De Juwelier nr 6-2023 Online

Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | December 2023 | 23e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special Horlogebanden Coverstory House of Brands zoekt met URBN22 nadrukkelijk de samenwerking met juweliers

DE JUWELIER NR 6 2023 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Visie Ik ben op dit moment volop aan het verbouwen. Of beter gezegd: ik ben de spil tussen de aannemer, elektricien, stukadoors, keukenboer en degene die de vloeren legt. Je probeert alles goed op elkaar af te stemmen, maar eigenlijk weet je al van te voren dat het nooit ‘op tijd’ af is. En als je dan al alles in goede banen weet te leiden, komt de keuken natuurlijk weer veel later, waardoor je een maand zonder kook- en afwasmogelijkheden zit. Luxeproblemen, maar toch. U merkt – ik moet even wat frustraties kwijt. Die heb je namelijk allemaal wel eens in het leven. In mijn geval beperkt dat zich meestal door zaken die ik niet zelf in de hand heb, dus dan denk ik al snel: kan ik er iets aan veranderen? Bij ja moet ik iets ondernemen, bij nee moet ik het van mij af laten glijden. Dat lukt meestal wel aardig. Maar als ondernemer heb je natuurlijk dagelijks te maken met zaken die voor enorme frustraties kunnen zorgen. Ik noem een leverancier die zijn zaakjes in uw ogen niet op orde hebben, werknemers die hun probleem tot uw probleem maken of een ‘zeurende’ klant. Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | December 2023 | 23e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Special Horlogebanden Coverstory House of Brands zoekt met URBN22 nadrukkelijk de samenwerking met juweliers HET KAN SOMS ENORM OPLUCHTEN OM JE GAL TE SPUWEN De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Hoe ga je daarmee om? Het kan soms enorm opluchten om je gal te spuwen, bijvoorbeeld op een besloten social media platform. Maar heb je er ook daadwerkelijk wat aan? Ik denk het niet en het lijkt me beter om het probleem bij de kern aan te pakken, dus communiceren in dit geval met de ‘tegenpartij’. Dat brengt je veel meer, want samen werken aan een oplossing zorgt ook dat je eerder tot die oplossing komt. Zo werd ik onlangs gebeld door een klant die voor een uitdaging stond waar ik hem bij kon helpen. Zo zat ik een dag later in een vliegtuig naar Oostenrijk voor een bezoek aan de productielocatie van Hirsch. En dat was dan een uitdaging om te regelen, maar het resultaat is wel een prachtige reportage in deze uitgave. We hebben in deze editie naar aanleiding van een discussie op de Facebook groep Juweliers Online ook een uitgebreid verhaal over horlogebandenleveranciers en op basis waarvan je keuzes maakt voor een partij. Marge leek voor een aantal juweliers van doorslaggevend belang te zijn, maar onder aan de streep is een hogere marge lang niet altijd zaligmakend. Welke kwaliteit krijg je ervoor terug en hoe gaat men om met service? Zaken die zeker net zo belangrijk zijn en die zorgen voor een productgroep waar je zonder zorgen mee kunt werken. Dat scheelt weer frustratie… Over frustraties gesproken: het blijkt dat ik in mijn vorige visie per abuis verkeerd heb vermeld dat er dit jaar geen nieuwe lichting is gestart aan de juweliersopleiding op de Vakschool Schoonhoven. Het blijkt dat er wel een BBL-opleiding (beroepsbegeleidende leerweg) is gestart, maar geen voltijd (BOL) opleiding juwelier. Excuses zijn op zijn plaats. Had ik dit kunnen voorkomen? Ja, dus de volgende keer zal ik het verifiëren.

DE JUWELIER NR 6 2023 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW Head of Design, goudsmid, ondernemer. Marijke Mul is al een kwart eeuw hard aan de weg aan het timmeren en altijd vooruitstrevend in haar werkwijze. Met haar eigen collectie Memorable Moments biedt zij juweliers een nieuw concept waarmee zij alle levensmomenten heeft weten te vangen in een sieraad. P. 16 COVERSTORY House of Brands is een online verdeler van horloges. De eigen merken Aeromeister, Furore en Rotorcraft worden succesvol online verkocht en met de ervaring en kennis die de mensen achter House of Brands daarmee hebben opgedaan, is het tijd voor een volgende stap. Speciaal daarvoor is recent URBN22 geïntroduceerd. P. 20 BEZOEK AAN HIRSCH Wij waren onlangs met een aantal juweliers op uitnodiging van de Weisz Group op bezoek bij Hirsch om te ondervinden hoe het bedrijf haar horlogebanden produceert in het Oostenrijkse Klagenfurt. Een eyeopener voor ons, maar mogelijk ook voor u. P. 32 BLUSH Venson heeft besloten om, naast haar bestaande gouden Blush juwelenlijnen met zirkonia en natuurlijke diamanten, een Blush labgrown diamanten juwelenlijn te creëren met 100% gecertificeerd gerecycled goud. “Deze keuze sluit aan bij onze diepe overtuiging dat je tegelijkertijd sterke en innovatieve zakelijke beslissingen kunt nemen terwijl deze beslissingen ook bijdragen aan een betere wereld.” 10 16 20 32

DE JUWELIER NR 6 2023 5 P. 44 PAS DIAMONDS Bedrijven die al decennialang werken met natuurlijke diamanten zijn over het algemeen geen voorstander van de in het laboratorium gemaakte diamanten. Dat geldt ook voor Pas Diamonds en dat liet de specialist in sieraden én diamant recent ook duidelijk weten. “Natuurlijke diamanten vertegenwoordigen ons vakmanschap, expertise en familiegeschiedenis” P. 50 HORLOGEBANDENLEVERANCIERS Horlogebanden zijn een belangrijke productgroep als het om verkoop gaat voor juweliers. Aanbieders zijn er dan ook genoeg, maar voor welk merk kies je? En laat je je dan leiden door marge, kwaliteit of service? Het was onlangs voer voor discussie op het Facebook-forum Juweliers Online en naar aanleiding daarvan leek het onze redactie goed om eens dieper in de wereld van de horlogebanden te duiken. P. 56 JUWELIER VAN ARENSBERGEN Een jaar geleden opende Juwelier van Arensbergen in het Brabantse Boxmeer alweer haar derde filiaal. Tjeerd Laméris en Kim van Arensbergen hebben daarmee een nog grotere regiofunctie voor zichzelf verworven, want naast Boxmeer zijn de jonge ondernemers ook actief in Malden en Gennep. P. 72 JUWELIERS IN BEELD Een vijftigjarig bestaan is een mijlpaal die gevierd mag worden. Juwelier Nusselein vierde deze mijlpaal officieel in 2016 al, maar afgelopen maand bereikte ook de vestiging aan de Kinkerstraat in Amsterdam deze respectabele leeftijd. Al vijftig jaar ‘uw blije juwelier’ zoals het credo van de familie Nusselein luidt. 44 50 56 72

