De Opticien nr6-2022 Online

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | December 2022 | 22 e j aargang no. 6 | Pr i j s € 10, 50 Special ZONNEBRILLEN & CONTACTLENZEN COVERSTORY INTERVIEW MET ROGIER VAN HAGE EN MARIËLLE VAN GOOR VAN MARK’ENNOVY: PRESBYOPIE IS NIET VERANDERD, MAAR DE LEVENSSTIJL WEL!

INNOVEER DIFFERENTIEER BESPAAR PROFITEER Noordman Instruments Pasteurstraat 8 2811 DX Reeuwijk Tel: 0182 244 036 Whatsapp: 06 53 70 87 21 info@noordmaninstruments.nl Noordmaninstruments.nl WAAR JE VAN WORDT! OPLOSSINGEN NEW 2022 2 instrumenten, 12 meetfuncties

DE OPTICIEN NR 6 2022 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Else Witten (hoofdredacteur) e.witten@gpmedia.nl Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Deze visie ‘gebruik’ ik normaal om u te informeren over actuele gebeurtenissen in de markt en alvast vooruit te blikken op wat u allemaal mag verwachten in deze uitgave. Dit laatste ga ik u niet ontnemen, maar de actuele gebeurtenis heeft deze keer betrekking op mijzelf. Dit is namelijk de laatste visie die ik schrijf voor vaktijdschrift De Opticien. Na vijftien jaar met ontzettend veel plezier te hebben gewerkt bij GPmedia, de uitgeverij van vaktijdschrift De Opticien, heb ik een nieuwe uitdaging gevonden waar ik stiekem heel veel zin in heb. Dat neemt niet weg dat ik ‘de optiek’ ontzettend ga missen. Want wat heb ik de afgelopen jaren veel leuke en lieve optiekers mogen ontmoeten en interviewen. Ik ben in de mooiste optiekzaken geweest en ben letterlijk stad en land afgereisd om het ‘laatste optieknieuws’ voor u te verzamelen en te bundelen in ons magazine. De bijzondere band die ik heb opgebouwd met klanten en de mooie gesprekken die ik heb mogen voeren, die ga ik nooit vergeten. De beursbezoeken naar Parijs, München en Milaan waren vooral ontzettend leuk en gezellig. Via deze weg wil ik dan ook iedereen bedanken voor de fijne samenwerking de afgelopen vijftien jaar! Maar dit zal de visie niet zijn zonder dat ik u wil attenderen op haat laatste nieuws uit de optiek. Het bloed stroomt waar het niet gaan kan zal ik maar zeggen; want de vele veranderingen die er op dit moment binnen de optiek plaatsvinden heb ik maar wat graag vastgelegd. Zo ook het interview met de heren en ondernemers van ClearVision Group. Hun missie? De zelfstandige opticien een waardevolle toekomstbieden door het ondernemerschap te delen. Want zo vertelt één van de oprichters van ClearVision Group Diederik van der Heijden: “Met de ClearVision Group is er voor alle zelfstandige opticiens in Nederland een mogelijkheid om hun optiekzaak succesvol te maken, uit te bouwen en/of door te geven aan de volgende generaties.” Kortom, een interessant interview met drie gedreven ondernemers met hart voor optiek. Het uitgebreide interview op pagina 10 en 11 van deze uitgave is deze keer gereserveerd voor Frank Tiesma van Seiko. Frank Tiesma is sinds maart 2020 verantwoordelijk voor Seiko op de Nederlandse markt. In zijn thuisstad Utrecht vertelt hij ons uitgebreid over zijn mooie uitdaging om Seiko op de Nederlandse optiekkaart te zetten. “Meerwaarde bieden voor de winkel, daar ligt de kracht van Seiko.” In het gesprek met Walter de Haas van De Haas Optiek uit 's-Hertogenbosch zien we een mooie samenwerking tussen optiekzaak en leverancier. In dit geval die met Marcolin. In de winkel in Den Bosch wordt het fashionmerk MaxMara volop in de spotlights te zetten. Wij gaan in gesprek met Walter over de keuze van MaxMara. Maar wat leest u nog meer in deze uitgave? LensOnline schoof aan tafel met enkele opticiens om het uitgebreid over de transformatie van de sector te hebben. Wat doe je om blijvende meerwaarde te bieden aan je klant? Hoe ga je om met trends? En welke functie vervullen digitale kanalen tegenover fysieke? En mooi rondetafelgesprek met boeiende gasten. Ik wens u voor de laatste keer veel lees- en kijkplezier! Else Witten Hoofredacteur vaktijdschrift De Opticien e.witten@gpmedia.nl de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | December 2022 | 22 e j aargang no. 6 | Pr i j s € 10, 50 Special ZONNEBRILLEN & CONTACTLENZEN COVERSTORY INTERVIEW MET ROGIER VAN HAGE EN MARIËLLE VAN GOOR VAN MARK’ENNOVY: PRESBYOPIE IS NIET VERANDERD, MAAR DE LEVENSSTIJL WEL! COLOFON EN DE VISIE BEDANKT VOOR DE FIJNE EN WAARDEVOLLE SAMENWERKING DE AFGELOPEN 15 JAAR! “ “

INHOUD DE OPTICIEN NR 6 2022 4 PAG. 10 INTERVIEW Frank Tiesma is sinds maart 2020 verantwoordelijk voor Seiko op de Nederlandse markt. In zijn thuisstad Utrecht vertelt hij ons uitgebreid over zijn mooie uitdaging om Seiko op de Nederlandse optiekkaart te zetten. “Meerwaarde bieden voor de winkel, daar ligt de kracht van Seiko.” PAG. 14 COVERSTORY De leeftijd van veertig is niet langer de middelbare leeftijd. Mensen van veertig zijn nog steeds in de bloei van hun leven en zullen waarschijnlijk nog veertig jaar leven. Volgens Rogier van Hage van mark‘ennovy is het van groot belang dat de contactlenzen en het onderhoud bij de wensen van de klant aansluiten. PAG. 17 RODENSTOCK Rodenstock introduceert het “Ultimate Lightness” concept. Een serie monturen waarin draagcomfort en personaliseren centraal staan. Een opvallend ontwerp, gecreëerd met focus op eenvoud met moderne vormen en doordachte details, zijn de kenmerken van deze nieuwe serie. PAG. 22 CLEARVISION Eind vorig jaar is het bedrijf ClearVision Group opgericht, een nieuw initiatief van drie zelfstandige opticiens: Diederik van der Heijden (Optiek van Wely & Optiek van Dinther, Roosendaal), Tjalle Story (Ophof Opticiens & Audiciens, Hengelo) en Raymond Heunen (Heunen Opticiens, Beek en Geleen). 10 14 17 22

DE OPTICIEN NR 6 2022 5 PAG. 26 BELGIË MAAKT KENNIS MET OOGWERELD Oogwereld heeft zich met haar nu 74 vestigingen in Nederland ontplooid tot een groep waar kwalitatieve optiekzaken zich verenigen en aansluiten. Ook de Belgische markt heeft inmiddels kennisgemaakt met Oogwereld, waar tot op heden veertien zaken zijn gevestigd. PAG. 44 LENSONLINE Het optieklandschap verandert elke dag. Consumenten hebben nieuwe eisen, het aanbod groeit dagelijks en 'vandaag besteld, morgen in huis’ werd de nieuwe norm. LensOnline schoof aan tafel met enkele opticiens om het uitgebreid over de transformatie van de sector te hebben. PAG. 52 OPTISWISS Sinds vorig jaar is Optiswiss ook voor opticiens in Nederland beschikbaar. René Austie is Country Manager van Nederland en wij spreken hem uitgebreid over zijn nieuwe uitdagende rol binnen Optiswiss. PAG. 72 BOERTIE OPTIEK UIT RAALTE Ewald en Maurice Diekman zijn sinds 2010 eigenaar van Boertie Optiek. Een drukke en goedlopende zaak in het hart van Raalte. We krijgen een warm welkom door het personeel en ook Ewald steekt enthousiast van wal als we hem vragen naar zijn goedlopende business. 44 26 72 52

