Hoordetail nr 3 2023

hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e | Sep t embe r 202 3 | 7 e j aa r gang no . 3 | P r i j s € 1 0, 50 Interview: NIEUWE DIRECTEUR AUDIDAKT Coverstory: Signia’s Integrated Xperience schept orde in complexe geluidssituaties

www.phonakpro.nl Phonak Lumity wordt uitgebreid met de Naída L, Sky L en CROS L modellen. Een breed aanbod hooroplossingen met onze meest geavanceerde Phonak SmartSpeech™ Technologie voor een beter spraakverstaan in uiteenlopende situaties. Gesprekken zijn helder voor iedereen met Lumity. Versta het gesprek gehoor geven

HOORDETAIL NR 3 2023 3 Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Nietsuitdezeuitgavemagwordenverveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e | Sep t embe r 202 3 | 7 e j aa r gang no . 3 | P r i j s € 1 0, 50 Interview: NIEUWE DIRECTEUR AUDIDAKT Coverstory: Signia’s Integrated Xperience schept orde in complexe geluidssituaties Charlotte Swagten Hoofdredacteur Hoordetail c.swagten@gpmedia.nl DE VISIE Hoe krijg je een koppige zestiger naar de audicien? Nou wil ik zeker niet elke zestigplusser op één hoop gooien, maar ik ben er wel van overtuigd dat zowel mijn vader als mijn schoonvader, beiden rond de pensioenleeftijd, voldoen aan het welbekende stereotype slechthorende dat zijn of haar gehoorverlies jarenlang ontkent totdat het echt niet meer gaat. De televisie of muziek steeds harder zeggen, stukken van gesprekken missen, iets te vaak ‘hè?’ zeggen en aan het einde van de dag doodmoe in de stoel in slaap vallen: het zijn de klassiekers als het gaat om het herkennen van een mogelijk gehoorverlies. Maar hoe vaker ik het idee aandraag om het eens te laten checken bij een audicien, gratis en vrijblijvend, des te meer ze hun best te gaan doen om hun gebrekkige gehoor te maskeren. Een aantal tactieken die ik bij allebei bespeur: andere zaken de schuld geven van hun gebrekkige gehoor (‘Ja, maar hij zat er doorheen te praten’), overdrijven hoe goed hun gehoor wel niet is (‘Zie je wel, zelfs dat geluid kan ik goed horen’) of gewoon niet meer vragen om het te herhalen, omdat ze bang zijn dat ik als hoofdredacteur van ‘dat blad over gehoorapparaten’ weer mijn mond opentrek. HOE KRIJG JE EEN KOPPIGE ZESTIGER NAAR DE AUDICIEN? Interesse wekken Nou klinkt de bovenstaande beschrijving wellicht wat negatief en zo is het zeker niet altijd bedoeld. Het belangrijkste is dat je het gesprek aangaat, zonder met de vinger te gaan wijzen. Om mijn vader en schoonvader te motiveren, vertel ik hen regelmatig over de innovaties in onze branche. Ik laat ze zien hoe klein en stijlvol hoortoestellen er tegenwoordig uitzien en leg hen uit welke aanvullende mogelijkheden er zijn. Geboeid door allerhande gadgets en beiden bekwaam met technologie, wordt hun interesse wel gewekt. Maar dan toch weer die constatering: ‘Ja, maar dat geldt echt nog niet voor mij.’ Toch is de ondertoon van deze gesprekken wel serieus. We weten wat onbehandeld gehoorverlies kan veroorzaken. Tijdens het Alzheimer's Association International Conference, dat in juli dit jaar in Amsterdam plaatsvond, werd er opnieuw een grootschalig onderzoek gepresenteerd over het verband tussen versnelde cognitieve achteruitgang en onbehandeld gehoorverlies. En wat dacht je van isolatie? Uit eigen ervaring zie ik gebeuren dat de hierboven beschreven hoofdpersonen steeds minder graag naar feestjes gaan. Als ze dan toch gaan, dan zie ik dat het ze bovenmatig veel energie kost. Of het gehoorverlies daar de oorzaak van is? Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar er is maar één manier om daar achter te komen… Precies: over die énorme drempel! Naar de audicien. Gelukkig weet ik wat jullie als kundige professionals kunnen betekenen voor mijn dierbare familieleden. Met het samenstellen van deze uitgave besef ik opnieuw welke prachtige tools jullie tegenwoordig tot jullie beschikking hebben om een mooie hooroplossing te kunnen bieden. Het laat maar weer zien hoe inspirerend het is om in deze mooie branche te mogen werken! Veel leesplezier met deze extra dikke editie van Hoordetail!

HOORDETAIL NR 3 2023 4 INHOUD P. 26 KNO-ARTS ON SPEED DIAL Specsavers heeft de handen ineengeslagenmet Earhelp, een digitaal zorgplatform waar audiciens op een laagdrempelige en kosteneffectieve manier advies kunnen inwinnen bij een KNO-arts. We spreken met Thijs Jansen, KNO-arts en oprichter van Earhelp, en Wilrik van ’t Noordende, Professional Support Manager Audiology bij Specsavers, over de samenwerking. P. 10 GROOT INTERVIEW: NIEUWE DIRECTEUR AUDIDAKT Het afgelopen jaar zijn er veel nieuwe ontwikkelingen bij AuDidakt: er werd een meerjarenplan gepresenteerd, het welbekende Audicienscongres werd omgedoopt naar de vernieuwde ‘Hoorzorgbeurs’ en onlangs werd een nieuwe directeur voorgesteld: Jos Kelderman. We leren Jos beter kennen en spreken met hem over de toekomst van het scholingsinitiatief. P. 16 REPORTAGE: STARKEY CARES X SPECIAL OLYMPICS Een goed gehoor toegankelijk maken voor iedereen, dat is waar hoorzorgprofessionals naar streven. Deze missie werd zeer concreet tijdens een bijzonder evenement waar Hoordetail afgelopen juni bij aanwezig mocht zijn: de Special Olympics World Games in Berlijn. Op uitnodiging van het team van Starkey Nederland en België deden we live verslag van de waardevolle bijdrage van ‘Starkey Cares’ aan dit unieke sportevenement. Lees de uitgebreide reportage! P. 7 ZIEN WE U TIJDENS EUHA 2023? Van 18 tot en met 20 oktober 2023 reizen we eindelijk weer eens af naar de sfeervolle Zuid-Duitse stad Neurenberg voor het internationale event in onze industrie: de 67e editie van de EUHA. Uiteraard loopt ook het team van vaktijdschrift Hoordetail op de beursvloer rond om de sfeer te proeven, de nieuwste innovaties te aanschouwen en bij te praten over de laatste ontwikkelingen in de audiologiewereld. Zien we u daar? 7 10 16 26