DE JUWELIER NR 6 2023 6 NIEUWS “Natuurlijk baart het lage aantal aanmeldingen voor de voltijd opleiding ons zorgen. Hierover zijn we in gesprek met de Federatie en een afvaardiging van het werkveld. Zij waren ook betrokken bij het onlangs uitgevoerde arbeidsmarkt onderzoek van de juweliersbranche. Dit onderzoek is uitgevoerd ten behoeve van de herziening van de opleidingsdossiers Juwelier en zullen wij mede als input gebruiken om de juweliers opleiding te herijken.” RECTIFICATIE JUWELIERSOPLEIDING VAKSCHOOL SCHOONHOVEN In de vorige editie stond in de Visie van Coen de Jager foutief vermeld dat er dit jaar geen nieuwe lichting studenten gestart is op de Vakschool Schoonhoven. Dat is niet juist, zo blijkt uit een reactie van Zadkine Vakschool Schoonhoven. “Dit schooljaar zijn we wel gestart met een nieuwe lichting BBL (beroepsbegeleidende leerweg) studenten opleiding juwelier niveau 3 en 4. Deze groep is groter dan ooit. Namelijk 19 enthousiaste studenten die allemaal een leerbedrijf gevonden hebben en daar heel goed begeleid worden. Helaas konden wij dit jaar niet starten met de voltijd (BOL) opleiding juwelier omdat er zich hiervoor slechts vier studenten aangemeld hadden. Drie van de vier hebben vervolgens ook voor de BBL opleiding gekozen.” PDA Group geeft enkele redenen waarom smartwatches niet in uw assortiment mogen ontbreken: • Technologie is de toekomst van mode: smartwatches combineren functionaliteit met stijl en zijn een perfecte aanvulling op de dagelijkse outfit. Ze bieden klanten de mogelijkheid om hun accessoires aan te passen aan hun levensstijl en stemming. • Groeiende vraag naar draagbare technologie: de vraag naar smartwatches blijft groeien. Consumenten willen horloges die meer • Verhoogde verkoopmogelijkheden: het opnemen van smartwatches in uw assortiment opent de deur voor nieuweverkoopkansen. Klanten die anders niet naar een juwelier zouden gaan voor een horloge, worden nu aangetrokken door de combinatie van een stijlvol design met geavanceerde functies. PDA Group heeft met Smarty 2.0 een laagdrempelig aanbod voor smartwatches. Voor nog geen €300,- voert u het starterspakket van Smarty 2.0. Neem voor meer informatie contact op met Levy van der Tang via Levy.vandertang@pdagroup.nl of +31 (0)6 342 353 30. PDA GROUP GEEFT DRIE REDENEN WAAROM SMARTY 2.0 IN UW ASSORTIMENT THUIS HOORT De juweliersbranche heeft de laatste jaren een aanzienlijke evolutie doorgemaakt. Klanten verwachten niet alleen traditionele items, maar zoeken ook naar geavanceerde, multifunctionele accessoires. Een smartwatch behoort dan ook tot het assortiment van een juwelier, zo vinden ze bij de PDA Group. “Als school hebben we het werkveld, waarvoor we opleiden, hard nodig om het beroep en het ambacht samen met ons onder de aandacht te brengen bij de juweliers van morgen. Wij ontwikkelen mooi onderwijs en doen dat graag samen met het werkveld zodat we kunnen inspelen op de behoeftes die hieruit voortkomen. Dus laten we elkaar vooral opzoeken zeker wanneer er vragen, opmerkingen of onduidelijkheden zijn over de Juweliersopleidingen.”

GO Deeper Mechanical Diver 200m Explore the depths of the sea with the new diving watches collection NY012*. Caliber 8204 40 hour power reserve ISO6425 certified 20 bar

DE JUWELIER NR 6 2023 8 NIEUWS De trekking heeft inmiddels plaatsgevonden en de gelukkige winnaars zijn de firma ‘s: Present Art uit Duiven, Juwelier R. Citroen uit Rijswijk en Bison Juwelier uit Maarssen. De actie was bedoeld als blijk van waardering voor de klant om de stand van de PDA Group te bezoeken en als dank aan de medewerkers van de klant dat zij de PDA Group merken op een actieve manier in de winkel aan de consument presenteren. Voor meer informatie: PDA Group Tel. 075-670 70 75 www.pdagroup.nl PDA GROUP BELOONT JUWELIERS MET EXCLUSIEVE BEDRIJFSUITJES Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs had de PDA Group weer een leuke actie voor haar klanten bedacht. Iedere beursdag kon een klant een exclusief bedrijfsuitje winnen door een deelnamekaart in te vullen. Hier is gretig gebruik van gemaakt. De winnaars zijn inmiddels ook bekend! Het korte, cilindrische deel van het gereedschap achter de afgeronde voorkant kan in radiale richting worden gebruikt en is ideaal voor het maken van inkepingen. Het heldere zicht op het werkstuk door de slanke hals blijkt een bijkomend voordeel te zijn, vooral bij de fijnste afwerking, zoals uitgevoerd met de kleinste maat (ISO maat 002). De ingewikkelde werkende onderdelen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om steenzettingen te bewerken en doelbewust randen af te breken. De duurzame HighTech-gereedschappen van heet isostatisch geperst fijnkorrelig hardmetaal bewijzen hun positieve eigenschappen vooral bij de bewerking van harde sieradenmaterialen als platina, titanium, witgoud en ook roestvrij staal van sieradenkwaliteit. Je herkent dit duurzame gereedschap aan de goudkleurige ring op de schacht. Meer informatie: Busch & Co. Tel. +49 (0) 2263 860 www.busch.eu VOOR HET ALLERFIJNSTE WERK: BUSCH 1Z-AU-GEREEDSCHAP Het Busch HighTech-Tool-assortiment is wederom gegroeid. Busch heeft de bekende figuren 1AU, 38AU, 414AU en 446AU van de AU-serie aangevuld met het 1Z-AU-gereedschap in de ISO-maten 002, 003, 004.

Openingstijden showroom: Maandag t/m vrijdag 8:30- 16:30 uur Keienbergweg 12- 1101 GB Amsterdam | T. (+31) 020 564 8 520 info@drijfhoutnl.com | www.drijfhoutnl.com

DE JUWELIER NR 6 2023 10 INTERVIEW MARIJKE MUL MARIJKE MUL LANCEERT COLLECTIE MEMORABLE MOMENTS Head of Design, goudsmid, ondernemer. Marijke Mul is al een kwart eeuw hard aan de weg aan het timmeren en altijd vooruitstrevend in haar werkwijze. Met haar eigen collectie Memorable Moments biedt zij juweliers een nieuw concept waarmee zij alle levensmomenten heeft weten te vangen in een sieraad. “Een high end vrouwelijke sieradencollectie met kleurstenen geïnspireerd op het leven. Ze bevatten emotie, symboliek en energie. Ze zijn hierdoor ‘meer dan alleen mooi’. Dit is het resultaat van een zoektocht die al 25 jaar duurt, inmiddels is de collectie zo gevormd, dat deze niet meer alleen bij mij verkocht wordt, maar ook bij andere juweliers. Mignon in Oisterwijk is één van de juweliers die mijn collectie Memorable Moments omarmd heeft. Zij zijn begonnen met een aantal lijnen van de collectie en door enthousiaste reacties en positieve resultaten gaan zij dat nu verder uitbreiden. Ik zie dit als een mooi voorbeeld voor andere juweliers om de kans te pakken door ook met ons in gesprek te gaan over een samenwerking.”

