De Opticien nr 1 2024 Online

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | Februari 2024 | 24e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Voorjaarscollecties & NCC 2024 COVERSTORY: ESSILORLUXOTTICA

REFRACTIESYSTEEM Nidek RT-3100 automatische phoropter In 1 oogopslag: > Snelle en stille lensselectie > Helder witte leeskaartverlichting > Eenvoudig programmeerbare refractieprotocollen > LCD display met geïntegreerde leestesten + Nidek SC-1600P visusscherm In 1 oogopslag: > MKH testen volgens Haase > Contrasttest op 3 niveau’s > Aanpasbare werkafstand > Hoge resolutie 17 inch beeldscherm > Gepolariseerd De phoropter en het visusscherm kunnen aan elkaar gekoppeld worden voor een snelle refractie. De phoropter is koppelbaar met de Nidek LM-7P lensmeter. Koppelingen met alle winkelautomatiseerders zijn beschikbaar. Nidek LM-7P lensmeter In 1 oogopslag: > Verbeterd ontwerp en gebruikersinterface > Hartman sensor met 108 meetpunten > Uitgebreide prisma meetfunctie > UV transmissiemeter > Volledig grafisch LCD-scherm met touchscreen > Printer DEZE AANBIEDING IS GELDIG TOT EN MET 30-04-24 DE GENOEMDE PRIJZEN ZIJN EXCL. BTW WWW.EYEVINCI.NL EYEVINCI BV Nijverheidsweg 15 2102 LJ Heemstede Tel.: 088 600 87 00 info@eyevinci.nl www.eyevinci.nl Van € 2.295,- Nu voor € 1.950,- Van € 10.610,- Nu voor € 9.000,-

DE OPTICIEN NR 1 2024 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Op 10 en 11 maart is het zover: dan vindt het NCC plaats in Veldhoven. Voor mij wordt dit mijn eerste bezoek en ik moet toegeven dat ik daar in eerste instantie niet met heel veel enthousiasme naar uitkeek. Waarom niet? Omdat een contactlenscongres naar mijn idee toch ietwat klinisch en wetenschappelijk is, wat mij persoonlijk niet zo aanspreekt. Toch ben ik, na verschillende gesprekken met betrokkenen van het NCC, enorm nieuwsgierig geworden naar wat er komen gaat. Volgens Jeroen Mulder, medeverantwoordelijk voor het programma, draait het bij een klinisch congres natuurlijk om de inhoud, maar dat betekent niet dat het niet spectaculair kan zijn. ZEISS heeft vorig jaar bewezen, ook in tegenstelling to mijn verwachtingen, dat een event over brillenglazen absoluut ‘sexy’ kan zijn. Als ik Jeroen, evenals enkele sprekers van het NCC, mag geloven, geldt dat ook voor contactlenzen. ‘Future generation’ is niet slechts het thema van het NCC; het is een belofte voor vernieuwing. de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | Februari 2024 | 24e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Voorjaarscollecties & NCC 2024 COVERSTORY: ESSILORLUXOTTICA COLOFON EN DE VISIE ‘FUTURE GENERATION’ IS NIET SLECHTS HET THEMA VAN HET NCC; HET IS EEN BELOFTE VOOR VERNIEUWING “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Deze belofte symboliseert ook de vernieuwing op het gebied van sprekers. Het congres brengt niet alleen ervaren experts uit de branche samen, maar plaatst ook de nieuwe generatie in de schijnwerpers. Beide generaties brengen verschillende inzichten en ideeën met zich mee, wat weer leidt tot nieuwe perspectieven. Ondanks mogelijke generatieverschillen is er één gemeenschappelijke deler voor iedereen die op welke manier dan ook bij het congres betrokken is: de passie voor het vak. Dit geldt zeker voor de organisatie van het NCC, die het tweedaagse congres op volledig vrijwillige basis organiseert. Dat is naar mijn mening enorm bijzonder, omdat het aantoont dat ze dit doen vanuit hun diepgewortelde passie: contactlensspecialisten ondersteunen in de uitoefening van hun praktijk en ze verrijken met kennis om het vakgebied naar een hoger niveau te tillen. Precies dat is ook het streven van de sprekers Sander Sterk, Rob Wouters, Gülenay Pakir en Peter van Beek. Samen verzorgen zij twee sessies tijdens het congres, waarbij het thema ‘droge ogen’ centraal staat. Ook zij willen een bijdrage leveren aan de verbetering van het contactlensvakgebied. Hiermee geven ze niet aan dat de huidige stand van zaken te wensen overlaat, maar wel dat er ruimte is voor verbetering. En dat is iets waar we allemaal naar streven, nietwaar? Het constant verbeteren van wat je te bieden hebt, ten behoeve van de klanten. In het interview benadrukken de vier sprekers dat een essentieel onderdeel van het aanpakken van de problematiek rondom droge ogen is om samen te werken met andere, mogelijk externe, specialisten. Waarom? Volgens oogarts Rob Wouters is het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om de juiste zorg te bieden waar het nodig is. Je kunt jezelf niet op alle vlakken specialiseren, maar je kunt wel specialisten inschakelen. Kortom, het is van groot belang om mensen in hun eigen kracht te zetten. Wanneer je dat doet, ontwikkelt die persoon zich namelijk verder. Wat uiteindelijk de ‘Future generation’ van de oogzorg in Nederland ten goede komt. Veel leesplezier!

DE OPTICIEN NR 1 2024 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW NCC Het NCC staat bekend als een toonaangevend evenement dat professionals uit de optiek samenbrengt en hen inspireert met de nieuwste ontwikkelingen en inzichten rondom contactlenzen. We gaan in gesprek met Jeroen Mulder over het programma van de komende editie en de innovatieve benaderingen die het congres naar een nog hoger niveau tillen. P. 16 COVERSTORY ESSILORLUXOTTICA Vorig jaar opende EssilorLuxottica een geheel nieuwe showroom op de Zuidas in Amsterdam. Deze locatie, waar ook het kantoor gevestigd is, ademt innovatie en beleving. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met Maik van Hugte, Head of Sales Frames, en Instruments Director Heinrich Smit over de voordelen van de showroom en de nieuwste innovaties die er te ontdekken zijn. P. 24 UNIEKE PHOTOBOOTH OP NCC Het thema van de aankomende NCC-editie is ‘Future generation’, een thema dat op verschillende manieren tijdens het tweedaagse congres naar voren zal komen. OptiekXL heeft samen met Menicon en Centrop een creatieve actie bedacht om op dit thema in te spelen en ook vaktijdschrift De Opticien sluit zich aan bij dit initiatief. P. 52 INTERVIEW VISALL Het Duitse familiebedrijf Visall heeft in twee jaar tijd indruk weten te maken op de Nederlandse optiekmarkt. De onafhankelijke brillenglazenfabrikant kenmerkt zich niet alleen door een uitgebreid portfolio aan niche producten, maar onderscheidt zich ook door een diepgewortelde passie voor optiek. Darlene Joosten, vertegenwoordigster voor Visall in Nederland en België, deelt haar inzichten in het succesverhaal. 10 16 24 52