HOORDETAIL NR 3 2023 5 P. 56 AUDICIEN IN BEELD: VAN DER LANDEN HOORTECHNIEK In dé winkelstraat van Gennep lopen we de zaak van William van der Landen en zijn vrouw Lonneke binnen. Van der Landen Hoortechniek opende in 2020 zijn deuren nadat naamgever William van der Landen besloot om te stoppen met zijn werk als systeembeheerder om het vervolgens over een hele andere boeg te gooien. Dat hij zelf slechthorend is, heeft zeker een rol gespeeld in dat hij het audiciensvak als tweede carrière heeft gekozen. P. 38 WAT VINDT… Onze hoorbranche kampt met een flink tekort aan audiciens. Hoe trekken we meer audiciens aan om de groeiende clientèle aan te kunnen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat waardevolle kennis niet zoetjesaan de branche verlaat? Drie deskundigen bespreken in deze editie van ‘Wat vindt…’ wat we eraan kunnen doen om dit prachtige vak aantrekkelijker te maken. P. 48 SAMENWERKING BARTIMÉUS & PENTO Slechthorend geboren worden en langzaam je zicht verliezen; het is de keiharde realiteit voor de 43-jarige Evelien Jansen uit Deventer, die rond haar twintigste te horen kreeg dat ze het syndroom van Usher heeft. Uit haar verhaal komt duidelijk naar voren dat een dergelijke zeldzame aandoening maatwerk vereist, waarbij een goede samenwerking tussen hulporganisaties een must is. P. 30 COVERSTORY: SIGNIA INTEGRATED XPERIENCE Signia lanceert haar nieuwe platform Integrated Xperience (IX): een hoortoestel met een multistreamsysteem dat in realtime gesprekken met meerdere sprekers tegelijk nauwkeurig waarneemt. Integrated Xperience is beschikbaar in Signia’s geheel nieuwe Pure Charge&Go IX. Signia lanceert daarnaast ook de Silk Charge&Go IX – een oplaadbare instant fit In-Het-Oor-hooroplossing? 30 38 48 56 Wat vindt… Ivonne Grossouw René Groen Anja Kool

www.cochlear.nl * De Osia 2-geluidsprocessor met Aqua+ is waterbestendig tot niveau IP68 van de internationale norm IEC60529 bij gebruik met LR44 alkaline of nikkel-metaalhydride-wegwerpbatterijen. Raadpleeg de bijbehorende handleiding voor meer informatie. 1. Mylanus EAM, Hua H, Wigren S, et al. Multicenter Clinical Investigation of a NewActive Osseointegrated Steady-State Implant System. Otol Neurotol. 2020;41(9):1249-1257. Vraag uwmedische professional om advies over behandelingen voor gehoorverlies. Resultaten kunnen variëren en uwmedische professional zal u adviseren over de factoren die van invloed kunnen zijn op uw resultaat. Lees altijd de gebruiksaanwijzing. Niet alle producten zijn in alle landen verkrijgbaar. Neem contact op met uw lokale vertegenwoordiger van Cochlear voor productinformatie. Cochlear, Hear now. And always, Human Design, Osia, Piezo Power en het elliptische logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van de Cochlear-bedrijfsgroep. ©Cochlear Limited 2023. D2126302-V1 2023-08 Dutch Translation of D1884029 V2 2022-04 Cochlear™ Osia®-systeem Zoiets hebt u nog nooit gehoord Het Osia®-systeem heeft een nieuw en krachtig Piezo Power™-trilblokje dat uitzet en samentrekt om sterke trillingen te creëren om geluid op een natuurlijke manier naar het binnenoor te sturen, via beengeleiding. De dunne van-het-oor-gedragen geluidsprocessor is licht en comfortabel om te dragen.1 De Osia 2-geluidsprocessor kan waterdicht worden gemaakt met het Aqua+ accessoire, zodat uw kind kan genieten van wateractiviteiten.* Een krachtig implantaat kan cruciaal zijn als het gehoorverlies van uw kind na verloop van tijd achteruitgaat. Daarom is het Osia-systeem ontworpen om mensen met een gehoorverlies tot 55 dB SNHL te helpen. Human Design™

HOORDETAIL NR 3 2023 7 EVENT ZIEN WE U OP DE BEURSVLOER VAN DE EUHA? Van 18 tot en met 20 oktober 2023 reizen we eindelijk weer eens af naar de sfeervolle Zuid-Duitse stad Neurenberg voor het internationale event in onze industrie: de 67e editie van de EUHA. Uiteraard loopt ook het team van vaktijdschrift Hoordetail op de beursvloer rond om de sfeer te proeven, de nieuwste innovaties te aanschouwen en bij te praten over de laatste ontwikkelingen in de audiologiewereld. Zien we u daar? Hoewel zeker niet elke hoorzorgprofessional vanuit de Benelux naar de Beierse stad afreist, zien we elk jaar toch weer een behoorlijke schare bekende gezichten over de beursvloer rondlopen. EUHA biedt namelijk dé gelegenheid om op een laagdrempelige manier kennis te nemen van nieuwe ontwikkelingen in de markt, doordat nagenoeg alle leveranciers op één plek vertegenwoordigd zijn. In sommige gevallen beleven nieuwe producten hun primeur op het internationale event en kun je dus als bezoeker de innovatie als eerste live ervaren. Bovenal is het jaarlijkse congres een belangrijk netwerkevenement, waar leveranciers en hoorzorgprofessionals elkaar kunnen ontmoeten. Nieuw: Zwitserland als partnerland Het evenement van dit jaar zal een congres van nieuwigheden zijn: de opening van het Congres op 18 oktober zal bijvoorbeeld voor het eerst om 9 uur 's ochtends plaatsvinden. Ook introduceert de organisatie een nieuw concept waarbij er telkens een ander land als partnerland wordt benoemd. Dit jaar zal trapt Zwitserland af als het eerste partnerland voor het EUHA Congres, wat duidelijk terug te zien zal zijn in het congresprogamma. Nieuwe elementen in congresprogramma Wellicht reizen de meeste Nederlandse en Vlaamse meeste hoorzorgprofessionals naar Neurenberg af om de beursvloer af te struinen op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en te netwerken met nieuwe en bestaande relaties. Toch is er ook dit jaar is er weer een uitgebreid conferentieprogramma samengesteld. Deelnemers aan het EUHA-congres kunnen zich verheugen op een uitgebreid programma van lezingen over actuele onderwerpen die in vijf verschillende formaten worden gepresenteerd: een kennissymposium, 24 expertlezingen, vijf tutorials, een rondetafelgesprek en vier Future Friday Keynotes zorgen voor kennisoverdracht op het hoogste niveau. Het gehele programma is bekend en is te vinden op www.euha.org. Future Friday De laatste dag van de EUHA is standaard de kortste beursdag, maar niet minder interessant nu het sinds een aantal jaar wordt omgedoopt tot ‘Future Friday’. De exposanten bieden een kijkje in de toekomst op de stand en trouw aan het motto richten de keynote-lezingen op Future Friday zich op toekomstgerichte inhoud. “Iedereen die geïnteresseerd is in de toekomst van de hoortechnologie en liever vertrouwt op de analyse van gerenommeerde experts in plaats van op een kristallen bol, moet niet alleen Future Friday noteren, maar ook voldoende tijd inplannen voor het hele lezingenprogramma op #EUHA2023”, zo stelt de organisatie. Meer weten over EUHA 2023? Hou dan de website www.euha.org in de gaten voor het laatste nieuws over het congresprogramma en de beursvloer. Op deze website kun je eveneens terecht om tickets voor deze 67e editie van het evenement te bemachtigen.