DE JUWELIER NR 6 2023 11 Als wij op bezoek zijn in de Gierstraat in Haarlem waar onder meer de Brandstore van Marijke Mul gevestigd is, worden wij hartelijk ontvangen door goudsmid Vincent. Hij is goudsmid en adviseur en helpt mensen bij het realiseren van hun gewenste sieraad, of helpt ze bij het kiezen van een stuk uit de collectie. Die ochtend nog verkocht hij een prachtige ring. “Het werk is heel mooi, want je staat mensen bij in een emotionele periode, geluk of verdriet ligt dicht bij elkaar. De gesprekken zijn dan ook heel divers en je kunt mensen helpen met het vertalen van emoties naar een sieraad.” Dat verhaal beaamt Marijke ook. “Ik heb de afgelopen 25 jaar zoveel verhalen gehoord en meegemaakt, dat je steeds beter weet wat iemand zoekt in een sieraad. Die ervaring en levensverhalen heb ik proberen te vangen in de sieradencollectie onder de noemer Memorable Moments.” Zeven levensmomenten Marijke neemt ons mee in de winkel en zegt: “In het leven maken we herinneringen. Vanaf onze geboorte komen er talloze speciale momenten voorbij die ons een glimlach geven. Deze herinneringen zijn blijvend in onze gedachten.” Deze speciale momenten zijn gevangen in de Memorable Moments collectie die uit zeven lijnen bestaat. Één voor één prachtige stukken, met een diepere betekenis die ook duidelijk tot uiting komt in het design. “Zonsopgang is waar de collectie mee begint. De zon komt op boven de zee – wat staat voor een nieuw begin, de nieuwsgierigheid naar de dag die komen gaat, zonder dat je weet wat er uiteindelijk gaat gebeuren. Deze collectie laat dan ook sieraden zien waarbij peergeslepen kleurstenen uit het sieraad omhoog komen zoals de zonsopgang.” Zo zit er achter iedere lijn een gedachte. “Oogappel kan iedereen in je leven zijn: een kind, een partner, een familielid of vriend. Hierbij zie je oogvormige schakel met cabochon geslepen edelstenen terug, of een roosgeslepen middensteen tussen twee diamantjes, alsof die deze de grote steen omhoog houden.” Danser staat voor beweging, expressie en muziek, vertelt Marijke. “Deze lijn staat voor een fase in je leven dat je uitbundiger wordt, uit je schulp komt en laat zien wie je bent. De kleurstenen in de sieraden kunnen ook bewegen en zijn verwisselbaar, dus hier combineren we functie met design. De Verwikkeling staat dan weer voor dierbare familiebanden terwijl Zeedeining zinspeelt voor een volwassenheid in je leven. Je maakt in deze fase zoveel mee, het overkomt je gewoon. Niet voor niets zeggen we hierbij ‘liefde voert je naar huis’. Zeedeining laat in deze lijn ook heel goed de vorm van een deinende zee zien.” Lijnen die een volgende fase in het leven vangen, zijn Soelaas en Horizon. “Soelaas staat voor troost en herbergt sieraden die as verwerking mogelijk maken, waar we werken met zeer hoogwaardige hars. Het zijn wat zwaardere stukken, meer gericht op het hogere segment. In deze lijn zie je overeenkomsten met de Oogappellijn. Horizon is dé afsluiting van de collectie en tevens overbrugging naar het nieuwe begin van de Zonsopgang. Je vindt sieraden met grote diamanten of kleurstenen en de ringen in deze lijn worden ook gebruikt als trouwringen. Het gevoel dat ik in deze lijn heb proberen te vangen is niet het afscheid. Achter de horizon gebeurt namelijk van alles, zo wordt het weer een nieuwe start.” Anders maar toch hetzelfde Wat heel bijzonder is om te zien, is dat de collectielijnen allemaal een eigen identiteit hebben, maar perfect op elkaar zijn afgestemd. “Het is heel verschillend, maar goed samen te dragen. Het is een volwassen, hoogwaardige collectie die niet onder doet voor wat dan ook. Daarom past Memorable Moments ook zo goed bij een juwelier. Dit kan bij Schaap en Citroen perfect naast Cartier verkocht worden. Mijn doel met Memorable Moments is om juweliers een standaardcollectie te bieden waar alles in zit. Waar alle ladingen van gevoel en emotie in terug komen.” Sieraad Laten Maken Marijke timmert inmiddels al 25 jaar aan de weg en heeft in die jaren naam voor zichzelf gemaakt. U kunt haar kennen – naast haar werk als edelsmid – van Sieraad Laten Maken waarmee ze haar kennis, expertise en ervaring al eerder beschikbaar stelde voor retailers. “Ik ben al 25 jaar een voorloper. Ik had al snel in de gate dat de verwachtingen van consumenten veranderden en dat ambacht en vakmanschap trekpleisters zijn voor juweliers. Met Sieraad Laten Maken bied ik een shop-in-shop samenwerking. Sieraad Laten Maken herenigt ambacht en sieraad bij juweliers door middel van een zichtbare werkbank in de winkel. Hier kan een goudsmid aan de slag om klanten te laten zien wat voor een mooi ambacht er schuilt achter een sieraad. De goudsmid biedt naast dergelijke beleving, de mogelijkheid om sieraden te repareren, ontwerpen en (ver)maken. Dat werkt, zo ervaren wij zelf hier in de winkel waar wij enorm veel mensen mogen ontvangen. Onze marketing zorgt ervoor dat wij enorm veel mensen vanuit het hele land over de vloer krijgen. Door onze ervaring kunnen wij deze marketing gekoppeld aan een uniek product als geen ander bij de juwelier leveren.” Head of Design, goudsmid, ondernemer Marijke startte in 1998 als goudsmid vanuit huis. “Thuis verzorgde ik de reparaties voor een aantal juweliers en ben ik gestart met het ontwerpen en vervaardigen van sieraden op aanvraag. Nu heb ik vijftien mensen in dienst, een volledig geoutilleerd atelier waar we de mooiste sieraden maken en heb ik eigenlijk drie bedrijven. Want naast onze eigen winkels en collecties, repareren wij voor collega juweliers en hebben we dus met Sieraad Laten Maken een prachtig concept voor juweliers. Ik merk dat we als bedrijf enorm groeien en daardoor word ik ook gedwongen commerciëler te denken. Waar ik voorheen 60% ambacht was en 40% sales, moet ik gedwongen meer sales doen, maar dat is ook weer een mooie uitdaging. Vroeger was mijn doel om mijn logo net zo bekend te maken als die van de KLM. Daar ben ik wel van teruggekomen, maar ik ben wel zo ambitieus dat ik wil doorgroeien. Met onze Memorable Moments collectie kan dat, want we hebben zoals gezegd een uitgebreid atelier en geweldige vakmensen in dienst om de sieraden te vervaardigen. Daarnaast is er ook nog ruimte voor uitbreiding van onze reparatiewerkzaamheden en hebben we mooie samenwerkingen met juweliers door middel van Sieraden Laten Maken. Ik heb dat toch maar mooi voor elkaar gekregen, ook al heb ik wel meer dan gemiddelde overuren moeten draaien. Hard werken zit nou eenmaal in mij, ik kan niet stilzitten.” MEMORABLE MOMENTS IS EEN HIGH END VROUWELIJKE SIERADENCOLLECTIE MET KLEURSTENEN GEÏNSPIREERD OP HET LEVEN. ZE BEVATTEN EMOTIE, SYMBOLIEK EN ENERGIE. ZE ZIJN HIERDOOR ‘MEER DAN ALLEEN MOOI’. Memorable Coaching Naast alle ‘commerciële’ activiteiten biedt Marijke haar klanten sinds kort ook Memorable Coaching aan. “Ik denk dat wij op het gebied van verwerking ook een belangrijke rol kunnen spelen voor onze klanten. We voeren diepgaande gesprekken, dat je een soort therapeut bent geworden in al die jaren. Wij bieden in samenwerking met een aantal ervaren en opgeleide coaches hulp aan om het leven nog beter te vieren.” Volgende stap Is Marijke blij met waar ze in deze fase van haar leven staat? “Ik ben en blijf ontwerper, maar ik word ook gedwongen om een manager rol te bekleden. Dat past mij minder. Ik moet wellicht een keer op zoek naar iemand om die rol in te vullen zodat ik mij verder kan concentreren op het creatieve gedeelte. Ik ben trots op waar we als bedrijf nu staan. We groeien door en er zijn nog genoeg uitdagingen en mogelijkheden. Nu Memorable Moments staat als een huis, compleet is en dus de tijd daar is om het uit te rollen richting de juweliersmarkt, maakt mij dat een trotse ondernemer. Ik wil met mijn team mensen en levens inspireren en dat kunnen we op deze manier doen. We doen dit graag samen met de juweliers die dat ook willen. Dit is een volgende stap in onze ontwikkeling.” Meer informatie: Marijke Mul | tel. +31 (0)23-5317277 | www.marijkemul.nl

