Meat&Co nr3-2023 Online

Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vak t i j ds ch r i f t voo r de t o t a l e v l ee s - en e iwi t ve rwe r kende i ndus t r i e | J un i 202 3 | 1 8 e j aa r gang no . 3 Special PLANTBASED & VEGAN COVERSTORY D.I. Koeltechniek verzorgt complete installatie voor Hillco Poeliersbedrijf

Voedselverwerking van A tot Z Bij Van Uhm professionals in food processing weten we precies wat er nodig is om een foodproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Machines mogen niet stil te komen staan en het productieproces moet op rolletjes verlopen, elke dag weer. Vlees, vis, kaas, groente, fruit, vegetarische en kant-en-klaar producten: onze professionals weten precies hoe uw foodproces verloopt en voorzien u van de juiste adviezen voor een optimaal productieproces. De Bieffel 3 7622 BM Borne T 074-2662905 E info@vanuhm.nl W vanuhm.nl Morseweg 6 1131 PK Volendam T 0299-366199 E info@habuba.nl Van Uhm in één oogopslag Passie en liefde voor food De beste machines van de beste merken Persoonlijk advies op maat van ervaren experts Korte communicatielijnen Eigen servicemonteurs bij calamiteiten Benieuwd naar de beste machines voor uw foodproces? Vraag vrijblijvend een persoonlijk advies of een demo aan op www.vanuhm.nl/contact ONZE MERKEN VAN UHM ZORGT VOOR Een optimaal foodproces

MEAT&CO NR 3 2023 3 ... Vaktijdschrift voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.meat-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Koen Fens (redacteur) k.fens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Meat&Co heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Meat&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Colofon en De Visie Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vak t i j ds ch r i f t voo r de t o t a l e v l ee s - en e iwi t ve rwe r kende i ndus t r i e | J un i 202 3 | 1 8 e j aa r gang no . 3 Special PLANTBASED & VEGAN COVERSTORY D.I. Koeltechniek verzorgt complete installatie voor Hillco Poeliersbedrijf Omdat onze uitgeverij vaktijdschrift Meat & Co pas in 2018 heeft overgenomen, kan ik helaas niet nagaan of de oprichters er achttien jaar geleden al rekening mee hielden dat de vleesverwerkende industrie in Nederland en Vlaanderen een eiwittransitie zou ondergaan. Maar door te kiezen voor een naam waarbij & Co prominent de cover van het blad siert, lijkt er toch sprake te zijn geweest van een enige profetische kennis. Wie enkel en alleen naar de huidige marktontwikkelingen kijkt (Nederlanders eten netto nog net zoveel kilo’s vlees en vleeswaren als enkele jaren geleden, terwijl het aanbod in het vegaschap in supermarkten kleiner wordt), zou denken dat de toekomst voor plantbased en vega(n) producten weinig rooskleurig is. In werkelijkheid lijken alternatieve eiwitten echter alleen pas op de plaats te maken om daarna een vlucht naar voren te nemen. De eiwittransitie is aan de gang, maar door een gebrek aan vreemd (internationaal) kapitaal drogen startups wat op. De markt is nu aan de bekendere merken en fabrikanten. Dat is niet erg. De tijd van uitproberen is na jaren vol (matige) productlanceringen voorbij. Concessies op bite, smaak en structuur worden niet langer gepikt. De kwaliteit moet gelijkwaardig zijn aan ‘echt’ vlees om met name de flexitariër te blijven verleiden om regelmatig voor plantbased alternatieven te kiezen. In de Verenigde Staten is bij een gebrek aan kwaliteit de consument (tijdelijk?) afgehaakt. In Europa en Azië is de vraag daarentegen nog steeds groeiende. In de EU wordt deze groei mede gevoed door Europese regelgeving en subsidies. Nederland gidsland Gelukkig is Nederland een gidsland als het aankomt op plantaardige vleesvervangers. Kweekvlees, plantbased, vegan, paddenstoelen en nieuwe soorten proteïnen: ze vonden allemaal hun oorsprong in een Nederlandse kwekerij, laboratorium of vleesfabriek. Vleesfabriek? Jazeker, de innovatie op het gebied van plantbased wordt voor een groot deel voortgetrokken door de bekendere A-merken in de vleesverwerkende industrie en retailers die hun eigen merk vleesvervangers willen upgraden. Oók zij geloven in ‘& Co’. Omdat wij als vaktijdschrift voor de totale vlees- én eiwitverwerkende industrie onze lezers meer inzicht wilden geven in alle ontwikkelingen op dit vlak, is de redactie de afgelopen periode grondig in de eiwittransitie gedoken. Het resultaat daarvan leest u in de special ‘Plantbased & Vegan’ (vanaf pagina 29). Verder besteden we in deze derde uitgave van Meat & Co in 2023 extra aandacht aan klimaatbeheersing. De coverstory van D.I. Koeltechniek en ons subcoververhaal over de Ventilex DryGenic® geven onze lezers inzicht in hoe zij het klimaat in hun productiefaciliteit kunnen optimaliseren. En of u nu vlees, plantbased of beiden ontwikkelt, dat maakt dan niet uit. Meat én Co hebben immers allebei de toekomst. Veel leesplezier gewenst. Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Meat&Co m.schwillens@gpmedia.nl CONCESSIES OP BITE, SMAAK EN STRUCTUUR WORDEN NIET LANGER GEPIKT. DE KWALITEIT MOET GELIJKWAARDIG ZIJN AAN ‘ECHT’ VLEES OM FLEXITARIËRS TE VERLEIDEN OM VOOR PLANTBASED ALTERNATIEVEN TE KIEZEN De Visie

MEAT&CO NR 3 2023 4 INHOUD P. 10 Casestudy Van Uhm bij Intermezzo Meat Intermezzo Meat heeft een forse groei doorgemaakt. Om het automatiseringsproces optimaal te laten verlopen, vertrouwt Intermezzo op machines die Van Uhm heeft geleverd. “Het gaat ze bij Van Uhm niet alleen om de verkoop, maar ook hoe ze ons snel kunnen helpen.” P. 15 Subcover: Ventilex Ventilex is een specialist in ontwikkelen van industriële droogoplossingen. Eén daarvan is DryGenic®, een geavanceerd luchtbehandelings- en ontvochtigingssysteem voor klimaatbehandeling en luchtontvochtiging van grote (productie)ruimtes. P. 26 Coverstory: D.I. Koeltechniek Voor de koelcellen, VRF, afzuiging en warmteterugwinning koos Hillco Poeliersbedrijf voor een samenwerking met D.I. Koeltechniek. Met de keuze voor ‘een complete installatie’ slaagde het poeliersbedrijf erin om de koel- en luchttechniek in de onderneming volledig te verduurzamen. P. 29 Special: Plantbased & Vegan Omdat wij als vaktijdschrift voor de totale vlees- én eiwitverwerkende industrie onze lezers meer inzicht wilden geven in alle ontwikkelingen op dit vlak, is de redactie de afgelopen periode grondig in de eiwittransitie gedoken. Het resultaat daarvan leest u in onze special ‘Plantbased & Vegan’. 10 15 26 29

