De Opticien nr 4 2023 Online

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Augus tus 2023 | 23 e j aargang no. 4 | Pr i j s € 10, 50 BOLD XXL & SILMO PARIS COVERSTORY VARILUX® XR SERIESTM VAN ESSILORLUXOTTICA

BEKIJK DE NIEUWSTE INNOVATIES Noordmaninstruments.nl Pasteurstraat 8, 2811 DX Reeuwijk 06 53 70 87 27 T: 0182-244036 info@noordmaninstruments.nl NOORDMAN INSTRUMENTS • Meest persoonlijke aandacht • Altijd DE oplossing voor jouw bedrijf • 4 jaar garantie • 16/7 beschikbaar Palmscan VR-bril STAND F08 10 & 11 SEPTEMBER 2023 UTRECHT

DE OPTICIEN NR 4 2023 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts ((hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Corien Stakenkamp (redacteur) c.stakenkamp@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Het optieklandschap verandert continu, maar op dit moment misschien wel meer dan ooit. Innovaties volgen elkaar razendsnel op, myopie management is een onontkoombaar onderwerp, er vinden overnames plaats en we hebben te maken met personeelstekorten. Kortom, er gebeurt veel in optiekland en dit vraagt om aanpassingsvermogen van het werkveld, maar óók van de optiekopleidingen. Ik hoor verschillende geluiden uit de branche dat er een gebrek is aan goed opgeleid personeel, wat verder wordt versterkt door een teruglopende interesse in optiekopleidingen. Om te achterhalen wat de oorzaak hiervan is en wat hieraan gedaan kan worden, bracht ik een bezoek aan de MBO school Zadkine in Rotterdam. Om aansluiting te vinden bij het werkveld, is Zadkine in Rotterdam een co-creatie gestart met verschillende werkveldpartners, waaronder HOYA. Zadkine hoopt door middel van co-creatie interessanter én toegankelijker te worden voor een bredere doelgroep, de opleiding beter aan te laten sluiten met het werkveld en uiteindelijk ook de personeelstekorten op te vullen. de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | Augus tus 2023 | 23 e j aargang no. 4 | Pr i j s € 10, 50 BOLD XXL & SILMO PARIS COVERSTORY VARILUX® XR SERIESTM VAN ESSILORLUXOTTICA COLOFON EN DE VISIE EEN GOEDE WERKGEVER ZET IEDEREEN IN ZIJN OF HAAR KRACHT EN GEEFT HET GEVOEL DAT JE HET ÉCHT SAMEN DOET “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl De kern van het interview met het team van Zadkine en HOYA is helder: meebewegen met de tijd is cruciaal. Een bedrijf dat dit in de afgelopen honderd (!) jaar heeft gedaan, is Tempel Optometrie & Audiologie. In de afgelopen decennia heeft het bedrijf continu ingespeeld op de ontwikkelingen in de markt. Toch benadrukt Arie dat zijn vakkundig team de sleutel tot het succes is geweest in al die jaren. Hij vergelijkt zijn team met een voetbalelftal: de as vormt de solide basis, waar de rest van het team omheen moet worden gebouwd. Als de basis goed is, wordt ook de rest van het team naar een hoger niveau getild, iets waar ik het volledig mee eens ben. Zijn keuze voor deze teamvergelijking als PSV-fan kan wat discussie oproepen, maar dat terzijde. Terug naar serieuzere zaken, Arie snijdt hier namelijk wel een belangrijk punt aan. Het is van belang om mensen op de juiste plek te zetten en hen genoeg uitdagingen en kansen te bieden, zodat ze gemotiveerd zijn en blijven en met jou willen werken. Ja, samen mét jou, niet voor jou. Een goede werkgever zet iedereen in zijn of haar kracht en geeft het gevoel dat je het écht samen doet. Een goed voorbeeld hiervan? Arne Slot, de coach van Feyenoord. Ook dat schrijf ik natuurlijk met een knipoog, in tegenstelling tot het voorbeeld dat ik nu aanhaal. Onlangs was ik op bezoek bij Oté, een bedrijf dat, ondanks de groei, vasthoudt aan haar kleinschalige en betrokken karakter. Eigenaar Rob Oorthuizen geeft aan dat alles om plezier draait bij Oté, wat voelbaar is binnen de gehele organisatie. Dat is ook één van de redenen dat een groot deel van het team inmiddels tot het meubilair van het bedrijf hoort. Uiteraard begrijp ik dat alle genoemde aspecten geen garantie bieden voor het aantrekken en behouden van kwalitatief personeel, maar ze vergroten absoluut de kansen. Wat overigens ook een goede manier is om je personeel te inspireren, is door (een deel van) het team mee te nemen naar BOLD XXL. Deze editie, die plaatsvindt op 10 en 11 september in De Werkspoorkathedraal in Utrecht, belooft een extra groot en compleet optiek event te worden waar de nieuwste trends en innovaties te bezichtigen zijn. Ruim vierhonderd merken hebben zich aangemeld voor deze editie. Zien wij u daar ook, samen met een aantal van uw werknemers? Veel leesplezier!

DE OPTICIEN NR 4 2023 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW MENICON Menicon heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Ondanks deze groei, blijft de persoonlijkheid en betrokkenheid gewaarborgd. Om te achterhalen hoe zij deze balans weten te behouden en hoe ze zich verder ontwikkelen met behoud van hun kernwaarden, gaan we in gesprek met de verschillende afdelingen binnen het commerciële team, die nauw met elkaar zijn verbonden. P. 18 COVERSTORY ESSILORLUXOTTICA Onlangs introduceerde EssilorLuxottica een nieuwe innovatie op de markt: Varilux XR series. Dit is het eerste Varilux-brillenglas dat is ontworpen met Artificial Intelligence. Deze innovatie blijft de grenzen van multifocale brillenglazen verleggen en biedt het best mogelijke zicht voor mensen met presbyopie. P. 22 DE RIGO BENELUX De Rigo zit in de top vier grootste eyewear bedrijven ter wereld, is actief in ruim tachtig landen en het bedrijf heeft 28 merken in het portfolio, waarvan Rodenstock Eyewear en Porsche Design de nieuwste toevoegingen zijn. Met de overname van deze twee merken én de opening van een kantoor en showroom in Naarden-Vesting, versterkt De Rigo zijn positie in de Benelux. P. 25 PROOST OP EEN INSPIRERENDE, GEZELLIGE BEURS! Omdat we als vaktijdschrift graag een bijdrage willen blijven leveren aan de beurzen in Nederland, zijn we sponsor van de aankomende editie van BOLD XXL. U vindt ons dit keer niet achter de bar, maar we willen u toch graag voorzien van een welkomstdrankje. Bij binnenkomst ontvangt u van de beursorganisatie een De Opticien-munt, waarmee u een gratis drankje kunt bestellen. 10 18 22 25