DE JUWELIER NR 6 2023 13 SFEERVERSLAG Zo op het eerste gezicht leek er iets mis als je de posts van juweliers op hun sociale media zag: ‘wij zijn vrijdag 13 oktober vanaf 16.00 uur gesloten’. Maar niets was minder waar. Voor veel juweliers was dit misschien wel de leukste vrijdag de dertiende die ze zich kunnen herinneren. Deze specifieke vrijdag gingen ze namelijk naar Danny Vera. Die trad op voor 17.000 fans in een uitverkochte Ziggo Dome. En op uitnodiging van Rebel & Rose waren daar zo’n 250 dealers en genodigden én ruim 150 consumenten bij. Samenwerking Inmiddels weet iedereen wel dat Danny Vera al jaren samenwerkt met Rebel & Rose. Vanaf het begin zijn hij en zijn vrouw Escha het gezicht in alle campagnes. En er zijn zelfs speciale Danny Vera collecties. Dus dat er een keer iets met een concert van hem zou worden gedaan, was slechts een kwestie van tijd. Kaarten winnen De kaarten voor het concert waren te winnen. Er waren acties voor dealers én winacties voor consumenten. Dat er duizenden consumenten en heel veel dealers meededen zegt iets over de populariteit van Danny Vera, maar natuurlijk ook over het bereik van Rebel & Rose en hoe passend de samenwerking is. De in totaal 400 aanwezigen waren zonder uitzondering blij dat ze tot de gelukkige winnaars behoorden. Topavond De avond zelf was geweldig. Dat begon al met de ontvangst. Voor juweliers gaf een VIP-bandje toegang tot de speciale VIPentree en, niet onbelangrijk, tot de champagnebar, waar de genodigden een gezellige start van de avond hadden. Daarna, zo rond een uur of negen, begon het concert. Danny Vera was in zeer goede doen. Van de kleine liedjes tot de songs met een big band, alles klonk even goed. Het zal de aanwezigen zonder twijfel opgevallen zijn dat hij Rebel & Rose armbanden om had, zoals hij die eigenlijk altijd draagt. Zeker de Yellow Gold Only en Red Agate Gold. Rollercoaster Na een concert van ruim 2 uur vol rock & roll, ballads, een vleugje soul én natuurlijk zijn megahit ‘Rollercoaster,’ was de avond voorbij. Een vrijdag de 13e om nooit te vergeten. Het is duidelijk dat ze bij Rebel & Rose weten hoe je van een sieradenmerk iets bijzonders, iets groters maakt. Op naar de volgende stunt. Meer informatie: Rebel & Rose Tel. +31 (0)70 324 6000 | www.rebelandrose.com EEN BIJZONDERE VRIJDAG DE 13E MET REBEL & ROSE Veel juweliers waren op vrijdag 13 oktober al vanaf 16 uur gesloten en dat had een goede reden. Zij waren namelijk uitgenodigd door Rebel & Rose om een bijzonder concert bij te wonen.

