NBT Magazine nr3-2023 Online

nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e b a k k e r s b r a n c h e | J u n i 2 0 2 3 | 2 4 e j a a r g a n g n o . 3 | P r i j s € 1 0 , 5 0 SPECIAL KOELEN & VRIEZEN HYGIËNE Coverstory Ook voor standalone oplossingen denkt Royal Kaak graag met je mee

Uw creatieve partner in techniek en voor al uw transportbanden • DIVARDY LEVERT TAILOR MADE TRANSPORTSYSTE- MEN IN ALLE SOORTEN EN MATEN • ALLROUND MONTEURS ZIJN 24/7 BESCHIKBAAR VOOR STORINGEN, ONDERHOUD, INSPECTIES EN REVISIES AAN UW INDUSTRIËLE BROOD OF BANKETLIJN. • GESPECIALISEERD IN SERVICE EN ONDERHOUD AAN CAPWAY INSTALLATIES. • COMPLETE WERKPLAATS GESPECIALISEERD IN SNEL UITLEVEREN VAN SPARE PARTS, PLAAT-, DRAAI- EN FREESWERK EN LASWERKZAAMHEDEN. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op: Pascalbaan 3 | 3439MP | Nieuwegein | +31 343 523 880 | sales@divardy.nl WWW.DIVARDY.NL SERVICE & ENGINEERING FOR THE BAKERY INDUSTRY

NBT NR 3 2023 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Koen Fens (redacteur) k.fens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (Verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Demi van der Coer (Media-adviseur) d.coer@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. NBT Magazine heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Afgelopen maand bezocht ik interpack in Düsseldorf, dat voor het eerst na zes jaar weer georganiseerd kon worden. Het is al bijna niet meer te bevatten hoeveel impact corona heeft gehad op het beurslandschap, maar eindelijk vinden een groot aantal internationale beurzen weer plaats en ik verheug me persoonlijk ook al heel erg op iba later dit jaar. De opkomst qua bezoekers en het exposantenaanbod op Interpack was indrukwekkend. De internationale vakbeurs die eigenlijk alles omvat wat met verpakkingen te maken heeft, had drie hallen die volledig gericht waren op de bakkersbranche. Gedurende de zeven dagen dat Interpack plaatsvond, werden er maar liefst 143.000 bezoekers geteld. Met enkele hot topics op de agenda zoals duurzaamheid, automatisering, personeelsbeleid en ga maar door, is de bereidheid om beurzen te bezoeken groter dan ooit lijkt het wel. De Visie nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e b a k k e r s b r a n c h e | J u n i 2 0 2 3 | 2 4 e j a a r g a n g n o . 3 | P r i j s € 1 0 , 5 0 SPECIAL KOELEN & VRIEZEN HYGIËNE Coverstory Ook voor standalone oplossingen denkt Royal Kaak graag met je mee Hoofdredacteur vaktijdschrift NBT Magazine c.dejager@gpmedia.nl PERSONEEL, DUURZAAMHEID, ENERGIEBESPARING: HET SPEELT OVERAL, IN ALLE GELEDINGEN VAN DE BAKKERSBRANCHE De voortekenen voor iba 2023 in München zijn niet anders. De hele bakkersbranche verzamelt zich daar om de nieuwste innovaties en ontwikkelingen te ontdekken en men is op zoek naar antwoorden. Dat weet de organisatie ook, die onlangs bij ons op bezoek was om uiteen te zetten wat wij mogen verwachten van iba. De onderwerpen die iedere bakker bezighouden zullen ook op iba de revue passeren en exposanten kennen die problemen net zo goed. Personeel, duurzaamheid, energiebesparing: het speelt overal, in alle geledingen van de bakkersbranche. Dat zie je ook terug in deze editie van NBT Magazine. Royal Kaak bijvoorbeeld toont dat het ook voor midden industriële bakkers – waar er steeds meer van zijn – klantspecifieke oplossingen heeft op koel- en vriesgebied. Dit is bij bakkers minder bekend, want de associatie die men met de naam Kaak heeft is dat Kaak uitsluitend grote projecten realiseert. Als semi-industriële bakker kun je echter voor bijvoorbeeld op zichzelf staande koel- en vriessystemen ook een beroep doen op de ervaring en expertise van Royal Kaak. Zo zijn er nog veel meer oplossingen in deze uitgave terug te vinden en ik zou ook zeker even kijken naar onze eerste voorbeschouwing op iba 2023. De komende edities zullen we nog meer toelichten, maar voor nu krijg je al een goed beeld van wat de beurs inhoudt. NBT Magazine besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

NBT NR 3 2023 4 INHOUD P. 6 Interpack Voor iedereen in de verpakkingsbranche was er van 4 tot 10 mei maar één “place to be”: interpack in Düsseldorf. Onder de noemer “Welcome Home” verwelkomde de beurs bezoekers van over de hele wereld, die massaal op kwamen dagen. De vreugde om eindelijk weer samen te komen als gehele industrie was groot. P. 12 Shuffle-Mix Drie jubilea vallen nagenoeg gelijktijdig samen bij Shuffle-Mix. Begin april waren wij erbij toen hun 1.000e machine werd uitgeleverd bij Het Bankethuis in Est. Kort daarvoor werd het 25-jarig jubileum gevierd én was Gerard van de Kraats zodoende ook 25 jaar in dienst. P. 18 iba 2023 Nog vier maanden en dan mogen we eindelijk weer naar München voor de meest toonaangevende vakbeurs voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie: iba. Van 22 tot en met 26 oktober 2023 komen bakkers van over de hele wereld naar München om zich te laten inspireren op hun vakgebied en te zien hoe de toekomst van de bakkerij eruit ziet. P. 21 Coverstory Royal Kaak staat wereldwijd bekend als turn key leverancier van custom made bakkerijlijnen en het meedenken over oplossingen voor vraagstukken waar bakkerijen mee te maken hebben. “Ook op het gebied van standalone oplossingen heeft Kaak de expertise in huis en denken we graag met je mee.” 6 12 18 21

NBT NR 3 2023 5 P. 28 Verhoeven Vacuum Cooling & Baking wint terrein in de bakkerij. Toch is een toelichting op de techniek en de vele voordelen die het te bieden heeft, nog steeds nodig. Deze voordelen zijn – als ze eenmaal doordringen – zo overtuigend, dat de toepassing langzaam maar zeker terrein wint. De moderne bakkerijen overwegen in toenemende mate de technologie te integreren in het productieproces. P. 32 Levens Middleby Levens Middleby is naast specialist in service en onderhoud voor de merken van Middleby ook gekend om het uitgebreide Leventi ovenassortiment. De Leventi ovens – die door Middleby ontwikkeld en geproduceerd worden – kenmerken zich door een optimale efficiëntie, zuinigheid, eenvoud in gebruik en bediening en uitstekende bakkwaliteit. P. 37 Bakkers aan het woord Deze keer vroegen wij twee bakkers naar de thema’s ‘koelen & vriezen’ en ‘hygiëne’. In deze ‘Bakkers aan het woord’ spraken wij met René Dijkzeul van de gelijknamige bakkerij in Vijfhuizen en Bram Broekmans van de gelijknamige bakkerij in Panningen. P. 40 Retro Door een zeldzame bloedziekte paste Lucas Vermeulen zijn eetpatroon drastisch aan. Van de ene op de andere dag werd de eigenaar van Bakkertje Deeg en lunchroom Den Contente Mensch in het Noord-Brabantse Heusden veganist. Het gaf een compleet nieuwe wending aan zijn privé- en professionele leven. 28 32 37 40

