De Opticien nr 6-2023 Online

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | December 2023 | 23e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 Special Zonnebrillen & contactlenzen COVERSTORY: ALCON

www.eyevinci.nl EYEVINCI BV Nijverheidsweg 15 2102 LJ Heemstede T 088 600 87 00 De LFU van Nidek is een compacte pompinstallatie, filter en centrifuge voor het koelwater van de slijpautomaat. BESPAAR GELD een forse daling van het waterverbruik door hergebruik van het gefilterd water; SPAAR HET MILIEU het residu wordt gescheiden en niet geloosd op het riool; SUBSIDIE EN FISCAAL VOORDEEL de investering is grotendeels in 1 jaar aftrekbaar van de winst en fiscaal voordeel. De Nidek LFU is door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland toegevoegd aan de Milieulijst, zodat u als ondernemer gebruik kunt maken van de MIA & Vamil regeling. * vraag uw belastingadviseur naar de mogelijkheden Loos geen microplastic op het riool met de Nidek LFU220 HET RECIRCULATIESYSTEEM MET CENTRIFUGE MUST HAVE

DE OPTICIEN NR 6 2023 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts ((hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Op 18 oktober reisde ik naar Berlijn voor de ZEISS Vision Convention. Hoewel dit evenement al voor de vierde keer plaatsvond, was het voor mij een geheel nieuwe ervaring. Op het vliegveld verzamelden zich ongeveer zestig opticiens, vergezeld door het ZEISS-team, om deel te nemen aan dit bijzondere evenement. Veel van deze opticiens hadden al eerder deelgenomen aan eerdere edities van de Convention, en zij deelden vol enthousiasme hun ervaringen. Kortom, de verwachtingen waren hoog. Ook bij mij. Toch vroeg ik me af hoe je als glasleverancier een ‘sexy’ event kunt neerzetten. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut onder de indruk van de innovaties binnen dit segment, maar het lijkt mij ontzettend lastig om dat tastbaar te maken in een event. Althans, dat dacht ik. Mijn verwachtingen werden volledig overtroffen door de twee dagen waarbij entertainment, kennis en innovatie op een unieke wijze werden samengebracht. Het meest indrukwekkende vond ik de lancering van de consumentencampagne ‘Nobody sees like you’. In deze campagne wordt de kijker in een kort filmpje meegenomen door de ogen van iemand gedurende diens leven. Het benadrukt treffend waar de titel naar verwijst: niemand kijkt zoals jij. Ieder mens aanschouwt de wereld op zijn eigen wijze, waardoor elk individu uniek is. de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale optiek- en contactlensbranche | December 2023 | 23e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 Special Zonnebrillen & contactlenzen COVERSTORY: ALCON COLOFON EN DE VISIE VERTROUW OP JE EIGEN KRACHT EN BLIJF AUTHENTIEK “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Wat me eveneens duidelijk werd door de campagnevideo, is dat je als opticien deel uitmaakt van iemands levensreis. Als opticien richt je elke keer je blik op dat unieke oog en verbeter je het zicht met diverse oplossingen, mogelijk gedurende iemands hele leven. Dat is toch bijzonder? Iemand vertrouwt volledig op jou als het aankomt op zijn of haar zicht. Of je nu kiest voor ZEISS, een andere glasleverancier, of contactlenzen aanbiedt: het draait allemaal om het vertrouwen in jou als optiekexpert. Dát is wat impact maakt. Over het creëren van impact gesproken, onlangs bracht ik een bezoek aan SMEYEL in Elst, de distributeur van Avizor oogzorgproducten voor de optiekmarkt in Nederland en België. Zij maken niet alleen indruk met hun producten, maar vooral ook met hun glimlach. De kern van het bedrijf ligt in het zakendoen met plezier, met een warme en persoonlijke benadering naar klanten toe. Ook wij ervaarden het DNA van het bedrijf, toen we enkele weken geleden hartelijk werden verwelkomd met een crompouce van de lokale bakker én een glimlach. Dat maakt toch iedereen vrolijk? Maar laten we teruggaan naar de crompouce. Van crompouce tot frikanpouce, iedereen wil het succes van de tompouce vieren op een creatieve en leuke manier. De HEMA, bekend om zijn heerlijke tompoucen, gaf een geweldige reactie met de tekst: ‘Waarom iets crom maken wat recht is?’ Dit was niet alleen een krachtig, maar vooral humoristisch antwoord op de heersende markttrends. De HEMA laat hiermee zien dat creativiteit en humor effectieve instrumenten kunnen zijn. Naar mijn idee willen ze stiekem ook zeggen: blijf trouw aan jezelf. Dat betekent niet dat je niet met de tijd moet meegaan. Vertrouw op je eigen kracht en blijf authentiek. ‘Gewoon’ jezelf, zonder ‘poucepas’. Deze boodschap geldt, naar mijn mening, voor elke ondernemer. Veel leesplezier!

DE OPTICIEN NR 6 2023 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW SMEYEL In de wereld van contactlensvloeistoffen en oogverzorging is er sinds juni 2023 een bedrijf tot de markt toegetreden dat niet alleen producten levert, maar ook een glimlach. SMEYEL, de officiële distributeur van Avizor oogzorgproducten voor de optiekmarkt in Nederland en België, is een naam die niet alleen synoniem staat voor hoogwaardige producten, maar ook voor een warme en persoonlijke benadering richting zijn klanten. P. 16 COVERSTORY ALCON Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen op het vlak van comfort. Ook voor hun contactlenzen. Eén van de belangrijkste redenen voor lensdragers om af te haken, is dan ook ongemak. Alcon spitst zich daarom toe op het verbeteren van de lenservaring met de innoverende Water SurfaceTM lenstechnologie. Kent u deze technologie al? P. 21 TERUGBLIK ZEISS VISION CONVENTION Op 18 oktober reisde de redactie van vaktijdschrift De Opticien af naar Berlijn, waar we met ongeveer 2.600 optiekexperts uit de hele wereld samenkwamen voor alweer de vierde ZEISS Vision Convention. Het evenement kreeg in 2018 de prestigieuze Heavent Award in de categorie ‘Event Award B to B’ en ook deze editie zal de geschiedenis ingaan als een uniek en inspirerend event. P. 26 BIOMETRICS VAN OPTISWISS Het Zwitserse familiebedrijf Optiswiss is sinds de oprichting in 1937 onafhankelijk en lokaal verankerd. Het bedrijf produceert meerdere duizenden brillenglazen per dag en is daarmee marktleider in Zwitserland. De Zwitserse glazen zijn sinds enkele jaren ook voor opticiens in Nederland leverbaar en sindsdien heeft het merk steeds meer aan populariteit gewonnen bij de Nederlandse opticiens en optometristen. 10 16 21 26

