Slagersvak nr1-2024 Online

Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | Maart 2024 | 5e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (2590-082X) coverstory: ‘Wij willen de zichtbaarheid van Imperial in de markt verder vergroten’ Special INGREDIËNTEN & MAALTIJDEN / TAVOLA

SLAGERSVAK NR 1 2024 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.slagersvak.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Koen Fens (hoofdredacteur) k.fens@gpmedia.nl Martijn Schwillens (redacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters k.peeters@gpmedia.nl Emiel Bruning e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift SlagersVak heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. SlagersVak besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | Maart 2024 | 5e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (2590-082X) coverstory: ‘Wij willen de zichtbaarheid van Imperial in de markt verder vergroten’ Special INGREDIËNTEN & MAALTIJDEN / TAVOLA De Visie In gesprekken met professionals uit de slagersbranche komt steevast het verwijt naar voren: slagers zijn zo traditioneel. Men beweert dat zij voornamelijk vasthouden aan oude gewoontes en niet openstaan voor verandering. Tegelijkertijd beseffen slagers ook dat ze moeten meebewegen met de snel veranderende wereld. Om nieuwe doelgroepen aan te boren en om meer omzet te genereren, bijvoorbeeld. Een dilemma waar veel slagers voor staan. Maar laten we niet vergeten dat het slagersvak een eeuwenoud ambacht is dat gekoesterd moet worden. Velen vrezen dat vernieuwing ten koste gaat van de ambacht en kwaliteit. Maar is dat wel zo? Kunnen traditie en innovatie niet hand in hand gaan? Ik geloof van wel, en dit begint met kleine stappen. Als nieuwe hoofdredacteur van vaktijdschrift SlagersVak ben ik geconfronteerd met dit dilemma in de branche. Het is een vraagstuk dat steeds prangender wordt door de snelle veranderingen. Onlangs bij de HAS Food Experience werd ik overdonderd door de ideeën van studenten, die met innovatieve producten en concepten vijf jaar vooruitdenken. Een les die menig slager ter harte kan nemen. Verderop lees je een uitgebreid verslag van het event met drie projecten uitgelicht die voor slagers interessant kunnen zijn. Verrijking Nu ik even snel door deze uitgave blader, realiseer ik me dat het sowieso veel gaat over veranderingen en hoe daarmee om te gaan. Horecava, met zijn nadruk op robots, kunstmatige intelligentie en automatisering is daar een treffend voorbeeld van. Ook ligt in deze uitgave de focus op ingrediënten, maaltijden en op Tavola, wat over een paar weken plaatsvindt in Kortrijk. Misschien ben je niet gewend om dergelijke evenementen te bezoeken. Maar misschien is het juist daarom een perfecte eerste stap om verandering te omarmen. Verandering hoeft niet te betekenen dat we de traditie verliezen; het kan juist een verrijking zijn van het eeuwenoude ambacht. Koen Fens Hoofdredacteur vaktijdschrift SlagersVak k.fens@gpmedia.nl KUNNEN TRADITIE EN INNOVATIE NIET HAND IN HAND GAAN? IK GELOOF VAN WEL, EN DIT BEGINT MET KLEINE STAPPEN

SLAGERSVAK NR 1 2024 4 P. 21 COVERSTORY: IMPERIAL Imperial grijpt Tavola aan om een aantal nieuwe producten onder de aandacht te brengen waarmee slagers en andere versondernemers verdieping kunnen aanbrengen in hun assortiment. De producten sluiten naadloos aan bij het concept van de Belgische leverancier om versspeciaalzaken op meerdere vlakken te ondersteunen met unieke charcuterie. P. 14 VOORBESCHOUWING TAVOLA Ontdek op 17, 18 en 19 maart bij Kortrijk Xpo innovaties en delicatessen bij de 21ste editie van Tavola. De mix van marktleiders en ambachtelijke producenten creëert om de twee jaar een productassortiment van streng geselecteerde en heerlijke high-end artikelen. Van trendy, grootdistributie en start-ups tot bekende merken, klassiekers en verrassende ontdekkingen. P. 18 HAS FOOD EXPERIENCE Op 30 januari konden foodprofessionals, waaronder slagers, tijdens de 16e editie van de HAS Food Experience kennismaken met talenten die de arbeidsmarkt binnenkort gaan betreden. Onder het thema ‘Taste the Future’ werden ongeveer 90 vernieuwende oplossingen in food- en foodsystemen gepresenteerd, bedacht door getalenteerde studenten van de HAS green academy. P. 10 INTERVIEW BEEFYGREEN Voor slagers die streven naar een groener aanbod zonder compromissen te sluiten op het gebied van smaak, beleving, kwaliteit en ambacht is er nu een oplossing die speciaal voor hen is ontwikkeld: De Groene Slager. Dit is een concept van het Helmondse bedrijf BeefyGreen, waarbij de nadruk ligt op de slager ondersteunen bij de bereiding van hybride producten. 10 18 21 14 INHOUD

SLAGERSVAK NR 1 2024 5 P. 30 REPORTAGE: ABZ-ANLOO ABZ-Anloo vierde eind vorig jaar zijn zestigjarig jubileum. De vleesfabrikant uit het Drentse Anloo werd opgericht door Arie Bos en wordt sinds ruim twintig jaar geleid door de huidige directeur-eigenaar Erwin. Ook Erwins zoon Sander is actief in het familiebedrijf. “Wij onderscheiden ons door innovatief te zijn.” P. 34 REPORTAGE: VLEESWAREN GLORIUS-LAEREMANS Sinds het begin van dit jaar heeft Glorius er een nieuw bedrijf bij gekregen. Het West-Vlaamse bedrijf, bekend als varkensvleesproducent, heeft onlangs de charcuteriefabriek Vleeswaren Laeremans overgenomen. Onder de nieuwe naam Vleeswaren Glorius-Laeremans gaan ze de uitdaging aan. P. 39 SLAGERIJ IN BEELD Een slagerij, een poelierszaak en traiteur in één. Geert en Suzanne van den Berk hadden 22 jaar geleden bij de oprichting van Slagerij van den Berk niet verwacht dat ze vandaag de dag van alle markten thuis zouden zijn. Na een verhuizing, een flinke uitbreiding van het assortiment en een enorme groei in het aantal medewerkers hebben de twee alles op de rit. P. 26 TERUGBLIK HORECAVA De organisatie van Horecava 2024 is zeer te spreken over het verloop van de vakbeurs. Het evenement voor onder meer professionals uit de slagersbranche stond vooral in het teken van professionalisering. Met stijgende prijzen, personeelstekorten, toenemende concurrentie en veranderende verwachtingen van klanten is een professionele aanpak essentieel voor ondernemingen. 26 34 30 39