DE OPTICIEN NR 4 2023 5 P. 28 SHAMIR DRIVER INTELLIGENCE™ Met trots introduceert Shamir een nieuw product op de markt: Shamir Driver Intelligence™. Deze nieuwe brillenglazen bieden optimaal zicht onder alle rijomstandigheden, zowel voor professionals als gepassioneerde en dagelijkse bestuurders. Theo Bax, Head of Sales bij Shamir Nederland, praat ons bij over deze nieuwe innovatie. P. 49 OP BEZOEK BIJ MOREL Op 14 juni reisde de redactie van Vaktijdschrift De Opticien af naar Morbier in Frankrijk, waar we aanwezig mochten zijn bij de Press Days van MOREL. Vanaf de aankomst in het knusse Abbaye hotel met een prachtig uitzicht over het Abbaye meer tot de uitgebreide rondleiding op het hoofdkantoor, álles was tot in de puntjes verzorgd. P. 60 'NIEUWE' EIGENAREN BBIG Ruim twintig jaar geleden richtte Rob Bresser het kinderbrillenmerk BBIG op vanwege de toenemende behoefte naar mooie, stijlvolle brillen voor kinderen. Sindsdien zijn de behoeften in de markt alleen maar toegenomen, en ook Rob's passie voor de optiek en zijn bedrijf is onverminderd. Toch heeft hij besloten om het stokje over te dragen aan Maarten Rengers en Kirsten Rengers - Boschman. P. 107 BEDRIJFSBEZOEK COBLENS De jeugdvrienden Ralf Schmidt en Nils Kaesemann kennen elkaar sinds hun derde levensjaar. Optiek is een gedeelde passie van de twee heren, wat in 1991 heeft geleid tot de oprichting van NIKA Optics. Op den duur verkochten ze het bedrijf en enkele jaren later begon hun nieuwe avontuur: COBLENS. 28 49 60 107

DE OPTICIEN NR 4 2023 6 KORT NIEUWS In de ruim opgezette showroom kunnen de nieuwe collecties worden gepresenteerd en er is ruimte voor nóg meer voorraad. “We hadden al een ruime voorraad en snelle levertijden, maar dit kunnen we nu nog verder uitbreiden”, aldus Wilco. Het nieuwe pand is volledig van deze tijd, waarbij uiteraard ook is gekeken naar duurzaamheid. “Doordat we hier veel meer ruimte en mogelijkheden hebben, kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn. Mensen kunnen een afspraak maken voor een rondleiding, maar wie in de buurt is, kan ook gerust een keer binnenlopen. Binnenkort vindt de officiële opening plaats.” Meer informatie: Brilmode.nl by Osinga Tel. +31 (0)33 4948962 | www.brilmode.nl BRILMODE.NL BY OSINGA IS VERHUISD NAAR NIEUWE LOCATIE Onlangs is het Leusdense bedrijf Brilmode.nl by Osinga verhuisd naar een nieuwe locatie, op een steenworp afstand van het vorige pand. “Het nieuwe pand biedt veel meer mogelijkheden. We hebben meer vierkante meters, waardoor onze medewerkers ruimer zitten en we ook verschillende mooie ruimtes hebben om klanten te ontvangen”, vertelt Commercieel Directeur Wilco de Jong. Het hoogwaardige roestvrijstaal zorgt voor een lichtgewicht met veel stabiliteit. Deze fijnmechanische innovatie is een extra optie op de vele reeds bestaande mogelijkheden van de collectie en dankzij het eenvoudige modulaire systeem kunnen alle onderdelen van de bril met elkaar gecombineerd worden. Dit biedt ruimte voor veel eigenheid. Vorm, kleur en volume bepalen de stijl. Met een kleurenpalet van vijftien tinten en de metalen onderdelen in zwart, zilver en goud blijven geen wensen onvervuld. Van elegant en onopvallend tot kleurrijk en extravagant, de meest verschillende stijlen komen samen in slechts één collectie. Meer informatie: Optical Agency Tel. +31 (0)6 12332913 | www.gotti.ch GÖTTI LITE: GEREDUCEERD TOT HET MINIMUM De nieuwe LITE-veer van Götti opent nieuwe perspectieven en is nog dunner, nog lichter en trouw aan het motto: less is more. Filigraan is wat fascineert. Dankzij de fijne roestvrijstalen veren is de look nog cleaner. Een vleugje niets – zowel in esthetiek als in lichtheid. Maar reductie tot het minimum betekent in dit geval geen compromis.

MODEL: VZ-0047C3-N / WWW.OFAR.NL / MAIL@OFAR.NL / T: +31 (0)320 24 71 04 DE ENIGE ECHTE!

DE OPTICIEN NR 4 2023 8 KORT NIEUWS ZEISS INTRODUCEERT MYOCARE Met meer dan tien jaar uitgebreide ervaring met progressieve en hoge myopie en wetenschappelijk onderbouwde bevindingen, wordt ZEISS MyoCare geïntroduceerd als effectieve en specifieke oplossing voor myopie management. “Om onze klanten de best mogelijke service te bieden en onze Silhouette online community te verbinden met lokale fysieke winkels, moet er een naadloze overgang zijn tussen de online en offline klantervaring. Maar ondanks de toenemende digitalisering hebben eindgebruikers de neiging om ze als twee gescheiden werelden te ervaren. Het belangrijkste doel van het 'Buy Local' initiatief is om onze lokale Belgische partners te ondersteunen en klanten meer veelzijdige winkelmogelijkheden te bieden”, verklaart Michael Schmied, CMO van Silhouette International. Silhouette's Click & Collect service overbrugt de kloof tussen online en offline retail. Vanaf nu kunnen klanten ontspannen in het comfort van hun eigen huis terwijl ze de perfecte bril uitzoeken om te proberen met behulp van de virtuele Try-On service op silhouette.com. Klanten kunnen vervolgens online een afspraak maken voor een professioneel één-op-één conSILHOUETTE LANCEERT ‘BUY LOCAL’ INITIATIEF Digitalisering is al een paar jaar aan een opmars bezig. Digitale technologieën veranderen de manier waarop mensen werken, winkelen en leven. Ze beïnvloeden ook de verwachtingen en gewoonten van consumenten. Silhouette heeft klanten altijd op de eerste plaats gezet. Daarom heeft Silhouette Benelux een 'Buy Local' initiatief gelanceerd zodat klanten kunnen genieten van het beste van de online en offline wereld. sult met de opticien van hun keuze. Maximaal drie brillen kunnen in hun Click & Collect mandje worden gelegd en gratis worden afgeleverd bij hun gekozen Click & Collect partner. Dit initiatief werd op 1 juli in België gelanceerd. Later in het jaar wordt het initiatief waarschijnlijk uitgerold naar Nederland en Luxemburg. Neem voor meer informatie contact op met uw vertegenwoordiger of via office@be.silhouette.com. Het brillenglasdesign maakt gebruik van de gepatenteerde C.A.R.E.-technologie om zo een gelijktijdige concurrerende defocus in de periferie te creëren. Daarnaast maakt ZEISS gebruik van ZEISS ClearFocus, om ongewenste hyperope defocus voor alle kijkrichtingen te voorkomen. Deze technologieën zorgen voor een esthetisch mooi brillenglas en comfortabel zicht voor de brildrager. ZEISS MyoCare en MyoCare S zijn beschikbaar in verschillende indexen met DuraVision Platinum coating. Wilt u ZEISS MyoCare toevoegen aan uw verkoopportfolio? Vraag uw training aan via uw Sales en Product Advisor. Meer informatie: ZEISS www.zeiss.nl/ecp/myocare

BIOMETRICS De volledige reeks Biometrische Brillenglazen Nu beschikbaar be 4ty+ Multifocaal Uitgebreide individualiserings- mogelijkheden Digital Performance Zone voor ontspannen zicht op korte kijkaf- standen Nearis Dichtbij-comfort Verhoogde concentratie en minder tekenen van vermoeidheid Voorgedefinieerde of vrij te kiezen ontwerpen mogelijk Nearis Test Lenses Relax Voor multimedia Beste zicht in de digitale wereld Relax brillenglazen als de ideale optie voor jong presbyopen One Enkelvoudig Hotline Nederland: +31 (0)85 049 32 34 E-Mail: service.nl@optiswiss.ch Maximaal contrast en gezichtsscherpte Hall 6 Stand R 096