DE OPTICIEN NR 6 2023 5 P. 36 J.F. REY INTRODUCEERT NIEUW CONCEPT J.F. Rey staat al vele jaren bekend als creatief designhuis welke de meest innovatieve concepten creëert, waarin design en functionaliteit naadloos samenkomen. Het designteam blijft trouw aan de herkenbare J.F. Rey signatuur, die altijd kleurrijk en stijlvol is. Dit wordt opnieuw geïllustreerd met de lancering van het nieuwe Sledge-concept. P. 39 BAUSCH + LOMB VIERT 170-JARIG BESTAAN Dit jaar markeert het 170-jarig bestaan van Bausch + Lomb. De geschiedenis van dit Amerikaanse bedrijf vindt zijn oorsprong in het jaar 1853, toen het werd opgericht door John Jacob Bausch. Vandaag de dag is het een van de oudste continu operationele bedrijven in de Verenigde Staten, een prestatie waar Bausch + Lomb met recht trots op is. P. 57 BEDRIJFSPROFIEL MARCOLIN Op maandag 6 november organiseerden Marcolin en Centrop een evenement voor alle leden van Centrop op een unieke locatie, Parc Broekhuizen in Leersum. De redactie van vaktijdschrift De Opticien kreeg de gelegenheid om deze prachtige locatie te bezoeken, waar we niet alleen de collecties bewonderden, maar ook in gesprek gingen met het team dat deze merken vertegenwoordigt. P. 62 NEUBAU EYEWEAR De nieuwe zonnebrillencollectie van NEUBAU EYEWEAR viert de schoonheid van het seizoen en toont het een diepe connectie met de natuur, zowel in het gebruik van materialen als in het kleurenpalet. Als uitbreiding op de speciale editie “Côte du Soleil” presenteren zich in totaal drie zonnebrillen als eigentijdse klassiekers met een vintage karakter. 36 57 62 39

DE OPTICIEN NR 6 2023 6 KORT NIEUWS “Het was voor mij geen moeilijke keuze om mij als waarnemend voorzitter beschikbaar te stellen, zo kort na het aantreden in het bestuur”, geeft Sonja aan. “Op deze manier werd het beste doen voor ‘mijn’ patiënt omgezet naar het beste doen voor patiënten, optometrie en oogzorg. Het geeft mij de mogelijkheid om echte impact te hebben op de ontwikkeling van het beroep, dat ik een warm hart toedraag.” De organisatie heeft recentelijk een verandering ondergaan met de overgang naar een one-tiermodel, waarbij een directeur-bestuurder verantwoordelijk is voor uitvoerende taken en de voorzitter leiding geeft aan vergaderingen en toezicht houdt op strategische beslissingen. Daarnaast hebben de nietuitvoerende bestuurders kennis van het vak optometrie en kunnen zij de directeur-bestuurder inhoudelijk bijstaan. De ledenraad heeft unaniem ingestemd met deze wijziging om de slagvaardigheid van de OVN te vergroten. Alle bestuurders inclusief de directeur-bestuurder, worden benoemd en ontslagen door de ledenraad. Sonja Zinken kijkt ernaar uit om samen met het bestuur van de OVN te werken aan belangrijke kwesties, zoals de opname van optometrie in het basiszorgverzekeringspakket en het versterken van de positie van optometristen in het VERANDERING IN BESTUURSSTRUCTUUR BIJ OVN Op 6 november trad Gabriëlle Janssen af als voorzitter van de OVN na negen jaar voorzitterschap. Haar opvolger Sonja Zinken, een ervaren optometrist en Hogeschooldocent aan de Hogeschool Utrecht, werd benoemd tot waarnemend voorzitter. Gabriëlle Janssen en Sonja Zinken zorgstelsel samen met de andere oogzorgprofessionals. Haar benoeming is een positieve stap in de voortdurende ontwikkeling van het optometrieberoep en de oogzorg in Nederland. Meer informatie: Optometristen Vereniging Nederland Tel. +31 (0)88-071165 | www.optometrie.nl De speelse pastelkleuren voegen een verfrissend element toe aan elke huidskleur en illustreren op een leuke manier de veelzijdigheid van brillen. Ze stralen een zoete gloed uit en spelen met kleuren wanneer ze in het licht worden gezet, vooral in de metallic tinten zoals perzik-zilver, koffiegoud, luchtroze en varen-groen. Meer informatie: Optical Agency Tel. +31 (0)6 12332913 | www.gotti.ch GÖTTI PAST GEAVANCEERD KLEURPROCES TOE IN NIEUWE COLLECTIE Götti’s nieuwe modellen, genaamd LEACH, LEMY en LONIE, zijn vrolijke en kleurrijke modellen. Dankzij een geavanceerd kleurproces wordt er een unieke innovatie in de wereld van titanium brillen mogelijk gemaakt. Elk paar brillen ondergaat een zorgvuldig handmatig kleurproces in meerdere stappen, wat leidt tot subtiele kleurovergangen - iets wat echt uniek, waardevol en elegant is. Dit vakmanschap wordt tot in perfectie uitgevoerd in de eigen fabriek van Götti in Japan.

MODEL: ZO-0263A, ZO-0263B / MAIL@OFAR.NL / T: +31 (0)320 24 71 04 / WWW.OFAR.NL

DE OPTICIEN NR 6 2023 8 KORT NIEUWS Om dit heugelijke feit te vieren, heeft Menrad the Vision de allereerste Jaguar zonnebril van veertig jaar geleden opnieuw uitgebracht. Nu als Limited Edition (zeshonderd stuks genummerd) uitgevoerd in titanium en geleverd in een unieke giftbox. Voor de Nederlandse markt heeft Menrad Nederland BV de hand weten te leggen op 25 stuks van dit unieke exemplaar. Wilt u meer weten over dit unieke exemplaar en de collectie van Jaguar? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met de betreffende Account Manager in uw rayon. Meer informatie: Menrad Nederland BV verkoop@menrad.nl VEERTIG JAAR JAGUAR EYEWEAR In 2024 is het veertig jaar geleden dat Menrad the Vision gestart is met het ontwerpen en distribueren van Jaguar Eyewear correctiemonturen en zonnebrillen. Nu, veertig jaar later, is Jaguar Eyewear één van de best verkochte herencollecties in zijn segment. Noord- Nederland: Wendeliene Nimberg Tel. +31 (0)6 22526872 Zuid- Nederland: Arie Beckers Tel. +31 (0)6 15862741 De nieuwe collectie weerspiegelt de visie van creatief directeur Maximilian Davis en zijn interpretatie van het rijke erfgoed van het merk. Dit wordt tentoongesteld in de reclamecampagne 'New Renaissance', geïnspireerd door de nauwe band tussen het modehuis en de stad Florence, en de waarde van een eeuwenoude traditie die met een hedendaagse twist nieuw leven wordt ingeblazen, dankzij het talent en de gevoeligheid van de Ferragamo-community. Het concept van tijdloze elegantie wordt belichaamd in een luxueuze en gedurfde aanpak, waarbij de glamour van het verleden wordt vermengd met innovatie, creativiteit en precisie. Dit resulteert in een zorgvuldig samengestelde collectie monturen met nieuwe verhoudingen, exclusieve afwerkingen en kenmerkende details. Meer informatie: Marchon Eyewear Tel. +31(0)20 581 5000 benelux@marchon.com www.marchon.com De nieuwe collectie van Ferragamo Eyewear brengt esthetiek en technologie samen door klassieke modellen, omhullende monturen en slanke silhouetten te herdefiniëren en te verfraaien met de iconische kenmerken van het merk. Eén van de opvallende kenmerken is de transformatie van het Gancini-detail, dat nu zowel functioneel als decoratief is met een opvallend driedimensionaal prismatisch effect. FERRAGAMO EYEWEAR COMBINEERT TIJDLOZE ELEGANTIE MET INNOVATIE