DE JUWELIER NR 6 2023 14 PRODUCTNIEUWS BIGLI heeft de oorhangers vervaardigd van 18-karaat roségoud. Speelse, gouden elementen gaan een stijlvol samenspel aan met fonkelende, witte diamanten. Bij een model is de grote schakel volledig bezet met diamanten. Op aanvraag zijn de tijdloze, luxe sieraden ook verkrijgbaar in wit- of geelgoud. De markante schakel is de basis van de ‘Elements’ collectie. Geometrische vormen met zachte rondingen tonen het silhouet van de iconische ‘Mini Sweety’ cabochon van BIGLI. Voor het ontwerp is de Seventies periode een belangrijke inspiratiebron. Creative Director Laurence Aerens: “Het is mijn intentie om van de nieuwe ‘Elements’ collectie een tijdloze klassieker te maken; voor vrouwen van alle leeftijden. De sieraden weerspiegelen een verfijnde elegantie en onderstrepen een persoonlijke stijl.” Meer informatie: Sap Luxury Goods Tel. 070-2390227 info@sapluxurygoods.nl NIEUWE ELEMENTS OORHANGERS VAN BIGLI De ‘Elements’ collectie van het Belgische juwelenmerk BIGLI is uitgebreid met drie paar oorhangers. De elegante en eigentijdse sieraden kenmerken zich door een vernieuwend, beweeglijk ontwerp. Een karakteristiek schakelelement speelt de hoofdrol. In verschillende thema’s heeft Zilverstad de meest uiteenlopende bestekjes. Neem je kind mee in zijn of haar fantasie en vlieg samen rond tijdens het ontbijt. Vrolijke, kleurrijke regenbogen en eenhoorns op het bestek zijn ook mogelijk. Is een kindje helemaal weg van dinosaurussen? Dan kun je een bestekset met vier verschillende dino’s kiezen. De set is vaatwasmachinebestendig en bestaat uit een vork, mes, lepel en paplepeltje. Zeedieren uit de onderwaterwereld vormen ook een thema. Op het bestek staat een dolfijn, een zeepaardje, een krab en een zeester afgebeeld. Liever een complete set? Naast bestek heeft Zilverstad ook kinderservies. Een set van nijntje blijft favoriet en bestaat uit een kindervork, -mesje, twee lepels en een porseleinen bord en schaaltje. De set wordt geleverd in een kleurrijke geschenkverpakking. Leuk om uit te pakken én nog leuker op tafel. Alle producten zijn verkrijgbaar via www.zilverstad.nl. DIVERSE BESTEKSETS VAN ZILVERSTAD Het ontbijt wordt natuurlijk leuker met een eigen bestekje. Bovendien is kinderbestek kleiner, handzamer en veiliger; ideaal voor de kleine kinderhandjes. Zilverstad heeft een uitgebreide collectie kinderbestekjes met allerlei figuren en printjes.

slaap 99€ ice-watch.com ice ring rrp : Hartslagmeter bloeddrukmeter sport saturatiemeter rrp : 199 € marge 2,5

DE JUWELIER NR 6 2023 16 COVERSTORY HOUSE OF BRANDS HOUSE OF BRANDS ZOEKT MET URBN22 NADRUKKELIJK DE SAMENWERKING MET JUWELIERS House of Brands is een zeer succesvolle online verdeler van horloges. De eigen merken Aeromeister, Furore en Rotorcraft worden succesvol online verkocht en met de ervaring en kennis die de mensen achter House of Brands daarmee hebben opgedaan, is het tijd voor een volgende stap. House of Brands gaat namelijk haar geluk beproeven in de offline wereld en daarmee ook de juwelier een mooie kans geven zich te onderscheiden. Speciaal daarvoor is recent URBN22 geïntroduceerd: een fashion horlogemerk dat inspeelt op de wensen en behoeften van nieuwe generaties zoals Generatie Z en Millennials. Een groot deel van hun behoefte vindt online plaats, maar House of Brands onderkent ook dat de juwelier een belangrijke rol kan spelen door de fysieke verkoop op zich te nemen. Wij spreken met de hoofdrolspelers achter House of Brands, hun plannen en hoe ze de juweliersmarkt kunnen helpen een andere richting te kiezen. Je kunt tegenwoordig niet meer om de online wereld heen. Ieder zichzelf respecterend merk heeft een grote online brand awareness, want het overgrote deel van de consument is daar aanwezig, laat zich daar inspireren en oriënteert zich daar. Je moet als merk dus wel online actief zijn. Als iemand weet hoe je een merk en een product online positioneert en profileert, zijn dat Rutger Post, Paul van Mondfrans Linden, Abby Hulshof en Wietse Dijkstra wel. Zij hebben ieder hun eigen specialismes variërend van data-analyse, content creation tot social media campagnes opzetten, maar de gemene deler is dat zij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het succes van de horlogemerken van House of Brands. “We zijn in 2007 als een van de eerste aanbieders gestart met de online verkoop van horloges en sieraden met ons eigen platform horlogeloods.nl. Dat wekte in het begin nogal wat weerstand op, want niet iedereen zag destijds de meerwaarde van online verkoop. Toch zagen wij al snel dat er vanuit de consument geen belemmering was om online dergelijke producten te kopen. In 2012 hebben wij gekozen om onze eigen merken op te zetten – mede met de informatie uit de markt en oog voor de trends en behoeftes vanuit de consument. Met Aeromeister, Furore en Rotorcraft hebben we merken gecreëerd waarbij de focus vooral op online verkoop ligt. Daarbij is er enorm veel ervaring en kennis opgedaan voor wat betreft online branding. Die ervaring en kennis nemen we nu mee naar de offline wereld”, aldus Rutger. Nieuwe doelgroep aanspreken Het is zeker niet volgens de traditionele manier waarop House of Brands te werk gaat, maar dat heeft eigenlijk heel veel voordelen, zo legt Rutger verder uit. “Juweliers zijn natuurlijk gewend om op een bepaalde manier samen te werken en maken keuzes in hun merkenpakket die gebaseerd zijn op een bepaalde doelgroep. Wij denken met onze aanpak én zeker ons nieuwe merk URBN22 een geheel nieuwe doelgroep naar de winkel te kunnen trekken die tot nu toe niet of bijna niet bij de juwelier koopt. Deze doelgroep laat zich veel meer leiden door fashion en maakt keuzes op basis van stijl en outfit.”