HOORDETAIL NR 3 2023 8 BRANCHENIEUWS De Audiologie Marathon zal voor veel audiciens het eerste evenement van 2024 op de agenda worden. Waar het informatieve event voor hoorzorgprofessionals traditioneel in januari georganiseerd werd, heeft de organisatie – mede omwille van de coronasituatie destijds – tweemaal een uitstapje gemaakt naar het voorjaar. Dat wordt nu dus weer teruggedraaid, na rondvraag onder de audiciens. De kaartverkoop voor de jubileumeditie start op 2 oktober a.s. Nieuwe locatie Op zoek naar een nieuw toneel voor de Audiologie Marathon in het midden van Nederland, viel deorganisatie voor dehuiselijkeambiance vanevenementenlocatie Gooiland, waar het thema ‘Radio en Televisie’ tot leven komt. Aan de invulling van deze feestelijke editie wordt momenteel hard gewerkt. “Het belooft een bijzondere jubileumeditie te worden”, zo stelt Optitrade. “Onze toegewijde teams zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor dit gedenkwaardige evenement. Zet het alvast in uw agenda en blijf onze website in de gaten houden voor de laatste ontwikkelingen en spannende updates. We kijken ernaar uit om u te verwelkomen op deze speciale dag!” NIEUWE DATUM ÉN LOCATIE AUDIOLOGIE MARATHON BEKEND In 2024 wordt alweer de tiende editie van de jaarlijkse Audiologie Marathon georganiseerd. Organisator Optitrade maakte onlangs bekend dat het evenement voor hoorzorgprofessionals weer terugverhuist naar de eerste maand van het jaar. Audiciens en audiologen kunnen 29 januari dus nu alvast in de agenda omcirkelen en een nieuwe, sfeervolle evenementenlocatie noteren: Gooiland in Hilversum. De conferentie had een internationale tintje dankzij de komst van de afgevaardigden van wel vijf grote fabrikanten van hooroplossingen. De visies van grote bedrijven als GN ReSound, Starkey, Demant, Sonova en WSA kwamen aan bod in een rondetafeldiscussie met prikkelende stellingen. Aansluitend volgde een serie pitches van een aantal interessante Nederlandse start-ups die allen relevant zouden kunnen worden, of zelfs al zijn, in de wereld van de audiologie. Op basis van deze eerste twee programmaonderdelen zoomde de organisatie in op de implicaties van dit alles op de Nederlandse situatie, nu en in de toekomst. Ook dit onderdeel werd ingevuld middels een rondetafel. Lees meer over het congres in de november-uitgave van Hoordetail! DE TOEKOMST VAN AUDIOLOGIE IN EEN VERGRIJZENDE SAMENLEVING Op 18 september werd in het LUMC Leiden de Conferentie met de naam ‘Future of Audiology in Aging Population: Quality of Hearing = Quality of Life’ georganiseerd. Het betrof een gezamenlijk initiatief vanuit meerdere leden van NOAH. In de uitnodiging liet de organisatie weten dat enige jaren geleden het idee ontstond om met alle branchegenoten te confereren/discussiëren over de toekomst van de audiologie in relatie tot de vergrijzende samenleving. Dat werd nu concreet gemaakt met deze conferentie voor hoorzorgprofessionals die graag willen meediscussiëren en filosoferen op dit thema. Tickets voor de Audiologie Marathon zijn vanaf 2 oktober te verkrijgen. Hou de socials van Optitrade in de gaten voor meer informatie of kijk op www.optitrade.nl.

HOORDETAIL NR 3 2023 9 ONDERZOEK ‘HOORTOESTELLEN KUNNEN HET RISICO OP COGNITIEVE ACHTERUITGANG BIJNA HALVEREN’ Nieuw onderzoek toont aan dat oudere volwassenen met een verhoogd risico op dementie zichzelf kunnen beschermen tegen cognitieve achteruitgang door het gebruik van hoortoestellen. De studie, die in juli in The Lancet werd gepubliceerd1, toonde aan dat het gebruik van de hooroplossingen het risico op cognitieve achteruitgang met 48 procent kan verminderen voor volwassenen met meer risicofactoren voor dementie, zoals een verhoogde bloeddruk, hogere percentages diabetes, lager onderwijs en inkomen, en degenen die alleenwonen. De resultaten werd gepresenteerd op de Alzheimer’s Association International Conference, dat afgelopen zomer plaatsvond in Amsterdam. Frank Lin, hoofdauteur van de studie stelt dat hij positief verrast was door de onderzoeksresultaten van het langdurige onderzoek. Hij had niet verwacht dat gehoorinterventie zo'n groot effect had op het verminderen van cognitieve achteruitgang. "Het vestigt de aandacht op het feit dat het gehoor echt belangrijk is. En aangezien veel mensen zich niet realiseren dat ze een gehoorverlies hebben, is het des te belangrijker dat dit vaker gecontroleerd word", aldus Lin. Gehoorverlies komt wereldwijd veel voor, maar wordt vaak niet behandeld, vooral in landen met lagere en middeninkomens. Naar verwachting zullen bijna 2,5 miljard mensen enige vorm van gehoorverlies hebben, en minstens 700 miljoen mensen zullen tegen 2050 hulp nodig hebben bij hun gehoor, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie. Leeftijdsgebonden gehoorverlies verdubbelt bijna het risico op dementie, zo bleek uit een rapport uit 2020 in The Lancet, en is verantwoordelijk voor meer dan 8 procent van alle gevallen van dementie - 800.000 van de bijna 10 miljoen nieuwe gevallen van dementie die elk jaar worden vastgesteld. Hoe zag het onderzoek eruit? Gedurende een periode van drie jaar heeft de gerandomiseerde gecontroleerde studie bijna 1.000 oudere volwassenen bestudeerd, in de leeftijd van 70 tot 84 jaar, op vier locaties in de Verenigde Staten. De deelnemers omvatten oudere volwassenen in een lopende studie naar hart- en vaatziekten - Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) - en anderen die gezonder waren dan de ARIC-volwassenen; beide groepen waren afkomstig uit dezelfde gemeenschappen op elke locatie. Toen de twee groepen werden gecombineerd, bleek het gebruik van hoortoestellen geen significant effect te hebben op het vertragen van cognitieve veranderingen. Op het moment dat de groep met een hoger risico op dementie, de ARIC-groep, echter afzonderlijk werd geanalyseerd, ontdekten onderzoekers dat gehoorinterventie - counseling door een hoorzorgprofessional en het gebruik van hoortoestel - een significante invloed had op het verminderen van cognitieve achteruitgang. Degenen die als hoog risico voor dementie werden beschouwd, waren ouder en hadden lagere cognitieve scores, naast andere factoren. Toen de groepen werden gecombineerd, kan het langzamere tempo van cognitieve achteruitgang dat door de gezondere deelnemers werd ervaren, enig effect van hoortoestellen hebben beperkt, suggereerden de onderzoekers. Of gehoorrevalidatie het risico op het ontwikkelen van dementie op de lange termijn vermindert, is nog onbekend. “Dat is de volgende grote vraag - en iets wat we nog niet kunnen beantwoorden”, zei Lin, die ook directeur is van het Cochlear Center for Hearing and Public Health aan de Johns Hopkins University. Hij zei dat hij en zijn collega's van plan zijn een langetermijnonderzoek te starten om die vraag te proberen te beantwoorden. Theorieën over verband gehoorverlies en cognitie “Er zijn de afgelopen tien jaar veel studies geweest om te proberen te achterhalen waarom mensen met gehoorverlies vaak een slechtere cognitie hebben”, zei Justin S. Golub, universitair hoofddocent keel-, neus- en oorheelkunde aan het Irving Medical Center van de Columbia University. “Een theorie is dat mensen met gehoorverlies veel moeite moeten doen om te begrijpen wat anderen zeggen - en dat deze nodige hersenkracht minder cognitieve middelen overlaat om de betekenis van het gehoorde te verwerken. Een andere theorie heeft betrekking op de hersenstructuur. Onderzoek heeft aangetoond dat het temporale gebied bij mensen met gehoorverlies sneller krimpt omdat het niet zoveel auditieve input van het binnenoor ontvangt. Het temporale gebied staat in verbinding met andere delen van de hersenen, en dat zou cascaderende invloeden kunnen hebben op hersenstructuur en functie”, aldus Golub, die geen deel uitmaakte van de Lancet-studie. “Een derde theorie is dat mensen met gehoorverlies meestal minder sociaal zijn en daardoor minder cognitieve stimulatie hebben”, voegde hij eraan toe. “Er zijn kleinere klinische onderzoeken geweest waarin werd geprobeerd aan te tonen dat mensen die hoortoestellen dragen meestal een betere cognitie hebben, maar tot nu toe is er nooit een grootschalige studie geweest die de langetermijneffecten op de cognitie van het dragen van een hoortoestel onderzoekt”, zei Golub. “Dit is echt uniek, echt baanbrekend”, zei hij over het nieuwe onderzoek in The Lancet. 1 Lin, et al. (2023). Hearing intervention versus health education control to reduce cognitive decline in older adults with hearing loss in the USA (ACHIEVE): a multicentre, randomised controlled trial. The Lancet.