NBT NR 3 2023 6 NABESCHOUWING

NBT NR 3 2023 7 Interpack leverde wat het beloofde en overtrof de verwachtingen van de exposanten: 's werelds grootste en meest relevante verpakkingsbeurs zette opnieuw de norm van 4 tot 10 mei. Bezoekers uit maar liefst 155 landen, velen met koopintenties, kwamen naar interpack 2023. 2.807 exposanten toonden met hun technologieën en oplossingen de kracht en creativiteit van de verpakkingsindustrie. Alles bij elkaar kwamen 143.000 bezoekers naar interpack in Düsseldorf, waarvan tweederde uit het buitenland. Thema’s "Eindelijk weer interpacken!" was een veelgehoorde uitdrukking in de gangen – want na een pauze van zes jaar kon men elkaar eindelijk weer persoonlijk ontmoeten. Dit werd onderstreept door de positieve feedback van bezoekers, waarvan 96% aangaf hun beursdoelstellingen te hebben behaald. Even tevreden waren de exposanten wier verwachtingen vele malen waren overtroffen. Gezien de huidige marktontwikkelingen, de enorme uitdagingen maar ook de nog grotere kansen, bleek deze interpack voor veel bezoekers een must visit. De noodzaak om te automatiseren, de wil om te verduurzaam en veranderde consumptiegewoonten zijn allemaal thema’s die voor iedere ondernemer spelen, zeker ook in de bakkersbranche. Over drie jaar weer Niet voor niets waren er maar liefst drie hallen volledig ingericht met bedrijven die oplossingen bieden op verpakkings- of verwerkingsniveau voor bakkers. Ook wij namen een kijkje in Düsseldorf en troffen daar stuk voor stuk zeer positieve exposanten aan die meer dan tevreden waren over de verloop van de beurs, de interesse vanuit bezoekers en de opkomst. Interpack is ook zeker voor Nederlandse bakkers een interessante beurs om te bezoeken, gezien de grote mate van innovaties, ontwikkelingen en oplossingen die op één plek te vinden zijn. Het is wel weer even wachten want, de volgende interpack vindt plaats in Düsseldorf van 7 tot 13 mei 2026. Kijk voor meer informatie over de beurs op www.interpack.com 143.000 BEZOEKERS VOOR INTERPACK 2023 IN DÜSSELDORF Voor iedereen in de verpakkingsbranche was er van 4 tot 10 mei maar één “place to be”: interpack in Düsseldorf. Onder de noemer “Welcome Home” verwelkomde de beurs bezoekers van over de hele wereld, die massaal op kwamen dagen. De vreugde om eindelijk weer samen te komen als gehele industrie was groot.

NBT NR 3 2023 8 NIEUWS HEUFT BAKING EXPERIENCE EVENT OP 13 JUNI BIJ ECHTE BAKKER HERMAN SCHEPERS Echte Bakker Herman Schepers uit Sleen is tijdens de BakkersVakWedstrijden uitgeroepen tot Nederlands kampioen broodbakken voor zachte witten bollen, croissants, volkorenbusbrood, weihnachtsstol, ciabatta en desemvloerbrood. Hier laten de specialisten zien hoe je met puur vakmanschap en de juiste ovens de mooiste en smakelijkste producten kunt bereiden. Verder zal Jankees Geurts van HEUFT de bezoekers meenemen in de oventechniek van HEUFT. Wat maakt dat deze ovens zo energiezuinig zijn en dat dezelfde kwaliteit keer op keer gereproduceerd kan worden bij (groot) ambachtelijke bakkerijen? Hoe werkt het opwarmen met thermische olie en hoe kan je energieneutraal werken met HEUFT ovens? Dit en meer komt aan bod tijdens dit event. U kunt zich inschrijven op de EverBake website of stuur een mail naar info@everbake.nl. Op 13 juni organiseert EverBake samen met HEUFT het Baking Experience Event bij Echte Bakker Herman Schepers in Sleen. De Duitse Meesterbakkers van HEUFT laten de bereiding van onder meer verschillende desem- en blikbroden, krentenbollen en ciabatta’s zien. Het nieuwste bakeware van EverBake wordt hiervoor gebruikt. Lambertz & Visser streeft naar een hechte samenwerking waarbij ze graag samen op zoek gaan naar het best passende assortiment voor in jouw winkel. Ze rijden met eigen geconditioneerd transport waarmee ze één keer in de twee weken op elke plek in Nederland komen. “Jouw merk, onze creativiteit” Met een eigen grafisch designer en assemblage atelier kunnen de mensen van Lambertz & Visser een unieke eigen lijn ontwikkelen met jouw eigen logo. In samenwerking ontwerpen ze kosteloos professionele etiketten voor een eigen lijn artikelen met onder andere keuze uit snoepdoosjes, koude (alcoholische) dranken, theedoosjes, mosterd en jam. Only Cannoli, een uniek totaalconcept Lambertz & Visser verzorgt onder andere de distributie van Only Cannoli, een merk dat authentieke Siciliaanse koekjes ontwikkelt met hoogwaardige ingrediënten, rechtstreeks uit Italië. Only Cannoli is een totaalconcept dat geleverd wordt met luxe Cannoli vitrines in verschillende soorten en maten. Only Cannoli biedt een goede marge, geen derving, een mooie omzet op weinig ruimte én niet te vergeten: een heerlijk product! LAMBERTZ & VISSER: GROOTHANDEL IN SPECIALITEITEN “Met verschillende exclusieve importeurs- en distributierechten, biedt Lambertz & Visser een uniek assortiment van zoetwaren, streekproducten, souvenirs, delicatessen en de mogelijkheid om een private label te laten ontwikkelen.” Aan het woord zijn Fedde en Mel Lambertz. “We zijn altijd op zoek naar de nieuwste trends, producten, concepten en belevingen om onze klant keer op keer te kunnen blijven verrassen en win-winsituaties te creëren. Oplossingen die voor beide partijen zorgen voor voldoening.” Vraag een inlogcode aan en bestel makkelijk en snel via de website: www.lambertzenvisser.nl