MEAT&CO NR 3 2023 5 P. 34 Reportage: Van Loon Group Van Loon Group behoeft weinig introductie in de vleesverwerkende industrie. Ook op het gebied van plantaardige eiwitten loopt het Brabantse familiebedrijf graag voorop. “De vraag naar hoogkwalitatieve, smaakvolle vleesvervangers zal blijven toenemen”, weet commercieel manager Alexander Mulder. P. 38 Grassa: eiwit uit gras Eiwit uit gras inzetten als sojavervanger en meteen de hoeveelheid stikstof drastisch reduceren. Daar zet Grassa op in. “We helpen de melkveehouderij om duurzamer te worden en additioneel brengen we een plantaardige eiwitstroom op gang”, stelt directeur Rieks Smook. P. 44 Reportage: Ojah Ojah was ruim vijftien jaar geleden één van de eerste producenten van zogenaamde derde generatie plantbased vleesalternatieven. “Toen wij begonnen, was de markt er nog niet eens. Inmiddels staan steeds meer mensen open voor dit type producten”, vertelt CEO Frank Giezen. P. 48 Casestudy HHS RVS Producten bij Teujib Teujib Halal Producten koos bij de verhuizing in 2022 voor HHS RVS Producten voor specifieke oplossingen op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid. “Uiteindelijk heeft HHS geleverd wat is beloofd. Daarbij waren ook de aftersales prima op orde”, stelt eigenaar Raja van Teujib. 34 38 44 48

MEAT&CO NR 3 2023 6 BRANCHENIEUWS In meerdere landen, zoals Denemarken, Kroatië, Noorwegen, Zweden en Mexico, is Weber reeds een officiële Colimatic-verkooppartner. Stefan Krakow, Director of Product Management bij Weber, legt uit: “Het is gebleken dat het productassortiment van Colimatic een perfecte aanvulling is op ons portfolio en onze dochterondernemingen in staat stelt een betere partner te zijn met een breder aanbod voor onze klanten.” Vittorio Libretti, CEO van Coligroup spa, voegt daaraan toe: “Door het verkooppartnerschap hebben we elkaar leren kennen en wederzijds vertrouwen opgebouwd. Nu is er een basis gevonden op technisch niveau en hebben wij onze samenwerking verder uitgebreid. We zijn blij dat we in Weber een partner hebben gevonden die onze waarden deelt.” Bewezen technologie Colimatic zal in de toekomst ook OEM-producten voor Weber vervaardigen. Dankzij de gebruikmaking van omvangrijke ervaring, bewezen technologie en kwaliteit van Colimatic en door middel van de combinatie met het zeer moderne Weber-besturingsplatform en -software kan Weber in de toekomst aanvullende productlijnen op het gebied van verpakkingen aanbieden. Meer informatie: Weber Benelux | Tel. +31 (0)10-264 0100 | www.weberweb.com WEBER INTENSIVEERT SAMENWERKING MET COLIMATIC Weber Maschinenbau is een toonaangevende leverancier van oplossingen voor slicing-toepassingen en de automatisering en verpakking van verse producten. Het Duitse bedrijf, met een eigen kantoor in de Benelux, heeft besloten om de internationale samenwerking met Colimatic uit te breiden. Colimatic is een bekende fabrikant van thermoform-verpakkingslijnen en aanverwante technologieën. Stefan Krakow (Weber) en Vittorio Libretti (Coligroup) Voor Viscon Group is een nieuw seizoen aangebroken, waarbij het bedrijf zich klaarmaakt voor verdere groei. De Agro & Food markt verandert snel door de toetreding van investeerders en private equity-partijen en dit levert tal van nieuwe kansen op voor bedrijven zoals Viscon. De markt vraagt om een steeds verder geïntegreerde aanpak van projecten, die niet alleen machineautomatisering omvat, maar waarin ook software en data een steeds belangrijkere rol spelen. Ontwikkelingen in AI, software, vision en robotica bieden talloze nieuwe mogelijkheden. Het steeds meer kunnen zien en weten van een product biedt allerlei kansen op het gebied van kwaliteit, traceerbaarheid en de verwerking van het product. Langerak-Visser vertelt: “Ik geloof in de kracht van een goed team. Door de juiste kennis in huis te halen, zorgen we samen voor een organisatie die de Agro- en Foodmarkt duurzaam kan blijven bedienen. Viscon heeft een ijzersterk DNA in ondernemerschap en innovatie en dat behouden heeft prioriteit voor het nieuwe bestuur.” Meer informatie: Viscon Group | Tel. +31 (0)78-673 9898 | info@viscon.eu www.viscongroup.eu VISCON GROUP VERWELKOMT NIEUWE CEO Charlotte Langerak-Visser is per 1 mei benoemd tot de nieuwe CEO van Viscon Group. Charlotte heeft het stokje overgenomen van René de Vos, die ruim 32 jaar lang meebouwde aan het succes van de Viscon Group, waarvan 27 jaar in zijn rol als directielid & CEO. Hij zal aanblijven in de rol van adviseur voor een warme overdracht, en tevens betrokken blijven binnen de Viscon Group als aandeelhouder. V.l.n.r.: Wim Jan Groothuijs (CCO), Charlotte Langerak (CEO) en Erik de Jonge (COO)

MEAT&CO NR 3 2023 7 BRANCHENIEUWS VAN OIRSCHOT ROESTVRIJSTAAL NEEMT ZWEEDSE FABRIKANT NIMO-KG OVER Van Oirschot Roestvrijstaal B.V., het bedrijf achter Backsaver, heeft de toonaangevende Zweedse fabrikant van heffers en kantelaars Nimo-KG overgenomen. “Deze spannende samenwerking belooft een nieuw tijdperk van groei, innovatie en een uitbereiding van productaanbod voor beide bedrijven”, laat CEO Bram van Oirschot van Van Oirschot Roestvrijstaal weten. Nimo-KG, opgericht in 1958, is één van Europa’s belangrijkste leveranciers van geavanceerde interne product-handlingoplossingen. Met een focus op de voedingsmiddelensector is de verwachting dat de toevoeging van Nimo-KG aan de Backsaver-familie de aanwezigheid van het bedrijf wereldwijd nog meer zal toenemen. “Onze bedrijven vullen elkaar perfect aan als het gaat om productaanbod. We hebben elk een schat aan zakelijke kennis en kanalen waarvan we beiden kunnen profiteren. We zijn ervan overtuigd dat deze samenwerking veel voordelen zal opleveren en zowel Nimo-KG als Backsaver zal helpen groeien op internationaal niveau”, aldus Van Oirschot. Nieuw eigendom De overname brengt geen organisatorische veranderingen met zich mee voor Nimo-KG, en Martin Olsson blijft CEO van het bedrijf. Olsson is ook enthousiast over de toekomst van Nimo-KG onder het nieuwe eigendom: “Alle partijen, zowel verkopers, kopers en ik als mede-eigenaar en CEO zijn ervan overtuigd dat dit een oplossing is die alle partijen ten goede zal komen en Nimo-KG internationaal zal laten groeien.” Jubileumjaar Als familiebedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1948, is van Oirschot Roestvrijstaal B.V. er trots op om juist in dit 75-jarig jubileumjaar Nimo-KG te verwelkomen als partner voor Backsaver. “Samen zullen we blijven innoveren en onze klanten voorzien van de beste oplossingen voor interne product-handling en lift- en kantelmachines”, besluit Van Oirschot. Meer informatie: Backsaver/Van Oirschot Roestvrijstaal Tel. +31 (0)411-689 372 (Backsaver) Tel. +31 (0)411-672 652 (Van Oirschot) www.backsaver.nl www.nimo-kg.se Bram van Oirschot (l) en Martin Olsson

