Meer de dealer en het merk bij elkaar brengen.” Complementair aanbod in sportieve merken Na een succesvolle groei gedurende de afgelopen vier jaar heeft DuHo Sports zich gevestigd als een vooraanstaande distributeur van sportieve fietsmerken in de IK WILDE MEER DAN DE ‘NORMALE’ DISTRIBUTEUR ZIJN Geert Donkers (l) en Ruben Crusio (r)

FIETSZAKEN NR 1 2023 9 Benelux. Met een zorgvuldig geselecteerd assortiment van hoogwaardige merken, waaronder Aurum, Ceepo, Bossi, Panaracer, Arundel en UDOG, streeft DuHo Sports ernaar om dealers een complementair aanbod te bieden. “Dat betekent dat dealers niet alleen losse merken kunnen afnemen, maar dat ze juist kunnen profiteren van een mix van deze sportieve merken, die op elkaar aansluiten. Een dealer kan zich op deze manier echt onderscheiden met onze merken.” Donkers kiest zijn dealers – zijn partners dus – zorgvuldig uit. De merken die DuHo Sports voert, passen niet in iedere fietszaak, volgens hem. "Ik vind het belangrijk dat een showroom, kwalitatieve werkplaats en goede service aanwezig zijn. En andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Partnership betekent ook dat dealers iets van ons mogen verwachten op het gebied van serviceverlening en samenwerking. Het faciliteren van de beleving van onze merken hoort daarbij. DuHo Sports heeft bijzondere en nieuwe merken, want daar worden we warm van. De merken die we distribueren, kun je bijna nergens vinden. We willen niet alleen helpen met het merk in de winkel zetten, maar zorgen er ook voor dat het de juiste aandacht krijgt, zodat het verkocht wordt.” Twee aanspreekpunten Met het oog op de toekomst professionaliseert DuHo Sports zich steeds verder. Een recente aanwinst is collega Ruben Crusio. Hij heeft de juiste ervaring en kennis en fungeert samen met Donkers als aanspreekpunt voor dealers. Deze versterking heeft het bedrijf in staat gesteld om meer te investeren in dienstverlening en ondersteuning voor hun partners. “We zijn echt samen het gezicht van DuHo Sports”, vertelt Donkers. “Dealers kunnen bij ons beiden terecht. Verder openen we binnenkort een locatie met showroom in Oud Gastel, waar we dealers kunnen ontvangen. Zo kunnen onze partners zien hoe en waar we werken en natuurlijk fietsen testen en de merken van DuHo Sports zien. Ons werk wordt steeds slimmer en het toont aan dat we stappen blijven maken op het gebied van professionalisering.” Een ander initiatief dat DuHo Sports binnenkort uitrolt, is een B2B-portal. Dit portal is ontworpen om de samenwerking met dealers te stroomlijnen en hen een gemakkelijke toegang te bieden tot informatie en bestellingen. DuHo Sports wil het laagdrempelig en eenvoudig maken voor hun partners om op elk moment hulp en ondersteuning te krijgen. “Ze kunnen er na het inloggen vragen stellen, voorraad bekijken, producten bestellen en garantie-aanvragen doen”, besluit Donkers. “Partnership is ook hierin het uitgangspunt. Onze slogan is ‘We are serious about cycling’. En dat is ook echt zo. We zijn serieus bezig met de producten die we hebben en steken er onze nek voor uit. Vanzelfsprekend gaan we ook zo om met onze partners.” Meer informatie: DuHo Sports B.V. | info@duhosports.com | www.duhosports.com

Zo verklein je de kans op diefstal. Het gebruik van het vaste ringslot is verplicht. TIP Adviseer altijd om 2 sloten te gebruiken en de fiets vast te zetten aan een vast object