DE OPTICIEN NR 6 2022 6 KORT NIEUWS Deze indrukwekkende en veelzijdige brillen overtuigenmet verschillende kenmerken. Dankzij hun grootte en dubbele brug trekken deze multitalenten de aandacht, terwijl het zijdezachte oppervlak in nieuwe tinten zacht lijkt. Het kleurenpalet van de ‘Made in Switzerland’-monturen is uitgebreid met vier nieuwe kleuren, waardoor de hele collectie nu in totaal vijftien tinten verkrijgbaar is. Modieus, klassiek, tijdloos en opvallend. Meer informatie: Optical Agency Tel. +31 (0)6 12332913 www.gotti.ch Songül Gönül is erg enthousiast over haar toetreding tot het bedrijf. “Met veel genoegen ondersteun ik vooral de service en de klantgerichte houding van de optiekzaken en de afdeling oogheelkunde naar de klanten toe. Door goede samenwerkingen aan te gaan met de optiekzaken en oogheelkunde, willen wij diens klanten met een glimlach terug zien komen. Mede door de fijne communicatie en met de juiste probleemgerichte handelingsbekwaamheid zetten wij onze vakkundige relaties voort.” Meer informatie: Ursapharm NL Tel. +31 (0)492 472473 www.ursapharm.nl OF HET NU EEN OPTISCH MEESTERWERK IS OF EEN TIJDLOZE EN KLASSIEKE ZONNEBRIL, DE NIEUWE MODELLEN GUIDI EN GYDO ZIJN ECHTE ALLROUNDERS. ZO VORMEN DAARMEE EEN FIJNE TOEVOEGINGEN AAN DE 3D-GEPRINTE GÖTTI DIMENSION-COLLECTIE. URSAPHARM STELT U GRAAG VOOR AAN SONGÜL GÖNÜL, PRODUCTSPECIALIST VOOR DE REGIO’S ZUID-HOLLAND EN ZEELAND. SINDS MEI 2022 IS SONGÜL WERKZAAM BINNEN HET NEDERLANDSE URSAPHARM TEAM. NIEUWE 3D-GEPRINTE FRAMES GUIDI EN GYDO VAN GÖTTI URSAPHARM WIL UW KLANTEN MET EEN GLIMLACH TERUG ZIEN KOMEN

DE OPTICIEN NR 6 2022 8 MONTUREN NIEUW MERK BRILMODE BY OSINGA: SOTTILE UITBREIDING THE COMFORT CLUB De overzichtelijke collectie (bijna twintig modellen in meerdere kleuren) bestaat uit zowel metalen als acetaat modellen. Fraaie en bijzondere designs, heren/dames en in de maatvoering (46-50) is vooral rekening The Comfort Club heeft niet stilgezeten, want ze breiden verder uit. Nu met The Comfort Club Purple. De Purple is de bekende Dailies™ AquaComfort Plus™ van Alcon. Deze daglenzen zorgen voor een verfrissend en comfortabel gevoel bij elke knipperslag, door de Blink Activated Moisture technologie waarmee ze zijn uitgerust. Met het brede assortiment en de sprekende kleuren, is het eigen merk van Centrop inmiddels niet meer weg te denken uit de contactlenzenpraktijk. OVER THE COMFORT CLUB The Comfort Club is hét eigen merk van Centrop, de inkoopvereniging voor zelfstandige opticiens. Het uitgebreide assortiment van The Comfort Club BRILMODE BY OSINGA HEEFT EEN NIEUW MERK GELANCEERD. SOTTILE, LETTERLIJK ‘SUBTIEL’, BRENGT HET BESTE VAN NEDERLAND EN ITALIË SAMEN. DE GEHELE COLLECTIE IS IN NEDERLAND ONTWORPEN EN IS 100% MADE IN ITALIA. BEGIN DIT JAAR INTRODUCEERDE THE COMFORT CLUB EEN NIEUW DESIGN. DE TOEVOEGING VAN EEN DUIDELIJKE NAAM EN MEER ONDERSCHEID IN KLEUREN, HEEFT HET DESIGN (NOG) KRACHTIGER GEMAAKT. OOK IS HET ASSORTIMENT FLINK UITGEBREID, WERD EEN VERNIEUWDE (CONSUMENTEN)WEBSITE – THECOMFORTCLUB.NL – EN MOOI POS MATERIAAL GELANCEERD. gehouden met jongvolwassenen en mensen met een smal gezicht en/of smalle PD. Uitstekende prijs/kwaliteitverhouding! De lichtgewicht monturen hebben subtiele details die verwijzingen naar zowel de Italiaanse als Nederlandse achtergrond. De natuur (zie groene kleur in het logo), duurzaamheid en ‘ecologisch verantwoord’ staan hoog in het vaandel. Zo worden bij de productie enkel duurzame materialen gebruikt en is er geen plastic verpakkingsmateriaal. OVER BRILMODE.NL Brilmode.nl is al jaren een begrip binnen de Nederlandse optiekmarkt. Niet alleen staat het bedrijf bekend om haar fraaie portfolio aan merken, ook aan back-office is altijd tot in de puntjes geregeld: “Door onze ruime voorraad kunnen we snelle levertijden hanteren. Door onze korte lijnen met de fabriek hebben we de nieuwste collecties razendsnel in huis. En omdat iedere klant bijzonder is, bieden we een uitzonderlijk hoog serviceniveau.” Meer informatie is te krijgen bij vertegenwoordigers Carla Vos (Zuid Nederland, carla@brilmode.nl) of Peter ten Voorde (Noord Nederland, peter@brilmode.nl). Brilmode by Osinga: www.brilmode.nl, tel. +31 (0)334948962 bestaat uit topkwaliteit producten met een frisse en kleurrijke uitstraling en is te bekijken op de website thecomfortclub.nl. Interesse? Neem contact op met Centrop voor meer informatie. Mail naar info@thecomfortclub.nl of bel 0263648048.

Onze brillenglazen. Zwitserse innovatiekracht. Tot in het kleinste detail.