MEAT&CO NR 3 2023 8 BEMA BV NEEMT DUITS MERK HUKKI OP IN ASSORTIMENT “De producten van Hukki worden gemaakt met de hoogste kwaliteitsnormen en zijn geliefd bij slagers en vleesproducenten over de hele wereld. Wij zijn trots om samen te werken met zo'n gerenommeerd merk”, laat Bema weten op de eigen social media. Hukki is specialist op het gebied van darmen en erg populair bij producenten van worstspecialiteiten in traditionele landen als Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Meer informatie: Bema Packaging Group Tel. +31 (0)182-549087 www.bemabv.com Bema Packaging Group is sinds april de exclusieve vertegenwoordiger in Nederland van Hukki. Het Duitse merk, internationaal actief, ontwikkelt en produceert al meer dan honderd jaar hoogwaardige worstdarmen. Hukki is per april opgenomen in het assortiment van Bema. BRANCHENIEUWS Op 7 februari 2023 is er een Europees voorstel tot een verbod op PFAS gepubliceerd. Het verbod gaat vanaf 2025 gelden voor de productie, gebruik, verkoop en import van ruim 10.000 chemische stoffen, die in duizenden producten zitten die we elke dag gebruiken. Naast geaccrediteerde analyses van PFAS in voedingsmiddelen is Normec Groen Agro Control ook geaccrediteerd voor analyses in grond en water. Normec Groen Agro Control kan ook PFAS analyseren in bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal en diervoeders (feed). Normec Groen Agro Control biedt naast het testen op PFAS ook ondersteuning bij het opzetten van monitoringsprogramma’s, monstername en oorzaakanalyses. Meer informatie: Normec Groen Agro Control Tel. +31 (0)15-2572511 | www.agrocontrol.nl PFAS IN VOEDINGSMIDDELEN ONDER ACCREDITATIE Normec Groen Agro Control is het eerste commerciële laboratorium in Nederland dat PFAS in voedingsmiddelen analyseert onder accreditatie. Deze accreditatie voor PFAS biedt voedingsmiddelenproducenten de mogelijkheid op een makkelijke en betrouwbare manier PFAS in voedingsmiddelen te monitoren. Hierdoor wordt het mogelijk PFAS in bijvoorbeeld vis, schaaldieren, eieren, vlees en AGF onder accreditatie te analyseren.

Temperatuur is ons specialisme Tel: 015 - 251 18 31 info@tempcontrol.nl tempcontrol.nl Tempcontrol levert aan bijna alle industrieën waar temperatuur een kritische factor is: medische en voedingsmiddelenindustrie, lucht-, ruimte- en scheepvaart, halfgeleider-, kunststoffenindustrie en defensie, pharma- en petrochemie, machine- en apparatenbouw, installatiebedrijven en laboratoria etc. Bezoek tempcontrol.nl voor ons volledige productportfolio. In de voedingsmiddelenindustrie speelt temperatuur een belangrijke rol. Temperatuurvariaties, drift of ongewenste temperatuurverschillen kunnen het proces en de prestaties ongewenst beïnvloeden. Het goed kunnen meten en regelen van temperatuur zorgt voor minder uitval enheeft eenpositief effect opde levensduur vanmachines. Klantspecifieke temperatuursensoren Tempcontrol ontwikkelt en produceert temperatuursensoren op klantspecificatie en in standaard uitvoering. Met ruim45 jaar ervaring is het ons specialisme om voor elke specifieke toepassing de juiste oplossing te vinden. Bijna alles behoort tot de mogelijkheden: een snelle responsietijd, hoge nauwkeurigheid, lange termijnstabiliteit, bestand tegen hoge of juist lage temperaturen. Temperatuur meten conformHACCP Wij bieden ook een breed assortiment aan kwaliteitsinstrumentatie speciaal voor de voedingsmiddelen en vleesverwerkende industrie, zoals insteekthermometers, handheld instrumenten en dataloggers. Tempcontol vertegenwoordigt kwaliteitsmerken zoals Dostmann, ASL/Wika, AsconTecnologic, Inor, MBW, Giussani, Novasens, Kambic enWeidmann. Wij beschikken over een eigen productieafdeling, cleanroom en kalibratie- en researchlab waar we o.a. kunnen meten, optimaliseren, kalibreren en stabiliseren. Ook (lange termijn) testen, responsietijdmeting en onderzoek van temperatuursensoren en onderdelen behoort tot demogelijkheden. Graag adviseren wij u over de juiste temperatuursensor en apparatuur voor uwproces. Robuust handheld instrument P300 • Goed afleesbare display, zelfs in het donker • Opslagmax- en minwaardes • Spatwaterdicht IP54 PDF dataloggers voor temperatuur en vocht (Ideaal voor tijdens transport en opslag) LOG200 TC LOG40 TS60 LOG200 E Waterdichte precisie temperatuurmeter P4000W • 1/2 kanaal Pt100conformEN60751 • Tot ±0.3 °Cnauwkeurig • Spatwaterdicht IP54 Diverse thermometers, bijvoorbeeld: • Labtherm insteekthermometer • ThermoJack (waterdicht) Naast ons assortiment temperatuur gerelateerde instrumenten, makenwij temperatuursensoren opmaat voor uwproces. Vraag naar demogelijkheden.