DE JUWELIER NR 6 2023 17 Sneakers Paul is als visual director eindverantwoordelijk voor het ontwikkelen van de mooie beelden en videocontent en weet als geen ander wat de doelgroep van URBN22 triggert. “Je hebt het over een groep jonge mensen van tussen de 16 en 45 jaar die op zaterdag naar de stad gaat om nieuwe sneakers te kopen en vervolgens op zoek gaan naar een horloge dat mooi bij die sneakers matcht. Daarvoor lopen ze nu nog niet bij de juwelier naar binnen, want daar treffen ze over het algemeen een traditioneler en klassieker aanbod aan, niet perse waar zij naar op zoek zijn. Ze kijken echt puur naar het design, naar de kleur, naar of het past bij hun stijl en identiteit. Dat is even een omschakeling wellicht voor een juwelier die gewend is het te hebben over het uurwerk en de functionaliteit, maar met URBN22 krijg je dus wel een nieuwe doelgroep in je winkel.” Opvallend design Inzoomend op URBN22 zien we een merk dat zich duidelijk onderscheidt qua design. Abby: “Bij een juwelier zie je nog steeds vaak veel van hetzelfde. Het assortiment van een juwelier kan wel wat pit gebruiken. Met URBN22 brengen we dat en laten we iets heel anders zien. We zijn fashion en trend gedreven, en momenteel zie je veel neon kleuren, waardoor URBN22 perfect inspeelt op de wensen van de jongere mensen. Zij zoeken echt naar dergelijke accessoires.” Wietse voegt toe: “Het is rauw, street style, rebels, maar ook totaal onafhankelijk, zoals wij ook zijn. We kijken naar wat de markt wil en wat uit onze data naar voren komt. We weten wat veel verkocht wordt en daar spelen we op in. Fashion is snel, dus we schakelen ook snel.” Concurrent? Als het om online branding, social media campagnes, influencer marketing en online verkoop gaat, kun je van House of Brands als ondernemer heel veel leren. Ze hebben een bewezen track record en timmeren hard aan de weg. Waarom dan deze stap naar de offline wereld? En in hoeverre zijn ze een concurrent met hun eigen webshop voor een juwelier? Rutger: “We denken dat we, door de samenwerking met de juwelier aan te gaan, kunnen leren van elkaar. Waar wij de kennis hebben van online, hebben zij dat van retail. We zijn heel flexibel, dus we kunnen bijvoorbeeld naar wens de displays ontwikkelen om nog meer op te vallen bij de juwelier. We zien onszelf zeker niet als concurrent van de juwelier. We hebben een grote online aanwezigheid, wat de brand awareness ten goede komt. Een deel van de consumenten zal de horloges liever op een fysieke plek willen kopen, waar de juwelier het perfecte kanaal voor is. Daar komt dan wel weer bij kijken dat er goed gecommuniceerd wordt dat de juwelier URBN22 verkoopt, maar daar komt onze expertise weer om de hoek kijken. Wij hebben veel content waar een partner van ons gebruik van kan maken, dus het bereiken van de doelgroep hoeft niet zo moeilijk te zijn.” Hoge marge Hoe gaat House of Brands URBN22 verder in de markt positioneren? “We hebben een duidelijke merkpropositie waardoor we de vraag bij de consument gaan aanwakkeren. De juwelier kan daar maximaal van profiteren. De modellen in de collectie zijn beschikbaar vanaf €150.- oplopend tot €500,-. Het zwaartepunt ligt echt op de instapmodellen, waar we limited editions van carbon bijvoorbeeld hebben ontwikkeld om die hoger in de markt te zetten. De marge die wij juweliers bieden is 2.2 tot 2.4. Verder hebben we aan alle randvoorwaarden gedacht én hebben we dus een hele sterke meerwaarde door onze online specialismes. Het is een echte win-winsituatie voor juweliers die bereid zijn voor iets anders te kiezen. Zoals gezegd zijn wij geen traditionele leverancier, maar dat biedt alleen maar kansen.” Meer informatie: House Of Brands B.V. tel. +31 (0)341 363 269 | www.wearehouseofbrands.com www.urbn22.com | @urbn22official (Instagram)

INHORGENTA.COM BE PART OF IT FEBRUARY 16–19, 2024

DE JUWELIER NR 6 2023 19 NIEUWS Johan de Ruiter verrichtte de openingshandeling met het doorknippen van het lint bij de ingang. Boven het pand aan de Hoogstraat 197 in Rotterdam hing tot voor kort de naam van Reclaimed Jewels. Vanaf nu gaat de locatie door onder de naam van moederbedrijf Goudwisselkantoor. Op deze locatie worden zowel pre-owned sieraden en horloges aangeboden als alle andere diensten van Goudwisselkantoor, zoals de in- en verkoop van munten en baren, taxaties en valutatransacties. Het winkelconcept sluit daarmee aan op de groeiende behoefte aan vintage en duurzame producten, die vooral zichtbaar is onder jongere consumenten. De locatie is gevestigd op de begane grond van het compleet vernieuwde, multifunctionele gebouw AIR aan het Beursplein. GOUDWISSELKANTOOR HEROPENT PRE-OWNED JUWELIERSLOCATIE IN ROTTERDAM Op woensdag 25 oktober heeft Johan de Ruiter, CEO van Goudwisselkantoor, opnieuw de deuren geopend van de juwelierslocatie aan de Hoogstraat in Rotterdam. Vanaf nu gaat het voormalige Reclaimed Jewels door onder de naam van Goudwisselkantoor. Hoewel een grondige verbouwing aan de basis staat van een nieuwe uitstraling, blijft het vertrouwde winkelconcept gehandhaafd, met een rijke collectie aan pre-owned en vintage sieraden en horloges. Tijdens de renovatie is de gevel voorzien van een compleet nieuwe uitstraling. “Onder de naam Goudwisselkantoor bieden we hier een bijzondere collectie pre-owned ringen, armbanden, colliers, oorbellen, hangers en horloges aan”, vertelt De Ruiter. “Wekelijks vullen wij onze collectie aan met bijzondere sieraden die wij via onze eigen goudwisselkantoren hebben ingekocht. Deze sieraden zijn uniek en slechts één keer verkrijgbaar, wat ons onderscheidt van veel andere juweliers. Het past in onze strategie om deze ook onder onze eigen naam aan te bieden.” Reclaimed Jewelry-collectie Met de nieuwe Reclaimed Jewelry-collectie eert Goudwisselkantoor de oude naam. Deze verzameling pre-owned sieraden is uniek en bestaat uit gouden en zilveren sieraden en horloges die worden schoongemaakt, gecontroleerd en klaargemaakt voor verkoop. Deze worden door Goudwisselkantoor tegen concurrerende tarieven in de winkel en via de website aangeboden. De medewerkers in de winkels zijn niet alleen zeer betrokken, maar hebben ook veel productkennis. Hierdoor kunnen zij klanten gericht adviseren en helpen met het vinden van een pre-owned sieraad of horloge.

DE JUWELIER NR 6 2023 20 BEDRIJFSREPORTAGE HIRSCH Hirsch heeft een prachtige historie in de bewerking van leer. Johannes Franz Hirsch start in 1765 de rijke geschiedenis van Hirsch in de productie van leren voorwerpen. De specialisatie in horlogebanden is vlak na de Tweede Wereldoorlog gestart door Hans Hirsch. Hij vond een nieuwe techniek om de horlogeband optimaal te produceren uit en patenteerde in 1955 deze zogenaamde Rembordé-techniek om naadloos horlogebanden te produceren. Sinds 2022 hebben Nikolaus en Matthaeus Hirsch – de negende generatie – de spreekwoordelijke touwtjes in handen bij Hirsch. Er is dan ook recent veel veranderd intern en extern, maar wat hetzelfde is gebleven is de hoge standaard die gehanteerd wordt om de meest hoogwaardige kwaliteit te kunnen blijven bieden aan klanten. OP BEZOEK BIJ HIRSCH: “ZE MOETEN DE HORLOGEBANDEN VEEL DUURDER MAKEN ALS JE DIT ZIET” Deze editie van vaktijdschrift De Juwelier staat eigenlijk geheel toevallig deels in het teken van horlogebandenproducenten en -leveranciers. Waar wij elders onze lezers meenemen in een uitgebreid overzicht van verschillende aanbieders en de verschillen tussen de leveranciers, vertellen wij u hier in detail hoe de grootste bandenproducent ter wereld te werk gaat. Wij waren onlangs met een aantal juweliers op uitnodiging van de Weisz Group op bezoek bij Hirsch om te ondervinden hoe het bedrijf haar horlogebanden produceert in het Oostenrijkse Klagenfurt. Een eyeopener voor ons, maar mogelijk ook voor u.