DE OPTICIEN NR 4 2023 10 INTERVIEW De kracht van Menicon ligt volgens Evert Aaij, Manager van de Commerciële afdelingen, in de korte lijnen en de sterke betrokkenheid binnen het bedrijf. “Wanneer iemand tot Menicon toetreedt, in welke functie dan ook, wordt hij of zij twee weken lang ondergedompeld in het reilen en zeilen van de verschillende afdelingen om een goed inzicht te creëren in het werk en de verantwoordelijkheden van iedere afdeling. Deze benadering zorgt voor saamhorigheid binnen het bedrijf. We werken allemaal aan hetzelfde doel, maar iedereen vanuit zijn of haar eigen, unieke specialisatie. Wij willen ervoor zorgen dat iedereen ervaart dat we het écht samen doen.” Samenhang tussen de verschillende afdelingen Dat het van belang is dat iedereen weet welke afdeling zich waarmee bezighoudt, blijkt uit het feit dat de afdelingen veel met elkaar samenwerken. Evert: “De afdelingen Customer Services, Professional Services, Marketing en Sales vormen samen de commerciële kern van het bedrijf. Ze werken samen om alle processen naadloos te laten verlopen en de klant, in dit geval de opticien, op de best mogelijke manier te ondersteunen.” Op de vraag waarom het van belang is dat de afdelingen nauw dienen samen te werken, antwoordt Evert: “Menicon staat voor het bieden van de beste zichtoplossing en persoonlijke ondersteuning. Deze visie heeft ertoe geleid dat het assortiment steeds verder is uitgebreid, wat op zijn beurt vraagt om nog meer begeleiding en ondersteuning vanuit ons team. Om de opticien optimaal te kunnen ontzorgen en voorzien in hun behoeften ontstaat op die manier een creatieve en verrassende aanpak voor onze klant.” MENICON: EEN GROEIEND BEDRIJF WAAR BETROKKENHEID ALTIJD CENTRAAL STAAT Menicon heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Ondanks deze groei, blijft de persoonlijkheid en betrokkenheid gewaarborgd. Om te achterhalen hoe zij deze balans weten te behouden en hoe ze zich verder ontwikkelen met behoud van hun kernwaarden, gaan we in gesprek met de verschillende afdelingen binnen het commerciële team, die nauw met elkaar zijn verbonden. Customer Services en Professional Services De Customer Services afdeling is vaak het eerste contactpunt voor de opticiens. Inge Strating, Manager van de Customer Services afdeling, benadrukt dat zij persoonlijk en direct contact met klanten onderhouden. “Als je naar Menicon belt, krijg je geen antwoordapparaat, maar een echt persoon aan de lijn. Als je belooft dat persoonlijke aandacht hoog in het vaandel staat, moet je daar ook naar handelen en dat is precies wat we bij Menicon doen.” Customer Services (v.l.n.r.: Claudia, Gea, Anne, Tanja, Inge, Alexandra, Jenneke en Anita) Sales (v.l.n.r: Annelies, Monique, Edgar, Anthoinette en Gerben) Commercieel MT (v.l.n.r.: Gerben, Evert, Inge en Harm Hildo)

DE OPTICIEN NR 4 2023 11 Vanuit de Customer Services afdeling worden de klanten doorgeschakeld naar de Professional Services afdeling indien het technische vragen betreft. Harm Hildo van der Molen, Manager van de afdeling, vertelt: “Onze afdeling bestaat uit acht mensen, allemaal afkomstig uit de optiek. We kennen de producten door en door, maar begrijpen ook waar opticiens tegenaan lopen en hoe wij hen hierin kunnen ondersteunen. We spreken dezelfde taal.” De Professional Services afdeling heeft niet alleen korte lijntjes met het Customer Services team, maar ook met de kwaliteits- en R&D-afdeling. “Als er een specifieke vraag over de kwaliteit van een product is of er dient een aanpassing gedaan te worden, dan hebben we overleg met de afdelingen Kwaliteit en R&D om te kijken wat er mogelijk is. Gelukkig kunnen we een verscheidenheid aan oplossingen bieden”, knipoogt Charlotte van der Heide. Marketing en Sales In tegenstelling tot de Professional Services afdeling, heeft het marketingteam geen optiekachtergrond. Het team bestaat uit drie Marketing Specialisten. Eline Geerdink: “Voor ons is het van belang dat we goed communiceren met de andere afdelingen, zeker als we technische informatie in onze communicatie uitingen verwerken, hebben we veel contact met het Professional Services team.” Daarnaast is ook de salesafdeling ontzettend belangrijk voor het marketingteam. “Zij zijn degenen die in de optiekzaken komen en zien en horen waar de ondernemers, maar ook de andere leden van het team, tegenaan lopen en sparren samen met hen over uitdagingen en kansen”, aldus Selma Wiggers. Ilse Brunink vervolgt: “Door samen met de Accountmanagers te sparren over de wensen en behoeften van de ondernemers komen hier nieuwe inzichten en ideeën uit voort voor nieuwe marketingmaterialen, zoals displays, banners et cetera, maar ook landelijke campagnes. We vullen elkaar perfect aan.” Ook Gerben van Wakeren, Sales & Key Accountmanager, benadrukt het belang van de korte lijnen tussen de verschillende afdelingen. “Het contact met de opticien stopt niet bij de verkoop van onze producten; integendeel, daar begint de echte samenwerking. Vanaf dat moment is het belangrijk dat wij het contact met onze klanten goed managen. Wij zijn zeer betrokken bij de ondernemers, denken met hen mee en brainstormen over nieuwe ideeën en mogelijkheden, maar het komt ook regelmatig voor dat we hen direct met één van de andere afdelingen in contact brengen. Sommige optiekzaken hebben specifieke wensen met betrekking tot marketingmateriaal en het kan zijn dat het prettig is voor hen, maar ook voor onze marketingafdeling, om direct met elkaar te sparren over ideeën en mogelijkheden. Bij praktische of technische vragen geldt hetzelfde. Indien ze daar behoefte aan hebben, verwijzen we hen door naar de juiste afdeling. Aan ons de taak om dat goed te managen.” Accountmanager Monique Gankema vult aan: “Per klant bekijken wij hoe wij hen het beste kunnen ondersteunen en wie daarvoor nodig is of zijn. Een samenwerking is en blijft maatwerk, en dat is waar we bij Menicon goed in zijn.” Toekomstplannen Dat ze bij Menicon goed zijn in het onderhouden van de samenwerkingen, blijkt onder meer uit het feit dat het bedrijf volgend jaar vijftig jaar bestaat. Evert: “We zullen ons 50-jarig jubileum zeker niet onopgemerkt voorbij laten gaan, maar wat de planning wordt, blijft nog een verrassing.” Ondanks deze mooie mijlpaal, blijft het team van Menicon met beide benen op de grond staan. “Ook in de toekomst zullen we blijven investeren in groei, waarbij betrokkenheid en persoonlijkheid altijd centraal zullen blijven staan. Dankzij de goede samenwerking tussen alle afdelingen, onze innovatiedrang én de inzet van onze medewerkers weet ik zeker dat we, samen met onze klanten, een positieve toekomst tegemoet gaan!”, besluit Evert. Meer informatie: Menicon Tel. +31 (0)591 610 640 info@menicon.nl | www.menicon.nl Professional Services (v.l.n.r: Lisette, Nathalie, Harm Hildo, Marjolein, Charlotte, Ilse, Erik en Nelisa) Marketing (v.l.n.r: Ilse, Selma en Eline)