DE OPTICIEN NR 1 2024 5 P. 60 KALEOS VIERT 10-JARIG JUBILEUM KALEOS viert haar tiende verjaardag en geeft het jubileumjaar een bijzondere betekenis met het thema “The Passing of Time and Its Beauty”. Wij hebben het genoegen om te spreken met Creative Director Claudia Brotons over de evolutie van het Spaanse modemerk in de afgelopen tien jaar en de overtuiging van KALEOS dat schoonheid ook wordt beïnvloed door de tijd. P. 80 OPTIK GEBER KIEST OPNIEUW VOOR WSBDESIGN.COM Optik Gerber, een familiebedrijf met twee vestigingen in Duitsland en meer dan dertig jaar ervaring in de oogzorg, staat bekend om zijn betrouwbaarheid en vakkundigheid. Broer en zus Carolin en Bastian Gerber besloten WSBDESIGN.COM de opdracht te geven voor het ontwerp en de renovatie van hun eerste winkel in Neunkirchen am Brand. Twee jaar later was het de beurt aan de winkel in Forchheim. P. 72 JIJ BRILLEN EN MEER GROEIT UIT ZIJN JASJE Ruim twee jaar geleden zette Jeroen IJntema, met meer dan dertig jaar ervaring in de optiekbranche, de stap om zijn eigen optiekzaak te starten onder de naam JIJ Brillen en meer. “JIJ staat voor mijn initialen, maar vooral voor onze klant. Alles draait om die persoon die de zaak binnenkomt”, zegt Jeroen. Recentelijk werd de zaak uitgebreid, aangezien het aangrenzende pand beschikbaar kwam. P. 96 OPTIEK IN BEELD: OPTIEK HAAREN Met bijna vijfentwintig jaar ervaring als optiek-vertegenwoordiger en vier jaar als medewerker in de optiek, hebben Richard Beneker en zijn partner Nynke Carolus hun krachten gebundeld en de deuren geopend van Optiek Haaren. Het verhaal van dit ondernemerskoppel weerspiegelt niet alleen hun liefde voor het vak, maar ook hun gedurfde keuzes en ongekende enthousiasme. 60 80 96 72

DE OPTICIEN NR 1 2024 6 KORT NIEUWS Het thema van de CooperVision-stand is het streven naar het verbeteren van levens door hoogwaardige optische oplossingen te bieden. De focus ligt op het uitgebreide myopie management-portfolio voor kinderen, tot en met oplossingen voor de presbyope klant, met een indrukwekkende selectie van meer dan 200.000 sterkte-opties. Op de stand zal het thema "Improving Lives” op verschillende manieren terugkomen. Bezoekers kunnen zich verheugen op het ontdekken van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van contactlenstechnologie en de voordelen van een leven lang contactlenzen dragen. Een speciale spotlight wordt geworpen op de jongvolwassenen, die CooperVision beschouwt als de contactlensdragers van de toekomst. Deelname aan panels en sessies Terwijl de exacte details nog niet volledig zijn onthuld, is bevestigd dat CooperVision zal deelnemen aan het panel "Patient journey and education in presbyopia" op maandag van 13.30 tot 14.30 uur. Deze sessie belooft inzicht te bieden in het traject van patiënten en educatieve aspecten met betrekking tot presbyopie. Daarnaast zal CooperVision een sponsorsessie verzorgen. Binnenkort volgt er meer informatie. Meer informatie: CooperVision Tel. +31 (0)183406080 www.coopervision.nl COOPERVISION PRESENTEERT OP HET NCC: EEN LEVEN LANG CONTACTLENZEN DRAGEN CooperVision is ook dit jaar aanwezig op het NCC. Met als centrale thema “Improving Lives”, belooft CooperVision een boeiende en informatieve ervaring voor bezoekers. We zien in deze nieuwe serie verrassende ontwerpen voor de kleinere koppies en ook voor de tieners is het aanbod divers. De ontwerpers hebben dit seizoen gekozen voor een harmonieuze mix van heldere kleuren en de klassieke havana- en caramelnuances, resulterend in een levendige collectie die voor ieder wat wils biedt. Voorbeelden hiervan zijn strakke lijnen in enkele metalen monturen, uitgevoerd in sprankelende kleuren zoals donkergroen, hard roze en zeeblauw. Daarnaast zijn er opvallende acetaatontwerpen in warm havana, transparant beige en smokey grijs. Meer informatie: Agent Noord Nederland: Raymond Busscher | Tel. +31 6 46 74 43 10 Agent Zuid Nederland Harriette Sciarone | Tel. +31 6 25 33 37 43 RED KIDS EYEWEAR LANCEERT NIEUWE SERIE MET FRISSE ONTWERPEN Red Kids Eyewear lanceerde onlangs een nieuwe serie kinderbrillen voor het komende seizoen. Frisse ontwerpen in aantrekkelijke kleurencombinaties vormen een mooie aanvulling op de al bestaande collecties van het kinderbrillenmerk.

DE OPTICIEN NR 1 2024 8 KORT NIEUWS “Mike werkt al enkele jaren als agent voor Coblens, waar hij aanvankelijk alleen verantwoordelijk was voor Zuid-Nederland. Onlangs is daar ook het noorden van het land aan toegevoegd. We kijken er enorm naar uit om deze samenwerking voort te zetten”, aldus Ralf Schmidt, één van de oprichters en eigenaren van Coblens. Ook is Ralf erg blij met de aanstelling van Daniëlle als vertegenwoordigster voor België. “We zijn ervan overtuigd dat Daniëlle een uitstekende bijdrage zal leveren aan het versterken van onze aanwezigheid op de Belgische markt.” Meer informatie: Mike Bultink Nederland | Tel. +31 (0)6 25050631 Daniëlle Franken | België Tel. +31 (0)6 14779974 www.coblens.com VERANDERINGEN BINNEN COBLENS VOOR DE NEDERLANDSE EN BELGISCHE MARKT Coblens is verheugd om aan te kondigen dat Mike Bultink sinds 1 januari de agent is voor heel Nederland. Voor de Belgische markt verwelkomt Coblens Daniëlle Franken als nieuwe vertegenwoordigster. Deze brillenkasten belichten elke bril afzonderlijk met tien LED's, waardoor elk detail levendig en haarscherp wordt weergegeven. Hierdoor komen de ware kleuren van de bril naar voren en valt deze goed op bij de klant. De Carré One staat daarnaast garant voor ultiem gebruiksgemak voor het winkelteam, waardoor een uitstekende klantervaring wordt gerealiseerd. Met een simpele druk op de knop hebben medewerkers direct toegang tot de luxe brillen, terwijl in gesloten stand de collectie veilig wordt opgeborgen, waardoor het personeel onbezorgd kan focussen op hun taken zonder de veiligheid van de collectie uit het oog te verliezen. Bent u nieuwsgierig naar de Carré One en/of de mogelijkheden van Top Vision voor uw winkel, neem dan contact op met Francis Peters: Francis Peters: Tel. +31 (0)6 41558035 francis@topvision.nl www.topvisioninstore.nl CARRÉ ONE VAN TOP VISION: ZORGELOOS, AFSLUITBAAR EN LUXUEUS BRILLEN PRESENTEREN Carré One, de op afstand bediendbare brillendisplay van Top Vision, is ideaal om high-end brillen te presenteren. De brillen worden uitstekend belicht en zijn daarnaast beveiligd tegen diefstal. Daniëlle Franken en Mike Bultink

De slimme keuze voor jonge ogen Myopie Management met Optiswiss Beschikbaar vanaf maart 2024