DE OPTICIEN NR 6 2022 10 INTERVIEW SEIKO PREMIUM DESIGNS EN KLEURPROGRAMMA ACTIVEREN NIEUWE DOELGROEPEN FRANK TIESMA IS SINDS MAART 2020 VERANTWOORDELIJK VOOR SEIKO OP DE NEDERLANDSE MARKT. OM HEM - EN NATUURLIJK SEIKO - NOG BETER TE LEREN KENNEN SPREKEN WE MET FRANK AF VOOR EEN INTERVIEW. IN ZIJN THUISSTAD UTRECHT VERTELT HIJ ONS UITGEBREID OVER ZIJN MOOIE UITDAGING OM SEIKO OP DE NEDERLANDSE OPTIEKKAART TE ZETTEN. “MEERWAARDE BIEDEN VOOR DE WINKEL, DAAR LIGT DE KRACHT VAN SEIKO.” Frank Tiesma is opgeleid tot optometrist en al vele jaren werkzaam binnen de optiekbranche. Toch willen we hem graag beter leren kennen en daarom vragen we hem eerst naar zijn achtergrond: “Ik ben de opleiding optometrie gaan volgen, omdat ik altijd dacht dat ik iets technisch moest gaan doen. Mijn moeder vond dat ik de zorg in moest. Dus de keuze was snel gemaakt”, vertelt Frank lachend. “Ik ben stage gaan lopen in het ziekenhuis en werd daar ook geconfronteerd met alle ellende die het ziekenhuis met zich meebrengt. Dat paste gewoon niet helemaal bij mij. Ik heb toen tien jaar met veel plezier in de winkel in Utrecht gestaan. Bij Hall of Frames heb ik veel mogen leren. Ik kreeg vervolgens een aanbod om als ‘technical coach’ aan de slag te gaan bij een glasleverancier, om meer te vertellen over de apparatuur. Vanwege een burn-out bij een collega kreeg ik daar een dubbelrol en pakte ik ook de sales op. Dat beviel mij ontzettend goed en vanuit deze functie kreeg ik een aanbod van Seiko om dit vanaf scratch op te zetten op de Nederlandse markt. Een onwijs leuk aanbod waar ik absoluut geen nee op kon zeggen. Het was voor mij een hele mooie stap om mijn kennis die ik heb opgedaan uit te breiden en toe te passen, maar ook veel meer te leren over marketing en branding. Ik merk dat ik het product helemaal omarm, omdat ik oprecht fan van Seiko ben. Juist door haar toegevoegde waarde.” “Ik ben in maart 2020 gestart. Twee weken voor de corona-pandemie echt losbarstte. Seiko was natuurlijk wel bekend in Nederland. Hoya is in 2014 eigenaar geworden van het label Seiko. In deze jaren stond Seiko in de markt als een budget merk. Het idee daarachter was om met relatief goedkope glazen een groot marktaandeel te verkrijgen, om vervolgens up te graden naar meer premium glazen. In Nederland werkte dat niet. In 2017 hebben ze daarom de stekker eruit getrokken voor de Nederlandse markt. Seiko is eigenlijk een premium merk dat simpelweg meer verdient. Seiko is drie jaar niet op de Nederlandse markt aanwezig geweest. En nu is het terug met een strategie die helemaal bij het merk Seiko past en hoort. HOE IS HET DE AFGELOPEN TWEE JAAR GEGAAN? “Goed, juist omdat Seiko nu in de markt wordt gezet zoals het bedoeld is. We hebben ervoor gekozen om de bestaande Hoya accounts die geen Seiko deden te informeren over de meerwaarde die Seiko te bieden heeft. Seiko excelleert in het kleurprogramma. Daarin kunnen wij een hele mooie aanvulling zijn. Er zijn een aantal winkels meteen ingestapt, vanwege het enthousiasme over ons kleurprogramma en de mogelijkheden die dit biedt, naast uiteraard het hele mooie en volwaardige glasprogramma. We willen graag die speler zijn die meerwaarde biedt en de winkel beter maakt. Een bruin getint glas is plat gezegd een bruin getint glas. Maar het gaat erom welke aanbod je hebt en wat dat kan betekenen voor je klanten. Wil je die nieuwe doelgroep aanspreken die het getinte glas omarmt, dan zijn wij wel de partij waarmee dit kan.”

DE OPTICIEN NR 6 2022 11 “Maar ook ons idee van marketing spreekt veel opticiens aan. Seiko zorgt ervoor dat jouw klanten naar jouw winkel komen. Wij zorgen er als merk voor dat de opticien de klanten in de winkel krijgt. We doen dus ontzettend veel aan b-to-c marketing. Natuurlijk kunnen we op maat iets voor de winkel regelen op marketinggebied, maar onze belangrijkste doelstelling is dat consumenten de winkel binnenkomen met de vraag: verkoop jij ook Seiko glazen?” WE WILLEN GRAAG DIE SPELER ZIJN DIE MEERWAARDE BIEDT EN DE WINKEL BETER MAAKT “ “ “Consumenten hebben vaak een andere informatiebehoefte dan de opticien. De website is speciaal ontwikkeld om de zelfstandige opticien te ondersteunen en de toekomstige consument te motiveren met een aansprekende community. Door online te adverteren op lokaal niveau kunnen we gericht onze doelgroep benaderen. We richten ons bijvoorbeeld op de doelgroep met enkelvoudige glazen die nu vaak sneller bij een Ace & Tate naar binnen loopt dan bij de zelfstandige opticien. Door de uitingen aantrekkelijk te maken met aansprekende foto’s en de juiste informatie willen we het ‘community’ gevoel creëren en kunnen we ook deze doelgroep aan ons binden.” “Want waarom koopt de jongere generatie wel dure schoenen en kleding, maar geldt dit niet voor zijn of haar bril. Ik denk dat dat te maken heeft met wie het product promoot. Influencers en artiesten kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Er zijn ontzettend veel artiesten die brillen dragen met getinte glazen. We zijn ons daarom op deze artiesten gaan focussen en hebben samenwerkingen met hen opgezet. Denk aan Ronny Flex bijvoorbeeld. We laten de artiest ambassadeur worden van de winkel en wij leveren de glazen, zodat wij de beelden kunnen gebruiken voor onze marketinguitingen.” “Maar we zijn ook actief in de E-sport. Jongeren gamen veel en daarom werken wij samen met Ruud Gullit zijn E-sport team. Wij checken de ogen van dit team, en meten indien nodig een bril aan. Dit dragen we ook weer uit, zodat jongeren opnieuw in aanmerking komen met Seiko. Kortom, we zijn weer volop actief op de Nederlandse markt en hopen in de toekomst ons aandeel nog verder te vergroten.” Voor meer informatie: Seiko Benelux Tel. +31 (0) 625 204 844 www.seikovision.com/nl DAT IS EEN VRIJ OPVALLENDE STRATEGIE VOOR EEN KLEINERE SPELER BINNEN HET GLASSEGMENT? “Dat klopt. Dat betekent ook dat je iets goeds moet bedenken. Maar als je kijkt naar hoe het ons de afgelopen jaren is vergaan, dan zie je dat we nu een grote club klanten hebben die erg tevreden zijn met de glazen die we aanbieden. Zowel qua product zelf als customer service et cetera. En we zijn ook begonnen met de Seiko Vision Club: een toffe en inspirerende website speciaal ontwikkeld voor de consument.”