Zwitserse brillenglazen Perfectie tot in het kleinste detail

DE OPTICIEN NR 6 2023 10 INTERVIEW “PLEZIER IN ZAKENDOEN, DAT IS ONS DNA” In de wereld van contactlensvloeistoffen en oogverzorging is er sinds juni 2023 een bedrijf tot de markt toegetreden dat niet alleen producten levert, maar ook een glimlach. SMEYEL, de officiële distributeur van Avizor oogzorgproducten voor de optiekmarkt in Nederland en België, is een naam die niet alleen synoniem staat voor hoogwaardige producten, maar ook voor een warme en persoonlijke benadering richting zijn klanten. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat op bezoek bij SMEYEL in Elst, waar oprichter en eigenaar Alex Lamse ons meer vertelt over de totstandkoming van SMEYEL, maar vooral over de plannen voor volgend jaar. En die zijn veelbelovend. De naam SMEYEL is niet zomaar willekeurig gekozen. Het is een reflectie van de visie en missie van Alex Lamse. "Het zakendoen met een lach, dat vind ik ontzettend belangrijk", zegt hij. "Ik wil het afstandelijke, onpersoonlijke zakendoen omdraaien. Samenwerken moet leuk zijn, nietwaar?" Alex heeft een rijke achtergrond in de optiekwereld en werkte lange tijd met plezier voor een contactlensfabrikant, maar na verloop van tijd begon hij te verlangen naar een nieuwe uitdaging, een kans om zijn eigen ideeën en visie te realiseren. "Ik wil dingen bedenken, opzetten, ideeën tot uiting brengen, en ik had op den duur het gevoel dat ik daardoor binnen het bedrijf waar ik werkzaam was niet helemaal meer op mijn plek zat", zegt Alex. Dus besloot hij een nieuwe weg in te slaan en richtte SMEYEL op. “Na een korte pauze na mijn vorige werk heb ik gereisd en niet veel later kwam Avizor op mijn pad. Ik had al een sterke band met de mensen binnen Avizor opgebouwd gedurende mijn carrière en was onder de indruk van de kwaliteit van hun producten en de betrokken en persoonlijke samenwerking. Toen Avizor besloot om van distributeur te veranderen, besloot ik om het gesprek met hen aan te gaan en de producten te distribueren in Nederland en België. Zo werd uiteindelijk SMEYEL geboren.” Avizor Op de vraag wat hem zo aanspreekt in het merk, antwoordt Alex: “Avizor is al jarenlang een gerenommeerd bedrijf dat zich richt op de productie van contactlensvloeistoffen en oogdruppels van hoge kwaliteit. Alle producten worden geproduceerd in hun moderne fabriek in Madrid. Met een krachtige internationale aanwezigheid zijn de producten van Avizor momenteel verkrijgbaar in meer dan tachtig landen. Hoe zij deze positie hebben verworven? Avizor kenmerkt zich door een sterke toewijding aan het bieden van innovatieve oplossingen op het gebied van oogverzorging, zowel in het heden als met het oog op de toekomst." Kortom, Alex was volledig overtuigd van de potentie van Avizor in Nederland en België. Maar voordat hij kon beginnen, moest hij alles van de grond af opbouwen. Dit omvatte het opzetten van een kantoor, het implementeren van systemen en het regelen van de boekhouding. “De oprichting van SMEYEL ging natuurlijk niet over één nacht ijs, maar het gaf mij enorm veel energie en dat was precies de reden waarom ik deze stap had gezet. Al snel werd Paike van den Eijnde aan het team toegevoegd en niet veel later ook Helmut Santing.” Het DNA Bij binnenkomst in het kantoor werd de bedrijfscultuur van SMEYEL onmiddellijk duidelijk door het hartelijke ontvangst van Paike, Helmut en Alex. Bij SMEYEL draait alles om plezier, zowel onderling als in de omgang met klanten. "Wij hechten enorm veel waarde aan persoonlijk contact, of dat nu via de telefoon verloopt of via een persoonlijk bezoek. Het draait erom dat we oprecht geïnteresseerd zijn in onze klanten. Persoonlijk contact maakt het samenwerken niet alleen prettiger, maar ook veel leuker.” De persoonlijke service vormt een onderscheidend kenmerk van SMEYEL, hoewel Alex erkent dat steeds meer bedrijven beweren hier de nadruk op te leggen. Maar beweringen zijn één zaak, daadwerkelijke vervulling is een andere. Alex benadrukt: "Iedereen spreekt over hoogwaardige service, en dat is begrijpelijk, want het is van cruciaal belang. Maar maken ze dat ook waar? Dat is een andere kwestie. Bovendien, wat bedoelen we eigenlijk met service? Voor mij betekent service niet alleen het nakomen van afspraken en het onmiddellijk oplossen van problemen, maar ook het bieden van advies. We beloven bestellingen die op werkdagen 's ochtends geplaatst worden nog dezelfde dag via PostNL te

DE OPTICIEN NR 6 2023 11 verzenden, en dat doen we ook daadwerkelijk. Mochten er vragen zijn of problemen optreden, dan zijn we altijd telefonisch beschikbaar, met een glimlach aan de andere kant van de lijn. Onze telefonische bereikbaarheid strekt zich uit van 's ochtends om acht uur tot 's avonds om acht uur, en zelfs op zaterdag zijn we beschikbaar tot zes uur. Mensen waarderen het feit dat ze ons altijd kunnen bereiken. Dit was ook ons doel: een toegankelijke en betrokken partner zijn." Een groeiend succesverhaal SMEYEL bedient momenteel ongeveer vijfhonderdvijftig verkooppunten in Nederland en België en blijft nieuwe klanten aantrekken. “Onze bestseller op dit moment, Ever Clean Plus, is zeer effectief in het grondig verwijderen van lipiden, proteïnen, schimmels, bacteriën en acanthamoeba van contactlenzen. Het is geschikt voor alle soorten contactlenzen, inclusief zachte lenzen en scleralenzen. De vraag naar dit product is aanzienlijk, wat resulteert in een voortdurende toename van nieuwe verkooppunten.” SMEYEL beschikt op dit moment over een compact assortiment, maar daar komt binnenkort verandering in. Alex onthult dat er in december en januari nieuwe producten op de Nederlandse en Belgische markt zullen worden geïntroduceerd. “Avizor heeft een uitgebreid assortiment, waarvan een groot deel nog niet beschikbaar is voor de Nederlandse en Belgische markt. Wij zijn er stellig van overtuigd dat deze producten waarde kunnen toevoegen voor zelfstandige opticiens. Ons assortiment wordt daarom uitgebreid met onder andere een Eye Wash en een geheel nieuwe lijn van oogdruppels. Droge ogen blijven een groeiend probleem en wij willen ervoor zorgen dat er passende oplossingen beschikbaar zijn voor iedereen.” De meest opmerkelijke introductie zal echter de alles-in-één vloeistof met aloë vera zijn. “Aloë vera staat bekend om z'n kalmerende en helende eigenschappen. Deze innovatieve vloeistof biedt niet alleen bevochtiging en comfort, maar ook grondige reiniging. Dit product is al enige tijd beschikbaar in andere landen, wat ons het vertrouwen geeft in de kwaliteit ervan. Ik ben ervan overtuigd dat het unieke element van aloë vera zal helpen bij het onderscheiden van zelfstandige opticiens”, aldus Alex. De nieuwe productlijn omvat verschillende formaten, zoals 60 ml, 100 ml, 350 ml, drie keer 350 ml en een platte fles, evenals oogdruppels met aloë vera. Introductie op NCC2024 Al deze nieuwe producten zullen worden gepresenteerd tijdens het Nederlands Contactlens Congres (NCC), waar SMEYEL groots zal uitpakken en hoopt alle aanwezigen te verwelkomen. “Op 10 en 11 maart zullen we SMEYEL en Avizor op indrukwekkende, maar bovenal persoonlijke wijze presenteren, inclusief al onze nieuwe introducties." Kortom, SMEYEL blijft het assortiment uitbreiden en is vastbesloten om te blijven groeien. “We streven ernaar een totaalleverancier van contactlensvloeistoffen en oogzorgproducten te worden. We willen voor iedereen de juiste oplossing bieden.” Terwijl SMEYEL zich verder ontwikkelt, blijven persoonlijk contact en een positieve, betrokken werkcultuur van centraal belang. "Het DNA moet onveranderd blijven", onderstreept Alex. "We doen dit samen, met een glimlach. Dat vormt de kern van wie we zijn en wat ons tot een gewaardeerde partner maakt." Meer informatie: SMEYEL Tel. +31 (0)481 700219 www.smeyel.com