NBT NR 3 2023 9 HYGIËNE De industriële was- en drooginstallaties van Cretel worden gekenmerkt doorhunrobuustheid,betrouwbaarheidenuitmuntendewasresultaten. Bovendien genieten de installaties een lange levensduur: performante wasmachines van 20 jaar en ouder zijn geen uitzondering. “Cretel biedt naast was- en drooginstallaties ook totaaloplossingen, zoals integratie en automatisatie in de productieomgeving”, aldus Frank Boels, Senior Account Manager Washing & Drying Systems. Totaaloplossingen op maat Cretel behoort tot de ATS Groep. Die multidisciplinaire groep heeft 4 pijlers: Elektro & Automatisatie, Mechatronica, Distributie en HVAC & Energieoplossingen. Frank Boels: “Dankzij deze brede waaier aan activiteiten geniet Cretel van synergiën binnen de groep. Zo zijn ook totaaloplossingen mogelijk, zoals de integratie en automatisatie van was- en drooginstallaties in de productieomgeving.” Innovatie binnen bakkersbranche De bakkerijsector is, zeker in België, een sector die aan belang toeneemt. Dat is ook Cretel niet ontgaan. De engineers van Cretel zetten daarom in op maatgerichte oplossingen voor deze sector. Zo ontwikkelde Cretel voor de bakkerijsector een nieuw tunnelconcept voor het wassen en drogen van bakplaten. Het nieuwe tunnelconcept biedt verschillende voordelen: CRETEL INNOVEERT MET NIEUW TUNNELCONCEPT VOOR WASSEN EN DROGEN BAKPLATEN Cretel by ATS is een Belgische producent van industriële was- en drooginstallaties. Het bedrijf, gevestigd in de haven van Gent, zet in op innovatie binnen de bakkersbranche. Zo biedt een nieuw tunnelconcept voor het wassen en drogen van bakplaten tal van voordelen. - Een zuinige en duurzame oplossing dankzij de optimalisatie van het water- en energieverbruik. Een goed doordacht leiding- en cascadesysteem herleidt het waterverbruik tot een minimum. - Optimale droogresultaten door de combinatie van luchtcirculatie en het ontwerp van luchtmessen op maat van de toepassing. Hierdoor bevatten de bakplaten geen restvocht meer wanneer ze opnieuw beladen worden met vers deeg. - Een maximaal zelfreinigend systeem dankzij het doordachte hygiënisch ontwerp van de was- en droogtunnel en bijhorende leidingsystemen. In het verlengde van de bakkersbranche speelt Cretel ook in op de chocoladesector, waar een grote diversiteit aan chocoladevormen in liefst een en dezelfde machine gereinigd kunnen worden. Meer informatie: Cretel by ATS Tel. +32 (0)9 376 95 95 | info@cretel.com www.cretel.com/nl/wassen-en-drogen/ Het CO2-neutrale hoofdkwartier van Cretel in de Gentse haven

THE WORLD’S LEADING TRADE FAIR FOR THE BAKING AND CONFECTIONERY INDUSTRY 2023 22.–26.10. Een heel sterrenstelsel van verscheidenheid, met uw succes geschreven in de sterren. eindeloos UNIEK Meer informatie: www.iba.de KOOP UW TICKET NU! iba23_Anz_105x300_NBTMagazine_E-NL.indd 1 08.05.23 12:4

NBT NR 3 2023 11 GRONDSTOFFEN De tarwe is al gezaaid op de akkers in Duitsland en zal deze zomer worden geoogst. Dit betekent dat het koolstofarmere meel in de loop van 2023 en begin 2024 aan de voedingsmiddelenindustrie kan worden geleverd. Het meel wordt gemaakt van tarwe die is geteeld met de Low Carbon Nutramon meststof van OCI. Vergeleken met traditionele meststoffen zorgt deze voor een aanzienlijk (tot 50%) lagere broeikasgasbalans. De koolstofarmere meststof is ISCC PLUS-gecertificeerd. Dit is een garantie voor de verantwoorde inkoop van duurzame grondstoffen, waarbij wordt uitgegaan van een massabalansbenadering. De betreffende meststof, geleverd door OCI, wordt gekoppeld aan biomethaan uit landbouwafval en reststromen als alternatief voor aardgas. Samenwerking Agravis, OCI en Dossche Mills werken al lang samen: Agravis en OCI voor de productie en distributie van meststoffen, Agravis en Dossche Mills bij het ophalen en verwerken van graan. De samenwerking richt zich in eerste instantie op duurzame oplossingen om de tarweproductieketen koolstofvrij te maken, als onderdeel van het streven om een breder pakket duurzaamheidsoplossingen te bieden, zoals broeikasgasreductie, bodemkwaliteit, biodiversiteit, gezonde voeding en welzijn, en een transparante en ethische bedrijfsvoering. De reductie van de broeikasgasuitstoot als gevolg van het project – dat de voetafdruk bijhoudt vanaf de groei tot en met de oogst van het gewas – is REDcert gecertificeerd op de landbouwbedrijven en wordt gefaciliteerd door Agravis. De reductiecijfers zullen na afloop van het proefproject worden berekend. Duurzaamheid Met dit proefproject willen we de CO2-impact van graan verlagen en de milieuvoordelen doorgeven aan producenten, distributeurs, retailers en uiteindelijk de burgers." Kristof Dossche, CEO van Dossche Mills: “Als toonaangevende maalderij in de Benelux verwerkt Dossche Mills grote hoeveelheden graan. Duurzaamheid staat centraal in ons familiebedrijf, en we hebben dan ook ambitieuze doelen voor het aanbieden van duurzaam geteelde tarwe. De samenwerking met AGRAVIS en OCI is een eerste stap naar een duurzame tarweketen en maakt deel uit van de langetermijnvisie om de transitie naar een duurzame, klimaatneutrale voedingsketen te versnellen, waarvan zowel boeren als consumenten zullen profiteren. We engageren ons om tegen 2030 onze klanten te bedienen in lijn met de Europese regelgeving.” BAANBREKENDE SAMENWERKING VOOR LAGERE CO2-VOETAFDRUK VAN TARWEMEEL Er wordt gewerkt aan een vernieuwend, koolstofarm tarwemeel voor de productie van brood en ander basisvoedsel. Dit is een gezamenlijk project van Dossche Mills, de Duitse agrarische handelsonderneming AGRAVIS Raiffeisen AG en de Nederlandse kunstmestfabrikant OCI Global. De samenwerking is bedoeld om de milieu-impact van brood te verminderen.

NBT NR 3 2023 12 REPORTAGE SHUFFLE-MIX BESTAAT 25 JAAR EN LEVERT 1.000E MACHINE BIJ HET BANKETHUIS Drie jubilea vallen nagenoeg gelijktijdig samen bij Shuffle-Mix. Begin april waren wij erbij toen hun 1.000e machine werd uitgeleverd bij Het Bankethuis in Est. Kort daarvoor werd het 25-jarig jubileum gevierd én was Gerard van de Kraats zodoende ook 25 jaar in dienst. Inmiddels is Gerard samen met Erik Kamphuis mede-eigenaar van Shuffle-Mix, maar een kwart eeuw geleden startte hij samen met Kees van der Manden het avontuur met de ontwikkeling van de bekende Shufflemixer. Inmiddels vertrouwen wereldwijd een groot aantal bakkers op de machines en service van Shuffle-Mix, waaronder ook Ad van Mourik van Het Bankethuis. “Shuffle-Mix is een betrouwbare partner voor ons en biedt ons met hun mixers flexibiliteit en kwaliteit binnen ons productieproces. Dat is voor ons als producent doorslaggevend in de keus voor een samenwerking.” Ad van Mourik, Erik Kamphuis en Gerard van de Kraats