DE OPTICIEN NR 6 2022 12 BEURSNIEUWS OPTI IN MÜNCHEN: VAN 13 TOT 15 JANUARI 2023 DE EERSTE OPTICA VAKBEURS VAN HET JAAR STAAT VOOR DE DEUR. NA EEN EENMALIGE SPECIALE EDITIE IN MEI, VINDT DE INTERNATIONALE VAKBEURS VOOR OPTICA & DESIGN PLAATS OP DE GEBRUIKELIJKE DATUM VAN MIDDEN JANUARI VAN 13 TOT 15 JANUARI 2023, OP HET BEURSTERREIN VAN MÜNCHEN. COMPACTE INDELING Bezoekers krijgen bij de beurs in 2023 weer een garandeert gestructureerd en efficiënt bezoek, dit keer met drie goed gevulde zalen. De hallen C3 en C4 zijn samengevoegd tot één hal, waarbij het gebruikelijke gestructureerde halconcept behouden blijft. Hierdoor is er een grotere zaalbezetting, waar onze Oosterburen tegemoet komen in de behoefte van de branche aan uitwisseling. Wat kunt u van de nieuwe indeling verwachten? De hallen C3 en C4 zijn zodanig samengevoegd dat de eerste hal alle opti-productruimten bevat. De aansluiting op de noordelijke entree en de gebruikelijke overgang naar hallen C2 en C1 worden nog compacter. Exposanten en bezoekers profiteren hier in gelijke mate van. Inde hallenC1 enC2 zullenopnieuwdemonturencollecties van de gelicentieerde merken en fabrikantenmerken te vinden zijn, plus de onafhankelijke design area YES en de opti BOXES met start-ups. Ook in hal C3 zullen monturen worden gepresenteerd, maar ook voor gevestigde opticiens is er van alles te vinden, zoals inkoopgroepen, handelsproducten, winkelinrichting met aankleding en decoratie, maar ook werkplaatsinrichting en -apparatuur. Opti CAFÉ, powered by ZVA, zal ook volop ruimte bieden in hal C3 voor uitwisseling en deskundige gesprekken. Vakbezoekers hebben hier voor het eerst de mogelijkheid om advies te krijgen over hun aanwezigheid op social media in korte tijdsloten van 20 minuten. De thema’s "Myopie management" en "Duurzaamheid in oogheelkundige optica" komen terug in alle hallen en productgebieden van opti in januari. OPTI BOX AWARD Na de succesvolle eerste editie in 2022 wordt in januari ook de opti BOX AWARD voor veelbelovende start-ups uit de monturenbranche opnieuw gelanceerd. De prijs – ondersteund door eyebizz – wordt op de zaterdag van de vakbeurs live ter plaatse uitgereikt door een internationale jury van experts aan één van de nieuwkomers van de opti BOXES in het YES onafhankelijke designgebied. 2024 De datum van 2024 voor de opti is ook al vastgesteld. Ook hier heeft de internationale vakbeurs medio januari veiliggesteld en is van 12 tot 14 januari dé ontmoetingsplaats voor de industrie. Meer informatie: Opti T +49 89 189 149 166 | nissum@ghm.de www.opti.de/en

Save the date Online launch event 9 januari Lancering van ACUVUE® OASYS MAX 1-Day, nieuw in de ACUVUE® OASYS familie | 9 januari 2023 Raadpleeg voor meer informatie over correct dragen, onderhoud en veiligheid de gebruiksaanwijzing of bezoek onze J&J website: jnjvisioncare.nl of jnjvisioncare.be ACUVUE® en ACUVUE® OASYS MAX 1-Day zijn handelsmerken van Johnson & Johnson. © Johnson & Johnson 2022. PP2022MLT6875 jnjvision-event.com Schrijf je nu in via onderstaande QR code.

DE OPTICIEN NR 6 2022 14 COVERSTORY INTERVIEW MET ROGIER VAN HAGE EN MARIËLLE VAN GOOR VAN MARK’ENNOVY “Het design, ontwikkeld door het Brien Holden Vision Institute met de gepatenteerde Extended Depth Of Focus technologie, heeft een pupil onafhankelijke zone. Hierdoor kunnen we zorgen voor een uitstekende visus op alle afstanden. Het kijken tussen de verschillende afstanden loopt naadloos in elkaar over, wat bijdraagt aan het algehele draagcomfort. Het siliconen hydrogel materiaal combineert een hoog watergehalte met een lage frictiecoëfficiënt voor een beter comfort, gedurende de hele dag. De lens biedt een zeer ruime keuze aan parameters in diameter, BCR en sterktes wat zorgt voor een precieze passing en goede hanteerbaarheid.” Goed zicht op alle afstanden en gemak gaan hand in hand voor een gezonde levensstijl. De digitale wereld en social media zoals LinkedIn, Instagram en DE LEEFTIJD VAN VEERTIG IS NIET LANGER DE MIDDELBARE LEEFTIJD. MENSEN VAN VEERTIG ZIJN NOG STEEDS IN DE BLOEI VAN HUN LEVEN EN ZULLEN WAARSCHIJNLIJK NOG VEERTIG JAAR LEVEN. HET BELANGRIJKSTE IS DAT ZIJ ZICHZELF EERDER ALS JONG BESCHOUWEN, EEN MENTALITEIT DIE WORDT ONDERSTEUND DOOR DE HUIDIGE SOCIALE TRENDS! VOLGENS ROGIER VAN HAGE IS HET VAN GROOT BELANG DAT DE CONTACTLENZEN EN HET ONDERHOUD BIJ DE WENSEN VAN DE KLANT AANSLUITEN. “DE EDOF IS EEN OP MAAT GEMAAKTE MAANDLENS, SPECIAAL ONTWORPEN VOOR PRESBYOPEN, EN NU ÓÓK VOOR DE TORISCHE PRESBYOPEN.” Facebook zijn een belangrijk onderdeel van ons leven geworden. Als het gaat om de keuze van multifocale contactlenzen is het goed om niet te lang te wachten. De EDOF voor presbyopia is uitermate geschikt voor de beginnende presbyoop. “Doordat deze multifocale en multifocaal torische ens in verschillende addities te verkrijgen is, kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van de klant”, vult Mariëlle aan. WAAROM MPS VLOEISTOF VAN MARK‘ENNOVY Sinds 2021 heeft mark’ennovy haar eigen lens care producten. Een Multipurpose en een Peroxide systeem voor het onderhouden van de lenzen. De oogzorgspecialist weet hoe belangrijk het is om de juiste contactlensvloeistof bij de voorgeschreven lenzen te gebruiken.

DE OPTICIEN NR 6 2022 15 Bij het dragen van maandlenzen kan de vloeistof verschil maken in het draagcomfort. En dát kan voor sommige contactlensaanpassers weer net het verschil maken tussen een trouwe klant of een drop-out. Welke combinatie lens en vloeistof het beste is voor de klant, hangt o.a. af van lensmateriaal, traanfilm en onderhoud. “Dat is dan ook de reden dat wij hebben gekozen voor twee vloeistofsystemen.” Beide vloeistoffen zijn geschikt voor Silicone Hydrogel materialen. De MPS vloeistof bevat hyaluronzuur met een proteïnereiniger die zorgt voor het lang en comfortabel dragen van de lenzen. De perioxide vloeistof is een één- stap- peroxide systeem met een neutralisatie tablet die een vitamine B2 kleurindicator bevat. Na 1 uur is de peroxide volledig geneutraliseerd tot een conserveringsvrije saline. PRESBYOPIE IS NIET VERANDERD, MAAR DE LEVENSSTIJL WEL! “ “ De missie van mark’ennovy is oogzorgprofessionals een uitgebreid assortiment producten én expertise te bieden, zodat wij samen met u een duidelijk verschil kunnen maken voor uw klanten. Met de EDOF Toric for Presbyopia en de vloeistoflijn brengt mark’ennovy weer nieuwe mogelijkheden en kansen voor uw praktijk. Meer informatie: mark’ennovy Tel. 0800 023 2029 www.markennovy.com