DE OPTICIEN NR 6 2023 12 EVENT Dit evenement bracht niet alleen optometristen en experts samen, maar het markeerde ook de integratie van CooperVision en CooperVision Specialty EyeCare als één team, met als doel de samenwerking te stroomlijnen en een naadloze oogzorgervaring te bieden aan klanten, waarbij zowel aan de reguliere als aan de gespecialiseerde behoeften op het gebied van oogzorg wordt voldaan. Nieuw Nederlands onderzoek Het hoofdthema van de Roadshows was ‘Een leven lang lenzen dragen: van myopie tot en met presbyopie’. Het evenement bood een schat aan informatie en inzichten over verschillende aspecten van oogzorg, variërend van kinderogen tot ouderen. Een opvallend hoogtepunt van de Roadshows was de onthulling van een gloednieuw Nederlands onderzoek naar beeldschermgebruik bij kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar. In opdracht van het Oogfonds en mede mogelijk gemaakt door CooperVision, heeft Bureau Objectief uitgebreid onderzoek gedaan naar de gewoonten van kinderen en hun ouders als het gaat om schermgebruik. Dit onderzoek werpt een zorgwekkend licht op de impact van digitale apparaten op de visuele gezondheid van jonge kinderen. Roel Hermans, Senior gedragsonderzoeker bij Bureau Objectief, vertelt: “Tijdens de Roadshows heeft het team van CooperVision op een interactieve manier inzicht gegeven in het creëren van een eigen myopie management praktijk. De avonden zaten goed in elkaar, waren goed georganiseerd en er was veel aandacht voor individuele vragen van ondernemers. Ik ben blij dat ik namens Bureau Objectief heb mogen bijdragen aan deze avonden door ondernemers meer inzicht te geven in het beeldschermgebruik van kinderen van 5 tot12 jaar oud.” Het onderzoek onthulde schokkende cijfers over het schermgebruik van kinderen en de bewustwording van ouders. Nicolette Mouw, Communicatiemanager Oogfonds, benadrukt het belang van de samenwerking met CooperVision: “De samenwerking met CooperVision ziet het Oogfonds als waardevol. Aanvullend aan elkaar zetten we ons in om ouders bewust te maken van de risico’s van veel en langdurig schermgebruik op de kinderogen. Hiermee willen we de kans op het krijgen van ernstige oogaandoeningen op latere leeftijd beperken of voorkomen.” Naast het onderzoek naar beeldschermgebruik, boden de Roadshows ook interactieve workshops en praktijkcasussen met betrekking tot myopie en presbyopie. Deze sessies gaven optometristen de kans om hun kennis te verdiepen en expertise te delen over hoe ze deze problemen in de praktijk kunnen aanpakken. Kortom, de CooperVision Roadshows boden een rijke bron van kennis en inzichten voor optometristen en oogzorgprofessionals in de Benelux. Deze evenementen benadrukken het belang van samenwerking, educatie en bewustwording in het waarborgen van de visuele gezondheid van mensen van alle leeftijden, van de jongsten tot de ouderen. Meer informatie: CooperVision Tel. +31 (0)183406080 www.coopervision.nl COOPERVISION KIJKT TERUG OP INSPIRERENDE ROADSHOWS IN DE BENELUX Onlangs vonden de CooperVision Roadshows plaats, verspreid over tien verschillende locaties door de Benelux. Tijdens deze Roadshows kwamen verschillende onderwerpen aan bod, waaronder het gloednieuwe Nederlandse onderzoek naar beeldschermgebruik bij 5- tot 12-jarigen, het opzetten van een myopie managementpraktijk, de waardevolle rol van Generatie Z in uw praktijk, praktische tips voor efficiënte refracties bij jongvolwassenen en de talloze kansen binnen de multifocale doelgroep. ▲ Team Arnhem ▲ Team Eindhoven ▲ Team Utrecht ▲ Team Rotterdam

DE OPTICIEN NR 6 2023 14 KORT NIEUWS ZEISS PRESENTEERT NIEUWE COLLECTIE ZEISS presenteert nieuwe zonnebrillen en correctiemonturen binnen de Beyond-lijn, die zich kenmerken door tijdloze esthetiek, in combinatie met strakke lijnen en uniek, vakkundig kleurgebruik. Deze modellen bieden niet alleen een stijlvolle uitstraling, maar zijn ook uitzonderlijk licht, wat zorgt voor uitstekend draagcomfort. ZS23136S Het tijdloze navigatormontuur van deze Beyond-zonnebril heeft een metalen constructie met details van hoogwaardig acetaat op de dubbele brug en veeruiteinden. De opnieuw geïntroduceerde technologie van uitschuifbare metalen veeruiteinden zorgt voor een comfortabele, herstelbare pasvorm door middel van trekken/duwen, terwijl verbeterde visuele prestatie en helder zicht verzekerd worden door de blauwe ontspiegelbehandeling op de achterkant van de glazen. Op de brilveren maakt het ZEISS-logo gegraveerd op een metalen plaatje de look van deze zonnebril helemaal af. Hij wordt gepresenteerd in Rhutenium/Blue in de reclamecampagne en is ook verkrijgbaar in Dark Rhutenium/Black en Dark Rhutenium/Brown. ZS23718 Het klassieke rechthoekige montuur van deze bril op sterkte is vervaardigd uit lichtgewicht plantaardig hars. De vervangbare neuspads en technologie van uitschuifbare metalen brilveren waarmee hun lengte kan worden aangepast, zorgen voor een montuur op maat met een zeer comfortabele pasvorm. Het ZEISS-logo is gegraveerd op een metalen plaatje. Deze bril op sterkte is te zien in Matte Tortoise in de reclamecampagne en is eveneens verkrijgbaar in Matte Black, Matte Transparent Khaki en Matte Transparent Avio. Meer informatie: Marchon Eyewear Tel. +31(0)20 581 5000 benelux@marchon.com | www.marchon.com De Serengeti-collectie onderscheidt zich door haar sterke focus op ecologisch verantwoord ontwerp, waarbij maar liefst 75% van de producten deze duurzame benadering omarmt. Elk stuk wordt met uiterste zorg vervaardigd in Italië, waar vakmanschap van topklasse wordt gegarandeerd. Alleen hoogwaardige materialen, variërend van metaal tot acetaat, worden gebruikt om zowel duurzaamheid als stijl te waarborgen. Daarnaast zijn de producten voorzien van verfijnde details die de collectie een uniek karakter geven, waaronder het geïntegreerde logo aan de voorzijde, het vertrouwde scharnier en het kenmerkende ‘Serengeti established since 1982’-detail. Meer informatie: Bobo’s Eyewear Tel. +31 (0)73 6901 777 www.bobos.nl SERENGETI INTRODUCEERT NIEUWE OPTISCHE COLLECTIE Met veel enthousiasme kondigt Serengeti de introductie aan van de nieuwe optische collectie, die het indrukwekkende erfgoed van het merk sinds 1982 weerspiegelt. Elk stuk in deze collectie belichaamt een combinatie van innovatie, kunstzinnigheid en vakmanschap.