FIETSZAKEN NR 1 2023 11 GPS Beste route De ROX 12.1 EVO biedt navigatie en routeplanning, ongeacht het type fietstocht. Met veel navigatiefuncties en kaarten in SIGMA's eigen stijl leidt het fietsers betrouwbaar naar hun bestemming, waarbij fietspaden en trails worden gemarkeerd en de beste route wordt gekozen. Het is volgens SIGMA eenvoudig om routes te plannen met de ROX 12.1 EVO, waarbij de gebruiker kan kiezen uit drie voorgestelde routes op basis van hun voorkeuren. Tijdens het fietsen toont de navigatie duidelijk de route en geeft het turn-by-turn aanwijzingen. Routes kunnen gemakkelijk worden gemaakt op het apparaat zelf, in de SIGMA DATA CENTER-software of in de SIGMA RIDE-app, en kunnen worden geïmporteerd vanuit platforms, zoals Strava en Komoot. Persoonlijke set-up Met zes vooraf gedefinieerde sportprofielen en maximaal twintig individueel instelbare sportprofielen biedt de ROX 12.1 EVO maximale flexibiliteit voor een persoonlijke set-up. Binnen elk sportprofiel kunnen trainingsweergaven, routingvoorkeuren en alarmen worden gepersonaliseerd, waardoor fietsers kunnen kiezen uit een breed scala aan functies. Profielen kunnen eenvoudig worden aangemaakt en aangepast op de ROX 12.1 EVO zelf of in de SIGMA RIDE-app, zelfs tijdens het fietsen. Met zes trainingsweergaven en specifieke weergaven voor training, navigatie, FE-C Smart Trainer en (auto)ronden biedt de ROX 12.1 EVO een gestructureerde trainingservaring. Het apparaat is voorzien van voorgeïnstalleerde workouts en ondersteunt het laden van workouts van platforms, zoals TrainingPeaks, via de RIDE-app. Meer informatie: SIGMA SPORT Tel. +49 (0)6321-9120-118 | service@sigmasport.com | www.sigmasport.com ONTDEK SIGMA’S NIEUWE GPS-FIETSCOMPUTER: DE ROX 12.1 EVO SIGMA SPORT heeft de ROX 12.1 EVO, een geavanceerde GPS-fietscomputer voor zorgeloos fietsplezier, geïntroduceerd. Of je nu op een racefiets, gravelbike, trekkingfiets, mountainbike of e-bike zit; de ROX 12.1 EVO zorgt ervoor dat je altijd de beste route vindt en veilig op je bestemming aankomt. “De ROX 12.1 EVO is de evolutie van onze meervoudig bekroonde ROX 12.0 Fietscomputer”, meldt Daniel Conka, Senior Product Manager bij SIGMA. “Met een display van 3 inch is de nieuwe ROX 12.1 EVO uiterst compact. Daarnaast hebben we hem uitgerust met tal van nieuwe functies rondom navigatie, training en connectiviteit. Dit maakt navigatie en training nog comfortabeler en veiliger voor elke fietsliefhebber. We zijn bijzonder verheugd dat de ROX 12.1 EVO de eerste SIGMA-fietscomputer is die in Duitsland wordt geproduceerd en staat voor kwaliteit, duurzaamheid en tevreden klanten wereldwijd. We zijn erg blij dat de nieuwe ROX aan deze criteria voldoet.”

FIETSZAKEN NR 1 2023 12 EUROBIKE heroverd. Met bezoekers uit 122 landen was de sfeer op de beursvloer ongelooflijk en de positieve stemming straalde uit naar de beleidsmakers en het wereldwijde medialandschap. De brede consensus in Frankfurt was dat fietsen een essentieel onderdeel is van een modern en duurzaam mobiliteitsuniversum. Eurobike Awards Eurobike bood ook een platform voor nieuwe producten, met meer dan 200 wereldpremières en ruim 300 inzendingen voor de Eurobike Awards. In negen categorieën werden in totaal 45 producten en projecten bekroond, waarvan negen met de hoogste onderscheiding 'Goud'. Daarnaast werden ook de twee speciale prijzen Startup en Green Award uitgereikt. Dit jaar lag de focus vooral op innovaties die het fietsen gemakkelijker en veiliger maken. Een groot aantal significante verbeteringen aan bestaande onderdelen getuigt van de wens van consumenten naar duurzame vereenvoudigingen in het dagelijkse fietsen. Er is ook een onverminderde interesse in speedpedelecs en e-bikes, wat wordt onderstreept door het grote aantal inzendingen en winnaars. Een hoogstaande jury van experts uit de fiets- en mobiliteitsindustrie beoordeelde alle ingediende producten op basis van hun mate van innovatie, functionaliteit, duurzaamheid, ontwerp, kwaliteit van vakmanschap en materiaalkeuze. Uit meer dan 300 inzendingen werden in totaal 45 prijzen toegekend aan bijzonder innovatieve en kwalitatief overtuigende producten in de volgende categorieën: Fietsen, E-bikes, Licht elektrische voertuigen tot 45 km/u, Micro-elektrische voertuigen, Componenten, Accessoires, Kleding en Accessoires, Digitale Oplossingen en Mobiliteitsoplossingen en Infrastructuur. ORGANISATIE EUROBIKE BLIKT POSITIEF TERUG OP 31STE EDITIE De organisatie van Eurobike kijkt terug op een geslaagde vakbeurs voor de fiets- en toekomstige mobiliteitsindustrie. Het evenement, dat eind juni voor het eerst op de locatie Messe Frankfurt plaatsvond, trok tienduizenden vakbezoekers en fietsfans aan. Met meer dan 1.900 exposerende bedrijven en een groei in bezoekersaantallen heeft Eurobike opnieuw zijn positie als belangrijke ontmoetingsplaats voor de fietsindustrie bevestigd. Eurobike 2023 weerspiegelde de dynamiek van de fiets- en mobiliteitsindustrie. Met nieuwe trends, duurzame concepten en futuristische ideeën. De 66.590 bezoekers (waarvan 34.750 uit de vakhandel en 31.840 consumenten), die massaal gehoor gaven aan het thema van dit jaar 'Hello Future', waren zeer te spreken over het evenement dat een jaar eerder (61.150 bezoekers) nog in Messe Friedrichshafen werd georganiseerd. Stefan Reisinger, directeur van de evenementenorganisator fairnamic GmbH, benadrukt de vooruitgang en het momentum dat de fietsindustrie momenteel doormaakt. Hij concludeert dat Frankfurt de juiste plek is om de charme en aantrekkingskracht van de industrie te ervaren. De exposanten waren ook blij met de beurs. Bernhard Lange, Managing Partner van Paul Lange & Co. OHG, verklaart dat Eurobike 2023 een groot succes was en dat de vakbeurs definitief zijn positie als wereldleider in de fietsindustrie heeft