MEAT&CO NR 3 2023 10 CASESTUDY: VAN UHM BIJ INTERMEZZO MEAT ‘WIJ ZIJN AL TWEE JAAR BEZIG MET WAT IN DE TOEKOMST MEER BEDRIJVEN GAAN DOEN’ Intermezzo Meat heeft de afgelopen twee jaar een forse groei doorgemaakt. Het vleesbedrijf uit Borne levert ‘hoogwaardige convenience vleesproducten voor de topindustrie’. Om het automatiseringsproces optimaal te laten verlopen, vertrouwt Intermezzo op machines die Van Uhm heeft geleverd. “Het gaat ze bij Van Uhm niet alleen om de verkoop, maar ook hoe ze ons snel kunnen helpen met produceren van zowel bestaande als nieuwe producten. Oplossingsgericht, van de ontwikkelfase tot en met de installatie van de machine”, weet eigenaar Peter Kleinhout van Intermezzo Meat. Kleinhout loopt al een klein leven mee in de vleessector. Na jarenlang voor de productie van zijn eigen producten afhankelijk te zijn geweest van derde partijen waar hij te gast was, begon hij twee jaar geleden met een eigen productiefaciliteit in Borne. “Ik ben nu 59 jaar en heb mijn jongensdroom eindelijk kunnen realiseren. In 2014 begon ik met het sous-vide garen van vlees. Ik wilde de regie volledig in eigen hand houden, maar ik was te gast bij een bedrijf. Dat betekende dat ik altijd afhankelijk was van derden wanneer ik aan de slag kon om mijn producten verder te verbeteren. Daar was ik op een gegeven moment klaar mee en ben toen gaan kijken naar een ruimte waar ik voor mezelf kon beginnen. In Borne kwam dit pand vrij. Dat heb ik toen gekocht, volledig verbouwd en opnieuw ingericht. We maken hier sinds 2021 geweldige producten met een geweldig team mensen.” Volledig ontzorgen Mede-eigenaar Jacky Wijnen vult aan: “Restaurants, slagerijen en foodstores hebben steeds minder vakspecialisten die zelf nog kunnen garen of koken. Wij bieden een duidelijke toegevoegde waarde doordat onze producten goed van kwaliteit zijn en zo gegaard worden dat iedereen ermee kan werken. In een tijd dat er steeds minder chef-koks zijn, is dit één van onze onderscheidende krachten. Peter zag vijf jaar geleden de foodmarkt al veranderen en haakte hierop in door Intermezzo Meat te beginnen. Inmiddels hebben we 35 convenienceproducten voor de topindustrie, waar iedereen in de keuken mee kan werken. De producten zijn ook ideaal voor kwaliteitsslagers met een mooie winkel.” Bij een hoogwaardige productkwaliteit hoort ook een vleesbedrijf die dit uitstraalt, vindt Wijnen. “Wij krijgen continu complimenten over hoe strak, professioneel en netjes er alles uitziet in onze productieruimtes. Daarnaast hebben we flink geïnvesteerd in ons personeel. We werken met winstdeling en onze mensen mogen meedenken over nieuwe producten. Iedereen weet bij ons waarvoor hij het doet. Wij geloven in die manier van werken.” Kleinhout onderstreept: “Het pand was volledig gedateerd en moest volledig verbouwd worden. Niet alleen de buitenkant is onder handen genomen, maar ook binnen is alles gemoderniseerd. Wij ontvangen hier veel klanten. Dan moet je productie hygiënisch zijn en alles er gelikt uitzien.” Samen succesvol zijn Een betrouwbare partner die de machines levert om (nieuwe) producten te maken, is volgens Kleinhout een pré om succesvol te kunnen zijn. “We hebben een chef-kok in dienst, die zich bezighoudt met productontwikkeling. Soms omdat wij zien dat de markt er behoefte aan heeft, maar andere keren ontwikkelen we een nieuw product op verzoek van een klant. Om lekkere producten ook schaalbaar voor productie te kunnen maken, is het prettig om samen te kunnen werken met een leverancier van machines die dan precies weet wat er nodig is”, legt Kleinhout uit. “Toen ik met Intermezzo begon, heb ik ervoor gekozen om de kosten voor de baten uit te laten gaan, en heb meteen goede, nieuwe machines aangeschaft. Alle machines die we hebben, gebruiken we. En op basis van de volumes die we van tevoren hadden verwacht. Er staat een kooklijn, met kookapparatuur, -ketels, een tumbler en een verpakkingslijn. Door de groei die we hebben doorgemaakt, zijn er daarna nog wat machines bijgekomen, zoals een wolf, een ontvlies- en blokjessnijmachine, een vuller, een grotere ketel plus een extra dieptrekker. Hierdoor staat er een stevig bedrijf.” Stephen van Uhm spreekt van ‘een echt partnerschap’. “Het project dat we bij Intermezzo hebben gerealiseerd, vanaf scratch, is natuurlijk heel gaaf.

MEAT&CO NR 3 2023 11 Het is uiteindelijk een win-win voor alle partijen geworden. Dat klinkt wat zoetsappig, maar zo is het wel. Wij zijn goed in zaken oplossen. Samen kom je verder. We hebben een groot deel van het machinepark mogen leveren voor de renovatie. Als dan alles naar tevredenheid draait en je ziet dat zij een groei kunnen doormaken vanwege de oplossingen die je hebt geboden, dan geniet je daar als leverancier ook van.” Wat bij de keuze voor Van Uhm nadrukkelijk heeft meegespeeld, zegt Kleinhout, was de bereidheid van de machineleverancier om er ‘samen een succes van te maken’. “Lourens Regtop (verkoopadviseur bij Van Uhm) liep tijdens de verbouwing de deur plat en vroeg ons continu hoe hij ons kon helpen. Natuurlijk had ik vooraf een budget in mijn hoofd, maar het totaalplaatje gaf de doorslag. Het gaat erom dat de oplossingen die worden aangedragen passend zijn bij de vraagstukken die je hebt. Dat was hier het geval.” Het bewijs hiervoor wordt nota bene geleverd op het moment dat uw redacteur nog ter plekke is. “Hebben jullie ook een mal waarmee we tartaartjes op een specifieke grootte en met een bepaalde dikte kunnen maken”, vraagt Kleinhout aan Van Uhm. “Hoe snel wil je die hebben?”, vraagt deze. “Binnen een maand”, stelt Kleinhout. “Ik ga kijken welke mallen we hebben en als we die niet hebben, dan gaan we er eentje met de juiste maatvoering maken”, lacht Van Uhm. “Kijk, deze manier van meedenken is waarom wij uiteindelijk voor Van Uhm hebben gekozen”, benadrukt Kleinhout. ‘Zorgen dat je de beste bent’ Wijnen geeft aan dat de keuze voor de juiste machines eveneens van belang is voor de manier van produceren. “Je kunt heel exclusief gaan koken of juist heel commercieel. Als je voor dat laatste kiest, dan moet je ervoor zorgen dat je de beste bent. Vanuit de zogeheten hardlopers (vijf à zes producten) zijn we gegroeid naar 35 produceten, waaronder meer exclusievere producten als runderwangetjes. Sous-vide garen is in opkomst. Wij zijn al twee jaar bezig met wat in de toekomst meer bedrijven zullen gaan doen. Het stelt ons in staat om producten uit te leveren met een THT van vijf tot zes maanden. Wij kijken niet zozeer naar de merken van de machines, maar naar de toepassingen. Door de geleverde machines kunnen we de producten maken zoals onze klanten dat willen. Piet Kaldenberg van Kaldenberg Slagerijen kiest bijvoorbeeld bewust voor ons omdat wij niet alleen in staat zijn om een hoge kwaliteit te leveren, maar ook nog eens met een lange houdbaarheidstijd.” Dankzij de doorgemaakte groei liggen de plannen voor verdere uitbreiding al klaar. “Je hebt als ondernemer een bepaalde visie. Het is mooi om te zien dat we je waarneemt in de markt al binnen twee jaar heeft geleid tot een gezonde productie. We kunnen qua machinepark echter nog het dubbele aantal kilo’s aan van wat we nu doen. Zodoende gaan we uitbreiden, met extra koeling en een vrieshuis en de kantoren daarbovenop”, vertelt Kleinhout. Die vertelt tot slot: “We kiezen voor groeien met behoud van kwaliteit, zodat we onze klanten kunnen blijven ontzorgen op de manier zoals ze van ons gewend zijn. We werken met Nederlandse en Duitse slachthuizen die precies weten wat wij willen en meerdere keren per week alles vers aanleveren. De combinatie mensen, machines en producten bepaalt ons succes.” Meer informatie: Van Uhm | Tel. +31 (0)74-266 2905 | info@vanuhm.nl | www.vanuhm.nl Intermezzo Meat | Tel. +31 (0)53-478 9041 | info@intermezzomeat.com www.intermezzomeat.com Peter Kleinhout en Stephen van Uhm