DE OPTICIEN NR 4 2023 12 BEURSNIEUWS FUTUROLOGY SILMO NEXT, een multidisciplinair forum gericht op de toekomst, besteedt aandacht aan de nieuwste technologische innovaties. Het is een welkome gelegenheid om de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Smart Eyewear, phygitale ervaringen en milieuvriendelijke designs te (her)ontdekken. Als aanvulling hierop biedt FUTUROLOGY unieke ervaringszones om producten te testen, nieuwe trends in virtual reality te ontdekken en te experimenteren met duurzame oplossingen: bezoekers kunnen meedoen door zelf een montuur te gieten dat gemaakt is van plastic flessen, of ze kunnen een op maat gemaakt montuur winnen dat ter plekke wordt gemaakt. Trends Eyewear trends zijn continu in beweging en het digitale magazine TRENDS by SILMO weerspiegelt deze trends. In een panoramische beurszone zullen de nieuwste trends samenkomen in de vorm van een topselectie aan brilmonturen en zonnebrillen, aangeboden door de aanwezige exposanten op de beurs. Optical Design 2023 Contest De Optical Design Contest keert dit jaar terug met een eigentijds thema: sport. Dit concours zal designstudenten wereldwijd uitdagen om hun creatieve vaardigheden te laten zien. SILMO D’OR Op zaterdag 30 september wordt de 30e editie van de SILMO D’OR awards gehouden. De exacte locatie blijft nog geheim, maar belooft een verrassende plek te zijn die de authentieke Parijse sfeer ademt. De beste ambachtslieden van Frankrijk (MOF) In 2011 hebben de Meilleurs Ouvriers de France (MOF), bekend om hun traditionele werkwijze en het delen van kennis en ervaring, hun eigen school opgericht in Morez. Deze school heeft tot doel eyewear professionals op te leiden. Sinds 2008 biedt SILMO Paris jaarlijks workshops aan waar bezoekers de gelegenheid krijgen om deel te nemen aan workshops over eyewear, gegeven door de MOF's. SILMO PARIS: EEN VERBETERDE BEZOEKERSROUTE EN EEN INSPIREREND PROGRAMMA Van 29 september t/m 2 oktober is het weer zover: SILMO Paris. De verbeterde bezoekersroute in de vernieuwde beurshallen 6 en 7 zorgt voor een verhoogde bezoekerservaring en biedt moeiteloze toegang tot de duizend exposanten op de beurs. In de vernieuwde beurszones biedt SILMO Paris boeiende content en een uitgebreide selectie van producten die genomineerd zijn voor verschillende prestigieuze SILMO AWARDS. De redactie van vaktijdschrift De Opticien neemt u graag mee in het programma van de komende editie. Musea Tijdens SILMO 2023 zullen het Musée du peigne et de la plasturgie in Oyonnax en het Musée de la Lunette in Morez, beide gevestigd in de Franse Jura-regio, een fascinerend hoofdstuk presenteren in de geschiedenis van eyewear. Deze musea zijn nauw verbonden met de oorsprong van eyewear en zullen een boeiend verhaal delen dat de essentie van deze bijzondere industrie belicht. SILMO ACADEMY De SILMO ACADEMY 2023 heeft als thema 'Making Performance Planning to Success: Becoming Elite Eye Care Practitioners.' Deze titel is een knipoog naar de Rugby World Cup, die parallel aan het evenement plaatsvindt, en de aanstaande Olympische Spelen in Parijs in 2024. Tijdens het tweedaagse wetenschappelijke symposium op zaterdag 30 september en op zondag 1 oktober zal de twaalfde editie zich richten op het optimaliseren van prestaties en het waarborgen van succes. IOA De ‘International Opticians Association’ (IOA), een beroepsorganisatie in de optiek gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, reikt elk jaar in samenwerking met SILMO Paris een Award uit aan een opticien die erkend wordt voor zijn of haar uitzonderlijke vakmanschap. Voorafgaand aan de SILMO D'OR ceremonie had de jury de eer om een shortlist van de vijf finalisten te maken voor de SILMO IOA INTERNATIONAL OPTICIAN OF THE YEAR AWARD 2023. Hier zijn de vijf finalisten: Jean-François Porte uit Frankrijk, Phernell Walker en Carrie Wilson uit de Verenigde Staten, Angela Mitchell uit Nieuw-Zeeland en Vitor Manuel Simoes Martins uit Portugal. Meer informatie: SILMO Paris www.silmoparis.com

DE OPTICIEN NR 4 2023 14 KORT NIEUWS In het orderstatusgedeelte krijgt u inzicht in uw bestellingen en ziet u wanneer ze worden geleverd. Volg waar uw bestellingen zijn, of word geïnformeerd wanneer ze de vestiging verlaten. De functie "bestellingen en status" is ook geoptimaliseerd voor het gebruik op een smartphone. OPTISWISS LANCEERT DE APP MYOS VOOR EEN VERBETERD VERKOOP- EN AFTERSALESPROCES De innovatieve adviestool van Optiswiss, genaamd MyOS is vanaf nu beschikbaar. Deze app maakt uw dagelijkse werk eenvoudiger. Hoe? Doordat u met MyOS klantspecifieke productconfiguraties in enkele seconden direct op uw tablet kunt maken. Glasdesign, materiaal, kleuren, coatingdienstverlening, favorietenlijsten of individualiseerbare prijzen – met enkele klikken genereert u een passend aanbod en kunt u dit direct in de adviesgesprekken opnemen. Meer informatie: Optiswiss René Austie – Country Manager Netherlands Tel. +31 (0)6 82161528 | +31 (0)85 0493234 www.optiswiss.com Dat Andy zijn eigen lifestyle merk heeft opgericht, is niet geheel verrassend. “Fashion zit in mijn genen. Mijn vader is al heel lang werkzaam in de fashion branche. Hij produceert al meer dan dertig jaar accessoires voor grote merken. De creativiteit heb ik dan weer van mijn moeder”, glimlacht hij. Op twaalfjarige leeftijd wist hij al dat hij ooit zijn eigen merk wilde oprichten, waarmee hij zijn passie kon uiten. Dit heeft geresulteerd in Molair Lifestyle. Onlangs werd het assortiment uitgebreid met een zonnebrillencollectie. Op de vraag wat de collectie kenmerkt, antwoordt Andy: “De collectie is gemaakt van luxe, hoogwaardige materialen en is ontworpen met onberispelijke aandacht voor detail. Van klassieke pilotenbrillen tot gedurfde en moderne ontwerpen, de collectie biedt een verscheidenheid aan stijlen waardoor we inspelen op ieders behoeften.” Meer informatie: Molair Lifestyle info@molair-lifestyle.com www.molair-lifestyle.com MOLAIR LIFESTYLE LANCEERT ZONNEBRILLENCOLLECTIE Met meer dan veertien jaar ervaring in de fashion branche vond de oprichter van Molair Lifestyle, Andy Jennings, het tijd voor de volgende stap: het creëren van een community. Dit doet het merk door verschillende items samen te brengen: fashionable jogging suits, zonnebrillen, tassen, parfum en meer. “We ontwikkelen unieke items die samen een eenheid vormen”, aldus Andy.