FIETSZAKEN NR 1 2023 13 De winnaars in de categorie 'Goud': • SRAM voor SRAM XX Eagle Transmission • Moustache Bikes voor Toolbike No 01 • Bosch voor Bosch eBike ABS • Thule voor Thule Epos • Tout Terrain & Co. KG voor Tout Terrain Pamir • Shimano Europe voor AUTO SHIFT & FREE SHIFT • SCOTT Sports voor SCOTT Lumen 900 SL • Scholz & Volkmer voor Call a Bike fietsstation • Pinion voor Pinion E-Drive MOTOR.GEARBOX.UNIT “De Eurobike Awards vertegenwoordigen de nieuwste trends en technologieën in een branche die onze samenleving nu en in de toekomst in beweging zet”, zegt Dirk Heidrich, projectmanager van Eurobike. “We zijn verheugd dat we dit gerenommeerde kwaliteitskeurmerk opnieuw hebben geïntegreerd in 's werelds toonaangevende vakbeurs als een belang- rijk onderdeel.” Innovaties in de e-bikesector omvatten bijvoorbeeld MagicManuals van Kalkhoff Bikes, een tool waarmee producten van verschillende fabrikanten in de fietsindustrie snel en gemakkelijk kunnen worden verkend. RX Connect van Riese & Müller maakt gebruik van hardware en software om e-bikes met elkaar te verbinden en gegevens te analyseren, waardoor de veiligheid en het rijplezier aanzienlijk worden verhoogd. Ook het nieuwe eBike ABS van Bosch toont de grote innovaties die door de industrie zijn ontwikkeld op het gebied van e-bikes. Consumenten Naast vakbezoekers trok Eurobike ook consumenten aan tijdens de festivaldagen. Duizenden fietsliefhebbers waren onder de indruk van de showprestaties, namen deel aan wielerwedstrijden, testten nieuwe innovaties en verkenden de mogelijkheden voor internationale fietsreizen. Het enthousiasme voor fietsen was voelbaar en er werd een brede basis gelegd om meer mensen op de fiets te krijgen. De 32ste editie van Eurobike is van 3 tot en met 7 juli 2024, opnieuw op het terrein van Messe Frankfurt. De organisatoren kijken uit naar een vervolg op het succes van dit jaar en nodigen iedereen uit om deel te nemen aan dit belangrijke evenement voor de fiets- en mobiliteitsindustrie. Meer informatie: Fairnamic GmbH Tel. +49 7541 95995-25 | www.eurobike.com | www.fairnamic.com De winnaars van de Eurobike Awards

FIETSZAKEN NR 1 2023 14 EVENT BIKE & OUTDOOR B2B FEST 2023 SCOTT NL - WERKENDAM 18-29 SEPTEMBER 2023 Advertent ie Het Bike & Outdoor Fest wordt georganiseerd door de verschillende merken van Scott Benelux. Ze richten zich op onder andere fietsen, hardlopen, wintersport en wandelen. Het leek de merken een goed idee om de krachten te bundelen en met een B2B-event te komen, waarbij de merken zich laten zien aan fietszaken en andere sportwinkels. Iemand kan bijvoorbeeld een Bergamont-dealer zijn en daarnaast skibrillen verkopen, zonder dat die persoon weet dat Scott Benelux die ook in huis heeft. Dat is een gemiste kans voor de dealer en voor Scott Benelux, zo stelt het bedrijf. De organisatie van het Bike & Outdoor Fest zag het als een goed moment om de kruisbestuiving tussen de merken op gang te brengen. Op het event laten de merken Scott (ski, running en bike), Bergamont (cargo), Granville (e-bikes), Syncros (accessoires en wielen), Urban Jungle (urban e-bikes), Benno Bikes (longtails), Dolomite (wandelschoenen), 4iiii (powermeters), Wahoo (computers en trainers), Speedplay (pedalen), Shokz (sports audio) en PurePower (sportvoeding) hun nieuwste producten zien. MERKEN ORGANISEREN GEZAMENLIJK BIKE & OUTDOOR B2B FEST Scott Benelux gaat inzetten op meer kruisbestuiving tussen de merken die het bedrijf voert. Onderdeel van de campagne is het Bike & Outdoor B2B Fest, dat dealers en andere sportwinkels de mogelijkheid geeft om van 18 tot en met 29 september binnen te lopen bij de showroom in het Noord-Brabantse Werkendam. Meer informatie: Scott Benelux info@bikeoutdoorb2bfest.nl www.scott-sports.com