DE OPTICIEN NR 1 2024 10 INTERVIEW ‘Future generation’ is niet slechts een thema, maar een belofte voor vernieuwing op verschillende fronten binnen het contactlensdomein. “Het concept 'Future generation' belicht verschillende essentiële aspecten, waaronder het verkennen van nieuwe ontwikkelingen en innovaties binnen de contactlenswereld, zoals contactlensdesign, -materialen en vloeistoffen. Daarnaast richt het zich op het onderzoeken van duurzaamheidsontwikkelingen en het nemen van verantwoordelijkheid voor het doorgeven van een gezonde planeet aan de komende generaties. Het concept 'Future generation' stimuleert ook het nadenken over strategieën om het vak aantrekkelijk te houden en nieuwe generaties te inspireren om actief bij te dragen aan de evolutie van dit vakgebied. Een belangrijk aspect is het waarborgen van een frisse en toekomstgerichte bedrijfsvoering, waarbij men zich bewust moet zijn dat de enige constante in ons vak de verandering is.” Vier kernthema’s vanuit verschillende invalshoeken De keuze voor het thema 'Future generation' komt tot leven in de vier kernthema's van het programma: myopie, droge ogen, cornea en presbyopie. Deze thema's vormen de basis voor een vijftrapsraket die elk onderwerp vanuit verschillende invalshoeken benadert, waaronder theorie, klinische praktijk, vaardigheden, discussie en een scientifc track. Jeroen legt uit: “We zullen deze editie nog meer een brug slaan tussen de theorie en praktijk, omdat we hebben ervaren dat hier behoeften aan is vanuit het werkveld. Hoe we dat precies gaan doen? Elk thema zal opeenvolgende sessies van één uur aanbieden, waarin diverse aspecten aan bod komen. Deze sessies omvatten besprekingen van de nieuwste en toekomstige ontwikkelingen in de theorie en vervolgens behandelen we ervaringen uit de klinische praktijk met betrekking tot patiënten en praktische toepassingen. Verder zijn er live demonstraties en patiëntenvoorlichting om vaardigheden te bevorderen. Ook zijn er kleinschalige groepsgesprekken en casusbesprekingen voor interactieve discussies en tot slot worden korte wetenschappelijke presentaties gegeven. Bovendien zullen er ook losse onderwerpen worden behandeld, zoals scleralenzen, carrières in de optometrie en puberogen. Iedereen mag uiteraard zelf bepalen of hij of zij zich volledig laat onderdompelen in één thema en daar volledig de diepte in zal gaan, of juist meer thema’s wilt bezoeken.” Het draait om persoonlijk contact Dat er ook voor deze editie weer een veelzijdig programma is samengesteld, staat vast. Eén van de programmaonderdelen die al een aantal edities terugkomt, maar die nu een grote verandering zal ondergaan, is de discussiezaal. “De discussiezaal wordt ingericht met het Top 2000 Café als thema. Hier kunnen deelnemers in gesprek gaan over casussen die vanuit de bar worden ‘FUTURE GENERATION’ IS NIET SLECHTS EEN THEMA VAN HET NCC, MAAR EEN BELOFTE Het NCC (Nederlands Contactlens Congres) staat bekend als een toonaangevend evenement dat professionals uit de optiek samenbrengt en hen inspireert met de nieuwste ontwikkelingen en inzichten rondom contactlenzen. Voor de aankomende editie op 10 en 11 maart luidt het thema 'Future generation'. We gaan in gesprek met Jeroen Mulder, samen met Carolina Kunnen en Byki Huntjens verantwoordelijk voor het NCC programma, over dit thema, dat vanuit verschillende invalshoeken wordt belicht, en de innovatieve benaderingen die het congres naar een nog hoger niveau tillen. belicht door de sprekers van de desbetreffende sessie, waardoor een interactieve en informele sfeer ontstaat. En dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait: het gesprek met elkaar aangaan. Het NCC is een klinische conferentie waarbij de inhoud centraal staat, maar het draait óók om persoonlijk contact. Onderling, en met leveranciers. Iedereen kan iets van elkaar leren, niet alleen van de sprekers. En dat willen we óók benadrukken met het thema ‘Future generation’. Waar je voorheen vaak enkel ervaren mensen op het podium zag, is dat nu niet meer zo. We willen laten zien dat de jongere generatie niet alleen hoeft op te kijken naar de mensen op het podium, maar ernaast kan staan. En dat gaat ook gebeuren tijdens deze editie. We zullen bespreken welke lessen we uit het verleden kunnen trekken en hoe de nieuwe generatie met een vernieuwende kijk kan bepalen hoe we moderne contactlenzen zouden moeten aanpassen. We brengen de nieuwe en de wat ‘oudere’ generatie samen. Om een groter aantal studenten aan te trekken, hebben we niet alleen aantrekkelijke tarieven voor studentenregistratie ingevoerd, maar ook een speciaal traject ontwikkeld. Op deze manier kunnen studenten op een toegankelijke wijze kennismaken met de wereld van contactlenzen.

DE OPTICIEN NR 1 2024 11 Passie voor het vak Kortom, het NCC belooft ook deze editie weer vernieuwend te zijn. Iets waar de afgelopen twee jaar weer hard voor is gewerkt. “We leren van iedere editie. De dinsdag na het congres, zijn we alweer bezig met de evaluatie en ook al met de plannen voor de volgende editie. We vergaderen meerdere keren per maand gedurende het NCC-jaar om het programma vorm te geven. Dit doen we allemaal op vrijwillige basis, gedreven door onze passie om zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren. We hebben namelijk één gemeenschappelijk doel en dat is de Nederlandse en Vlaamse contactlensspecialisten sterken in de uitvoering van hun praktijk en rijker in kennis te maken om ons vakgebied naar een hoger plan te tillen. Ik vind het ontzettend leuk en leerzaam om hieraan bij te mogen en kunnen dragen.” Jeroen raadt iedere oogzorgspecialist aan om het NCC te bezoeken en kijkt er zelf ook heel erg naar uit. “Ik heb er ontzettend veel zin in. Ik vind het vooral leuk om weer echt ondergedompeld te worden in de wondere wereld van de contactlens en om collega’s te ontmoeten. Hoe leuk dat je inspiratie en kennis op kunt doen en hierover met elkaar kunt sparren! Waar ik zelf het meeste naar uitkijk? Dat is een lastige vraag, omdat ik van mening ben dat elke sessie een unieke kijk geeft op een specifiek onderwerp. Desondanks kijk ik wel enorm uit naar de presentatie van Caroline Klaver en Marcel Levi over de toekomst van preventieve zorg in het algemeen, maar ook specifiek toegespitst op myopie management. Dit is een onderwerp waar we nog te weinig bij stilstaan, maar wat al lang geen toekomstmuziek meer zou mogen zijn.” Ga voor meer informatie of inschrijvingen naar www.contactlenscongress.com. “Wees erbij om samen met vakgenoten een duik te nemen in de toekomst van contactlenzen! Wij verwelkomen u graag.” Meer informatie: Nederlands Contactlens Congres www.contactlenscongress.com