HOORDETAIL NR 3 2023 10 GROOT INTERVIEW AUDIDAKT “DE AUDICIEN IS OP ZOEK NAAR VERDIEPING EN WIL ZICH GRAAG SPECIALISEREN” Wie bij wil blijven in het audiciensvak, is vast en zeker bekend met AuDidakt, de stichting die zich inzet voor bij- en nascholing voor audiciens. Het afgelopen jaar zijn er veel nieuwe ontwikkelingen bij AuDidakt: er werd een meerjarenplan gepresenteerd, het welbekende Audicienscongres werd uitgebreid met de vernieuwde ‘Hoorzorgbeurs’ en onlangs werd een nieuwe directeur voorgesteld: Jos Kelderman. In het pand in Tilburg, waar het team van AuDidakt haar kantoor houdt, ontmoeten we Jos. Hij nam afgelopen zomer het stokje over van Dianne van der Graaf en bijt zich momenteel vast in de ambitieuze doelen die het kennisplatform op de agenda heeft gezet. We leren Jos beter kennen en spreken over de koers die AuDidakt op dit moment aan het varen is. Jos Kelderman, de nieuwe directeur van AuDidakt ▶

HOORDETAIL NR 3 2023 11 Opgeleid in Technische Bedrijfskunde weet Jos als geen ander hoe je de behoeften van mensen in hun werk moet achterhalen en processen kunt stroomlijnen. Hoewel hij geen audiologische achtergrond heeft, neemt hij wel een rugzak aan ervaring naar AuDidakt, zeker als het gaat om kennisdeling. “Ik heb al eens eerder voor een kennisplatform gewerkt”, legt Jos uit. “Daar was het mijn taak om mee te denken hoe vakkennis in de toekomst zo goed mogelijk overgedragen kan worden. Waar dat voorheen veelal via papier gebeurde, moest dat meer en meer digitaal en in allerlei vormen, zoals via apps, kennisbanken en webinars. Kortom: ik heb al ervaring met het ontwikkelen van producten en diensten met als doel om kennis over te dragen aan professionals. Dat is natuurlijk ook van toepassing bij AuDidakt. Ook hier is de grote vraag: hoe kunnen professionals kennis effectief tot zich nemen om vervolgens hun vak beter uit te oefenen?” Jos is nieuw in de wereld van de audiologie, maar kan terugvallen op een ervaren team dat al jaren voor AuDidakt werkt. Ook wordt hij bijgepraat en op de hoogte gehouden door de actieve bestuursleden, die al heel wat jaar in deze branche rondlopen. Jos duikt vol overgave in de audicienswereld om te weten wat er reilt en zeilt. “Ik ben nieuwsgierig naar de audiciensmarkt en spreek dan ook met veel mensen om te weten wat er speelt. Onlangs heb ik een dag met een audicien meegelopen om te kijken hoe de dagelijkse praktijk in dit vak eruit ziet. Dat is in mijn optiek de beste manier om onze doelgroep te leren kennen en om erachter te komen waar de behoeften van de audicien liggen op het gebied van scholing. En ook belangrijk: waar moeten we rekening houden bij het aanbieden van onze cursussen en evenementen?” We vragen Jos welke zaken hem opvallen in de branche. “Bovenal zie ik de mooie combinatie tussen mens en technologie. Ik denk dat het een heel dankbaar beroep is, omdat je de klant zo concreet kan helpen. Tegelijkertijd moet je goed op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, ook in de technologie. Dat maakt het vak uitdagend. Een ander aspect van de markt dat opvalt is natuurlijk het personeelstekort. Ik hoop dat we als AuDidakt samen met scholen en brancheverenigingen daar iets in kunnen betekenen. Goede scholing kan naar mijn idee een belangrijke rol spelen om het vak aantrekkelijker te maken én te houden.” Regionale trainingen en specialisaties AuDidakt staat in de branche bekend om de e-learnings, het jaarlijkse Audicienscongres en, sinds kort, de Hoorzorgbeurs. Daarnaast organiseert de stichting regelmatig specifieke webinars en lokale trainingen. Om het aanbod up-to-date te houden, heeft AuDidakt het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar de manier waarop het scholingsaanbod ervaren wordt en wat de wensen zijn. “Ik vind het heel belangrijk om te weten waar de behoeften van de audiciens liggen”, legt Jos uit. “Uit de resultaten blijkt dat men graag gebruik maakt van zowel de online cursussen als de fysieke trainingen. De coronatijd heeft ervoor gezorgd dat het volgen van e-learnings veel meer geaccepteerd wordt. Tegelijkertijd is er ook behoefte aan meer regionale trainingen en workshops. De audicien is op zoek naar verdieping en zou daarvoor - naast de e-learnings - graag zo lokaal mogelijk cursussen bij willen wonen over specifieke thema’s om zich in hun vakgebied te specialiseren. Veelgevraagde onderwerpen die we voorbij horen komen zijn kinderaanpassingen, tinnitus en complexe casussen. Ook gaven ze in de enquête aan dat ze middels trainingen graag op de hoogte willen blijven van de snel ontwikkelende hoortoesteltechnologie. We nemen deze waardevolle feedback uiteraard mee in onze toekomstplannen.” Voortborduren op succes van de Hoorzorgbeurs AuDidakt blijft continu inventariseren wat de audicien nodig heeft op het gebied van scholing. Eind 2022 is er nog een brainstormsessie gehouden met diverse partijen uit de branche om te kijken waar de scholingsorganisatie naartoe wil werken in de komende jaren. In het voorjaar deelde het AuDidakt-bestuur de hoofdlijnen van het meerjarenplan dat zal worden uitgewerkt in concrete scholingsactiviteiten. 2023 is het jaar van een vernieuwd congres en het organiseren van casuïstiekbesprekingen in de regio. “Een belangrijk punt was om het Audicienscongres in een nieuw jasje te steken en dat is gelukt: begin juni organiseerden we, naast het Audicienscongres, de succesvolle eerste editie van de Hoorzorgbeurs”, vertelt Jos. “Het nieuwe concept is goed ontvangen. Men was vooral positief over de presentaties over complexe casussen, tinnitus, NOAH en de kijk op de toekomst van de hoorzorg. De audicien komt dus echt voor de inhoud en dat laat ons weer zien waar we ons het komende jaar op moeten focussen. Ook gaven audiciens aan dat ze wat meer educatieve activiteiten, zoals workshops, op de beursvloer zouden willen terugzien. Daar gaan we dus mee aan de slag. Al met al laten de positieve reacties zien dat we met het nieuwe beursconcept op de goede koers zitten, die we de komende jaren dan ook zullen aanhouden. We kunnen dus nu al zeggen dat audiciens 8 en 10 juni 2024 alvast in de agenda kunnen noteren!” In 2024 zal de stichting zich verder bezighouden met het opnieuw vormgeven van nascholing nieuwe stijl en het verder uitwerken van specialisaties in de hoorzorg. Het is dan de planning om in 2025 specialisaties aan te bieden in het scholingsaanbod. “We willen een duidelijk onderscheid gaan maken in basis- en verdiepingscursussen, waardoor het gemakkelijker te begrijpen is voor de beginnende audicien, of juist de ervaren professional meer uitdaagt. In 2025 gaan we met het bestuur, en natuurlijk samen met de audiciens, evalueren of we onze doelen hebben bereikt en dus daarmee antwoord hebben kunnen geven op de behoeften van de audiciens.” “AuDidakt heeft een hele duidelijke en praktische opdracht, namelijk: de audicien voorzien van goede bij- en nascholing en daarin continu blijven ontwikkelen”, stelt Jos. “We proberen dus zo goed mogelijk op te hoogte blijven van wat er speelt in de branche en willen daarop in springen door deze thema’s te concretiseren in bijvoorbeeld e-learnings en trainingen. Ik roep daarom ook graag iedereen op om zich te melden als ze ideeën hebben of als er zaken verbeterd kunnen worden. Hoorzorgprofessionals kunnen te allen tijden contact met ons opnemen om te kijken wat wij daarin kunnen betekenen om de audicien goed van dienst te kunnen zijn. Want het draait in alles wat wij doen om de leerbehoefte van de audicien”, besluit Jos. Meer informatie: AuDidakt Tel. +31 (0)13-5944226 www.audidakt.nl