PENNANDINKEYEWEAR | PENNANDINK-EYEWEAR.COM

DE OPTICIEN NR 6 2023 16 COVERSTORY Klagen uw lensdragende klanten vaak over vermoeide of droge ogen na een lange dag? De gemiddelde professional spendeert meer dan 8 uur per dag op een computer of smartphone2. Dat laat natuurlijk geen ruimte meer vrij voor contactlenzen zonder optimaal draagcomfort. Tot maar liefst 58% van alle contactlensdragers melden dat ze last hebben van ongemak.3 Het is dan ook niet verwonderlijk dat 85% van de afhakers ongemak opgeeft als voornaamste reden om te stoppen met contactlenzen.1 Bijna 20% van de nieuwe contactlensdragers stopt zelfs binnen het jaar met contactlenzen dragen.4 Contactlensexpert Alcon ontwikkelde daarom de Water SurfaceTM-technologie, ontworpen om het comfort van lensdragers op meerdere manieren te helpen verhogen. We stellen de vier belangrijkste gevolgen van deze innoverende technologie hier aan u voor. ALCON WATER SURFACETM CONTACTLENZEN ZETTEN EEN NIEUWE MATERIAALSTANDAARD Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen op het vlak van comfort. Ook voor hun contactlenzen. Eén van de belangrijkste redenen voor lensdragers om af te haken, is dan ook ongemak.1 Alcon spitst zich daarom toe op het verbeteren van de lenservaring met de innoverende Water SurfaceTM lenstechnologie. Kent u deze technologie al? Impact #1 Om het comfort te verbeteren, verhoogt Alcon met de Water SurfaceTMtechnologie het watergehalte aan de oppervlakte van de lens. Met zijn DAILIES TOTAL1TM daglenzen en TOTAL30TM maandlenzen is Alcon er zelfs in geslaagd lenzen te ontwikkelen die bijna 100% watergehalte hebben aan het lensoppervlak.5-8 In tegenstelling tot klassieke silicone hydrogel contactlenzen, die zijn gemaakt van één enkel homogeen polymeer materiaal*, loopt het watergehalte bij TOTAL contactlenzen met de Water SurfaceTM-technologie op van minstens 33% tot bijna 100% aan de oppervlakte.6,9-11 Zo zorgt deze technologie ervoor dat niets het oog raakt, behalve een zacht kussen van vocht.5-8 Het resultaat is ultiem draagcomfort.12,13 Impact #2 Een consistente, stabiele traanfilm is van kritisch belang voor optimaal zicht en oogcomfort.14 Knipperen is belangrijk om de traanfilm stabiel te houden. Onderzoek toont evenwel aan dat verschillende factoren een negatieve invloed kunnen hebben op de traanfilm, zoals de binnenomgeving15, een onderliggende ziekte15-17 en gebruik van een computer of digitale toestellen15,18,19. Wie naar een (groot of klein) digitaal scherm staart, knippert tot drie keer minder dan anders.20,21 PRECISION1™ daglenzen ≥ 80% watergehalte aan het oppervlak36** DAILIES TOTAL1™ daglenzen TOTAL30™ maandlenzen ~100% watergehalte aan het oppervlak7-8** Sferisch Torisch Sferisch Torisch ~100% watergehalte aan het oppervlak5-6** Sferisch Torisch Multifocaal Multifocaal COMING SOON