MEAT&CO NR 3 2023 12 NABESCHOUWING INTERPACK BEVESTIGT POSITIE ALS WERELDWIJD PLATFORM Interpack maakte haar belofte waar en overtrof de verwachtingen van de exposanten: ‘s werelds grootste en belangrijkste verpakkingsbeurs zette van 4 tot 10 mei opnieuw de norm, ze verbindt de branche wereldwijd en was zowel een marktplaats als een content-hub. Er kwamen bezoekers uit maar liefst 155 landen naar interpack 2023, waaronder velen met de intentie om te investeren. De 2.807 exposanten presenteerden met hun technologieën en oplossingen de kracht en creativiteit van de verpakkingsindustrie. Wat na afloop restte, waren talloze impulsen, ideeën en concrete zakelijke transacties die de komende jaren zullen worden gerealiseerd.

MEAT&CO NR 3 2023 13 “Met interpack konden we eindelijk weer een van de belangrijkste evenementen van Messe Düsseldorf organiseren. De vakbeurs is indrukwekkend teruggekeerd en bevestigde haar positie als wereldwijd platform voor de informatie-uitwisseling tussen alle spelers van de verpakkingsbranche, de gerelateerde procesindustrie en alle gebruikersindustrieën. Onze doelen zijn ruimschoots overtroffen”, aldus Bernd Jablonowski, Executive Director bij Messe Düsseldorf tijdens de afsluiting van de vakbeurs. “Finally, interpack again!” In totaal kwamen ongeveer 143.000 bezoekers naar interpack in Düsseldorf, waarvan twee derde uit het buitenland. Naast veel landen in Europa, waren India, Japan en de Verenigde Staten de grootste bezoekerslanden. Ongeveer driekwart behoort tot het midden- en hogere managementniveau. “Finally, interpack again!” was een veelgehoorde zin in de hallen, want na een pauze van zes jaar, kon de community hier weer persoonlijk samenkomen. De vreugde was dienovereenkomstig groot. “Interpack 2023 zal nog lang nazinderen, zowel zakelijk als persoonlijk”, zegt directeur Thomas Dohse na zeven beursdagen. “De sfeer in de hallen was geweldig en de interculturele uitwisseling was verrijkend voor alle partijen. Het was weer ‘simply unique’.” Dit werd onderstreept door de positieve feedback van de bezoekers, waarvan meer dan 96 procent aangaf hun beursdoelen te hebben bereikt. Ook de exposanten waren tevreden: hun verwachtingen werden dik overtroffen. Transformatie als kans Als men kijkt naar de huidige marktontwikkelingen, de enorme uitdagingen, maar ook de nog veel grotere kansen, dan was deze interpack zeker een van de belangrijkste in haar geschiedenis. De noodzaak tot automatisering, de wil tot verduurzamen en de veranderende consumptiegewoonten zijn een uiting van deze transformatie. De strategische focus van interpack op de vier hot topics ‘circulaire economie’, ‘hulpbronnenefficiëntie’, ‘digitalisering’ en ‘productveiligheid’, kwam concreet tot uitdrukking in tal van innovaties. De vakbeurs, die traditioneel een belangrijke bouwsteen is in de innovatiecyclus van de verpakkingsindustrie en de verwante procesindustrie, voldeed dit jaar meer dan ooit aan deze eis. Duurzame verpakkingstechnologieën Duurzaamheid in al haar facetten was het absolute topthema van interpack. De exposanten presenteerden high-end technologieën en holistische concepten, die efficiëntie en duurzaamheid in de hele productielijn centraal hebben staan. “Veel bedrijven in de consumentenindustrie hebben hun eigen duurzaamheidsdoelen gesteld”, zegt Richard Clemens, algemeen directeur van VDMA Food Processing and Packaging Machinery op interpack. “De verpakkingsmachinefabrikanten zijn er de afgelopen jaren in geslaagd, duurzame verpakkingsconcepten te implementeren door middel van passende technische aanpassingen en nieuw ontwikkelde machineoplossingen. interpack is het etalage van innovaties en tegelijkertijd het startpunt voor verdere ontwikkeling richting een duurzame circulaire economie”, aldus Clemens. Onder de vele oplossingen die op interpack hun wereldpremière vierden waren ook tal van verpakkingsmaterialen en verpakkingsmiddelen in al hun diversiteit. Er waren meer dan duizend exposanten die zich binnen dit segment presenteerden: een nieuw record. Toonaangevende content Interpack is niet alleen een business-, maar ook een contentplatform voor de branche, zowel live als digitaal. Alleen al in de Tightly Packed TV-studio van interpack en het Packaging Journal werden maar liefst vijftig talks gehouden, die de topthema’s en trends door middel van live streams extra zichtbaarheid en reikwijdte gaven. Alleen al tijdens de looptijd van de vakbeurs, waren er meer dan 200.000 kijkers die hierop afstemden. Het Spotlight Talks & Trends Forum was een bezoekersmagneet en behandelde zeven thema’s in zeven dagen, waaronder logistiek, circulaire economie en e-commerce. Het programma werd gezamenlijk gepresenteerd door interpack, de dfv Conference Group en PackReport. Nieuwe en frisse formats Er was ook veel belangstelling voor andere specials, zoals de ‘interpack Start-up Zone’, het paviljoen Co-Packing, verschillende prijsuitreikingen rond spannende verpakkingsinnovaties, de ‘SAVE FOOD Highlight-Route’, met nieuwe wegen in de strijd tegen de wereldwijde voedselverliezen en voedselverspilling en het stimuleren van vrouwen in de industrie bij ‘Women in Packaging’. Bij deze première zorgden ongeveer tweehonderd vrouwen uit de internationale branche voor een bijzondere spirit: ze wisselden ideeën uit en legden binnen het kader van interpack nieuwe contacten. Components, dat als parallel evenement in een aparte hal met tachtig exposanten plaatsvond, werd ook zeer goed door de bezoekers ontvangen. De toeleveringsindustrie met componenten en software voor de verpakkings- en procestechnologie, speelt een belangrijke rol bij de digitalisering van productieprocessen. De volgende interpack vindt van 7 tot en met 13 mei 2026 in Düsseldorf plaats. Meer informatie over de vakbeurs is te vinden op www.interpack.de

www.repaknederland.nl HYGIËNE ZIT IN DE DETAILS* *Repak legt de lat hoger dan de NEN-EN 1672-2_2020 Wanneer je kiest voor rendement en een lange levensduur Cretel by ATS Langerbruggekaai 15, 9000 Gent, België | T +32 (0)9 376 95 95 | info@cretel.com | www.cretel.com Was- en droogsystemen • Tunnelwassers • Container-, kratten- en normwagenwassers • Palletwassers • Rack- & trolleywassers • Droogsystemen Inoflex is dé leverancier van geconditioneerde ruimten. We zijn o.a. actief in de vlees- en visverwerkende sector, waar we koel- en vrieshuizen en koel- en vriescellen op maat leveren. Naast nieuwbouw kunt u ook bij ons terecht voor: • Het verduurzamen van bestaande koel- en vriesruimten • Koel- en vriesdeuren van een aantal gerenommeerde fabrikanten Vragen? Neem dan gerust contact met ons op! Zwolleweg 7, 3771 MR Barneveld | 0342 - 760 300 | info@inoflex.nl Energiezuinig | Maximaal dampdicht | Lage onderhoudskosten