NBT NR 3 2023 13 gezocht naar een alternatief, want ik ben heel tevreden over Shuffle-Mix. De service is geweldig bijvoorbeeld. Als ik vandaag bel voor een nieuwe slang, heb ik die morgen in huis. De knowhow die aanwezig is binnen het bedrijf is enorm en dat maakt ze ook zo betrouwbaar. Dat is voor ons heel belangrijk. Wij zijn als productiebedrijf te klein voor de hele grote machinefabrikanten, dus zoeken wij naar partijen waar we een belangrijke partner zijn. Dat vinden we bij Shuffle-Mix.”” Automatisering gewild Erik en Gerard merken dat er vanuit steeds meer bakkerijen gezocht wordt naar automatisering. “Dat is natuurlijk mede ingegeven door de druk op de arbeidsmarkt”, aldus Erik. “Bakkers worden gedwongen te kijken naar alternatieven en wij bieden ze oplossingen waarmee ze menselijke handelingen kunnen automatiseren. Dat speelt niet alleen in Nederland, waar we meer en meer benaderd worden door kleinere bakkerijen, maar dit is een wereldwijde ontwikkeling. In Amerika krijgen we zodoende nog meer voet aan de grond, maar Europa blijft onze grootste afzetmarkt. Er is in ieder geval genoeg voor ons te doen de komende jaren.” Groei Hoe die komende jaren eruit gaan zien, weten Gerard en Erik in grote lijnen ook wel. Gerard: “Het gaat heel goed en we zoeken nog steeds naar een extra verkoper. Dat betekent dat groei zeker nog mogelijk is, maar we willen niet te groot worden. Ik wil graag nog blijven ontwikkelen bijvoorbeeld.” Erik vult aan: “Het moet leuk blijven om te doen en te behappen zijn. Ik wil zelf bij onze klanten komen om in contact met ze te staan. Zo kunnen we onze machines ook verder blijven optimaliseren. Het zijn bewuste keuzes, waardoor we onze klanten zo goed mogelijk van dienst kunnen blijven zijn.” Meer informatie: Shuffle-Mix | Tel. 0342-45 03 22 | www.shufflemix.nl Als we aan komen rijden in Est wordt net op dat moment de nieuwe Shufflemixer 1000 van Het Bankethuis uitgeladen. Het ideale moment natuurlijk voor het vastleggen van dit heugelijke feit. Het is voor de hoofdrolspelers op de foto in principe ook geen primeur. Dit is alweer de zevende beluchter die Shuffle-Mix bij Het Bankethuis levert. “Het Bankethuis is dus een echte ambassadeur voor ons en het is mooi dat wij hier onze 1.000e machine mogen leveren. Hier is nummer 48 trouwens ook nog gewoon in gebruik: een Shufflemixer 100”, aldus Erik. Willie Wortel Als we met Gerard, Erik en Ad om tafel zitten voor ons gesprek, begint Gerard te vertellen over hoe het ooit begon. “Kees is de oprichter van Shuffle-Mix en hij had allemaal ideeën over het optimaliseren van bakkerijmachines voor patisserie en dessert, maar bij zijn werkgevers werd er niet echt naar hem geluisterd. Hij besloot voor zichzelf te beginnen en vroeg mij erbij voor de technische uitvoering. Hij was een soort Willie Wortel, maar geen techneut. Samen zijn we gaan pionieren en hebben we een gepatenteerde beluchtingstechnologie ontwikkeld. De Shufflemixer 100 was het startschot voor het succes. Zo konden we de wereld veroveren en na zes jaar moesten we de eerste servicemonteur aannemen. In 2012 hebben Erik en ik de aandelen volledig overgenomen van Kees, die helaas twee jaar geleden overleden is.” Simpel en doeltreffend Erik komt elf jaar geleden zelf helemaal niet uit de bakkersbranche, maar ziet de potentie van Shuffle-Mix. “Ik had meteen vertrouwen in de machines. Ik kom uit de machinebouw en zag de eenvoud en doeltreffendheid van de Shufflemixers. Daarbij is de bakkerijbranche een stabiele markt. We hebben in 2014 een groter pand betrokken om de verdere groei te kunnen behappen en daarbij kregen we ook meer uitstraling naar de buitenwereld. We kunnen daar klanten ontvangen in onze testkeuken en showroom. We hebben geprofessionaliseerd waar nodig en inmiddels bestaat ons assortiment ook uit andere oplossingen zoals een injectiesysteem, transportbanden, tanks en mengers, maar ook doseersystemen. Veelal krijgen we vragen van onze klanten naar deze oplossingen, waarna wij aan de slag gaan om ze daarmee te kunnen ontzorgen, maar we zullen nooit wegdrijven van onze core business en dat zijn de beluchters. 95% van onze klanten start ook met een Shufflemixer om van daaruit andere wensen bij ons neer te leggen waar we aan kunnen voldoen.” Betrouwbaar De Shufflemixer is inmiddels geoptimaliseerd en heeft zijn toegevoegde waarde bij vele bakkerijen bewezen. Dat geldt ook voor Het Bankethuis. “Mijn vader heeft meer dan twintig jaar geleden dus al de Shufflemixer 100 aangeschaft en deze doet nog steeds dienst in onze productie”, vertelt Ad. “Als bedrijf zijnde hebben wij natuurlijk ook stappen gezet in onze productieproces van banket en dat heeft geleid tot verdere automatisering. We werken lijnmatig en dan is het nodig dat onze mensen aan de lijn de producten continu kunnen afspuiten. De Shufflemixers zijn daarin zeer betrouwbaar, flexibel inzetbaar doordat je snel kunt omschakelen, ergonomisch verantwoord en hygiënischer doordat het gebruik maakt van een gesloten systeem. Voorheen werkten de mensen hier nog met spuitzakken die iedere keer gevuld moesten worden en dat was gewoon een tijdrovend werk. Daar is al lang geen sprake meer van en je weet dat het op deze manier goed gaat.” Capaciteitsuitbreiding De zevende machine van Shuffle-Mix bij Het Bankethuis is de Shufflemixer 1000. Met welke reden heeft Ad gekozen voor deze oplossing? “Heel simpel: uitbreiding van capaciteit. De werkzaamheden voor de productie van ons spongecake werden voorheen met een Shufflemixer 500 gedaan, maar we zaten tegen de maximale belasting aan. Daarom is gekozen voor een beluchter met een capaciteit van 1.000 kilogram per uur. De Shufflemixer 500 wordt elders ingezet. Ik heb ook niet Vanwaar de naam? Shuffle-Mix monteert ‘shuffles’ in zijn bakkerijmachines: cilindervormige constructies die de basisgrondstof mengen én luchtig maken. Met dezelfde expertise ontwerpt Shuffle-Mix ook een reeks bakkerijmachines die de Shufflemixers nóg veelzijdiger maken: van injectiesystemen tot statische mengers.