SLAGERSVAK NR 1 2024 6 KORT NIEUWS Grillworst is vaak het visitekaartje van de slager, een favoriet van veel consumenten. Slagers uit het hele land stuurden hun grillworst in voor deze vakwedstrijd, georganiseerd door Koninklijke Nederlandse Slagers. Op woensdag 17 januari werden alle ingezonden grillworsten beoordeeld op smaak, aanzien en structuur. De vakkundige jury van deze editie bestaat uit gecertificeerde productkeurmeesters Jan Snijders en Gjalt Landman. Naast hen namen branche erkende meesterverkoper Gerda Meijer en Grote Grillworsttest 2023-winnaar Han Braamskamp plaats aan de jurytafel. Aspirant keurmeester en SVO-studente Joy ter Heijden ondersteunde de jury. Juryoordeel Ron Kinkelaar, coördinator bij het Expertisecentrum voor Slagersambacht begeleidde de keuring en zei hierover: "De Grote Grillworsttest 2024 is er één om bij te schrijven op de lijst van topwedstrijden. Circa 85% van de deelnemers scoorde hoger dan een 9, dat is een geweldige uitslag die de ambachtelijke slager met zijn grillworst in de schijnwerpers zet. De grote winnaars zijn de klanten van de deelnemende slagerijen.” Meer informatie: Koninklijke Nederlandse Slagers Tel. +31 (0)70 3906365 | info@knsnet.nl www.knsnet.nl SLAGERIJ H.H. DUIJN WINT GROTE GRILLWORSTTEST 2024 Ambachtelijke Slagerij H.H. Duijn is op dinsdag 6 februari uitgeroepen tot winnaar van de Grote Grillworsttest 2024. De slager uit Santpoort-Noord stond in 2019 en 2020 ook in de top 10, maar ging er nog niet eerder met de winst vandoor. Antonis de Smaakmakers uit Veldhoven kon rekenen op de tweede prijs en de derde plaats is ingenomen door Slagerij Hegeman uit Aarle-Rixtel. De werkzaamheden en de productie verhuizen door de overname van Rotterdam-Zuid naar Rotterdam-Noord, aan de Van Beethovensingel 44-46 (3055 JK) in Hillegersberg. In Rotterdam bevindt zich de hoofdvestiging van Vleeschmeester met een (centrale) slagerij en horecagelegenheid. Ook is daar de centrale productie (keuken en worstmakerij) en de distributie voor de franchisevestigingen en de leveringen aan derden. Vleeschmeester begon als een franchiseconcept met slagerijen die een eigen productiebedrijf hebben voor hun vestigingen en ook leveringen verzorgen aan externe partijen. Onder deze derden vallen voornamelijk hoogwaardige restaurants, cateraars en overige horecabedrijven. Met de overname van Norbert’s Irish Beef verwelkomt Vleeschmeester een groep hoogstaande horecabedrijven binnen de bestaande klantenkring. Meer informatie: Vleeschmeester B.V. Tel. +31 (0)10-4222194 | info@vleeschmeester.nl www.vleeschmeester.nl VLEESCHMEESTER BREIDT UIT MET GROOTHANDEL NORBERT’S IRISH BEEF Per 1 februari is Norbert’s Irish Beef van Norbert en Bianca Fasching uit Rotterdam overgenomen en toegevoegd aan de Vleeschmeester-groep. Norbert’s Irish Beef staat sinds 1998 bekend als een toonaangevende horecaslagerij in Rotterdam. Voor vele horeca-ondernemingen was Norbert een betrouwbaar adres, mede door het uitgebreide assortiment kwaliteitsvlees, flexibiliteit en klantgericht denken. Mede-eigenaar van Vleeschmeester Arie de Roode (links) en Norbert Fasching

SLAGERSVAK NR 1 2024 7 TAVOLA De trend van het minder, maar beter en gezonder vlees eten, breidt zich verder uit. Een goede zaak voor mens en dier, en voor onze planeet. “Voor Duroc d’Olives is dit zoveel meer dan een trend; het is onze reden van bestaan”, gaat het bedrijf verder. “Intussen vertrouwen steeds meer vleesliefhebbers op dit bijzondere varkensvlees. Bijzonder, omdat het Durocvarken extra marmering vertoont en omdat het dierenvoeder aangevuld is met olijfolie. Deze combinatie leidt tot buitengewoon mals en smaakvol varkensvlees. Bovendien investeert Duroc d’Olives voortdurend in dierenwelzijn. Want wie vlees van topkwaliteit wil, moet in de eerste plaats zijn dieren goed verzorgen en behandelen. Het overtuigende bewijs vind je op je bord.” Drie nieuwe producten Meer marmering, meer smaak: een sterke troef van het Duroc d’Olives-varkensvlees. “En dat proef je in alle vlees- en charcuteriebereidingen uit het rijke assortiment, dat onlangs is uitgebreid met drie nieuwe knallers. Zo pakken we uit met traag gegaarde St.-Louis ribs, verrukkelijk mosterdspek en gegaarde lomo. Deze delicatesse op basis van een van de magerste stukjes van het varken is lichtjes gepekeld en fijn gekruid. Een intense smaakbeleving.” Ook deze editie staat Duroc d’Olives, het Belgische kwaliteitslabel voor smaakvol en gezond varkensvlees, trouw op post met een Tavolastand. “Kom zeker langs, want je kan onder andere drie nieuwe producten proeven en je keert terug naar huis met BBQ-plannen”, zo laat het bedrijf weten. WIE VLEES VAN TOPKWALITEIT WIL, MOET IN DE EERSTE PLAATS ZIJN DIEREN GOED VERZORGEN EN BEHANDELEN Hoera, straks weer BBQ! De lente staat voor de deur. Straks begint een nieuw barbecueseizoen. Dit jaar kiest Duroc d’Olives op Tavola voor het BBQ-thema en foodsharing om deze drie nieuwe producten en het hele gamma van vers vlees en fijne charcuterie in de spotlights te zetten. “Naar goede gewoonte verschijnt er opnieuw een receptenreeks met originele recepten van de huischef: makkelijk te bereiden, zalig om te sharen.” Meer informatie: Duroc d’Olives Tel. +32 (0)9 355 27 31 | info@durocdolives.be www.durocdolives.com Standnummer Tavola: 620 DUROC D’OLIVES PAKT UIT OP TAVOLA MET NIEUWE PRODUCTEN EN FOCUST OP BBQ

SLAGERSVAK NR 1 2024 8 GRATIS 4+1 ! MARINADE Direct naar aanbieding Epos zet alles op z’n kop met geweldige acties! Heel het jaar door zet Epos de wereld van smaakmakers op z’n kop. Met exclusieve kortingen, unieke productaanbiedingen en spannende winacties. We trappen af met onze 4+1 gratis actie op heel veel marinades. Houd onze website in de gaten voor de leukste acties rondom onze kruiden, specerijen, marinades en sauzen. En ontdek iedere keer iets nieuws! Direct meedoen met de 4+1 gratis actie? Ga naar: epos-specerijen.nl/alles-op-zijn-kop of scan de QR-code.