FIETSZAKEN NR 1 2023 15 E-BIKES Kwaliteit en innovatie De nieuwe collectie is volgens BESV een bewijs van hun toewijding aan kwaliteit en innovatie. Elk detail, van het design tot de prestaties, moet laten zien dat BESV e-bikes creëert die niet alleen voertuigen zijn, maar ook een integraal onderdeel van de stedelijke levensstijl. De aanwezigheid van BESV op Eurobike was meer dan alleen een productpresentatie. Het merk noemt het een statement van hun visie op de toekomst van het fietsen. Met de nieuwe collectie e-bikes stelt BESV niet alleen nieuwe standaarden in de industrie, ze proberen bovendien te herdefiniëren wat het betekent om op een e-bike te rijden. Meer informatie: info@besv.eu www.besv.eu BESV ZET IN OP NIEUW TIJDPERK E-BIKES BESV, een opkomend merk in de e-bike-industrie, streeft ernaar om voortdurend te innoveren, kwaliteitsproducten te creëren en het bedrijf gaat voor het beste design. Afgelopen juni op Eurobike presenteerde BESV zijn nieuwe collectie e-bikes. De spotlight was gericht op de TRS en TRX urban-modellen, die lovende recensies hebben ontvangen van Duitse tijdschriften. Deze modellen worden geprezen om hun superieure design, prestaties en duurzaamheid. Ze zijn het resultaat van BESV's inzet om e-bikes te creëren die niet alleen functioneel zijn, maar ook visueel aantrekkelijk en plezierig om mee te rijden. Krachtige batterij Een van de meest interessante onderdelen in de nieuwe collectie is de introductie van de 835 Wh-batterij. Deze krachtige batterij belooft het bereik van de e-bikes aanzienlijk te vergroten, waardoor fietsers verder en langer kunnen reizen op één lading. Dit is baanbrekend voor zowel mensen die dagelijks op de fiets zitten als weekendavonturiers, beweert het bedrijf. Met de nieuwste technologieën en functies konden bezoekers van de BESVstand de kenmerken van deze innovatieve e-bikes ervaren. Van het bewonderen van het design tot het voelen van de soepele werking van de motor; iedereen kon een idee krijgen van wat de toekomst van het fietsen te bieden heeft. Bovendien konden bezoekers een testrit maken en daarmee zelf ervaren hoe BESV-fietsen presteren.

FIETSZAKEN NR 1 2023 16 AANDRIJFSYSTEMEN ‘BETRONIC GROEIT UIT TOT EEN E-BIKE-SYSTEEMSPECIALIST WAAR NIEMAND OMHEEN KAN’ Uniek rijgedrag, kwaliteit, goede service en Nederlandse degelijkheid zijn volgens Betronic dé ingrediënten om een fiets te verkopen. Het Amsterdamse bedrijf draait al bijna vijftig jaar mee in de dynamische wereld van elektronica-ontwikkeling. Met een sterke focus op partnership, maatwerkoplossingen en technische expertise heeft Betronic zich ook gevestigd als een belangrijke speler in de e-bike-industrie. Commercieel directeur Johan Vonk en Sales Manager Laura Meuwese gaan in op de benadering van Betronic, de samenwerking met bekende fietsmerken en de ambitie om de markt te veroveren. Betronic richt zich sinds vijftien jaar op de e-bike-industrie. Het levert een volledige e-bike-oplossing, die bestaat uit motoren, controllers, displays en connectiviteit. “Doordat we ontwikkelen, hebben we meteen de kennis in huis om ook zelf teproduceren”, vertelt commercieel directeur Johan Vonk van Betronic. “We leveren een totaaloplossing op maat en kunnen talloze componenten toepassen op het gebied van hard- en software, waardoor onze klanten profiteren van een door ons op maat gemaakte oplossing. We kennen onze klanten, weten wat ze willen en hoe we moeten omgaan met hun eisen en wensen. Daarnaast heeft Betronic een geheel eigen e-bike-systeem. “Het is echt een pakket”, zegt Vonk. “We doen het anders dan andere partijen doordat het custom made en flexibel is. Het werkt niet alleen vandaag, maar ook morgen.” Sales Manager Laura Meuwese vult aan: “De e-kit die we hebben, is een klein onderdeel van de waarde die Betronic toevoegt ten opzichte van de rest. Je hebt daarnaast altijd één aanspreekpunt en we hebben alle componenten in huis, terwijl andere partijen die overal vandaan halen. We ontzorgen de klant daarmee en bieden zekerheid door het technical ownership van de klant over te nemen.” Als onderdeel van hun totaaloplossing heeft Betronic een team van dertig professionals in Amsterdam, bestaande uit hardware- en software-engineers, productontwerpers en prototype-engineers. Betronic heeft ook een eigen fabriek in China met veertig medewerkers, wat binnenkort wordt uitgebreid naar zestig. In de fabriek staan SMDmachines en worden assemblagewerkzaamheden uitgevoerd. “We zijn ook bezig met een Nederlandse productiefabriek”, geeft Vonk aan. “Veel klanten vragen daarnaar. Mensen weten alleen meestal niet dat 90 procent van de componenten uit Azië komt, het daar goedkoper is én met de hoge kwaliteit die Betronic biedt.” Een verlengstuk van de klant Waar Betronic zich mee wil onderscheiden ten opzichte van de concurrentie, is onder meer het streven naar langetermijnsamenwerkingen. Ze werken nauw samen met klanten, begrijpen hun behoeften en creëren oplossingen die daarop aansluiten. Vonk: “We geven de voorkeur aan samenwerking met mkb+-bedrijven die veel kennis hebben van hun eigen toepassingen, maar niet de mogelijkheid hebben om zelf de elektronica te ontwikkelen en te produceren. Daarbij blijven we dicht bij de klant en kijken we verder dan de eerste versie. We gaan door tot de klant tevreden is en dat leidt meestal tot nieuwe opdrachten. Betronic fungeert als een verlengstuk van je bedrijf, wat resulteert in korte, accurate en vooral prettige communicatie.” ONS E-BIKE-SYSTEEM WERKT NIET ALLEEN VANDAAG, MAAR OOK MORGEN Foto: Cortina Fietsen