DE OPTICIEN NR 1 2024 12 EVENT Wouter opende de avond met zijn betoog over de essentie van gastvrijheid. Hij benadrukte het belang van kleine gebaren en details die de totale beleving bepalen. In zijn boekje, getiteld "Daar snappen ze het", deelt Wouter zijn ervaringen en wijst hij op de elementen die ervoor zorgen dat een plek drukbezocht is, winstgevend is en waar iedereen altijd vrolijk lijkt te zijn. Maar wat zijn die elementen? Volgens Wouter draait het niet om één specifiek aspect, maar om het samenspel van vele kleine dingen die samen het verschil maken. CENTROP ORGANISEERT ‘GASTVRIJ’-EVENT: GASTVRIJHEID IN DE HORECA ÉN DE OPTIEK Centrop organiseerde, exclusief voor haar leden, onlangs een inspirerend ‘Gastvrij’ event in het hart van Amsterdam, bij het sterrenrestaurant Ron Gastrobar. De avond was gewijd aan het thema gastvrijheid en bood inspirerende presentaties van Wouter Verkerk, een vooraanstaande spreker, adviseur en trendwatcher op het gebied van Horeca en Gastvrijheid, en de befaamde chef-kok en eigenaar van Ron Gastrobar, Ron Blaauw. Beide heren deelden hun inzichten over gastvrijheid en service, waarna alle aanwezigen konden genieten van een heerlijk vijfgangen diner. Dit illustreerde hij met een persoonlijke anekdote over zijn zesjarige dochter. "Toen ik ergens met mijn dochter wat ging drinken en een cappuccino voor mezelf en een appelsap voor haar bestelde, kreeg ik een koekje. Zij niet. Haar reactie? Hier begrijpen ze 'het' niet. En dat is precies wat 'het' betekent. In de geschiedenis van de horeca is de focus geleidelijk verschoven van 'wat' (eten en drinken) naar 'hoe' (presentatie) en uiteindelijk naar 'wie' (de bediening). Tegenwoordig bepaalt de ervaring, bestaande uit 'hoe' en 'wie', de verkoopprijs. Service speelt hierin een cruciale rol, waarbij het overtreffen van verwachtingen de essentie vormt. Of het nu gaat om een horecagelegenheid of een optiekzaak, dat is bijzaak. Het draait om het maken van een verschil, waar dan ook." Ron Blaauw, een icoon in de culinaire wereld, voegde zijn perspectief toe aan het thema van de avond. Met een carrière die begon op zijn zestiende, deelde Ron zijn toewijding om een eigen zaak in Amsterdam te starten, een Michelin-ster te verwerven en sprak hij over zijn diepe passie voor het vak. “Ik dacht jarenlang dat het draaide om mij, om wat ik in de keuken maakte. Gedurende de jaren heen kwam ik erachter dat dat niet het belangrijkste is. Natuurlijk moet het eten goed zijn, maar daar komen mensen niet voor terug. Ik zeg regelmatig: ‘Mensen komen niet bij ons drinken, zelfs niet eten, ze komen voor momenten om nooit meer te vergeten’. Dat is uiteindelijk waar het om draait. Je wil iets extra’s bieden. En daarvoor moet je soms je visie omgooien, en dat is wat ik heb gedaan, samen met Wouter. We zijn ons personeel op een andere manier gaan trainen om voor de klant een onvergetelijk moment te kunnen creëren.” Wouter vult aan: “En dat is ook wat voor jullie, de opticiens, belangrijk is: een blijvende indruk achterlaten, zodat mensen het over jou hebben en zeggen: daar snappen ze ‘het’!” Ook bij Centrop snappen ze ‘het’. Het Gastvrij-event weerspiegelt de missie van Centrop, dat er continu naar streeft om haar klanten een ongeëvenaarde service te bieden. “Met evenementen zoals deze willen wij onze klanten verrassen én inspireren en onvergetelijke moment creëren. Op naar het volgende event!”, vertelt Susanne Oudshoorn van Centrop na afloop. Meer informatie: Centrop | Tel. +31 (0)26-3648048 | info@centrop.nl | www.centrop.nl

DE OPTICIEN NR 1 2024 14 VLOEISTOFFEN Ever Clean Scleral Ever Clean Scleral is een desinfectievloeistof op basis van 3% waterstofperoxide in combinatie met een innovatief tablet. Deze verpakking bevat een speciale lenshouder voor scleralenzen met een grote diameter. In de verpakking zit een fles van 300 ml, dertig tabletten en een speciale lenshouder. Avizor Eye Wash De Eye Wash van Avizor is een oogdouche met oogbadje voor het spoelen van het oog. Het spoelt stofdeeltjes weg en kan verlichting geven bij vermoeide of pijnlijke ogen. De Eye Wash is geschikt voor dagelijks gebruik en verzacht en reinigt het oog. Het product is verkrijgbaar in een fles van 250 ml met oogbadje. Avizor Saline 350ml Naast de ampullen, heeft SMEYEL nu ook de Saline flessen in het assortiment. Daar waar de ampullen volledig ongeconserveerd zijn, bevat een fles Saline 0,00005% Polyhexanide. SMEYEL BREIDT AVIZOR-ASSORTIMENT UIT VOOR NEDERLANDSE EN BELGISCHE MARKT SMEYEL, de exclusieve distributeur van Avizor-producten voor zowel Nederland als België, stelt nieuwe producten beschikbaar. Al deze nieuwe producten zullen worden gepresenteerd tijdens het NCC op 10 en 11 maart. Unica Sensitive Travel Pack Unica Sensitive is een alles-in-één vloeistof voor het reinigen, desinfecteren, bewaren, afspoelen en inzetten van zachte contactlenzen. Door de toevoeging van hyaluronan, speciaal vervaardigd voor gevoelige ogen, is het uitermate geschikt voor alle dragers van zachte silicone hydrogel contactlenzen. Door een minimale concentratie conserveringsmiddelen is Unica Sensitive één van de beste opties voor dragers van zachte contactlenzen met gevoelige ogen. Deze vloeistof is nu ook verkrijgbaar in een handige reisverpakking van 100 ml. Avizor Enzymreinigingstabletten De Enzymreinigingstabletten van Avizor bestaan uit subtilisine-A, waarvan de hoge effectiviteit in het laboratorium is getest. Deze bruistabletten lossen bijzonder snel op en zijn ideaal voor een zeer effectieve verwijdering van proteïnen van alle soorten contactlenzen. De gebruiksfrequentie van de Avizor Enzyme verschilt per gebruiker. In de meeste gevallen wordt een wekelijkse enzymatische reiniging aanbevolen. In een verpakking zitten tien tabletten. De tabletten zijn per verpakking te bestellen. Meer informatie: SMEYEL | Tel. +31 (0)481 700219 | www.smeyel.com

DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM ZIEN & HOREN FRITS VAN DEN BOSCH // ANTWERPEN (BE) SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER // MÜNCHEN // BERLIN (DE) + 49 1609 2589 540 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM

DE OPTICIEN NR 1 2024 16 COVERSTORY Het hoofddoel van de showroom is om een allesomvattend concept te bieden aan zelfstandige opticiens. Maik legt uit: "Op het gebied van monturen, zonnebrillen, sportbrillen, brillenglazen en instrumenten kunnen we opticiens een breed scala aan oplossingen bieden. Binnen al deze productcategorieën presenteren we namelijk diverse merken, kwaliteiten en prijsklassen. We willen opticiens deze diversiteit laten ervaren, en dat is lastig met alleen koffers langs de weg. Daarom openden we de showroom in Amsterdam, waar klanten de volledige EssilorLuxottica-beleving kunnen ervaren." Heinrich voegt toe: “Deze locatie stelt ons in staat om niet alleen alle producten te tonen, maar ook te laten zien hoe al deze productcategorieën samen kunnen komen in de optiekzaak. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een meetinstrument, brillenglazen, een slijpmachine en onze monturen. Bovendien krijgen opticiens op deze locatie niet alleen de kans om kennis te maken met ons volledige productassortiment, maar ook met alle teams die zich bezighouden met deze oplossingen. Hoe gaaf is het dat ik wat kan uitleggen over de instrumenten, maar bij vragen of interesse in brillenglazen, monturen of zonnebrillen, een andere collega erbij kan roepen die daar juist meer in is gespecialiseerd en enthousiast over kan vertellen. Kortom, we beschikken niet alleen over een breed scala aan producten, maar ook over experts in elke categorie, allemaal onder één dak.” ESSILORLUXOTTICA SHOWROOM IN AMSTERDAM: ZIEN, ERVAREN EN VERGELIJKEN Vorig jaar opende EssilorLuxottica een geheel nieuwe showroom op de Zuidas in Amsterdam. Deze locatie, waar ook het kantoor gevestigd is, ademt innovatie en beleving. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met Head of Sales Frames Maik van Hugte en Instruments Director Heinrich Smit over de voordelen van de showroom en de nieuwste innovaties die er te ontdekken zijn. Zien, ervaren en vergelijken Maik en Heinrich merken op dat zowel bestaande als nieuwe klanten verrast zijn door het ruime aanbod in de showroom. Heinrich: "Mensen weten vaak niet wat ze niet weten. Door hen hier te verwelkomen en te laten zien wat er allemaal beschikbaar is in de markt, wat wij kunnen bieden en welke voordelen dat voor hen zou kunnen betekenen, worden ze zich bewust van de mogelijkheden. Het is essentieel om iets te zien en te ervaren om het te kunnen vergelijken met wat ze al kennen. Zoals Johan Cruijff ooit zei: 'Je gaat het pas echt zien als je het doorhebt’.” Een goed voorbeeld van ‘zien, ervaren en vergelijken’ is de ruimte waarin de instrumenten worden getoond. “Wij kunnen niet al onze apparaten meenemen naar de optiekzaak, maar we kunnen de optiekzaak wel hierheen brengen”,

DE OPTICIEN NR 1 2024 17 zegt Heinrich met een glimlach. “In de showroom kunnen we de 'crème de la crème' van onze innovaties laten zien, zoals Essilors Vision-R800 met 0.01D subjectieve refractie en de volledig automatische Topcon Maestro 2 OCT/ fundus. Recentelijk hebben we ook nieuwe instrumenten toegevoegd aan ons assortiment, zoals het ES™-800 slijpsysteem, en later dit jaar introduceren we de Topcon NW500 funduscamera met kunstmatige intelligentie. Kortom, in de showroom kunnen we onze bestaande, maar ook nieuwe klanten op een unieke manier kennis laten maken met wat we op dit gebied in huis hebben en dit ook zelf te laten zien en ervaren. Daarnaast kunnen we opticiens ook demonstreren hoe het gebruik van deze instrumenten daadwerkelijk het potentieel van hun bedrijf kan veranderen.” Maik geeft aan dat opticiens in eerste instantie de showroom bezoeken voor één productcategorie, maar vervolgens de deur uitstappen met nieuwe inzichten over andere productcategorieën. Hij legt uit: "De showroom biedt een andere beleving dan de eigen optiekzaak. Het inspireert en opent deuren naar nieuwe ideeën en perspectieven op producten en merken. Steeds meer klanten nemen daarom ook hun team mee om zich onder te dompelen in onze wereld, vaak gecombineerd met trainingen." Trainingen op maat In de showroom is het mogelijk om op maat gemaakte trainingen te volgen. “Van producttrainingen tot inspiratiesessies, alles is bespreekbaar. We kunnen bijvoorbeeld ook een volledige trainingsdag voor een compleet team organiseren. Zo kan het zijn dat een teamlid een training wil volgen over instrumenten, een ander over brillenglazen, terwijl weer iemand anders meer inspiratie wil opdoen over de merken; het kan allemaal. Wij passen ons aan en indien nodig ook de showroom. Natuurlijk zorgen we ook voor een hapje en een drankje. Het is echt te vergelijken met een teamuitje, georganiseerd door EssilorLuxottica”, vertelt Maik. Aanvulling op, geen vervangen van Hoewel de twee heren duidelijk enthousiast zijn over de mogelijkheden van de showroom, benadrukken ze dat het een aanvulling is op de rol van de accountmanagers langs de weg en niet bedoeld is als vervanging. Maik: “Onze accountmanagers, afkomstig uit diverse teams binnen de verschillende productcategorieën, blijven nog steeds persoonlijk langskomen op locatie. We hechten er waarde aan om face-to-face met de klant te spreken in hun eigen werkomgeving, hun behoeften en wensen te bespreken, interactie te hebben met het personeel en meer ‘feeling’ met de winkel te krijgen. Sommige klanten geven hier ook expliciet de voorkeur aan, terwijl anderen juist aangeven liever naar de showroom te komen. We passen ons aan en stemmen af op de specifieke wensen en behoeften van elke klant. Daarnaast hebben we ook een passend commercieel aanbod, zogeheten greendeals, voor iedere klant die crossbrand bestellingen doet in de showroom.” Heinrich voegt eraan toe: "Ik denk dat we een van de meest innovatieve bedrijven in de markt zijn, en dat geldt niet alleen voor onze producten, maar ook voor onze benadering van de opticiens. We streven ernaar om opticiens een breed scala aan tools te bieden, zodat we hen op verschillende manieren kunnen ondersteunen en het hen zo eenvoudig mogelijk kunnen maken. Zij bepalen echter zelf wat ze nodig hebben en op welke manier. Of het nu via onze vertegenwoordigers is of in onze showroom, we willen het klantencontact koesteren en de beste partner voor hen zijn. Wij geloven sterk dat een persoonlijke benadering en innovatieve aanpak hand in hand kunnen gaan." Nieuwe merken Over innovaties gesproken, zoals Heinrich eerder aangaf, zijn er op het gebied van instrumenten verschillende ontwikkelingen. Op de vraag of dat ook geldt met betrekking tot monturen en zonnebrillen, antwoordt Maik: “Vorig jaar hebben we Swarovski aan ons potfolio toegevoegd en recentelijk hebben we ook Jimmy Choo, Scuderia Ferrari, Ferrari Cavallino, Brunello Cucinelli verwelkomd. Binnenkort lanceren we deze nieuwe merken tijdens een event en halverwege dit jaar zal ook Moncler volgen. Elk van deze merken vormt op zijn eigen manier een waardevolle aanvulling op ons bestaande portfolio en op elkaar. We kijken er enorm naar uit om zowel bestaande als potentiële klanten kennis te laten maken met deze merken. Uiteraard is iedereen van harte welkom in onze showroom, maar we komen ook graag naar uw winkel toe. Altijd geheel vrijblijvend!” Meer informatie: EssilorLuxottica Tel. +31 (0)316 580 580 (Essilor CS) www.essilor.nl | Fotocredits Coverstory & Cover: Riechelle van der Valk