NBT NR 3 2023 15 HYGIËNE Een rondgang door het nieuwe pand van LETS beklijft. Waar de behuizing op de oude locatie – elders in Dronten – figuurlijk wat beklemmend werkte, biedt de nieuwbouw alles wat het bedrijf zich wenst. “Wat we maakten, paste niet bij het pand dat we hadden. Nu wel”, vindt Hoekstra. De technische medewerkers van LETS kunnen voortaan in ruim opgezette, lichte ruimtes sleutelen en werken aan de machines en waslijnen die het bedrijf ontwikkelt. “De kwaliteit van werken is voor iedereen omhooggegaan.” Op de eerste verdieping bevinden zich kantoren, vergaderruimtes en een huiselijk ingerichte kantine. “Die hebben we bewust zo ingericht dat iedere medewerker bij binnenkomst er moet zijn om een kop koffie te pakken. Op die manier borgen we dat al het personeel met elkaar in contact blijft, want inmiddels werken hier ruim veertig mensen. Zeker de mensen die vaak op pad zijn, zien we minder. Voor het teamgevoel vinden wij het belangrijk dat medewerkers elkaar zoveel mogelijk blijven ontmoeten”, vervolgt hij. “En het nieuwe gebouw draagt ertoe bij dat we gemakkelijker kunnen groeien en eenvoudiger mensen kunnen aantrekken.” Internationaal Nederland is een testplaats voor de rest van de wereld, stelt Hoekstra. “Wij willen hierop nadrukkelijker aanhaken door onze dienstverlening uit te breiden naar België, Duitsland en een deel van Noord-Frankrijk.” Om zowel de thuismarkt als de ‘internationale markt’ optimaal te kunnen bedienen, beschikt de nieuwbouw van LETS over een ruim opgezette demonstratieruimte voor de reinigingsmachines en krattenwaslijnen. “Deze ruimte is 22 meter lang, net iets langer dan onze langste lijn. Die kunnen we hier dus volledig opstellen als een klant een demonstratie wenst. We hebben bewust gekozen voor een demonstratieruimte met dezelfde vloer en deuren als in industriële productieruimtes. Een test is zodoende een reële nabootsing van de eigen ruimtes van een fabrikant.” LETS HEEFT NIEUWE LOCATIE: ‘WAT WE MAAKTEN, PASTE NIET BIJ HET PAND DAT WE HADDEN. NU WEL’ LETS bv heeft een nieuw pand in Dronten. Het bedrijf, dat in de afgelopen veertig jaar is uitgegroeid tot specialist op het gebied van reinigingstechniek voor de voedingsmiddelenindustrie, kan in de nieuwbouw eindelijk de gewenste ambities gaan voltooien. “Ons nieuwe pand biedt ons veel meer mogelijkheden. Vooral onze demonstratieruimte is een grote meerwaarde”, stelt commercieel en algemeen directeur Guustaaf Hoekstra van LETS bv. Innovatie Met een grotere testruimte kan LETS ook ‘de grotere spelers’ in de markt beter bedienen. “Die willen het liefst een test met tien tot vijftien personen bijwonen alvorens ze groen licht geven. Vroeger moesten we die in een kleine ruimte proppen. Nu kunnen we ze uitstekend ontvangen, al blijven we ook demonstraties uitvoeren bij bedrijven zelf, naargelang hun wensen”, vertelt Hoekstra, die stelt dat met de groei ook meer mogelijkheden gaan ontstaan voor innovatie. “Op dit moment hebben we al vier mensen in dienst die fulltime bezig zijn met R&D. Op dit moment groeien we qua omzet met 10 tot 15 procent per jaar. Als we dat vol weten te houden, kunnen we ook nadrukkelijk blijven investeren in R&D. Alle bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie zijn bezig met automatisering en efficiency. Reiniging, gecontroleerd en geautomatiseerd, begint steeds meer een must te worden. Voor al deze bedrijven is LETS een perfecte partner.” Meer informatie: LETS bv | Tel. +31 (0)321-386 600 | info@letsbv.nl | www.letsbv.nl

NBT NR 3 2023 16 NIEUWS De komende vijf jaar voert Wageningen University & Research een grootschalig onderzoek uit om de belemmeringen rondom Nederlands baktarwe weg te nemen. In totaal wordt € 3,6 miljoen euro gestoken in deze publiek-private samenwerking (PPS). De financiering komt vanuit de Topsector Agri & Food én het bedrijfsleven. Hiervoor hebben twintig partijen uit de graan-, meel- en broodketen de handen ineengeslagen: BO Akkerbouw, Plantum, DSV-Zaden, Limagrain, RAGT, Saaten-Union, Semundo, Strube, Syngenta, Van der Bilt Zaden en Vlas, Wiersum Plantbreeding, Het Comité van Graanhandelaren, Agrifirm, CZAV, Van Iperen, Dossche Mills, Royal Koopmans en de bakkerijsector (NBC, NVB en NBOV). TWINTIG KETENPARTIJEN GAAN VOOR NEDERLANDS GRAAN Nederlands brood met graan van eigen bodem, het kan. Toch gebeurt het slechts mondjesmaat door de beperkte beschikbaarheid van baktarwe uit ons land. Twintig partijen uit de graan-, meel- en broodketen gaan voor duurzaamheid en voedselzekerheid en starten de PPS Nederlandse Baktarwe. ‘Door knelpunten in de keten weg te nemen, kan het aandeel Nederlandse baktarwe in ons brood significant groeien.’ Van intentie naar actie De PPS Nederlandse Baktarwe is in maart 2023 officieel gestart en loopt door tot en met 2027. Het project komt voort uit de ‘Intentie van Nijkerk: Wij gaan voor eigen graan’, die op 24 maart 2022 werd onderschreven door de 150 deelnemers aan de Themadag Granen. Als alle schakels in de keten zich inzetten, kan het brood van Nederlandse bakkers in de toekomst standaard van eigen bodem komen, zo luidde het credo. “Gezamenlijk zetten we deze ambitie nu om in concrete acties”, vertelt André Hoogendijk, directeur BO Akkerbouw en penvoerder van de PPS Nederlandse Baktarwe. Zelfvoorzieningsgraad vergroten Binnen de graan-, meel- en broodketen is er een sterke behoefte om meer zelfvoorzienend te zijn in de productie van baktarwe. Sinds de oorlog in Oekraïne is die behoefte verder gegroeid. Het onderzoek sluit bovendien aan op de Nationale Eiwitstrategie, die tot doel heeft om de komende jaren de zelfvoorzieningsgraad van plantaardige eiwitten te vergroten. Brood is namelijk een belangrijke bron voor onze dagelijkse eiwitbehoefte. Brood is op dit moment goed voor 47% van de plantaardige eiwitinname. “Willen we stappen zetten, dan moeten we wel een aantal kritieke knelpunten op verschillende plaatsen in de keten oplossen”, vertelt Hoogendijk. “Nederlandse baktarwe is mogelijk, dat bewijzen een aantal succesvolle initiatieven. Vanuit deze ketensamenwerking, kunnen we het aandeel van Nederlandse baktarwe verder laten groeien.” Verschillende routes Binnen de PPS Nederlandse Baktarwe worden verschillende routes bewandeld. Deze worden in samenhang uitgevoerd om uiteindelijk tot een betere en constantere bakkwaliteit van Nederlandse tarwe te komen. Zo moet een ketenanalyse leiden tot een gedragen vergoedingssysteem voor de baktarweteelt dat rechtdoet aan de extra risico’s en inspanningen van telers. Ook een betere kwaliteitsbeoordeling is onderdeel van de PPS. Die moet zorgen voor voldoende grote en uniforme partijen tarwe met ruim voldoende bakkwaliteit. “Ook in jaren met minder gunstige teeltomstandigheden willen we de aanvoer van goede kwaliteit baktarwe kunnen garanderen. Daar is verdiepende kennis voor nodig”, stelt Hoogendijk. “Deze en andere zaken pakken we komende jaren op. Gezamenlijk werken we aan de voedselzekerheid én duurzaamheid van brood, een belangrijke voedingsbron.”