HOORDETAIL NR 3 2023 13 BEDRIJFSNIEUWS Sinds deze zomer waait er een frisse wind door Natus Medical. In het afgelopen jaar hebben een aantal vertrouwde namen het bedrijf, gevestigd in Ede, verlaten. Zo zijn Kees Bouwman en Henny de Zeeuw met pensioen gegaan en zijn Inge Hoogendoorn en Erwin Eskes een nieuwe uitdaging aangegaan buiten de audiologiebranche. Daarvoor in de plaats is het Benelux Team flink uitgebreid. Maak kennis met een aantal nieuwe, maar voor vele toch al wel bekende gezichten uit de branche. TEAM NATUS MEDICAL WEER OP VOLLE STERKTE MET NIEUWE ÉN BEKENDE GEZICHTEN de technische ondersteuning aan de telefoon op zich neemt. Maar ook Hans zal eind dit jaar gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Het Service Team zal daarom dit jaar wederom aangevuld worden met een nieuwe servicemedewerker. "We kunnen terecht stellen dat het team van Natus Medical flink vernieuwd is." En waar gaat dit nieuwe Natus-team zich dan mee bezig houden? “Uitganspunt is de algemene klanttevredenheid vergroten”, zo stelt Natus. “Een belangrijk onderdeel is de service en bereikbaarheid. Eerlijk is eerlijk, daar heeft het de afgelopen periode best aan geschort als gevolg van onderbezetting van personeel en te weinig focus.” Met de personeelsuitbreiding wil het team naar eigen zeggen gaan werken naar een situatie van proactieve klantenondersteuning in plaats van reactief. Breed productassortiment Ook wil Natus het uitgebreide productassortiment nog beter toelichten en de audiciensbedrijven ondersteunen in deze competitieve markten in de Benelux. Natus is namelijk niet alleen de leverancier van de vertrouwde Aurical audiometer, FreeFit REM-apparatuur en Otocam video-otoscoop, maar levert ook onder andere de HI-PRO2, Otosan 3D scanner, portable audiometers, tympanometers, OAE & BERA-apparatuur en evenwichtsapparatuur. Wie meer wil weten over Natus Medical en haar producten kan contact opnemen met het vernieuwde salesteam. Voor België is dat Hanne Maertens (tel. +32498739936, Nederlandse professionals kunnen terecht bij Ed Tol (tel. +31689973794) of Remco Don (tel. +316899744541). Meer informatie: Natus Medical Tel. +31 (0)85-7826478 | www.natus.com Het team van Natus Medical is met de komst van nieuwe medewerkers weer op volle sterkte. Zo is het salesteam onder leiding van Mirjam Lock deze zomer aangevuld met Hanne Maertens, Ed Tol en Remco Don. Hanne is klinisch audioloog en heeft gewerkt bij Amplifon. Zij is voornamelijk verantwoordelijk voor de Belgische markt. Ed en Remco, beiden afkomstig van Demant, gaan de audiologische markt in Nederland een nieuwe boost geven. Zij worden daarbij ondersteund door de ervaren Customer Service Specialist Petra Fey. Veel ervaring Naast de recente uitbreiding in het Sales Team is het Service Team eind vorig jaar versterkt met Lysander van Rems (voorheen Beter Horen) en deze zomer met Jean Pierre Jaspers (voorheen Schoonenberg) en Saskia Westervoort. Lysander en Jean Pierre gaan naast de zeer ervaren Jeroen van der Steen zich voornamelijk bezighouden met kalibraties en installaties van de audiologische apparatuur van Natus. Saskia is verantwoordelijk voor de telefonische ondersteuning en planning van de heren. En dan hebben we nog Hans Rosbergen, die net als Jeroen al decennia ervaring heeft en Het vernieuwde team van Natus Medical

SOUND LIKE NO OTHER gehoor geven Jan Keizer geniet dagelijks van zijn Widex Moment hoortoestellen. Hij roemt het comfortabel dragen en luisteren, waardoor hij vergeet dat hij hoortoestellen draagt. Jan: “Hoe ik het kan omschrijven wat ik nu heb? Eigenlijk alsof ik geen oortjes heb… zoals toen het nog gewoon goed was.” Widex Moment met ZeroDelay-techniek verwerkt geluid zo snel, dat onaangename artefacten die resulteren in het typische hoortoestelgeluid tot het verleden behoren. Bezoek onze website voor meer informatie. “je hoort er weer bij. zo voel ik het wel.” JAN KEIZER ZANGER BZN