DE OPTICIEN NR 1 2024 18 MONTUREN ØRGREEN OPTICS LANCEERT VERRASSENDE ACETAATCOLLECTIE, GENAAMD HALO NORDIC LIGHTS Geïnspireerd door het betoverende noorderlicht belichaamt de Halo Nordic Lightscollectie een subtiel ‘halo-effect’, waar kleuren sierlijk samensmelten langs de randen. Deze acetaatmonturen worden nauwgezet vervaardigd met laminatietechnieken, met exclusieve kleurencombinaties en naadloze overgangen van de ene boeiende tint naar de volgende, resulterend in visuele meesterwerken. Ørgreen Optics introduceerde tijdens opti 2024 een nieuwe, verrassende acetaatcollectie. Bekend om zijn fusie van minimalistisch Deens ontwerp en ongeëvenaard Japans vakmanschap, onthulde het merk een eclectische mix van brillencollecties, waaronder de Halo Nordic Lights-collectie. DOOR DE KENMERKENDE SCHERPE FACETTEN EN DE ROBUUSTE ACETAATDIKTE VAN DE BEFAAMDE VOLUMETRICACAPSULECOLLECTIE OP TE NEMEN, VERSTERKT DE HALO NORDIC LIGHTS-COLLECTIE DE DIEPTE VAN ELKE TINT “ “ Door de kenmerkende scherpe facetten en de robuuste acetaatdikte van de befaamde Volumetrica-capsulecollectie op te nemen, versterkt de Halo Nordic Lights-collectie de diepte van elke tint, waardoor elk paar een kunstzinnige accessoire is voor degenen die hoogwaardig design waarderen. Meer informatie: Optical Supply | Tel. +31 (0)23 7920414 | www.optical.nl

you wear the crown. A crown for your eyes. DISCOVER NOW AT coblens.com

DE OPTICIEN NR 1 2024 21 CooperVision heeft veel inzichten opgedaan over diverse groeimogelijkheden van de contactlenscategorie, gesteund door onderzoek en bekrachtigd door een team van specialisten met een breed scala aan praktijkervaring. In deze rubriek neemt het Professional Affairs Team de tijd om te reflecteren op verschillende ontwikkelingen binnen de contactlenspraktijk. Het doel is om lezers te inspireren en hen met een frisse blik naar hun eigen praktijk te laten kijken. EEN FRISSE BLIK OP DE TOEKOMST CooperVision COLUMN In verschillende culturen wordt het vuur ontstoken, worden er twaalf druiven gegeten rond middernacht of waagt men zich in ijzig koud water als ritueel om het oude jaar af te sluiten en het nieuwe jaar met een frisse blik te omarmen. Zelf terugkijkend op zeventien jaar in de oogzorg, besef ik waarom ons vak zo betekenisvol is. We maken positieve impact bij onze klanten door kijkoplossingen te bieden en de beste oogzorg te leveren. Het is deze impact die ons werk zo betekenisvol maakt! Met een blik op de toekomst zie ik onze wereld voortdurend veranderen, vooral binnen de contactlenzencategorie, waar innovaties zoals data-gedreven praktijkvoering, Artificial Intelligence en ontwikkelingen in myopie management elkaar snel opvolgen. Om ons specialisme goed uit te oefenen, is het van belang op de hoogte te blijven. Een shout-out om ook dit jaar weer actief deel te nemen aan het NCC waar alle nieuwe inzichten en ontwikkelingen de revue zullen passeren en we je graag verwelkomen op de CooperVision stand. Binnen de beroepsgroep en de contactlenscategorie zie ik ook uitdagingen. Vragen die we onszelf kunnen stellen aan het start van het nieuwe jaar zijn: ben ik op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en oplossingen die we kunnen bieden op het gebied van contactlenzen? Benut ik het maximale potentieel van contactlenzen? Hoe verloopt de overstap van hydrogel naar silicone hydrogel binnen mijn praktijk? Bied ik actief Myopie Management aan in de praktijk? Weet ik de verschillende leeftijdsgroepen, zoals jongvolwassenen (Generatie Z) en presbyope dragers, op de juiste manier te bereiken over S1ngles daglenzen? Is mijn prijsstrategie doordacht, en verloopt de communicatie op zo’n manier waardoor klantverwachtingen effectief worden gemanaged? Enkele voorbeelden van vragen die cruciaal kunnen zijn voor groei en ontwikkeling binnen je contactlenspraktijk. Dit jaar dagen wij - het CooperVision Professional Affairs team – je uit om het maximale uit de contactlenspraktijk te halen. Door nauw samen te werken, inzichten te geven en ondersteuning en hulpmiddelen aan te bieden die direct inzetbaar zijn in de praktijk met als doel het succes van de contactlenspraktijk te vergoten. Voor nu, de beste wensen voor 2024, en het Professional Affairs team verwelkomt je graag op de stand van CooperVision tijdens het NCC 2024! Merel Kanters, Msc, BOptom, FBCLA Professional Affairs Supervisor Benelux Wil je je kennis up-to-date houden? Bezoek onze Learning Academy. Wil je het succespercentage van contactlens aanpassingen verhogen? Download de OptiExpert™️ app voor een eenvoudiger lensselectieproces Wil je meedoen aan nieuwste campagne ‘Optimaal Multifocaal’ om de presbyope doelgroep multifocale daglenzen te laten ervaren naast hun multifocale bril? Scan de QR-code voor meer informatie & meld je aan via je Business Development Manager. Heb je vragen of wil je meer inzicht in wat contactlenzen voor je praktijk kunnen betekenen? Neem contact op met je Business Development Manager.

Grensverleggend, voor u en uw klanten. Alleen Bausch + Lomb ULTRA® ONE DAY combineert een hoge Dk/t, lage modulus, UV filter en High Definition Optics met twee innovatieve technologieën die bijdragen aan een gezond oogoppervlak1: Advanced MoistureSeal® Technology zorgt voor 16 uur lang bevochtiging en comfort.2 Om de traanfilm te beschermen, te verrijken en te stabiliseren geeft ComfortFeel Technology tijdens het dragen stoffen af die comfort en ooggezondheid verhogend werken.3 HIGH PERFORMANCE DAGLENZEN Referenties: 1. Only Bausch + Lomb ULTRA® ONE DAY contact lenses offer a complete moisture + comfort system with Advanced MoistureSeal® and ComfortFeel Technologies plus a complete design of high Dk/t, low modulus, UV blocking and High Definition™ Optics. Bausch + Lomb ULTRA® ONE DAY contact lenses deliver health through its complete system working together to support a healthy ocular environment, the inclusion of eye health ingredients which are retained over 16 hours and the high allowance of oxygen permeability (Dk/ t=134). 2. Schafer,J. Steffen,R. Reindel,W; A clinical assessment of dehydration resistance for a novel silicone hydrogel lens and six silicone hydrogel daily disposable lenses. Poster presented at AAO; October 2020 3. Rah M. Ocular surface homeostasis and contact lens design. February 2021.© 2021 Bausch & Lomb Incorporated. ®/™ geven handelsmerken aan van Bausch & Lomb Incorporated. Andere product-/merknamen zijn handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren. V.U.: Bausch Netherlands B.V. Koolhovenlaan 110, 1119 NH Schiphol. 32067 Bausch + Lomb contactlenzen en contactlensvloeistoffen zijn medische hulpmiddelen 0050 Bausch + Lomb ULTRA® ONE DAY voor 16 uur lang draagcomfort1