NBT NR 3 2023 17 HYGIËNE Veel bakkerijen in Nederland en België doen al jaren een beroep op Bioclimatic om een toekomstgerichte, duurzame en veilige productie te garanderen. Het bedrijf helpt zowel bakkerijen als andere voedingsproducenten met bacterie en schimmelbestrijding door middel van desinfectie met UV-licht en luchtionisatie. “Wij brengen de hygiëne in de bakkerijsector een stap verder. Wij bieden zowel standaardoplossingen als maatwerk, want elk bedrijf en elke sector hebben hun eigen problematiek”, benadrukt Martijn van Klink. UVC LICHT VOORKOMT BIOFILM IN BREEKTANKS Als deze zomer de temperaturen ongetwijfeld weer oplopen bestaat er bij breektanks en waterbuffervaten een risico op ontwikkeling van bacteriën en uiteindelijk een biofilm (slijmlaag) op de wanden van de tank. Als het water stilstaat hebben bacteriën de kans om zich te vermenigvuldigen en te hechten aan de wanden, water met een temperatuur tussen 20°C en 50°C is extra gevoelig voor bacteriegroei. Bioclimatic biedt uitkomst. Besmetting voorkomen Micro-organismen zoals bakkersgist en melkzuurbacteriën zijn heel nuttig binnen het productieproces. Martijn: “Helaas worden bakkersproducten ook blootgesteld aan ongewenste bacteriën, gisten, schimmels en virussen. Met name water dat wordt opgeslagen in buffertanks is zeer infectiegevoelig. In deze tanks ontstaat al snel biofilm; een broedplaats en voedingsbodem voor micro-organismen. UVC-waterdesinfectie gaat de vorming en voortplanting van deze ‘foute’ micro-organismen tegen en voorkomt besmetting, kwaliteitsverlies en bederf. Het plaatsen van een UVC-dompelsysteem in uw buffertanks voorkomt op een milieuvriendelijke en duurzame manier de vorming van biofilm. Een bijkomend voordeel is de besparing op de kosten en de tijd die u moet investeren in het reinigen van de buffertanks.” HACCP-norm Met UVC licht kun je biofilm in watertanks voorkomen met behulp van een lamp in het water. Deze oplossing kan worden toegepast in tanks vanaf 200 liter. “Eén UVC lamp is genoeg voor circa 1 tot 2 m3 aan water. De UVC lampen (en indien nodig de armaturen) zijn vanzelfsprekend volledig waterdicht. Optioneel zijn ze voorzien van splinterbeveiliging en dus voedselveilig volgens de HACCP-norm. Om water in een (ring) leiding te desinfecteren kan een doorstroomsysteem toegepast worden. UVC licht werkt ook tegen de Legionella bacterie”, zegt Martijn tot slot. Voor meer informatie: Bioclimatic B.V. www.bioclimatic.nl

NBT NR 3 2023 18 VOORBESCHOUWING IBA 2023 Bezoekers kunnen zich verheugen op een breed scala aan producten, want meer dan 90 procent van iba is al volgeboekt. iba 2023 presenteert zich met zijn vertrouwde productportfolio en een groot aantal vooraanstaande exposanten verdeeld over 10 hallen. De hallen zijn deze editie per onderwerp gegroepeerd, waardoor een goed overzicht van het aanbod gerealiseerd wordt en een optimale oriëntatie ter plaatse ontstaat. Verpakkingstechnologie is te zien in hal B1, terwijl bezoekers het nieuwste op het gebied van productietechnologie en apparatuur vinden in de hallen A1, A2, B2, B3, C1 en C2. In de hallen A3 en A4 zijn alle belangrijke ontwikkelingen voor ambachtelijke bakkerijen te zien. Leveranciers grondstoffen en ingrediënten zullen een podium krijgen in de naastgelegen hal B4. iba.TOPIC Naast een groot aantal noviteiten die te ontdekken zijn bij de diverse producenten, zijn er ook workshops en presentaties gedurende de dagen dat iba plaatsvindt. Denk aan onderwerpen als foodtrends, artisanale bakkerij, gezondheid en duurzaamheid, maar ook digitalisering, totaaloplossingen en kwaliteitsmanagement. Deze onderwerpen belichten de belangrijkste trends in de branche, brengen vraag en aanbod bij elkaar en kijken naar de toekomst. Het onderwerp foodtrends gaat IBA 2023 IS VOOR ALLE BAKKERS EEN ‘MUST VISIT’ BEURS Hoeveel is er veranderd in vijf jaar tijd? Héél veel! Nog vier maanden en dan mogen we eindelijk weer naar München voor de meest toonaangevende vakbeurs voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie: iba. Van 22 tot en met 26 oktober 2023 komen bakkers van over de hele wereld naar München om zich te laten inspireren op hun vakgebied en te zien hoe de toekomst van de bakkerij eruit ziet. Dit jaar staat dan ook in het teken van het ontdekken van innovaties, het spotten van trends en kennisoverdracht.