MEAT&CO NR 3 2023 15 SUBCOVER: VENTILEX ‘LUCHTONTVOCHTIGING BIEDT VEEL VOORDELEN VOOR PRODUCENTEN IN MEAT EN POULTRY’ Ventilex is een specialist in ontwikkelen en leveren van industriële droogoplossingen. Eén daarvan is DryGenic®, een geavanceerd lucht behandelings- en ontvochtigingssysteem voor klimaatbehandeling en luchtontvochtiging van grote (productie)ruimtes. DryGenic® wordt reeds vele jaren wereldwijd in verschillende sectoren, waaronder de vleesverwerkende industrie, met succes toegepast. De Ventilex DryGenic® zorgt voor een ideaal klimaat in productie ruimtes waardoor de hygiëne en werkomgeving voor medewerkers alsook de houdbaarheid en kwaliteit van het vlees worden verbeterd. DryGenic® voorkomt condensatie en desinfecteert tevens de lucht waardoor het risico op besmettingen aanzienlijk vermindert. Lees verder op volgende bladzijde >> Harry Huisman bij het pilotschaal DryGenic® systeem in het test & ontwikkelcenter van Ventilex

MEAT&CO NR 3 2023 16 SUBCOVER: VENTILEX DRYGENIC® IS DE ENERGIEZUINIGERE KLIMAATBEHANDELING ZONDER CONDENSATIE EN RESULTEERT IN EEN HYGIËNISCHERE EN BETERE WERKOMGEVING EN DRAAGT BIJ AAN VERBETEREN VAN PRODUCTKWALITEIT TEGEN LAGERE TOTALE KOSTEN

MEAT&CO NR 3 2023 17 “Wij zien onze verantwoordelijkheid om droogprocessen niet alleen kwalitatief goed, maar ook zo efficiënt mogelijk te maken. Daarom investeren wij in innovatie en continue verbetering van onze oplossingen. Dit heeft geresulteerd in een nieuw gepatenteerd proces voor DryGenic®, waardoor dit systeem minimaal 50% minder energie verbruikt. Naast de vele bestaande voordelen die DryGenic® producenten in meat en poultry al kan bieden, kan het dus ook substantieel bijdragen aan behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. De tijd is nu aangebroken dat we nadrukkelijker gaan uitdragen waar wij goed in zijn”, vertelt Thijs Jan Huizer, algemeen directeur van Ventilex. Ventilex is al sinds de jaren 60’ wereldwijd succesvol actief in grote, groeiende markten waarbij energie-efficiëntie en duurzaamheid een steeds belangrijkere rol spelen. “Onze strategie is daarop afgestemd”, legt Huizer uit. “Onze visie is om met toonaangevende droogoplossingen bij te dragen aan een betere wereld. Zo’n twee-derde van het energieverbruik in industriële processen gaat naar procesverwarming waaronder drogen. Drogen is voor onze klanten niet alleen een heel belangrijke, maar ook een zeer energie-intensieve stap van hun proces. En juist op dit gebied heeft er in feite maar weinig echte innovatie plaatsgevonden. Wij hebben veel ideeën en oplossingen om dat te veranderen. Wij zien enorme potentie voor toepassing van het DryGenic® systeem en dit is één van de eerste ontwikkelingen waar wij ons op richten. Samen met strategische partners hebben we een cruciale processtap van het systeem radicaal veranderd. Dit gepatenteerde proces levert een energiereductie van zeker 50 procent ten opzichte van het huidige systeem en is daarmee nog veel energie-efficiënter in vergelijking met alternatieve luchtbehandelingssystemen.” Onbekend maakt onbemind De DryGenic® is de oplossing waarmee de lucht in de verschillende ruimtes kan worden ontvochtigd. “We zijn wereldwijd actief, maar juist in onze thuismarkt zijn we minder bekend. Het is echt een kwestie van onbekend maakt onbemind, want bij slachterijen en coldstores waar onze installaties staan, willen ze nooit meer anders”, lacht sales manager Harry Huisman, die door Ventilex is aangetrokken voor de verkoop in de sector Meat & Poultry. “Ik loop al dertig jaar in deze vleesverwerkende industrie rond. Je ziet dat er bijna overal wordt gekoeld door middel van airconditioning. Dit zorgt voor condensatie en dat is precies wat je niet wilt op de productievloer”, weet Huisman. “Dankzij DryGenic® heb je nooit meer vochtdruppels aan het plafond, op de lopende band of op de machines en niet onbelangrijk: op het product.” De DryGenic® bestaat uit twee parallel van elkaar werkende apparaten. Het systeem is gebaseerd op droogeigenschappen van een vloeibare, hygroscopische oplossing genaamd DrySol. “DrySol is een niet-giftige bacteriedodende oplossing die bacteriën voor 99,9% elimineert, maar ook schimmels en specifieke virussen uit de lucht verwijdert. Anders dan bij een airconditioning (ventilatoren) heeft dit systeem bijna geen bewegende delen, waardoor het onderhoudsarm is. Maar het allerbelangrijkste is dat DryGenic® minder energie verbruikt dan een conventioneel koelsysteem wat met de ontwikkelde innovatie dus nog zo’n 50 tot 80% verbetert. De kostenbesparing kan dus enorm zijn”, onderstreept Huisman. Enorme voordelen Onlangs realiseerde Ventilex in het buitenland een groot project bij een vleesfabrikant waar jaarlijks vier miljoen varkens worden verwerkt. “Zij wilden de luchtconditionering in het slachthuis, deboning-afdeling en de worstmakerij verbeteren en kwamen zodoende bij ons uit. De voordelen zijn enorm. Er vindt geen kruisbesmetting of condensatie meer plaats, waardoor de houdbaarheid van een product wordt verlengd. De structuur van, en de sappen in, vlees blijven beter behouden”, vervolgt Huizer. “De impact op de hygiëne en voedselveiligheid is groot. Van alle gevallen van voedselvergiftiging is 15% terug te leiden naar vlees. Maar bij ziekenhuisopnames is dit percentage 22% en in het geval van overlijden is dat zelfs 40%. Ook de Listeria-bacterie wordt door onze installatie nagenoeg volledig geëlimineerd.” “Er wordt wel eens vergeten dat medewerkers de hele dag in een koude ruimte staan te werken. Van een vleesfabrikant in Duitsland kregen we te horen dat het werkklimaat voor de medewerkers enorm is verbeterd sinds ze daar de lucht ontvochtigen met onze installaties. Door de luchtvochtigheid in die ruimtes te reduceren, neemt het welzijn voor de medewerkers dus flink toe. De lucht is droog en er bevinden zich nagenoeg geen bacteriën in de lucht. De productiviteit van het personeel neemt hierdoor toe”, vult Huisman aan. “Overigens kan de DryGenic® ook de piekmomenten in een productiehal goed aan. Er wordt zeker in de vleesindustrie dagelijks en soms zelfs twee keer per dag gereinigd. Dat zorgt voor condensvorming en hogere temperaturen in een ruimte. Het ontvochtigen na een reiniging is echter in no-time gebeurd.” Taal van de sector Ventilex, zo stelt Huisman, spreekt de taal van de sector. “Onze DryGenic® installaties zijn overal toe te passen, maar wij richten ons nu doelbewust op Meat & Poultry. Bij het bedrijf in Heerde wordt hard gewerkt aan een visie, missie en bijbehorende strategie. Huizer: “Als wij toonaangevend willen zijn én blijven, zullen wij blijvend moeten investeren in innovatie. Dat gaat niet vanzelf, maar komt door goede mensen die met een duidelijk doel samenwerken. De afgelopen jaren hebben wij miljoenen geïnvesteerd in ontwikkeling van organisatie, onze mensen en technologie. Huisman vult aan: “Dit heeft onder andere het verbeterde en gepatenteerde DryGenic® proces, wat wij DryGenicNXT® noemen, opgeleverd. Het prototype, dat Technical Proof of Concept heeft bewezen, wordt momenteel op locatie bij één van onze klanten uitgebreid en langdurig getest om belangrijke lessen te leren en Operational Proof of Concept te krijgen. Dat is het mooie van deze innovatie: ook bestaande DryGenic® systemen kunnen naar NXT worden aangepast. Al onze klanten kunnen dus ook snel de voordelen van DryGenicNXT® krijgen. Naast het investeren in technologie en mensen, geeft Huizer aan, is focus een andere belangrijke strategische pilaar. “Onze klanten zijn met name geïnteresseerd in verbeteren van hun processen, of dat nou om behalen van winst-, duurzaamheid-, en/of andere doelstellingen gaat. De aanschaf van een machine is een investering om die verbetering te realiseren, niet het doel op zich. Om écht met je klant over procesverbeteringen en -oplossingen en rendement op de investering te kunnen praten moet je hun proces, business en uitdagingen goed begrijpen. Het is niet reëel dit voor alle mogelijke industrieën en toepassingen te kunnen; dus moet je kiezen. Wij hebben gekozen om ons met name te richten op Meat & Poultry. Daar valt behalve vleesverwerking ook de cold chain onder.” Natuurlijk partnerschap Om gericht in te kunnen spelen op de marktbehoefte, heeft Ventilex begin dit jaar Huisman aangesteld als sales manager. “Wij geloven in natuurlijk partnerschap met onze klanten. Maar ook met leveranciers en kennisinstellingen. Wij zijn continu op zoek naar de beste oplossing. Die vind je niet door opportunistisch te werken, maar door zaken echt gericht samen te doen. Partijen in de vleesverwerkende industrie die toe zijn aan nieuwbouw, vervanging van hun luchtbehandelingsinstallaties of ontevreden zijn over hun bestaande installatie, kunnen bij ons terecht. We hebben een DryGenic® demonstratiemodel waarmee we op kleinere schaal pilots kunnen doen, maar we hebben ook referenties in de grensstreek die bezocht kunnen worden. Producenten die onze installatie in werking willen zien, kunnen dus in de buurt terecht”, besluit Huisman. Meer informatie: Ventilex B.V. | Tel. +31 (0)85-303 2100 harry.huisman@ventilex.com | www.ventilex.com