DE OPTICIEN NR 1 2024 23 INTERVIEW In de afgelopen tien jaar heeft het merk zich steeds verder ontwikkeld en inmiddels is het te vinden bij meer dan 500 onafhankelijke optische partners wereldwijd. Volgens Tim en Robbert is het succes onder andere toe te schrijven aan de visie en missie van het merk. "Wij zijn op een missie naar een wereld zonder afval. Daarom gebruiken wij uitsluitend gecertificeerd bio-afbreekbare of gerecyclede materialen om hoogwaardige, luxe brillen te produceren. De afgelopen jaren is gebleken dat we niet alleen staan in ons streven naar milieubewustzijn. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar duurzame producten, ook als het gaat om brillen”, verklaart Tim. “DUURZAAMHEID IS GEEN PRODUCTCATEGORIE, GROEN LABEL OF MOOIE FOLDER, HET IS ONS DNA” In 2012 begon het verhaal van Dick Moby, toen twee Amsterdamse surfers, Tim en Robbert, een niet-zo-Instagramwaardige surftocht maakten. “De oceaan en de stranden lagen vol afval. Terug in Amsterdam waren we vastbesloten op een positieve manier bij te dragen aan het wereldwijde probleem”, aldus Tim. Zo begon hun reis van het ontwerpen en produceren van Italiaans handgemaakte brillen van biologisch afbreekbare en gerecyclede materialen - de geboorte van Dick Moby. Robbert vult aan: “We sourcen onze materialen zelf zodat we de kwaliteit van onze brillen kunnen garanderen. Ook bezoeken we onze leveranciers regelmatig en doen we onderzoek naar de milieu-impact van de gebruikte materialen. Om onze impact te controleren, laten we onafhankelijke onderzoekers onze processen en de materialen die we gebruiken onderzoeken. Kortom, wij zien duurzaamheid niet als een productcategorie, groen label of mooie folder. Het is een bepalend onderdeel van design en productie en zit in ons DNA gegrift.” Nieuwe collectie De nieuwste collectie van Dick Moby, genaamd TIDES, vindt inspiratie daar waar de zee het land raakt. "Als surf-fanaten zijn we sterk geïnspireerd door de zee. Daarom zie je het golf-detail veel terug in onze nieuwe ontwerptaal en dus ook in de nieuwe collectie TIDES.” De collectie is opgedeeld in twee sub-collecties. Robbert legt uit: "De HEART sub-collectie omvat klassieke, tijdloze stijlen met strakke lijnen, geïnspireerd door de natuur en op duurzame wijze vervaardigd. De sub-collectie PLAY is uitgesproken met opvallende lijnen, geïnspireerd door mode en eveneens op duurzame wijze geproduceerd." Meer informatie: Dick Moby B.V. Tel. +31 (0)20 21 0 31 35 hello@dick-moby.com Nederland: Marcel de Haas Tel. +31 (0)6 54 27 76 47 marcel@dick-moby.com Vlaanderen (België): Arne Surmont Tel. +32 477 41 16 22 arnesurmont@gmail.com

DE OPTICIEN NR 1 2024 24 NCC 2024 OptiekXL is al geruime tijd een trouwe sponsor van het NCC, maar dit jaar wilden ze op een innovatieve manier extra bijdragen aan een onvergetelijke NCC-ervaring. Fokko van OptiekXL legt uit: "Hoe? Door op een ludieke wijze bezoekers een blijvende herinnering aan het NCC mee te geven. Het idee ontstond al snel om een photobooth op te zetten, zodat bezoekers een tastbaar aandenken aan de dag zouden hebben. Daarnaast leek het ons nog leuker om de photobooth volledig in lijn te brengen met het thema.” Al je denkt aan het thema ‘Future generation’, en vooral aan het woord 'future', komt bij veel filmliefhebbers direct een specifieke associatie naar voren: de film 'Back to the Future'. En dat gold ook voor Fokko. "In deze film staat tijdreizen centraal, en dat gebeurt op een bijzonder stijlvolle manier, namelijk met een DeLorean die is omgebouwd tot een tijdmachine. Na wat onderzoek ontdekte ik dat er een DeLorean Time Machine Photobooth bestaat. Hoe gaaf is dat! Het is helaas niet de ‘echte’, maar het is wel een 100% exacte replica. De bouw ervan heeft maar liefst vijf jaar geduurd. We zijn dan ook enorm enthousiast dat deze replica aanwezig zal zijn tijdens het NCC." KOMT U OP HET NCC OOK EEN FOTO MAKEN IN DE BACK TO THE FUTURE PHOTOBOOTH? Het thema van de aankomende NCC-editie is ‘Future Generation’, een thema dat op verschillende manieren tijdens het tweedaagse congres naar voren zal komen. Gedurende het evenement krijgt de nieuwe generatie meer ruimte om hun inzichten te delen, en de bezoekers worden meegenomen op een boeiende reis door de wereld van de ‘future generation’ in relatie tot contactlensdesign, materialen, vloeistoffen, ondernemerschap, kunstmatige intelligentie en nog veel meer. OptiekXL heeft samen met Menicon en Centrop een creatieve actie bedacht om op dit thema in te spelen, en ook vaktijdschrift De Opticien sluit zich aan bij dit initiatief. Tijdens het NCC krijgen de bezoekers de kans om een foto te laten maken in de DeLorean Time Machine, en uiteraard krijgen ze die foto als aandenken mee naar huis. "Het NCC is natuurlijk een congres waarbij de inhoud centraal staat, maar het draait ook om persoonlijk contact en plezier. Dat is wat ons vak zo mooi maakt: de verbinding met elkaar. Met dit initiatief, dat we samen met Centrop, Menicon en vaktijdschrift De Opticien organiseren, willen we bijdragen aan een onvergetelijke NCC-ervaring. Want de contactlenswereld hoeft niet alleen klinisch te zijn, het mag ook leuk zijn, toch?"

FIT-OVER | CLIP-ON | READING GLASSES | SPORT OPTICS FUNCTIONEEL | STIJLVOL | MODIEUS spectaculis.nl | info@spectaculis.nl | +31 (0) 320 26 25 27 Werfweg 73, 8243 PG, Lelystad, Nederland