NBT NR 3 2023 19 bijvoorbeeld over hoe de eetcultuur zich ontwikkelt, welke nieuwe producten de wereldwijde bakkerij-industrie presenteert en welke mogelijkheden alternatieve ingrediënten bieden. Op het gebied van ambachtelijke bakkerij draait alles om traditionele en moderne ambachten, vakopleidingen en cultuur. Gezondheid gaat over eetgewoonten: de behoefte aan verse, evenwichtige, gevarieerde en kwaliteitsvolle voeding is ook een belangrijk aspect van nieuwe bedrijfsmodellen en het afstemmen van de focus op veranderende klantenbehoeften. Duurzaamheid Duurzaamheid is een ander belangrijk aandachtspunt: thema's hier zijn onder meer het gebruik van regionale en seizoensgebonden producten, de mogelijkheid van ecologische verpakkingen en energie- en hulpbronnenbesparende productie. Onder de noemer digitalisering presenteert iba nieuwe manieren en methodes voor de bakkerij-industrie: van procesoptimalisatie en automatisering via kunstmatige intelligentie tot de mogelijkheid om klantloyaliteit te vergroten via nieuwe verkoopkanalen en directe communicatie. Lex van Houten, Regional Marketing Manager, AMF Bakery Systems van de Nederlandse exposant, (Stand C2.110) legt uit: “We zijn verheugd dat iba 2023 eindelijk weer doorgaat en dat we onze producten en innovaties ter plaatse in München kunnen presenteren. Het thema duurzaamheid is voor ons bijzonder belangrijk. Met slimme, digitale oplossingen met behulp van AI en machine learning, bakken op waterstof en elektrisch bakken, willen we ons steentje bijdragen aan een veilige toekomst van de bakkerij-industrie. We kijken ernaar uit om in oktober van gedachten te wisselen over deze en andere onderwerpen.” Betere bezoekerservaring De organisatie achter iba was afgelopen maand in ons land om het belang van de vakbeurs te benadrukken en deed ook onze redactie aan om het een en ander uit te leggen. Susan Seidemann en Julia Scharfenberger geven onder meer aan dat Nederlandse exposanten wederom een zeer vooraanstaande rol spelen tijdens de komende editie van iba. “Het aantal Nederlandse exposanten is dit jaar weer groot, zoals sowieso de interesse vanuit Nederland in iba altijd groot is. Na vijf jaar waarin geen iba heeft plaats kunnen vinden, hebben we geleerd van onze virtuele bijeenkomsten tijdens iba.Connecting Experts en daardoor de tools ontwikkeld om te zorgen voor een nog betere bezoekerservaring. Zo hebben we diverse belangrijke thema’s gedefinieerd voor bezoekers in iba.TOPIC om bezoekers zo goed mogelijk op voorhand al te informeren over wat ze mogen verwachten van hun bezoek. Thema’s zijn onder meer ambachtelijke bakkers, digitalisering, turnkey oplossingen, food trends en duurzaamheid.” Exposanten uit Nederland Wat bezoekers verder mogen verwachten zijn natuurlijk een groot aantal Nederlandse exposanten, zoals onder meer AMF Bakery Systems, Ashworth Belts. Bakon food Equipment, Baktec, Bandall, Boix Europe, Bolidt Synthetic Products & Systems, Cake Concepts, Daub Bakery Machinery, Dijko Ovens, Divardy Bakery Services, Everbake Group, Hoba, Jasca Bakery technology, Royal Kaak, Kalmeijer, KeyBAKE, KOMA, Niverplast, Pcdata, Primus Wafer Paper, Rademaker, Rens Bakery Solutions, Rinc Industrial Bakery Systems, Shuffle-Mix, Sonneveld, Technisch Buro Kortlever, Tribelt, Unispray, Verhoeven Family of Companies, Weber Cooling, Willemse & Van Engelen. De komende tijd wordt er nog veel bekend over wat u mag verwachten van een bezoek aan iba. Houd ons magazine en onze online kanalen goed in de gaten en kijk voor verdere informatie en het plannen van een bezoek op www.iba.de.

Goede Bakkers, Goede Machines: www. r i ttershaus.eu info@technischburo.com T +31 (0) 30 23 12 3 92 M +31 (0) 6 53 32 45 60 RVS hefkiepers, deegtrechters, invet-units en deegtransportbanden. Belader en ontlader van ovenwagens. Kleinbroodinstallaties van 3000 t/m 15000 st/u. Silo’s, Grondstoffen- en Fermentatietanks. Automatisering. Z e h o r e n bi j e l kaar Wanneer je kiest voor rendement en een lange levensduur Cretel by ATS Langerbruggekaai 15, 9000 Gent, België | T +32 (0)9 376 95 95 | info@cretel.com | www.cretel.com Was- en droogsystemen • Tunnelwassers • Container-, kratten- en normwagenwassers • Palletwassers • Rack- & trolleywassers • Droogsystemen

Kaak transportband in een spiraaltoren OOK VOOR STANDALONE OPLOSSINGEN DENKT ROYAL KAAK GRAAG MET JE MEE COVERSTORY ROYAL KAAK 21 NBT NR 3 2023 Royal Kaak staat wereldwijd bekend als turn key leverancier van custom made bakkerijlijnen en het meedenken over oplossingen voor vraagstukken waar bakkerijen mee te maken hebben. Denk je aan grote industriële bakkerijen, dan denk je aan Royal Kaak! Royal Kaak is altijd volop in beweging. Innovatiekracht en een grote betrokkenheid bij de klant staan daarbij centraal. Marketing Manager Marion Huisman informeert ons over de laatste stand van zaken op het gebied van koel- en vriesoplossingen. “Overal ter wereld ontzorgen wij, via de tot ons bedrijf behorende productielocaties en kantoren, onze klanten ‘Van silo tot krat’. Maar Kaak staat natuurlijk voor veel meer dan alleen dat. Ook op het gebied van standalone oplossingen heeft Kaak de expertise in huis en denken we graag met je mee. Sterker nog: ben je op zoek naar een tailor made oplossing op het gebied van bijvoorbeeld koelen of vriezen, dan hebben wij ook hiervoor alle technologieën in huis. Dit is bij bakkers minder bekend, want de associatie die men met de naam Kaak heeft is dat Kaak uitsluitend grote projecten realiseert. Als semi-industriële bakker kun je echter voor bijvoorbeeld op zichzelf staande koel- en vriessystemen ook een beroep doen op onze ervaring en expertise. Ook op dit gebied kunnen wij klanten namelijk volledig ontzorgen.” Lees verder op de volgende pagina ►