Adriaan Wolter, eigenaar van EnginEars, deelt als ervaren audicien zijn visie over belangrijke topics in de hoorbranche. Adriaan Wolter De titel verwijst naar het verhaal van een cliënte van mij, Mia Eden. Zij heeft in 2018 een artikel geschreven over haar gehoorverlies in het Zweedse magazine voor audiologen ‘Audionomtidningen’. Na ons gesprek heb ik gevraagd of ik haar verhaal mocht gebruiken voor mijn column. Ik denk dat wij als audiciens altijd de kans moeten aangrijpen om meer te leren over de impact van slechthorendheid. Ook ik blijf leren, zelfs na twintig jaar werkervaring. Ik wil graag anekdotes met jullie delen die tekenend zijn voor iemand die geconfronteerd wordt met gehoorverlies. Zo beschrijft Mia het moment dat ze zich bewust werd van haar verslechterde gehoor doordat haar naasten aangaven dat ze ongeïnteresseerd overkwam. “Je bespeurt een toon van ergernis, waaruit blijkt dat mijn (gebrek aan) gehoor haar en anderen tot last is. Dit raakt mij diep. Dit is het moment waarop mijn reis met gehoorverlies begint.” De realisatie dat de slechthorendheid toeneemt en het gevoel van machteloosheid die het met zich meebrengt, laat zien wat voor emotionele impact slechthorendheid teweegbrengt. Ze beschrijft hoe pijnlijk sommige gesprekken verliepen. “Ik vraag hem om zich te herhalen. Dat doet hij. Ik vraag het opnieuw. Hij herhaalt het, wetende dat ik het waarschijnlijk de vierde keer ook niet zal begrijpen, evenals de gedeelde frustratie in de kamer, geef ik me over aan de hopeloosheid en de tranen stromen over mijn wangen.” Je leest de wanhoop ik haar verhaal als ze vertelt over haar zoektocht naar oplossingen. “Ik heb een paar wattenstaafjes meegenomen en probeer wanhopig mijn oren schoon te maken, in de hoop eventueel oorsmeer te verwijderen. Misschien is dat de reden voor mijn vermeend slechte gehoor.” En als ze dan eenmaal de stap heeft genomen om hulp te zoeken bij de professional, wordt ze geconfronteerd met het stereotype beeld van een slechthorende. “Als ik bij de audioloog binnenstap, word ik omringd door posters van lachende stellen van boven de 70 jaar, met een boodschap die me vertelt dat ‘het leven niet achteruit hoeft te gaan door gehoorverlies’.” We moeten ons als audiciens beseffen dat er jonge mensen zijn die zich niet kunnen identificeren met de marketinguitingen die door de fabrikanten verspreid worden. De boodschap luidt: ‘Maak je geen zorgen, het hoort bij het ouder worden. Alleen is deze mevrouw 30 jaar oud en moet dus verwerken dat ze nú al last heeft van een auditieve handicap. Doodeng is het als ze daadwerkelijk je gehoor gaan testen om te kijken of er iets mis is. Je wil natuurlijk niet bevestigd hebben wat je eigenlijk al weet. “De audioloog jaagt me de stuipen op het lijf. Ze leidt me naar een geluidsdichte kamer en vraagt me op een knop te drukken telkens als ik een 'piep' hoor." En als er dan eenmaal hoortoestellen aangemeten moeten worden, moeten we beseffen wat dit emotioneel met iemand kan doen. “De apparaatjes zijn oncomfortabel en brengen mij terug naar mijn kindertijd. Toen werd ik ‘cobra’ genoemd vanwege mijn grote bril”, beschrijft ze. De schrik slaat haar al helemaal om het hard als de audioloog haar vertelt dat als ze geen hoortoestellen draagt, ze cognitief snel achteruit zal gaan en wellicht sneller dement zal worden. Het verhaal van Mia laat zien hoe belangrijk het psychosociale aspect van ons vak is. Het stigmatiserende randje wat wij als jaren trachten weg te nemen is, ondanks alle goede bedoelingen van de leveranciers en audiciens, nog zeer aanwezig. In een land waar het functiegericht verstrekken van hoortoestellen, in combinatie met marktwerking dat door het dictatorisch beleid van de overheid is opgelegd, zal de psychosociale zijde van de slechthorende het onderspit delven. We moeten terug naar de oude werkwijze, waarbij de slechthorende centraal staat en de vergoedingen, zorgverzekeraars en overheid geen invloed meer kunnen uitoefenen op ons vak. BECOMING SOUNDPROOF HOORDETAIL NR 3 2023 15 Column

HOORDETAIL NR 3 2023 16 REPORTAGE De Amerikaanse audioloog Justine Hammer past een speciaal aanpasprotocol toe voor deze doelgroep Paul van Weezepoel was de gastheer van Starkey en registreerde de hoortoestelkandidaten

HOORDETAIL NR 3 2023 17 VRIJWILLIGERS STARKEY CARES VOORZIEN RUIM 250 SPECIAL OLYMPICS-ATLETEN VAN GRATIS HOOROPLOSSING Een goed gehoor toegankelijk maken voor iedereen, dat is waar hoorzorgprofessionals naar streven. Deze missie werd zeer concreet tijdens een bijzonder evenement waar Hoordetail afgelopen juni bij aanwezig mocht zijn: de Special Olympics World Games in Berlijn. Op uitnodiging van het team van Starkey Nederland en België deden we live verslag van de waardevolle bijdrage van de hoortoestelfabrikant aan dit unieke sportevenement. Onder de noemer van het MVOinitiatief ‘Starkey Cares’ droeg het internationale team van vrijwilligers van Starkey bij aan het gezondheidsprogramma Healthy Athletes, waar alle deelnemende atleten toegang hebben tot verschillende disciplines in de zorg, waaronder ‘Healthy Hearing’. Ook Paul van Weezepoel en Jeroen Douw trokken een vrijwilligerstenue aan om de atleten door het proces te begeleiden en op zoek te gaan voor een gratis (!) hooroplossing voor wie daar in aanmerking kwam. Wij volgden beide heren en spraken met diverse afgevaardigden van Starkey over deze bijzondere missie. Lees hier het uitgebreide verslag! MEER DAN 80% VAN DE OLYMPICS-ATLETEN HEEFT NOG NOOIT EERDER EEN HOORTEST GEDAAN, TERWIJL GEHOORPROBLEMEN VAKER VOORKOMEN BIJ MENSEN MET EEN VERSTANDELIJKE BEPERKING “ “ In het hart van Berlijn druppelden diverse hoorzorgprofessionals en Starkey-medewerkers met verschillende nationaliteiten het hotel op de Kurfürstendamm binnen, volledig opgeladen voor het mooie doel waar ze zich gedurende een aantal dagen voor in zouden gaan zetten. We waren onderdeel van één van de vele ‘missies’ van Starkey Cares, het MVO-initiatief van de gelijknamige hoortoestelfabrikant uit Amerika om op vrijwillige basis wereldwijd zoveel mogelijk mensen op weg te helpen naar een beter gehoor. Van 17 t/m 25 juni stond de Starkey Cares-missie geheel in het teken van de Special Olympics World Games, de Olympische Spelen voor zo’n 6.500 atleten met een verstandelijke beperking. Een internationaal team van vrijwilligers, waaronder Paul van Weezepoel en Jeroen Douw vanuit Starkey Nederland en België, zetten zich gedurende een aantal dagen in om de deelnemende atleten op hun gehoor te screenen en hen waar nodig te voorzien in een gratis hooroplossing. Healthy Hearing Starkey is Official Partner van de Special Olympics organisatie - gesticht door Kennedy-telg Eunice Kennedy Shriver en nu geleid door haar zoon Timothy Shriver - en levert een actieve bijdrage aan de verschillende (sport) evenementen die er voor deze bijzondere atleten worden georganiseerd. Vanzelfsprekend was Starkey daarom alom aanwezig op de Special Olympics World Games in Berlijn om ook daar de atleten met mogelijke gehoorproblemen te helpen. Jake Spano, directeur Corporate Social Responsibility bij Starkey, en eveneens aanwezig in Berlijn: “Ons doel bij de World Games is ervoor te zorgen dat elke atleet wordt opgenomen, geaccepteerd en opnieuw verbonden met de wereld om hem heen door beter te horen. Samenwerken met Starkey Cares-partners over de hele wereld om deze geweldige atleten naar een hoger niveau te tillen, was een ongelooflijke kans voor Starkey en onze klanten om iets terug te doen, en we konden ons geen betere partner wensen dan Special Olympics.” Het Starkey Cares-team maakte een week lang onderdeel uit van het gezondheidsprogramma genaamd Healthy Athletes, een soort gezondheidsplein waar de atleten van het sportevenement toegang hadden tot verschillende disciplines in de zorg. Bij het onderdeel ‘Healthy Hearing’ doorliepen de atleten verschillende MICHAEL SCHOLL, EXECUTIVE VICE PRESIDENT OF CORPORAL RELATIONS BIJ STARKEY Jeroen Douw heeft gedurende de spelen meerdere hoortoestellen aangepast