MAAK UW VERPAKKING KLAAR VOOR DE TOEKOMST met onze top 5 aan duurzame innovaties De OPACKGROUP is met 7 bedrijven en 10 productielocaties koploper in de Benelux als het gaat om flexibele verpakkingen; essentieel voor de food-sector. Recente ontwikkeling maakt het mogelijk verpakking van recyclebaar materiaal te produceren. Door acquisitie en nieuwbouw wordt het totaal productportfolio verder uitgebreid en kan de moderne producent klanten nog beter bedienen met een breed scala aan verpakkingsoplossingen en folies. Wij presenteren u aan de hand van de Re-think Plastics visie de top van ons innovatieprogramma! 100% RECYCLEBARE FLOWPACKFOLIE Deze horizontale verpakkingsvorm voor primaire en secundaire verpakkingen wordt vaak gebruikt voor gasverpakt voedsel. Onze recyclebare variant is ter vervanging van de huidige verpakkingen die samengesteld zijn uit PETP/papier, OPP, PET/Alu/PE of PAPIER/ALU/PE en niet recyclebaar zijn. Deze folie kan gebruikt worden voor het verpakken van vlees, kaas, pizza, aardappelproducten, etc. en is door gebruik van monomaterialen 100% recyclebaar! 100% RECYCLEBARE DIEPTREKFOLIE Dieptrekfolie wordt veelvuldig toegepast voor het verpakken van onder andere vlees, kaas en afbakproducten. Door investering in nieuwe extrusie technieken in combinatie met de nieuwste generatie grondstoffen is een PA-loze dieptrekfolie ontwikkeld met een zeer hoge transparantie. Een sterk staaltje Re-design, waarmee deze folie 100% recyclebaar is! DOLAVZAKKEN Deze speciale zakken voor de vleesverwerkende industrie zorgen voor een langere houdbaarheid en juiste hygiënische condities van vlees tijdens transport. Deze zak sluit ideaal aan op de MAP-verpakkingsprocedure voor bulkgoederen; leverbaar met een hoeklas en voedselveilige verzegeling. Re-design is hier van toepassing met realisatie van diktereductie waardoor Re-duce wordt gerealiseerd. 100% RECYCLEBARE TOPSEALFOLIE Bij deze heldere topsealfolie worden vaak laminaten gebruikt. Bij inzet van OPE zijn er voor diverse toepassingen mogelijkheden om topseal laminaten in te zetten die 100% recyclebaar zijn en waarbij de barrière eigenschappen behouden worden. Deze folies zijn perfect verwerkbaar op iedere verpakkingsmachines. Deze folies kunnen daarnaast voorzien worden van diverse perforatietechnieken en 10 kleuren bedrukking. Toepassingen zijn: vlees, kip, vis, gesneden groenten, kant-en-klaar maaltijden etc. Kortom: re-design en re-cycle. 100% RECYCLEBARE STANDUP POUCH Door het toepassen van de Re van Re-cycle is een stazak ontwikkeld van 100% recyclebare PE (barrière) laminaten. Deze innovatie vervangt stazakken uit samengesteld materiaal en is verwerkbaar op iedere verpakkingsmachine. Met deze innovatie door investering worden niet alleen fossiele grondstoffen bespaard, maar laten we ook zien dat recycleerbaarheid kan worden gerealiseerd bij barrièreverpakkingen van hoge kwaliteit: een mooi voorbeeld van de circulaire economie. Deze duurzame barrièrezak is voor uiteenlopende voedselproducten in te zetten als vleeswaren, garnalen, pizza’s, specerijen enz. 2 1 5 4 3 members OPACKGROUP OPACKGROUP.COM