DE OPTICIEN NR 4 2023 16 INTERVIEW Bij Oté draait alles om plezier in wat ze doen. Dit plezier is terug te zien in de samenwerkingen met de opticiens, de uitstraling van het bedrijf, de evenementen die worden georganiseerd, de beursstands en vanaf september ook in de producten. “Een opvallend verschil is dat de producten nu beter aansluiten op de vernieuwde huisstijl. Hierdoor wordt de identiteit van Oté krachtig en consistent uitgedragen, iets waar we veel waarde aan hechten. Kleur speelt een cruciale rol in het ontwerp van onze producten. Waarom? Omdat we geloven dat zelfs in de medische wereld, waarbij vloeistoffen vaak een klinische uitstraling hebben, er ruimte is voor een speelse en aantrekkelijke aanpak. Dit staat de kwaliteit en betrouwbaarheid zeker niet in de weg. Wij geloven dat werk leuk mag zijn en dat plezier en toegankelijkheid in de bedrijfscultuur en producten verweven moeten zijn.” Plezier en toegankelijkheid Op de vraag waarom Rob het zo belangrijk vindt dat Oté plezier en toegankelijkheid uitstraalt, antwoordt hij: “Mijn vader, Wim Oorthuizen, heeft het bedrijf in 1979 opgericht vanuit de wensen en behoeften vanuit de markt met betrekking tot contactlensverzorging. De sleutel tot het succes is volgens hem, en daar ben ik het volledig mee eens, het écht luisteren naar je klant en daarop inspelen. Je moet toegankelijk zijn, klanten moeten het leuk vinden om met je samen te werken en moeten bovenal het gevoel hebben dat ze worden gehoord en gewaardeerd. Dat is precies wat we sinds de oprichting doen. We zijn meegegroeid met de behoeften uit de markt, en daarmee met de wensen van de klant.” Deze strategie, samen met een oneindigheid aan doorzettingsvermogen, heeft geleid tot een enorme groei van Oté. Door vastberadenheid en flexibiliteit wist Oté zijn plaats te veroveren in de oogzorgindustrie, en de gunfactor die ze verdienden, droeg hier zeker aan bij. “Toen we in 1996 onze eigen fabriek openden, zijn we ons ook gaan focussen op distributie in het buitenland. Mijn vader zag deze mogelijkheden wel, maar had niet de behoefte om daarop in te springen. Ik daarentegen wel. De eerste jaren ging dat met hangen en wurgen, maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen”, glimlacht Rob. OTÉ: GROOT GEWORDEN DOOR KLEIN TE BLIJVEN Het familiebedrijf Oté heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een internationaal bekende speler op de markt met betrekking tot contactlensverzorging. Ondanks de groei blijft Oté trouw aan haar roots en houdt het vast aan haar kleinschalige en betrokken karakter. Dat wil echter niet zeggen dat er niets verandert, in tegendeel. Na de overgang naar de nieuwe huisstijl vorig jaar, was de keuze voor een nieuw design voor de Oté merkproducten snel gemaakt. “We willen dat onze producten herkenbaar zijn en passen bij Oté; eigenzinnig, opvallend en kleurrijk”, aldus eigenaar Rob Oorthuizen. Maatwerk Hoewel Oté ooit begon als een kleinschalige Nederlandse fabrikant, heeft het bedrijf nu zijn vleugels uitgespreid naar zestig landen over de hele wereld. Ondanks deze groei is Oté altijd trouw gebleven aan zijn Nederlandse roots en koestert het bedrijf zijn afkomst. Dat is ook één van de redenen dat het bedrijf nog steeds private label-producten produceert. “Eén van de hoekstenen van ons succes is om maatwerk te leveren aan klanten, waaronder private label oplossingen. Dit doen we vandaag de dag nog steeds, zelfs als dit betekent dat we maatwerk moeten leveren voor relatief kleine bestellingen. We geloven dat maatwerk en klantgerichtheid essentieel zijn om aan de behoeften van onze klanten te voldoen en een voortdurende groei te realiseren.” Nieuwe oogdruppels Dat Oté blijft vernieuwen en klanten actief betrekt bij de ontwikkeling van nieuwe producten, blijkt ook uit productlanceringen die op de planning staan. “We zijn op dit moment volop bezig met het uitbreiden van ons oogzorgassortiment, gezien de toenemende vraag naar oogzorgproducten als gevolg van vergrijzing, toenemende luchtvervuiling en het intensieve gebruik van digitale schermen. Komende maand lanceren we onze volledige en uitgebreide oogzorglijn in het nieuwe Oté design.” Kortom, Oté blijft verder groeien, maar verliest haar kernwaarden nooit uit het oog. In een wereld waar bedrijven vaak streven naar grootsheid en winstmaximalisatie, heeft Oté zichzelf bewezen als een uitzondering. Het bedrijf is groot geworden door klein te blijven. “We willen je graag kennis laten maken met onze filosofie én producten op onze stand tijdens BOLD XXL (stand X03). Het bier en de bitterballen staan klaar!” Meer informatie: Oté Tel. +31 (0)413 26 31 03 www.ote.nl

COLLECT ION 23/24 Reading Glasses www.spectaculis.nl | info@spectaculis.nl | +31 0320-262527

DE OPTICIEN NR 4 2023 18 COVERSTORY Onlangs introduceerde EssilorLuxottica een nieuwe innovatie op de markt: Varilux XR series. Dit is het eerste Varilux-brillenglas dat is ontworpen met Artificial Intelligence. Deze innovatie blijft de grenzen van multifocale brillenglazen verleggen en biedt het best mogelijke zicht voor mensen met presbyopie. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met Commercieel Directeur Nico Smits over deze innovatie. Daarnaast spreken we Wouter Jan Boschman, eigenaar van Boschman Optiek in Heerde, en Annalie van Aerle, mede-eigenaresse bij Van Aerle Optiek in Heythuysen, over de ervaringen met de brillenglazen en de reacties van hun klanten. Of het nu gaat om ons lichaam, onze omgeving, ons hoofd of onze ogen, we zijn constant in beweging. Het vereist extra inspanningen van onze ogen om in beweging scherp zicht te houden, al helemaal voor dragers van multifocale brillenglazen. Nico legt uit: “De huidige multifocale brillenglazen hebben een design die de ogen dwingen om in bepaalde richtingen te kijken. Dat zorgt voor meer inspanning voor de ogen en de multifocaal drager wordt geremd in zijn dagelijkse dynamische handelingen. Uit een onderzoek met meer dan vierduizend dragers van multifocale brillenglazen bleek bijvoorbeeld dat ruim 30% verklaarde dat mobiliteitssituaties een visuele uitdaging kunnen blijven. Met de komst van de nieuwe Varilux XR series wordt hier weer op ingespeeld.” Artificial Intelligence Op de vraag hoe deze nieuwe innovatie het best mogelijke zicht voor presbyopen mogelijk maakt, antwoordt Nico: “Om altijd scherp te kunnen zien, is het nodig om scherpte over het gehele brillenglas te combineren met efficiënte oogbewegingen. Dat is precies wat Varilux XR series mogelijk maakt dankzij een nieuwe technologie op basis van gedragsmatige Artificial Intelligence, genaamd XR-motionTM. Het ontwerp houdt niet alleen rekening met de sterkte van de brillenglazen en de fysiologie van het oog, maar ook met het kijkgedrag van de drager. VARILUX® XR SERIESTM VAN ESSILORLUXOTTICA: HET EERSTE OOGRESPONSIEVE MULTIFOCALE BRILLENGLAS