DE OPTICIEN NR 6 2023 17 Het veelvuldige schermgebruik van vandaag heeft dan ook grote gevolgen voor contactlensdragers. Hun contactlenzen krijgen misschien niet genoeg vocht, waardoor ze uitdrogen. En dat leidt dan weer tot aanzienlijk ongemak.22 Contactlenzen met Water SurfaceTM-technologie hebben bewezen langer vocht aan de oppervlakte van de lens te bewaren, waardoor de traanfilm veel langer stabiel blijft.23-29*** Impact #3 Als u een contactlens draagt, zit deze tussen uw hoornvlies en de tere weefsels van het ooglid. Telkens u knippert, schuurt en wrijft het oppervlak van de contactlens tussen deze tere weefsels. Mensen knipperen gemiddeld 14.000 keer per dag.30 Beeld u even in dat u uw handen 14.000 keer tegen elkaar zou wrijven. Zouden die dan niet erg warm en pijnlijk aanvoelen? Contactlenzen met een hoge lubricatie37-38, zoals de contactlenzen met de Water SurfaceTM-technologie, hebben een veronderstelde lage schuifspanning met een hoger comfort als gevolg.36,37 Door de schuifspanning te verminderen, veroorzaken Water SurfaceTM contactlenzen 1/10e minder celbeschadiging dan andere lenzen.32**** Impact # 4 Als een contactlens niet op zijn plaats zit of veel draait tijdens het knipperen, kan dit wazig zicht en ongemak veroorzaken. Zeker voor torische lenzen is lensrotatiestabiliteit cruciaal voor consistent en scherp zicht. Ook de torische Water SurfaceTM lenzen van Alcon zijn daarom uitgerust met de Precision Balance 8|4-design. Die is ontworpen om samen te werken met het oogknipper-mechanisme en vermindert de interactie met het onderste ooglid voor comfort. Bovendien biedt deze technologie een hoge zuurstofdoorlaatbaarheid.33,34 *Kan andere eigen bevochtigingsmiddelen of andere oppervlaktebehandelingen gebruiken om de bevochtigbaarheid te verbeteren. **Gebaseerd op in vitro metingen van ongedragen lenzen. ***Gebaseerd op een in vitro studie waarin de bevochtigbaarheid werd gemeten met behulp van het iDDrop System. Alle lenzen werden op identieke wijze getest, gedrenkt in een PBS (fosfaatgebufferde zoutoplossing) gedurende 16 uur (± 2 uur) (p<0,05). ****Gebaseerd op in vitro metingen van Verofilcon A en Delefilcon A vergeleken met Somofilcon A, Stenfilcon A, Etafilcon A. Resultaten zijn afhankelijk van het individu en kunnen worden beïnvloed door reeds bestaande aandoeningen. Referenties: 1. Based on third-party research conducted in 2021 across 2,006 reusable contact lens wearers and 200 eye care professionals in the U.S., Germany, Spain and Italy; Alcon data on file, 2021. 2. Wolffsohn J et al TFOS Lifestyle: Impact of the digital environment on the ocular surface. The Ocul Surf 28 (2030) 213-252. 3. Stapleton F, Bakkar M, Carnt N, Chalmers R, Vijay AK, Marasini S, Ng A, Tan J, Wagner H, Woods C, Wolffsohn JS. CLEAR - Contact lens complications. Contact Lens and Anterior Eye 2021; 44: 330-367. 4. Sulley A, Young G, Hunt C. Retention rates in new contact lens wearers. Eye Contact Lens. 2018;44:S273-S282. 5. Thekveli S, Qui Y, Kapoor Y, et al. Structure-property relationship of delefilcon A lenses. Contact Lens Anterior Eye. 2012;35(Suppl 1):e14. 6. Angelini TE, Nixon RM, Dunn AC, et al. Viscoelasticity and mesh-size at the surface of hydrogels characterized with microrheology. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2013;54:E-abstract 500. 7. In vitro analysis of lens oxygen permeability, water content, and surface imaging; Alcon data on file, 2021. 8. In vitro analysis of lehfilcon A contact lenses outermost surface softness and correlation with water content; Alcon data on file, 2021. 9. Alcon data on file, 2018. 10. Shi X, Cantu-Crouch D, Sharma V, et al. Surface characterization of a silicone hydrogel contact lens having bioinspired 2-methacryloyloxyethyl phosphorylcholine polymer layer in hydrated state. Colloids Surf B:Biointerfaces. March 2021;199:111539. 11. Ishihara K, Fukazawa K, Sharma V, Liang S, et al. Antifouling silicone hydrogel contact lenses with a bioinspired 2-methacryloyloxyethyl phosphorylcholine polymer surface. ACS Omega. 2021;6:70587067. 12. Perez-Gomez I, Giles T. European survey of contact lens wearers and eye care professionals on satisfaction with a new water gradient daily disposable contact lens. Clin Optom. 2014;6:17-23. 13. In a clinical study wherein patients (n=66) used AOSEPT® solution for nightly cleaning, disinfecting, and storing; Alcon data on file, 2021. 14. Mann A, Tighe B. Contact lens interactions with the tear film. Exp Eye Res. 2013;117:88-98. 17. Javadi MA, Feizi S. Dry eye syndrome. Ophthalmic Vis Res. 2013;6:192-198. 18. Patel S et al. Effect of visual display unit on blink rate and tear stability. Optom Vis Sci. 1991;68:888-892. 19. Tsubota K et al. Dry eyes and video display terminals. N Engl J Med. 1993;328:584. 20. Wolkoff P. External eye symptoms in indoor environments. Indoor Air. 2017;27:246-260. 23. Tucker B, Leveillee E, Bauman E, Subbaraman L. Characterization of the Surface Properties of a Novel Daily Disposable Silicone Hydrogel Contact Lens. Poster presented at the 2019 American Academy of Optometry Annual Conference, October 23-26; Orlando FL. 24. IDDrop Comparative Study DACP and BioTrue ONEday Report; Alcon data on file, 2019. 25. IDDrop Comparative Study Oasys 1 Day and TruEye; Alcon data on file, 2019. 26. Based on in vitro wettability analysis of senofilcon A (ACUVUE^ Oasys MAX 1-Day) lenses by iDDrop; Alcon data on file, 2022. 27. Surface property analysis of lehfilcon A lenses out of pack and after 30 days of wear; Alcon data on file, 2020. 28. In vitro wettability analysis of commercial lenses using the iDDrOP method (Interfacial Dewetting and Drainage Optical Platform); Alcon data on file, 2017. 29. In vitro wettability analysis of commercial lenses using the iDDrOP method (Interfacial Dewetting and Drainage Optical Platform); Alcon data on file, 2016. 30. Griff A, Hersh E. Healthline: How Many Times Do You Blink in a Day. https://www. healthline.com/health/how-many-times-do-you-blink-a-day. Accessed July 7, 2023. 31. Sawyer WG et al Low Friction and Low Modulus Contact Lens Surfaces improve lubricity and reduce cell damage in corneal epithelial cell models Poster presented at the 2019 AAO October 23-26 Orlando FL. 32. Hart SM, McGhee EO, Uruena JM, et al. Surface Gel Layers Reduce Shear Stress and Damage of Corneal Epithelial Cells. Tribology Letters 2020; 68: 106. 33. Based on in vitro measurement of thickness profiles on unworn lenses; Alcon data on file, 2019. 34. Based on in vitro measurement of thickness profiles on unworn PRECISION1® for Astigmatism lenses; Alcon data on file, 2020. 35. Understanding the Value of Contact Lens Wearers. Contact Lens Spectrum. August 1, 2009. https://www.clspectrum.com/supplements/2009/august-2009/protecting-the-ocular-surface-and-your-practice/understanding-the-value-of-contact-lens-wearers. Accessed October 29, 2020. 36.PRECISION 1™ (DDT2) Lens with Smart Surface study; Alcon data on file, 2019. 37. Pedro DI, Sawyer WG. (2023) Surface gel layers reduce shear stress and damage of corneal epithelial cells: somofilcon A, senofilcon A, stenfilcon A, etafilcon A, verofilcon A, and delefilconA. University of Florida. 38. Surface lubricity testing of lehfilcon A sphere and commercial sphere lenses using nanotribometer; Alcon data on file, 2020, 2021. Voordelig voor uw klanten én uw zaak Samengevat kunnen we dus stellen dat de innoverende Water SurfaceTMtechnologie een grote troef vormt voor uw klanten. Maar ook voor uw zaak. Tevreden contactlensdragers hebben immers een grotere ‘lifetime value’ dan brildragers.35 Ze komen vaker langs, waardoor er meer gelegenheid is voor uitgebreide oogonderzoeken. Bovendien stimuleert hun tevredenheid de trouw aan uw zaak en de mond-tot-mondreclame.35 Wilt u meer informatie ontvangen over het assortiment van Alcon? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met uw vertegenwoordiger. Voor indicaties, contra-indicaties en waarschuwingen verwijzen wij u naar de gebruiksaanwijzing van het betreffende product. Contactlenzen zijn medische hulpmiddelen. ©2023 Alcon BNLX-DT1-2300028 11/23