MONTUREN DE OPTICIEN NR 6 2022 17 RODENSTOCK INTRODUCEERT: DE ‘ULTIMATE LIGHTNESS 360° CAMPAIGN’ DE ESSENTIE VAN HET ONTWERP Een opvallend ontwerp, gecreëerd met focus op eenvoud met moderne vormen en doordachte details, zijn de kenmerken van deze nieuwe serie. Met zo weinig mogelijk materiaal als basis, vormt deze collectie de perfecte match voor dames en heren die de voorkeur geven aan minimalisme. Less is écht more, een gouden formule waar zelfs de meest ervaren brildrager aangenaam door wordt verrast. DRAAGCOMFORT/PERFECT FIT De lichte brillen uit de ‘Ultimate Lightness; -serie wegen zo licht als een veertje: slechts 4,75 gram, dankzij de constructie van hoogwaardig titanium. Er is een brede selectie van meer dan tien modellen en met meerdere kleurmogelijkheden. PERSONALISEREN De consument kan zijn bril deels personaliseren doordat de kleur van het nylordraad vrij gekozen kan worden. Verkrijgbaar in een palet van acht prachtige gangbare tinten, variërend van subtiele nuances tot actuele trendkleuren. Van cashmere rose tot dazzling blue en caviar; als je van kleur houdt, dan is deze serie echt iets voor de trendy consument. PARTNERSHIP: ULTIMATE LIGHTNESS 360° CAMPAIGN Partnership is voor ons plezier maken en samenwerking; in drukke tijden bieden wij de mogelijkheid om u te ontzorgen en de winkel in de spotlights te zetten. Met de nationale “Ultimate Lightness 360° campaign” RODENSTOCK INTRODUCEERT HET “ULTIMATE LIGHTNESS” CONCEPT. EEN SERIE MONTUREN WAARIN DRAAGCOMFORT EN PERSONALISEREN CENTRAAL STAAN. wil Rodenstock samen met haar partners de doorverkoop stimuleren en nieuwe interesse genereren, klanten aantrekken, ervaring creëren en koopimpuls activeren, door middel van activiteiten die de gehele klantenreis ondersteunen. Zoals met een nationale online campagne – gepersonaliseerde online berichten – herkenning in een etalage die een echte eyecatcher is - en de call to action! LET’S FLY TO NEW HIGHTS TOGETHER Bijna ieder mens droomt ervan eens te kunnen vliegen. Met het maken van een ballonvaart komt u heel dicht bij dat gevoel. In een luchtballon, hoog in de lucht, ervaart u het ultieme gevoel van vrijheid. Als hoogtepunt van deze campagne maakt de consument kans op een ballonvaart en maken zij met deze unieke ervaring dromen waar. Elke winkel geeft gegarandeerd een ballonvaart cadeau. Wie zou hier niet blij van worden? Heeft u een voorkeur voor ‘perfect fit’ brillen én een minimalistische look? Dan laat Rodenstock u met alle plezier kennismaken met de persoonlijke selectie Rodenstock brillen. Meer weten? Mocht u vragen hebben over deze campagne van Rodenstock, neem dan contact op met één van de accountmanagers Eyewear of de collega’s van de afdeling sales support via 050 – 544 1599

DE OPTICIEN NR 6 2022 18 KORT NIEUWS Elke serie is verkrijgbaar in vijf fashionable kleuren. De marketing van de brillen richt zich vooral op de ‘cuteness’; kleintjes met een leuke bril op zien er immers ontzettend schattig uit. Vandaar dat er veel wordt geïnvesteerd in beeldmateriaal. Inmiddels zijn er over de tweehonderd foto’s beschikbaar in de imagebank van het merk. De guitige gezichtjes vind je ook terug op de verpakkingen en het instore promotiemateriaal. Voor de winkels zijn er onder andere displays en stand-ups beschikbaar. De brillen zelf zijn voorzien van categorie 3 gepolariseerde glazen. In de verpakking vind je naast de bril ook nog een handig opbergzakje wanneer de bril niet wordt gebruikt. Meer informatie: Xplorys B.V. Tel: +31 (0)226 33 55 99 www.dooky.baby DOOKY HEEFT VOORNAMELIJK NAAMSBEKENDHEID GEGENEREERD OP HET GEBIED VAN KINDERWAGEN ACCESSOIRES EN IS UITGEGROEID TOT MARKTLEIDER IN NEDERLAND. IN 2002 INTRODUCEERDE HET MERK ONDER DE NAAM BABYBANZ ZONNEBRILLEN VOOR BABY’S MET DE NEOPREEN BAND ALS KENMERK IN PLAATS VAN VEREN. HIERDOOR BLIJFT DE BRIL GOED ZITTEN EN KAN HIJ NAUWELIJKS STUK GAAN. INMIDDELS IS HET ASSORTIMENT VAN DOOKY’S UITGEBREID NAAR VIJF COLLECTIES. DOOKY: ZONNEBRILLEN VOOR BABY’S, PEUTERS EN KLEUTERS Groter vooraan, kleiner achteraan, zo werkt Leonardo’s ‘illusie van diepte’ op een plat canvas. “Als een waardige leerling gaven we onze eigen draai aan de regels van de meester. We behielden de afmetingen van de tekening, maar bevrijdden ons ontwerp van het platte oppervlak. Het resultaat? Artistiek assymetrische monturen! Het is alsof je naar een intrigerend beeldhouwwerk kijkt: verandert de hoek, dan ook de illusie. Van extreme diepte naar extreme symmetrie met een draai van je hoofd. Welke van deze theo da Vinci meesterwerken is jouw favoriet?” Meer informatie: theo eyewear Tel. +32 3 227 05 05 www.theo.be “VOOR DE NIEUWSTE EYEWITNESS REEKS LIETEN WE DE GENIALITEIT VAN LEONARDO DA VINCI DOOR ONS HEEN STROMEN”, ALDUS DE ONTWERPERS VAN THEO EYEWEAR. “ZIJN BEROEMDE EENPUNTSPERSPECTIEF HEEFT ZIJN NUT AL BEWEZEN IN SCHILDERKUNST, ARCHITECTUUR EN TECHNIEK, MAAR EEUWEN NA DE RENAISSANCE BLIJKT HET OOK TE WERKEN IN EYEWEAR DESIGN!” PERSPECTIVE (EYE WITNESS) - IN LIJN MET LEONARDO

info.nl@designeyeweargroup.com / +31 (0)79 59 38 770 / williammorris.co.uk / Betty Verbeek - Tel +31 6 54 97 87 33

EYE RECRUITMENT | ROTTERDAMSEWEG 22 3332 AJ ZWIJNDRECHT | 06-41191479 WWW.EYERECRUITMENT.NL | TALENT@EYERECRUITMENT.NL VACATURE: FULLTIME OPTICIEN/CONTACTLENSSPECIALIST M/V ZWOLLE VACATURE: OPTICIEN/ VERKOOPMEDEWERKER OPTIEK M/V BIJ KRIJGSMAN OPTIEK IN LIENDEN VACATURE: AMSTERDAM – UTRECHTKOP VAN NOORD HOLLAND HET ONDERSCHEID WORDT GEMAAKT DOOR HET TALENT DAT AANWEZIG IS KIJK OP WWW.EYERECRUITMENT.NL VOOR DE VACATURES IN DE OPTIEKBRANCHE coblens.com D I S C O V E R N O W AT DESTINATION UNKNOWN Vak i n fo rma t i e voo r de t o t a l e op t i ek- en cont a c t l ens b ranche de opticien SCHRIJF U IN VOOR ONZE MAANDELIJKSE ONLINE NIEUWSBRIEF WWW.DEOPTICIEN.BIZ