HOORDETAIL NR 3 2023 18 REPORTAGE stations voor een uitgebreide oorcheck door deskundige hoorzorgprofessionals, die zich vrijwillig hadden aangemeld. Er werd onder andere goed in het oor gekeken, cerumen verwijderd en gehoortesten uitgevoerd. Wanneer uit het audiogram naar voren kwam dat een hoortoestel uitkomst kon bieden, begeleidde Starkey de Special Olympics-atleten door het aanpasproces heen en bood hen in de meeste gevallen direct een gratis hooroplossing op maat aan. Ook een vrijwilliger vanuit de Duitse oorstukjesfabrikant Dreve was aanwezig om waar nodig een afdruk te maken voor een maatwerk oorstukje, dat in veel gevallen al na een dag gratis geleverd werd. Speciaal protocol voor een bijzondere doelgroep Onder leiding van de Amerikaanse Justine Hammer, audioloog bij Starkey, ging het team van Starkey aan de slag. Iedereen kreeg een rol toegewezen, zo ook de Nederlandse delegatie. Vanwege zijn audiologische achtergrond maakte Jeroen Douw zich op om hoortoestellen aan te passen. Paul werd als het ware de gastheer van het Starkey-team: hij registreerde alle hoortoestelkandidaten en begeleidde hen door het proces heen. Belangrijker nog: hij zorgde ervoor dat iedereen zich op zijn gemak voelde. We schoven aan bij de briefing van Justine, die duidelijke instructies gaf aan de vrijwilligers over het aanpassen van de hoortoestellen bij deze bijzondere doelgroep. Niet alleen hebben alle Special Olympics-atleten een verstandelijke beperking, ook komen ze uit alle hoeken van de wereld. De vrijwilligers kregen dus te maken met een kwetsbare groep mensen, een taalbarrière en verschillende culturen. Voor het aanpassen van de hoortoestellen maakte het team van Starkey daarom gebruik van een speciaal hoorprotocol met simpele testmethoden. Jeroen Douw: “Het is een eenvoudige methode die perfect past bij deze doelgroep. Het is snel en efficiënt. Je kunt het bovendien gemakkelijk toepassen zonder al te veel van de slechthorende te vragen. Je test het gehoor door achter de persoon te staan en verschillende klanken uit te spreken, waarbij elke klank in een bepaalde toonhoogte valt. Als de atleten een klank niet konden reproduceren, dan wist je in welk frequentiegebied je iets moest aanpassen. Het is een effectieve manier om zoveel mogelijk mensen in een korte tijd te kunnen helpen.” ‘Ruim 80% nog nooit een hoortest gehad’ Gedurende het evenement krijgen we de kans om met een aantal sleutelfiguren van Starkey te spreken. De Amerikaanse Michael Scholl, Executive Vice President of Corporal Relations bij Starkey, neemt de tijd voor ons om meer te vertellen over Starkey Cares en het partnerschap met de Special Olympics. “Ik heb leiding over een aantal teams, waaronder het Starkey Cares-team. We zitten nu in het tweede jaar van het partnerschap met de Special Olympics en dit is het derde grote evenement waar we de atleten van hoorzorg voorzien. Eerst de World Games in Abu Dhabi, daarna de US Games in Orlando en nu opnieuw de World Games in Berlijn. We ondersteunen daarmee Healthy Hearing-programma wereldwijd. Feit is dat meer dan 80% van de Special Olympics-atleten nog nooit eerder een hoortest hebben gedaan en dat terwijl gehoorproblemen vaker voorkomen bij mensen met een verstandelijke beperking. Dat vind ik schokkend en daarom is het goed dat we hier zijn.” We vragen Scholl hoe het is om met deze doelgroep te werken en er verschijnt direct een lach op zijn gezicht. “Het is geweldig om met deze atleten te werken. De reactie op het effect van hun hooroplossing is zo puur. Er is een speciale plek in ons hart voor deze atleten. Onze mensen zijn inmiddels ervaren als het gaat om het aanpassen van mensen met een verstandelijke beperking en we hebben een aangepast protocol ontwikkeld om de impact van het hele traject te minimaliseren. Deze mensen hebben vaak nog nooit hoorzorg gehad en het kan best indrukwekkend zijn als je verschillende testen moet doen en er iemand in je oor gaat kijken. Onze mensen kunnen daar goed mee omgaan en hen geruststellen.” Tijdens de Special Olympics worden de atleten met een slechte uitslag van de hoortest opgevangen door het Starkey Care team, waarna ze – indien mogelijk – een hoortoestel aangemeten krijgen. Ze lopen direct weg met een gratis Starkey Evolv AI 2400 hoortoestel of kunnen deze enkele dagen later ophalen als er een maatwerk oorstukje gemaakt moet worden door Dreve. Scholl benadrukt het belang van deze snelle service. “Door ze direct van een hooroplossing te voorzien, kunnen ze tijdens het evenement al profiteren en genieten van een beter gehoor. Ze kunnen – misschien wel voor het eerst – het publiek horen juichen, hun teamleden en de instructies van de coach goed horen. Het heeft DIT PARTNERSCHAP PAST ZO GOED BINNEN DE KERNWAARDEN VAN STARKEY. IEDEREEN DOET ERTOE “ “ DAVE FABRY, AUDIOLOOG EN CHIEF INNOVATION OFFICER BIJ STARKEY Jake Spano, directeur Corporate Social Responsibility bij Starkey, hielp een handje mee tijdens de Special Olympics