erconctl.nl info@erconctl.nl 0592 40 5000 Verkrijgbaar bij

DE OPTICIEN NR 6 2023 19 KINDERBRILLEN Brillen zijn producten die worden blootgesteld aan impact tijdens activiteiten en een jonge brildrager kan wel eens vergeten voorzichtig met een bril om te gaan. Bij de aankoop van een paar YOUNG monturen biedt OPO Scandinavia daarom gratis reserveonderdelen aan gedurende twee jaar vanaf het moment van aankoop. Deze beschikbare reserveonderdelen kunnen snel worden verzonden en zijn een geruststelling voor opticiens en ouders. Nieuwe collectie De acetaatmodellen van OPO Scandinavia zijn voor het komende seizoen gemaakt uit eco-acetaat en zijn beschikbaar voor een breed leeftijdsbereik. De modellen zijn ontworpen in transparante kleuren voor een lichter gevoel op een kleiner gezicht. De trendy zeshoekige vorm is dit seizoen verkrijgbaar YOUNG PRESENTEERT KINDERBRILLEN VAN ECO-ACETAAT Het merk YOUNG biedt een uitgebreide collectie aan monturen voor tieners en kinderen vanaf één jaar en ouder. Deze monturen zijn ontworpen in de studio van OPO Scandinavia. De collectie bevat trendy, sportieve en praktische monturen die verkrijgbaar zijn in levendige en zachte kleuren. in eco-acetaat en metaal. Het montuur van metaal is voorzien van een brug van geheugenmetaal, een flexibel materiaal dat na buigen weer terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm. Dit maakt het montuur geschikt voor actieve kinderen. Alle metalen monturen van YOUNG kunnen eenvoudig worden aangepast aan de drager, met behulp van vooraf aangebrachte markeringen op de veren om de lengte in te korten. Samenwerking Barndiabetesfonden Vanaf 2023 doneert OPO Scandinavia 5% van elke verkochte YOUNG-bril aan de Zweedse Barndiabetesfonden. Het geld dat door het fonds wordt ingezameld, gaat naar onderzoek naar diabetes type 1. Mensen met diabetes type 1 moeten regelmatig oogonderzoeken ondergaan, omdat de ziekte de zenuwen en bloedvaten in de ogen kan aantasten, wat tot visuele beperkingen kan leiden. OPO Scandinavia heeft ervoor gekozen om de belangrijke onderzoeken te ondersteunen via het merk YOUNG. Meer informatie: Studio Eyewear www.studioeyewear.se Eyewear Trends & Recruitment Tel. +31 (0)6-41209774 | www.eyeweartrends.nl

DE OPTICIEN NR 6 2023 20 KORT NIEUWS Uit verschillende studies is gebleken dat EDOF-lenzen superieure visuele helderheid bieden op alle afstanden in vergelijking met traditionele multifocale ontwerpen. Bovendien minimaliseren ze visuele storingen, zoals ghosting en halo's, wat resulteert in een ongeëvenaarde visuele ervaring. Daarnaast biedt EDOF een uitgebreide keuze aan diameter en basiscurveopties voor een optimale centrering en stabiliteit bij torische aanpassingen. EDOF GEEFT EEN NATUURLIJKE OVERGANG NAAR CONTACTLENZEN VOOR PRESBYOPIE De EDOF maandlens van mark’ennovy, die in samenwerking met het Brien Holden Vision Institute is ontwikkeld, is een zachte contactlens voor presbyopen, óók de torische presbyopen. Deze individueel vervaardigde pupil onafhankelijke zachte maandlenzen van siliconehydrogel, mogelijk gemaakt door de gepatenteerde Extended Depth of Focus technologie van het Brien Holden Vision Institute, zijn ontworpen om de tekortkomingen van andere multifocale zachte contactlenzen recht te trekken. Meer informatie: mark’ennovy Tel. +31 (0)800 023 2029 | www.markennovy.com OFAR LANCEERT NIEUWE ZONNEBRILLEN VAN DE MERKEN ART&JACK EN JACKIE L Ofar kondigt met trots de lancering van nieuwe zonnebrillen aan van de merken Art&Jack en Jackie L. Alle zonnebrillen worden standaard geleverd met een etui en microfiber brildoekje. De Art&Jack ZO-0264 Monza is een ronde aviatorstijl zonnebril voor heren. Het strakke acetaatmontuur is voorzien van een mooi metalen detail op de scharnieren. Deze zonnebril heeft gepolariseerde TAC-glazen in grijs dégradé of bruin. De Jackie L ZO-0261 Marseille is een butterfly model zonnebril voor dames. Deze tweekleurige zonnebril combineert een acetaatmontuur met metalen neusbrug en brilveren. De ZO-0261 is voorzien van gepolariseerde en UV-werende TAC-glazen. De grijze of grijsblauwe glazen hebben een subtiel verloop van donker naar licht. De Jackie L ZO-0262 Nice is een stijlvolle ronde dames zonnebril met een tweekleurig design. De zonnebril van acetaat is voorzien van een metalen neusbrug en brilveren. De gepolariseerde TAC-glazen bieden 100% UV400bescherming en zijn leverbaar in blauw dégradé of grijs-bruin dégradé. Meer informatie: Ofar B.V. Tel. +31 (0)320247104 | www.ofar.nl Jackie L ZO-0261

DE OPTICIEN NR 6 2023 21 EVENT Gedurende twee dagen konden opticiens, optometristen en andere experts in de optiekbranche uit maar liefst zeventig landen zich onderdompelen in de wereld van ZEISS. Het bedrijf bewees tijdens de Convention eens te meer een toonaangevende speler te zijn binnen de optiek met expertise op alle relevante gebieden binnen het vakgebied, waaronder onderzoek en ontwikkeling, innovaties in brillenglazen, geavanceerde technologieën, toepassingen en platforms, omnichannel-oplossingen voor de moderne optiek, deskundige lezingen en demonstraties van optische technologieën. ZEISS MAAKT HOGE VERWACHTEN OPNIEUW WAAR TIJDENS VIERDE CONVENTION Op 18 oktober reisde de redactie van vaktijdschrift De Opticien af naar Berlijn, waar we met ongeveer 2.600 optiekexperts uit de hele wereld samenkwamen voor alweer de vierde ZEISS Vision Convention. Het evenement kreeg in 2018 de prestigieuze Heavent Award in de categorie ‘Event Award B to B’ en ook deze editie zal de geschiedenis ingaan als een uniek en inspirerend event, dat alle aanwezigen op een positieve manier heeft verrast. ZEISS heeft maar liefst achttien maanden besteed aan de organisatie van dit tweedaagse event en dat heeft zich zeker uitbetaald. Het was opnieuw een spektakel, waarbij entertainment, kennis en innovatie werden gecombineerd. Lees verder op de volgende pagina ►