DE JUWELIER NR 6 2023 21 Weisz Group Even resumeren voordat we ons helemaal onderdompelen in de wondere wereld van Hirsch. Sinds vorig jaar is de Weisz Group verantwoordelijk voor de distributie van Hirsch in de Benelux. Met Hirsch voegde de Weisz Group een krachtig en bekend merk maar ook een echt serviceproduct toe aan haar merkenpakket, waarmee een juwelier zich nog verder kan onderscheiden. In Nederland heeft Hirsch al een lange geschiedenis als horlogebandenleverancier en een groot aantal juweliers heeft de horlogebanden van Hirsch al eerder verkocht. Het verhaal zal dus voor velen bekend zijn. Veranderingen Toch is het verhaal iets anders dan het daadwerkelijk met eigen ogen zien en beleven. Daarom reisde de Weisz Group met een twintigtal juweliers richting Oostenrijk om te laten zien hoe Hirsch te werk gaat en hoe de banden geproduceerd worden. Het gemêleerde gezelschap bestond uit dealers en juweliers die geen dealer zijn van Hirsch. Ook wij mochten mee om de reis te verslaan. Wij hebben het geluk dat we al eens in 2014 op bezoek waren bij Hirsch en dus weten hoe hoog de standaarden zijn die nagestreefd worden. Kwaliteit is niet zomaar een loze term, maar een levensstijl die heilig is. Dat zie je in alle geledingen terug bij Hirsch als we negen jaar later weer het voorrecht hebben om op bezoek te zijn, maar er is wel duidelijk het een en ander veranderd. Een nieuwe generatie betekent binnen elk familiebedrijf een jongere generatie die zijn of haar eigen gedachten heeft over hoe het bedrijf leiding te geven en haar stempel wil drukken. Dat is bij Hirsch niet anders geweest zo horen wij van Nikolaus Hirsch, die samen met zijn broer Mattheus sinds vorig jaar de volledige leiding op zich heeft genomen. “We hebben inderdaad wat veranderingen doorgevoerd. Ik ben zelf al meer dan tien jaar betrokken bij Hirsch, maar in 2016 kreeg ik de opdracht om de social media afdeling vorm te gaan geven. Social media was voorheen echt nog een ondergeschoven kindje maar als jonge generatie zijn wij daar veel meer mee bezig. Het wordt heden ten dage ook van je verwacht als bedrijf dat je in contact staat met je eindgebruiker en voor ons is dat zeer waardevol zodat we informatie van hen krijgen. Maar je wil ook relevant zijn voor je doelgroep. Dat opzetten was dus mijn eerste wapenfeit, waarna ik al snel de marketingafdeling mocht gaan leiden. We deden voorheen eigenlijk voornamelijk aan b-2-b marketing en ik ben mij meer gaan richten op marketingcampagnes richting consumenten om Hirsch als merk te positioneren. Marketing is zodoende een belangrijker aspect geworden van onze bedrijfsvoering om Hirsch als merk meer levensduur te geven zodat we iets achterlaten voor de volgende generatie waarop zij weer kunnen voortborduren, zoals dat ook voor ons is gedaan.” Handwerk De grootheid van Hirsch is zonder enige overdrijving enorm. Met honderden medewerkers in Klagenfurt en een wereldwijde afzet – ook richting de Zwitserse horloge-industrie – is Hirsch op het gebied van horlogebandenproducenten nagenoeg ongeëvenaard. Nikolaus Hirsch: “Per jaar produceren we echt héél veel horlogebanden. We produceren in samenwerking met grote Zwitserse horlogemerken de mooiste banden en hebben ons eigen assortiment bestaande uit 1600 modellen dat via het retailkanaal – dus de juwelier – verkocht wordt. De ratio is ongeveer 50/50. We zijn hier ook allemaal heel trots op wat we maken en iedereen draagt daar ook zijn of haar verantwoordelijkheid voor. Oog voor detail en liefde voor het product zijn een gegeven bij onze vakmensen in het productieproces.” Dat zien wij ook met onze eigen ogen. De productielocatie in Klagenfurt (gelegen aan de Hirschstrasse) is indrukwekkend en om te zien met hoeveel liefde en oog voor detail iedere horlogeband geproduceerd wordt, zet je aan het denken. Voor het realiseren van iedere horlogeband zijn 65 tot 85 stappen nodig: van het uitstansen van de leren huiden bijvoorbeeld, tot de allerlaatste kwaliteitscontrole. En iedere stap wordt overzien door een persoon. Wij kregen dus samen met de aanwezige juweliers het hele proces te zien. lees verder op de volgende pagina ►

DE JUWELIER NR 6 2023 22 BEDRIJFSREPORTAGE HIRSCH Dat is een zeer gestructureerd proces, met nog heel veel handwerk. Je verwacht van een bedrijf zo groot als Hirsch dat je in een fabriek komt waar het productieproces zo veel mogelijk geautomatiseerd verloopt. Niets is minder waar. Een groot deel van het productieproces wordt nog met de hand gedaan en wat geautomatiseerd is, wordt voornamelijk gedaan door machines die in eigen beheer ontwikkeld zijn. Alles staat in het teken van het realiseren van het best mogelijke resultaat en het bewaken van de kwaliteit. Hirsch heeft dan ook een naam hoog te houden. De aanwezige juweliers waren ook danig onder de indruk. “Je gaat toch anders tegen een horlogeband aankijken”, zo hoorden wij vertellen. Maar het meest gehoord: “Ze moeten de banden veel duurder maken als je ziet hoe ze nog gemaakt worden. Wat een handwerk en zoveel stappen. Dit kan ik mooi gebruiken als klanten opmerken dat de band wel heel duur is.” Honderd procent leer Het productieproces van een Hirsch-horlogeband start met de hoogste kwaliteit grondstoffen. In de meeste gevallen gaat het dan om leer en dus wordt er samengewerkt met de beste leerlooierijen in de wereld, want de leren armbanden van Hirsch zijn uitsluitend vervaardigd van echt leer. De vulling van de horlogebanden wordt zelfs gemaakt van leervezels gecombineerd met een vloeibare oplossing. Hirsch geeft een garantie op haar producten en wil haar beloften graag waarmaken. Er gaat geen horlogeband de deur uit, zonder dat ze bij Hirsch zeker weten dat deze voldoet aan hun eisen. Rembordé-techniek Het productieproces is zeer uitgebreid, maar ook divers. Afhankelijk van de horlogeband wordt het leer geselecteerd. De band – bestaande uit twee delen natuurlijk – wordt op maat uitgesneden, al dan niet voorzien van een kern bestaande uit onder meer de leervezels. De drie onderdelen worden samengevoegd volgens de Rembordé-techniek. Het bovenste gedeelte van leer, de onderlaag van leer en de kern van de band worden samengedrukt met druk en warmte, waarbij de toplaag van leer de zijkant van de band bedekt, die daardoor gesloten is. Zodoende ontstaat er een sterker geheel, is de kern beter beschermd voor vuil en viezigheid van buitenaf en kan men de kwaliteit nog beter garanderen. Eigen horlogebanden Er is een duidelijke scheiding in de activiteiten van Hirsch. Aan de ene kant ontwikkelt en produceert het bedrijf de eigen horlogebanden voor de juweliersmarkt, terwijl aan de andere kant grote horlogemerken gebruik maken van de expertise van Hirsch als horlogebandenproducent en de kwalitatief hoogwaardige producten gebruiken in hun eigen horlogelijnen. Hirsch is dan ook de belangrijkste horlogebandenleverancier voor de Zwitserse luxe horloge-industrie. Deze samenwerkingen zorgen voor input vanuit de desbetreffende merken die Hirsch kan gebruiken voor haar eigen producten, maar zelf is Hirsch continu bezig met het optimaliseren van de horlogebanden en het innoveren binnen het assortiment. Nature collectie De Classics zijn een constante factor binnen het assortiment van Hirsch. Een juwelier zal over het algemeen vooral een zwarte of bruine lederen band verkopen. Maar innovatie is voor Hirsch van levensbelang. Waar een innovatie als Premium Caoutchouc tien jaar geleden zorgde voor een wereldwijde vraag naar een prettig te dragen high performance horlogeband door een combinatie van leer en rubber, is de nieuwste innovatietrend duidelijk te zoeken in diervrije materialen onder de noemer Nature collectie. Hirsch introduceerde de afgelopen tijd al banden met structuur van echte plantenbladeren, banden vervaardigd van echte rozenblaadjes, maar ook banden geproduceerd van diverse reststromen, om zo volledig duurzaam te werk te gaan en te zorgen voor ‘zero waste’. Duurzaamheid is sowieso een belangrijk thema binnen de bedrijfsvoering van Hirsch, zo beaamt ook Nikolaus Hirsch. “Onze opa had duurzaamheid al hoog in het vaandel staan toen hij startte met het hergebruiken van restmateriaal om onze speciale padding voor de horlogebanden te ontwikkelen. Die lijn zetten we voort en we willen ons steentje bijdragen aan duurzamere wereld.”