FIETSZAKEN NR 1 2023 17 Wij maken het op maat Betronic werkt samen met verschillende merken. Dat begon in 2008 met Gazelle, omdat de eerste generatie e-bikes van het Nederlandse merk met veel problemen kampte. Betronic hielp met de ontwikkeling van de tweede generatie, waarna ze in totaal bijna 400.000 systemen aan Gazelle hebben geleverd. Ondertussen is Betronic samenwerkingen aangegaan met onder andere Phatfour, Stella, Veloretti en Mokumono. Vonk: “Voor Veloretti verzorgen we zelfs de geluids- en lichteffecten op de fiets. De naam van Betronic staat nergens op, we zitten altijd ‘ergens in’. De klant kiest zelf wat op de componenten komt te staan. Dat kan de naam van het merk zijn, of iets heel anders. Als de klant aangeeft wat hij wil, maken wij het op maat.” Meuwese zegt daarover: “Opkomende merken die dicht bij zichzelf willen blijven, zetten niet alleen maar in op design en looks. Rijgedrag is net zo belangrijk tegenwoordig. Betronic voegt het stukje rijbeleving toe. Als Phatfour bijvoorbeeld een fatbike met een robuust rijgevoel wil, zorgen wij daarvoor. We gaan zitten met de klant om het profiel te ontwikkelen dat past bij hun specifieke doelgroep. Of we gaan voor verschillende profielen, zodat de consument zelf kan kiezen.” Eenvoudig proces De rest van het implementatieproces is minder lang en ingewikkeld dan je misschien zou denken. “Het begint allemaal met een oriëntatiegesprek.”, zegt Meuwese. “Samen bespreken we hoe de klant zich wil positioneren in de markt. Vervolgens vertalen wij dat in hard- en software.” Vonk: “We gaan daar heel gemakkelijk mee om. Je zet een fiets bij ons neer, wij bouwen die om op de manier waarvan we denken dat die het beste bij je past. Je haalt de fiets op, fietst er even op, waarna wij ter plekke de rij-eigenschappen aanpassen. De klant neemt de fiets mee naar huis om hem te testen en twee weken later komen we bij elkaar voor de finetuning. Het proces is vrij simpel en kan binnen een paar weken afgerond zijn.” Betronic is ambitieus. Vonk en Meuwese benadrukken dat Bosch met afstand marktleider is, maar dat Betronic een grotere rol moet gaan spelen in de markt voor e-bike-systemen. “Op dit moment bedient Bosch 70 procent van de markt”, besluit Vonk. “Van de overige 30 procent bedienen wij 80 procent. We willen er uiteindelijk voor zorgen dat niemand om ons heen kan. Als je op zoek bent naar kwaliteit van Nederlandse bodem en wil afwijken van de standaard, moet je bij ons zijn. Fietsmerken willen bovendien steeds meer een eigen entiteit. Ze willen eigenaar zijn van het product, hebben behoefte aan flexibiliteit, specifieke rijeigenschappen en een partij die de kwaliteit van de techniek bewaakt. Betronic kan daar als geen ander bij helpen.” Meer informatie: Betronic B.V. Tel. +31 (0)20 30 38 500 | sales@betronic.nl | www.betronic.nl