DE OPTICIEN NR 4 2023 19 Innovatiedrang Een optiekzaak waar Varilux XR series al enige tijd verkrijgbaar is, is Boschman Optiek. De optiekzaak bestaat sinds 1982 en vanaf dag één wordt er gewerkt met de producten van EssilorLuxottica. “Toen mijn ouders de zaak oprichtten, besloten ze om de samenwerking met EssilorLuxottica aan te gaan vanwege de kwaliteit van de producten en de innovatiedrang. In onze optiekzaak willen we de beste kijkoplossing bieden en daarvoor is het van belang dat je samenwerkt met leveranciers die dezelfde visie nastreven. EssilorLuxottica heeft dat door de jaren heen bewezen door continu te innoveren op het gebied van glas en apparatuur en dat is ook één van de redenen dat we nog steeds intensief samenwerken, ook nu de tweede generatie aan het roer staat”, glimlacht Wouter Jan. “De innovatiedrang van EssilorLuxottica komt goed tot uiting in de Varilux-glazen. Alle Varilux-generaties hebben de revue gepasseerd in onze optiekzaak en iedere generatie was optimalisatie ten opzichte van de eerdere versie, maar de XR series is écht een enorme stap ten opzichte van het bestaande aanbod. Mijn vader, eveneens opticien, heeft sinds kort zelf het glas en is enorm enthousiast over het verschil. Daarnaast reageren ook onze klanten zeer positief en dat is natuurlijk waar het om draait. Wij willen onze klanten een zo breed mogelijk aanbod kunnen bieden zodat we voor iedereen, en ieder budget, de best passende kijkoplossing kunnen bieden en daar draagt deze innovatie absoluut aan bij.” Ook Van Aerle Optiek werkt al jaren samen met EssilorLuxottica en is erg te spreken over de innovaties in de afgelopen jaren. “Mijn vader Fred is een man van het glas, dus dan is EssilorLuxottica een logische keuze als leverancier”, glimlacht Annalie, mede-eigenaresse van Van Aerle Optiek. Al dertien jaar werkt Van Aerle Optiek met het assortiment van EssilorLuxottica, wat volgens Annalie mede verklaard kan worden door de kwaliteit van de producten. “Ieder nieuw product dat EssilorLuxottica in de afgelopen jaren heeft gelanceerd, heeft een toegevoegde waarde gehad en werd altijd positief ontvangen door ons team én de klanten. Dat geldt ook voor Varilux XR series. We hebben ook klanten met dezelfde sterkte het glas laten uitproberen en zelfs zij zien een groot verschil, dat zegt natuurlijk genoeg! Kortom, het persoonlijke kijkgedrag van de klant kunnen meten is een enorm toegevoegde waarde. Hiermee bieden we écht maatwerk aan.” Uniek glasdesign Op de vraag of de metingen voor Varilux XR series verschillen van de andere Varilux-glazen, antwoordt Wouter Jan: “De brillenglazen meten wij aan door middel van de VisiOffice X. Via dit meetapparaat wordt een digitale versie van de consument aangemaakt in een 3D-omgeving, waarbij levensechte situaties worden gesimuleerd om het visuele gedragsprofiel te voorspellen. De meting kan worden aangevuld met een ‘smartphone’ meting. Aan de hand van die meting, krijg je informatie op welke manier iemand zijn smartphone gebruikt, zoals de kijkafstand tot de ‘smartphone’, en op welke hoogte het apparaat wordt gehouden. Optioneel kan ook het kijkgedrag voor nabijzicht gemeten worden. Deze meting wordt uitgevoerd met een ‘tablet’, en zal het voordeel geven van een nog breder leesdeel. Kortom, voor iedere multifocaal drager wordt het kijkgedragsprofiel vastgesteld om een oogresponsief brillenglas te ontwerpen, oftewel een uniek brillenglas dat reageert op de echte bewegingen van het oog, wat voor scherp zicht en soepele overgangen zorgt.” Positieve ervaringen Een aantal klanten van Boschman Optiek heeft al kennisgemaakt met Varilux XR series, evenals 73 dragers van multifocale brillenglazen die hebben meegedaan aan een onafhankelijk onderzoek. “Voor het onderzoek werden 73 brildragers voorzien van Varilux XR series, waarna zij deze glazen vergeleken met hun huidige brillenglazen. 9/10 respondenten ervaarden onmiddellijk scherp zicht op alle afstanden, een natuurlijkere houding in het dagelijks leven, meer vertrouwen en reactiviteit in mobiliteitssituaties en nauwkeuriger zicht van alle details. Daarnaast was 95% de eerste dag direct gewend aan het nieuwe glas en 87% gaf aan een voorkeur te hebben voor Varilux XR series boven hun huidige hoogwaardige multifocale glazen”, aldus Nico. Marketingondersteuning Dat consumenten positief reageren op Varilux XR series wanneer ze de glazen zelf hebben ervaren is een feit, echter zit de uitdaging vaak in het onder de aandacht brengen van een nieuw product. Op de vraag hoe het team van Boschman Optiek de consument kennis laat maken met nieuwe generatie Varilux, antwoordt Wouter: “Zoals ik al aangaf kiezen we al meer dan veertig jaar voor EssilorLuxottica vanwege de kwaliteit van de producten, maar een andere belangrijke reden voor onze jarenlange samenwerking is de betrokkenheid en ondersteuning vanuit EssilorLuxottica. Zo bieden ze marketingondersteuning en verkooptools aan om de producten in de optiekzaak onder de aandacht te brengen bij de consument. Een goed voorbeeld hiervan is de Eyecast die zit verwerkt in onze verkooptafels. Via dit scherm kunnen we aan de consument middels beelden laten zien wat het verschil is tussen de verschillende glazen die we aanbieden, zodat hij of zij vervolgens een weloverwogen keuze kan maken. We hebben ervaren dat klanten bij het zien van de nieuwe beelden vaak de voorkeur geven aan Varilux XR series. Dat de beelden de juiste informatie en beleving overbrengen, kunnen we inmiddels wel concluderen”, glimlacht Wouter Jan. Over beleving gesproken, de nieuwe aanmeetmethode voor Varilux XR series zorgt ook voor een unieke beleving in de winkel. Wouter Jan: “Wanneer iemand voor de VisiOffice X staat met de ‘smartphone’ of met de ‘tablet’ en de metingen worden uitgevoerd, trekt dat de aandacht en nieuwsgierigheid van de consumenten in de winkel. Kortom, EssilorLuxottica investeert niet alleen op het gebied van productinnovaties, maar ook de klantreis, waaronder de instore beleving.” Nico vult aan: “We willen onze partners zoveel mogelijk ondersteunen op het gebied van innovatie, om zo de winkeltraffic te stimuleren, het winkelaanbod te laten opvallen en de producten op een toegankelijke manier onder de aandacht te brengen, zo ook bij Varilux XR series.” Annalie deelt de mening van de twee heren, maar benadrukt ook dat ze bij EssilorLuxottica verder kijken dan het lanceren van innovaties en het stimuleren van de doorverkoop. “Het bedrijf investeert niet alleen in innovaties, maar ook in de partners zelf. Zo hebben ze een netwerkclub opgericht met jonge ondernemers en organiseren ze Retail tours om in contact te blijven met elkaar en om inspiratie op te doen. Het is een ontzettend fijne club mensen en we waarderen het enorm dat ze zo betrokken zijn bij hun partners. We doen het echt samen.” Meer informatie: EssilorLuxottica Tel. +31 (0)316 580 580 (Essilor CS) www.essilor.nl OM ALTIJD SCHERP TE KUNNEN ZIEN, IS HET NODIG OM SCHERPTE OVER HET GEHELE BRILLENGLAS TE COMBINEREN MET EFFICIËNTE OOGBEWEGINGEN. DAT IS PRECIES WAT VARILUX XR SERIES MOGELIJK MAAKT “ “