DE OPTICIEN NR 1 2024 26 KORT NIEUWS Zorg ervoor dat u niet achterblijft en bereid uzelf voor op het naderende zonnebrilseizoen door de Art&Jack en Jackie L zonnebrillen, FitOfar overzetzonnebrillen en ZipZap clip-ons aan te schaffen. Hoewel het momenteel nog koud is buiten, nadert het voorjaar snel en zal iedereen op zoek zijn naar een nieuw model (overzet)zonnebril. Om gebruik te kunnen maken van deze ‘beursaanbieding’ kunt u contact opnemen met de accountmanager of met één van de medewerkers verkoopbinnendienst. Zij kunnen u meer vertellen over de speciale aanbiedingen die beschikbaar zijn voor FitOfar overzetzonnebrillen, Art&Jack en Jackie L zonnebrillen en ZipZap clip-ons. Daarnaast informeren ze u ook graag over de aanbiedingen voor LookOfar leesbrillen. U kunt tot en met donderdag 29 februari 2024 gebruik maken van deze ‘beursaanbieding’. Meer informatie: Ofar B.V. Tel. +31 (0)320 247104 info@ofar.nl | www.ofar.nl GEEN VOORJAARSBEURZEN IN NEDERLAND EN BELGIË, TOCH EEN ‘BEURSAANBIEDING’ VAN OFAR De voorjaarsedities van de BOLD in Nederland en de BE OPTIC in België zijn dit jaar komen te vervallen. Hierdoor is het niet mogelijk om alle zonnebrillencollecties op één locatie te bekijken en te vergelijken dit voorjaar. Om dit gemis enigszins te compenseren komt Ofar met een ‘Geen beurs, toch bestellen met beurskorting’-aanbieding. De Brillante-collectie is gemaakt van een mix van licht Excellence Titan en Z Titanium, met unieke veren die zich onderscheiden door elegante, op glas in lood en kant geïnspireerde veermotieven. Deze nieuwe modellen combineren vakmanschap en vindingrijk design voor een verbluffend effect van glinsterende kleuren op delicate veerlijnen. De op glas in lood en kant geïnspireerde veren hebben een gekleurd epoxy effect op een licht katachtig montuur (XL 2175) en een afgerond nylor montuur (XL 2177). Deze unieke en elegante brillen zijn bijzonder geschikt voor multifocale glazen, en de rijke Japanse kleuren benadrukken de unieke vormen van deze opvallende damesmodellen. Het zacht hoekige randloze model (XL 2176) legt de nadruk op veerlijnen, terwijl het sierlijke model (XL 2178) unieke kleuraccenten toevoegt voor extra exclusiviteit. Beide stijlen zijn voorzien van hoogwaardige, rijke Japanse kleuren. Meer informatie: CHARMANT Europe Tel. +31 (0)348-416646 | www.charmant.com BRILLANTE VAN LINE ART CHARMANT VALT OP DOOR GLINSTERENDE KLEUREFFECTEN Line Art CHARMANT biedt lichte, exclusieve brillen voor vrouwen die een eigentijdse maar unieke stijl en licht draagcomfort belangrijk vinden. Met trots kondigt het merk de introductie aan van een nieuwe collectie, genaamd Brillante.

+31 641 20 97 74 WWW.EYEWEARTRENDS.NL Zorion c 55 WWW.KUNOQVIST.SE | @KUNOQVIST S/S 24

DE OPTICIEN NR 1 2024 29 WEBINAR Tijs deelde tijdens het webinar onder andere inzichten over prijselasticiteit, inflatie en de cruciale rol van prijs in het aankoopproces. “De optiekbranche wordt geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen door stijgende productie- en distributiekosten, aangewakkerd door toenemende energiekosten, arbeidskosten, en grondstofprijzen. Ondernemers binnen de optiek behouden de regie over hun prijsbeleid. Leveranciers kunnen adviseren, maar het afdwingen van verkoopprijzen of koppelingen aan incentives is uit den boze. Dit benadrukt het cruciale belang van het begrijpen van de markt, het kennen van klanten en het maken van strategische keuzes op het gebied van prijs. Middels dit webinar willen we daarom de deelnemers praktische tools te bieden, zodat zij autonoom beslissingen kunnen nemen over hun prijsbeleid”, aldus Tijs. “WAT IS DE IMPACT VAN PRIJS IN HET AANKOOPPROCES VAN UW KLANTEN?” In november 2022 organiseerde CooperVision een webinar in samenwerking met Drs. Tijs Rotmans, Managing Partner bij The Pricing Company BV en een autoriteit op het gebied van prijsbepaling. Het succesvolle vervolg, getiteld ‘Pricing Management en inkoopstijgingen binnen uw contactlenspraktijk 2.0,’ vond plaats in december 2023. Tijs bracht tijdens dit webinar waardevolle inzichten over prijsstrategieën in een snel veranderende wereld. Strategieën voor prijsvorming In het webinar benadrukt Tijs dat de prijsbepaling een cruciale rol speelt in het succes van een optiekzaak, hoewel het niet altijd de doorslaggevende factor is. De relevantie ervan verschilt per winkel. “Wat is de impact van prijs in het aankoopproces van uw klanten? Dat is een vraag die u zelf moet beantwoorden. U heeft het beste inzicht in uw klanten en hun behoeften. Vaak hoor je de vraag: 'Er is een goedkopere aanbieder, moet ik mijn strategie daar niet op aanpassen?’ Mijn antwoord daarop is steevast: er kan maar één de goedkoopste zijn, maar er kunnen meerdere zijn die als de beste worden beschouwd. Het is eenvoudiger om een positie in de markt te kiezen waar je uitblinkt en onderscheidend bent, omdat er diverse manieren zijn om anders te zijn. Echter, in redelijkheid kan slechts één BIJ HET VERHOGEN VAN PRIJZEN GAAN ONDERNEMERS ERVAN UIT DAT ZE KLANTEN ZULLEN VERLIEZEN, MAAR IN DE PRAKTIJK BLIJKT DIT VAAK NIET HET GEVAL TE ZIJN. HIERDOOR NEEMT DE WINST TOE, WAT RESULTEERT IN WINSTINFLATIE “ “ de goedkoopste zijn. Dit brengt ons bij de theorie 'The iron triangle of service', die het volgende stelt: 'If it is fast and cheap, it won’t be good. If it is cheap and good, it won’t be fast, and if it is fast and good, it won’t be cheap.' Met andere woorden, je hebt te maken met kwaliteit, snelheid en prijs. Het is vrijwel onmogelijk om deze drie aspecten volledig te combineren. Maak daarom bewuste keuzes over waarin u wilt uitblinken en wat volgens uw inzicht essentieel is voor uw klanten.” Prijsverandering en klantperceptie Tijdens het webinar kregen de deelnemers de gelegenheid om vragen te stellen, waarbij een specifieke vraag uit het publiek betrekking had op het omgaan met jaarlijkse prijsveranderingen. Tijs benadrukte hierbij het belang van proactief handelen: “Als je je prijzen niet verhoogt, ga je vanzelf failliet. De vraag is niet óf het zal gebeuren, maar wanneer.” Verder wees Tijs erop dat in de praktijk de angst voor prijsverandering intern, bij u als eigenaar, vaak groter is dan de werkelijke impact op de markt. Dit leidt tot het fenomeen van winstinflatie: “Dit is een situatie waarin de winst van bedrijven sneller stijgt dan de inflatie. Bij het verhogen van prijzen gaan ondernemers ervan uit dat ze klanten zullen verliezen, maar in de praktijk blijkt dit vaak niet het geval te zijn. Hierdoor neemt de winst toe, wat resulteert in winstinflatie.” Een andere vraag had betrekking op hoe te handelen bij deflatie. Bijvoorbeeld, moet je dan overwegen je prijzen te verlagen? Tijs antwoordde resoluut: “Ik gebruik de term ‘deflatie’ vrijwel niet, omdat het zelden voorkomt. Ik vergelijk het met een tandpastatube. Als je die uitknijpt, komt de tandpasta er nooit meer in terug. Hetzelfde geldt voor inflatie. Als de prijzen eenmaal zijn gestegen, is er geen weg terug. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals de energiemarkt, die heel homogeen en transparant is, maar ik ben ervan overtuigd dat dit niet geldt voor de optiekmarkt. Mocht u toch overwegen uw prijzen te verlagen, bedenk dan dat uw concurrenten wellicht hetzelfde doen, wat uiteindelijk weinig oplevert. Nogmaals, er kan maar één de goedkoopste zijn, en het is belangrijk om te overwegen of dat is wie u wilt zijn en waar uw klanten behoefte aan hebben.” Heeft u het webinar gemist? Bekijk het webinar terug via de Learning Academy van CooperVision, via https://elearning.coopervision.nl. Meer informatie: CooperVision Tel. +31 (0)183406080 | www.coopervision.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4