18 FIETSZAKEN NR 1 2023 KORT NIEUWS Doel van het evenement is volgens organisator Jos Sluijsmans om producenten, ontwerpers, engineers en gebruikers samen te brengen. Daarnaast wil de organisatie aan consumenten, dealers, fietskoeriersdiensten en andere serviceverleners laten zien dat de markt voor cargobikes heel breed is. “De mogelijkheden voor cargobikes en bakfietsen zijn talloos”, geeft Sluijsmans, die hierin optrekt met verschillende internationale organisaties, aan. “Het is een markt die ontzettend in beweging is. Mensen zijn heel erg creatief met allerlei toepassingen. Als ik denk dat ik alles in de markt wel heb gezien, word ik steeds weer verrast. We hopen dat dat ook het geval is bij de bezoekers van ons evenement. Het ICBF moet informeren, inspireren en innoveren.” Sluijsmans verwacht zo'n 15.000 tot 20.000 bezoekers, met een breed scala aan exposanten, dat richting zestig deelnemers gaat. Het programma is gevarieerd; er zijn uiteenlopende ICBF LAAT TALLOZE MOGELIJKHEDEN CARGOBIKES ZIEN Dat de rol van cargobikes in de fietsbranche steeds belangrijker wordt, onderstreept het International Cargo Bike Festival (ICBF). Van 24 tot en met 26 november is Fully Charged LIVE Europe in de Amsterdamse RAI het decor van dit grootste jaarlijkse cargobike-evenement van Europa. stands uit landen van over de hele wereld en er worden lezingen en demonstraties gegeven. Ook kunnen bezoekers op een testparcours bak- en vrachtfietsen uitproberen. “We willen laten zien dat cargobikes bijdragen aan het oplossen van het klimaatprobleem. Ze zijn er voor het zakelijk verkeer en voor de particuliere markt. We laten het hele aanbod zien.” Meer informatie: International Cargo Bike Festival info@cargobikefestival.com | www.cargobikefestival.com ▲ Organisatoren Tom Parr (l) en Jos Sluijsmans (r) Foto: Remco Kroeze De ST7 ARBR is volgens Stromer de mobiliteitsoplossing voor langeafstands-pendelaars. Het model heeft een 1440 Wh-accu, een bereik van 260 kilometer en de elektrische Pinion Smart. Shift-schakeling. De beperkte Alinghi Red Bull Racing Edition in de teamkleur Racing Blue met lasergegraveerd Alinghi Red Bull Racing-logo op de bovenbuis is uitgerust met een leder bagagedragertas en volledig geïntegreerd ABS-systeem. Het Pinion Smart.Shift-systeem combineert versnellingstechnologie met elektronisch schakelen via een schakelhendel. De ST7 ARBR is door de twaalfvoudige C1.12-Pinion-Smart.Shift-aandrijving met Gates carbonriem duurzaam en onderhoudsvriendelijk. De krachtigste Syno II Sportachterwielmotor (940 W/52 Nm) ondersteunt niet enkel krachtig, dynamisch en stil tot 45 km/u. Ook de sportmodus levert een extra portie stuwkracht. Het in het frame geïntegreerde ABS-systeem van Blubrake, de Pirelli-Angel-ST-Sport-banden, de 4-zuigerremmen van TRP en een hoogwaardige verlichting van Supernova met dagrijverlichting, groot licht en remlicht staan volgens Stromer garant voor maximale veiligheid in het dagelijkse woon-werkverkeer. Met de gratis OMNI app-beschikt de ST7 ARBR over volledige connectiviteit via mobiel netwerk. Dit gaat onder meer over over-the-air-updates en slimme extra's, zoals GPSplaatsbepaling, drievoudige diefstalbeveiliging, serviceherinneringen, valdetectie, individuele motorinstellingen en statistieken. Meer informatie: myStromer AG www.stromerbike.com LIMITED EDITION VAN DE STROMER ST7; SLECHTS 350 EXEMPLAREN Stromer is de officiële e-bike-partner van Alinghi Red Bull Racing en heeft daarom een limited edition van de Stromer ST7 geïntroduceerd: de Stromer ST7 ARBR. In het kader van de samenwerking waren vanaf juni 350 exemplaren van het speciale model in de teamkleuren van Alinghi Red Bull Racing in de handel verkrijgbaar.

19 FIETSZAKEN NR 1 2023 FIETSPOMPEN TRADITIE ONTMOET INNOVATIE BIJ NIEUWE FIETSPOMP SKS GERMANY Al bijna zestig jaar is de RENNKOMPRESSOR van SKS Germany een begrip in de fietsbranche. Met meer dan een miljoen verkochte exemplaren heeft deze krachtige 16 bar-fietspomp zijn sporen verdiend in zowel de professionele wielersport als bij gepassioneerde fietsers. Dit jaarmarkeert SKS een nieuw tijdperk in de fietspomptechnologie met de introductie van de RENNKOMPRESSOR NXT. Deze professionele hightech pomp, geïnspireerd door zijn voorganger, combineert innovatie met traditie en biedt fietsers een verbeterde pompprestatie en een subtiel retro design. De NXT is een verbeterde versie van het origineel, met de traditionele kenmerken waar fietsers van houden en de nieuwste technologische snufjes die zorgen voor een soepele en efficiënte pompervaring. Dankzij het solide aluminium voetstuk en de robuuste stalen buis biedt de pomp een groot pompvolume, waardoor het pompen zelfs op hoge druk comfortabel blijft. Net als zijn voorganger kan de NXT moeiteloos pompen tot 16 bar. Dit wordt nu nauwkeurig weergegeven op een grotere manometer. Als je streeft naar uiterste precisie, is er ook een DIGI-versie beschikbaar, uitgerust met een digitale manometer die zelfs in het donker gemakkelijk af te lezen is. Vertrouwde beukenhouten handgreep Een van de opvallende kenmerken van de NXT is de MULTI VALVE ventielkop MV EASY, die gebruikmaakt van rockertechnologie. Deze vernieuwing zorgt voor een moeiteloze en veilige bevestiging op verschillende ventieltypes, wat het pompproces vereenvoudigt en versnelt. Bovendien behoudt de pomp de vertrouwde beukenhouten handgreep, die niet alleen duurzaam is, maar ook zorgt voor een comfortabele grip tijdens het pompen. Een handig detail is dat de bovenste dopmoer is weggelaten, waardoor het mogelijk is om met één hand te pompen met behoud van comfort. De NXT levert niet alleen goede prestaties, maar heeft ook een eigentijds ontwerp. Het behoudt het robuuste en professionele uiterlijk van het origineel, terwijl het toevoegen van een strak Stealth-design een moderne twist geeft. Met trots kondigt SKS Germany de beschikbaarheid aan van de RENNKOMPRESSOR NXT bij hun dealers. De NXT biedt fietsers de mogelijkheid om hun banden met vertrouwen op de juiste druk te brengen, met behoud van de traditie en het vakmanschap waar SKS Germany bekend om staat. De NXT is niet alleen een opvolger, maar ook een eerbetoon aan het verleden en een sprong naar de toekomst van fietspomptechnologie, zo stelt het bedrijf. Meer informatie: SKS Germany Tel. +49 (0)2933 / 831-0 | sales@sks-germany.com | www.sks-germany.com