DE OPTICIEN NR 6 2022 21 ZONNEBRILLEN NIEUWE COLLECTIE ZONNEBRILLEN VAN PENN&INK N.Y Er zijn meer gekleurde glazen en semi-transparante lenzen te zien in de nieuwe lijn die alsnog optimaal bescherming bieden voor de ogen. Acetaten als tortoise en havana in verschillende kleurschakeringen vullen de collectie prachtig aan naast de trendkleur wit en zachtere tonen als caramel, nude, beige en lichtgrijs. OVER PENN&INK N.Y Bij Penn&Ink N.Y draait het in de eerste plaats om comfort. Stretch, gemak en flexibiliteit zijn belangrijke waarden voor het merk en lopen als een rode draad door de kledingcollectie. Maar de oprichters richten zich niet alleen op kleding: “Wat we willen, maken we. En dus besloten we dat het niet ophoudt bij het ontwerpen van kleding. Penn & Ink N.Y gaat verder dan dat. Met alles wat we doen, creëren we een authentieke en inspirerende wereld. Zo hebben we onze hoogwaardige brillencollectie gelanceerd, die onze kledingcollectie complementeert.” PENN&INK N.Y EYEWEAR LANCEERT DIT SEIZOEN WEER EEN GLOEDNIEUWE COLLECTIE ZONNEBRILLEN; TIEN NIEUWE MODELLEN UITGEVOERD IN ZOWEL METAAL ALS ACETAAT. WE ZIEN DIT SEIZOEN EEN GROTE VERSCHEIDENHEID AAN DESIGNS; VAN OVERSIZED ONTWERPEN TOT KLEINERE, PLATTE MODELLEN DIE NIET MOGEN ONTBREKEN IN DE HUIDIGE COLLECTIES. NAAST DE TRENDS BLIJVEN EVERGREENS ALS DE AVIATOR EEN PLEK HOUDEN IN DE ZONNEBRILLENLIJN VAN PENN&INK N.Y EYEWEAR. GESCHIEDENIS De oprichters struikelden over de naam Penn & Ink in Brooklyn, New York. Het was het merk onder welke Maureen J. Penn en Stanley Ink samenwerkten in de jaren '60. “Penn was de creatieve geest, Ink vertegenwoordigde de zakelijke kant. Het merk had echter een kort bestaansrecht en niemand weet wat er is gebeurd met het duo. Niets meer werd van het merk vernomen totdat Penn & Ink N.Y. is wedergeboren: met ons als trotse ouders.” “De naam past perfect bij wat we voor ogen hebben met ons label. De Amerikaanse basic stijl in kleding, mode die zowel ontspannen en comfortabel, evenals kosmopolitisch is. En Brooklyn NY zelf heeft in de afgelopen jaren een transformatie ondergaan. Met Williamsburg als kloppend hart, is het een samenspel van cultuur, eten en mode geworden. Wij gaan graag naar Brooklyn voor inspiratie. Dan keren we terug naar ons nest.” Meer informatie: België Eric Beuten - Option B.V B.A Tel. +32 475 49 12 00 eyec@telenet.be Nederland Sales agent onder A12 Harriette Sciarone Tel. +31 625333743 Sales agent boven A12 Raymond Busscher Tel. +31 646744310

DE OPTICIEN NR 6 2022 22 ONDERNEMEN CLEARVISION HELPT OPTICIENS SLAGVAARDIGER TE WORDEN EN ZO ZELFSTANDIG TE BLIJVEN Na een periode van zorgvuldige voorbereiding heeft ClearVision Group met de recentelijke samenvoeging van negen zelfstandige (optiek) bedrijven de stap gemaakt van een ambitieus project naar een volwassen organisatie. ClearVision Group wordt vooralsnog gevormd door: Optiek van Wely, Optiek van Dinther, beide uit Roosendaal, Ophof Opticiens & Audiciens uit Hengelo, Oosterhoff Hoortoestellen uit Drachten, Hoortoestelwinkel uit EIND VORIG JAAR IS HET BEDRIJF CLEARVISION GROUP OPGERICHT, EEN NIEUW INITIATIEF VAN DRIE ZELFSTANDIGE OPTICIENS: DIEDERIK VAN DER HEIJDEN (OPTIEK VAN WELY & OPTIEK VAN DINTHER, ROOSENDAAL), TJALLE STORY (OPHOF OPTICIENS & AUDICIENS, HENGELO) EN RAYMOND HEUNEN (HEUNEN OPTICIENS, BEEK EN GELEEN). DE REDACTIE VAN DE OPTICIEN SPREEKT MET DE DRIE HEREN OVER DE PLANNEN EN AMBITIES VAN CLEARVISION GROUP. Twello, Heunen Opticiens in Beek, Heunen Juweliers & Opticiens in Geleen, Heunen Juweliers in Beek en Buisman Brillen in Eindhoven. WANNEER IS CLEARVISION GROUP GEBOREN? Diederik: “Eind vorig jaar werd ClearVision Group officieel. Maar drie jaar geleden is het zaadje gepland tussen mij en Raymond.

DE OPTICIEN NR 6 2022 23 Letterlijk op het strand, tijdens een vakantie in Italië waar wij elkaar een paar dagen hebben opgezocht. We zijn al jaren bevriend en zijn een klankbord voor elkaar. We hebben op zakelijk gebied altijd veel van elkaar geleerd en weten elkaar een spiegel voor te houden. Ook op het strand waren we aan het sparren en we hadden het over de toekomst van onze optiekzaken en wat onze wensen waren als ondernemer.” De optiekmarkt is volop in beweging. Hoe sta je daar als ondernemer in? En wat betekenen bepaalde beslissingen voor je personeel. We kregen – terecht - regelmatig van ons personeel de vraag: gaan jullie je zaak ook verkopen? Maar we konden ons niet vinden in de manier waarop veel zaken nu worden overgenomen en welke gevolgen dit met zich meebrengt voor het personeel, maar ook voor de branche zelf. We zijn bevlogen ondernemers met een groot hart voor de optiek en zochten naar een manier waarop de zelfstandigheid wel behouden blijft.” Tjalle: “We hebben de afgelopen jaren dan ook goed de tijd genomen om hier een oplossing voor te vinden. We hebben veel geleerd, samenwerkingen opgezocht, fouten gemaakt, maar uiteindelijk een zeer goede organisatie neergezet. Bovendien hebben we ook zelf de stap gezet om in ClearVision te stappen. We geloven honderd procent in het concept/platform. We gaan next level ondernemen. De winkel succesvoller maken en uitbouwen, dat is het devies voor de zelfstandige optiekzaken. Bovendien is er een mooie vriendschap tussen ons ontstaan. Dat is heel waardevol voor ons, omdat het mensenwerk is en blijft.” Diederik: “Wat ben ik super trots op alle energie die we samen in de oprichting hebben gestoken. We zijn ontzettend blij dat Tjalle ons team is komen versterken, niet alleen vanwege de fijne ondernemer die hij is, maar ook zijn kennis van de audio is groot en bijzonder. Het begon als een plan met een missie, daarna was het lang een project en nu is het een volwaardige onderneming. Drie jaar keihard werken. Inmiddels telt ClearVision negen deelnemende bedrijven. En daar zal het niet bij blijven! Onze ambitie is om in 2025 dertig winkels aan de CV groep toegevoegd te hebben. Op dit moment voert ClearVision Group verschillende gesprekken met diverse opticiens over toekomstige samenwerking.” HOE GAAT CLEARVISION IN DE PRAKTIJK IN ZIJN WERK? Raymond: “ClearVision laat de ondernemer medeaandeelhouder in dewinkel blijven of worden. Zo behoudt hij/zij een grote beslissingsbevoegdheid en deelt mee in het succes. Daarnaast blijft de identiteit van de lokale winkel gewoon intact. Wij gaan zeker geen ClearVision winkels openen. We geloven in de kracht van de lokale ondernemer en zullen deze lokale identiteit intact houden. Er zal nooit ClearVision op de gevel komen te staan. Dat neemt niet weg dat we de winkel graag coachen. We zijn er echt om de opticien te coachen en zijn resultaten naar een hoger plan te trekken. Maar wel op een manier die bij de ondernemer en zijn identiteit past. Dat betekent in de praktijk dat de lokale ondernemer sturend is en elke dag verantwoordelijk voor de zaak. Wij helpen en adviseren waar mogelijk/ nodig en we voeren samen verbeteringen door in werkprocessen.” Tjalle: “Naast de coaching en begeleiding ondersteunt en ontzorgt ClearVision Group deelnemende winkels bij de inkoop, declaratie, winkeladministratie en marketing. Voor optimalisatie van deze processen maken we gebruik van onze faciliterende partners Optitrade Retailgroep en The Retail Solution Factory. Vooropgesteld, de ondernemer blijft echter zelf aan het roer staan. “ClearVision Group is de manier om de waarde van zelfstandige optiekwinkels te borgen, te professionaliseren en een alternatief te bieden, mocht een optiekondernemer met pensioen willen of de winkel willen overdragen/verkopen aan een zoon/dochter of medewerker.” Diederik vult aan: “We zien zoveel potentieel in de winkel staan. Goede medewerkers met veel ambities, maar het ontbreekt hen aan de liquide middel om in de zaak te stappen, waardoor de ambitie onbenut blijft. Met ClearVision is het voor medewerkers met ambities wel mogelijk om deels in te stappen. We bieden maatwerk oplossingen voor welke overname dan ook. Samen bouwen we aan een mooie toekomst!” “Iedereen die vragen en of interesse heeft, kan uiteraard geheel vrijblijvend contact met ons opnemen. In een persoonlijk gesprek leggen we graag onze plannen en mogelijkheden verder uit.” Meer informatie: ClearVision, Samen | Zelfstandig | Ondernemen Bas Hogeland, 06-51823517 www.clearvisiongroup.nl MET DE CLEARVISION GROUP IS ER VOOR ALLE ZELFSTANDIGE OPTICIENS IN NEDERLAND EEN MOGELIJKHEID OM HUN OPTIEKZAAK SUCCESVOL TE MAKEN, UIT TE BOUWEN EN/OF DOOR TE GEVEN AAN DE VOLGENDE GENERATIES “ “