DE OPTICIEN NR 4 2023 20 KORT NIEUWS GÖTTI INTRODUCEERT DUURZAME BRILLENKOKER Wanneer je een brillencollectie wilt hebben die 100% in Zwitserland wordt geproduceerd, moet je ook nadenken over waar en hoe een brillenkoker wordt gemaakt. Om deze reden is er een nieuwe brillenkoker ontwikkeld voor de duurzame Götti BIONIC-collectie. De focus ligt op reductie en vereenvoudiging - precies dezelfde ideeën die achter Götti BIONIC staan. De minimalistische koker bestaat uit vijf individuele onderdelen, die als bouwpakket worden geleverd. Het neemt weinig ruimte in beslag in opslag, wat ideaal is aangezien er vaak een gebrek is aan opslagruimte in kleinere winkels. Zeker een beetje ongebruikelijk, maar des te spannender, is dat de brillenkoker voor de ogen van de klant wordt geassembleerd. Op deze manier kan het idee achter de duurzame koker tot leven worden gebracht. In slechts enkele stappen kunnen twee verschillende soorten kokers worden gemaakt uit de individuele onderdelen. Horizontaal of verticaal - en met een koord als modeaccessoire, zodat de brillenkoker om de nek gedragen kan worden. Het flexibele vinylleer is in slechts een paar klikken verbonden met de knooponderdelen. Deze knoop houdt de koker bij elkaar en fungeert ook als sluiting voor de constructie. Het is de kern van de brillenkoker, ontwikkeld door Götti en ook in Zwitserland geproduceerd. Het duurzame materiaal is ideaal als verbindingsstuk en stelt je in staat de koker gemakkelijk opnieuw in elkaar te zetten wanneer dat nodig is. Samen met een reinigingsdoekje van gerecycled PET wordt de koker geleverd bij elk paar BIONIC-brillen. "Deze brillenkoker maakt het verhaal achter Götti BIONIC perfect af en benadrukt het idee van 'slow eyewear' met 100% Swissness, dat we ook nastreven met onze brillen", vertelt Sven Götti. “Als het gaat om duurzaamheid, zijn reductie tot enkele onderdelen, minimaal energieverbruik en korte transportroutes essentieel. Deze factoren vloeien allemaal samen in dit nieuwe concept.” Meer informatie: Optical Agency | Tel. +31 (0)6 12332913 | www.gotti.ch Opvallende kleuren zoals fluorescerend roze of geel, evenals camouflagepatronen voor de tassen, vormen geen uitzondering. De zonnebrillen genieten eveneens aanzienlijke populariteit, en dankzij de gevarieerde montuurvormen garandeert het merk dat er voor elk gezicht een passende keuze beschikbaar is. Meer informatie: Insighter Tel. +31 (0)6 48186905 info@insighter.nl www.insighter.nl www.george-gina-lucy.com DE ZONNEBRILLEN VAN GEORGE GINA & LUCY KENMERKEN ZICH DOOR OPVALLENDE KLEUREN Het Duitse merk George Gina & Lucy heeft zich toegelegd op de productie van accessoires. Onder het motto ‘Life isn’t perfect, but accesories can be’, richten de ontwerpers zich voornamelijk op de creatie van handtassen en zonnebrillen. Deze items zijn beschikbaar in diverse vormen en kleuren.

10 + 11 SEP 2023 Save the date! MEER INFO: BOLD-OPTICALFAIR.NL WERKSPOORKATHEDRAAL UTRECHT - THE NETHERLANDS Next level Optical event! Download hieronder de Bold App

DE OPTICIEN NR 4 2023 22 INTERVIEW Eén van de redenen om zowel Rodenstock Eyewear als PorschDesign aan het portfolio toe te voegen, was om het merkenportfolio te complementeren. “Het portfolio van De Rigo bestaat uit een aantal premium en fashionmerken, waaronder Chopard, Roberto Cavalli en Philipp Plein, maar met de uitbreiding van Porsche Design bevat het portfolio vanaf nu ook een premium lifestyle merk voor heren. Met de toevoeging van Porsche Design kan een nieuwe doelgroep worden bediend en wordt het portfolio nog completer en sterker. De toevoeging van Rodenstock Eyewear zorgt ervoor dat De Rigo vanaf nu ook een optisch monturenmerk aanbiedt, wat een mooie aanvulling is op alle andere fashion merken.” Een andere belangrijke reden om het portfolio uit te breiden met deze twee merken, is de groeiambitie van De Rigo. Het bedrijf is sinds jaar en dag goed vertegenwoordigd in Zuid-Europa en Amerika, maar heeft ook de ambitie om zijn positie in Noord-Europa nog meer te versterken. “Rodenstock Eyewear en Porsche Design hebben de afgelopen jaren een reputatie opgebouwd in de Benelux. Doordat de Rigo deze merken aan zijn portfolio toevoegt, kunnen de opticiens in de Benelux ook kennis maken met de andere merken binnen het portfolio. Daarnaast biedt het De Rigo de mogelijkheid om hun positie in de Benelux te versterken. Kortom, met de toevoeging van deze twee merken versterkt De Rigo zijn positie in de Benelux én in de rest van de wereld.” Betrokkenheid Vanwege de ambitie om in Noord-Europa verder te groeien, had De Rigo het plan om een Noord-Europees kantoor te starten in München. Dit plan is inmiddels gerealiseerd, maar er is onlangs nóg een kantoor geopend in Noord-Europa, in Naarden-Vesting. Rick legt uit: “Samen met de Accountmanagers van Rodenstock Eyewear en Porsche Design ben ik in gesprek gegaan met onze klanten over wat zij belangrijk vinden in een partnership. Daarin kwam onder meer naar voren dat het van belang is dat je als partner lokaal aanwezig bent, en wij vinden het ook belangrijk om dichtbij onze klanten te kunnen zijn. Met deze informatie ben ik naar het hoofdkantoor van De Rigo gegaan, waar ik aan de board mijn businessmodel heb mogen presenteren. Ze waardeerden mijn inbreng en hebben uiteindelijk besloten om ook in de Benelux een vestiging te openen, iets wat mijn team en ik enorm waarderen. Dat zegt veel over de bedrijfscultuur binnen de organisatie. Het gaf ons direct het gevoel dat je wordt gehoord, iets wat ze bij De Rigo ook echt nastreven. Het is een familiebedrijf, waar de persoonlijke sfeer voelbaar is.” “WE KIJKEN ER ENORMNAAR UIT OMDE OPTICIENS KENNIS TE LATEN MAKEN MET DE RIGO” De Rigo zit in de top vier grootste eyewear bedrijven ter wereld, is actief in ruim tachtig landen, er werken om en nabij vierduizend mensen en het bedrijf heeft 28 merken in het portfolio, waarvan Rodenstock Eyewear en Porsche Design de nieuwste toevoegingen zijn. Met de overname van deze twee merken én de opening van een kantoor en showroom in Naarden-Vesting, versterkt De Rigo zijn positie in de Benelux. De redactie van Vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met Rick Hogendoorn, Country Manager De Rigo Benelux, UK en IE, over de plannen van De Rigo. De persoonlijke bedrijfscultuur is ook één van de redenen dat het voltallige team van Rodenstock Eyewear en Porsche Design is overgegaan naar De Rigo. “Niemand is op zoek gegaan naar een andere uitdaging. Eén iemand binnen ons team reist zelfs één dag in de week vanuit Groningen naar Naarden-Vesting om op kantoor te zijn. Dat zegt denk ik wel genoeg over het teamgevoel én over het vertrouwen in deze nieuwe uitdaging”, glimlacht Rick. Win-winsituatie De samenwerking is nog vers, maar Rick durft nu al te zeggen dat het een goede stap is voor alle partijen. “De Rigo is enorm sterk in het productieproces, wij zijn juist sterk in het commerciële gedeelte. Hoe dat komt? In Nederland wordt, in mijn perspectief, optiek nog meer als retail benaderd dan in andere landen. Een ondernemende en commerciële instelling zit in het DNA van de Nederlander. Onze kennis en ervaring op dat vlak kunnen wij meegeven aan De Rigo, terwijl zij ons op het gebied van productkwaliteit inspireren. Kortom, een win-winsituatie.” Compleet, maar compact portfolio Dat De Rigo sterk is op het gebied van productkwaliteit, blijkt uit de merken die tot het portfolio behoren. Stuk voor stuk gerenommeerde merken, die hun bestaansrecht hebben bewezen. Toch kiest De Rigo er bewust voor om niet alle merken in de ▼ Jan des Bouvrie Junior en Rick Hogendoorn tekenen de overeenkomst voor het nieuwe Benelux kantoor van De Rigo