SLAGERSVAK NR 1 2024 9 Erik Hoogink is in het dagelijks leven eigenaar van de Acht Uitzendgroep, maar van beroep slager. Acht Uitzendgroep verzorgt slagers voor ambachtelijke bedrijven, horeca en VVP-slagerijen. In zijn columns kijkt hij naar de branche en naar de samenleving. Soms kritisch, soms met een knipoog. Ook te lezen op www.acht-uitzendburo.nl. Erik Hoogink Ik ben de jongste uit een gezin van vijf kinderen. Als kleine broertje kreeg ik altijd te horen dat ik verwend ben, en dat klopt eigenlijk wel. Maar bij het kleine broertje wordt ook veel werk uit handen gehaald met opmerkingen als ‘daar ben jij nog te klein voor, dat kan je niet’. Het is waarschijnlijk de oorzaak van de drang om mezelf altijd te willen bewijzen en een competitieve instelling heb. Inmiddels ben ik 62 jaar en het karaktertje zit er nog steeds in. Dat competitieve karakter heeft me vaak geholpen. Zoals gezegd ben ik niet echt handig, dus moest ik het van mijn inzet hebben. Op de slagersvakschool waren de meeste jongens sneller met uitbenen, maar met het zweet op mijn rug kon ik ze toch bijhouden. Met garneren werden de prachtigste spekwerken gemaakt met vlechtwerk en krullen en complete rozen. Mijn gegarneerde werkstuk was een schoudermuis waar wat spek op lag. Bij salades opmaken hetzelfde verhaal: bij mij was het nooit meer dan een flinke hoop salade met eromheen doperwtjes, zilveruitjes en peentjes. Nog steeds slager Maar zoals gezegd: niet handig, maar wel praktisch ingesteld. Regelen en organiseren gaan mij goed af. Uiteindelijk heb ik al mijn vakdiploma’s behaald, chef slager geworden en een eigen winkel gehad. Het is inmiddels 2024 en het ambacht heb ik al meer dan twintig jaar niet uitgeoefend. Maar als mensen mij vragen wat mijn beroep is, zeg ik nog steeds: slager. Dit niet geheel zonder trots. Als slager ben ik misschien nooit de beste geweest, maar ik hield en houd van het ambacht. De liefde voor en trots op het ambacht mis ik bij veel slagers. Komt dat door alle negativiteit rondom vlees, vleesproducten, dierenwelzijn en CO2? De consument wil nog steeds vlees en vleesproducten eten. Dat mensen geen vlees maar een vegaburger eten, betekent dat ze zich niet afkeren van vlees, maar soms een alternatief nemen. Dat men geen kilo riblappen koopt om te sudderen, komt niet door de afkeer van vlees, maar door een gebrek aan tijd om vlees te bereiden. Op de barbecue gaan grote stukken vlees, zoals picanha en ribeye. Het zijn de momenten waarop men tijd heeft en neemt voor vleesbereiding. Er is geen algemene afkeer van vlees. Er is een afkeer van de manier waarop dieren worden gehouden en geslacht. De consument houdt nog steeds van een lekker stukje vlees. De hoeveelheden zijn misschien wat minder dan een paar jaar geleden, maar veel meer dan járen geleden. Vanaf 1950 vond bijna een verdubbeling per hoofd van de bevolking plaats. In 1977 werd tegen mij gezegd: ‘Als slager houd je altijd werk, de mensen blijven altijd vlees eten.’ We kunnen dat in 2024 nog steeds zeggen. Voor de slager die praktisch is ingesteld, hard werkt en de competitie aangaat, wordt 2024 een mooi jaar. 2024 WORDT EEN MOOI JAAR In het jaar 1977 besloot ik definitief om voor het slagersvak te kiezen. Ondanks dat ik niet erg handig ben, heb ik wel een praktische instelling. Uiteindelijk bleek dat genoeg voor mij om slager te worden en te zijn. COLUMN

SLAGERSVAK NR 1 2024 10 INGREDIËNTEN & MAALTIJDEN Veel ambachtelijke slagers, vleesverwerkers en productiebedrijven willen stappen maken richting een groener aanbod. “De druk op ons voedselsysteem is enorm”, legt Nouwens uit. “We willen samen duurzamer, diervriendelijker en planeetwaardiger ondernemen. Maar het liefst doen we daarbij gaan concessies aan het ambachtelijke karakter van de slager. En dat is begrijpelijk. Want je wil als slager geen afbreuk doen aan je vakmanschap, terwijl je wél met de tijd moet meegaan. Tegenwoordig stellen consumenten ‘HYBRIDE VLEES IS EEN SLAGERSWAARDIG ALTERNATIEF’ Bewustwording rondom duurzaamheid groeit gestaag in de slagersbranche. Voor slagers die streven naar een groener aanbod zonder compromissen te sluiten op het gebied van smaak, beleving, kwaliteit en ambacht is er nu een oplossing die speciaal voor hen is ontwikkeld: De Groene Slager. Dit is een concept van het Helmondse bedrijf BeefyGreen, waarbij de nadruk ligt op de slager ondersteunen bij de bereiding van hybride producten. “De slager kiest zelf voor bijvoorbeeld 10, 30 of 50 procent plantaardige toevoeging”, aldus oprichter Frank Nouwens. steeds meer eisen aan hun stukje vlees of vegaburgertje. Ook is de gemiddelde kennis van de consument veel hoger dan voorheen. Ze vragen bij de slager zelfs om producten zonder of met wat minder vlees. Daar wilde ik op inspelen met De Groene Slager. Ik eet zelf ook nog steeds graag vlees, maar ik denk dat het wel wat minder kan allemaal.” De slager van nu moet stappen zetten om de nieuwe generatie en nieuwe doelgroepen aan zicht te binden. Met name millennials hechten veel waarde aan duurzaamheid, dierwelzijn en milieu-impact. Als de slager deze groep voor zich kan winnen, bijvoorbeeld met hybride of verse vegetarische bereiding, dan zitten ze gebakken voor de toekomst. Maar als slager of vleesproducent is die bonenburger of dat zeewierworstje je nog nét even een brug te ver, zo stelt Nouwens. “En dat begrijpen wij als geen ander. Vaak laten vegetarische of veganistische alternatieven voor vlees nog te wensen over, waardoor het niet aantrekkelijk genoeg is. De smaak en structuur vallen tegen, het ziet er niet uit als vlees, de ingrediënten sluiten niet aan bij het lokale karakter van de slager en klanten komen niet speciaal terug voor die vegaschijf omdat ze dezelfde merken in de supermarkt kopen. Als het aan ons ligt, is hybride vlees daarom een uitstekend alternatief, dat ook nog eens slagerswaardig is. We blijven namelijk