Personeel gezocht? Plaats jouw vacature(s) op onze website en word gevonden door techneuten, verkopers en managers uit de branche. www.tweewielervacatures.nl

21 FIETSZAKEN NR 1 2023 BRILLEN EN HELMEN JULBO ZET VOLOP IN OP FIETSBRANCHE Julbo heeft zijn sporen verdiend als specialist in sportbrillen en -helmen die niet alleenmodieus zijn, maar ook bescherming bieden. In de voorbije jaren was het van oorsprong Franse outdoormerk vooral actief in sporten als skiën, zeilen, bergbeklimmen en trailrunnen. Sinds een paar jaar ligt de focus ook op de wielersport. Of je nu een fanatieke wielrenner, mountainbiker, enduro-rider of stadse fietser bent die de elektrische fiets of speedpedelec verkiest, Julbo heeft voor iedereen wat wils. Het bedrijf, dat 135 jaar bestaat, heeft toewijding aan kwaliteit en innovatie hoog in het vaandel staan. De brillen van Julbo zijn niet zomaar accessoires, het zijn onmisbare metgezellen die je ogen beschermen tegen schadelijke UV-stralen, wind, stof en andere externe factoren die je rit kunnen verstoren. Dat gaat onder andere over brillen zonder sterkte om je zicht te optimaliseren of over brillen op maat om je visuele behoeften te ondersteunen. Julbo heeft een oplossing die naadloos aansluit bij iemands eisen. Maar Julbo focust zich niet alleen op brillen. Ze breiden hun aandacht uit naar de veiligheid van het hele hoofd met een uitgebreid aanbod aan fietshelmen. Wielrenners kunnen rekenen op Julbo’s expertise in het ontwerpen van helmen die voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen, maar ook zorgen voor maximaal comfort en ventilatie tijdens ritten. Mountainbikers en enduro-riders kunnen vertrouwen op Julbo’s technisch geavanceerde helmen die de meest uitdagende omgevingen aankunnen, terwijl urban fietsers kunnen kiezen voor Julbo’s speciale vizierhelm die geschikt is voor e-bike- en speedpedelec-gebruikers. Het is een compleet aanbod aan hoofd- en oogbescherming voor de fietser. Samenwerking met Groupama-FDJ Een belangrijk onderdeel van Julbo’s stap richting de wielersport is de samenwerking met de Franse wielerploeg Groupama-FDJ. Professionele wielrenners dragen de brillen en helmen van Julbo tijdens de grootste races die op de World Tour-kalender staan – onder meer op de wegen van de Tour de France. Samen met de wielrenners heeft het team van Julbo de producten getest, goedgekeurd en geëvalueerd. Door kennis te combineren met jarenlange ervaring, heeft Julbo een collectie met de wielerploeg ontwikkeld die gericht is op wat voor hen het belangrijkste is: bijdragen aan de overwinning. Meer informatie: Bart van Driel +31 (0)6 41 24 73 76 | bart@julbo.ch | www.julbo.com De wielrenners van Groupama-FDJ

22 FIETSZAKEN NR 1 2023 FATBIKES PASSIE EN KWALITEIT GAAN HAND IN HAND BIJ ASTONIC Bij Astonic staat het hele gezin centraal. Of je nu jong of oud bent, een beperking hebt of niet; het fatbike-merk is er voor iedereen. De gedreven oprichters Anneke en Roel van der Velde maken de e-bikes van begin tot eind zelf in hun werkplaats in het Gelderlandse Spijk. Een gesprek over de eerste bakfiets, het perfecte model voor iemand met dwerggroei en het belang van service in hun dealernetwerk. Het begon in 2019 allemaal écht voor Astonic. Waar jaren geleden de basis al was gelegd met hun privéproject ‘De bakfiets’ – of ‘Bakkefiets’, zoals de kinderen van Anneke en Roel van der Velde hem noemden – ontstond het prototype van de eerste elektrische fatbike van Astonic. Het moest een fiets worden voor het hele gezin. Met oog voor comfort en kwaliteit begonnen ze aan de ontwikkeling van hun merk. “Ik werkte in de scheepsbouw en was naast mijn werk zeer geïnteresseerd in 3D printen”, vertelt Roel. “Ik bouwde mijn eigen motoren vanaf de basis op. Na het bouwen van de bakfiets, waar wij als gezin extreem van genoten, zijn de motoren omgezet naar fatbikes. De bakfiets was zo ontzettend leuk, daar moesten we wel wat mee doen. Zo startte ik met het ontwikkelen van het eerste fatbike-model: de Earth. Een alleskunner die er gaaf uitzag en heerlijk fietste.” Kwaliteit, service en vakmanschap Precies op dat moment is Roels vrouw Anneke op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ze was voldoende hersteld van een auto-ongeluk en klaar voor ander werk. “De Earth bracht mij tot het schrijven van een bedrijfsplan”, zegt Anneke. “In dit plan kwam duidelijk naar voren dat alles moest draaien om kwaliteit, service en vakmanschap. De prototypes kwamen exact op tijd, waardoor ik me volledig kon focussen op het opbouwen van Astonic. Met een minimaal startkapitaal hebben we inmiddels iets bijzonders neergezet. We concentreren ons op het creëren van een fantastische baan voor onszelf.” Het unieke aan Astonic is dat ze alles zelf doen, van tekening tot levering. Dat betekent frames buigen, frezen, slijpen en zagen om tot een nieuw model te komen. Astonic is het enige fatbike-merk met framematen. “Ik vind het heerlijk om in de winter met een muziekje op nieuwe modellen te maken”, zegt Roel. “Tijdens dit proces krijg je gevoel met het uiteindelijke product. Wat kan anders? Hoe kan het product technisch beter maakbaar worden? Allemaal vragen die tijdens het proces belangrijk zijn om tot een goed eindresultaat te komen. Vervolgens gaan we rijden en ervaren. Hoe voelt het en wat is de beleving?” Terwijl Roel zich richt op de technische aspecten, kijken ze samen naar de styling en functionaliteit. Ze betrekken anderen bij het testproces en waarderen elke mening, omdat ze geloven dat dit leidt tot de beste fietsen. Daarbij richten ze zich in de hele bedrijfsvoering op hun drie P’s: product, proces en people. ONDERHOUD, AANSCHAF, SERVICE, KORTE LIJNTJES MET ONS EN KLANTEN GERICHT DOORSTUREN ZORGEN VOOR LANGLOPENDE CONTACTEN