DE OPTICIEN NR 4 2023 23 Benelux aan te bieden. “We zijn kritisch gaan kijken naar het optieklandschap in de Benelux en hebben onszelf de vraag gesteld welke merken écht van toegevoegde waarde zijn voor de zelfstandige opticien en diens klanten. Dit heeft resulteert in een portfolio van acht merken: Police, Roberto Cavalli, Philipp Plein, Chopard, Zadig & Voltaire, Furla en natuurlijk Porsche Design en Rodenstock Eyewear.” Op de vraag wat de verschillende merken kenmerkt, antwoordt Rick: “Police is het eerste en tevens grootste merk binnen De Rigo, daar is het allemaal mee begonnen. Het merk onderscheidt zich op de markt door zijn iconische stijl en staat voor vrijheid, lef en een grote persoonlijkheid. Hoe zich dat uit? Onlangs werd de Times Square in New York volledig in de merkbeleving van Police gehuld vanwege het 40-jarig jubileum van het merk. Daar heb je behoorlijk wat lef voor nodig.” Dat het merk staat voor grote persoonlijkheden, komt onder meer tot uiting in de sponsoring van het F1 Mercedes-team en daarmee ook de coureurs Hamilton en Russell. “Wat mij betreft had het merk er nóg beter aan gedaan om Red Bull te sponsoren, maar Mercedes is ook niet verkeerd”, knipoogt Rick. De merken Roberto Cavalli, Philipp Plein en Chopard behoren tot Premium De Rigo, het luxe segment, en hebben ieder hun eigen unieke stijlkenmerken. “Zo is het merk Philipp Plein, opgericht door Philipp Plein zelf, zeer uitgesproken. More is more bij Philipp Plein, wat het merk een niche-merk maakt. Het is voor een selecte groep opticiens interessant en kan voor die groep absoluut van toegevoegde waarde zijn en net datgeen bieden waar de consument enthousiast van wordt. Oprichter en eigenaar Philipp Plein heeft aangekondigd binnen twee jaar meer dan driehonderd winkels te openen in Europa, wat ook veelbelovend zal zijn voor de populariteit rondom de eyewear door de consumer awareness.” Een merk dat volgens Rick voor een grote groep opticiens in de Benelux geschikt is, is Zadig & Voltaire. “Zadig & Voltaire is een upcoming merk, dat zich focust op een wat jongere doelgroep, waar we nog veel groeipotentie zien bij de opticiens. Van een aantal van onze klanten hebben we al gehoord dat hun dochters enorm enthousiast zijn dat de eyewear van het merk naar Nederland komt, dus dat belooft veel goeds! Voor de leeftijdscategorie boven de doelgroep van Zadig & Voltaire, is het merk Furla interessant. Dit Italiaanse merk, opgericht in 1927, is op dit moment aan een opmars bezig en staat voornamelijk bekend om de luxe designer handtassen. Ook in Nederland wint Furla steeds meer aan populariteit.” Partnerships Door het portfolio relatief klein te houden, behoudt het team volgens Rick de juiste focus en kunnen ze de merken op een goede manier introduceren. Op de vraag hoe zij de merken gaan introduceren, antwoordt Rick: “Vanuit Rodenstock Eyewear en Porsche Design hebben we altijd veel geïnvesteerd in de partnerships met onze klanten. Ik durf wel te zeggen dat wij trots zijn op de campagnes die we in de afgelopen jaren hebben neergezet, samen met onze partners. De opticiens dagen ons uit en andersom, wat heeft geresulteerd in toffe ideeën. We willen altijd het beste in elkaar naar boven halen en die filosofie gaan we ook uitdragen met de andere zes merken. Hoe we dat gaan doen? Onder meer met behulp van onze showroom in Naarden-Vesting. Deze locatie is bewust gekozen, omdat we ervan overtuigd zijn dat we hier business uitstekend kunnen combineren met ontspanning. Dat is namelijk waar het bij onze partnerships om draait: elkaar zowel zakelijk als persoonlijk beter leren kennen om een succesvol partnership op te kunnen bouwen, zowel met de ondernemer als de rest van het team.” De locatie biedt de mogelijkheid om de merken en diens toegevoegde waarde te ontdekken in een inspirerende omgeving. De showroom is namelijk prachtig, maar de omgeving is minstens zo mooi. “We kunnen niet wachten om de opticiens, samen met hun team, hier te verwelkomen voor bijvoorbeeld een stadswandeling, boottocht of museumbezoek. Waarom we het zo belangrijk vinden dat we dit soort uitjes met het hele team willen organiseren? In onze ogen zijn de mensen achter de bedrijven het allerbelangrijkste voor het succes van de winkel.” Ideaal gelegen Een ander voordeel van de locatie, is dat het centraal in Nederland ligt. “Naarden-Vesting is de best bewaarde vestingstad van Nederland en is onderdeel van de Hollandse Waterlinies Unesco Werelderfgoed. Door de strategische ligging werd de stad ingericht als vesting." Kortom, de showroom is goed bereikbaar. Daarnaast biedt de locatie ook honderd gratis parkeerplaatsen voor de deur. “We willen het opticiens zo eenvoudig mogelijk maken om een bezoekje te brengen aan onze showroom en daar draagt de ligging en de parkeergelegenheid absoluut aan bij.” BOLD XXL Tijdens BOLD XXL zal De Rigo voor het eerst zijn intrede doen op de Nederlandse optiekmarkt. Rick nodigt iedereen van harte uit om een kijkje te komen nemen. “Tijdens de beurs willen we de opticiens alvast kennis laten maken met de merken, maar ons doel is om vervolgens met elkaar de diepte in te gaan. Om die reden willen we bij de opticiens in de winkel langsgaan of hem of haar, samen met de rest van het team, uitnodigen om een bezoek te brengen aan onze showroom. Op die manier kunnen we elkaar beter leren kennen en ontdekken welk merk van toegevoegde waarde is voor de opticien.” Meer informatie: De Rigo Benelux customerservice.nl@derigo.com www.derigo.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4