HOORDETAIL NR 3 2023 19 daarmee wellicht een positieve invloed op hun prestaties, maar sowieso op hun beleving van de spelen. We hopen zoveel mogelijk atleten te voorzien van de juiste hooroplossing gedurende de spelen, want dit is voor hen een once-in-alifetime experience.” Toch is er ook oog voor de atleet ná het sportevenement. Scholl legt uit hoe belangrijk de follow-up is. “We voorzien de atleten hier in Berlijn van een gratis hoortoestel, maar belangrijker misschien wel: we brengen ze in contact met lokale hoorzorgprofessionals in hun thuisland. Zo kunnen ze ook later gebruikmaken van goede hoorzorg. We hebben een netwerk van duizenden hoorzorg professionals wereldwijd en vinden altijd wel iemand in de buurt die hen kan begeleiden”, aldus Scholl. “It’s all about giving back. Dit partnerschap is één van de vele commitments die we als bedrijf hebben om de mensen iets terug te kunnen geven. Al sinds de oprichting luidt onze missie ‘Caring and giving back’ en dat is na al die jaren niet veranderd.” Dave Fabry over het belang van gehoorrevalidatie Ook Dave Fabry (Ph.D), al veertig jaar audioloog en Chief Innovation Officer bij Starkey, is vanuit de Verenigde Staten overgevlogen om het Starkey Caresteam te ondersteunen in deze bijzondere missie. Fabry vervult een belangrijke rol in de R&D-afdeling van Starkey en denkt mee over de ontwikkeling van nieuwe features en producten. “We weten hoe belangrijk het gehoor is voor het sociale leven, spraak-taalontwikkeling, maar ook preventief gezien voor het voorkomen van cognitieve achteruitgang. Toen ik in 2009 bij Starkey kwam werken, waren hoortoestellen nog single purpose producten. Inmiddels zijn het multifunctionele hulpmiddelen die meerdere doelen dienen, onder andere door de introductie van biometrische sensoren in onze hoortoestellen om diverse fysieke en sociale activiteiten te monitoren. Dat is een geweldige ontwikkeling die kan helpen om hoorzorg toegankelijker te maken”, zo stelt Fabry. “We weten dat slechthorenden te lang wachten met het zoeken naar hulp én dat hoorzorg niet overal even toegankelijk is. Daarom is het zo belangrijk dat we op een groot internationaal evenement zoals de Special Olympics aanwezig zijn”, gaat de gerenommeerde Amerikaanse audioloog verder. “We weten dat een heel groot percentage van de atleten met een mogelijk gehoorprobleem nog nooit eerder een hoortest heeft gedaan en dat breekt mijn hart als een audioloog. We horen helaas vaak terug dat het gehoor een lage prioriteit heeft bij de medische begeleiding van mensen met verstandelijke en andere fysieke beperkingen. En dat is zonde. Zo weten we dat zelfs een mild gehoorverlies het risico op vallen met drie keer kan verhogen en dat klachten van dementie waarschijnlijk eerder hun intrede doen. Dat we hier met het Starkey-team staan, laat zien dat de urgentie er wel is om het gehoor te checken en daar waar nodig te revalideren.” Fabry beschrijft kort de activiteiten vanHealthy Hearing gedurende deOlympicWorld Games in Berlijn: “De atleten doorlopen hier een uitgebreid hoorzorgprotocol. Er wordt in hun oor gekeken door KNO-artsen, de gehoorgang wordt schoongemaakt als dat nodig is, er wordt audiometrie uitgevoerd en de Special Olympics hebben als eis gesteld dat er ook REM-testen uitgevoerd moeten worden. We hebben zelfs de mogelijkheid om zeer snel maatwerk te leveren met de oorstukjes van Dreve. Zo kunnen we direct actie ondernemen als atleten gehoorproblemen ervaren.” Het is hartverwarmend om te zien hoe Dave zich tussen de atleten beweegt. Hij stelt ze gerust, maakt een praatje met ze en past zelf ook hier een daar een hoortoestel aan. We vragen hem wat hem zo motiveert “Dit lange termijn partnerschap past zo goed binnen de kernwaarden van Starkey. Iedereen doet ertoe. We willen het leven van mensen naar een hoger niveau tillen door middel van een goed gehoor. Ons motto ‘hear better, live better’ verwoordt dat perfect.” Unieke en emotionele momenten Een dag lang mochten we toeschouwer zijn bij bijzondere, vrolijke en soms ook emotionele momenten. Atleten die al jarenlang doof verklaard werden door hun omgeving, konden tot ieders verbazing ineens weer bepaalde tonen horen. Paul van Weezepoel en Jeroen Douw kijken terug op dit betekenisgevende avontuur. “Ik vroeg afgelopen jaar aan Bill Austin, de oprichter van Starkey, waarom hij met Starkey Cares is gestart en toen antwoordde hij: ‘Ik doe het voor het geluk dat ik in de ogen van de mensen zie die eindelijk weer kunnen horen.’ Die motivatie kan ik nu beter voorstellen dan ooit. Het was een voorrecht om hier onderdeel van uit te maken. We hebben zoveel mooie momenten mogen meemaken. “Om te zien hoe de emoties loskwamen bij de atleten die ze een goed werkend hoortoestel aangemeten kregen, was onbeschrijflijk mooi”, blikt Paul terug. “Ik kan me nog goed een jongeman herinneren die behoorlijke zenuwachtig was voor het maken van een afdruk voor een maatwerk oorstukje. Dave Fabry ging naast die jongen zitten om hem gerust te stellen en liet ook bij zichzelf een afdruk te laten maken om te laten zien dat het niet eng of pijnlijk is. Je zag hem direct ontspannen. Dat maakt mij zo trots op de mensen bij Starkey, die dit belangeloos doen. We voelen echt als een onderdeel van de Starkey-familie en we zijn blij dat het ons gegund is om onderdeel van deze prachtige missie te zijn”, beschrijft Paul. Ook Jeroen kijkt terug op een paar waardevolle dagen. Het heeft hem bovendien opnieuw laten beseffen hoe goed de hoorzorg in Nederland geregeld is en hoezeer dat kan tegenvallen in andere – soms zelfs Europese – landen. “We hebben atleten gezien met onbehandeld gehoorverlies uit landen waar je dat niet per se zou verwachten, denk aan Italië en Hongarije. Het gehoorverlies wordt niet opgemerkt of het gedrag dat ze vertonen door de slechthorendheid wordt toegedicht aan de verstandelijke beperking. Er waren genoeg atleten die als het ware al jaren doof verklaard werden, maar met een hoortoestel wel degelijk beter konden horen. Het geluk in de ogen van de atleten en de verbazing bij begeleiders, dat blijft mij wel bij. Je ziet zo goed wat de impact is op zowel de slechthorende als op de naasten. Onze bijdrage aan dit evenement liet maar weer eens zien hoe levensveranderend een hooroplossing kan zijn”, besluit Jeroen trots. Meer dan 250 hoortoestellen aangepast Gedurende Special Olympics World Games zijn er 2.200 atleten gescreend op hun gehoor in het kader van Healthy Athletes. Ruim 250 van hen kreeg een gratis hooroplossing aangemeten tijdens het evenement en hadden er dus direct profijt van. In samenwerking met Dreve zijn er ook binnen enkele dagen meer dan vijftig maatwerk oorstukjes verstrekt om de hooroplossing op maat aan te kunnen bieden. Na afloop van de Spelen hebben de atleten de mogelijkheid voor nazorg door een audioprofessional in hun gemeenschap, dankzij de gehoorzorgpartners van Starkey over de hele wereld. De samenwerking tussen Starkey Cares en Special Olympics International heeft al duizenden atleten met gehoorverlies over de hele wereld geholpen door toegang te bieden tot gehoorzorg en technologie en het partnerschap zal vooralsnog voortgezet worden om nog meer mensen te kunnen helpen. Meer informatie: Kind Horen BV/Starkey Nederland en België | Tel +31 (0)55-360 2111 www.starkey.nl | www.starkey.com/starkeycares | www.specialolympics.org Michael Scholl (links) en Dave Fabry (rechts)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4