SLAGERSVAK NR 1 2024 11 dicht bij de ambacht van de slager en zorgen ervoor dat hij zijn creatieve vrijheid behoudt, waarbij de slager zelf kan bepalen hoe ‘gek’ hij of zij het maakt. Dat betekent dat de slager zelf kiest voor bijvoorbeeld 10, 30 of 50 procent plantaardige toevoeging.” Droge slagersmix en paddenstoelfiletsnippers De slager kan dat eenvoudig doen met de droge slagersmix en paddenstoelfiletsnippers van BeefyGreen. “Je gebruikt onze slagersmix als droog ingrediënt in combinatie met vlees- en oesterzwamsnippers. Het is gemakkelijk en veelzijdig in gebruik, met uitstekende vochtbindende kwaliteiten. Het stabiele product is geschikt voor zowel vegetarische als hybride gerechten. Slechts 40 tot 60 gram toevoegen op 1 kilogram eindproduct garandeert een consistente en smaakvolle ervaring. De paddenstoelfiletsnippers gebruik je zoals je rundvleessnippers zou gebruiken. Als gepasteuriseerd en diepgevroren product is het ideaal voor duurzaam voorraadbeheer. Dit diepvriesproduct vergroot de flexibiliteit in gebruik, terwijl het unieke productieproces zorgt voor een supermalse textuur en vlezig mondgevoel. De natuurlijke synergie van paddenstoelen en vleesfiletsnippers voegt een smakelijk element toe aan gerechten. Geschikt voor zowel vegetarische als hybride bereidingen zijn deze oesterzwamsnippers bovendien verrijkt met veldboneneiwit. Zo haal je een vlezige en begrijpbare textuur in huis vanuit een paddenstoel.” Wat ook onder het concept valt, is dat je wordt geholpen met de juiste promotie en communicatiemiddelen in de winkel. “In de winkel worden diverse promotiemiddelen ingezet om de aandacht te vestigen op de hybride producten van De Groene Slager. Posters moedigen EEN BELANGRIJK BIJKOMEND VOORDEEL IS DAT JE ALS SLAGER EEN NIEUWE DOELGROEP AANSPREEKT MET DE GROENE SLAGER klanten aan om de slager te raadplegen, terwijl vitrinekaartjes fungeren als gespreksopeners. Vlaggetjes en productkaartjes in de vitrine tonen de unieke kenmerken van de producten en groene schalen versterken de presentatie. Klanten kunnen met giveaway-flyers en QR-codes direct meer te weten komen over de duurzame aspecten. Bovendien zijn er flyers, folders en kaartjes met inspirerende recepten beschikbaar, waardoor de klant wordt aangemoedigd om deze innovatieve en milieubewuste producten te ontdekken.” Landelijk uitrollen Tot op heden heeft een handjevol slagers het concept van De Groene Slager thematisch omarmd en in nieuwe productontwikkelingen gebruikt. Bijvoorbeeld bij sappige burgers, als gemarineerde maaltijdcomponent of bij drogeworstbereiding. Maar als het aan Nouwens ligt, komt daar snel verandering in. “Slagers reageren enthousiast en weten dat ze er iets mee kunnen om bij de tijd te blijven. De verandering in smaak is minimaal, maar de communicatie naar de klant is nog niet eenduidig. Ik zet in op de combinatie van vlees en herkenbare plantaardige elementen, met de ambitie om het concept landelijk uit te rollen en recepturen te delen. De strategie richt zich vooral op stedelijke gebieden, waar over het algemeen meer interesse in dit soort producten is. We leveren niet alleen, maar denken ook actief mee over de toepasbaarheid en het product moet er vooral lekkerder van worden. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat je als slager een nieuwe doelgroep aanspreekt met De Groene Slager. Vandaag bestellen via beefygreen.nl is morgen al bereiden in de keuken.” Meer informatie: BeefyGreen proef@beefygreen.nl www.beefygreen.nl/degroeneslager

SLAGERSVAK NR 1 2024 12 TAVOLA De aanvankelijke reeks sauzen omvat Mayo-style, Garlic-style, Samourai, Ketchup en Curry Ketchup. De samenstelling is nauwkeurig afgestemd op lokale smaken, in tegenstelling tot de generieke smaken van andere zero-sauzen die worden geïmporteerd. Met gemiddeld slechts 32 kilocalorieën per 100 gram zijn ze bijna 20 keer lichter dan traditionele vette sauzen, en tot 2,5 keer lager dan andere zero-sauzen. Ketchup & Curry Ketchup bevatten maar liefst 90% minder suiker dan hun traditionele tegenhangers. Yum-It-sauzen hebben niet alleen een voortreffelijke smaak, maar worden ook erkend door het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen en dragen het prestigieuze V-label voor vegetarische en veganistische producten. Met een groeiend klantenbestand in zowel grote retailers als lokale slagers, en de export die al begonnen is dankzij een vruchtbare samenwerking met Flanders Investment in Trade, maakt Yum-It een opvallende indruk in de wereld van gezonde en smaakvolle sauzen. MAAK KENNIS MET YUM-IT: BELGISCHE TROTS IN GEZONDE SAUZEN Een groep ondernemers uit de Kortrijkse regio bundelt hun krachten en lanceert Yum-It. Als Bourgondiërs, sportliefhebbers en hobbykoks was hun zoektocht naar gezondere alternatieven voor vettige sauzen onvermijdelijk. Na twee jaar intensief onderzoek en ontwikkeling, in samenwerking met vooraanstaande Belgische laboratoria, zijn de eerste vet- en suikervrije koude sauzen een feit, trots gemaakt in België. Groeiend klantenbestand Het succes van Yum-It reikt verder dan de Belgische grenzen. Met een groeiend klantenbestand variërend van grote retailers zoals Carrefour, Spar en AD Delhaize tot lokale slagers en Aveve tuin- en kookcentra, hebben ze hun exportactiviteiten gestart. Benieuwd naar de Yum-It-sauzen? Bezoek dan stand 579n tijdens de Tavola-beurs, waar het bedrijf je graag laat kennismaken met hun verrukkelijke assortiment. Yum-It heeft niet alleen gezondheid en kwaliteit hoog in het vaandel staan, maar ook duurzaamheid. Hun productieproces is ontworpen met het oog op minimalisering van afval en energieverbruik. Door innovatieve methoden toe te passen, streven ze ernaar om een positieve impact te hebben op het milieu en de gemeenschap. Met deze benadering van ondernemen wil Yum-It niet alleen lekker eten bieden, maar ook een betere wereld achterlaten voor toekomstige generaties. Meer informatie: Yum-It sales@yum-it.eu | www.yum-it.eu Standnummer Tavola: 579n