NBT NR 3 2023 22 COVERSTORY ROYAL KAAK Half afgebakken producten Dat Royal Kaak te boek staat als die grote speler wereldwijd, is niet zo gek. De meeste aandacht wordt namelijk ook gegeven aan complete lijnoplossingen ‘Van silo tot krat’, die Royal Kaak voor haar klanten ontwikkelt. “De recente ontwikkelingen op het gebied van de standalone oplossingen die we bieden op het gebied van koelen en vriezen, brengen we daarom graag onder de aandacht. Al meer dan 30 jaar zijn we gespecialiseerd in koel- en vriessystemen. Dat we de Nederlandse markt meer en meer bedienen met onze vriesoplossingen, heeft alles te maken met de ontwikkelingen op het gebied van half afgebakken producten. Deze producten worden doorgaans in de winkel afgebakken, waardoor ze tijdens de productie ingevroren moeten worden. Een voorbeeld hiervan is een vriestorenproject dat onlangs in bedrijf genomen is. In het productieproces gaan deegstukjes een dubbele rijstoren in, waar ze ongeveer een uur rijzen. In de laatste fase van de tweede spiraaltoren komen ze in een afgesloten deel waar het deeg afgekoeld wordt en het rijsproces wordt afgeremd. Daarachter staat een vriesspiraal waarin het gerezen product direct wordt ingevroren. Het is maar een van de vele voorbeelden uit de praktijk, waar we stand-alone custom made oplossingen geplaatst hebben.” Scherper dan men denkt Met de groeiende problematiek op het gebied van energiekosten, maar zeker ook gezien de personeelstekorten, zijn meer en meer bakkers en bakkerijen op zoek naar passende oplossingen om efficiënter te kunnen produceren. “Daarbij is automatisering een must en bij de meeste grote bakkerijen komt Kaak dan wel in beeld. Veel bakkerijen denken echter al snel: ‘Kaak is te groot voor ons’. Dat zal in eerste instantie ook vanuit de veronderstelling zijn dat onze oplossingen te kostbaar zijn. De praktijk wijst echter gelukkig vaak anders uit en het Kaak prijsniveau blijkt vaak veel scherper dan gedacht. Als we eenmaal in contact komen met de semi-industriële bakkers, dan zien zij al snel de toegevoegde waarde. Sterker nog: ze zien dat Kaak perfect kan inspelen op hun specifieke wensen.” Aanbod “Dat kunnen wij onder meer met het aanbod in koel- en vriessytemen. Deze bestaan uit koel- en vriesspiralen, omkastingen van de koel- en vriesspiralen, maar ook systemen voor luchtkwaliteitsbeheersing en -verbetering. Zoals men van ons gewend is maken we tailor made oplossingen, dus klantspecifiek. We bieden geen standaard, omdat geen enkele bakkerij, geen enkel product, en geen enkel proces hetzelfde is. De oplossingen die wij bieden sluiten aan op de wens van de bakker. Dat kan een koeltoren van zeven etages zijn waar de koeltijd slechts enkele minuten bedraagt, of een zeer hoge dubbeltoren waarop meerdere uren gekoeld kan worden. De torens kunnen capaciteiten verwerken van 500 kilo per uur tot meer dan 7.000 kilo per uur. Voor ieder (semi)-industrieel proces bieden wij een passende oplossing.” Continu draaien Kaak spiraaltorens zijn volledig geautomatiseerde systemen en vergen in het dagelijks gebruik geen mankracht in vergelijk met rekkoeling, een systeem waarbij handmatig verplaatst moet worden. Automatiseren wordt echter meestal gedaan om de maximale capaciteit te verhogen. In een vriestoren kun je bijvoorbeeld kiezen voor sequentieel ontdooien. Dat houdt in dat er steeds één verdamper ontdooit en weer start met vriezen, zodra deze volledig van ijs ontdaan is. Zo kan er continu doorgedraaid worden. Hygiëne Ook voor het schoonmaken zijn er geautomatiseerde opties op een Kaak toren te plaatsen. • Bandwasser: Na productie reinigt de bandwasser de band onder hoge druk met zeep en water. Het luchtmes blaast al het water eraf, zodat er zo snel mogelijk weer gestart kan worden met de productie. • CIP: Voor een volledige reiniging van het hele systeem kan CIP (Cleaning In Place) ingezet worden. Uiteraard voorzien van handlansen om een aantal plekken alsnog specifiek met de hand te kunnen nareinigen. • Borstelunit: Tijdens productie kan de meest grove vervuiling verwijderd worden door middel van een borstelunit. • UV-C-lampen: Om het contactoppervlak van de band zo schoon mogelijk te maken worden bacteriën en virussen gedood door een UV-lamp. Alles is zodanig ontwikkeld om een hoge efficiency te kunnen garanderen, maar ook om zo hygiënisch en veilig mogelijk te produceren. “Bakkerijen moeten tegenwoordig Kaak levert spiraaltorens, omkastingen en koel/vriessystemen Spiraalvriezer inclusief omkasting

NBT NR 3 2023 23 efficiënter en schoner werken dan ooit. Wij hebben alle koel- en vriesoplossingen zo ontworpen, dat vervuiling buitengehouden wordt. De Kaak ‘Hygienic Design Philosophy’ houdt in dat het koelsysteem en de vriezer gemakkelijk schoon te maken zijn. We hebben verschillende automatische reinigingsopties ontwikkeld, zodat kan worden bespaard op arbeidskosten en de hoogste hygiënische productienormen worden gewaarborgd. Daarbij betekent een hoge mate van hygiëne minder stilstand.” Duurzaam Duurzaamheid is een woord dat je overal hoort terugkomen tegenwoordig, maar in het geval van de koel- en vriesoplossingen van Royal Kaak moet je het wel gebruiken. Van alle koel- en vriesspiralen die Kaak sinds 1990 verkocht heeft – en dat zijn er meer dan duizend wereldwijd – is namelijk 90% nog in bedrijf. “Dat zegt genoeg. Duurzaamheid geldt ook voor onze eigen ontwikkelde kunststof transportbanden. Er zijn voorbeelden van banden die al vijftien jaar niet vervangen zijn, omdat ze nog altijd optimaal presteren. De band heeft natuurlijk te maken met een enorme krachtenverdeling in de toren en wij hebben ze zo ontwikkeld, dat ze zo lang mogelijk renderen en meegaan. Dat zorgt dus ook vanuit een economisch perspectief voor een besparing, want je onderhoudskosten zijn nihil. Behalve onze eigen Kaak banden, integreren we ook banden van andere leveranciers.” Slimmer ontwerp “De spiraaltoren die we momenteel in de markt zetten, heeft een flink aantal voordelen. Zo is er gewerkt aan een slimmer ontwerp, waardoor we sneller kunnen opbouwen en er minder onderdelen nodig zijn. Dat scheelt klanten materiaal-, transport- en installatiekosten. Een heel mooi voorbeeld van ontwikkeling is ook het robotlassen van vriesvloeren. Hierdoor is de constantheid, kwaliteit en de betrouwbaarheidgemaximaliseerd. Opditmoment is er eenbrandveiligheidssysteem in ontwikkeling om betere garanties op dat gebied te kunnen waarborgen. Onze engineers blijven nog steeds continu verbeteringen aanbrengen, want verbetering betekent optimalisatie. Als resultaat zien we dat we met onze koel- en vriesoplossingen een steeds bredere doelgroep bedienen. Dit zien we terug in het feit dat we steeds meer semi-industriële bakkerijen mogen begeleiden in het uitbreiden van hun automatisering. Met een Kaak spiraaltoren koop je een machine die over de jaren heen zeer weinig onderhoud vraagt. Hierdoor worden de operationele kosten zo laag mogelijk gehouden. Dit merken we ook in gesprek met onze klanten; een spiraaltoren moet betrouwbaar zijn en niet onverwacht tot stilstand komen. Als het ontwerp goed is, dan is het ‘niet zo spannend en hebben we er weinig omkijken naar’. Mocht er onverhoopt wel wat gebeuren dan kan men natuurlijk rekenen op de kundigheid van ons 24/7 serviceteam.” “Naast spiraaltorens bieden wij nog tal van andere oplossingen. Wanneer het proces of het product van de bakker vraagt om een ander type koeloplossing leveren wij bijvoorbeeld ook step- en swingtray systemen. Een Kaak koel- of vriesoplossing betekent dus echt de beste oplossing voor het specifieke product en proces van iedere bakker.” Meer informatie: Royal Kaak Tel. +31 (0)315 339 111 |www.kaak.com ZOALS MEN VAN ONS GEWEND IS, MAKEN WE TAILOR MADE OPLOSSINGEN, DUS KLANTSPECIFIEK. WE BIEDEN GEEN STANDAARD, OMDAT GEEN ENKELE BAKKERIJ, GEEN ENKEL PRODUCT EN GEEN ENKEL PROCES HETZELFDE IS. DE OPLOSSING DIE WIJ BIEDEN SLUIT AAN OP DE WENS VAN DE BAKKER Ambient spiral volgens klantspecificatie Verdampers in de vriezer

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4