DE OPTICIEN NR 6 2023 22 EVENT Openingsceremonie Op woensdagavond 18 november vond de openingsceremonie plaats op een bijzondere locatie, het Velodrom in Berlijn, waar Sven Hermann, de CEO van ZEISS Vision, het woord nam. Hij nam ons mee op een reis door de geschiedenis van ZEISS, die tot op de dag van vandaag de basis vormt voor het succes van het bedrijf. “Sinds de oprichting heeft ZEISS een sterke focus op kwaliteit en innovatie met als doel aan de wensen en behoeften van zowel opticiens als hun klanten op het gebied van zicht te kunnen voldoen. Die missie is nooit veranderd. Zonder de opticiens kunnen wij die missie niet voltooien en daarom zijn wij ontzettend dankbaar dat al deze mensen uit het vak zich hier hebben verzameld om zich onder te dompelen in onze wereld en geïnspireerd te raken door ons en elkaar, en wij door jullie. Zonder jullie kennis, ervaring en bovenal jullie enorme passie voor het vak en de klanten, kunnen wij geen hoogwaardige producten ontwikkelen. We doen het samen.” Na afloop van de speech van Sven Hermann verscheen Bryan Adams op het toneel. Hij deelde niet alleen zijn kennis en ervaring op het gebied van fotografie, waarbij glas een essentiële rol speelt, maar trakteerde het publiek ook op een speciale uitvoering van "Summer of '69" samen met Sven Hermann. De ZEISS Vision Convention De tweede dag stond in het teken van de Convention, dat plaatvond in en rondom het Funkhaus in Berlijn. De deelnemers werden verdeeld in diverse groepen en meegenomen door vier verschillende ‘werelden’. Binnen deze werelden werden essentiële onderwerpen in de optieksector behandeld, waaronder myopie, digitalisering, vergrijzende bevolking en de integratie van oogheelkunde en optiek. Tevens werd uitgebreid ingegaan op de rol van ZEISS als partner in de toekomst. Uiteraard kwamen de bekroonde producten en geavanceerde technologieën van ZEISS uitgebreid aan bod binnen de verschillende werelden. Brillenglasportfolio In 2019 werd SmartLife geïntroduceerd, wat direct een succes bleek te zijn. Onlangs werd dit portfolio vernieuwd. Tijdens de Convention werd hier vanzelfsprekend uitgebreid aandacht aan besteed. “Het volledige ZEISS SmartLife-portfolio gaat verder dan de traditionele categorieën van brillenglazen en is geschikt voor brildragers van alle leeftijden. Gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar het moderne, dynamische kijkgedrag, houdt ZEISS SmartLife rekening met onze verbonden en mobiele levensstijl, die wordt gekenmerkt door een dynamisch kijkgedrag, individuele visuele behoeften en onze leeftijd. SmartLife-glazen zijn beschikbaar voor alle brildragers vanaf twintig jaar en worden geleverd in verschillende varianten, waaronder enkelvoudige, digitale en multifocale glazen, in diverse indexen en materialen.”

DE OPTICIEN NR 6 2023 23 Naast het SmartLife-portfolio kwam ook het ClearView-portfolio ter sprake. “Deze enkelvoudige brillenglazen voor één afstand behoren tot de meest verkochte brillenglazen wereldwijd. We hebben met ClearView-brillenglazen een manier gevonden om geavanceerd freeform-ontwerp te integreren in standaard enkelvoudige brillenglazen.” Een andere belangrijke innovatie die uitgebreid werd behandeld, is ZEISS PhotoFusion X. “Deze innovatie biedt het gemak van één bril die geschikt is voor alle lichtomstandigheden. De meekleurende brillenglazen zijn gebaseerd op een volledig nieuw fotochromatisch systeem, wat resulteert in aanzienlijke verbeteringen in de snelheid van de overgang van licht naar donker en vice versa in vergelijking met de vorige generatie. Bovendien biedt het nieuwe geïntegreerde basismateriaal uitgebreide filtering van blauw licht, zowel binnen als buiten.” Myopie Een onmisbaar onderwerp tijdens de ZEISS Convention was ongetwijfeld myopie management. Wereldwijd worden steeds meer mensen getroffen door verschillende vormen van bijziendheid, waaronder de zogenaamde 'schoolmyopie' en de gevorderde vorm ervan. Zowel de optieksector als de oogheelkunde werken intensief aan het uitbreiden van diagnose- en behandelingsmethoden, en ook ZEISS blijft zich ontwikkelen op dit aspect. “Met meer dan tien jaar uitgebreide ervaring met progressieve en hoge myopie en wetenschappelijk onderbouwde bevindingen, werd in april dit jaar ZEISS MyoCare geïntroduceerd als effectieve en specifieke oplossing voor myopie management. Het ontwerp van deze brillenglazen maakt gebruik van de gepatenteerde C.A.R.E.-technologie om gelijktijdige, concurrerende defocus in de periferie te creëren. Daarnaast maakt ZEISS gebruik van ZEISS ClearFocus, om ongewenste hyperope defocus voor alle kijkrichtingen te voorkomen. Deze technologieën resulteren in zowel esthetisch aantrekkelijke brillenglazen als comfortabel zicht voor de brildrager.” Instrumenten De allernieuwste innovatie van ZEISS die werd gepresenteerd tijdens de Convention was de VISUCORE 500, een zeer nauwkeurig systeem dat de objectieve en subjectieve refractie in één apparaat combineert. “Dankzij de geringe afmetingen en de slanke uitvoering heeft het apparaat weinig plaats nodig in de zaak. De geavanceerde techniek en de doordachte software levert echter exacte meetresultaten in minder dan vijf minuten. ZEISS VISUCORE 500 onderscheidt zich bovendien door de zeer eenvoudige bediening. Dit instrument begeleidt u automatisch door het volledige proces aan de hand van gedetailleerde, maar toch gebruiksvriendelijke instructies, waarbij zelfs de nabije refractie digitaal is. Hierdoor kan de oogzorgprofessional niet alleen met uiterste precisie werken, maar wordt ook de hoge norm en professionaliteit van de dienstverlening in de optiekzaak duidelijk getoond.” Verder wordt benadrukt dat de VISUCORE 500 naadloos in het ZEISS-ecosysteem past. “Het wordt bediend vanaf een iPad of PC met de ZEISS VISUCONSULT 500 app, waarmee al uw ZEISS-apparaten zijn gekoppeld.” Uiteraard waren ook alle andere apparaten van ZEISS te bewonderen, waaronder VISUFIT 1000. “Het ZEISS VISUFIT 1000 platform biedt een uitstekende nauwkeurigheid, gecombineerd met een unieke aankoopervaring: negen gesynchroniseerde camera's maken opnames over 180 graden van het gezicht van een brildrager. Deze opnamen worden samengevoegd tot één enkele afbeelding, waarmee een precieze digitale 3D-centrering kan worden gemaakt. Bovendien maakt VISUFIT 1000 het mogelijk om monturen te vergelijken en virtueel te passen.” Indrukwekkende consumentencampagne Tijdens de Convention was er ook bijzondere aandacht voor de consument, de uiteindelijke brildrager. ZEISS Vision lanceerde tijdens het event een indrukwekkende consumentencampagne, genaamd ‘Nobody sees like you’ die komend jaar uitgerold gaat worden. “Deze campagne richt zich niet specifiek op één bepaald product, maar heeft als doel de naamsbekendheid van ZEISS te vergroten. Op deze manier willen we de vraag naar onze brillenglazen bij consumenten stimuleren en hen tegelijkertijd aanmoedigen om een bezoek te brengen aan de opticiens die met onze producten werken.” Na afloop van de Convention vond een afsluitingsceremonie plaats, waarna nog volop werd nagepraat over de verwachtingen die ZEISS opnieuw wist te overtreffen. In deze indrukwekkende en inspirerende setting, waar kennis, innovatie en entertainment samenvloeiden, bewijst ZEISS opnieuw zijn sterke positie in de optieksector. Meer informatie: ZEISS Tel. +31 (0) 76 3035444 optiek@zeiss.com.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4