SLAGERSVAK NR 1 2024 13 BRANCHENIEUWS Samen met een kwalitatief assortiment vleeswaren kunnen we met nog meer vakmanschap mooie specialiteiten maken, zodat vakspecialisten zorgeloos producten van topniveau kunnen verkopen”, aldus Peter de Vos, directeureigenaar van De Kroes, op hun website. “De krachtenbundeling met Postma Vleeswaren waarborgt het ambacht en komt als een doorpakmoment voor zowel Postma als De Kroes. Postma Vleeswaren brengt ons een mooi assortiment dat gemaakt wordt met dezelfde uitgangspunten binnen de bestaande range producten. Van oudsher stond voorop dat ‘dit ambacht niet verloren mag gaan’. De krachtenbundeling met De Kroes versterkt dit uitgangspunt, waarbij het enthousiaste team vakmensen verdergaat en de opgebouwde kennis in het prachtige ambacht voortzet. Kwaliteit is leidend in deze categorie, en passie en ambacht smaken altijd het beste.” De afgelopen vier decennia heeft Postma Vleeswaren zich gespecialiseerd in hoogwaardige vleeswaren en worsten, die hun weg vinden naar de slagerspeciaalzaken en kwaliteitshoreca. Onder de vleugels van Peter Konijn heeft Postma zich verder doorontwikkeld en geprofessionaliseerd. "Door de krachtenbundeling met De Kroes creëren we synergie en ontstaan mooie kansen om de groep van ambachtelijke vleeswaren verder te versterken”, aldus Maaikel Bontekoning, directeur-eigenaar van Postma Vleeswaren en Peter Konijn vleesproducten. “Gedurende het traject naar de nieuwe De Kroes uit Almere en Postma Vleeswaren uit Haarlem maken bekend dat ze hun krachten bundelen en samen verdergaan. Deze strategische samenwerking belooft een voortzetting op het gebied van vakspecifieke ervaring, kennisdeling en specialisatie. Met de toevoeging van een hoogwaardig assortiment aan ambachtelijke vleeswaren, worsten, hammen en rookspecialiteiten, versterkt De Kroes haar positie als waardevolle leverancier voor foodspecialisten en -ondernemers. locatie in Alkmaar, bleek een samenwerking met De Kroes een ongekend goede uitkomst. Samenwerking en synergie is voor Postma Vleeswaren een gedroomde uitkomst.” Belangrijke strategische stap De toevoeging van Postma Vleeswaren aan het aanbod van De Kroes markeert een belangrijke strategische stap. De Kroes is actief met een onderscheidend aanbod van merken als De Indische, Flying Flavours, Scrocchiarella, Broodkunst en De With Maaltijden. Met uitbreiding van het aanbod ontstaat een vernieuwde en krachtige dynamiek. Deze bundeling van krachten verzekert continuïteit voor Postma Vleeswaren. De productie van het ambachtelijke assortiment wordt de komende periode bij De Kroes ondergebracht. De samenwerking voor slagerspeciaalzaken met Peter Konijn blijft bestaan om zo nog beter de bestaande relaties te kunnen bedienen en adviseren. Meer informatie: De Kroes Tel. +31 (0)36 539 73 10 | info@dekroes.nl | www.dekroes.nl Postma Vleeswaren | Tel +31 (0)23 5240379 | www.postmavleeswaren.nl DOOR DE KRACHTENBUNDELING ONTSTAAN MOOIE KANSEN OM DE GROEP VAN AMBACHTELIJKE VLEESWAREN VERDER TE VERSTERKEN Maaikel Bontekoning (links) en Peter de Vos DE KROES EN POSTMA VLEESWAREN STAAN VOOR AMBACHT EN KWALITEIT EN BUNDELEN KRACHTEN

SLAGERSVAK NR 1 2024 14 VOORBESCHOUWING TAVOLA Tavola – opgericht in 1982 als een tweejaarlijkse beurs – begon bescheiden, maar legt vanaf het begin een sterke nadruk op delicatessen, waarbij food & drinks centraal staan. De kracht van de beurs is de brede doelgroep die het aanspreekt, variërend van retail en supermarkten tot groothandels, speciaalzaken en de foodservice-sector. Dat betekent ook dat Tavola voor slagers uit Nederland en Vlaanderen een interessante beurs is. “Wat Tavola onderscheidt, is dat we een duidelijke focus hebben op hoogwaardige producten binnen alle denkbare productsectoren”, zo geeft Exhibition Manager Patricia Huygelier van Kortrijk Xpo aan. “Van vlees en charcuterie tot bereide maaltijden, brood, dranken en alles daartussen. Dit premium karakter vormt het hart van Tavola’s missie: de markt samenbrengen en inspireren. Wat begon als een nationaal initiatief, heeft zich uitgebreid naar de omliggende landen en zelfs daarbuiten, met meer dan 15.000 bezoekers die samenkomen om de nieuwste en beste producten te ontdekken.” Op Tavola staat bezoekers een uitgebreide en boeiende ervaring te wachten met meer dan 400 zorgvuldig geselecteerde bedrijven die zich presenteren in een zeer divers assortiment. “Hoewel de beurs oorspronkelijk begon als een gespecialiseerd platform waarin het aanbod van charcuterie en bereide maaltijden vrij dominant was, heeft het zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een veelomvattend evenement met aandacht voor diverse sectoren”, gaat Huygelier verder. “Dit resulteert in een evenwichtig aanbod van producten, waarbij de vijf beurshallen dienen als een dynamische expositieruimte. De bewuste keuze om geen strikte indeling per productcategorie te hanteren, moedigt bezoekers aan om vrijuit te verkennen en een rijke mix van producten te ontdekken. Deze aanpak creëert een inspirerende omgeving waarbij bijvoorbeeld een slager geboeid kan raken door presentaties over kaas of vis, wat leidt tot verfrissende ideeën en kruisbestuiving tussen verschillende vakgebieden.” Gouden Tavola Innovatie staat centraal op Tavola, waarbij de Gouden Tavola wordt toegekend aan producten die uitblinken in vernieuwing. Met meer dan 110 inzendingen en een zorgvuldige jurering in twee juryrondes door een panel van ongeveer vijftien experts in de finalejurering worden producten beoordeeld op verschillende aspecten. “Inzendingen die de tweede ronde halen, worden in de centrale ‘SLAGER ONTDEKT OP TAVOLA PRODUCTEN WAARMEE HIJ ZIJN KLANTEN KAN VERRASSEN’ Ontdek op 17, 18 en 19 maart bij Kortrijk Xpo innovaties en delicatessen van hoge kwaliteit bij de 21ste editie van Tavola. De doordachte mix van sterke marktleiders en ambachtelijke producenten creëert om de twee jaar een productassortiment van streng geselecteerde en heerlijke highend artikelen. Van trendy, grootdistributie en start-ups tot bekende merken, klassiekers en verrassende ontdekkingen – Tavola verzamelt alle premium food & drinks onder één dak. De vakbeurs is niet alleen een vitrine voor innovatie en kwaliteit, maar ook een investering in de groei van je slagerij.

SLAGERSVAK NR 1 2024 15 Rambla gepresenteerd. In hal 5 stellen we de drie beste producten uit elke rubriek voor en kunnen bezoekers deze proeven, waarna ze de kans krijgen om hun stem uit te brengen voor de publieksprijs. Daarnaast biedt Tavola een boeiend programma met het Foodservice Alliance-congres op dinsdag. Trends en ontwikkelingen in de foodservice-industrie worden daar besproken. Het congres – dat plaatsvindt in de ochtend – is betalend en biedt waardevolle inzichten voor bezoekers van verschillende sectoren. Sprekers van het congres komen later ook naar de beursvloer voor een interview bij de Tavola Inspiration Talks.”De Tavola Inspiration Talks zijn informele interviews op de beursvloer, waar bezoekers vrij in en uit kunnen lopen en waar ook Gault & Millau en anderen hun gasten ontvangen en interviewen. Op maandagavond vinden netwerkborrels die georganiseerd worden door Fenavian (Nationale Federatie Vleeswarenmakers) en Brema (Sectorfederatie van bereide maaltijden in België) plaats. “De beurs DE BEWUSTE KEUZE OM GEEN STRIKTE INDELING PER PRODUCTCATEGORIE TE HANTEREN, MOEDIGT BEZOEKERS AAN OM VRIJUIT TE VERKENNEN EN EEN RIJKE MIX VAN PRODUCTEN TE ONTDEKKEN heeft ook een tasting hub voor vloeibare producten. De exposanten investeren in indrukwekkende productpresentaties, demonstraties en proeverijen om bezoekers een unieke productbeleving te bieden.” Trouwe aanwezigheid bezoekers Een bezoek aan Tavola is volgens Huygelier onmisbaar voor een slager, dankzij het gigantische en hoogwaardige aanbod dat specifiek is afgestemd op onder meer de slagersbranche. “Tavola staat bekend om de trouwe aanwezigheid van bezoekers. We trekken mensen aan die jaar na jaar terugkomen, wat duidt op de waarde en relevantie die ze ervaren. Voor een slager biedt Tavola een goede gelegenheid om de producten te ontdekken waarmee hij de komende jaren in zijn zaak aan de slag kan. Hiermee kan hij zijn klanten aangenaam verrassen. Een bezoek aan Tavola is niet alleen een kortetermijninvestering, maar een investering in de toekomst van zijn zaak.” Meer informatie: Tavola / Xpo Group bv Tel. +32 (0)56 24 11 11 | tavola@kortrijkxpo.com www.tavola-xpo.be