de opticien Vak t i j ds ch r i f t BIJ ONS VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN HOORT EEN NET ZO INFORMATIEVE WEBSITE EN AANSPREKENDE NIEUWSBRIEF. ALS B-TO-B MEDIAPARTNER ZIENWIJ SOCIAL MEDIA (FACEBOOK, TWITTER, INSTAGRAM EN LINKEDIN) ALS DIGITALE ONTMOETINGSPLEK BIJ UITSTEK. DE DIGITALE ONTMOETINGSPLEK BIJ UITSTEK!

DE OPTICIEN NR 6 2022 25 BEURSNIEUWS MIDO IN EEN NIEUW JASJE Iedereen die minimaal één editie van MIDO heeft bijgewoond, ademt de unieke driedaagse beurs ‘vibe’: een soort creatieve en zeer positieve spanning die exposanten en bezoekers drijft om te genieten en in relatief korte tijd het beste te bereiken. De interactie tussen mensen en het zakendoen is nodig voor een product zoals een bril, of het nu een bril op sterkte is of een zonnebril, MIDO wil deze uitwisseling vergemakkelijken. AL MEER DAN VIJFTIG JAAR IS MIDO ‘THE PLACE TO BE’ WAAR DE HELE OPTIEKKETEN SAMENKOMT OM IDEEËN UIT TE WISSEL, PROJECTEN OP TE STARTEN, TOEKOMSTVISIES UIT TE WISSELEN EN ZAKEN TE DOEN. IN FEBRUARI 2023 START DE NIEUWE COMMUNICATIECAMPAGNE MET ALS CLAIM: “THE EYEWEAR STATE OF THE ART”, WAARDOOR ZE IN EEN NIEUW JASJE ZIJN GESTOKEN. COMMUNICATIECAMPAGNE Op 15 september werd de nieuwe communicatiecampagne gepresenteerd die in handen is van creatief directeur Max Galli en Mixer Group. De campagne is opgebouwd rond vier personen die tot 15 december elke maand worden onthuld en die de onderliggende principes van de MIDO-filosofie belichamen: eigentijdsheid, cultuur, mode en schoonheid. De nieuwe claim “The Eyewear State of the Art” bevestigt de leiderspositie van MIDO, de plaats waar het mogelijk is om getuige te zijn van het heden en de toekomst van brillen, dankzij de deelname van de hele wereldwijde toeleveringsketen. AWARDS De BeStore-award wordt uitgereikt door een internationale jury van experts aan de winkels die de beste winkelervaring bieden in de categorie ‘Design’ en de meest attente klantenservice in de categorie ‘Innovatie’. Voor de tweede keer wordt ook de Stand Up For Green-prijs uitgereikt, voor de meest duurzame stand in termen van aandacht voor milieu-impact en materiaalgebruik. Deze prijs werd vorig jaar gewonnen door de Good’s-stand van Piero Buono, vanwege zijn herbruikbare structurele elementen en materialen om de impact op het milieu te minimaliseren, ontworpen door Fransesco Stazio. MIDO 2023 Van 4 t/m 6 februari zullen op Fiera Milano Rho alle operators in de brillensector bijeenkomen, of het nu fabrikanten, distributeurs, kopers, vertegenwoordigers of exclusieve retailers zijn. Alle professionals uit de branche kunnen hun plaats reserveren op de 2023-editie van de langverwachte brillenshow. Meer informatie: Mido www.mido.com Instagram (@mido_exhibition), Facebook (@MIDOExhibition), Twitter (@MIDOExhibition) en Linkedin.

DE OPTICIEN NR 6 2022 26 INTERVIEW BELGIË MAAKT KENNIS MET OOGWERELD In de afgelopen jaren hebben steeds meer ondernemers zich aangesloten bij Oogwereld, allemaal met hun eigen redenen. Julius: “Wij willen lokale ondernemers ontzorgen en ondersteunen op alle vlakken van de bedrijfsvoering, zonder dat de identiteit van de winkel verloren gaat. Iedere ondernemer heeft zijn of haar eigen reden om zich bij ons aan te sluiten. Zo wil de één de zaak verkopen met het oog op de pensioensleeftijd en wil de ander minder bezig zijn met ondernemerszaken zoals de administratie en marketing. Daarnaast zijn er ook ondernemers die de ambitie hebben om verder te groeien en daarom voor een overname door Oogwereld kiezen.” Laatstgenoemde was ook het geval bij Pieter Vancoppenolle. Jaren geleden werd hij partner in de zaak van zijn vader, Vancoppenolle Brillen in Oostende. Later breidde Vancoppenolle Brillen uit tot De Talpa Groep, een verzameling van zeven kwalitatieve opticiens in Vlaanderen, waaronder OOGWERELD HEEFT ZICH MET HAAR NU 74 VESTIGINGEN IN NEDERLAND ONTPLOOID TOT EEN GROEP WAAR KWALITATIEVE OPTIEKZAKEN ZICH VERENIGEN EN AANSLUITEN. OOK DE BELGISCHE MARKT HEEFT INMIDDELS KENNISGEMAAKT MET OOGWERELD, WAAR TOT OP HEDEN VEERTIEN ZAKEN ZIJN GEVESTIGD. DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN REIST AF NAAR ANTWERPEN, WAAR WE IN DE PRACHTIGE OPTIEKZAAK BRILLENMARKT HARTELIJK WORDEN VERWELKOMD DOOR JULIUS REMARQUE, CEO VAN OOGWERELD, EN PIETER VANCOPPENOLLE, COUNTRYMANAGER BELGIË VOOR DE GROEP. Optiek Dirk Mertens in Leuven en Brilcenter Belaen in Deinze. Pieter hield zich steeds meer bezig met het managen van de organisatie rondom de winkels. “Het ondernemerschap heeft me altijd al aangetrokken en ik heb altijd de ambitie gehad om verder te groeien. Op den duur zaten we echter in een tweestrijd. We waren te klein om echt groot te kunnen worden, maar tegelijkertijd werden we ook te groot om klein te blijven. In die periode raakte ik in gesprek met Julius. We kwamen tot de conclusie dat er meer groei mogelijk zou zijn door ons aan te sluiten bij Oogwereld. Samen hebben we de mogelijkheden besproken en zo is het balletje gaan rollen.” IEDERE OVERNAME VERGT MAATWERK Inmiddels is Pieter uitgegroeid tot Countrymanager voor alle winkels in België, maar hij is zo nu en dan ook nog te vinden in de zaak in Oostende, iets wat we vaker zien bij een overname door Oogwereld. Julius legt uit:

DE OPTICIEN NR 6 2022 27 “Als een eigenaar zijn of haar winkel aan ons verkoopt, is het niet zo dat deze ineens uit het zicht verdwijnt. In tegendeel. Het heeft juist onze voorkeur dat de voormalig eigenaar nog enkele jaren actief is waardoor de overgang geleidelijk verloopt, de medewerkers aan het idee kunnen wennen en de klant er weinig van merkt. Daar hoort natuurlijk een passende management fee bij. Zoals gezegd willen we de identiteit van de lokale helden behouden, en daarbij is een soepel verloop van groot belang.” Voordat de zaak definitief overgaat in handen van Oogwereld, gaat er een heel proces aan vooraf. “Samen met de ondernemer worden de wensen en behoeften in kaart gebracht en vervolgens stellen we een plan op. Iedere overname vergt maatwerk. Pieter had de ambitie om zich toe te leggen op management en expansie, maar veel ondernemers kiezen ervoor om zich nog gedurende een aantal jaren toe te leggen op optiek, optometrie of klantencontact en minder bezig te zijn met de randzaken. Een overname ‘volgens het boekje’ bestaat niet, alles is bespreekbaar bij ons”, vertelt Julius. OOGWERELD BREIDT UIT IN BELGIË In België heeft Oogwereld inmiddels veertien vestigingen mogen verwelkomen binnen de groep, maar Julius verwacht meer bedrijven te mogen verwelkomen. Hij legt uit: “In Nederland zie je de afgelopen jaren veel consolidatie, in België is daar nog beperkt sprake van. Daar liggen kansen voor Oogwereld, maar ook voor de opticiens. Ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal zelfstandige opticiens openstaat voor minder verplichtingen en ondernemersdruk en een aangenamere balans tussen werk en privé, dat is mogelijk door toetreding tot de Oogwereld Groep. Om te bespreken of zo’n traject interessant is voor optiekondernemers, is Pieter aangesteld als Countrymanager in België. Hij weet als ervaren opticien en ondernemer wat er bij verkoop van ‘je kindje’ komt kijken en ook hoe een overnameproces in zijn werk gaat.” ONTZORGEN EN ONDERSTEUNEN Volgens Pieter is het van belang om vooral de zorgen bij de opticiens weg te nemen. “Zodra ik met opticiens in gesprek ga over de toegevoegde waarde van Oogwereld, zijn ze vrijwel direct enthousiast. Want wees eens eerlijk? Wie wil er na vele jaren meer dan voltijds werken niet ontzorgd worden op aspecten zoals de marketing en administratie? Daarnaast maken opticiens op leeftijd zich zorgen over de toekomst van de zaak en vooral hun medewerkers na hun pensionering. Die zorgen nemen wij weg, doordat de zaak onder dezelfde naam kan voortbestaan, met hetzelfde DNA en met dezelfde groep mensen. Waar ondernemers zich wel zorgen over maken bij een overname door Oogwereld, is over de veranderingen door het overnameproces. En dat begrijp ik. Een overname is niet niks. Je wilt dat het soepel verloopt, aangezien al jouw ziel en zaligheid in het bedrijf gevestigd is. Ik kan je vertellen: we zorgen ervoor dat je daar ontzettend goed wordt in ondersteund. We denken met de ondernemer mee en luisteren naar diens wensen, alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat hij of zij met een goed gevoel het overnameproces ingaat.” Een goed voorbeeld van de ondersteuning die Oogwereld biedt, is de integratiecoach die de eerste weken ondersteunt bij de aansluiting op het computersysteem, de ‘bloedsomloop’ van Oogwereld. Pieter: “De naam, de locatie, de winkelteams, het assortiment en het cliënteel veranderen niet. Maar een aantal procedures en processen lopen natuurlijk wat anders binnen een groep. Dan is het geruststellend dat er in het begin hulp aanwezig is om alles uit te leggen en de medewerkers te helpen. Die hulp wordt geboden door een ervaren opticien die zelf ook lang in een optiekzaak heeft gewerkt.” Iets waar veel opticiens ook twijfels over hebben volgens Julius, is de mate waarin ze zelfstandig blijven. “Het is logisch dat opticiens daar vragen over hebben, want je wordt natuurlijk overgenomen door een groep. Het gevolg daarvan is dat je niet meer voor honderd procent alles zelf beslist. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is dat het assortiment door de winkelteams zelf worden geselecteerd. Wij hebben langdurige samenwerkingen met een groot aantal gerenommeerde merken/ leveranciers, waar ook de opticiens voordeel van ervaren. Maar dat wil niet zeggen dat een zaak alleen met hen in zee moet gaan. Tot op grote hoogte bepalen winkelteams zelf wat ze wel en niet inkopen, Zolang alle stijlgroepen waarin wij de merken onderscheiden maar vertegenwoordigd zijn.” KENNISMAKINGSGESPREK Pieter wil verder benadrukken dat je ook het gesprek met Oogwereld kan aangaan als je nog niet klaar bent voor een overname. “Ik hoor regelmatig van opticiens dat ze nog niet klaar zijn voor een overname. Ik raad hen echter wel aan om, geheel vrijblijvend, het gesprek met ons aan te gaan. Waarom? Omdat een overname een zorgvuldig en definitief proces is waar je van te voren goed over na moet denken. Dat beslis je niet binnen een dag. Regelmatig besluiten opticiens na een gesprek toch na te gaan denken over een overname in de toekomst, maar het komt ook voor dat ze er bewust niet voor kiezen, en dat is ook prima. Als iemand de touwtjes echt nog zelf volledig in handen wil hebben en alle werkzaamheden die daarbij horen nog graag doet, dan is het beter nog niet toe te treden, zo eerlijk moeten we ook zijn. Maar van een kennismakingsgesprek is nog nooit iemand slechter geworden, volgens mij. Iedere opticien is vrij om met ons aan tafel te gaan en de vragen en mogelijkheden te bespreken.” En met iedere opticien, wordt volgens Julius ieder bedrijf bedoeld met een netto omzet vanaf de vijfhonderdduizend euro. “Oogwereld staat wellicht bekend om high-end optiekzaken met een premium look & feel, zoals Brillenmarkt in België of Loonen of Jochem voor Ogen in Nederland. Maar ook de lokale, kwalitatieve wijkopticien met een minder luxe uitstraling is welkom bij ons. Oogwereld heeft het karakter van een familiebedrijf en dat willen wij binnen onze gehele organisatie voelbaar maken door middel van de korte lijnen en direct contact met een specialist. Wij zeggen altijd tegen de opticiens: jullie moeten de klanten op hun gemak laten voelen, en wij zorgen ervoor dat jullie je fijn voelen. Want dat is onze taak. Daarom zijn er mensen met kennis van product, marketing, administratie en HR en communiceren we openlijk naar iedereen, zodat we een toegankelijk bedrijf zijn én blijven, waar iedereen zich welkom voelt.” Meer informatie: Oogwereld | www.oogwereld.nl Pieter Vancoppenolle en Julius Remarque

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4