DE JUWELIER NR 6 2023 23 Over Hirsch en Sette De horlogebanden van Hirsch bestrijken het hele spectrum. Van het instapsegment tot het allerhoogste segment zijn er een aantal gegevens. Alle banden zijn waterdicht, in de sauna getest en vervaardigd volgens de Rembordétechniek. De hoogst mogelijke kwaliteit wordt op deze manier gewaarborgd en het werken volgens deze principes heeft er ook toe geleid dat Hirsch een zeer goede naam heeft opgebouwd. Met het presentatieconcept Sette heeft Hirsch een andere troef in handen. Dit presentatiesysteem zorgt ervoor dat een juwelier gemakkelijk en overzichtelijk het Hirsch-assortiment in de winkel kan tonen om consumenten vervolgens van daaruit verder te adviseren. CITES Onder de noemer duurzaamheid vinden wij ook de manier van selecteren welke hoogwaardige alligatorhuiden gebruikt worden voor de productie van de horlogebanden. Hirsch hecht heel veel waarde aan transparantie en dus werkt het uitsluitend samen met leveranciers die kunnen garanderen dat de huiden die ze leveren ook daadwerkelijk op een juiste manier gelooid zijn. Om dat te kunnen garanderen is CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Flora and Fauna) in het leven geroepen in 1973. CITES is een internationale overeenkomst die planten en dieren beschermt. CITES doet dit door de handel in bijvoorbeeld alligators te reguleren. Het leer dat bij Hirsch wordt verwerkt, is afkomstig van dieren die op een voor de soort passende wijze zijn gehouden en afkomstig zijn uit gecontroleerde populaties en gebieden. Daarbij wordt rekening gehouden met de populatie. In het wild zouden slechts een aantal dieren per nest overleven, terwijl de eieren die uitgebroed worden na vangst allemaal uitkomen. Daarvan wordt weer een deel na verloop van tijd teruggezet in het wild om de populatie op pijl te houden. Dat is volgens de principes van CITES. Naast een uitgebreide rondleiding door de productielocatie van Hirsch, krijgen we ook een aantal ins & outs te horen over hetgeen speelt achter de schermen bij Hirsch. Maar wat bovenal duidelijk is geworden, is dat Hirsch zeer toekomstgericht te werk gaat en dat het geen concessies doet wat betreft kwaliteit. Daarbij is het de Weisz Group wel toevertrouwd om Hirsch zo goed mogelijk te distribueren in de Benelux. Weten op welke manier ze dat doen? Lees dan vooral even ons verhaal op pagina 50, 51, 52 en 53. Voor meer informatie: Weisz Group | Tel. 020-6794633 | www.weiszgroup.com

Sieraden die het verschil maken! Voor meer informatie: Henk Gottenbos | info@montu.nu | www.montu.nu Beach Time International BV, deel uitmakend van de PDA Group, is een toonaangevende distributeur/groothandel van horloges en sieraden binnen de Nederlandse juweliersbranche. Ons mooie familiebedrijf bestaat inmiddels 67 jaar. In 2024 starten wij een vestiging in de regio Brussel waar een lokaal team verantwoordelijk wordt voor de Belgische en Luxemburgse juweliers. Voel jij je aangesproken, heb jij een groot gevoel voor verantwoordelijkheid en ben jij op zoek naar één van bovenstaande functies bij een mooie organisatie? Stuur dan jouw sollicitatie plus CV naar paul.arbeid@pdagroup.nl. Sollicitaties worden zeer vertrouwelijk behandeld. Wij gaan graag met jou in gesprek. Wij zijn op zoek naar een fulltime: • Country manager die tevens als marketingmanager functioneert (tweetalig) met minimaal drie jaar ervaring die de vestiging in België zal gaan leiden, • Vier accountmanagers met minimaal drie jaar ervaring binnen de Belgische juweliersbranche waarvan twee Franstalig en twee Vlaamstalig. Twee accountmanagers zullen onze uitgebreide gouden en zilveren sieraden collectie vertegenwoordigen en twee accountmanagers de horlogemerken Mondaine, Olympic en TW Steel. Het betreffen hier functies in dienstverband en geen agentschappen, • Customer Service medewerk(st)er (tweetalig) als eerste aanspreekpunt voor de Belgische en Luxemburgse juwelier. Onze Belgische vestiging zal, deel uitmakend van de PDA Group, als zusteronderneming van Beach Time International BV volledig zelfstandig opereren met eigen doelen en een eigen strategie. De backoffice (administratie en logistiek) zal vanuit Nederland worden verzorgd. Wij zoeken representatieve kandidaten met: • Een uitstekende schriftelijke en mondelinge beheersing van de Vlaamse en Franse taal • Een goede werkethos en geen 9 tot 5 mentaliteit • Ervaring binnen de juweliersbranche is een absolute pré • Het enthousiasme en de passie om met een klein team een Belgische onderneming op te bouwen met mooie horloge en sieradenmerken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4