Pinautomaat nodig? Buckaroo is dé voordeligste aanbieder van pinautomaten van Nederland Verkrijgbaar vanaf €165,- Binnen 24 uur gebruiksklaar geleverd Pintransacties worden iedere dag overgemaakt www.buckaroo.nl/slager 17-18-19 maart Ontdek alles over Glorius - Laeremans op Tavola 2024 stand 269 Laat je spierballen zien op onze GLORIUS BOKSAUTOMAAT www.glorius.be

SLAGERSVAK NR 1 2024 17 VOEDSELVEILIGHEID In reactie hierop heeft KNS stappen ondernomen om voedselveilige oplossingen te vinden. Er zijn al successen geboekt voor industriële salades, waarbij de houdbaarheid nu mag overeenkomen met de oorspronkelijke verpakking. Bovendien wordt er gewerkt aan een procedure voor nagepasteuriseerde producten, die naar KNS ONDERZOEKT VERLENGING HOUDBAARHEID ZELFBEREIDE PRODUCTEN Slagers ondervinden al geruime tijd problemen met de houdbaarheid van producten, wat leidt tot boetes van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De NVWA hanteert strikte normen, zoals een basishoudbaarheid van twee dagen bij 7°C of drie dagen bij 4°C voor zelfbereide producten die uit een verpakking worden gehaald en vervolgens opnieuw worden verpakt. Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) pleit al geruime tijd voor maatwerkoplossingen, waarbij slagers op basis van hun vakkennis zelf de houdbaarheid kunnen bepalen, zoals in sommige andere Europese landen gebeurt. Ondanks deze inspanningen blijft de NVWA vasthouden aan de bestaande normen, wat zorgen oproept over de werkbaarheid en de impact op ambachtelijke productie. verwachting in de zomer van kracht wordt. Deze procedure is van toepassing op verschillende producten, zoals soepen, maaltijdcomponenten en vlees in vloeistof en biedt een langere houdbaarheid dan de huidige normen. Voor zelfbereide producten, zoals gesneden vleeswaren, salades en toetjes, blijkt echter de huidige maximale houdbaarheid van twee tot drie dagen onwerkbaar. KNS heeft Eurofins en Wageningen Food & Biobased Research ingeschakeld om een onderbouwing te geven voor een langere houdbaarheid van deze producten, met behoud van voedselveiligheid. Het onderzoek richt zich op het beheersen van het risico op Listeria monocytogenes-uitgroei bij koelkasttemperaturen. Het onderzoek gebruikt de KNS Receptenmap als basis, waarin verschillende productgroepen worden onderscheiden. Parameters zoals zoutgehalte, vrij vocht, pH en toevoegingen worden geanalyseerd via computermodellen om de houdbaarheid per productgroep te bepalen. Na goedkeuring van de NVWA zal KNS het Ministerie van VWS benaderen voor een toevoeging aan de hygiënecode. Meer informatie: Koninklijke Nederlandse Slagers Tel. +31 (0)70 3906365 | info@knsnet.nl | www.knsnet.nl

SLAGERSVAK NR 1 2024 18 EVENT Het was een mooie en geslaagde dag”, blikt persvoorlichter Josephine de Vries terug. “Het is elke keer prachtig om te zien hoe studenten stralen. Als je ziet hoeveel reacties zij krijgen uit het werkveld, dan is dat geweldig. De HAS Food Experience is er zodat het werkveld in contact kan komen met ‘BIJ DE HAS FOOD EXPERIENCE STAAT VERBINDING TUSSEN STUDENTEN EN HET WERKVELD VOOROP’ Op 30 januari konden foodprofessionals, waaronder slagers, tijdens de 16e editie van de HAS Food Experience in Den Bosch kennismaken met veelbelovende talenten die de arbeidsmarkt binnenkort gaan betreden. Onder het thema ‘Taste the Future’ werden ongeveer 90 vernieuwende oplossingen in food- en foodsystemen gepresenteerd, bedacht door getalenteerde studenten van de HAS green academy. food innovators. Zij kunnen tijdens deze dag zien wat studenten voor hun bedrijf kunnen betekenen. We zijn ooit begonnen met 17 projecten, terwijl we nu op ongeveer 90 zitten, met in totaal 140 studenten en waarbij steeds meer opleidingen betrokken zijn. Food Innovation, Food Technology, International Food & Agribusiness en zelfs Toegepaste Biologie. Allemaal leveren ze hun aandeel. Oud-studenten hebben ook een steeds grotere rol gekregen binnen het event. Zij laten zien wat ze na de opleiding zijn gaan doen en wat het ze gebracht heeft.” Bij de aftrap van het event sprak voorzitter van het College van Bestuur Reggy van der Wielen de aanwezigen toe. “In de afgelopen jaren hebben we ervaren dat dit evenement een podium biedt voor de meest opmerkelijke ontwikkelingen in de foodbranche. Met meer dan 600 bezoekers van externe bedrijven en organisaties is het een bron van inspiratie voor de toekomst van de foodbranche. Ons streven is duidelijk. We willen actief deelnemen aan maatschappelijke WE ZIJN OOIT BEGONNEN MET 17 PROJECTEN. NU ZITTEN WE OP ONGEVEER 90, MET IN TOTAAL 140 STUDENTEN EN STEEDS MEER OPLEIDINGEN DIE BETROKKEN ZIJN