Henk Hoogenkamp, vaste columnist van ons vaktijdschrift, is een interdisciplinaire schrijver die in boeken, lezingen en artikelen voor diverse media de balans zoekt tussen voedselproteïnen, sociale interacties, omgeving en de verstoring van de marketingdynamiek. Laten we eerlijk zijn: veel marketingtrends zoals duurzaamheid, ontbossing, stikstofuitstoot, water en plastic, die in de westerse wereld populair zijn of gemaakt worden, hebben een schaduwzijde. Lang niet alles is wat het lijkt te zijn. Wat te denken van -bijvoorbeeld- de marketingclaim sojavrij? Bijna altijd heeft dat tot gevolg dat de consumentenprijs stijgt wanneer er alternatieve eiwitbronnen in de plaats komen. Hetzelfde geldt voor ‘glutenvrije’ en ‘biologische’ voeding. Natuurlijk prachtige marketingterminologie, maar behalve kostprijsverhogende effecten, vergt het wel meer distributieproblematiek en landbouwgrond om de oogstcapaciteit op peil te houden. Om nog maar te zwijgen dat biologisch voeding veelal een kortere houdbaarheid heeft en dus vaker in de kliko verdwijnt. Fossielvrij? Afval! Ook de claim fossielvrije energie hoort in het rijtje. Biodiesel en bio-ethanol zijn sublieme woorden, maar gemakshalve wordt vergeten dat deze vormen van energie rechtstreeks uit de (afval) voedingsketen komt. Afval, dat met nieuwe technologieën, zoals Precision Fermentation en Facilitated Expression, ook omgezet kan worden in hoognodige bronnen van duurzaam transitie-eiwit. ‘E-nummer vrij’ is ook een aardige term: als er geen e-nummers gebruikt worden in de productie van voeding, wat dan wel? Komt er dan een additief in de plaats wat weggemoffeld kan worden als ‘processing aid’ en dus niet vermeld wordt op de verpakking? De Amerikanen hebben hier een mooi woord voor: Greenwashing! Gaan we in California verder met de ontziltingsinstallaties zeewater tot duur drinkwater, om de amandelenproductie verder op te krikken. En gaan we verder met het gebruik van water (als eerste levensbehoefte) voor de productie van voedingsmiddelen, persoonlijke hygiëne en wellicht een mooi groen grastapijt achter het huis? Stijgend aanbod Ook de populaire vegavleesproducten ontspringen de dans niet. Natuurlijk is vleesvrij, zoals burgers op basis van soja, erwt, tarwe en rijsteiwit, prachtige voorbeelden om de vaak overdadige vleesconsumptie in de westerse wereld tot meer reëlere proporties terug te dringen. Edoch, niet vergeten moet worden dat een mondiaal stijgend gebruik van vegavlees als gevolg heeft dat er dan ook een stijgend aanbod komt van plantaardige afvalcomponenten, die dan uiteindelijk weer terecht komen in de intensieve vlees- en kweekvisproductie. Met andere woorden, het één kan niet zonder de ander. Henk Hoogenkamp MEAT&CO NR 3 2023 19 COLUMN IDEOLOGIE OF IDIOTERIE? Lezers van mijn columns vinden mijn visies vaak ‘zwart-wit’. Dat is een bewuste keuze. Immers, een zwart-wit-visie stemt tot nadenken en uiteindelijk wordt de mengkleur toch weer grijs. De gulden middenweg zogezegd, hetgeen uiteindelijk de bedoeling is.

MEAT&CO NR 3 2023 20 VERPAKKINGEN EN VERPAKKINGSMACHINES NIEUW VERPAKKINGSCONCEPT WEBER: VEILIG, DUURZAAM EN KOSTENEFFICIËNT Tijdens de recente interpack in Düsseldorf presenteerde Weber Maschinenbau meerdere noviteiten op het gebied van slicing, automatisering en verpakken. Een nieuw verpakkingsconcept van de Duitse machinebouwer is de dieptrekmachine wePACK 7000 in combinatie met de intelligente packconverger weSORT 5000. Deze combinatie zorgt voor een krachtige en hulpbronnen besparende oplossing voor het verpakken van voedingsproducten. Op de beursstand van interpack presenteerde Weber een verpakkingsconcept aan de hand van een bacontoepassing, die aan alle eisen met betrekking tot het behoud van hulpbronnen voldoet. Duurzaamheid, productveiligheid en tegelijkertijd een hoge mate van flexibiliteit zijn andere voordelen van deze combinatie. Voor degenen die gesneden (vlees)producten, stukgoederen of andere verse levensmiddelen veilig en veilig willen verpakken, is de wePACK 7000 de perfecte keuze. Deze machine stelt nieuwe normen voor zowel output als kwaliteit, en met onze moderne servotechnologie en energie-efficiëntie. Servotechnologie is standaard bij de wePACK. Hierdoor kan grotendeels worden afgezien van dure perslucht. Indrukwekkend Eén van de indrukwekkende hoogtepunten wordt onthuld in de machine zelf: de speciaal voor de eisen ontwikkelde gereedschapsslag met servoaandrijving van de voedingsindustrie. Snel, sterk, nauwkeurig: van 100% roestvrij staal. Het hefsysteem stelt nieuwe normen voor Weber op het gebied van een standaard, hygiënisch design – met een Advertentie

MEAT&CO NR 3 2023 21 Advertentie ongeëvenaarde snelheid en dus een maximale opbrengst. Het roestvrijstalen ontwerp geeft het hefsysteem een hoge stijfheid en maakt op die manier een lange levensduur mogelijk zonder onderhoud, zelfs bij intensief gebruik. Het slimme ontwerp vereist geen smering. Dit biedt ideale omstandigheden voor reiniging en vermindert stilstandtijden voor onderhoud. Verlaagde kosten Door het gebruik van servo-drives voor de wePACK 7000 crosscutters verlagen de lopende bedrijfskosten door energie-efficiëntie en hogere output. De servoaandrijftechnologie maakt de besturing van de volledige cyclusvolgorde mogelijk, wat zorgt voor een absolute procesbetrouwbaarheid. Bovendien werken de crosscutters langzamer bij start- en eindcycli om slijtage te minimaliseren. Meer informatie: Weber Benelux Tel. +31 (0)10-264 0100 www.weberweb.com ONZE KLANTEN ZIJN MET NAME GEÏNTERESSEERD IN VERBETEREN VAN HUN PROCESSEN, OF DAT NOU OM BEHALEN VAN WINST-, DUURZAAMHEID-, EN/OF ANDERE DOELSTELLINGEN GAAT. SNEL, STERK, NAUWKEURIG: VAN 100% ROESTVRIJ STAAL. HET HEFSYSTEEM STELT NIEUWE NORMEN VOOR WEBER OP HET GEBIED VAN EEN STANDAARD, HYGIËNISCH DESIGN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4