FIETSZAKEN NR 1 2023 23 Custom made Duurzaamheid en het verminderen van CO2-uitstoot zijn belangrijk bij Astonics productie. Iedereen vanaf zes maanden oud – in dat geval op een kinderzitje – kan op een fiets van het merk. Zo houden de fietsen mensen uit de auto, met een oplossing voor het hele gezin. Het zelf maken van frames stelt Astonic in staat om custom made fietsen te bieden. Volgens Anneke is dat de grootste én leukste uitdaging. “We kunnen fatbikes voor iedereen maken”, vertelt ze. “Zo hebben we een fiets gemaakt voor iemand met dwerggroei. Een kostbaar project, maar met zoveel voldoening. Je draagt bij aan het verbeteren van iemands leven. Daar gaat ons hart sneller van kloppen.” Roel vult aan: “Bij de verschillende pasbeurten zien we hoe onze moeite wordt gewaardeerd. We hebben voor meerdere mensen de fiets aangepast aan hun beperking of wensen.” Zeker in dit soort gevallen kunnen er in de markt betere opties zijn, zo stelt Anneke. “Daar zijn we eerlijk over en dan verwijzen we gewoon door”, zegt ze. “Laatst hebben we een jongen die niet op een fatbike van ons kon rijden door een evenwichtsstoornis doorgestuurd naar een merk dat fatbike-driewielers heeft. Natuurlijk hadden we een custom driewieler voor hem kunnen maken, maar financieel was doorverwijzen een betere optie voor hem. Een paar weken later kwam hij langs om zijn fiets te laten zien en ons een cadeautje te brengen. Dat raakt ons ontzettend. Geen Astonic verkocht, maar wel bijgedragen aan het verbeteren van zijn leven.” Alleenrecht Het opbouwen van een dealernetwerk is een belangrijk aspect van Astonics groei. Momenteel werken ze samen met acht dealers, maar ze streven naar een landelijke dekking, zonder dat er concurrentie ontstaat tussen dealers. Astonic wil ervoor zorgen dat elke dealer goed bij hen past en andersom. “Dat gaat vooral om service”, zegt Roel. “Als we een goede connectie hebben, starten we en ontvangt het verkooppunt alleenrecht voor zijn eigen regio, afgestemd op de bevolkingsdichtheid. Onze verkooppunten zijn een verlengstuk van ons merk en omdat we een exclusief merk zijn, wens je niet op iedere hoek van de straat te staan. Onderhoud, aanschaf, service, korte lijntjes met ons en klanten gericht doorsturen zorgen voor langlopende contacten.” In alles wat Astonic doet, groeit het bedrijf zorgvuldig. Anneke benadrukt dat de lijn tussen een stabiele, veilige groei en te snelle groei erg dun is. “Hier moeten we constant op letten en de cijfers nauwlettend in de gaten houden”, zegt ze. “Montage en service zijn essentieel. We zijn nu al aan het kijken welke stappen we moeten zetten om de groei die we voor 2024 voorzien aan te kunnen. Partners zijn essentieel en uitbereiding van onze collega’s is een vereiste.” Roel vult haar aan en besluit: “Op deze manier kunnen we onze verdubbeling jaarlijks goed behappen en zou zelfs een verdriedubbeling mogelijk zijn, zonder dat dit ten koste gaat van onze huidige bedrijfsvoering. Natuurlijk lijkt het interessant om snel te groeien, maar we kiezen liever voor een stabiele en veilige groei. Dit kost wat meer tijd, maar we richten ons op de lange termijn, waarbij we onze perfecte baan graag behouden.” Meer informatie: Astonic Bikes BV Tel. +31 (0)183 20 10 43 | info@astonic-rides.nl | www.astonic-rides.nl Anneke en Roel van der Velde op Astonic-fatbikes met hun kinderen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4