SLAGERSVAK NR 1 2024 19 veranderingen en bijdragen aan innovaties die de branche vorm zullen geven. Ondanks de aanzienlijke druk op de arbeidsmarkt, ook in de foodsector, realiseren we ons dat samenwerking essentieel is. Daarom roepen we op om gezamenlijk inspanningen te blijven leveren om studenten te ondersteunen bij onderzoek en praktijkuitdagingen. Bovendien willen we jongeren op middelbare scholen aanmoedigen om te kiezen voor een groene vervolgopleiding. Met meer dan 1.000 aanwezigen op dit event staat ondernemerschap centraal en het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om de sector te blijven voeden met frisse ideeën en talent.” Italiaanse smaakmaker Maud van Eert was een van de exposanten en reageert met haar ‘Saved Flavours’ op het groeiende probleem van voedselverspilling door waardevolle reststromen, zoals uienschillen, knoflookschillen, wortelloof en preibladeren om te zetten in een smaakvolle Italiaanse smaakmaker. “Deze creatie, vrij van toegevoegd zout, bestaat uit 100% reststromen en is verkrijgbaar in een handig potje van 90 gram”, vertelt ze. “Met dit product wordt niet alleen een smaakmaker gecreëerd, maar wordt ook maar liefst 900 gram groente gered van verspilling. De veelzijdigheid van deze smaakmaker komt tot uiting in diverse toepassingen, waaronder het verrijken van vlees, in de bereiding van producten, bij barbecuegerechten of bij het smelten van boter. Een slager kan met dit product bijvoorbeeld lekker vlees, zoals een bavette, een Italiaanse touch meegeven.” Stoofvlees van de bok Met haar product ‘Bokkig’ vond Julia Berende een oplossing voor haar eigen dilemma op het gebied van bewust vlees eten. “Ik combineer bokkenvlees, een onderbenut restproduct van de geitenindustrie in Nederland, met de opkomende trend van authentieke gerechten als stoofvlees”, geeft ze aan. “Het is dus stoofvlees van bokkenvlees. Door deze combinatie maak ik bokkenvlees toegankelijker voor een breder publiek. Mijn onderzoek toont aan dat veel mensen terughoudend zijn om bokkenvlees te kopen, omdat ze niet weten hoe ze het moeten bereiden. Ik zie hierin een kans voor slagers, aangezien Bokkig niet alleen heerlijk is, maar ook betaalbaar en eenvoudig te bereiden. Het is wat vetter dan ander vlees, waardoor de stoof sneller klaar is dan normaal gesproken. In Nederland ben ik nog geen slager tegengekomen die met vlees van de bok werkt.” Kruidenboter voor de barbecue Roel van Nunen, een enthousiaste barbecue-liefhebber, heeft het traditionele kuipje kruidenboter een innovatieve draai gegeven. Geïnspireerd door zijn eigen passie voor barbecueën bedacht hij een sausvariant die zowel opgewarmd kan worden in de magnetron als au bain-marie. Roel: “Deze saus kan over het bereide gerecht worden gegoten voor een heerlijke smaakervaring. Als het niet gesmolten is, kan het ook als smeerbare boter worden gebruikt op vlees of brood. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn product te positioneren bij slagers, omdat zijn doelgroep specifieke en bijzondere producten zoekt. Ik heb drie varianten ontwikkeld: Smokey Whiskey Maple Bacon Jam, Spicy Nduja Burnt Pepper en Golden Fig Caramelised Onion Blue Cheese.” Een bezoek aan de HAS Food Experience kan voor slagers belangrijk zijn, vooral vanwege de mogelijkheid om de nieuwste trends in de branche te ontdekken. “De studenten van de HAS kijken tot wel vijf jaar vooruit”, besluit Josephine de Vries. “Slagers weten daardoor wat de komende jaren in slagerijen te verwachten is. Het fungeert bovendien als een unieke kans om talent te scouten voor werving en selectie. Het succes van dit jaar betekent niet dat het evenement per se groter hoeft te worden, maar de nadruk ligt op het creëren van contact tussen studenten en professionals in het werkveld. Het gaat om inspiratie, waarbij niet alleen de studenten het werkveld kunnen inspireren, maar ook vice versa. Verbinding creëren blijft altijd vooropstaan.” Meer informatie: HAS green academy Tel. +31 (0)88 890 3600 has@has.nl | www.has.nl Italiaanse smaakmaker Stoofvlees van de bok Kruidenboter voor de barbecue

SLAGERSVAK NR 1 2024 20 BRANCHENIEUWS WROETVARKEN GAAT VERDER ONDER DE NOEMER KRULLVARKEN De varkenshouders van het Wroetvarken hebben onlangs de weg ingeslagen naar een nieuwe fase in hun productie onder de naam Krullvarken. Deze verandering komt voort uit dat het beeldmerk dat het Wroetvarken nog steeds eigendom is van de voormalige slachterij, die gestopt is met het slachten en verwerken van varkens. Door een lopende juridische Whoa-procedure (Wet homologatie onderhands akkoord) is het momenteel niet mogelijk voor de varkenshouders om eigenaar te worden van dit beeldmerk, wat tot grote onzekerheid leidde binnen de gehele Wroetvarkenketen. voor meer bewegingsruimte, wat de kwaliteit van het vlees ten goede komt. “Iedere aangesloten grossier is trots om deel uit te maken van dit bijzondere varkensvleesconcept. Ze zien het als een kans om samen met de consument verdere stappen te zetten op het gebied van dierenwelzijn, milieu en niet te vergeten de ongeëvenaarde smaak en kwaliteit van het vlees.” Meer informatie: Krullvarken info@krullvarken.nl | www.krullvarken.nl VEELZIJDIGHEID EN INSPIRATIE STAAN CENTRAAL TIJDENS WEEK VAN DE SLAGER Van 15 tot en met 20 april 2024 staat het ambacht van de slager opnieuw in de schijnwerpers tijdens de ‘Week van de Slager’. Deze jaarlijkse viering, georganiseerd door Stichting Opleidingsfonds Slagersbedrijf en uitgevoerd door Koninklijke Nederlandse Slagers, heeft als doel de veelzijdigheid en variatie van het slagersvak te tonen en jongeren en zij-instromers te inspireren om deel te nemen aan deze eeuwenoude ambachtelijke traditie. Voor de elfde keer wordt dit jaar de Week van de Slager georganiseerd, waar slagers laten zien hoe hun ambacht is geëvolueerd. Het programma, hoewel nog niet volledig bekend, zal zich richten op de culinaire aspecten van het vak. De slagersbranche beantwoordt aan de groeiende vraag naar een meer culinaire invulling van het assortiment. Jong en oud, zij-instromers en studenten worden aangemoedigd om deel te nemen aan deze week, waar de passie voor het slagersvak tot leven komt. De Week van de Slager biedt verschillende activiteiten om de veelzijdigheid van het slagersambacht te ervaren. De afgelopen jaren openden slagers hun deuren voor workshops, proeverijen, rondleidingen in de slagerij, inspiratiestages en gastlessen op scholen. Bovendien is er gedurende het hele jaar toegang tot het online platform ‘Festival van de Slager’, waar podcasts, filmpjes en verhalen een kijkje geven in het werken en leren binnen de slagerswereld. Ontdek, proef en leer tijdens deze week vol passie voor het ambacht van de slager. Meer informatie: Koninklijke Nederlandse Slagers Tel. +31 (0)70 3906365 | info@knsnet.nl | www.knsnet.nl Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, hebben varkenshouders en grossiers besloten gezamenlijk over te stappen naar het nieuwe concept van Krullvarken. Deze keuze is niet zomaar gemaakt, gezien de historische connectie tussen Wroet en Krull, waardoor er al een stevige basis van vertrouwen en samenwerking bestond. Beide concepten delen de essentie van de wroetstal, waar varkens hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen. “Belangrijk om te benadrukken is dat de varkenshouders, de zorg voor de dieren en de wroetstallen onveranderd blijven”, zo geeft het bedrijf aan in een nieuwsbrief. “Krullvarken behoudt hetzelfde extra smaakvolle vlees, voorzien van intramusculair vet met een spekrandje, wat een ouderwetse en authentieke smaak garandeert.” Verdere stappen zetten De slogan ‘Kies Keurig, Kies Krull. Kwaliteitsvlees uit de wroetstal’ richt zich op consumenten die bewust kiezen voor een duurzame en diervriendelijke manier van varkens houden. De groepsgrootte van 20 tot 32 dieren per stal zorgt

XXX SLAGERSVAK NR 1 2024 21 COVERSTORY: IMPERIAL ‘WIJ WILLEN DE ZICHTBAARHEID VAN IMPERIAL IN DE MARKT VERDER VERGROTEN’ Imperial grijpt de komende editie van de vakbeurs Tavola (17, 18 en 19 maart in Kortrijk Xpo) aan om een aantal nieuwe producten onder de aandacht te brengen waarmee slagers en andere versondernemers verdieping kunnen aanbrengen in hun assortiment. De nieuwe producten sluiten naadloos aan bij het concept van de Belgische leverancier om versspeciaalzaken op meerdere vlakken te ondersteunen met unieke charcuterie. “Wij pakken flink uit op Tavola. Mede omdat wij onze zichtbaarheid in de markt willen behouden, maar ook vergroten. Ook Nederlandse slagers en traiteurs behoren tot die doelgroep”, benadrukt Product Manager Gregory Lievens. Lees verder op de volgende pagina ▶

SLAGERSVAK NR 1 2024 22 COVERSTORY: IMPERIAL Medio maart staan de beurshallen van Kortrijk Xpo andermaal in het teken van Tavola. Imperial is een van de vaste deelnemers aan deze vakbeurs voor delicatessen en andere foodspecialiteiten. Net als twee jaar geleden pakt het bedrijf flink uit met een stand van 240 vierkante meter. “We zetten groots in op Tavola, omdat we weten dat onze doelgroep in groten getale aanwezig zal zijn in Kortrijk. Onze beursdeelname hangen we op aan drie verschillende pijlers. Als grote speler op de markt vinden wij het belangrijk om zichtbaar te zijn. Visualiteit van ons merk is essentieel. Verder biedt Tavola ons de kans om ons productaanbod voor te stellen. Zowel ons huidige als nieuwe aanbod charcuterie, zoals kookworsten, zoutwaren, salami’s, kookhammen, gevogelte en patés wordt op de stand uitgelicht.” Daarbij is het niet alleen zaak om versspecialisten kennis te laten maken met de verschillende producten, maar ze ook te inspireren, ondersteunen en ze te laten zien wat er allemaal mogelijk is met de charcuterie. “Slagers kunnen onze producten echt gaan beleven. Zo is er live cooking op de stand, zodat ze weten welke toepassingen zij zelf kunnen adviseren aan de consument. Door slagers te helpen met het ondernemerschap creëren we loyaliteit en binding voor de langere termijn”, weet Lievens. Nederlandse slagers Tegenover de binding met Belgische slagerijen en traiteurs staat Imperial voor de uitdaging om Nederlandse slagers en versspeciaalzaken verder persoonlijk te bereiken. “We hebben goede contacten met grossiers, maar nog niet zoveel direct contact met de Nederlandse slagers zelf. Daarom zetten we nu verschillende initiatieven op om de slager meer in contact te brengen met onze producten. We sturen bijvoorbeeld een proefpakket met een aantal verschillende producten, zoals Fiorino, naar een aantal slagers. Op deze manier komen wij bij onze belangrijkste doelgroep in de picture, die we daarna direct kunnen benaderen voor een samenwerking”, legt Lievens uit. “We spelen ook in op de cultuurverschillen tussen Nederland en België door producten aan te bieden die beter passen bij de smaak van de Nederlandse consument.” “Overigens verkopen we al heel wat in Nederland, maar veel slagers weten niet dat het product dat zij aanbieden van ons afkomstig is”, vervolgt hij. “Merkopbouw in Nederland is echt noodzakelijk. De naamsbekendheid staat ook in flink contrast met België, waar we qua charcuterie marktleider zijn en onze merknaam presenteren richting de slager. In België weet elke slager en slager-traiteur wie Imperial is. Maar we herkennen het ruw potentieel en zijn dus aan het werven via allerhande initiatieven om die markt directer te gaan benaderen en te bedienen. Nederlandse slagers heten we graag van harte welkom op onze stand op Tavola.” Bistro Chorizo Imperial presenteert tijdens Tavola nieuwe producten die inspelen op de trends naar lekkere en gezonde vleesproducten. Een van die lanceringen komt voor rekening van de Bistro Chorizo. “Onze huidige Bistro aperitief-worst is een opvallende witte pur porc-worst van 100% varkensvlees, die beschikbaar is als stukgoed of als ringworst die per gewicht afgesneden kan worden. Daar zetten we nu een smaakvariant naast: de Bistro Chorizo. Dit is een chorizoworst in handig meeneemformaat, die hetzelfde is qua vorm, grootte en gewicht, maar hier is 16% verse paprika aan toegevoegd. In de sector zie je veel chorizo’s die zijn samengesteld uit vlees en paprikapoeder. Dankzij de verse paprika’s kent onze Bistro Chorizo een vollere en unieke smaak voor dit soort product. Het past bij de huidige trend naar meer hybride producten waar gezondheid een steeds belangrijkere factor wordt. Consumenten worden echter wel steeds kritischer en kijken steeds meer naar het gezondheidsaspect. Onze Bistro Chorizo biedt het beste van twee werelden. En vanwege het unieke rijpingsproces is de kwaliteit altijd hoogwaardig en stabiel.” "Ook lanceerden we vorig jaar Imperial Fiorino", gaat hij verder. "Dit is een smaakvolle nieuwkomer die perfect past binnen de trend van genieten en vorm geeft aan de nieuwe positionering van Imperial. Het is een authentieke schimmelsalami die drie weken rijpt om tot een hoogtepunt van smaak te komen. Fiorino heeft een ciabatta-vorm en een handig formaat. Perfect voor de slager en een delicatessenwinkel. Door de vorm en de fijne cuttering is Fiorino gemakkelijk in gebruik. Er is weinig snijverlies en bij het snijden behouden de sneetjes hun uitzicht en structuur. Het bijzondere aan Fiorino is de frisse, krachtige smaak met een licht zuiderse toets. Elke Fiorino wordt met de hand afgewerkt, waardoor elk stuk een eigen uitstraling heeft.” Ondernemerschap Lievens benadrukt tot slot dat Imperial op zoek is naar slagers die hun producten willen verkopen en daarbij echt inzet op een partnerschap. “Slagerijen zijn ondernemers geworden, waar je vaak ook een mooi aanbod van kazen, brood, maaltijden en gerechten kunt kopen. Imperial Fiorino is een gerijpte schimmelsalami

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4